Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pappatunturi entisöinti/modernisointi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Edit: Kyllähän tuo pakoaukko tosiaan näytöstää jälkikäteen työstetyltä kuvassa, vähän on väärään suuntaankin rouhittu (alaspäin), vaan tuskin tuosta käytännössä haittaa on kunhan et mene männänlaesta nakertamaan pakoaukon kohdalta mitään pois koska silloin tuo on pilalla.
    En mä mitään tollasta ollu nähnyt!!!! No pitää tilata jossain vaiheessa uus sylinteri ja mäntä.

    Comment


    • #62
      Tuossa ekassa postauksessani tuo linkki R. Hobinin tekemään viritysoppaaseen on ihan pätevä monellakin tapaa vieläkin vaikka onkin -77 tehty. Esim. juuri nuo aukkojen mitoitukset siinä kerrotaan. Ja jos on näkemyseroja muodosta niin ainakin sieltä selviää mihin suuntaan lähdetään muotoilemaan.

      Comment


      • #63
        Aika on muuttanut asenteita, ei kaasunvirtauksia ja fysiikanlakeja :)

        Comment


        • #64
          Itselläni oli aikoinaa 50CC Solifer/Tomos, jossa tasan samankokoinen sylinteri/mäntä, kuin tuossa Puchissa. Ovat vaihtokelpoisia keskenään. Viimeisen päälle viilattuna ja parhaassa iskussa tuo saavutti auton mittarin mukaan liki 90km/h nopeuden.

          Sen verran pitkä aika mopoajoista, ettei ihan tarkasti ole viritykset enää mielessä. Kuitenkin, näillä mentiin:
          - puristuksia lisää niin paljon kuin mahdollista
          - isompi kaasari, minulla taisi olla 18mm Dellorto. Kaasarin imupuolella auttoi kivasti sellainen kartiomainen imutötterö jonka tein Sinol-pullon kaulasta
          - ajoitukset niin aikaiselle, kuin järkevästi mahdollista (imu, pako, huuhteluaukot ja männänlakeen viisteet)
          - kanavien rankkaa viilausta
          - käyrä & kaasarin imuputki (se "imusarja") tulee sovittaa ilman pyttyyn ilman porrastusta
          - käyrä & tehoputki. Tällä vaikutetaan erinomaisen paljon koneen luonteeseen. Käyrän pituuskin vaikuttaa huomattavasti
          - vitosvaihde laatikkoon, ei tarvinnut niin rankkoja välityksiä
          - välitykset uusiksi

          Mäntiä meni tuossa projektissa varmaan tusina ja pyttyjä myös lukuisia. Osa noista hajosi sen takia, kun ei alukuun noviisina tajunnut laittaa mäntää oikeinpäin -> männänrenkaat napsui poikki, kun renkaiden auki oleva kohta osui aukkojen kohdalle ja siitähän sitten meni mäntä & poraus aina uusiksi. Noh, työ tekijäänsä opettaa :)

          Niin ja tuollaisesta "kisakireästä" 2t padasta on turha odottaa mitään vääntöhirmua ala&keskirekisterissä.

          Niin ja kuten aina näissä jutuissa. Perusasiat ensin kuntoon eli kantsii vaihtaa kampuran&veivin laakerit ja kampikammion tiivisteet myös.

          Comment


          • #65
            Noihin perusasioihin liittyen, itelle tuli tällänen veivi http://www.moposport.fi:8080/workspa...mcode=840P0110 . Vahvempi rakenne ja muistaakseni molemmat päät neulalaakerilla. Samalta Metrakitiltä jäykempi kykän jousi.

            Comment


            • #66
              Omaan Super Sporttiin tuli joskus aseteltua Soliferin käyttämä versio 11 mm Bingistä, siihen kun sai säätösuuttimen kupeeseen. Sanomattakin lie selvää, että se oli porattu niin isoksi kuin suinkin. Kansi oli "oikaistu" noin 1,5 mm ja imuaukko levitetty. Putki oli Hopperin tyhjennetty versio. Vakiovälityksillä kulki melko maltillisesti, jonkun 60 kmh, mutta oli aika peto poistumaan paikaltaan. Toki aika on taas kullannut muistoja, joten tunne voisi olla melkolailla toinen, kun nykypäivänä kokeilisi.. =)

              Comment


              • #67
                Myös papsikan omaan orkkis 11mm Bingiin saa säätösuuttimen laitettua suoraan. Pakkaa noissa uustuotanto säätösuutimissa olemaan liian löysä jousi ettei pysy säädöissä kovinkaan hyvin ilman modia.

                Comment


                • #68
                  Mitä muistelen noista säätösuuttimista niin eivät ne pysyneet säädöissään sen paremmin 70-luvullakaan, ja paremmin toimi kiinteällä kun vaan löysi sopivan kokoisen.

                  Eräs merkittävimmistä eroista 70-luvusta verrattuna nykypäivään on polttoaineiden ja varsinkin voiteluaineiden huima kehitys. Ei tarvii tänäpäivänä olla kilometrin välein piikkejä putsaamassa 2-tahti koneiden tulpista. Juniori ajeli viimekesänä 2t viriviri-skobalaan n.5000 kilsaa eikä tulppa piikittänyt kertaakaan. Voiteluna tuorevoitelu + 2% tankkiin sekoitettuna 2t-täyssynteettista Elf:in kelkkaöljyä.
                  Itse käytin aikoinaan 6-7 % kun ei vähemmillä prossilla Soliferi kestänyt, ei ollut tosin vakio, ei lähellekkään...

                  Comment


                  • #69
                    Itellä taasen 90-luvulla pysy säätösuutin ihan hyvin säädöissä. En edes harkinnut kiinteää suutinta kun se tuntu että säätösuuttimella sai haettua säädöt just eikä melkeen kohilleen. Tavan suuttimet kun oli kahden pykälän välein tyyliin 52,54,56 niin itse säätämällä myös väliin jäävät pystyi hakemaan. Eikä sitä ollut mopopoikana varaa ostella suuttimia vaan kokeiluun että mikä sopii parhaiten =).

                    Comment


                    • #70
                      Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                      ...Itselläni oli aikoinaa 50CC Solifer/Tomos, jossa tasan samankokoinen sylinteri/mäntä, kuin tuossa Puchissa.
                      Viimeisen päälle viilattuna ja parhaassa iskussa tuo saavutti auton mittarin mukaan liki 90km/h nopeuden.
                      - isompi kaasari, minulla taisi olla 18mm Dellorto...
                      Juttelin joskus mopoliikkeen varaosamyyjän kanssa oman Solifer/Tomokseni virittämisestä. Minulla oli 50cc virityspytty siinä, johon varaosamyyjä suositteli 28mm kaasutinta. Jäi mieleen, kun kuulosti niin isolta. Käyttämälläni pytyllä, putkella ja 28mm kaasuttimella olisi tehot pitänyt olla varaosamyyjän mukaan lähellä 15:sta hevosvoimaa. Eihän se Tomos kyllä pysynyt läjässä vakiotehoisenakaan, enkä siitä varmaan yli 2 hevosvoimaa enempää saanut itse tehoa irti.

                      Comment


                      • #72
                        Missä on appelsiinipintaa? Ei pinta nyt ihan perunapellolta kuvien perusteella näytä.. :)

                        Comment


                        • #73
                          Ei muuten kuvissa näy. Siis vähän jokapuolella on appelsiinia, mutta onpahan värissä ja tehty itse.

                          Comment


                          • #74
                            Aplaripintaa saa vältettyä ohentamalla maalia riittävästi, silloin vaan tulee valumia melko herkästi. Suo siellä, vetelä täällä vai miten se nyt meni :)

                            Jos intoa riittää, niin aplaripinnan voi poistaa vesihionnalla (400 paperilla) ja lopuksi "kiillottamalla" hiomajäljet pois kiillotustahnalla.

                            Comment


                            • #75
                              No jossaikin autojen tehdasmaalauksissakin on enemmän appelsiinia kuin mitä näissä kuvissa näkyy. :)

                              Comment


                              • #76
                                Eikä pappis uutenakaan ole appelsiiniltä välttynyt.

                                Comment


                                • #77
                                  Koeajo suoritettu, että oli mahtava ajella. Nopeusmittari ei toiminut, mutta jarrut oli hyvät eli jotain positiivistakin löytyi (ihmisten katseiden lisäksi). Pahoittelen kuvien puuttumista ja kertomuksien myös. Kuva pläjäys tulee varmaan huomenissa.

                                  Comment


                                  • #78
                                    veditkö koe ajon silmälapun kanssa?? ajattelin vaan et sekin saattaa aiheuttaa jonkinlaista ns..huomiota..ei vaan..hieno homma et pappa on tulilla...

                                    Comment


                                    • #79
                                      Oli arskat päässä. Aika reteetä. Viä pitää hankkia avopotta.

                                      Comment


                                      • #80
                                        Hieno punainen väri, ei kuitenkaan liene LY3D?

                                        Comment


                                        • #81
                                          No niin nyt niitä kuvia

                                          Penkki
                                          http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963595

                                          Kaasari
                                          http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963666

                                          http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963634

                                          Vanteet ja stonga kiillotettuna

                                          http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963691

                                          Kasailua

                                          http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963799

                                          http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963801

                                          http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963803

                                          http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963865

                                          http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963864


                                          Selkeet sähköt

                                          http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304963937

                                          Sitten olikin jo niin kauhee into kasata, että jäi kuvia ottamatta

                                          Melkein valmis

                                          http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304964011

                                          http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1304964029

                                          Tänään lähti viimeinen tilaus jossa tulee krominen alkukäyrä ja äänenvaimennin ja jotain muuta pikkusälää kuten nopeusmittarin pyöritin. Niin ja saatanan kallis takavalo!!!

                                          Väri on muuten pantone 485c

                                          Comment


                                            #82
                                            Selkeesti parempi ku uutena :)

                                            Comment


                                            • #83
                                              Komia tuna! Kelpais varmaan monelle muullekkin.

                                              Comment


                                              • #84
                                                Vink.
                                                Saat jäsenenä laitettua kuvat kerhon palvelimelle, pysyy paremmassa tallessa.

                                                Räyhee tuna.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X