Edit: Kyllähän tuo pakoaukko tosiaan näytöstää jälkikäteen työstetyltä kuvassa, vähän on väärään suuntaankin rouhittu (alaspäin), vaan tuskin tuosta käytännössä haittaa on kunhan et mene männänlaesta nakertamaan pakoaukon kohdalta mitään pois koska silloin tuo on pilalla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Pappatunturi entisöinti/modernisointi
Collapse
X
-
Tuossa ekassa postauksessani tuo linkki R. Hobinin tekemään viritysoppaaseen on ihan pätevä monellakin tapaa vieläkin vaikka onkin -77 tehty. Esim. juuri nuo aukkojen mitoitukset siinä kerrotaan. Ja jos on näkemyseroja muodosta niin ainakin sieltä selviää mihin suuntaan lähdetään muotoilemaan.
Comment
-
Itselläni oli aikoinaa 50CC Solifer/Tomos, jossa tasan samankokoinen sylinteri/mäntä, kuin tuossa Puchissa. Ovat vaihtokelpoisia keskenään. Viimeisen päälle viilattuna ja parhaassa iskussa tuo saavutti auton mittarin mukaan liki 90km/h nopeuden.
Sen verran pitkä aika mopoajoista, ettei ihan tarkasti ole viritykset enää mielessä. Kuitenkin, näillä mentiin:
- puristuksia lisää niin paljon kuin mahdollista
- isompi kaasari, minulla taisi olla 18mm Dellorto. Kaasarin imupuolella auttoi kivasti sellainen kartiomainen imutötterö jonka tein Sinol-pullon kaulasta
- ajoitukset niin aikaiselle, kuin järkevästi mahdollista (imu, pako, huuhteluaukot ja männänlakeen viisteet)
- kanavien rankkaa viilausta
- käyrä & kaasarin imuputki (se "imusarja") tulee sovittaa ilman pyttyyn ilman porrastusta
- käyrä & tehoputki. Tällä vaikutetaan erinomaisen paljon koneen luonteeseen. Käyrän pituuskin vaikuttaa huomattavasti
- vitosvaihde laatikkoon, ei tarvinnut niin rankkoja välityksiä
- välitykset uusiksi
Mäntiä meni tuossa projektissa varmaan tusina ja pyttyjä myös lukuisia. Osa noista hajosi sen takia, kun ei alukuun noviisina tajunnut laittaa mäntää oikeinpäin -> männänrenkaat napsui poikki, kun renkaiden auki oleva kohta osui aukkojen kohdalle ja siitähän sitten meni mäntä & poraus aina uusiksi. Noh, työ tekijäänsä opettaa :)
Niin ja tuollaisesta "kisakireästä" 2t padasta on turha odottaa mitään vääntöhirmua ala&keskirekisterissä.
Niin ja kuten aina näissä jutuissa. Perusasiat ensin kuntoon eli kantsii vaihtaa kampuran&veivin laakerit ja kampikammion tiivisteet myös.
Comment
-
Noihin perusasioihin liittyen, itelle tuli tällänen veivi http://www.moposport.fi:8080/workspa...mcode=840P0110 . Vahvempi rakenne ja muistaakseni molemmat päät neulalaakerilla. Samalta Metrakitiltä jäykempi kykän jousi.
Comment
-
Omaan Super Sporttiin tuli joskus aseteltua Soliferin käyttämä versio 11 mm Bingistä, siihen kun sai säätösuuttimen kupeeseen. Sanomattakin lie selvää, että se oli porattu niin isoksi kuin suinkin. Kansi oli "oikaistu" noin 1,5 mm ja imuaukko levitetty. Putki oli Hopperin tyhjennetty versio. Vakiovälityksillä kulki melko maltillisesti, jonkun 60 kmh, mutta oli aika peto poistumaan paikaltaan. Toki aika on taas kullannut muistoja, joten tunne voisi olla melkolailla toinen, kun nykypäivänä kokeilisi.. =)
Comment
-
Mitä muistelen noista säätösuuttimista niin eivät ne pysyneet säädöissään sen paremmin 70-luvullakaan, ja paremmin toimi kiinteällä kun vaan löysi sopivan kokoisen.
Eräs merkittävimmistä eroista 70-luvusta verrattuna nykypäivään on polttoaineiden ja varsinkin voiteluaineiden huima kehitys. Ei tarvii tänäpäivänä olla kilometrin välein piikkejä putsaamassa 2-tahti koneiden tulpista. Juniori ajeli viimekesänä 2t viriviri-skobalaan n.5000 kilsaa eikä tulppa piikittänyt kertaakaan. Voiteluna tuorevoitelu + 2% tankkiin sekoitettuna 2t-täyssynteettista Elf:in kelkkaöljyä.
Itse käytin aikoinaan 6-7 % kun ei vähemmillä prossilla Soliferi kestänyt, ei ollut tosin vakio, ei lähellekkään...
Comment
-
Itellä taasen 90-luvulla pysy säätösuutin ihan hyvin säädöissä. En edes harkinnut kiinteää suutinta kun se tuntu että säätösuuttimella sai haettua säädöt just eikä melkeen kohilleen. Tavan suuttimet kun oli kahden pykälän välein tyyliin 52,54,56 niin itse säätämällä myös väliin jäävät pystyi hakemaan. Eikä sitä ollut mopopoikana varaa ostella suuttimia vaan kokeiluun että mikä sopii parhaiten =).
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti...Itselläni oli aikoinaa 50CC Solifer/Tomos, jossa tasan samankokoinen sylinteri/mäntä, kuin tuossa Puchissa.
Viimeisen päälle viilattuna ja parhaassa iskussa tuo saavutti auton mittarin mukaan liki 90km/h nopeuden.
- isompi kaasari, minulla taisi olla 18mm Dellorto...
Comment
-
Pienen tauon jälkeen taas edistystä. Ei musta maalaria tuu sen oon nyt huomannut ja onneks ei tarvi tullakaan nimimerkillä: Appelsiinimaalari
Ja väristä tuli mun makuun hieman liian oranssi
Taas kuvia
Kittailua
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1300627734
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1300628304
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1300628323
Pohjissa
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1300628358
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1300628379
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1300628406
Ja pintaa
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1300628426
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1300628473
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1300628489
Comment
-
Aplaripintaa saa vältettyä ohentamalla maalia riittävästi, silloin vaan tulee valumia melko herkästi. Suo siellä, vetelä täällä vai miten se nyt meni :)
Jos intoa riittää, niin aplaripinnan voi poistaa vesihionnalla (400 paperilla) ja lopuksi "kiillottamalla" hiomajäljet pois kiillotustahnalla.
Comment
-
No niin nyt niitä kuvia
Penkki
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963595
Kaasari
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963666
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963634
Vanteet ja stonga kiillotettuna
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963691
Kasailua
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963799
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963801
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963803
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963865
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963864
Selkeet sähköt
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963937
Sitten olikin jo niin kauhee into kasata, että jäi kuvia ottamatta
Melkein valmis
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304964011
http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304964029
Tänään lähti viimeinen tilaus jossa tulee krominen alkukäyrä ja äänenvaimennin ja jotain muuta pikkusälää kuten nopeusmittarin pyöritin. Niin ja saatanan kallis takavalo!!!
Väri on muuten pantone 485c
Comment
Comment