Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pappatunturi entisöinti/modernisointi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Huh huh. Mukava katsoa kun joku laittaa ainoaa oikeaa "mopoa" kuntoon. Suht. nuoresta iästäni huolimatta myös itsellä oli pappa nuoruudessa ja vielä ihan polkimilla..

    Nyt on sitten tullut haaveiltua jos sitä jossain vaiheessa hommaisi papan projektiksi tuon foordin tilalle, sitä kun voisi pitää vaikka ikuisuusprojektina tuolla tallissa eikä jäisi niin haitolle. Tai möisi audinkin pois ja ajelis pappiksella sen pari kilsaa töihin ;)

    Comment


    • #32
      pappis 1967 automatic

      Viimekesänä tein tommosen pappiksen! Mopo on palautettavissa alkuperäiseksi eli väri on vain otettu bilteman kartasta:) nyt on kaikki osat paikoillaan ja hyvin pelaa. Mopo tehtiin uusilla osilla.Pinnasin uudet isot vannekehät(19") ,kiillotetut navat,moottori kiillotettu,uusi mäntä ja sylinteri, koneen laakerit,kaikki vaijerit,pakoputki,käyrä uutta ym.... maalautettiin liikkeessä.
      Bilteman mainosmopo! :) http://public.fotki.com/mika74/audi/

      Comment


      • #33
        Kyllä ne mielestäni valkoiset on. Tuo vaakuna sitten voi olla kultainen, mutta mielestäni tunturissa sekin valkoinen.

        Comment


        • #34
          No noi olla valkosetkin. Itellä tuossa -72 mallissa kumminkin kromiset.

          Mika, tuossa sun mopedissa on puch-pelti korvattu tolla muovikatteella mikä jatkuu tuonne alas asti eturattaan eteen. Alunperinhän tohon kyllä kuuluis puch-pelti.

          Comment


          • #35
            http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1297436438

            Pitäsköhän lähtee kasaileen???

            Comment


            • #36
              Tarkoitus on päivittää mopoa sitä mukaa kun oikeita ja oikean hintaisia osia mopoon löytyy:) Valkosivutkaan ei kuulu tohon mutta sopii mielestäni tosi hyvin "tyyliin"

              Comment


              • #37
                Piti ihan vaimolle ehdotella että ostaisin pappiksen. Muistutteli sitten että siihenkin on aika vaikea vauvakaukaloa sovitella.. Oiskohan tuo kuinka laitonta modata "lastenistuin" vaikka pappiksen tarakkaan? :)

                Comment


                • #38
                  Kytkinlevyjä ei olisi välttämättä tarvinnut vaihtaa, mutta jos tulee paljon potkua niin onpahan ainakin uudet.

                  http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1297519062

                  vaihteistoo

                  http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1297519189

                  Kopan laakerointi

                  http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1297519250

                  Kytkin paikoillaan

                  http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1297519295

                  Magneettoa vaille

                  http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1297519396

                  Koppan kiillotin suoraan laikalla en alkanut hiomaan

                  http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1297519494

                  Comment


                  • #39
                    Ei kukaan sitten viittinyt kertoo, että kone pyörii vastapäivään magneetosta katsottuna. Ihmettelin, kun ei meinannut saada sytkää kohdalleen :-)

                    Comment


                    • #40
                      Hitaasti edistyy, mutta kaikki on eteenpäin. Mitäs mieltä virittäjät on männänlaen viilaamisesta? Saa pidemmät ajoitukset imulle ja paolle, mutta tuleeko mieleen haittoja esim. alavääntö häviää ja tulee kierroskone yms.

                      Eli otanko tuosta männänlaesta pois sen verran, että pakoaukon alareuna olisi portaaton ja huuhteluita männästä viilata alas.
                      http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1298122568

                      http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1298122591

                      tähän tyyliin
                      http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1298122625

                      Comment


                      • #41
                        Saisi se minusta portaaton olla. Nythän käy niin, että seos mikä menee raakana putkeen, törmää vastapainepulssin mukana takaisin tullessaan tuohon kynnykseen. Mitä noihin huuhtelukanaviin tulee niin voihan sitä kokeilla, ei noi männät taida niin paljoa maksaa ettäkö isoa tappiota tulisi vaikka meniskin harjoitteluksi yksi kappale. :) Omiin mopoihin tuli tehtyä huuhteluaukkojenkin kohdalle viisteet yleensä, mutta ei nyt mitään ihan ratkaisevan dramaattista vaikutusta sillä kait ollut.

                        Comment


                        • #42
                          Onkohan toi pytty kenties viilattu vituiks joskus. Ylöspäinhän pakoaukkoo pitäs viilata jos jonnekin. Ei se tehtaalta voi olla noin jäätävällä portaalla. Muistaako joku miten orkkis on??

                          Comment


                          • #43
                            Kyllähän toi vähän jälkityöstetyltä näyttää.

                            Comment


                            • #44
                              Pakopuolella tuo viiste ei niin haittaa, mutta huuhtelukanavien kohdalla männän laen viistäminen voi olla ihan hyvä juttu. Noita viilamallahan saadaan aikaiseksi saman kuin nokka-akselin vaihdossa, eli voidaan pidentää "venttiilin" aukioloaikaa. Samalla ajoituskin muuttuu.

                              Jos olen ymmärtänyt oikein niin aikaistamalla ja pidentämällä imunokkaa (viistämällä mäntää huuhtelukanavien kohdalla) mutta jättämällä pakoaukon pieneksi saadaan alavääntöäkin. Pakopuolen ajoitusta muuttamalla, ja etenkin aukiolon pidentämisellä vuorostaan siirtyy vääntöalue ylöspäin.

                              Tämä on nyt vähän vanhaa tietoa, onhan siitä jo yli 20 v sitten kun vietin uskonnon tunnit mäntä ja vesihiontapaperi kädessä. Joku kaksitahtivirittäjän kirja voisi olla hyvä, siitä voisi virkistää muistiaan. Eli ei varmaan kannata nyt satsasta tuhansia viritysprojektiin tämän kirjoittamani perusteella.

                              Comment


                              • #45
                                Männänlaen viilaminen hävittää sitten viimeisetkin puristukset tuosta. Pakoaukkoa levittämällä saa lisää vääntöä, korottamalla lisää kierroksia alaväännön kustannuksella, noin kaikessa yksinkertaisuudessaan. Imuaukkoakin voi tuosta suurenta melko huolettomasti, männän helman lyhentäminen pidentää imuajoituksia, 2-3 mm on suht sopiva nirhasu männästä imuaukon puolelta. Huuhtelukanaviakin voi kairata melko huolella auki kun niistä ei muistaakseni alunperin mahtunut edes röökinfiltteri sisään.

                                Vääntöähän ei tuommoiseen oikein mitenkään saa lisää muuten kun kuutiotilavuutta kasvattamalla, jokunen vuosi sitten ainakin Mopo-sportista sai vielä 65cc sylinterisarjaa pappikseen, eikä pappis toki silläkään hevillä ala keulimaan ;)

                                Nykyään on Dremeliä sun muuta hiposteluvälinettä millä tuommoisen sylinterin kairaaminen käy hetkessä, tosin jos ei tiedä mitä tekee niin tuon myöskin kairaa nykyvälineillä hetkessä pilalle.

                                ~30 vuotta sitten kun noita tuli varsin aktiivisesti kairailtua oli työkalut pikkasen alkeellisempia, ainakin itsellä.

                                Edit: Kyllähän tuo pakoaukko tosiaan näytöstää jälkikäteen työstetyltä kuvassa, vähän on väärään suuntaankin rouhittu (alaspäin), vaan tuskin tuosta käytännössä haittaa on kunhan et mene männänlaesta nakertamaan pakoaukon kohdalta mitään pois koska silloin tuo on pilalla.
                                Viimeksi muokannut hoff4; 20.2.2011, 11:02.

                                Comment


                                • #46
                                  Mittailin tuossa äsken palotilan tilavuuden ja muita tilavuuksia. Puristussuhteeksi viilaamattomalla männällä tulee 8,9:1. Mikähän mahtais olla hyvä suhde tämmöseen?

                                  Comment


                                  • #47
                                    12:1 olis minun mielestä suht passeli. Otitko huomioon tiivisteen?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Otin tiivisteen mukaan laskuihin. Mun mielestä toi 12:1 on liikaan puch koneen kiertokangen laakerille. Jossakin puch viritys setissä on 12hv setupille 7.2:1.

                                      edit

                                      laskin uudestaan ja tuli 10.3:1

                                      2mm alu kannentiivisteellä tulee lähelle 8:1
                                      Viimeksi muokannut ToniV; 20.2.2011, 13:29.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Vääntö menee 2-tahtisessa melko käsi kädessä puritussuhteen kanssa, mikäli vääntöä haluat. Veivinlaakeri kestää ihan hyvin 12:1 puristussuhteen ellei ole jo valmiiksi väljä.

                                        Ota huomioon myös sylinterin alatiivisteen paksuus kun lasket puristussuhdetta, mitä paksumpi tilke sylinterin ja lohkon välissä, sitä vähemmän ruttuja kun pytty nousee ylöspäin eli palotila kasvaa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Tottakai huomioin kaikki tiivarit mukaan laskuihin :-) No nyt ainakin voin pelailla kannentiivisteen paksuudella puristuksien kanssa. 10.3:1 - 8:1 välillä voi koitella kuinka toimii.

                                          Comment


                                          • #51
                                            ...ja sitten harjoittelemaan highspeed wheelie:ä pappiksella ;)
                                            Viimeksi muokannut hoff4; 20.2.2011, 17:05.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Alkuperäinen kirjoittaja ToniV Näytä viesti
                                              Ei kukaan sitten viittinyt kertoo, että kone pyörii vastapäivään magneetosta katsottuna. Ihmettelin, kun ei meinannut saada sytkää kohdalleen :-)
                                              Et kysynyt. Tämä on niitä asioita joita jokainen mopojen kanssa värkännyt pitää liian triviaalina.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Eli viilasin männän, mutta vain hieman reunoista ja suht jyrkästi ettei puristukset vähene pahemmin. Saas nähdä kuinka toimii. Niin ja tuli laskeskeltua noita puristuksia monesti ja nyt on laskut ainaskin oikein, mutta en tiä onko purkkari hyvä.

                                                Ja pari kuvaa päivän tuotoksista.

                                                Viilattu ja kiillotettu mäntä
                                                http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1298233230

                                                Männänpatin tilavuusmittailua
                                                http://i283.photobucket.com/albums/k...g?t=1298233262

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Lievästi OT, mutta kun minulla oli pappatuna niin tuli kokeiltua porata se niin isoksi kun vaan sai. Jostain keksin että PV:n mäntä on sopivilla mitoilla, ja sitä sai aika monen kokoisena, ja myös niin isona että sain suunnilleen 65 cc iskutilavuuden. Sylinterin helmat oli tosi ohuet, mutta riittävät. Männän pyöräytin 180 astetta niin että männänrenkaiden lukot olivat paremmassa asennossa.

                                                  Oli aika vääntävä kone, mutta ei mikään raketti. Olisi pitänyt kikkailla enemmän kaasarin kanssa, tai oikeastaan vaihtaa toinen. Nimittäin porasin Bingin niin isoksi kun uskalti (ja vähän liikaakin, meni hieman puhki), mutta ei se ollut oikein hyvä. Ei vaan enään ollut niin kauheasti innostusta kun oli toinenkin mopo alla.

                                                  Kannen tietysti laskin käsin, hiekkapaperilla lasin päällä :) Tulipahan tehtyä jo silloin TSI-touhua :)

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    On sitten pakoaukko ainakin riiiittävän kauan auki, alaväännöstä ollee turha unelmoida..

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Tehoa ja alavääntöä ei yhtä aikaa tule saamaankaan. Joko lussu ja vääntävä, tai pirteämpi rääkyjä :)

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Väärin tehtynä nimenomaan lussu kiekuja ;)

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Väärin tehtynä nimenomaan lussu kiekuja ;)
                                                          Eli meinaatko, että meni vituiks kun viilasin paon kohdalta

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Ite oon tavannu aina pyöristää männän helman jollonka terävä reuna ei niin tehokkaasti kaavi öljyä pois sylinterin seinämiltä.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Kyllä. Voisi verrata kisanokan asentamista vakioon takaveto 1.3 corollaan..
                                                              Viimeksi muokannut hoff4; 21.2.2011, 19:01.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X