Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

7A turbo --> AAT 20v turbo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    7A turbo --> AAT 20v turbo

    Tällänen -89 coupe quattro tuli tuossa hommattua puolivahingossa.. 7a koneella.

    Tätä nyt sitten olis tarkotus ahistaa. josta juttua olikin jo aiemmin hieman mutta alotetaa tähän nyt sitten oikee asiasta.

    Tällä hetkellä kansi on purettu ja pesty. seuraavaks kanavien viimeistely ja vesireikien teko. venttiilien muotoilua ja hionta.

    pitää tehä imu- ja pakosarjan laipat ja sovittaa turbo paikalle että saa pöydällä tehä sarjan, sen jälkeen nostan lohkon pois ja näillä näkymin männistä sorvataan laelta 1mm tai alle pois jollon puristus pitäis olla n.9.2. jolla pitäis päästä jo 98 mäntien kestävyysrajalle.

    laakerit ja renkaat uusitaan. ja kytkin, joka on väh auki vielä että riittääkö ässän kytkin vai tarviiko järeämpää. meneekö toi sre707 suoraan tuon 7a vauhtipyörään vakio levyllä?

    Ahdin 60/64 siivillä, 50mm hukkaportti, 600x300x75 cooleri.

    Ihmetyksi on herännyt purkaessa se että autoon on juuri tehty jakopäänremppa mutta jako ei ollut kohdallaan. pako heitti hampaalla ja imu vielä toisen. molemmat aikaselle..

    Sopisko imu olemaa noi paljon ottamatta mäntään vai katoinko vaa väärin purkaessa..

    turbon öljynpaluun voi vissiin porata tuohon lohkoon missä paikka onkin, mutta mistähän helpoin ottaa paine, vai onko vaan kellolta haaralla...?

    No jatketaan ja yritän räpsästä vähä kuvia ku meen tallii..
    Viimeksi muokannut jesse47; 17.1.2017, 14:26.

    #2
    Öljyn ahtimelle saanee helpoimmin ostamalla turbokoneellisen suodatinjalan, jossa on lähtö valmiina. Siinä on myös öljynjäähdyttimelle lähdöt valmiina.

    Comment


      #3
      mistähän noita mahtais löytyä..? -saa tarjota yvl:llä. kätevin se tietysti olis ja lauhurin paikka kiinnostais kans. mikseipä tuohonki saa tietysti tehtyä nipan jossei löydy tai haarottaa kellolta.

      kumpihan kannentiiviste kannattais pukata, paljonko se metallinen oli paksumpi ja onko siinä riittävä reikä isommalle poraukselle?

      Tuo nyt pitää miettiä ennen mäntien sorvaamista ku puristusta ei kannata liikaakaan laskea koska raja tulee mäntien kestävyydessä luultavasti ekana vastaan.
      https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net...35&oe=562F0EE0
      Tuossa potilas, jonkun entinen varmaan täältä. auto aika huolella mällätty joskus ja mitä nyt oon huomannu parissa viikossa, auto on jopa mun mielestä melko hätäsesti kasattu. ei oikee mikää oo paikalla eikä kunnolla ainakaa saati kiinni. mutta hyvät kaupat tein ja vielä yhen vaihossa pihasta seisomasta niin olihan se otettava. :D

      https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net...78&oe=562027A8
      https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net...68&oe=565A8579
      https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net...bf&oe=565CCB10

      Näkyyköhän nää kuvat näin. linkkinä varmaa. mites ne saa tähän sivulle suoraa vai onko näi paras?
      Viimeksi muokannut jesse47; 8.7.2015, 16:09.

      Comment


        #4
        Tuli tilattua sre 707 asetelma ja vakio levy.

        Kannesta kanavat tuli tänään tehtyä likimain valmiiks. palotilan puolelta vielä muotoilua ja venttiilien muotoilua vielä. kone olis oikeastaa irtio sen ku nostaa pois. sitten pitää alkaa kysellä laakereita ja renkaita.

        https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net...60&oe=56208833
        https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net...00&oe=5617A994
        https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net...c8&oe=56177109
        https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net...b4&oe=5619A5A7
        https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net...af&oe=565748F9
        Kyllä siitä jotain lähti vaikka aika siisti on jo vakionakin :)

        Comment


          #5
          Tuli nostettua kone pois ja pestyä. saa päräyttää senkin auki sitten ja tilailla osat.

          Kumpikohan kannentiiviste olis nyt sitten oikeasti järkevämpi? osaako joku sanoa sen paksuuseron ja kuinka iso on metallisessa "porauksen" reikä?
          että meneekö tuohon 82.5 poraukselle heittämällä.

          Comment


            #6
            Massapahvia ei taida saada enää. Kun tilaat kk laakereita ota s2 laakerit ne on sputter yläliuskoilla.

            Comment


              #7
              Tuolta löytyy kk-laakerit sitten kohtuuhintaan.http://www.ebay.com/itm/Sputter-Pleu...item4613ac825d

              Comment


                #8
                Okei. joo en mä mistää kyllä löytänykkää tuohon massatiivistettä. mikäs ero on 10v tiivisteessä. sama lohkohan tuo on, vai?

                Täytyy varmaa se metallinen laittaa sitte. Laskeepa silläkin jo puristus hieman.. pitääkö nuo kannenpultit uusia?

                kiitoksia vinkistä. ajattelinkin kysyä jotain ns. parempia laakereita kun näytti s2:seen olevan jotai humpuukia tarjolla.

                Tein nuo vesireiät kanteen, pitäiskö nuo lähdöt olla kaikki saman kokosia? nyt on nuo kolme reikää 17mm ja aattelin että jos tekis laippaan kaikki 4 reikää samaan kokoon niin olis jotenki tasasta virtaus, vai kuinka tuo on sillä haravalla?

                Comment


                  #9
                  Kansipultit uusittava joka kerta. Ovat venyviä pultteja.

                  Comment


                    #10
                    Hmm tulikohan ne tähän pirssiin tummat takaumpiot mitkä foorumin kautta myin?

                    Comment


                      #11
                      Aattelinkin ett' venyvät varmaan on nuo pultit..

                      Ei tullut tähän, jokin kohtalotoveri varmaan. :D

                      Tänään purin konetta, laakereissa hieman kulumisen merkkejä. ei tosin mitään normaalista poikkeavaa. männät ja renkaan oikeastaan kuin pakasta vedetyt. männissä ei yhtään kulumisen merkkejä ja lohkossa hoonaus jäljet näkyy vielä. :)
                      renkaat ja laakerit nyt tulee uudet kuitenkin. männistä sorvataan hitunen pois. riippuen nyt siitä tiivisteiden paksuuserosta. muistan että jossain joku olis mainunnut 0.6mm eron, onko noin? sitten ei tartteis laesta ottaa ku 4 kymppiä pois niin puristus olis varmaan aika sopiva.
                      Itse männistä sanoisin kokemuksesta ettei nuo nyt aivan heikot ole nuokaan, materiaali täytyy olla hyvä koska klumaa ei ole ja laki tais olla jotain 7.5mm paksu. esim. volvon lyhytiskusessa, 96 männässä taitaa laki olla samaa luokkaa, materiaali huonompaa selvästi ja 13.5mm isompi halkasia, niilläkin 125nm/ pytty otettu. sanoisin että nuo ihan varmasti kestää saman.
                      jolloin vois kuvitella ettei männät kyllä varmasti alle 550Nm hajoa. jos ei nakuta. lämmön kesto tietysti on huonompi valumännillä mutta siihen taas voi vaikuttaa järkevällä käytöllä.

                      Sitten herääkin vaan kysymys veivien kestosta, paljonkohan on ollut vääntöä näissä vakio veveillä? minusta ne vaikutti hieman lepsuilta mutta toki niitäkin on yks enemmän ja iskunpituus vaikuttaa myös.

                      Voihan toki olla että porsii kaikki jo 400Nm kohdalla, sitä on vaikea tietää silmämääräisesti arvioimalla palikoita ja vielä vaikeampi tietää kokeilematta ;)

                      Comment


                        #12
                        Lukaseppas se aiemmin aloittamasi treadi läpi niin siellä nuita ajatuksia herättävät kysymykset on vastailtu monin osin. Tarkoitatko kannen tiivisteiden paksuuksilla 10v ja 20v turbojen vai kenties vapari 20v ja 20v turbo eroja. Mielestäni 10v ei käy, mutta voin olla väärässäkin.

                        Comment


                          #13
                          Niin siis 20v vaparin ja turbon tiivisteiden paksuus eroa. no mietin vaan tuota 10v tiivistettä, hetkone mullahan on irrallaan työpaikan roskiksessa tuollanen 10v kansi. pitääpä käydä luuraamassa tuolla tioivisteellä, luulisin että on sama tiiviste. voin olla väärässä :D

                          Sielläkö sitä juttua oli, pitääpä lukasta. :D

                          edit. no joo siellähän olikin mainittu tuo 1.2mm paksuus ero. joku mainitsi puolet eroa että siitä varmaan loin kuvan 0.6mm erosta :D
                          Tuolloin männistä ei tartteis sorvata yhtään pois. puristus taitais tulla jotai 9-9.2 luokkaa jolla kärsii kyllä jo painetta ihan riittävästi vakio hilppeiden keston rajoille..

                          Olisko tosiaan että 400Nm olis jo raja noille kangille.. Nielisin jos joku sanois että hep. mulla meni poikki/mutkalle ja millä väännöllä mutta muuten en oikeen usko että noin heikot olis.. Mutta edelleen, voin olla hyvinkin väärässä :D
                          Viimeksi muokannut jesse47; 13.7.2015, 14:17.

                          Comment


                            #14
                            Kyllä niitä vääntyneitä noillakin voimilla on mutta toki juurikin käyttö tapa ja säädöt on varmaankin aika oleellisia keston lisääjiä ja jos ottaa voimia ulos niin kierrokset kyllä auttaa kestossa, matalat kierroksethan tunnetusti murhaa kankia kovalla väännöllä ja näihin pienellä ahtilla sitä vääntöä kyllä tuppaa tulemaan.

                            Comment


                              #15
                              Ei käy kymppivenan tiiviste, muistaakseni öljyn paluukanava lohkon yhdessä nurkassa on erilainen.

                              Comment


                                #16
                                79,5mm porauksella olevan tiiviste ei käy,81mm porauksella olevan käy.

                                Comment


                                  #17
                                  Ja 7A:han oli 82,5 poraus. Reinzin metallitiiviste tais olla 82,25 kokoinen joten pienellä snurraamisella menee hyvin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jaa niinkö olis nafti tuo tiiviste. hyvä huomio tuo!
                                    Missäs tuota 79.5 porauksista on? onko s2 kaikki 81m ja joissain vanhemmissa pienempi. nimittäin ässäläisen osia kyselin että pitääkö vielä ilmottaa tarkennuksena tuo poraus.

                                    No joo toki kun kanavat, venttiilit, imusarja, pakosarja, ahdin ja pakoputkisto yms. on huolella tehty niin voimaa tietenkin tulee pienemmällä ahtopaineella ja muutenkin kaikki lämpökuormat yms. on pienempiä ja kestävyys paranee huomattavasti. ja näin olis nyt tarkotus tehä. ahdin taitaa olla liki hx40 luokkaa. 60/64 otto/jättö. ettei varmaan liiemmin alaväännöillä herkutella.

                                    turbo koneessa vakiona 350Nm...? kyllä noissa ruukaa varmuutta olla jonkun verran, hurjaa olis jos 400Nm alkais antautua mutta mahdollista sekin. kolmessa eri vaparista tehdyssä vehkeessä ollut vakio männillä ja kangilla 2.5xvakio vääntö ongelmitta. kaikki on tapauskohtaista.

                                    Nyt olis kansi valmis ja kasassa, alakertaan osat tilauksessa. niitä odotellessa :)
                                    Viimeksi muokannut jesse47; 14.7.2015, 21:23.

                                    Comment


                                      #19
                                      Muutamia kysymyksiä kun tuossa vilkuilin taas konehuoneeseen. Pitäisi tosiaan noita johtoja vähä päröttää kun kaasuläppä, massamittari ja tyhjäkäynti venttiili tulee tuonne syylärin puolelle..

                                      Niiiinnni, mikäs toi vaijeri hässäkkä on mikä kiertää laatikon takaa? joku kolariturvallisuus homma? Saako ne ottaa pois vai antaako olla siellä? Sitten mikä virka tuolla mustalla alipainesäiliöllä on, johon menee kaks letkua, sähköventtiili ja joku kalvoventtiili? Mietin vaan että pitääkö siihen olla takaisku ettei paine mee säiliöön. Vaan tais se kalvo kyllä toimia niin et menee kiinni.

                                      Sitten tartteisko tuo huohotin mitää muuta ku putki ylös ja säiliö päähän et erottuu öljyt pois? Jos edes nousee ku paksua putkea laittaa. Mutta tartteeko sitäkään mihinkään imusarjaa alkaa vedellä, siihenki tartteis sitte takaiskun ja turbon imupuolelle ei jaksa alkaa vetää. Ei kait sinne mitään kosteutta tule? Mieluiten kaikki ylimääränen pois. :)
                                      Viimeksi muokannut okkim; 17.7.2015, 10:02. Perustelu: Ei slangia kiitos. Lauseet alkaa Isolla, jne...

                                      Comment


                                        #20
                                        procon-ten on systeemin nimi. vetää turvavöitä kelan puolelta ja vääntää ratin pois kuskin naamalta, kun laatikko lähtee siirtymään taaksepäin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Musta on aktiivihiilisuodatin.

                                          Tässä projektissa ja tätä edeltävässä tekniikkapuolen jutussa nyt lähinnä kysellään perusasioita. Ei ole tarkoitus olla kenkku, mutta todennäköisesti kaikkeen jo kysyttyyn löytyy varmasti foorumilta vastaus. Näitä vitoskoneita on viritelty vuosikymmeniä, joten ei olla uuden asian kanssa tekemisissä.
                                          Uskoisin, että saat paremmin vastauksia, kun selvittelet ensin perusasiat itse...

                                          79,5 poraus löytyy vanhemmista 80-l koneista, joissa kovat venttiilipainimet.

                                          Comment


                                            #22
                                            joo mä ihmettelen vaan ku mitä oon yrittäny ettiä niin ei oo tahtonu oikee löytyä.. :D

                                            Comment


                                              #23
                                              Foorumin haku on a) huono ja b) todennäköisesti myös rikki. Kannattaa lukea muita projektikertomuksia ja turbopuolelta muutama vitoskoneeseen keskittynyt ketju. Sen jälkeen uskoisin suurimman osan asioista olevan selvillä.

                                              Foorumin juttuja voit hakea myös googlella. Lisää sen hakuun site:audiclub.fi

                                              Comment


                                                #24
                                                Joo no ainut kysymys enää oikeastaan oli että kannattaako tuon kolariturvasysteemin antaa vaan olla paikalla ja tohtiiko tuon aktiivihiilisuodattimen repästä irti. ilmeisesti se on turha?

                                                suunnitelmiin tuli reilusti muutosta ja reilusti myös takasi. ensinnäki 707 asetelmaa ei saanutkaan ulkomailta mistä tilasin. kysyin suomesta ja samalla kysyin myös h-profiili kankia kun alko epäilyttää kestävyys. kytkin oli suht kallis ja kankia sais 2kk päästä. joten nyt tulee kuitenkin vakio kanget ja s2 vakio kytkin. joka oli muuten epäilyttävän halpa. 188€ paketti :O s2:en 2.2 turbon kytkin paketti kuitenkin pitäis olla. :D

                                                Jotenka jännitetään kankien kestoa ja kytkimen pitoa varmistellaan hieman karhentamalla pintoja ja tehään kevyet urat pintoihin.

                                                Muuten kaikki onkin aika selvillä. jaa no tuota mietin vielä että mille tuo yksimusarjasta menevä ohut putki on joka menee hyttiin, onko map ruiskuboksissa vai jokin muu systeemi?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eiköhän vakiokanget ny kestä hyvin 450hv/550Nm, ei muutenkaan noilla 7A:n männillä paljoa enempää lähtis tavoittelemaan. Kytkimestä ei hajua, mut itellä kesti luistamatta n. 500Nm AAN vakiokytkin. HX40 vaan on ihan väärän kokoluokan ahdin tähän setuppiin. Ennemmin joku HX35 sarjan mahdollisimman pienellä pakopesällä, esim. #8. Noillakin joutuu rajoittamaan vääntöä, pukkaa helposti yli 600Nm.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onhan se vähän isohko, mut sellanen sattuu olee nyt tuos vapaana. :D on siis kyllä pienemmillä pesillä. kyllä toi 4000rpm antaa ihan varmasti halutun ahtopaineen. jos ei hyvä niin sitten hankitaan pienempi mutta tällä tehään nyt. enkä usko että tulee olemaan liian iso tuo ahdin. toki pienemmällä sais mukavemman ajettavan mutta ei nyt murehita sitä. hengittääpä ainaki ylös.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuli osia, ilmeisesti asia ei aivan niin ollutkaan ettei massatiivisteitä saa enää, sellainen tuli. sopii ja soveltuvuudessa lukee 2.2, 2.3 oliko jotai 85-147kw.
                                                      Eli ilmeisesti käytetty myös 20v turboissa?

                                                      nyt vois alkaa kasailla alakertaa, männät pitää nyt vaan sorvata vielä.. onko mielipiteitä tuosta puristuksesta. 1,1-1,2mm jos ottais niin olis. n.9 puristus, eikö tuolla kärsi jo kilon painetta, kun kaikki hengittää ja cooleri on Iso.
                                                      eikö kilolla aleta olla jo keston rajoilla? :D

                                                      Jos aattelis että edellinen härdelli oli vakiona 150hp/200Nm. saman tyylisellä virittelyllä luovutti penkissä takapyörältä 310hp/+400Nm @0.7-0.8bar.
                                                      Vois kuvitella että kilolla lähestytään jo 400/500 lukemia moottorilta..

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        No vertaa sitä vanhaan kannentiivisteeseen tuliko 10v vai 20v tiiviste. Tuleeko tämä nyt e85 vai bensalle?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Noilla spekseillä tiiviste on 10V-turboissa käytetty. 20V on 165 kW.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tiiviste voi olla 10v turbon. Mutta samanlainen se oli kun vanha, vesireikiissä vähä eroja mutta kävis tuo siihen. Tiivisteen reunassa lukee turbo.
                                                            Vai kannattaisko kuitenkin hommata se peltinen niin ei tartteis männistäkään välttämättä sorvata..
                                                            Normibensalla tulee tämä siis käymään. :D
                                                            En haluais puristustakaan turhan paljon puottaa.. vain sen verran että riittää.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X