Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pappatunturi entisöinti/modernisointi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pappatunturi entisöinti/modernisointi

    Kiinnostaisikohan porukkaa jos jaksain kirjotella projektia.

    Oli kesä -96 ja jätkällä ikää 11 vuotta. Setä tuli kaupittelemaan mökille mopoa, ja se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Luultavasti vm.-70 ensimmäisiä jalkavaihteisia herkkuja, koeajon jälkeen kaupat oli tehtävä. Hinnastakin päästiin sopuun ja paperit tehtiin. Monta yhteistä vuotta koettiin ja aina laakista käyntiin, noh melkein laakista. Ja tulihan sitä viriteltyäkin on tehoputkee ja dellorton kaasaria, viilattu mäntää ja höylätty kantta. Nyt alkaa vuodet näkyä päälle päin ja varmaan sisältäkin löytyy sanomista. Jarruista ei ole tietookaan, maalipinta kesii ja lommojakin on ajansaatossa tullut. Lauantaina haetaan sotaratsu mökiltä ladonperukoilta, lämpöiseen halliin tampereelle ja katsotaan mitä projekti tuo tullessaan.

    Tässä kuva vuodelta -96

  • #2
    Latailin videon youtubeen http://www.youtube.com/watch?v=uJKQDI4GoZI

    Eilen kaivelin arkistoista luovarin ja vanhan otteen joten tarkoitus olisi ajella ens kesänä.

    Comment


    • #3
      Kyllä tuo on varmasti entisöinnin arvoinen laite. Itselläni on pitkään himottanut sellainen myrkynvihreä pappatunkka, mutta tilanpuute rajoittaa harrastamista. Jossain Keski-Suomessa on joku pappisharrastaja, jolla noita mopoja on enemmänkin, lienee alun kolmattasataa.

      Comment


      • #4
        Täytyypä seurailla tätä. Juuri tällä viikolla purin ihan palasiks isäni uutena hankkiman pappiksen (vm-69), eli poljettava ja käsivaihteinen Maxi. Tarkoituksena olis laitella se pikkuhiljaa museokatsastuskuntoon. Tänään lähden aukasemaan moottorin ja kurkistamaan millanen hiirenpesä siellä on. :-) Nuorempana tuli kans sillä paljon ajeltua ja myös viilattua tekniikkaa oli kiinni. Aika huonoon kuntoon sittemmin päässyt, mutta vielä pelastettavissa. Paljon pitäis löytää kyllä osia. Jos jollain joka tätä lukee sattuu olemaan pappiksen osia varaston nurkissa niin kaikkee saa tarjota!

        Comment


        • #5
          Nyt alkaa vuodet näkyä päälle päin ja varmaan sisältäkin löytyy sanomista. Jarruista ei ole tietookaan, maalipinta kesii ja lommojakin on ajansaatossa tullut.
          Oliko edelleen kyse pappiksesta vai omistajasta ? ;)

          Ittellä olis säilössä tunturi sport jostain 70 luvun hämystä. Kaasarin putsauksella tulille vaikka oli seisonut 30 vuotta ladossa. Melkoinen trial vehje kun vääntöä moottorissa on hämmästyttävän paljon ja 1 vaihde on sopivan hidas.

          Ansaitsisi vähintään käyttökunnostuksen kun ehtisi syventymään.

          Comment


          • #6
            YV:llä voi kysellä osia, vähän niitä voi olla huonosti tallella mutta ehkä kuitenkin jotakin.
            Vihreä käsivaihteisen maxin bensatankki ja runko ainakin uskoakseni löytyy. Jos tarvetta ilmenee niin ottakaa yhteyttä.

            Comment


            • #7
              kyllä pappa-tunturi on se aito kunnon mopedi, itselläni vm75 maxi eli käsivaihteinen, tosin isäni nimissä, vielä, pojat kettuili kun kouluun 15 kesäsenä sillä meni, parempi mopo se on kun nuo nyky aikaset romut

              Comment


                #8
                Täällä kanssa pappis, vuodelta -84. Muistan vielä kun Pappa osti sen uutena ja tuli ensimmäisen kerran kotiin :) Paljon sillä ajettiin kossina, velipoika sen sitten kunnosti vuosituhannen alussa. Nykyään on aika vähällä ajolla, Isän kans ehkä tankillinen ajetaan kesässä. Uutta kaasaria tuohon oon kattellu, mutta aika vaikia tuntuu olevan löytää. Melkeen kaikkea muuta kyllä saa...

                Comment


                • #9
                  Kyllä pingin kaasareita löytyy, mutta hinnat on kovia. Täällä paljon orkkis osaa http://www.elisanet.fi/voimakone/hin...sahinnasto.txt

                  Comment


                  • #10
                    Onneks ei ollut hiiri tehnyt moottoriin pesää. Kone ollut ilman pyttyä auki vuosia, mutta hyvässä kunnossa oli onneksi sisältä. Laakerit, tiivisteet ja kytkinosat vaihtoon niin eiköhän se pelitä. Uus pytty ja mäntä olisi kyllä löydettävä. Ne on leikannu joskus kiinni ja surkeessa kunnossa.

                    Comment


                    • #11
                      vmpk.fi foorumilta voi katsella jos on osapuutteita. Hintataso on kyllä joskus järkyttävä. Mopojen vakuutukset ovat nykyään törkeän kalliita jos ei ole museorekkarissa.

                      Comment


                      • #12
                        Itellä kanssa 50-vuotis juhlavuoden malli eli -72 pappis. Alunperin automaattikoneella mutta nyt jalkavaihteinen. Vähän näin jälkeenpin harmittaa, että en lähtenyt entisöintilinjalle tuon kanssa. Pääväri on bemun värikartasta mauritius blau ja haarukat yms. on kiiltävä valkoinen. Tää oli eka oma mopo ja sittemmin makasi vajaan 10 vuotta tallin perällä kunnes herätettiin uudelleen henkiin. On tuota osaa kanssa jotain kertynyt, mutta en niitä hirvemmin ole kiinnostunut myymään =). Hyvin tuota papan osaa vielä on saatavilla kun vähän nettiä selailee. Mc-scatter, voimakone, moposport nyt ainakin äkkiseltään tulee mieleen. www.motot.net sivulta löytyy myös mopo-osio, missä hyvin juttua myös papasta. Nalle Puch nimimerkillä oleva tyyppi aika guru 2-t kaveri tuolla. Sitten on toki osat mitä ei löydy enää mistään ehjänä ja jos löytyy niin kannattaa vaalia =). Esim ekan viestin kuvassa olevasta papiskasta näyttää puuttuvan tuo harvinainen "Puch pelti" ja toivottavasti se on sinulla tallessa jossain. Tuohon eturattaan eteen tuleva suojapelti. Multa löytyy yksi täysin ehjä ja yksi risa. Sitten niitä tehdään lasikuidusta uustuotantona. Uudemmissa papiskoissa (-73 eteenpäin) ei tota enää ole, vaan muovinen sivukate jatkuu tuonne alas asti ja ajaa samalla ketjusuojan virkaa.

                        Mitä tohon omaan papitsuun tulee, niin se oli jo kerran ns. valmis mutta nyt on sit kone työn alla yhellä tutulla 2-tahti gurulla...=). Haamutavotteeksi kaavailtu 5-6hv. Mäntäkin piti tilata ulkomailta kun pitää olla yhdellä mahdollisimman ohuella L-profiilin renkaalla. Tarpeeks kun tulee kierroksia peliin niin paksut normiprofiiliset renkaat alkaa lepattaa ja kaasut pääse renkaan taakse ---> remonttia. Lisäksi tulee moottorisahan kaasari (kalvo walbro missä seoksen säätöruuvit ylös ja alas erikseen), sylinteri-, ja huuhtelukanavien muotoilu, Sylinterin korotus alapäästä ja vastaavasti madallus yläpäästä, kansi täytehitsataan ja palotila muotoillaan uudelleen, vahvempi kiertokanki neulalaakeroinnilla, jäykempi kytkimen jousi ja ennenkaikkea se kakstahtisen ehkä tärkein virityselementti eli oikein mitoitettu pakoputki paisarilla varustettuna. Siinä nyt jotain noita modauksia mitä nopeesti tulee mieleen. Jotain varmasti puuttuu. Saa nähdä miten tuo sitten valmistuttuaan pysyy nipussa.

                        Tässä vielä linkki virittämiseen jota myös me osaltaan sovelletaan ---> http://gamma.nic.fi/~rush/tuna/ . Kuitenkin vähän vanhaa tietoa että ei ihan orjallisesti tota noudateta ku tuo mun 2-t seppä haluaa totetuttaa myös itseään =).

                        Pappa-Tunturin historia: http://www.sunpoint.net/~magneetto/Historia1.htm

                        Tuolta saat pappa-tunturisi vuosimallin selville runkonumerolla ja pienellä summalla rahaa: http://www.ama-ry.com/

                        Comment


                          #13
                          Kyllä pingin kaasareita löytyy, mutta hinnat on kovia. Täällä paljon orkkis osaa http://www.elisanet.fi/voimakone/hin...sahinnasto.txt
                          Saahan niitä, muita paitsi pappiksen. Jos nyt joku tietää varman paikan mistä saa, voipi vinkata. Tähän mennessä kaikki on myynyt eioota.

                          Comment


                          • #14
                            Itsellä oli kanssa nuorena käytössä vallan hienokin punainen pappis, eteläpohjanmaalla isoäidin luona.

                            Jokusen vuoden nuorempi serkku meni ja "tuunasi" tuon aivan pilalle.
                            Sahasi lokareita lyhyemmäksi ja maalaili mustalla sprayllä sinne sun tänne.
                            Paskahalvauksen meinasin saada kun sen näin.

                            Siitä voisi osia irrota, en vaan tiedä koska tuonne suuntaan seuraavan kerran menen.
                            Viimeistään kesällä :)

                            Comment


                            • #16
                              Jokusen vuoden nuorempi serkku meni ja "tuunasi" tuon aivan pilalle.
                              Sahasi lokareita lyhyemmäksi ja maalaili mustalla sprayllä sinne sun tänne.
                              Paskahalvauksen meinasin saada kun sen näin.
                              Samankaltaisen järkytyksen koin itsekkin. Oli isovanhempien luona sellainen pyöreäloksuinen pappis kanssa ja eikös sukulaispojat sen raiskanneet. Löytyi lopuksi kivirauniolta papparaasu siinä kunnossa, että hyvästit sai heittää.

                              Hyvältähän tuo Tonin pappis jo alkaa näyttämään.

                              Comment


                              • #17
                                Hyvinhän tuo puhallinkoppa jo kiiltää. Mitä tahnoja/koneita/laikkoja käytit kiillotukseen?

                                Comment


                                • #18
                                  Vesihiomapaperit 600-800-1200-1500 ja sitten http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=78-1460
                                  Laikkailun jälkeen joku autosolia vastaava killotus mönjä käsin hangattuna.

                                  Comment


                                  • #19
                                    Runko, takalokari, tankki ja muita irto-osia haettu hiekkapuhalluksesta ja vetästy epoksi pohjamaalit päälle.

                                    Pohjien maalaus tällaiselta harrastilijalta onnistui hyvin, mutta pintojen maalaus, huh huh. Takahaarukka ja etuputket tuli valutettua. No pikainen lämmitys valahtaneille ja sitten hiontaa, lisää valkoista väriä ja lakka päälle. Onnistuihan ne kaikki jotenkin.

                                    Rungon väri olis vähän kysymysmerkkinä vielä. Siis punainen tulee, mutta mikä?? Vähän bling vai ihan perus?
                                    Onko raiskausta jos on bling?

                                    Testipala
                                    ral 3020 ja coarse silver pasta ja lakka
                                    http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1296924834
                                    Omasta mielestä sais olla tummempi punainen pohjalla tai sitten pelkkä 3020




                                    Ja kuvia


                                    Työkalu
                                    http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1296923273

                                    Muuta
                                    http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1296922736

                                    http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1296922767

                                    http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1296923473

                                    Pohjisssa

                                    http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1296923518

                                    http://i283.photobucket.com/albums/kk317/Vesato/Tunturi/06022010841.jpg?t=1296923555
                                    Pintaa

                                    http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1296923843

                                    http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1296923896

                                    http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1296923936


                                    Huomenna aamusta vetäseen hiontaväriin runko ja muut sitä kaipaavat osat. Ja sitten alkaa armoton kittailu.

                                    Kone tuli purettua ja käytin kampuran ja moottorin posket laakeroinnissa.

                                    Comment


                                    • #20
                                      Pitäisi kyllä saada itsellekin moinen joskus. Minulla kun ei ole mopoa ikinä ollutkaan :(

                                      Hienoa kun "entisöitte" näitä! Sen verran nostalgisia laitteita.

                                      Comment


                                      • #21
                                        Rungon väri olis vähän kysymysmerkkinä vielä. Siis punainen tulee, mutta mikä?? Vähän bling vai ihan perus?
                                        Onko raiskausta jos on bling?
                                        Mielummin täsmälleen alkuperänen väri jos vaan saat värikoodin tietoon. Tietty arvokkuus häviää jos vetää bling värillä. Puhun ihan omasta kokemuksesta. Harmittaa kun aikanaan tuo oma tuli maalautettua bling tyyliin. Nyt jos tekisin niin täysin alkuperäset värit ehdottomasti.

                                        Comment


                                        • #22
                                          Tämähän lähti vauhdilla etenemään! :) Hyvältä näyttää, oma runko pitäis kans saada hiekkapuhallukseen lähiaikoina. Kone on kans kappaleina ja osatilaus lähetetty voimakoneelle. Vm 68-72 pappiksien punainen värikoodi on Opel 573-1. Mikähän tuo vaalea sävy sitten on? Ei selvinnyt edes ama.ry:n sivuilta.

                                          Comment


                                          • #23
                                            vm 68-72 värikoodi on jotain Opel 573-1 ja taivaanrannan välitä. Omani maalattiin tuolla ja ei vastaa täysin orkkis väriä. Jos mahdollista niin parhaan väri verrokin saa etulampuntakaa siitä "korin" värisestä pellistä sisäpuolelta, sinne ei ole auringon säteet päässy haalistaan ja tuhoon maalipintaa. Tosi Entisöijä/orkkis sivulista miehet jättävät siihen samaiseen pelliin aina sisäpuolelle kohdan joka on tehtaan alkuperäisessä maalissa.

                                            Oman 68 tai 69 papiskan joskus yli 10 vuotta sitten entisöittin ja siinä tein juuri nuo virheet kuten tuossa aikaisemmin mainittin. Eli maalasin suoraan tietyllä sävyllä ja en jättänyt mihinkään alkuperäistä maalipintaa esille. Nyttemmin on hieman alkanut vituttaan. On muuten tuo minun papiska ajettu joku 30-40tkm. Konekkin on jo avattu ajan saatossa useasti.

                                            Comment


                                            • #24
                                              Taas päästy eteenpäin eli 180€ tilattu osia Voimakoneelta.

                                              Mittarissa oli rattaat vinossa, mutta ne sain suoraan ja jopa alkoi toimimaan, nollasin sen samalla.
                                              http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1297258167

                                              Moottori alkaa olemaan kytkinlevyjä vaille kunnossa
                                              http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1297258773

                                              Takanapa tuli kiillotettua

                                              Ennen
                                              http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1297258405

                                              Jälkeen
                                              http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1297258480

                                              Sitten vuorossa olisikin tankin ja rungon kittaamista ja hiontaa. Ja tietenkin moottorin koppien kiillotusta. Osiakin odotellaan jo innolla.

                                              Comment


                                              • #25
                                                Tässä käy vielä niin, ettet kehtaa edes ajaa tuolla. =) Hienoa jälkeä pukkaa.

                                                Comment


                                                • #26
                                                  Ei voi ajaa kuin aurinkoisina päivinä ja ajon jälkeen puhallettava puhtaaks :-)

                                                  Comment


                                                  • #27
                                                    Mittariston levystä valkeus tai kromi hävinnyt numeroista ajan saatossa? Ite nollasin kanssa omasta mittariston sillon restauroinnin yhteydessä. Jahas, ei tästäkään vissiin ihan vakio tule =)? Kansi rajusti laskettu...

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Mittariston numerot on hienosti haalentuneet, mutta ei mahda mitään. Melko vakiona käydään leimalla, mutta sitten vähän vaihdellaan osia, että jaksaa kulkee mäkiä ylös vaihtamatta ykköselle.

                                                      Comment


                                                      • #29
                                                        Valkoisen saa helpoiten takaisin maalitussilla. Pitää olla vaan tarkka :)

                                                        Comment


                                                        • #30
                                                          Taitaa olla tuossa alunperin kromin väri numeroissa. Ja pitäs kyllä olla aika ohutkärkinen tussi että nuo sais korjattua hyvin. Ja tosiaan vakaa käsi.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X