Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keraaminen hehku poikki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Keraaminen hehku poikki

    Audissa A6 rupesi hehkun valo vilkkumaan, diesel Audeissa tämä tarkoittaa jotakin vikaa jossakin. Kävin vika koodin luvussa ja siellä selvisi että ykkös sylinterin hehku on pimeä. Asentaja yritti samalla käynnillä selvittää onko autossa keraaminen vai metallihehku. Tankkiin laitettiin forttea siltä varalta että keraamiset hehkut jotta iroittaminen voisi olla helpompaa.

    Nyt tänään auto hehkujen vaihtoon ja sieltä ilmoitus että yrittivät irroittaa hehkua ja nyt molemista kansista yksi keraaminen hehku poikki. Remontti arvio noin 2000€ eli molemmat kannet irti ja hehkut pois (kohtuullisen kallis hehkujen vaihto).

    Nyt kysynkin onko kenelläkään tietoa voiko tuota katkennuta keraamista hekua saada mitenkään muuten irti kuin kannet purkamalla?
    Tuotevastuu on kuulema minulla eli auton omistajana minä maksan kulut.
    Viimeksi muokannut jhir; 23.1.2009, 08:18. Perustelu: selvennyt että yrittivät irroittaa hehkua ja

  • #2
    onhan niitä olemassa ns vastakierretappeja. eli hehkuun porataan rreikä ja sinne ruuvataan toi tappi ja sillä käännetään se auki. jotain jarrusatulan ilmausruuveja sillä oon irrottanut, myös imu/pakosarjojen pinnapultteja irroiteltu

    mut ei takuuta että lähtee, hehkuhan ei ole kovin iso joten hankala porata.

    Comment


    • #3
      mitenkähän tuo poraaminen onnistuu keraamiseen tavaraan

      Comment


      • #4
        siitä en tiedä, tuli vaan ekana mieleen nuo tapit. eli todennäköisesti ei siis onnistu?

        Comment


          #5
          Tuskin sen kokonaan on keraaminen vai? Olettaisin siinä silti olevan metallirungon.

          Comment


          • #6
            Metalli runko mutta nähtävästi se kärki on keraaminen, en ole itse nähnyt koskaan. On kuulema katki sieltä juuresta ei jengojen yläpuolelta.

            Comment


              #7
              Löysin kuvan rekkulasta NGK:n sivuilta. Ilmeisesti tuossa on kuitenkin metallinen kuori, joten jos tuota keraamista ydintä pääsee murentamaan sen verran, että siihen kuoreen pääsee vastakirteellä kiinni, voi homma onnistua ilman kannen irroitusta. Lupaamaan en tietty pysty, kun en ole nähnyt ko. vehjettä luonnossa, saati sitten halki (tai poikki) leikattuna.

              Helppoahan tuo ei tule olemaan ja veikkaan, että Marmorin huoltoneuvojalle on turha mennä edes väläyttämään ajatusta..

              Comment


              • #8
                Kysyisin kannan maksajasta kuluttajaneuvojalta. Kohtuullisen uusi auto johon vaihto pitäisi olla yksinkertainen operaatio. Onhan se hienoa kun korjaamo rassaa autoa niin vastuu onkin työn tilaajalla.

                Comment


                • #9
                  Kysyin kuluttajaneuvojalta, heista vika on maahantuojan ei korjaamon. korjaamo ei voi mitään jos autoon on laitettu sellaista materiaalia joka ei sinne sovi. Soitan kohta maahantuojalle ja tiedustelen heidän kantaansa asiaan.
                  Mikähän on noiden hehkujen normaali kestoaika?

                  Comment


                    #10
                    Täytyy myöntää, että minuakin hieman kummastuttaa. Kuinka se hehku on poikki mennytkään..? Ei niiden nyt luulisi ihan itsekseen napsahtelevan.

                    Alkuperäinen kirjoittaja NGK
                    Nykyaikaisten dieselmoottoreiden puristussuhteen laskeminen ja voimakas ahtaminen ovat mahdollistaneet korkean tehon ja alhaiset päästöt. Tällainen nykyaikainen rakenne tuo kuitenkin mukanaan heikot kylmäkäynnistysominaisuudet. Korkean lämpötilan keraamiset hehkutulpat tarjoavat etuja, sillä ne voidaan kuumentaa korkeampaan lämpötilaan kuin perinteiset sauvahehkutulpat, ja ne antavat myös merkittävästi pidemmän kestoiän.
                    Perinteisten hehkujen pitäisi kestää ainakin muutama vuosi, joten alle 5 vuotta vanhassa autossa epäilisin keraamistenkin olevan vielä iskussaan.
                    Viimeksi muokannut arto s; 22.1.2009, 11:38. Perustelu: Lainaus

                    Comment


                    • #11
                      Maahantuojalla ohjasivat asiakapalvelun puolelle jossa nuori nainen ilmoitti että ei ole moisesta ongelmasta kuullutkaan. Kehoitti tekemään reklamaation jonka aion myös tehdä.

                      Soitin diesel huoltoon ja siellä sanoivat että kun hehku kerran on jo poikki ja niinkin kärjestä ei muuta vaihtoehtoa ole kuin kannen irroitus.

                      Comment


                      • #12
                        Itellä ottivat Kuopiossa tuommosen hehkun irti murentamalla hehkua niin paljon että ei enää ahistanu ja sitten tapilla ulos.

                        ps. http://audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=68373

                        Comment


                        • #13
                          onko tuossa 2.5 V6 keraamiset hehkut? Voisin soittaa tuonne Team Timantti OY :n ja kysellä.
                          Viimeksi muokannut jhir; 23.1.2009, 08:00.

                          Comment


                          • #14
                            tuossa Arctos ihmetteli miten hehku oli poikki. Eli hehku on siis mennyt poikki korjaamon irroitus yrityksessä, ei itsestään.
                            Viimeksi muokannut jhir; 23.1.2009, 08:16.

                            Comment


                              #15
                              Siinä tapauksessa ihmettelen, kuinka yrittävät asiakkaalla maksattaa irroituksen..

                              Comment


                                #16
                                Nyt tänään auto hehkujen vaihtoon ja sieltä ilmoitus että yrittivät irroittaa hehkua ja nyt molemista kansista yksi keraaminen hehku poikki. Remontti arvio noin 2000€ eli molemmat kannet irti ja hehkut pois (kohtuullisen kallis hehkujen vaihto).

                                Nyt kysynkin onko kenelläkään tietoa voiko tuota katkennuta keraamista hekua saada mitenkään muuten irti kuin kannet purkamalla?
                                Tuotevastuu on kuulema minulla eli auton omistajana minä maksan kulut.
                                Ei prkl... Jos rikkovat hehkut itse yrittäessään irrottaa, niin kyllä se heillä on vastuu tekemisistään. Rakenteesta tms. johtuvat murheet ja vastuukysymykset on sitten korjaamon ja maahantuojan välisiä, eihän noita voi asiakkaalle sälyttää. Mun mielestä aivan sama kuin soittaisivat: "Juu, asentajalta lipsahti vasara tuulilasiin ja toiseen ajovaloon, niistä tulee sellanen 2500 lisälasku sulle..."

                                Tuohan olisikin hyvä rahastusautomaatti, aina kun hehkun vaihtoa tulee niin kiertää vaan parit auki "väärään suuntaan" - hups kun katkesi irrottaessa...

                                Comment


                                • #17
                                  miten tuossa V6 menee sylinterien numerointi.

                                  itsellä sellainen kuva että edesäpäin katsottuna näin

                                  takapää
                                  3 6
                                  2 5
                                  1 4
                                  etupää

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuo onkin aika kinkkinen juttu. Meinaan vaan jos tulppien vaihdossa bensavehkeessä lähtee kierteet mukaan, ni asiakas maksaa. Mut tuo on kyllä sen verran uusi auto että ei ainakaan koko homman pitäisi kaatua asiakkaan niskaan. Luulisin että joudut osat maksamaan ja työt maahantuojan piikkiin. Tuntuvathan nuo tappelevan noitten nissanin riisipakttien 200t/8v. ajettujen koneremonteistakin vielä takuuseen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      On muuten alle 90 tkm ajettu auto, joten muutenkin tuntuu oudolta että hehku pimenee jo nyt. Onko kukaan kirjoittanut maahantuojalle, miten kauan tavallisesti menee noissa päätöksissä ja onko ensimmäinen vastaus aina hylsy
                                      Viimeksi muokannut jhir; 23.1.2009, 11:20.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Keraaminen osa on se kuumeneva kärki joka kuvassakin näkyy tummana, muu osa hehkutulppaa on metallia. Poralla sisukset pois tulpasta ja tavallisella kierretapilla jengat ja pultti kiinni ja vetoja esim. massavasaralla ulos. Nostaisikohan sylinterin paine ja kuumuus jämät pois jos käyttäisi konetta?
                                        Millälailla vastuu olisi asentajalla jos tulppa katkeaa normaalisti avattaessa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Jouni Hirvonen
                                          onko tuossa 2.5 V6 keraamiset hehkut? Voisin soittaa tuonne Team Timantti OY :n ja kysellä.
                                          Ainakin se oli ihan saman näköinen kuin: http://www.ngk.de/fileadmin/download...300_dpi_01.jpg

                                          Eli juurikin tuommonen kun Arctos sanoi. Pidempi malli noista.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja evinrude
                                            Keraaminen osa on se kuumeneva kärki joka kuvassakin näkyy tummana, muu osa hehkutulppaa on metallia. Poralla sisukset pois tulpasta ja tavallisella kierretapilla jengat ja pultti kiinni ja vetoja esim. massavasaralla ulos. Nostaisikohan sylinterin paine ja kuumuus jämät pois jos käyttäisi konetta?
                                            Millälailla vastuu olisi asentajalla jos tulppa katkeaa normaalisti avattaessa?
                                            Jos se on väkisin väännetty ja napsahtaa, voisi sanoa asennusvirheeksi. Muussa tapauksessa vika taitaa olla itse tuotteessa, eli heikkolaatuisia rekkuloita. Varsinkin, jos ovat jotain kevytmetallisia tai haponkestävää, leikkaavat tosi helposti, jolloin keinot on vähissä. Sen takia niitä yleensä 'liotetaan' jollain voiteluaineella ennen irti kääntämistä. Nitkutellaan jopa edestakaisin, että voiteluaine pääsee paremmin kierteisiin. Ei se välttämättä asentajan vika ole, totta puhut.

                                            Itse en kyllä missään tapauksessa lähtisi pyörittämään konetta, jos on vaara, että sylinterissä on jäysteitä. Veikkaan, ettei syty, jos kannessa on hehkun mentävä reikä. Diesel ainakaan, joten kuumuutta tuskin tulee.

                                            Väkisin ulos vetäminen tässä tapauksessa taitaa tuoda kierteet mukana myös kannen puolelta, jos ei hehkun runko täysin petä. Molempi pahempi siis.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Keraamisen hehkutulpan irroitus ohjeissa sanotaan " Keramiikka-hehkutulpat pitää polttaa ennen irrotusta vianlukulaitteella toiminnossa komponenttidiagnoosi." onko tämä poltto sellainen jossa kaikki tulpat poltetaan samanaikaisesti vai poltetaanko vain se irroitettava hehku?

                                              tuolla on oikea kuva tuosta keraaminen versus metalli http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=230419 Ja mikäli ymmärsin asentajaa oikein on siellä vain tuo kärkiosa. Nähtävästi siksi tuo vastakierre ja vetovasara ei toimi. Vai olenko väärässä?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mikä onkaan väkisin väännetty, ohjeissa lukee

                                                " Jos keramiikka-hehkutulppa on piukassa (irrotusmomentti yli 20 Nm), käytä irrotukseen tiukassa olevien osien spraytä ja yritä uudelleen."

                                                " Jos keramiikka-hehkutulppa ei aukea maksimaalisella avausmomentilla 20 Nm, pitää kulloinenkin sylinterikansi irrottaa → korj. ryhmä15 ja irrottaa hehkutulppa vasta sitten."

                                                Eli voidaanko tästä johdatella että mikäli tulppa on poikki, on se väkisin väännetty?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sinänsä kiinnityksessä "normitulppiin" nähden ei ole mitään ihmeellistä. Jos on jätetty alurasva pois, niin jysähtää helposti kanteen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    oheissa sanotaan että ei mitään rasvaa saa käyttää keraamisessa hehkussa
                                                    "Noudata ehdottomasti hehkutulppien kiristystiukkuutta: „12 Nm“ (kierteen ollessa kuiva, öljytön ja rasvaton, tiukkuuden laiminlyönti saattaa johtaa hehkutulpan murtumiseen)"

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos keramiikka-hehkutulppa ei aukea maksimaalisella avausmomentilla 20 Nm, pitää kulloinenkin sylinterikansi irrottaa → korj. ryhmä15 ja irrottaa hehkutulppa vasta sitten.
                                                      Luulempa et tuokin aiheuttais meteliä jos ekana kävis ehdottelee kannen pois ottoa

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        totta mutta tuossa vois vedota että olisivat soittaneet ennen kuin rikkovat

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Lopputulos on molemmissa tapauksissa sama, kansi pois ja hehkujen vaihto. Ohjeet on kirjoitettu sellaisiksi että asiakas maksaa joka tapauksessa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Onpa sitten onnettomat tulpat, jos ne ei kestä pidempään kuin normimallit, mitä niistä on hyötyä, jos niitä ei sitten edes pysty ilman koneremonttia vaihtamaankaan?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X