Alkoi tulemaan ajankohtaiseksi kakkos(harraste)auton hankinta. Alunperin kahtelin sekalaisesti sekä ursseja, että 80/Coupe-linjaa, varsinkin jälempi vitoskoneisena houkutteli kovasti. Hakusessa siis oli ensisijaisesti vitoskoneinen kottero, mutta kun vastaan tuli muutoin hyvän oloinen Competition, niin alkoihan se kiinnostamaan, varsinkin toveri Kalsin vielä hieman yllytettyä (selvä, koska mennään hakemaan...).
Compe tuli siis minulle Virosta vapun jälkeen, alunperin täältä myyntipalstalta löysin ilmoituksen. Tuttu hoiti auton Suomeen sen verran edukkaaseen etten viitsinyt itse lähteä hakemaan ja harjoittelemaan paperitöitä. Tuulilasissa olevien autovero tms. tarrojen perusteella auto oli Viroon viety Italiasta, mikä selittikin sen ettei rekisteröintikatsastuksessa alustasta löytynyt ruostetta mistään, kaikki mutterit, putket jne olivat todella hyvässä kunnossa. Rekisteröintikatsastuksen jälkeen Tampereen tulliin paperit vetämään ja tilaamaan vaatimustenmukaisuustodistusta.
Sisustakin oli kohtuullisessa kunnossa, kun ensin tein täydellisen sisäpesun. Kuskin jakkaran verhoilu on jonkin verran kärsinyt, ja siihen olikin laitettu nahkaiset paikat. Niille pitää jotain tehdä jossain vaiheessa, kursittukin penkki olisi nätimpi kuin tuo nahkapaikka. Toinen vikakohta on takaovien kangasverhoilu, jotka tuntuvat irtoavan herkästi irti ovipahvista. Tämä tuli huomattua kun painehuuhtelulaitteella pesin verhoilua, meinasi lähteä kangaslaput kokonaan irti. Pitää varmaan käyttää siihen kontaktiliimaa, ennenkuin kokonaan irtoavat. Tai koittaa etsiä eBaysta uudet pahvit. eBaysta löytyi myös nätit kankaiset matot quattro-tekstillä, eikä edes maksanut aivan levottomasti.
Kesähelteitä ajatellen harmillinen juttu on että ilmastointi ei toimi. Tai toimivuudesta ei ole ihan täyttä faktaa, koska kompuran remmi on jossain muualla kuin sen pitäisi olla. Pitää ropata uusi hihna paikalleen, ja ehkä käyttää täytössä, sittenhän sen näkee. Mitään isompaa tuohon ei kehtoisi tehdä, jos kaikki menee niinkuin elokuvissa (eli harrastusbudjetti antaa myöten) niin keulalle vaihtuu kuitenkin voimanlähde toiseksi.
Maalipinta oli kohtalaisen huonossa kunnossa, tuskin oli useampaan vuoteen vahattu tai muutenkaan erityisesti huollettu. Huolellisen Pineline-pesun jälkeen oli sitten myllytyksen vuoro, sillä sain pinnan jo kiiltäväksi aiemman loivasti matan ja naarmuisen pinnan sijaan. Täydellinen se ei vieläkään ole, olisi pitänyt käyttää leikkaavampaa laikkaa/ainetta, ainakin kattoon ja konepeltiin jäi vielä naarmuja. Konepeltiä on joskus paikkamaalattu, ja siinä onkin selvä lohkeama maalissa, jota ei tietenkään mikään muu kuin uusi maali paikkaa.
Mukana tuli myös molemmat rengaskerrat alkuperäisillä compen vanteilla. Talvirenkaatkin ovat vielä sen verran hyvässä kunnossa, että niillä pari talvea sutii. Kesärenkaat alkavat vetelemään viimeisiään, vaikka on niissä nyt vielä hiukan yli lain salliman minimin. Syksymmällä kun vaihdan talvirenkaat alle, saavat kesärenkaiden vanteet mennä hiekkapuhallukseen ja pulverimaalaukseen. Tulevat sitten valkoisina takaisin.
Tähän mennessä tehtyä:
- Normaalit huoltokohteet, eli moottoriöljyt, jarrunesteet, suodattimet (öljy, bensa, ilma), tulpat, virranjakajan kansi & pyörijä
- Etupäähän kaikki kuluvat pyöräntuennan osat, eli uudet raidetangot, pallonivelet ja koiranluut. Lisäksi alatukivarren, kallistuksenvakaajan sekä apurungon puslat vaihdettu uretaaniin. Urtsit tulivat Powerlexilta, poislukien apurungon, jotka tilasin Superflexilta. Myös vaihdelaatikon tukikumit piti uusia, kun olivat hapertuneet tyystin.
- Takapäähän sama hoito, eli uudet aurauskulman säätötangot ja koiranluut. Kaikki puslat apurungon puslia lukuunottamatta vaihdettu uretaanisiin. Apurungon puslat jäi vaihtamatta, koska niitä ei löytynyt Superflexilta eikä Powerflexilta. Muutoin urtsit olivat taas Powerflexia.
- Uudet ässän linssiumpiot eteen, mustat sivuvilkut sekä maski. Autoon oli vaihdettu uudet umpiot, jotka tosin olivat täysin vääränlaiset, jonka vuoksi ne eivät istuneet paikalleen lainkaan, eikä myöskään parkit toimineet. Sivuvilkut repsottivat, ja maskistakin oli iso osa kromeista rapissut jonnekin Italian-Eestin välimaastoon.
- Uudet jarrupalat & -levyt joka nurkkaan
- Äänentoistolaitteiston uudistaminen
Alunperin ei pitänyt ihan noin paljon alkaa uusimaan alustaa, mutta koska keulasta kuului selvää kolinaa, ja maantielläkin auto hiukan veteli, niin päätin samantein uusia mahdollisimman perusteellisesti kuluvia osia alustasta, saampa sitten mielenrauhaa tuleviksi vuosiksi. Uretaanit yllättivät kyllä positiviisesti monessakin mielessä. Takaraivossa oli muistoja kuinka veemäistä oli naputella/prässätä kumipuslia paikoilleen, mutta uretaanithan solahtivat rasvattuina paikoilleen ihan itellään. Vanhojen puslien poistaminen luonnollisesti oli kovempi homma, eipä siinä kotinikkarilla muuta keinoa ollut kuin polttaa puslasta sisuskalut pois, ja sahata rautasahalla ulkokooli halki ja napauttaa pois. Eipä tuo silti mahotoin homma ollut lainkaan.
Äänentoistoa halusin myös parantaa, ja se olikin kohtalaisen helppoa, koska hyllyssä oli jo vuosikaudet odottanut asennustaan erillisarjaa, subia, sekä vahvistinta. Hiukan ekstraa piti hankkia, ja nyt on Alpinen soitin, SPL Dynamicsin vahvistimet, DLS:n erkkasarja takana, Hertzin edessä, sekä Rockford Fosgaten subi.
Nyt saa auto sitten olla hetken ihan käyttiksenä, toki hakusessa on kohtuuhintainen AEB / A4:sen raato tekniikanluovuttajaksi. Alustan puolella ei ole näköpiirissä isompia, ehkä iskarit pitää laittaa, koska hiukan tuntuisi olevan vieläkin kolinaa etupäässä.
Sitten hiukan suunniteltuja juttuja, joita tehdään tässä kun keretään ja budjetti antaa myöten:
- Takaovien ovipahvien kankaiden liimaus
- Laatikon ja perän öljyjen vaihto
- Ilmastoinnin tarkistus/korjaus mikäli suht sopuhintainen projekti
- Alustan ruostesuojaus ennen talvea.
- Vanteiden maalaus valkoisiksi
- Konepellin / koko auton ylimaalaus
- Tekniikkaswappi (AEB + loiva viri)
- Jotain muuta mitä vanhan katiskan kanssa aina tulee vastaan ja mieleen
Noista muut kohdat tulee tehtyä vielä loppukesän/syksyn aikana, tekniikkaswappi jäänee ainakin ensi vuoteen ja ylimaalaus tulevaisuuteen. Nyt pitää hiukan kerätä taas harrasterahaa, sekä rakentaa kämppä loppuun. Ja koska toi nykyinen pannu ihan kelvollisesti toimii, niin olkoon siinä nyt tovin. Alla muutama kuva, ennen ostoa, sekä pihaan ajettuna. Lisäksi piti ottaa kuva alkuperäisestä jarrulevystä vuodelta '94. Paksuus oli ~16-17mm, kun minimivahvuus on 22mm... Lisään kuvia jahka saan kotteron kasattua ja ajettua ulos aurinkoon. Sisäkuvassa näkyy myös mallisuoritus virtakaapelin vedosta takalaatikkoon :) Onneksi oli sentäs sulake otettu pois..
Ainiin, ja kiitokset tässä vaiheessa projektia jo varaosien hovitoimittajalle, Tepolle, sekä toveri Kalsille motivoinnista ja yllyttämisestä :)
Compe tuli siis minulle Virosta vapun jälkeen, alunperin täältä myyntipalstalta löysin ilmoituksen. Tuttu hoiti auton Suomeen sen verran edukkaaseen etten viitsinyt itse lähteä hakemaan ja harjoittelemaan paperitöitä. Tuulilasissa olevien autovero tms. tarrojen perusteella auto oli Viroon viety Italiasta, mikä selittikin sen ettei rekisteröintikatsastuksessa alustasta löytynyt ruostetta mistään, kaikki mutterit, putket jne olivat todella hyvässä kunnossa. Rekisteröintikatsastuksen jälkeen Tampereen tulliin paperit vetämään ja tilaamaan vaatimustenmukaisuustodistusta.
Sisustakin oli kohtuullisessa kunnossa, kun ensin tein täydellisen sisäpesun. Kuskin jakkaran verhoilu on jonkin verran kärsinyt, ja siihen olikin laitettu nahkaiset paikat. Niille pitää jotain tehdä jossain vaiheessa, kursittukin penkki olisi nätimpi kuin tuo nahkapaikka. Toinen vikakohta on takaovien kangasverhoilu, jotka tuntuvat irtoavan herkästi irti ovipahvista. Tämä tuli huomattua kun painehuuhtelulaitteella pesin verhoilua, meinasi lähteä kangaslaput kokonaan irti. Pitää varmaan käyttää siihen kontaktiliimaa, ennenkuin kokonaan irtoavat. Tai koittaa etsiä eBaysta uudet pahvit. eBaysta löytyi myös nätit kankaiset matot quattro-tekstillä, eikä edes maksanut aivan levottomasti.
Kesähelteitä ajatellen harmillinen juttu on että ilmastointi ei toimi. Tai toimivuudesta ei ole ihan täyttä faktaa, koska kompuran remmi on jossain muualla kuin sen pitäisi olla. Pitää ropata uusi hihna paikalleen, ja ehkä käyttää täytössä, sittenhän sen näkee. Mitään isompaa tuohon ei kehtoisi tehdä, jos kaikki menee niinkuin elokuvissa (eli harrastusbudjetti antaa myöten) niin keulalle vaihtuu kuitenkin voimanlähde toiseksi.
Maalipinta oli kohtalaisen huonossa kunnossa, tuskin oli useampaan vuoteen vahattu tai muutenkaan erityisesti huollettu. Huolellisen Pineline-pesun jälkeen oli sitten myllytyksen vuoro, sillä sain pinnan jo kiiltäväksi aiemman loivasti matan ja naarmuisen pinnan sijaan. Täydellinen se ei vieläkään ole, olisi pitänyt käyttää leikkaavampaa laikkaa/ainetta, ainakin kattoon ja konepeltiin jäi vielä naarmuja. Konepeltiä on joskus paikkamaalattu, ja siinä onkin selvä lohkeama maalissa, jota ei tietenkään mikään muu kuin uusi maali paikkaa.
Mukana tuli myös molemmat rengaskerrat alkuperäisillä compen vanteilla. Talvirenkaatkin ovat vielä sen verran hyvässä kunnossa, että niillä pari talvea sutii. Kesärenkaat alkavat vetelemään viimeisiään, vaikka on niissä nyt vielä hiukan yli lain salliman minimin. Syksymmällä kun vaihdan talvirenkaat alle, saavat kesärenkaiden vanteet mennä hiekkapuhallukseen ja pulverimaalaukseen. Tulevat sitten valkoisina takaisin.
Tähän mennessä tehtyä:
- Normaalit huoltokohteet, eli moottoriöljyt, jarrunesteet, suodattimet (öljy, bensa, ilma), tulpat, virranjakajan kansi & pyörijä
- Etupäähän kaikki kuluvat pyöräntuennan osat, eli uudet raidetangot, pallonivelet ja koiranluut. Lisäksi alatukivarren, kallistuksenvakaajan sekä apurungon puslat vaihdettu uretaaniin. Urtsit tulivat Powerlexilta, poislukien apurungon, jotka tilasin Superflexilta. Myös vaihdelaatikon tukikumit piti uusia, kun olivat hapertuneet tyystin.
- Takapäähän sama hoito, eli uudet aurauskulman säätötangot ja koiranluut. Kaikki puslat apurungon puslia lukuunottamatta vaihdettu uretaanisiin. Apurungon puslat jäi vaihtamatta, koska niitä ei löytynyt Superflexilta eikä Powerflexilta. Muutoin urtsit olivat taas Powerflexia.
- Uudet ässän linssiumpiot eteen, mustat sivuvilkut sekä maski. Autoon oli vaihdettu uudet umpiot, jotka tosin olivat täysin vääränlaiset, jonka vuoksi ne eivät istuneet paikalleen lainkaan, eikä myöskään parkit toimineet. Sivuvilkut repsottivat, ja maskistakin oli iso osa kromeista rapissut jonnekin Italian-Eestin välimaastoon.
- Uudet jarrupalat & -levyt joka nurkkaan
- Äänentoistolaitteiston uudistaminen
Alunperin ei pitänyt ihan noin paljon alkaa uusimaan alustaa, mutta koska keulasta kuului selvää kolinaa, ja maantielläkin auto hiukan veteli, niin päätin samantein uusia mahdollisimman perusteellisesti kuluvia osia alustasta, saampa sitten mielenrauhaa tuleviksi vuosiksi. Uretaanit yllättivät kyllä positiviisesti monessakin mielessä. Takaraivossa oli muistoja kuinka veemäistä oli naputella/prässätä kumipuslia paikoilleen, mutta uretaanithan solahtivat rasvattuina paikoilleen ihan itellään. Vanhojen puslien poistaminen luonnollisesti oli kovempi homma, eipä siinä kotinikkarilla muuta keinoa ollut kuin polttaa puslasta sisuskalut pois, ja sahata rautasahalla ulkokooli halki ja napauttaa pois. Eipä tuo silti mahotoin homma ollut lainkaan.
Äänentoistoa halusin myös parantaa, ja se olikin kohtalaisen helppoa, koska hyllyssä oli jo vuosikaudet odottanut asennustaan erillisarjaa, subia, sekä vahvistinta. Hiukan ekstraa piti hankkia, ja nyt on Alpinen soitin, SPL Dynamicsin vahvistimet, DLS:n erkkasarja takana, Hertzin edessä, sekä Rockford Fosgaten subi.
Nyt saa auto sitten olla hetken ihan käyttiksenä, toki hakusessa on kohtuuhintainen AEB / A4:sen raato tekniikanluovuttajaksi. Alustan puolella ei ole näköpiirissä isompia, ehkä iskarit pitää laittaa, koska hiukan tuntuisi olevan vieläkin kolinaa etupäässä.
Sitten hiukan suunniteltuja juttuja, joita tehdään tässä kun keretään ja budjetti antaa myöten:
- Takaovien ovipahvien kankaiden liimaus
- Laatikon ja perän öljyjen vaihto
- Ilmastoinnin tarkistus/korjaus mikäli suht sopuhintainen projekti
- Alustan ruostesuojaus ennen talvea.
- Vanteiden maalaus valkoisiksi
- Konepellin / koko auton ylimaalaus
- Tekniikkaswappi (AEB + loiva viri)
- Jotain muuta mitä vanhan katiskan kanssa aina tulee vastaan ja mieleen
Noista muut kohdat tulee tehtyä vielä loppukesän/syksyn aikana, tekniikkaswappi jäänee ainakin ensi vuoteen ja ylimaalaus tulevaisuuteen. Nyt pitää hiukan kerätä taas harrasterahaa, sekä rakentaa kämppä loppuun. Ja koska toi nykyinen pannu ihan kelvollisesti toimii, niin olkoon siinä nyt tovin. Alla muutama kuva, ennen ostoa, sekä pihaan ajettuna. Lisäksi piti ottaa kuva alkuperäisestä jarrulevystä vuodelta '94. Paksuus oli ~16-17mm, kun minimivahvuus on 22mm... Lisään kuvia jahka saan kotteron kasattua ja ajettua ulos aurinkoon. Sisäkuvassa näkyy myös mallisuoritus virtakaapelin vedosta takalaatikkoon :) Onneksi oli sentäs sulake otettu pois..
Ainiin, ja kiitokset tässä vaiheessa projektia jo varaosien hovitoimittajalle, Tepolle, sekä toveri Kalsille motivoinnista ja yllyttämisestä :)
Comment