Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttislötkö 200 typ44, pikkupuuhastelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Löysin jonkun kytkentäkaavion, sen mukaan mac-05:ssa jos on nakutussysteemi niin sillä on erilline ecu..

    No seuraavaksi pitänee varmuudenvuoksi vaihtaa bensiinipumppu, koska epäilys on ettei tuo saa aina riittävästi soppaa (tuo puutuminen pidemmillä vedoilla). Motonetistä löytyisi turbomalliin pierburgin pumppu, joskin vähän epäilyttää tuo jotta minkälaatuinen on.. ainakin boschia edullisempi (jollaista ei näytä turboon motonetistä löytyvän) :D

    Comment


      #32
      Bensan paineita voisi myös yrittää nostaa. Näin ovat ainakin Savossa päin onnistuneesti asian ratkoneet.

      Comment


      • #33
        No nyt alkaa todisteita nakutusanturin olemassaolosta löytyä kun irroitin suuttimien jäähdytyspuhaltimen, se kun aika tehokkaasti esti näkyvyyden lohkon antureihin.
        Tällainen sieltä löytyi:


        Tuon vieressä on sitten ilmeisesti öljynpaine/lämpö anturit:


        Oletetun nakutusanturin kaapeli menee tähän, vauhtipyörän asentoanturin liittimien kanssa samaan syssyyn (alimmainen liitin):


        Sikäli mielenkiintoista kun joidenkin lähteiden mukaan KG:ssa ei nakua ole, mutta ilmeisesti joissakin sitten on kuitenkin.
        Ohjauspaineensäätimen alapuolella on jokin tuntematon plugi irrallaan.. mikä lienee.

        Nakutusanturi ulkonäön perusteella siis tällainen:
        http://www.autozone.com/1/products/9...st-su6626.html

        Comment


        • #34
          Pitkään olen ihmetellyt kun startatessa kuulostaa yhdessä pytyssä olevan enempi puristuksia. Eli kun startti pyörittää puristustahteja läpi, niin yhden pytyn kohdalla hyytyy enemmän.
          No mittailinpa joutessani puristuspaineet tuossa ja 5. sylinteristä löytyi 5-6bar, lopuista 10-11bar.
          Oletin että lukemat olisi just päinvastoin, eli yksi pytty puristaisi enemmän mutta ei...
          Tulpat näytti kuitenkin kaikki samanlaisilta, terveiltä ja puhtailta. Ei karstaa eikä öljyä.
          Moottori toimii ihan ok, käy melkolailla nätisti.

          Mutta joku ongelmahan tuolla vitossylinterissä kuitenkin on.. täytyy vielä kokeilla öljyä lorautella sinne ja mitata uudelleen. :(

          Edit: mittasin vielä märkänä, eli öljyä pikkusen sylinterissä. Nyt paineet nousi reiluun 10bar, eli ilmeisesti alakertaan vuotaa.
          Ja kyllä se juuri tämä vajaasti puristava pytty starttia kuormittaa puristustahdilla muita selvästi enemmän, mikä on todella outoa.
          Että mikähän helkkari siellä oikein jumii tuollalailla :S
          Viimeksi muokannut Tonsku79; 20.3.2015, 15:04.

          Comment


          • #35
            Männänrenkaat karstoittuneet jumiin? Jotku polkenu laihalla käynyttä moottoria ja saaneet tuhoa aikaiseksi?

            Mutta jos öljynkulutus ei oo älytöntä, eikä tulpassakaan näy mitään niin ehkei kannata tehdä mitään? Saattaa toimia vielä kauan noinkin.

            Comment


            • #36
              No saattaahan se toimia mutta kyllä tuo jo häiritsee jokatapauksessa. Toivonmukaan kyse olisi vain jumiutuneesta renkaasta, vaan aiheuttaako tuokin sen että mäntä ei liiku kovin herkästi sylinterissä? Viitaten tuohon kun startti meinaa "hyytyä" ko. sylinterin kohdalla puristustahdilla.

              Voisi kait tuonne lorauttaa kokeeksi vaikkapa löpöä päiväksi hautumaan, kuulemma irroittaa jumiutuneet renkaat.
              Öljyä auto kuluttaa jonkinverran, ehkä litra / 2000km tms.

              Comment


              • #37
                Kuvasinpa pienen videon josta voinee jotain diagnoosia tehdä. Tänään puristuspaineet nousi jo hiukan yli 7bar siellä vitospytyllä, liekö sillä jotain tekemistä asian kanssa kun lorautin sinne eilen öljyä (männänrengas kenties jumittaa?)
                https://www.youtube.com/watch?v=SAzK...ature=youtu.be

                Tuo startin hyytyminen tapahtuu näemmä vasta puristustahdin jälkeen, voihan se tulla toki johtua jostain muustakin kuin ko. sylinteristä.

                Syytä huolestua vai lisää ahtoja ja ankaraa ajoa vaan? :P
                Viimeksi muokannut Tonsku79; 21.3.2015, 14:27.

                Comment


                  #38
                  Joskus taannoin suihkivat vettä ruuttapullolla käyvän koneen imusarjaan. Höyrystyvä vesi irrottaa karstaa kivasti.

                  Comment


                  • #39
                    Joo niinhän jotkut sanoovat, tosin en tiedä liittyykö siihen jotain riskejä? Joku moottorinhuuhteluaine tms voisi varmaan toimia kans, voisi harkita ennen seuraavaa öljynvaihtoa. Ja lisäksi jättää sitä löpöä lillumaa sinne männänlaelle, toivottavasti tuottaa halutun tuloksen. Ei oikee nappais koko moottoriremonttia nyt just käydä tekemään jos ei pakko ole..

                    Comment


                    • #40
                      Jos äänimaailmasta pitäisi jotain sanoa, niin ehdottaisin jakohihnan kireyden tarkistamista. Kuulostaa vonkuvan kireyttään.

                      Jos puristuspaineita mittaa vikadiagnoosimielessä, niin merkitsisin puristuspaineeksi kolmannen tai neljännen puristustahdin paineen. Ylimääräinen sahaus vääristää tuloksia, kun sohlokin pytty nostaa kyllä paineen, kun aikansa hinkkaa, vaikka kone ei sillä jaksaisi kunnolla käydäkään.

                      Comment


                      • #41
                        Tuosta moottorin putsaamisesta vedellä, niin joskus testattiin johonkin vanhaan romuun siten että kaadettiin kaadettiin ihan pullosta litran verran suoraan kaasariin. Kaveri piti kaasua pohjassa ja veden määrää säätelemällä pidettiin kiekat siinä 3000 rpm tuntumassa. Tulihan sitä mustaa tököttiä pakoputkesta mutta suurin osa oli luultavasti peräisin sieltä putkiston sisäpuolelta eikä männän päältä. Eipä tuosta käsittelystä mitään haittaakaan osoittautunut olevan.

                        Comment


                        • #42
                          Joku tuolla vonkuu tosiaan, kuulostaa kylläkin tulevan jostain hydraulipumpun nurkilta. Laakeri lienee vollottaa... no eipä tuo jakohihnakaan varmaan poissuljettu ole, enpä minä noita niin tarkasti erota äänestä :D
                          Pitäisi tosin sekin vaihtaa kun ei edellisestä vaihdosta tietoa.

                          Puristuspaineita mitatessa tulee toki aina katsottua kuinka nopeasti maksimipaine saavutetaan. Noilla lopuilla sylintereillä 10 bar tuli täyteen jo 2-3 puristustahdilla joten järin sohlosta koneesta ei lienee kyse. Tuo viallinen sylinteri ei yli 7 bar mennyt vaikka miten pitkään sahasi.

                          Löytyi viimeinkin kattavat kaaviot kaikista alipaineletkuista ym joten tänään ohjelmassa klimatronikin korjausta kertaalleen, josko saisi tuohonkin jo viimein jotain tolkkua.
                          Viimeksi muokannut Tonsku79; 22.3.2015, 08:13.

                          Comment


                            #43
                            Laita kaavio jakoon?

                            Comment


                            • #44
                              Tuolta löytyy ja paljon muitakin piirroskaaviota sekä osasijoitteluita, aivan loistava apu moneen juttuun:
                              http://www.partsbase.org/audi/audi-200-a200-eu-1984/

                              KG moottorin alipainehässäkät:
                              http://www.partsbase.org/media/image...f414bd92cc.png
                              Vähän pimentoon tosin jäi mikä tuo alhaalla oikealla oleva sähköinen venttiili on..

                              Ohjauspaineensäädin on KG:ssa mallia ylipaineella seoksia rikastava :)

                              (kiitokset linkistä nimimerkki Hezekiel:lle!)
                              Viimeksi muokannut Tonsku79; 22.3.2015, 08:40.

                              Comment


                                #45
                                Pöh, ETKAn peruskuvia :)

                                Comment


                                • #46
                                  Noniin nyt alkaa vähän olla tolkkua lämmityslaitteessa. Säätyy jopa läpät jalkatilan suuttimilke lo-auto-high moodeissa ja kääntyy pelkästään tuulilasille kun aktivoi tuulilasin sulatuksen. Etusuuttimet tosin edelleen pimeinä, syytä tähän en oikein keksi. Letkut ok, aktuaattorit ok mutta ohjausyksikkö pitää ne jostain syystä kiinni.
                                  OFF asennossa sulkeutuu lämppärikennon sulkuventtiili (vesikierto), olettaisin että näin pitääkin tapahtua :)

                                  Lämmönsäätö vielä mykkänä, eli täydet lämmöt kokoajan päällä.

                                  Comment


                                    #47
                                    Lämmitysvaiheessa ei tule ilmaa ollenkaan kojelaudan keskiosan suulakkeista, vasta kun alkaa jäähdyttämään alkaa myös ilmantulo näistä. Näin -87:ssa, outoa mutta loogista.

                                    Tsekkaa jos se lämmönsäätöläpälle menevä vaijeri liikkuu huonosti suojakuoressa, moottori välityksestä huolimatta ei ole kovin tehokas.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Vaijeri liikkuu kyllä. Vaikka pyörittelen sen moottorin käsipelillä akselista (saa muuten vähän aikaa pyöritellä) "kylmälle", kääntyy se oitis takaisin täyskuumalle kun laittaa virrat päälle. Eli kaikki viittaisi kyllä siihen, että sisälämpötieto ei ohjausyksikölle mene. Katkos aiheuttaa sen, että yksikkö luulee kabiinissa vallitsevan siperian olot vaikka kuskilla valuu jo hiki.
                                      Ilmankos noi etusuulakkeetkaan ei aukene..
                                      Kun löytyisi jostakin pin-outti tai kytkentä- /johdotuskaavio noille ohjausyksiköille niin voisi mittailla vähän.
                                      Viimeksi muokannut Tonsku79; 23.3.2015, 12:13.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Pientä päivittelyä taas

                                        Ostin motonetistä Simonsin läpivirtaavan vajaa 500mm pitkän takapöntön (2.5"), tuossa kun ei ollut takapöttöä ensinkään ja siten turhan ikävää mörinää piti. Muutos oli ihan huikea, etenkin kiihdyttäessä pakoäänet kabiinissa ovat nyt lähes olemattomat kun aiemmin olisi tarvinnut peltoreita. Matka-ajossa ja tyhjäkäynnillä jonkinlaista matalaa murinaa tulee vielä mutta ihan jees.

                                        Viimeinkin lambda anturille heppailin liitännän pakoputkiston alkupäähän ja seosmittari kiinni, näkee vähän missä mennään vaikkakin kapeakaistaisesta on kyse. Ahdoilla (0.8bar) näyttäisi pysyvän visusti rikkaalla puolella ainakin.
                                        Jokunen letku tuli samalla vaihdettua, ihmettelinkin kun ECU ei katko syöttöä ylipaineilla ja ehdin jo epäillä että tuota on ropailtu (oman patenttini lisäksi). Mutta syylliseksi ilmenikin haparoitunut letku imusarjan ja ecu:n väliltä. Moottorin vikavalokin tahtoi välillä vilkahdella ahdoilla mutta eipä vilku enää.

                                        Bypass venttiili ((Bilteman forgemalli, vaati helvetisti vaseliinia sisään ettei vuoda) löysi sekin viimein paikkansa konehuoneesta. Haaroitukset oli hyvinkin helposti tehtävissä, tulopuolen haaroituksen tein välijäähyn ja ISV:n väliseen letkuun ja ulostulo määräjakajan kumi/haitarihässäkkään menevään huohotusletkuun.

                                        5. sylinterin puristuspaineita mittailin kertaalleen ja nyt näytti jopa 8bar lukemia. Eli ollaan jo tehtaan ilmoittaman minimin (7.3bar muistaakseni) yläpuolella häthätää.
                                        Jotain mystistä häikkää siellä lienee kuitenkin, aiempi mittaus kun antoi vähän päälle 5bar. Mitä tämä kertoo, en osaa sanoa.. jumitteleva puristusrengas lähinnä tulisi tosiaan mieleen.

                                        Kulj. oven lukko ja salpamekanismit joutuu uusimaan, ei noista saa enää tolkkua. Kahvoja saa vielä uusia näemmä, noista salvoista ei tietoa.
                                        No näillä jatketaan :)

                                        Comment


                                        • #50
                                          Päivitellääs

                                          Tänään otin pikkuprojektiksi tutkia ja putsailla ohjauspaineen säätimen varmuuden vuoksi. Ja olihan tuo aika törkyisessä kuosissa kieltämättä, onneksi kalvo sentään oli ehjä.
                                          Jokin kumma vaiva moottorissa on sekin, jotta kun lämpimän koneen starttaa ja lähtee ajelemaan niin aluksi on vedot jokseenkin hukassa. Ahdot nousee suht normisti mutta ei kulje, täytyy joku 10minsaa ajella niin sitte alkaa taas vetojakin löytyä. Mistä lie johtuu, ei tule äkkiseltään mieleen.

                                          Kuvia säätimestä purettuna




                                          Huolellisen putsauksen jälkeen takaisin paikoilleen uusilla kuparitiivisteillä.


                                          Mikä voisikaan mennä vikaan? Kun keräsin työkaluja pöydältä niin huomasin jotta säätimestä oli jäänyt tiiviste laittamatta takaisin :D Tämä on ylimmän ja keskimmäisen kammion välinen tiiviste joten sinänsä tuo nyt ei mitään haittaa vaikka puuttuukin, koska tässä mallissa ei yläkammioon johdeta alipainetta.
                                          Tiiviste on semmoinen kuminen joka menee ylemmässä lohkossa olevaan uraan joten ei välyskään muutu eikä täten vaikuta seoksiin, mutta täytyy nyt purkaa kertaalleen ja laittaa tiiviste asianmukaisesti omalle paikalleen.

                                          Seuraava urakka olisikin sitten vetoakselin irroitus ulomman suojakumin vaihtoa varten, se kun on näemmä päässyt rikkoontumaan. Ajossa tuntuu myös pientä nypytystä ratissa ja maantievauhdissa tippuu paikat hampaista, eli saattaapi olla jotta vetonivel on entinen. Täytyy tutkia jahka tuon jollain ilveellä saapi irti ja purettua, toivottavasti ei mitään ihme kikkailua tarvitse tuohon hommaan.

                                          Ilta-ajelun päätteeksi piti fiilistelykuva napsaista kuraisesta lötköttimestä :)

                                          Comment


                                            #51
                                            Mitenköhän ajo-ominaisuudet muuttuisivat 15-25mm spacereilla?

                                            Comment


                                            • #52
                                              hmm eipähän ole semmoista vaihtoehtoa tullut mietittyä. Kyllähän tuossa varaa olisi jonkinlaiset spacerit laittaa :)
                                              Ei tuossa sinänsä suuria murheita ajettavuudessa ole, ehkä vähiten tuon mainitun seikan vuoksi. Ainut on nyt tuo järjetön täristys ja ohjaustehostinkin voisi olla tehokkaampi, kun kyseessä on kuitenkin tollanen rennosti ajeltava katiska. Ei tässä rattia ihan yhdellä sormella veivata, edellisessä Audi 90:ssä oli selvästi herkempi ohjaus.

                                              Comment


                                                #53
                                                Kannattaa tsekata ohjauspaine jossain vaiheessa. Tuotahan nimittäin pystyy säätämään. Tosin en tiedä puritko niin pitkälle, että säätö pystyi muuttumaan?

                                                On muuten mukavan asiallista typ44:n ropailua. Vanha K-jetti viisaus "älä pura, älä kokeile säätää" kaipaakin jo päivitystä lisäyksellä "jos et ymmärrä" :)
                                                Viimeksi muokannut jasso; 18.4.2015, 13:56.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Juu k-jet on tuttu värkki, noiden kanssa on tullut jo aiemmin pelehdittyä monen auton kohdalla. Boschin alkuperäiset oppaat on opiskeltu eli k:n sielunelämä kutakuinkin hanskassa. Silti nää osaa joskus yllättää :D

                                                  Tossa just etsiskelin sopivia adaptereita bensapainemittaria varten, vaan ei nyt tähän hätään löytynyt. Nimenomaan toi ohj. paine pitäisi saada mitatuksi. Joskus näin kuvan jossa oli pieni painemittari ruuvattu suoraan ohjauspaineensäätimen toisen banjon päähän, semmoinen olisi kätevä. Löytyisi vaan sopiva adapteri niin voisi laittaa samanmoisen.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Aika tihee perä tässä automaatissakin. 3500rpm vastaa mittarinopeutta 120. Onkohan näitä et välityksellä olevia kolmivaihteisia?

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Eipä tuo ole kovin harva manuaalissakaan, satasen vauhdissa kierrosluku on jossain lähemmäs 3krpm viitosvaihteella.
                                                      No nyt on vetarin suojakumi uusittu, homma tuokin vaikka sinänsä yksinkertaisin toimenpitein onnistuu.
                                                      Vetoakselin napamutteri auki, alapallon kiristyspultti irti ja sitten vakaajatangon kiinnitys auki samalta puolelta. Rautakangella vakaajaa vääntäen lähtee alapallon tappi pois paikaltaan. Sitten vaan toisella kädellä jarrulaikasta kiinni ja vetää sen verran ulospäin jotta vetoakselin ulompi pää mahtuu tulemaan pois.
                                                      Nivelessä on lukitusrengas ulkolaidalla, joka uppoaa vetoakselin boorituksen sisäpäässä olevaan uraan. Tämän huomasin toki vasta kun olin naputellut nivelen jo irti :D
                                                      Sitten alkaakin se erittäin sotkuinen homma, nimittäin nivelen puhdistus. Sieltä täytyy kuitenkin saada kaikki kertynyt paska pois, etenkin kun tässä tapauksessa kokonaan poikki olleella suojakumilla oli ehditty ajella jo jonkinverran. Hyvä tuosta kuitenkin vielä tuli.

                                                      Nivel purettuna ja putsattuna


                                                      Ja kasattuna


                                                      Vetoakselin pää (huomaa lukkorenkaan ura)


                                                      Arvatkaas oliko lähellä etten lyöny niveltä paikoilleen kun viimehetkellä muistin jotta pitihän se uusi kumikin sinne ensin laittaa :D

                                                      No tulipahan tehtyä, mutta se hemmetin ratin vatkaus ei hävinny mihkä. Pienessäkin vauhdissa vatkaa rattia eestaas, maantievauhdissa täristää ihan kunnolla ja etenkin oikealle kurvatessa. Olisikohan seuraavaksi syytä epäillä kieroa jarrulevyä?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Kudosvika renkaassa?

                                                        Miksi tuo alatukivarren prikka on oudon näköinen? Mutterikin on oudon näköinen. Minulla on jengaa näkyvissä lukkomutterista jonkun matkaa ja prikka on kupera.

                                                        Itse olisin laittanut yli vedettävän kumin. Vai onko jokin erityinen syy uskoa, että uuden auton osa kestää yli puoli vuotta? Juuri laitoin vanhan alatukivarren sivuun, ottaakseni siitä suojakumin talteen. Kestää varmasti 500tkm ajettu ja 28 vuotias tukivarren kumi pitempään kuin mikään tänä päivänä uutena kaupasta haettu vastaava kumi. :/

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Tuonne niveleen oli (oletettavasti) ehtiny sen verran paskaa kertyä niin päätin irroittaa ja putsata sen. Tällöin se ja sama onko ylivedettävä kumi vai ei kun nivel irti jokatapauksessa. Toisekseen halusin tutkia nivelen kunnon, ihan vaan kun epäilin josko tuo täristely johtuisi nivelviasta :)

                                                          Jaa enpähän ajatellut sen tarkemmin tuota aluslevyä, meinaatko jotta tuossa voisi olla joku ranetus? :/

                                                          Ei varmaan poissuljettu ole tuo rengasvikakaan, no renkaat pitää jokatapauksessa uusia ihan piakkoin niin sitten selviää sekin.
                                                          Viimeksi muokannut Tonsku79; 18.4.2015, 22:01.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Aluslevyn kuuluu olla kuppimaisen muotoinen tukivarren molemminpuolin. Ja sitenpäin asennettuna, että ulospäin kaareva (kupera?) pinta on puslaa vasten. Kierrettä tulee n.1cm verran yli mutterin.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Ok, eli joku patentti tuossa sitten lienee. Eli alkuperäistä paksumpi levy laitettu tuohon ja siksi kierre häthätää riittää mutterin matkalle..

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X