Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttislötkö 200 typ44, pikkupuuhastelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Käyttislötkö 200 typ44, pikkupuuhastelua

    No niin siinä kävi jotta piti langeta tarjoukseen ja noutaa uuteen kotiin tällainen aikansa iso rinkelimersu. Kyseessä on '84 vuosimallin koppa, vajaavetoinen manuaaliaskilla. Voimaa tuottaa 2.1L 10vt tyyppiä KG.
    Autosta ei ole tarkoitus tehdä mitään huippusiistiä vitriiniesinettä vaan arkiajoon, ei näitä liikenteessä muutenkaan paljoa ole. Toki kaikki pikkuviat ja puutteet aina häiritsee joten nämä olisi aikomus saada kuntoon ja tutustua auton tekniikkaan perinpohjin. Tässähän on kaikenlaisia erikoisuuksia ja hienouksia jotka vikaantuessaan aiheuttavat harmaita hiuksia.


    Viikonloppuna tuli vaihdettua uusi termari, vanhasta oli tiiviste haljennut eli lämmöt ei maantieajossa paljoa nousseet. Lisäksi vaihdoin konehuoneeseen muutaman hapertuneen letkun, mm. ohjauspaineen säätimelle sekä hukkaportille. Moottoria on kuulemma aiemmin ropailtu siinämäärin jotta ahtopaineita nostettu, hukkaportille menevässä letkussa oli T haara jonka kolmas rööri tosin tulpattu.. mikä lie idea tällä ollut?
    Laitoin eilen varastossa lojuneen ahtopainemittarin T-haaralla ohjausp.säätimen letkuun mutta ei jostain syystä toimi kunnolla (jumittaa). Satunnaisesti viisari pomppasi johki 0.6kiloon hetkellisesti mutta liukkaat kelit ei nyt salli ensinkään pitkiä vetoja koska pito karkaa ennen kuin lysti alkaa. Toissapäivänä oli vielä sulia teitä ja sai todeta jotta kyllä tuo riuhtasee varsin nätisti eli tehot lienee tallessa.
    Täytyy vaan selvittää mitä tolle on tehty. Käsittääkseni näissä voi ilman ihmeempiä modifikaatioita nostaa ahtoja lähemmäs yhtä kiloa ennenkuin K-jetistä loppuu soppa kesken.

    No sitten yksi huolenaihe on jotkut sähköviat. Kuskinpuolelle ei tule pitkille valoille virtaa (missä lie rele / sulake edes), sisätilan lämmönsäätöyksikkö ei toimi juuri ollenkaan. No kyllä se ulkolämpötilan näyttää ja sisälämpöä voi naputella haluamakseen mutta lämpötila ei silti muutu - puhkuu kokoajan kuumaa. Tuulilasille menevä ohjausläppä sentään toimii. Puhallin pyörii kokoajan kai täydellä nopeudella. Kyseessä on tämänsorttinen laite:


    Joitakin pisteosia puuttuu ja ne täytyy koittaa haalia jostakin. Muutenhan auto pelaa ihan mukavasti mutta säätelyä riittää kummiskin ja päivitellään tänne aina kun jokin edistyy tai ei ota edistyäkseen :)

    #2
    Eikös tuostakin näytöstä saa vikakoodit pihalle? Ainakin omasta lötköstä sai. Eli ei tarvi mitään erillistä lukulaitetta.

    Comment


    • #3
      Minulla oli sisälämpötilan anturille menevän piuhan liitin hapettunut hanskalokeron takana, josta syystä puhkui aina turhan lämmintä. Saattaa tietty olla myös sen anturin puhallin pimeänä.

      Comment


      • #4
        Kävin äsken kokeilemassa vikakoodin lukua eräiden ohjeiden mukaan mutta ei tuosta mitään saanut irti.
        Ohjeessa oli jotta pidetään outside temp-nappia pohjassa ja sen jälkeen off nappia pohjassa. Sitten vapautetaan temp nappi jonka jälkeen off nappi = vikakoodit luettavissa. No ei ollut :S
        Lähinnä ihmetyttää ettei tuota puhallinta saa hiljenemään, luulisi että tuo off namiska on juuri sitä varten.
        Vai onko tuo kokoajan jonkin automatiikan vallassa? Mielessä kävi sekin jos moottorinohjaimen pääteaste (tehotransistori) on kärähtänyt oikosulkuun niin silloinhan se ainakin pyörii kokoaika täysillä.
        Täytyy vielä tuo mainittu lämpötila-anturin liitin tarkistaa samoin sille ilmaa imevän pikkupuhaltimen toimivuus (kuulemma hajoaa n. 100tkm jälkeen).

        Nyt oli sulat tiet ja saatoin maksimiahtoja mittailla, mutta eipä tuo juuri 0.5-0.6kilon yli mene eli ilmeisesti vakioahdot kuitenkin. Ja mittauspiste on tosiaan ohjauspaineen säätimelle menevä letku joka menee suoraan imusarjaan.
        Ehkäpä tässä on joskus ollut jokin viritelmä paineiden nostoon, mutta poistettu sittemmin. Kun oli se ihme ylimääräinen t-haaroitinkin hukkaportin letkussa.
        Jos tästä nyt pienellä vaivalla saisi sen 0.8kiloa irti niin semmoiset muutokset voisi tehdä kaiken potentiaalin hyödyntämiseksi, mitään suurempia viritelmiä ei tohdi kuitenkaan etuvetoiseen edes tehdä.

        Comment


          #5
          Tuosta ilmastoinnin ohjaimen mallista ei tainnut saada koodeja ulos. Astetta uudempi antaa kyllä koodeja pihalle.

          Comment


            #6
            boksi katkaisee sitten kakun antamisen 0,6bar jälkeen. Sille tulevaa painetietoa pitää rajoittaa erillisellä venttiilillä jonka säätää niin, ettei ylipainetta mene läpi tuon enempää. sen saa hyvin vaikka sinne matkustajan jalkatilan oikean sivupaneelin kupeeseen, jossa ite hitachin "älykeskus" on.

            Comment


            • #7
              Joo tässä olen koittanut perehtyä eri vaihtoehtoihin tuon ahtopaineen noston suhteen. Eli vaihtoehtoinahan on tuo Tomi:n mainitsema venttiili tai sitten tehdään muutoksia ECU:lle suoraan. Näitä ovat erilaiset vastus- ja zenerdiodimodit jotka ehkä itselle se kaikkien helpoin. Elektroniikka on tuttua.

              MAP anturilta lähtevää tietoa pitäisi siis manipuloida siten että ECU luulee ahtoja todellisuutta pienemmäksi.
              Tässä tulee käsittääkseni ongelmaksi se, että myös sytytyskartta siirtyy koko käyttöalueella, ilmeisesti aikaisemmalle. Niinpä ajattelinkin jos tekisi semmoisen systeemin että tämä "ahtopainemodi" aktivoituisi täyskaasukytkimen kautta. Tällöin normiajossa homma pysyisi vakiona mutta täyskaasulla sitten mennään eikä meinata.
              Zenerdiodimodia en suosi siksi että se poistaa kokonaan turvajärjestelmän käytöstä (polttoaineen katkaisu määrätyn ylipaineen valitessa). Vastusmodilla tuo turvaraja vain siirtyy ylemmäs mutta pysyy edelleen toiminnassa.
              Ilmeisesti hukkikseen ei tarvi jousta vaihtaa alle kilon ahdoilla ainakaan? Eli homma hoituu ihan ECU:n ja N75(?) venttiiin käskyttämänä.
              Täytyy nyt ensin käydä kaikki paikat huolella läpi ja vaihtaa kestävämpi välijäähy, noi alkuperäiset kuulemma repeää päädyistään isommia ahdoilla. Varastossani on joku 150..170 x 600 täysalumiininen kuuleri jota voisi harkita originaalin tilalle.

              Seosmittari täytyy nyt ensitilassa laitella, tietää ettei ainakaan pääse tuhoisasti laihalle kovemmilla ahdoilla. Tässä ei tainnut alunperin lambdaa olla edes joten sille täytyy tehdä paikka.
              Viimeksi muokannut Tonsku79; 16.2.2015, 11:00.

              Comment


                #8
                Mulla on tuollaisia ilmastoinnin ohjauspaneeleita hyllyssä 3kpl. Siitä joutais vaikka myydäkin yksi jos haluat kokeilla onko vika tuossa boksissa. En ole kyllä kuullut koskaan, että nuo vanhan mallin boksit olisi vikaantuneet.

                Comment


                  #9
                  Noissakin on eroja vuosimallien 84-88 välillä. 88 eteenpäin kait samanlainen lötkökauden loppuun asti. Miult löytyy ainakin noita alkupään malleja. Eroja nappien määrissä ja toiminnoissa muistaakseni. Saattaa tietty käydä ristiinkin.

                  Comment


                  • #10
                    Ehkäpä tuo ohjauspaneelihärpäke on ehjä. Siitä varsinaisesta säätöyksiköstä löytyi ainakin yksi vika, lämmityslaitteen kennon ohjausläppää ohjaavasta moottorista. Moottorin (ts. tuon vivun) asentoa "haisteleva" potentiometri oli huonossa hapessa ja hiilikalvossa katkoksia. Purin potentiometrin osiin, putsasin ja siirsin harjoja hiukan sivuun pois kuluneilta urilta. Tuntuisi potikka nyt toimivan kun yleismittarilla mittailin. Huomenna täytyy laittaa takaisin ja kokeilla heräisikö tuo jopa tällä toimenpiteellä.


                    Yksi paksumpi letku roikuskeli myös hansikaslokeron takana lähellä säätöyksikköä enkä nyt ihan varma ole mihkä se kuuluu.. no täytyy tutkia.
                    Tällainen tosiaan löytyi varastosta:


                    En tiedä virtaako sen paremmin kuin originaali mutta ei ainakaan päädyt antaudu isoillakaan ahdoilla :D

                    Comment


                      #11
                      Tais olla tuossa ilmastoinnissa niin että sähkö liikuttelee lämmönsäätöä ja alipaine suuntausläpppiä.

                      Comment


                      • #12
                        No tässä ainakin menee niin että tuo moottori ohjaa suuntausläppää kennolle, kun siitä moottorille menevästä vaijerista kokeilin. Tosiaan tuossahan on ilmeisesti vielä venttiili kennon vesikierrolle ja sille oma säätimensä, alipaineella toimiva.
                        Löytyi järjestelmälle ihan manuaalikin mutta on saksankielellä, mutta kyllä niistä kaaviokuvista perustoiminta selvisi :)

                        Comment


                          #13
                          Omassa 200:ssa myös tuo säätömoottori toimimaton. Täytyykin purkaa se potikka ja vähän entrata. Odotan mielenkiinnolla jos saat omasi toimimaan.
                          Noita ilmastoinnin ohjauspaneleita on ainakin kolmea eri tyyppiä, eivätkä käy ristiin. Aika vähän oli ebayssä tarjontaa viime syksynä mutta joitain onnistuin hommaamaan. Kohta pääsen testaamaan jos joku niistä sopisi.
                          Tsemppiä projektille.

                          Comment


                          • #14
                            Itselläni oli vikaa tuossa puhaltimen "ohjausyksikössä" kun puhallin puhalsi täysillä kokoajan eikä sammunut off-napistakaan. Sijaitsi tuolla konehuoneen puolella puhaltimen imuputkessa ainakin tuossa omassa typ44 -88.

                            Comment


                            • #15
                              Kiitti vinkistä Piisma!
                              Eli siis pitääkin ottaakin se puhaltimen säädin seuraavaksi työpöydälle syyniin. Siellähän se muovin alla näkyi helposti irroitettavissa.

                              Nyt on ECU ihmeteltävänä, täytyy asentaa MAP anturin lähtöihin pieni modi jonka saa kytkimellä aktivoitua. Tavoitteena tietenkin semisti lisää ahtoa :P

                              N75 venttiiliä en vielä ole löytänyt. Hukkaportin letku näkyy menevän johonkin jarrutehostimen alle ja siitä tulipellin läpi. Irroitin kulj. puolen kojelaudan alaosan eikä siellä ainakaan näkynyt muutakuin relekortti. Jotain alipaineletkuja siellä näkyi mutta ne meni jarru- ja kytkinpolkimien jonkinsortin kytkimiin, mikä lie virka näillä? Kytkimiin meni myös sähköt ja jarrupolkimen osalta voisi toki olla kyseessä kytkin jarruvaloille.

                              Comment


                                #16
                                Ne polkimien alipainetsydeemit on vakkarin osia. Katkasee siis laukan, kun poljinta painaa.

                                Comment


                                • #17
                                  No niinpä tietenkin. Unohtui koko vakkarin olemassaolo kun tuohon on vaihdettu uusi viiksipakka jossa ei sille ole käyttökytkimiä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt on ecu:n map-anturin ulostuloon asennettu potentiometri jolla voi manipuloida mapilta lähtevää jännitettä. No ei tuo ainakaan ahtopaineisiin vaikuta tuon taivaallista, ilmeisesti ainoastaan siirtää polttoaineen katkaisun rajapainetta ylemmäs ja ilmeisesti sytkäennakkoon vaikuttaa myös.
                                    0.6 kiloa ahtaa vaikka tiputtaisi anturin jännitteen puoleen alkuperäisestä. Lähinnä mietin millä logiikalla tuota ahtopainetta loppupeleissä säädetään / rajoitetaan, oletin tämän tapahtuvan ecu:n ja N75 venttiilin komennuksella mutta kuten joku taisi mainita, jokin säädettävä paineventtiili pitäisi asennela N75 tilalle.
                                    Kovin yksiselitteisiä ohjeita ei tahtonut löytyä vaikka nettiä kahlailin aiheeseen liittyen. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista :D
                                    Viimeksi muokannut Tonsku79; 17.2.2015, 16:04.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Moottorihommia tänään.
                                      Kävin ostamassa hydrauliikkaiikkeestä 0...2bar (paineilma) regulaattorin. Asensin tämän imusarjan ja hukkaportin ylemmän nipan välille ja nyt ahtopaineiden säätö näyttäisi onnistuvan varsin näppärästi.
                                      0.8 kiloon säätelin ja saa luvan riittää toistaiseksi, ettei välijäähystä pauku päädyt irti tms. ja toisekseen kun ei ole seosmittariakaan vielä niin menee jo melko uhkapeliksi.
                                      Jotain täytyisi vielä keksiä että saisi ahtimen heräämään hiukan ripeämmin, eli hukkaportin jousta joutunee säätämään tai mahdollisesti vaihtamaan jäykemmäksi.

                                      Ilmastoinnin säätömoottori/servo ei vieläkään näytä elonmerkkejä vaikka potikka on kunnostettu. Moottori on kuitenkin ehjä, 9V paristolla testasin. Tähän täytyy vielä paneutua tarkemmin tai vaihtaa kenties uutta varmuudella ehjää osaa tilalle.

                                      Kuskinpuolen ovenkahva joutaisi myös uusia, saa painaa sitä vipua ihan tosissaan että ovi aukeaa.. kaipa noi ajastaan väljistyy näissä tai jotain.

                                      Edit: tässä vielä kytkentä minkä tein ecu:lle. Map anturin ulostulojännite on nyt säädettävissä. ECU luulee siis imusarjan paineita todellista alhaisemmaksi kun säätää ulostulojännitteen pienemmälle. Tosin jos tuon säätää kovin alhaiseksi, alkaa moottorin vikavalo palaa ahdoilla..syytä tälle en äkkiseltään keksi mutta tuo säätöhän vaikuttaa sytytyksen ajoitukseen myös. Eli mitä pienempi jännite (pienempi paine imusarjassa), sitä enempi ennakkoa joten aiheuttaisikohan nakutus kenties tuon vikavalon vilkkumisen? Valo kuitenkin sammuu kun löysää kaasua.
                                      Idea potikaa nyt oli vain säätää polttoaineen katkaisun rajapainetta ylemmäksi mutta tuo vaikutus ennakoihin arveluttaa.. ehkäpä zenerdiodi olisi sittenkin järkevämpi tai sitten voisi käpistellä pa-pumpun relettä siten ettei ecu saa sitä komennettua.


                                      Viimeksi muokannut Tonsku79; 18.2.2015, 16:59.

                                      Comment


                                        #20
                                        Muistaaksein KG:ssä ei nakuanturia ollut, mut en mee varmaks väittämään. MC koneinen jäärasseli tekee nyt kuormittaessa samaa vikavalon palamista huimilla 0,4bar vakiopaineilla ja seokset menee laihalle. Veikkaus bensapumpulle, joten pitää kokeilla toista tilalle.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Joo ihan vakipainella tuokin valoa vilkutteli (0,6bar). Mutta tosiaan se loppui kun säädin tuota trimmeriä lähemmäs alkuperäistä jännitettä. Mitenkä meinaat että bensapumppu valoa vilkuttelisi, onko MC:ssä jo lambdaohjaus (ke-jetronic) ja jos vetää laihalle niin valo syttyy?

                                          Kyllä KG:ssa on nakuanturi ja en tosiaan nyt muuta tuon vikavalon syttymiseen keksi kuin sen että ecu havaitsee nakutusta. Vikakoodilistalla ainakin KG:lle on tuo nakutusanturi ja vikakoodit näkyy näppärästi kiekkamittarin osoittamana :D
                                          ECU on mallia MAC-05 joka jonkun lähteen mukaan tallentaa vikakoodeja. Eli kaipa tuo nakutus sinne taltioituu joten sen voisi ajon jälkeen tarkistaa jopa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Lukkolaite ja kahvat, molemmat kannattaa välillä putsata ja voidella. Ne on ihan huollettavia osia.

                                            Comment


                                              #23
                                              Juu Ke-jetti ja lambda siellä jotain hienostelee. PeeäLäXän näyttämää kun seuraa ni heti ku vetää laihalle ahdoilla ni vikavalo syttyy. Vilkuttelee paikallaankin kaasutellessa. Mut sehän ei nyt oikeastaan tän auton diagnosointiin vaikuta :) Ovenkahvoja saa muuten Motonetistäkin vielä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kappas, no olisihan se uusi kahva aina uusi. Purin tuon viallisen ja se mekanismi vaikutti melko väjältä joten putsailu tuskin enää pajoa auttaa.

                                                Nyt kun N75 on ohitettu, tuumailinkin semmoista varosysteemiä että laittaisi ylimääräisen solenoidiventtiilin sulkemaan hukkaportin yläp. letkun aina jos vikavalo syttyy. Eli esim jos ecu havaitsee nakutusta niin ahdot tippuisi turvalliselle tasolle heti oitis. Jahka saa vielä tuon lambdan asennettua niin siitä myös vedetään signaali tälle systeemille, eli jos vetää laihalle täyskaasulla niin jälleen solenoidi aktivoituisi ja tiputtaa ahdot.

                                                Tietty jos jostain löytyisi lastutettu/uudelleen ohjelmoitu ECU jossa nämä kaikki on valmiina niin sehän olisi toki ehkä paras ratkaisu.
                                                Ilmeisesti KG moottori kestää kuitenkin varsin kevyeen noin kilon ahdot sinällään (huhujen mukaan on näillä ajeltu liki 1.5kilollakin ilman suurempia ongelmia, k-jetillä) jos vaan muut seikat ovat kunnossa, eli soppa ei lopu kesken eikä ennakot karkaa. Kierrostenrajoitin voisi olla fiksua muuttaa sytkäpuolta katkomaan (korjatkoon joku jos olen väärässä: alkuperäinen järjestelmä katkaisee polttoaineensyötön).
                                                Toistaiseksi en ole yli 0.8kilon uskaltanut laittaa saati polkea kierroksia loppuun asti / pitkiä vetoja ennenkuin on muut seikat varmuudella kunnossa.

                                                Tänään luvassa soittimen asentelua ja sensellaista pikkunäpräystä, pisteosien asennusta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Nyt on puuttuneet ovien alalistat asenneltu (kiitokset nimimerkki Quattro 4:lle).
                                                  "Uusi" puhaltimen moottorinsäädin täytyy vielä ruuvailla kiinni, josko sekin alkaisi pelaamaan.

                                                  Sitten tutkin hiukan tarkemmin noita kaikkia koneessa olevia antureita niin totta tosiaan vaikuttaa siltä ettei nakuanturia ole, tai jos on niin ei ainakaan lohkon kyljessä jossa noita olen tottunut näkemään. N75:sta en sitäkään ole vielä löytänyt.
                                                  Kyseessä olisi kuitenkin melko tärkeä keksintö moottorin kestävyyden kannalta joten täytyykin harkita uudempaa ecu:ta josta nakutussysteemi löytyy. Autossa on nyt siis originaali MAC-05 boksi.
                                                  Kummastusta herättää nyt sitten se miksi vikavalo syttyi kuormitettaessa, jos map-anturin antamaa jännitettä on manipuloitu liikaa. Eli liekö ecu hoksaa jollaintapaa ettei map-anturin signaali täsmää muualta saatuun dataan (kaasuläpän täyskaasukytkin aktiivisena+kierrosluku) ja siksi vilkuttelee valoa.. mene ja tiedä. Kaipa tuo selviäisi vikakoodeja tutkimalla jotta mitä ecu haluaa sanoa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    laittaisi ylimääräisen solenoidiventtiilin sulkemaan hukkaportin yläp. letkun aina jos vikavalo syttyy.
                                                    Jos noin teet, niin se ehkäisee portin aukeamisen. Se venttiili pitäisi laittaa avaamaan yläpuolen kanava suoraan ulkoilmaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Totta tuokin, eli sieltä pitää päästä olemassa oleva paine pihalle samalla kun syöttöpaine katkaistaan.

                                                      Jos venttiilin laittaisi suoraan t-haaralla ulkoilmaan pöhisemään, se muodostaisi pienen ahtovuodon mutta haitanneeko sekään.. turvajärjestelmästähän on vain kyse.

                                                      Tämän mukaan taas KG:sta löytyisi naku.. otappa noista nyt selvää :)
                                                      http://www.isham-research.co.uk/quattro/codes_kg.html
                                                      On tossa ecu:ssa kyllä niin maan perkuleesti elektroniikkaa, isoja mikroprossuja yms joten voisi olettaa nakutuskontrollerinkin siinä olevan.
                                                      Viimeksi muokannut Tonsku79; 20.2.2015, 19:23.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Zener-kikat aiheuttaa sen, että ylipaineet mennään sytkän osalta vakiona. Jos elektroniikka on tuttua, niin ota muisti irti, lue ja kirjoita uudet kartat. Siellä ei nimittäin kovinkaan paljoa muutettavaa ole.

                                                        MAC-05:ssä on käsittääkseni sisäänmeno yhdelle nakuanturille.

                                                        MAC-06 ilmeisesti on käytännössä sama kuin MAC-05: http://www.audi200.se/teknik/ignition.htm. Erittäin läheistä sukua myös MAC-01/-02:sille.

                                                        Sinänsä tuollainen lineaarinen MAPin vastuksen muuttaminen ei vähän yli perusahdoille asti ole aivan huono juttu. Perusennakot kun kuitenkin ovat mallia loivat.
                                                        Viimeksi muokannut jasso; 23.2.2015, 20:43. Perustelu: Eikun.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mac-05:ssa ei näytä olevan yhtään irroitettavaa muistipiiriä, kaikki juotettu suoraan kortille joten uudelleenohjelmointi menee vaikeammaksi..
                                                          nakutustunnistus olisi kyllä loistojuttu saada toimintaan jos sellaiseen valmius 05 ecu:ssa on.. eriasia sitten onko se millääntavalla aktivoitavissakaan ilman erilaista softaa.

                                                          Zenerkikka on joo kuopattu jo näillä näkymin, ehkäpä olisikin järkevintä antaa boksin olla vakiona ja muuttaa bensapumpun relettä siten ettei se katkaise ecu:n käskystä syöttöä.
                                                          Näin pysyisi ennakot oletusarvoissaan, vastusmodillahan ennakot muuttuu koko kuormitusalueella hiukan aikaisemmalle. Sitä en tiedä onko tuo hyvä vai huono asia, kun ne vakioennakot ovat suht miedot. Mutta jossain se nakutusraja tulee vastaan jokatapauksessa. Ehkäpä tuo nyt sen yhden kilon ahdot sietää sen enempiä karttoihin kajoamatta, olettaen että soppaa riittää.
                                                          Mielellään sitä vaan pelaa aina varman päälle eikä lähdetä nyt ahnehtimaan liikoja kun kyseessä kuitenkin vain käyttöauto - mutta toki helposti saatavilla olevat piilohevoset on hyödynnettävä :)

                                                          Täytyy nyt lähipäivinä koittaa se seosmittari saada samoin pa-paine mittari. Semmoisen nimittäin olen huomannut, jos vaikka reippaanaisesti kiihdyttää motarille, vetoja on erittäin hyvin vielä kolmoselle asti muttakun vaihtaa neloselle niin meno jotenkin hyytyy ja moottori tuntuu hiukan puhdittomalta - vaikka ahtopainemittari edelleen puuskuttelee 0.8kilon tietämissä. Tässäkohtaa tosin tulee aika äkkiä hellitettyä kaasujalkaa. No sittenkun hetken ajelee rauhassa viitosvaihteella ja survoo kaasun lattiaan niin kyllä se sitten taas nyhtää moitteetta.
                                                          Mikähän lienee aiheuttaa tuon hetkellisen puutumisen, lähinnä tulee itsellä mieleen että vetää jostain syystä kenties laihalle.. eli bensansaanti ehkäpä ongelmana.

                                                          Tänään yritin taas selvitellä noita alipainehässäköitä ilmastointi / lämmityslaitteen ohjausyksiköltä tuloksetta. Tarttis löytää joku kaavio mistä näkee minkävärinen letku kuuluu mihinkin - ja mihin letkuun tulee moottorin alipaine.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kaikissa Hitatcheissa on piirit suoralla juotolla kiinni. Juota irti ja laita kanta tilalle, johon sitten tökkäät piirin takaisin.

                                                            Mitään varmaa en osaa sanoa nakuanturista. Katso meneekö liittimen pinnistä mitään vetoja sisälle, jossa nakuanturi olisi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X