Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI hehkujen vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Aloin tänään hehkujen vaihtoon bkn moottoriin. Vitosesta oli vikakoodi. Läksin uusimaan silti kaikkia.
    Jännitin, että oliko keraamiset, ei ollut. Berun metalliset löytyi ja vitonen tuotti tuskaa. Lähti momenttiavaimella 20nm väännöllä liikkumaan ihan normaalisti ja liikkui samanverran kun muutkin, mutta ei siltikään irronnut vaan jäi kaniin jotenkin.
    Aikani taistelin sen kanssa ja kiristin takaisin. en vetänyt ihan yhtä kireään, koska pelkäsin, että kannesta on kierteet menny. Sain kuitenkin mielestäni hyvin kiinni. Auto käyntiin ja ensimmäinen tahti vitosessa ja tulppa lähti ku Hujasen paska. Olin ihan varma, että tää oli tässä ja eiku kantta irroittamaan ja varaosaa etsimään.
    Tutkailin kuitenkin hetken kierteitä ja ruuvasin uuden tulpan paikoilleen. Meni ihan normaalisti, eikä hypännyt missään vaiheessa vaikka kirin. Ajoin autoa loppupäivän ja tulppa toistaiseksi ainakin paikoillaan. Mitä tapahtui? :D
    Viimeksi muokannut Japa84; 19.7.2016, 20:34. Perustelu: ps. Räjähdys oli ihan hirveä :D

    Comment


      #32
      Miltä irti ampuuntunut hehku näyttää? Heikompihan tuossa on antanut periksi.

      Comment


      • #33
        Kierteissä ei ollut mitään ihmeempää ja näyttivät sille, kun kuuluukin. Alapäässä oli jengat "tukossa" parista kohtaa ja todella karstoittunut. Mietin hiljaa mielessäni, että onko siinä ollut karstapaskoo niin paljon, että olen sen jotenkin ihmeen kummalla saanut pysymään siinä kiinni. Ennen räjähdystä näytti sille, että sitä karstaa todella oli. Räjähdyksen jälkeen kansi kiilti reiästä, kun juutalaisen **lli...

        Comment


          #34
          Tuohon omaan brobleemaan palatakseni, Autoon on vaihdettu hehkut marmorilla v.2010, näin ollen luulisi, että myös ohjainlaite on päivitetty samalla. Edelleen antaa jokaisella kylmäkäynnistyksellä koodin jokaisesta hehkusta, vaikka yleismittari näytti parille helposti mitattavalle (1 ja 4 pytyn) hehkulle 0.8-1 ohm ja uudet pakasta vedetyt hehkut näyttää samoja arvoja.


          Vikaa täytyy ilmeisesti alkaa hakemaan johtosarjasta vai onko parempia ehdotuksia?
          Attached Files

          Comment


            #35
            Homma alkaa selvitä, sähkökaukalon uimisenjäljet alkaa näkymään. nostin kaukalosta kaikki sähkövermeet pois, että pääsin kurkkaamaan hehkujen sulakkeenpohjaa ja relekampaa. samalla sulakkeelta tuleva paksumpi virtapiuha tuli ulos kolostaan, hapettunut irtipoikki. Millä tuon nyt sitten liittää takaisin?
            Edit. Dremeliä ja kolvia, nyt kulkee virta hehkuille asti.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut PK; 7.10.2016, 10:32.

            Comment


            • #36
              A6 BMK V6 hehkujännite

              No niin, hehkujen vaihto olis projektin nimi, käytin yhden tulpan syöttöletkun irti ja näytti olevan keraaminen paikallaan (valkoinen rinkula), mutta hehkujännitettä mitattaessa mittari näyttikin 4.2V eli voiko tuohon nyt silti lyödä metalliset hehkut sisään suoraan?

              Comment


              • #37
                Voisin samassa topicissa kysyä omasta BMK:sta, siinä on hehkut punaisilla rinkuloilla elikkäs taasen vissiinkin metallihehkut? Ovatko nämä sillon oikeat hehkut omaani:
                http://www.ebay.co.uk/itm/6-x-Beru-G...19.m1438.l2649

                Comment


                • #38
                  A4 B7 3.0 TDI 2008

                  Laitetaas tänne jtn juttua nyt kun tuli tosiaan alkuviikosta tuommoinen vm-08 cabriolet hankittua.....
                  Auto kävi eilen huollossa missä vaihdettiin öljyjen yhteydessä kaikki perus hilppeet...
                  Vikakoodeina löytyi 3/5 pyttyjen hehkut pimeenä + ohjainlaite.
                  Tehostimen öljyt oli myös minimissä ja hammastanko oli öljyisen oloinen, kun sitä nosturilla katsottiin...
                  Kaikki huollot tehty Audi Centterissä, mitään mainintaa en automaattilaatikon öljyjen vaihdoista löytynyt ja autolla ajettu nyt 200tkm.
                  Miten yleensäkkin noiden laatikon öljyjen vaihto? Laatikko vaihtaa todella nätisti ei mitään ongelmia siinä. Auto ostettu liikkeestä, jtn noita hehkuja varmaan voi kokeilla menisikö virhevastuuseen?
                  Viimeksi muokannut Killeri; 20.1.2018, 16:44. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

                  Comment


                    #39
                    Hehkujen pimentyminen aiheuttaa mielestäni juuri tuon ohjainlaitteen vikakoodin, eli varmaan ohjainlaite kunnossa ja riittänee pelkkien hehkujen vaihto. Liikkeen voisi luulla tulevan tässä vastaan.

                    Ohjausvaihteeseen voisin arvauksen heittää vaikka vuotavalle banjolle.

                    Laatikossa on lifetime-öljyt, eli niille ei tosiaan ole mitään huoltoväliä annettu. Ei varmaan nämä uudemmat enää rikki mene uusilla öljyillä kuten joskus vanhemmat tipit. Joten jos autoa meinaat kauemminkin pitää, voisi öljynvaihto tehdä hyvää. Lienevät kohtuu arvokkaat vain. Aiheesta varmaan löytyy keskustelua, ihan omaa mutuilua tämä.

                    Comment


                    • #40
                      Okei, juu ensimmäinen audi tosiaan niin vielä hieman hukassa näiden kanssa.
                      Onko tuohon banjolle olemassa jtn tiivistesarjaa vai tarviiko uusia koko tanko?

                      Comment


                        #41
                        Hyvällä tuurilla uudet o-renkaat vain banjolle, vaatisi tarkemman vianmäärityksen tottakai ennen kuin voi sanoa. Mielestäni näissä ei vuoda yhtä yleisesti hammastangon stefat kuin edellisessä korimallissa. Joku asiasta tarkemmin tietävä voisi tähän heittää faktaa.

                        Comment


                        • #42
                          A6 c6 hehkun rele

                          Elikkä hehkut vaihdettu, mutta antaa edelleen vikakoodia kuudelta hehkulta. Sulake ehjänä, joten seuraavana hehkun rele tarkastukseen. Mistä mahtaa löytyä kyseinen rele ja tunnistaako jotenkin ulkoapäin oikeaksi?
                          Edit: moottorina on 3.0tdi
                          Viimeksi muokannut impiol; 18.9.2018, 14:26. Perustelu: Tarkennus

                          Comment


                            #43
                            Vikakoodit nollattu vaihdon jälkeen? Vikakoodit lukuun VCDS:llä ja tiedot niistä tänne.

                            Comment


                            • #44
                              Vikakoodit

                              Vikakoodit on nollattu ja nämä tuli takaisin vcds:llä luettaessa

                              005658 - Glowplug for Cylinder 1 (Q10)
                              P161A - 001 - Open Circuit
                              Freeze Frame:
                              Fault Status: 01110001
                              Fault Priority: 0
                              Fault Frequency: 1
                              Reset counter: 255
                              Mileage: 267966 km
                              Time Indication: 0
                              Date: 2018.05.25
                              Time: 12:23:57

                              Freeze Frame:
                              RPM: 0 /min
                              Torque: 0.0 Nm
                              Speed: 0.0 km/h
                              Duty Cycle: 1.0 %
                              Voltage: 12.08 V
                              Duty Cycle: 15.0 %
                              Temperature: 28.8°C

                              005659 - Glowplug for Cylinder 2 (Q11)
                              P161B - 001 - Open Circuit
                              Freeze Frame:
                              Fault Status: 01110001
                              Fault Priority: 0
                              Fault Frequency: 1
                              Reset counter: 255
                              Mileage: 267966 km
                              Time Indication: 0
                              Date: 2018.05.25
                              Time: 12:23:57

                              Freeze Frame:
                              RPM: 0 /min
                              Torque: 0.0 Nm
                              Speed: 0.0 km/h
                              Duty Cycle: 1.0 %
                              Voltage: 12.08 V
                              Duty Cycle: 15.0 %
                              Temperature: 28.8°C

                              005660 - Glowplug for Cylinder 3 (Q12)
                              P161C - 001 - Open Circuit
                              Freeze Frame:
                              Fault Status: 01110001
                              Fault Priority: 0
                              Fault Frequency: 1
                              Reset counter: 255
                              Mileage: 267966 km
                              Time Indication: 0
                              Date: 2018.05.25
                              Time: 12:23:57

                              Freeze Frame:
                              RPM: 0 /min
                              Torque: 0.0 Nm
                              Speed: 0.0 km/h
                              Duty Cycle: 1.0 %
                              Voltage: 12.08 V
                              Duty Cycle: 15.0 %
                              Temperature: 28.8°C

                              005661 - Glowplug for Cylinder 4 (Q13)
                              P161D - 001 - Open Circuit
                              Freeze Frame:
                              Fault Status: 01110001
                              Fault Priority: 0
                              Fault Frequency: 1
                              Reset counter: 255
                              Mileage: 267966 km
                              Time Indication: 0
                              Date: 2018.05.25
                              Time: 12:23:57

                              Freeze Frame:
                              RPM: 0 /min
                              Torque: 0.0 Nm
                              Speed: 0.0 km/h
                              Duty Cycle: 1.0 %
                              Voltage: 12.08 V
                              Duty Cycle: 15.0 %
                              Temperature: 28.8°C

                              005662 - Glowplug for Cylinder 5 (Q15)
                              P161E - 001 - Open Circuit
                              Freeze Frame:
                              Fault Status: 01110001
                              Fault Priority: 0
                              Fault Frequency: 1
                              Reset counter: 255
                              Mileage: 267966 km
                              Time Indication: 0
                              Date: 2018.05.25
                              Time: 12:23:57

                              Freeze Frame:
                              RPM: 0 /min
                              Torque: 0.0 Nm
                              Speed: 0.0 km/h
                              Duty Cycle: 1.0 %
                              Voltage: 12.08 V
                              Duty Cycle: 15.0 %
                              Temperature: 28.8°C

                              005663 - Glowplug for Cylinder 6 (Q15)
                              P161F - 001 - Open Circuit
                              Freeze Frame:
                              Fault Status: 01110001
                              Fault Priority: 0
                              Fault Frequency: 1
                              Reset counter: 255
                              Mileage: 267966 km
                              Time Indication: 0
                              Date: 2018.05.25
                              Time: 12:23:57

                              Freeze Frame:
                              RPM: 0 /min
                              Torque: 0.0 Nm
                              Speed: 0.0 km/h
                              Duty Cycle: 1.0 %
                              Voltage: 12.08 V
                              Duty Cycle: 15.0 %
                              Temperature: 28.8°C

                              Comment


                              • #45
                                Open circuit kaikille? Eihän johtosarjassa ole mikään liitin irti?

                                Comment


                                • #46
                                  En on kovinkaan tarkasti vielä johtoja katellu. Toki hyvin mahdollista ku edellinen omistaja ollu sen sortin seppä, että patenttia kyllä löytyy sieltä täältä. Kaikki ei niinkää ajatuksella ja järjellä tehtyjä

                                  Comment


                                  • #47
                                    Jätin väliin vaihdon, ja vein korjaamolle. A6 TDI 3.0 ja pakkasilla ei startannut.

                                    Vaihtoivat 5 hehkua, yksi katkesi. Sanoivat, että tämä ei haittaa käytössä. Kun nyt hetken tässä on tätä pyöritellyt, voiko tuosta olla jotain vaaraa matkustajille tai moottorille? Pitäisikö unohtaa koko juttu, vai olla kokonaan ajamatta?

                                    Lopuksi, joku voisi suositella PK-seudulla kaveria, joka osaa kaivaa katkenneen hehkun pois.

                                    Kiitos!

                                    Comment


                                      #48
                                      Keskustelua asiasta.

                                      Comment


                                        #49
                                        Mistähän näihin vanhoihin löytäisi uudet hehkujen hatut? Nopealla haeskelulla kaikki tarjolla olevat olleet 90ast kulmalla olevia hattuja, jotka ei oikein sovi sinne päinkään.

                                        E. Sitä kun ottaa silmän käteen niin näkee osanumeron hatussa:
                                        07Z971782

                                        Teppospiidiltä nuo ainakin löytyy 37,2e/kpl.
                                        Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210101_194303.jpg
Views:	2061
Size:	56,3 Kt
ID:	1907441
                                        Viimeksi muokannut vV8m5; 1.1.2021, 19:45.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Edellinen omistaja oli jättänyt pienen yllätyksen ja 1. pytyn hehku siellä poikki. Onkos noiden irroitukseen kehitetty mitään ratkaisua vai pitääkö alkaa tilailemaan osia kannen irroitusta varten? Tai onkos kukaan ajellut pitempään hehku pimeänä, onko suurta murhetta jos 5 kpl vielä toimii?

                                          Comment


                                            #51
                                            Eipä juuri vaikuta mitenkään, jos yksi hehku pimeänä. Viisi hehkua kun on pimeitä, niin sitten voi suunnitella huoltoa.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Näköjään enemmän sääntö kuin poikkeus, että näistä hehkut kettuilee. Omassa antaa kaikista "open circuit upper limit exceeded. Vaihdon sinne kaukaloon uuden hehkujen 11 napaisen releen mutta ei vaikutusta, hehkut eheät ja nekin vaihdettu. Pitänee näköjään purkaa koko prkl systeemi sieltä, että näkee onko johtoja poikki. Motonetissä oli joku hehkujen 5 napainen pienempi ohjausrele jonka nappasin mukaan.
                                              Se, että missä semmonen sijaitsee ni ei tietoo ja Vaikuttaako se asiaan mitenkään vaikka vaihtaisikin.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 2.12.2021, 19:08. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Tuli tuossa viime viikolla tilattua vaimolle uusi auto, jossa toimitus jo huhtikuulle. Pikainen melkein ilman huijausta läpäisty ammattikoulun matikka - pohjainen laskutoimitus kertoi, että oman 2019 Superbin vois vaihtaa vanhempaan autoon, kun käytännössä omalla autolla jatkossa mennään vaan työmatkat ja ajelutetaan perhettä sitten tuolla uudella tulokkaalla.

                                                Kriteerit oli webasto, koukku, neliveto ja Avant, turvaistuimet pitää mahtua 195cm kuskin taakse (isofix, selkä menosuuntaan vielä pari vuotta). Autoksi valikoitui siis 2006 A6 C6 3tdi, eli bmk.

                                                Tämmönen reilusti varusteltu ministeritason laatuauto ei enää kolmannesmiljoona ajettuna montaa rahaa maksanut, eikä tässä oikeestaan mitään vikaakaan ole. Tein nuukana ukkona ison huollon itse ja vikakoodeja tuijotellessa kakkosen hehkulta antaa vikakoodia (-17 pakkasessa ei ongelmaa kylmäkäynnistyksessä, eli mitään ei välttämättä tarviais tehdä). Mietin kuitenkin, että jos ton vaihtais?

                                                Ilmanen vihje oli että ennen kun alkaa ähertämään, suihkii tuon hehkutulpan montun täyteen WD40:stä ja ajelee koneen reilusti lämpöseks. Pitäs aueta, mut koskaan ei tiiä.

                                                miks tästä tuli tämmönen romaani, kun piti vaan tulla kysymään että vaihdanko pelkän kakkosen hehkun vai kaikki kerralla ? toimiiko homma niin, että nyt kun ton uusii niin ihan kohta muut hajoaa?

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Eikai ne kaikki vuoron perään hajoa, eli vaihtaa yks kerrallaan sen jonka tietää rikkinäiseksi.
                                                  Jos sitten ei tee reilusti isompaa remontinkorjuuta samalla ja pura kaikkia imusarjoja ym siitä tieltä jolloin on oikein näppärä vaihtaa kaikki hehkut kerralla, jos ei tiedä millon niitä uusittu. Missä kunnossa sulla oli hehkunhahut?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Mistä näkee vcds:lla hehkujen kunnon?
                                                    Epäilyttää et kaikki ei välttämättä toimis.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Kyllähän siitä pitäis vikakoodi jäädä jos on rikki hehkuja

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                                                        Eikai ne kaikki vuoron perään hajoa, eli vaihtaa yks kerrallaan sen jonka tietää rikkinäiseksi.
                                                        Jos sitten ei tee reilusti isompaa remontinkorjuuta samalla ja pura kaikkia imusarjoja ym siitä tieltä jolloin on oikein näppärä vaihtaa kaikki hehkut kerralla, jos ei tiedä millon niitä uusittu. Missä kunnossa sulla oli hehkunhahut?
                                                        Ei mitään suurempaa kulumaa, ihan siistikuntoinen konehuone muutenkin. Tuo ilmeni tosiaan vaan ja ainoastaan kun lukasin että onko mitään vikakoodeja niin 2cyl hehku on rikki. Muuten toimii täysin normaalisti :-)

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                                                          Mistähän näihin vanhoihin löytäisi uudet hehkujen hatut? Nopealla haeskelulla kaikki tarjolla olevat olleet 90ast kulmalla olevia hattuja, jotka ei oikein sovi sinne päinkään.

                                                          E. Sitä kun ottaa silmän käteen niin näkee osanumeron hatussa:
                                                          07Z971782

                                                          Teppospiidiltä nuo ainakin löytyy 37,2e/kpl.
                                                          Click image for larger version  Name:	Screenshot_20210101_194303.jpg Views:	1171 Size:	56,3 Kt ID:	1907441
                                                          Onko kellekään tullut vastaan muita 'suoria' hehkunhattuja? Ilmeisesti nuo marmorilta/speediltä saatavat oem-hatut johtoineen ovat ainoat sellaiset. Mitä nyt enemmän katsellut niin kaikissa vastaantulleissa tarvikehatuissa yms johdot lähtee 90ast kulmassa hatun päästä. Jos tässä kohtaa haluaisi säästää (6kpl tarvike hattuja n. yhden oem:n hinnalla) niin voisihan noita toki kokeilla, kyllä tuo ilmeisesti imusarjan reunan yli ylettää ettei jää vänkäämään mistään:
                                                          https://spareto.fi/tuotteet/metzger-...slaitt/2324016

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Itse itselleni vastaten: kyllä ne sopii, todennäköisesti nuo lyhemmätkin hatut olisi käyneet.
                                                            Halkaisin johtojen suojakuoren joten liitoskohdan sai vielä käärittyä sen sisälle kangasteipillä, liitoskohta jää jäykemmäksi joten kannattaa huomioida mihin kohti liitoksen tekee.
                                                            Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220514_152145_com.android.gallery3d.jpg
Views:	958
Size:	68,9 Kt
ID:	1940520 Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220514_152129_com.android.gallery3d.jpg
Views:	895
Size:	84,9 Kt
ID:	1940521


                                                            ​​​​​​

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Audi A5 3.0 TDI 2008 (8T3), tykännyt vaivalloisen oloisesti lähteä käyntiin kovilla pakkasilla tämän talven ajan, kunnes pari viikkoa sitten ei enää lähtenytkään. Nyt plussakeleillä ja pikku pakkasilla lähtee kyllä käyntiin, mutta starttia rallattaa selvästi pidempään kuin normaalisti kylmäkäynnistyksessä. Moottori lämpimänä lähtee käyntiin normaalisti.

                                                              Sain auton nyt pajalle ajettua vikakoodien lukuun ja kuten arvata saattoi niin kaikki kuusi pyttyä näyttää viallista hehkutulppaa. Lisäksi päärele näyttää epäloogista signaalia.

                                                              Onko mitään järkeä lähteä kokeilemaan vaihtaa pelkkää relettä vai suoraan vaan kaikki hehkut vaihtoon? Autolla ajettu n. 207 tkm eikä hehkuja ole koskaan vaihdettu eli veikkaisin niiden olevan kyllä vaihtokunnossa.

                                                              Onko suosituksia päteväksi tekijäksi Espoo - Helsinki - Vantaa akselilla? Hieman hirvittää nämä tarinat katkenneista / jumittaneista hehkuista ja pitää purkaa kansi auki ja maksaa tuhansia euroja.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X