Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ44 jarruista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    typ44 jarruista

    Jarrupoljinta pumpatessa tosi nopeasti joku 10 - 20 kertaa syttyy se merkkivalo mittaristoon (ja vilkkuu hetken aikaa), joka kertoo nesteen vähyydestä, työpaineen puutteesta ja tehostajan nesteen puutteesta. Tämä siis auton paikoillaan ollessa.

    Vaikka tekisi miten rankkoja jarrutuksia tahansa ajossa, niin samainen merkkivalo ei ole vielä vilahtanutkaan. Enkä ole huomannut jarrupolkimen tuntumassa muutoksia. Jarrupalojen vaihdon jälkeen alkoi tuo... Ja en ole vielä huomannut, että jarrunestettä katoaisi mystisesti minnekkään.

    Pommi on lappujen mukaan vaihdettu 10.9.2004, jos sillä on merkitystä. Kilometrejä silloin 391tkm, nyt 441tkm

    Onko siis vaarallista tuon merkkivalon vilkkuminen? Uskaltaako autolla ajaa tuosta huolimatta?
    Voisiko siellä nyt männän tiiviste vuotaa tai työsylinteri sanonut sopimuksen irti?
    Viimeksi muokannut Härski; 14.5.2008, 20:52.

    #2
    Uskaltaa sillä ajaa. Pumppu ei jaksa vaan tyhjäkäynnillä ladata pommia tarpeeksi nopeasti ja sen takia syttyy sitten tuo painehäly.

    Comment


      #3
      Tuli mieleen niinkin hassu idea, että onko jarrujen ilmauksella _mitään_ tekemistä tuon kanssa?

      Comment


        #4
        Ei ole.

        Comment


          #5
          Joo hyvä tietää :) Pystyykös tuolle tekemään itse kotikonstein mitään, vai onko ostettava iso kasa uutta osaa autoon?

          Comment


            #6
            En minä kyllä tuolle alkaisi tekemään mitään, jos muuten kaikki toimii.

            Vai pumppaatko tuolla tavalla jarrua ajaessasi?

            Comment


            • #7
              On sillä se vaikutus, että jos jarruissa on vähän ilmaa, on polkimen liikematka silloin pidempi, joka taas tyhjentää pommin nopeammin ja näin valo syttyy herkemmin.

              Comment


                #8
                Niin kyllä siinä tapauksessa, mutta oletin että kaikki muu on ok.

                Comment


                  #9
                  Elikkäs ensiapuna voisi koittaa jarrujen ilmausta? Kuuluuko jarrunestesäiliön heilua miten paljon siinä sylinterin päällä?

                  Comment


                    #10
                    Voihan sitä koittaa, jos semmoinen epäilys että siellä on ilmaa.

                    Kyllähän se jonkun verran heiluu.

                    Comment


                      #11
                      Jos menee tyhjäkäynillä nopeilla peräkkäillä painalluksilla noin 10-20 painalluksen jälkeen paineet hieman alas, niin ei mielestäni ongelmaa. Enemmänkin järjestelmän rajat tulevat vastaan.

                      Vähän sama, kun starttaisi peräkkäin autoa pitkiä vetoja, ja akku tyhjenisi.

                      Comment


                        #12
                        Tuossa tuli vajaa 1,5h ajeltua kaupungissa rinkiä ja eipä ollut ongelmia jarrujen kanssa. Tasaisesti ottavat, eivätkä kuullosta laahaavan ja eikä syty tuo merkkivalo. Ellei sitten tee juuri tuota poljentaa. Nesteitä seurasin, eivät häviä.

                        Meneekö teillä muissa typ44:ssa paineet alas?
                        Viimeksi muokannut Härski; 15.5.2008, 00:25.

                        Comment


                          #13
                          Suuremmalla osalla taitaa mennä jo parista painalluksesta.

                          Oikeasti, tuo on mielestäni järjestelmän luonne, ei vika. Tyhjäkäynnillä pumppu pyörii verkkaisesti ja siten tekee hitaasti painetta. Kun poljinta painellaan nopeasti, pommi tyhjenee, mutta pumppu ei ehdi samaan vauhtiin tekemään uuttaa painetta.

                          Eli karkeasti sanottuna, jarrusi toimivat niin kuin pitääkin.

                          Comment


                            #14
                            Oma lötkö teki juuri samaa paikallaan olles. Ajaes valo ei vilkahtanu koskaa. En pitäny tätä ongelmana vaan ominaisuutena.

                            Comment


                            • #15
                              Vanhoissa Audeissa kuuluu aina vilkkua joku punainen valo. Omasta lötköstä löytyi myös sama ominaisuus :)

                              Comment


                                #16
                                No ei nyt sentään :)

                                Comment


                                  #17
                                  Hyvä tähän asti. Normiajossa ei tietoakaan minkään valon vilahduksesta.

                                  Ihmettelen kuitenkin, että ennen jarrupalojen vaihtoa ei ollut tietoakaan tuosta valon vilkkumisesta, tai sitten en vaan ole tajunnut testata tuota poljentaa...

                                  Comment


                                  • #18
                                    No jos parikin kymmentä pumppausta antaa pumpata niin olisin vain onnellinen ja ei muuta kuin kovaa ajoa... Tuo pommin hajoaminen ja muun ohjaus-/jarrutehostinjärjestelmän vuotaminen on lötköjen #1 ominaisuus, ikäänkuin tavaramerkki.

                                    <Offtopic>
                                    Itsellä ollut pari lötköä ja ekasta hajosi tehostin kokonaan, joten tuli ajeltua pari vuotta täysin ilman sitä. Olivat aikanaan nimittäin arvossaan nuo tehostimen pumput, etenkin köyhän lukiolaisen kukkarolle. Vihreä kultakin maksoi marmorilla reippaat sata markkaa litralta joten voipi arvata ettei sitäkään tullut vuotavaan järjestelmään laitettua kuin kerran vuodessa - katsastuksen aikaan. Oppi ainakin arvostamaan tehostettua ohjausta ja jarruja, oli nimittäin "hieman" raskaampi kääntää ja jarruttaa kun tehostin ei ollut mukana pelissä. Vilkkuvaan punavaloonkin oli helppo ratkaisu - polttimo pois.

                                    Toisessa lötkössä pumppu vuosi aina välillä ja tuli ne o-renkaat vaihdettua useampaan otteeseen. Piti sentään nesteet pidemmän aikaa sisällä kuin tuo eka, joten ilman ei enää tarvinut ajella. Välillä kuitenkin alkoi punainen valo vilkkua josta tiesi täytön olevan taas ajankohtaista.

                                    Edellisen johdosta tuli ristittyä se punainen valo "naisvaloksi". Tämä siksi että vaikka tiesit järjestelmän vian olevan olemassa, sen piti silti aina välillä tulla muistuttamaan olemassaolostaan. :)
                                    </Offtopic>

                                    Comment


                                    • #19
                                      <offtopic>
                                      Hieno nimitys tuo "naisvalo" :D

                                      Erittäin kuvaava - varsinkin kun jaksaa ilmoitella viosta, joita ei ole olemassakaan (etujarrupalojen kulumisvaroitus).

                                      Itselläni on ollut hieman parempi säkä hydraulipuolen kanssa. Lötkön hammastangon tiivistesatsi tuli asennettua, banjopultti katkesi pumpun päästä (pieni momenttiavain oli sökö) ja yksi o-rengas tulppineen meni pumpusta vaihtoon. Noiden korjausten jälkeen systeemi olikin huoleton auton käyttöiän loppuun asti.
                                      </offtopic>

                                      Comment


                                      • #20
                                        Minä vaihtelin tuossa tänään hytikka pumpun ja kaikki pelee kuten pitääkin mutta jarrupoljin menee ihan pohjaan asti, ennen pumpun vaihtoa ei mennyt, liekö jäänyt jokin osa pois?

                                        Jarruja voisi huomenna yrittää ilmata jos se auttais asiaan..

                                        Comment


                                          #21
                                          Hydraulipumppu ei ole mitenkään yhteydessä jarrujärjestelmään, joten ei voi aiheuttaa tuota.

                                          Ellei sitten aiemmin tehostus ollut täysin kadoksissa ja nyt vain tehostuksen kanssa jaksat polkaista sen polkimen syvemmälle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tänään syttyi "teknisen etumatkan" -merkkivalo vilkkumaan taas kerran tauluun.
                                            Itse en ollut ratissa, joten kuulopuheisiin on uskominen.

                                            Mutta valo on kuulemma syttynyt hetkeksi palamaan kerran aikaisemmin ja tänään se vilkkui ensin rauhallisemmin ja jarrun painamisen jälkeen vilkkuminen nopeutui nopeutumistaan ja vilkkuminen sitten ikään kuin imaisi valon ja kaikki oli taas hyvin.

                                            Samaan aikaan jostain vasemmalta edestä, auton sisäpuolelta oli kuulunut jonkinlaista rutinaa tai rasahtelua. Ihan kuin kuivia lehtiä olisi rapissut jossain.
                                            ABS:t eivät kuitenkaan rutinaa aiheuttaneet. -Se on tuttu rutina autossa.

                                            Valon vilkkumista ennen oli juuri vaihdettu kesärenkaat alle ja samalla säädetty ABS-antureiden etäisyyttä pulssikehiin. Tuolla vaan ei tunnu olevan järjellistä yhteyttä vikaan, varsinkin kun paloissa ei näyttänyt olevan kulumisvaroittimia. -Tuo kyllä täytyy vielä uudestaan tarkistaa.

                                            Minua jäi ihmetyttämään se, että valo siis on aikaisemmin palanut ihan tasaisesti hetken ja sammunut. -Ja nyt vilkkuminen ei ollut tasaista vaan se nopeutui ja valo häipyi hiljalleen.
                                            Tarkistin vielä nestekohojen tarkistusnappuloista, että valo alkoi niistä painamalla vilkkumaan tasaisesti.

                                            Että viittaako tuo palaminen ja epätasainen vilkkuminen mittaristovikaan vai voisiko muuttuva vastus piirissä saada valon käyttäytymään noin. Ilmeisesti kaikkiin havaittuihin ongelmiin pitäisi valon kuitenkin reagoida samalla taajuudella vilkkumalla.

                                            Ja -88 2.3 Typ44 kyseessä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jarrupalojen varoitusjohdot poikki jostain ja räpsivät. Itsellä ainakin teki tuollaista. Palaa välillä himmeästi, välillä vilkkuu normaalisti välillä ei lainkaan.

                                              Pre-faceliftissä on oma pieni punainen releensä jarrupalavaroittimelle, joka sytyttää sen valon. Uskaltaisikohan veikata, että rutina tuli sieltä. Itsekin nimittäin epäilin silloin jo releen jumittavan, kun rutina oli sitä luokkaa. Tunnistimen johto siellä kuitenkin vain räpsi.

                                              Jos löytyy tuo punainen rele ratin alta, niin se vain pois ja kaikki on hyvin. Sen tehtävänä on vain tuo palavaroittelu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Täytyypä tutkia, löytyykö punainen rele. Kuulostaa tutulta releeltä, mutta kun noita on kolme Typ44:sta, niin voi olla, että olen törmännyt siihen jossain muussa yksilössä.

                                                Palat oli ainakin jo lähempänä vaihtorajaa kuin uutta, että minun täytyy ottaa ihan silmä käteen ja katsoa uudelleen, onko siellä kuitenkin ne johdot paikoillaan.

                                                Kiitos vinkistä!

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tossa omassa quattrossa sama juttu tässä keväällä esiintynyt.
                                                  Välillä polttelee tuota jarrupalojen valoa jonkin aikaa, taas uudelleen käynnistäessä ei enää tule valoa näkyviin. Tutkailin niitä antureiden johtoja sen parempaan lopputulokseen tulematta. Liittimet kunnolla kiinni ja johdot ehjät.

                                                  Tulin siihen tulokseen, että palakoon jos siltä tuntuu. Muistaa vaan seurailla paloja joskus :)

                                                  Takanahan niitä "kulumisenantureita" ei ole tietääkseni.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Juu, ei ole takana antureita.

                                                    Taitaa valo olla jarru- tehostin- jäähdytinnesteille. Lisäksi tehostimen painetunnistin ja ne etupalojen kulumistunnistimet.

                                                    Kulumistunnistimissa on lenkki ja katkos johdossa sytyttää myös valon. Taitaa olla vähän erikoisempi kytkentä tuo lenkki. Normaalisti (muissa merkeissä) taitavat vain maadoittaa yhdellä johdolla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Valo syttyi vilkkumaan jatkuvasti ja vika oli helppo nyt paikallistaa.
                                                      Jarrupaloissa oli sitten kuitenkin juuri tässä yksilössä tunnistimet paikoillaan ja punainen relekin löytyi muiden releiden joukosta ratin alta, suojamuovin takaa.
                                                      Punaisen releen otin irti ja valo sammui.

                                                      Paloja siellä vielä eilen oli, joten oletan että tänäänkin, mutta otetaan seuraavalla käynnillä palat ja varmaan samalla levytkin paikallisesta.

                                                      Kiitos Anton hyvästä vinkistä!

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Autocheckki toiminnassa mulla ja siinä on kyllä omat merkkivalot noille kaikille :) Entisessä
                                                        Jarrupalojenvalohan on tuossa keltainen ja jarrunesteet ja paineet yms punaisella...

                                                        Entisessä typ44:ssa oli sitten monta kohdetta per merkkivalo.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Autocheckin yhteydessä ei taida olla tuota punaista relettä vaan ainoastaan "afroamerikkalaismalleissa", joissa on siis vain kaksi hälyvaloa; huutomerkki ja jäähdytysneste.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mikähän tuossa oman lötkön jarruissa on kun päivän verran seisoo nii menee jarrupoljin pohjaan (kerran tai kaksi) ja sen jälkeen toimii erittäin hyvin ja katsastuksessa kaikki jarrut pitivät hyvin ja tasan, Tuo lötkö itelle sen verran uusi vielä niin en ole kerennyt tommosiin perehtyä, Olisko vaan ilmaa? mutta miks se parin painauksen ja pienien taukojen jälkeen toimii normaalisti, mutta pidemmän aikaa ku seisoo ni tekee tuon

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X