Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttislötkö 200 typ44, pikkupuuhastelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Kannattaa seurata sitä uuden auton osan kestoa. Se on tunnetusti huono. Ne yli vedettävät tuntuvat kestävämmiltä kuin muut vaihtoehdot. Muista laittaa suojakumin kuitti talteen, niin voit korjaamossa vaihdattaa myyjän laskuun uuden, jos kumi hajoaa vuoden sisään.

    Aika paljon paksumpi levy saisi olla ja ei se kuvassa näytä niin paksulta. Vertaa toiselle puolen. Jos sielläkin on samanlainen, niin etsitään sitten kuva oikealta näyttävästi asetelmasta.

    Comment


      #62
      Kas näin
      Attached Files

      Comment


      • #63
        No nyt näyttää tutulta! Ja jousijalan maalipinta vahaamatta niin kuin omassanikin. Ai ai. :(

        Comment


        • #64
          Nyt kun uudemman kerran mulkasin niin näyttää siltä jotta noi aluslevyt on laitettu väärinpäin. Ainakan tuolla takapuolella oli se kupera puoli ulospäin.
          Tuli joutessaan mittailtua myös ohjaus / järjestelmäpaineet k-jetiltä. 6bar / alle 1bar (kylmänä) ja 3.8bar (lämmin kone) eli ihan asianmukaiset paineet, tosin nostin järjestelmäpaineen 6.5bar:iin niin pysyy seos varmemmin rikkaanpuoleisena kun ahtojakin on nostettu.

          Comment


            #65
            Se on hyvin yleistä... :) Kaveri osti hiljattain lötkön ja ihmetteli kolinaa. Korjaantu kun laitto levyt paikalleen ja vielä oikeinpäin :). Pihalla olevassa purkutuomion saanessa ekassa lötkössänikin näyttää olevan toisellapuolella juurikin väärällä tavalla.

            Jousijalat vasta maalattu raskaalla konemaalilla uusien bilsteinien ja ap:n jousien kanssa. Likaantukoot..:)

            Comment


            • #66
              Kyllähän noissa vanhoissa usein monenlaisia patentteja näkee. Eräässä autossani oli mm. vuotava takajarrusylinteri korjattu siten, että jarruletku oli puristettu parilla raudanpalasella+ruuveilla kiinni.

              Nyt kun on varmistettu jotta k-jetti saa riittävät paineet ja siellä kaikki ok, uskalsin kiristää ahtoruuvia hiukan, 1.2kiloon joka on oikeastaan se maksimi minkä olen tavoitteena pitänytkin ilman suurempia muutoksia. Vielä näyttäisi pysyvän seosmittari rikkaan puolella vedoissa. Ihan kohtalaisesti tuossa alkaa olla voimaakin, no suhteellistahan se toki on.
              Tosin kovin pitkiä kiihdytyksiä ei tohdi kokeilla ettei lämmöt nouse vahingossa liiaksi. Kapeakaistainen seosmittari kun ei kerro kuitenkaan onko seokset RIITTÄVÄN rikkaalla vai ei.

              Öljynvaihto kun olisi tässä nyt seuraavaksi käsillä niin ajattelinpa tehdä vähän ekstraa. Eli moottorinhuuhteluaineet sisään jotta irtoaa ylimääräinen paska moottorista.
              Ja sitten vielä ajattelin ryhtyä niin hurjaksi jotta tyrkkätään koneeseen kevyt RVS käsittely, katsotaan nyt onko mainospuheissa mitään perää vai ei. Saa nähdä onko nanopinnoitteista mihinkään :)

              Comment


              • #67
                Terve, itselläni on käyttiksenä -85 200tq 10v KG-koneella eli samankaltaista pähkäilyä on tässä ollut. En ole foorumilla käynyt vähään aikaan mutta nyt huomasin tämänkin kiinnostavan keskustelun.

                Tuohon tärinään itsellä auttoi juurikin noiden vakaajatangon puslien vaihto, vaihdoin myös alatukivarren sisemmät puslat mutta luulenpa että vakaajan puslat auttoivat eniten ongelmaan. (Ohjausvaihde olikin jo kiristetty ihan tappiin ennestään)

                Lämmittimen ohjausmoottorin kanssa askartelin pitkään ja lopulta tilasin ebaysta käyttämättömän vastaavan ohjausboksin. Nyt toimii lämmityksen ohjaus niinkuin pitääkin, paitsi alipaine ei jaksa kunnolla liikuttaa läppää joka vaihtaa puhalluksen tuulilasilta etusuuttimiin. Ratkaisin ongelman (ainakin tilapäisesti) laittamalla läpän puoleen väliin ja käyttämällä manuaalisti etusuuttimien sulkimia, kiinni ollessa puhallus on ihan riittävä tuulilasillekin.

                Kaikenlaista lisäjumppaakin on ehtinyt tehdä lasinnostimien yms. sähkövikojen paikannuksessa eikä siihen lopu: ohjaustehostimen pumppu vuotaa hieman, ohajusvaihde vuotaa hieman, pakkivalo ei toimi, sähköt pätkii keskipaneelin laitteissa, mittaristo sekoilee (sitäkin on ropattu tunteja), mutta ihan hyvähän tolla on ajella ja vaimokin on hyväksynyt :), aikaisempi käyttis oli Saab 9-3 ja tällä on kyllä kivempi ajaa jos unohtaa hieman jo patinoituneen sisustan.

                Moottori -ja ahtohommia pitäisi jossain vaiheessa tehdä ja tämä viestiketjuhan on täynnä hyvää dataa! Kiitos siitä.

                Comment


                • #68
                  Dodii, sain viimeinkin aikaiseksi tutkia tota automaagi-ilmastointia ja sain sen toimimaan. Nyt säätyy lämmöt automaattisesti kuten kuuluu.
                  Vikahan oli lopulta niinkin yksinkertainen kuin hapettunut liitin. Eli siellä moottoritilan ja kabiinin välitilassa, missä sijaitsee lämmityslaitteen puhallin, on joku pieni anturi. Tämän liitin oli vähän huonossa hapessa ja putsattuani sen alkoi homma toimia.

                  Kylmästöinti sensijaan ei toimi, kaasut ovat karanneet pellolle tai ainakin vähissä. Kompressori aktivoitui kun ohitin alapaine rajakytkimen hyppylangalla.

                  Moottori on siinä tilassa missä aiemminkin, en ole sen koommin mittaillut vitospytyn puristuspaineita jotta ovatko normalisoituneet vai ei. Kovaa ajoa vaan.
                  Asensin bypass-venttiilin hiukan fiksummin myös. :)

                  Comment


                    #69
                    Miten laitoit sen bypassin nyt? Itselläni on välijäähylle menevän alaputken keskeltä t-haara -> määräjakajan haitarilta turbolle menevä putki (haara osoittaen turbon suuntaan). Itse bypassi sijoittui noilla vedoilla ylös kaassuläppä-välijäähy haitariputken viereen.

                    Comment


                    • #70
                      Lähtö samasta kohtaa, eli välijäähyn ja ISV:n välisestä letkusta T-haaralla bypassille ja siitä vessanpytyn kumitötterön kylkeen. Siitä vapautui sopivasti letkuliitäntä kun poistin määräjakajan ohitusventtiilin pois käytöstä (tämä on moottorijarrutusta varten).

                      Kävi mielessä myös ehkä jopa toimiva blow off ratkaisu. Eli blow-off venttiiliä ohjattaisiin 2-tie venttiilin/solenoidin avulla, joka aktivoituu aina moottorijarrutuksessa/nostettaessa jalka kaasulta.
                      Tämän lisäksi alkuperäinen määräjakajan bypass venttiili jätettäisiin käyttöön jolloin ehkäistään seosten hetkellinen rikkaalle pääsy.
                      blowoff venttiilin ohjaussolenoidi kytketään rinnakkain määräjakajan bypass venttiilin kanssa. Äkkiseltään mietittynä pitäisi kyllä toimia :)
                      Viimeksi muokannut Tonsku79; 3.7.2015, 13:17.

                      Comment


                      • #71
                        Nyt on ilmaantunut hiljattain pikkuprobleema, koskien jarrutehostusta. Auto kun seisoo vaikka yön yli niin menee hetki käynnistyksestä ennenkuin tehostusta alkaa tulla. Jonkun 500m kun ajelee niin sitten tehostin tuntuu toimivan taas normaalisti. Alkaakohan pumppu olla kaput vai mistä tuo voisi johtua?

                        Toinen hassunkurisuus on moottorin laiskuus jos kuumana sammuttaa toviksi ja sitten taas lähtee ajelemaan. Ahtoja tulee ihan normaalisti mutta laiskempi veto. Muutama kilometri ajoa niin alkaa moottorin pirteys taas olla normaalilla tasollaan.
                        Joskus samankaltainen ilmiö saattaa esiintyä pidemmissä kiihdytyksissä, 3. vaihteen kohdalla saattaa silleen aavistuksen tuntua että menohalut vähän tyssäisi. Toisinaan kyllä kiskoo 4. vaihtellakin mukavasti vielä, jos kiihdytyksen aloittaa 3. tai 4. vaihteella. Seosmittari pysyy kuitenkin rikkaan puolella aina näissä kiihdytyksissä, eli ei lienee bensansaannissa suurta ongelmaa ainakaan. Ainut mikä tulisi mieleen, olisi sytytyksen ajoitus. Ehkä syystä tai toisesta ECU vetäsee ennakot turhan myöhäiselle tms omituista...

                        Muuten auto on pelannut ihan kohtalaisen mallikkaasti. Viime öljynvaihdon yhteydessä tekemäni moottorinhuuhtelu teki kummia, öljynkulutus loppui lähes kokonaan. Mistä lie johtunee.
                        Viimeksi muokannut Tonsku79; 27.7.2015, 22:25.

                        Comment


                        • #72
                          Sattui suuttimien O renkaita vaihtaessa pieni hasardi, yksi suutinholkki murtui mokoma. Osaakohan joku sanoa saako noita jostain uusia? :D

                          Comment


                            #73
                            Mie voin kattoo jos jostain irtokannesta saisin ehjänä irti. Audi tradition vois olla paikka, mistä uusia saisi

                            Comment


                            • #74
                              Ok, katso ihmeessä jos viitsit. Piti epoksilla ja rautalangalla fiksailla nuo pari haljennutta väliaikaisesti :D

                              Comment


                              • #75
                                Eikö audi100.net myy enää? Sieltä muistelisin omaan MC-koneiseen pari vuotta sitten ostaneeni moiset.

                                Comment


                                • #76
                                  Ei näkynyt samanlaisia ainakaan olevan siellä. Tuossa on melko pitkiä ne holkit, läpivirtauskanavineen.

                                  Comment


                                    #77
                                    Mc:ssä taitaa olla jo messinkiset ne holkit. Ja uudemmissa kg:ssä. -87 eteenpäin. En muista käykö muoviholkkisuutin messinkiseen.

                                    Comment


                                      #78
                                      Hainkohan minä kaverin autoon ihan marmorilta niitä tuossa pari vuotta sitten. Vieläkö saa? Ne oli muovisia ja MC II kyljestä.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Semmoisia muovisiahan ne tässäkin on, jotain 6cm pitkiä pötkylöitä.

                                        Heitetääs väliin vaikka joku kuvakin, konehuoneen puolelta :)


                                        Välijäähdytinkin vuotaa toisesta päädystään hiukan, öljyä tihkuaa läpi (turbo kusee kompuran puolelta). Ei varmaan joku nuppineulan kokoinen reikä moottorin toimintaan vielä ahtovuotona vaikuta mitään mutta täytyy tuolle jotain tehdä. Varastosta löytyisi sellainen 550x160 kokoinen alumiinen IC jota voisi tähän soveltaa. Sen joutuisi tosin asentamaan etupuskurin alle koska etulamppujen väliin alkuperäiselle paikalleen se ei pituutensa puolesta mahdu.
                                        Viimeksi muokannut Tonsku79; 18.8.2015, 11:06.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Mikä ihme rautalankaviritys tuossa on ohjauspaineensäätimelle menevässä bensalinjassa?

                                          Comment


                                            #81
                                            Oho. Punos mennyt rikki ja päälle kietaistu letkua? Minulla on noita putkia/letkuja ylimääräisenä, jos tarvis ;)

                                            Comment


                                            • #82
                                              Arvelinkin jotta joku tuon hirvityksen huomaa :D

                                              Katkaisin letkun jotta sain mitattua bensanpaineet / ohjauspaineen. Tuo on väliaikainen patentti. Siihen on tulossa ihan asianmukaiset liittimet + kiinteä pieni mittari :)

                                              Shimmailin pikkusen pa paineregulaattoria ja nyt on 6.5bar / 3.8bar (järjestelmä / ohjauspaine). Eli juuri ja juuri spekseissä ylärimaa hipoen kuten halusinkin. Ohjauspainetta tosin voisi ihan pikkuisen tiputtaa jotta saisi semisti tuhdimpaa seosta osakaasulle. Täyskaasullahan OP tipahtaa kyllä alemmas automaattisesti.
                                              Muutenhan moottori toimii nyt oikein mukavasti kun k-jetti (ym) on melkolailla säädöissään. Mitä nyt kuumaa konetta saa vähän kauemmin startata jotta käynnisyy, vaan eipä tuo ole vielä häirinnyt.
                                              Viimeksi muokannut Tonsku79; 19.8.2015, 10:53.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Quattro_4 Näytä viesti
                                                Mc:ssä taitaa olla jo messinkiset ne holkit. Ja uudemmissa kg:ssä. -87 eteenpäin. En muista käykö muoviholkkisuutin messinkiseen.
                                                Joo tuossa omassa MC:ssä on juurikin tuollaiset 13mm kuusiokololla aukeavat messinkiholkit joiden päähän nuo muoviset napsahtaa. Taitaakin olla niin että muoviset ja o-renkaat tuli tuolta saksasta ja messinkiset hain marmorilta noin 5e/kpl hintaan ns. varmuuden vuoksi. Eipä ne entisetkään olleet miksikään menneet mutta muoviset senkin edestä. Kahdesta puuttui valmiiksi isompia paloja ja loputkin alkoivat murenemaan viimeistään kun niitä pöydällä irrottelin niistä messinkisistä.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Joo paljon näkyy olevan tarjolla noita kaksiosaisia, joissa kierreosa messinkiä. No jospa jonkinlaiset jostain suunnalta löytyisi niin saisi siltäosin kondikseen.

                                                  Nyt sain tilattua viimeinkin oikeanlaiset raidetangon päät M16 kierteellä. Vanhat ovat jo väljiä joten aika olisi nuo vaihtaa (klappia pallonivelessä liki milli).
                                                  Nyt täytyykin kysyä vinkkejä ja kikkoja tuohon hommaan, eli täytyisi saada renkaat samalla jotenkuten suunnatuksi. Aurauskulmassakin saattaisi olla huomautettavaa, rajummassa kiihdytyksessä auto tahtoo kammeta jonkinverran vasemmalle (etenkin jos pito karkaa). Rattikin on tuossa ollut aina hiukan vinksallaan renkaiden ollessa suorassa eli jollain konstilla pitäisi saada keskitettyä. Nuo vanhat raidet.päät ovat sitäpaitsi vissiin väärillä puolella, nehän ovat päästään hieman taivutetut. Pitääkö taitos olla eteen vai taaksepäin? No tuossa näkyi olevan eteenpäin.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Päivitellääs välillä tätäkin.
                                                    Audi tosiaan sai leiman viimekuussa, toisella kierroksella. Toinen takajarru ei pitänyt joten siitä jäi kiinni, no eipä tuo loppujenlopuksi vaatinut muuta kuin satulan irroituksen ja täyshuollon.

                                                    Suht koht hyvin on auto palvellut, mitä nyt joitakin sytkäongelmia on ollut. Muutama viikko sitten ihmettelin kun moottori ajoittain nykii kuormitettaessa, no ymmärsin toki että nyt on sytkässä jotain häikkää. Päätin tarkistaa tulpat ja kun nykäisin ensimmäisen tulpanhatun irti niin sieltähän jäi tulpan päähän hiiltynyt liitinosa. Vika löytyikin heti alkuunsa, purin tulpanhatusta pellit ja kumit pois niin sisältä paljastui tämmöinen ylläri:


                                                    Jep, ei ihme että nyki. Pistin tilalle vastuksettoman hatun ja siihen loppui nykimiset.
                                                    Toisella kertaa auto jätti melkein tielle, kun sytytysennakko päätti jostain syystä karata hetkellisesti helvetin myöhäiselle tms omituista. Korjaantui kylläkin valohoidolla ja hall-anturin jne liitinten nitkuttelulla. Kirjoittelin aiheesta tuonne moottoripuolelle.

                                                    Sitten yksi omituisuus on ilmaantunut myöskin viimeaikoina.
                                                    Jos ahdot nousee jonnekin yli 0.7bar niin eipä montaa sekuntia mene kun meno tyssää kuin seinään, joskus ampuu samassa yhteudessä voimakkaasti imusarjaan. Vedot toki palautuu samantien kun ahdot laskee. Jep, normaalistihan vakio ecu katkaisee polttoaineensyötön (pumppu sammuu) yliahdoilla MUTTA, asensin aikoja sitten jo vastus-zenerimodin joka rajoittaa MAP anturin ulostulojännitteen 3.6Volttiin. Eli ecu:n ei pitäisi mitään yliahtoja edes nähdä. Tarkistin vielä polkupyörän pumpulla että tuo modi yhä toimii ja ihan toimivalta vaikutti. Eli vaikka mapille pumppaisi reilun kilon painetta niin jännite ei tuosta 3.6Voltista ylemmäs nouse. Outo homma.. vai voisiko viimeisiään vetelevä pa-pumppu käyttäytyä näin että yhtäkkiä loppuukin syötöt kun sitä kakkua tarvittaisiin reilummin?
                                                    Toki tuon voisi vielä tarkistaa laittamalla kojetauluun ledin joka osoittaa että pumpulle menee sähköt. Jos ledi sammuu yliahdoilla niin siitä tietää että jostain syystä ecu katkaisee syötöt.. modista huolimatta.

                                                    Kokeilin kylläkin moottorin käydessä parkissa puskea sinne mapille pumpulla ylipainetta (pidin kierrokset jossain 2500rpm samalla) eikä moottori mihinkään sammunut. Käynti toki muuttui sitä mukaa kun nostin painetta, koska sennakot säätyy paineen kasvaessa. Itseasiassa moottori alkoi käydä jossainkohti ikäänkuin vajailla sylintereillä kun nostin mapin painetta sinne 0.5bar yläpuolelle.. noh, voihan se olla että kuormittamaton moottori ei senhetkisistä ennakoista pitänyt tai sitten virranjakaja on säädetty väärin -> kipinä hyppää pyörijästä väärälle sylinterille.
                                                    Viimeksi muokannut Tonsku79; 19.11.2015, 13:51.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Päivitellääs vaihteeksi. Pientä keväthuoltoa aloin suorittamaan moottorin puolelle, erinäisten käynti/tehovaivojen vuoksi. Moottorihan on alusta alkaen ollut alakierroksilla suht ponneton, jonka olen tähänasti laittanut sen piikkiin että kyseessä on kuitenkin kohtuu matalapuristeinen moottori liitukaudelta.
                                                      Huomasin kuitenkin heti alkuunsa pari asiaa: nokkahihnan ajoitus näyttäisi olevan pykälän pielessä jos oikein ymmärsin:


                                                      Lisäksi, turbolle tulevassa imuletkussa näkyi olevan reikä joka sekin täytyisi paikata. Ihmekään ettei oikein saanut tolkkua tyhjäkäyntisäätöihin/seoksiin. Itse turbo näyttäisi olevan ok kunnossa, ei suurempaa välystä tunnu ja kompuran siivet kuin uudet mitä siitä imuaukosta nyt pääsee näkemään.



                                                      Viimeksi muokannut Tonsku79; 20.5.2016, 11:34.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Noniin, moottori taas nipussa ja jakopääkin nyt oikeissa ajoitusmerkeissään.
                                                        Alavääntö/sitkeys tosiaan parani, mutta yläkierrosten oireilu paheni entisestään ja huipputehoista lähti aimo annos. Eli jos ahdot nousee täyskaasukiihdytyksessä yli 0.8bar niin tuntuu kuin joku painaisi pikkuse jarrua eli meno ikäänkuin puutuu yhtäkkiä. Tätä tapahtui siis satunnaisesti aiemminkin mutta ei näin rajusti.
                                                        Oikeastaan en keksi kuin pari syytä, joko sytytys ei kestä mukana kovemmilla ahdoilla tai kenties polttoaineen syöttö riittämätön.. ideoita? :D

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Jos moottori alkoi nyt heräämään paremmin, ahdot nousee nopeammin, niin myös mahdollinen polttoaineen riittämättömyys voisi tulla aikaisemmin vastaan. Josta johtuisi tuo yläkierrosten nopeampi puutuminen. Laita bensanpainemittari sinne ja katso miten ne käyttäytyy ajossa.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Joo paineet vois tietty mitata. Hitaammin hiipien noi ahdot nyt nousee mitä aiemmin.
                                                            Sillon ku se toimi kunnolla ni turbopotku oli "melkoinen" ja pito karkasi herkästi.. kiihdytysrampit koituivat useampien renkaiden kohtaloksi pidemmänpäälle, vaikka suht varovastikin koittaisi 2-3 vaihteilla kiihdyttää niin meinasi lipsua :)
                                                            No nyt ei ole huolta renkaiden kulumisesta, jotain positiivista siis tapahtui :D
                                                            Tosiaan se menon hyytyminen yläpäässä on semmoista vähän aaltoilevaa, vaikea selittää. Ehkä joku ahtovuotokin voisi olla tällaisen oireilun takana muttakun ei löydy vuotojakaan..

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Löytyihän sieltä yksi murtunut ali/ylipaineletku, josta menee ilmaa mm. bypassille, ahtopaineensäätimelle sekä ohjauspaineen säätimeen.

                                                              Nyt tuntuu puutuminen yläkierroksilla olevan selvästä vähäisempää, se muuttui nyt pikemminkin teräväksi nykimiseksi siellä 1kilon ahtojen paikkeilla.. ohhoijakkaa mitähän seuraavaksi :D

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X