Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S5 V8 coupe

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S5 V8 coupe

    Ajatukset olivat aluksi sen suuntaiset, etten tästä uusimmasta tulokkaasta taida jaksaa mitään kertomusta aloittaa. Tuntuu kuitenkin olevan edessä kaikenlaista pientä siellä täällä, joten ehkäpä asiat olisi hyvä dokumentoida, vaikkei ne mitenkään ennennäkemättömiä olekaan. Mikäpä olisi parempi paikka tehdä se kuin tämä palsta, joten tuumasta toimeen.

    S5 8T coupe -2007
    - 4.2 V8 FSI CAUA + 6v manuaaliaski
    - 170tkm ajettu
    - väri phantom black
    - MMI Navi 3G + Bang & Olufsen
    - musta nahkasisusta, penkeissä sähköt, kuskin penkissä kaksi muistipaikkaa
    - musta sisäverhoilu
    - hiilikuitulistat
    - sisävalopaketti
    - H&R coiloverit
    - Milltek cat-back

    Koeajolla auto tuntui toimivan moottorin ja voimansiirron osalta eikä sieltä koodejakaan löytynyt. MMI oli mykkänä ja autossa oli käytön jälkeä varsinkin keulassa kiveniskujen muodossa. Peräpäähän oli tehty aiemmin pieniä ruostekorjauksia ja takapää alaosastaan maalattu uusiksi. Muuten kokonaisuus vaikutti ihan hyvältä ja alkuperäiset korinosat olivat paikallaan. Molemmat alkuperäiset vannesarjat olivat kadotettu ja tilalla Rohanaa ja Dotzia.

    Hankinnan jälkeen lähitulevaisuuden todo-listan tekoon:
    - MMI vianetsintä
    - jarrulevyjen + palojen vaihto
    - ratti todella kulunut, jotain tehtävä
    - halogeeni sisävalojen päivitys ledeihin
    - molempien vannesarjojen vaihto enemmän mielekkäisiin + renkaat

    Talvelle tehtävää listaa:
    - keulan maalaus - ainakin puskuri, kenties lokarit ja konepelti myös
    - voimansiirron öljyjen vaihto
    - muuta kaikkea mitä ilmenee

    Ohessa muutama kuva hankintakunnossa. Jotain on tätä kirjoittaessa jo touhuttukin, niistä sitten tulevissa postauksissa. Ensimmäinen 5-koppa meillä, ihan on mukava tutustella asioihin itselle uuden mallin kanssa taas. Täysin läpikäytyä yksilöä ei tähän väliin haettukaan, vaan sopurahalla semmoista, jossa sai olla pientä laittoa. Ajankulua talliin haluttiin siis myös tämänkin auton kohdalla.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut oopee; 30.7.2025, 14:52.

  • #2
    Näinkin sen RS4:n Nupurissa pari viikkoa sitten. Mietinkin oliko myyty.
    Viimeksi muokannut makelja; 1.8.2025, 08:21.

    Comment


    • #3
      B7 on tosiaan nyt taas edellisellä / ensimmäisellä omistajallaan. Kävi muutaman vuoden minulla huollossa välissä. :) Koitetaan parsia tästäkin asiallinen peli pikku hiljaa.

      Jarruasioita piti tutkia aika nopeasti hankinnan jälkeen, koska kerhon Botniaring-ratatapahtuma kolkutteli jo ovella ja tällä oli sinne tarkoitus lähteä kokeilemaan rata-ajoa. Nopealla silmäyksellä homma oli selvä, levyt ja palat vaihtoon. Jarrusatulat olivat hyvässä kunnossa, joten niille ei tarvinnut tehdä puhdistusta kummempaa. Tilasin Saksasta eteen ja taakse Brembon reikälevyt sekä palat. Paitsi että pienoiseksi yllätykseksi takalevyt eivät ole läpi rei'itetyt, mikähän lienee ajatus siinäkin hommassa. Ratapäiville mennessä paketti ei kuitenkaan ehtinyt saapua, joten hain Motonetistä eteen uuudet Brembon jarrupalat. Sieltä olisi saanut myös samaiset levytkin, mutta pari sataa säästyi kun tilasi Saksasta. Levyt ja palat kustansi kaikkinensa 450€ Levyjen koko edessä 345mm ja takana 330mm. Jarrukilvet maalasin samalla mustiksi.

      Auto toimi radalla hyvin. Oma kokemus rata-ajosta on varsin vähäistä, mutta Botniaringin rata tuntui itselle todella mukavalta ajaa. Hiljalleen jarrutuksia alkoi uskaltaa jättää aiempaa myöhäisemmälle ja ajolinjat parani selvästi. Autossa on omiin ajotaitoihin nähden ihan riittävästi potkua ko. radalle. Vaihdelaatikon välitykset tuntuu olevan aika pitkät B7 risaan verrattuna. Teknisiä murheita ei ilmennyt, joten voidaan sanoa auton koeajon suoritetun varsin onnistuneesti. Kuvista kiitos Teemu Turunen ja Leo Pörsti.
      Attached Files
      Viimeksi muokannut oopee; 1.8.2025, 13:19.

      Comment


      • #4
        Seuraavaksi saadaankin vähän enemmän asioita tarinoitua ja hämäristä kuvista selviääkin tehdyt toimenpiteet.

        Kromit
        Tällä autolla on useampi satunnainen käyttäjä perheessä ja kommentteja tuli kahdestakin suusta, että voisiko auto näyttää paremmalta, jos siinä olisi vähemmän kromia näkyvillä. Maskissa oli finnittömän kilven ulkopuolella ruuvien reiät näkyvissä, niin jotain sille piti joka tapauksessa tehdä. Black Edition S5 mustaa maskia ei löytynyt siihen hetkeen järkihintaan (saa muuten tarjota sekä myös mustaa takapuskurin alaosaa + mustia ikkunalistoja), mutta löysin autopurkamolta Suomesta harmaan maskin, jossa ruuvien reiät jäävät kilven taakse. Tämä meni paikalleen pienin muutoksin. Kromiset pystylistat teippasin harmaaksi ja kehys hiottiin ja maalattiin + lakattiin 2k mattalakalla. Katsotaan kauanko pysyy hyvänä. Ikkunalistat on teipattu mattamustalla testiksi, täytyy käyttää ammattilaisella, jos listat jäävät mustiksi. Sumuvalojen kromirenkaat on myös vaihdettu mustiin. Testaillaan mikä olisi vähiten silmää nykivä kombinaatio.

        Valaistus
        Sisävalot vaihtelin ledeihin, LedPerfiltä tilasin setin, joka sisälsi kaiken tarvittavan. Rekisterikilven valaistus sekä vilkkujen polttimot ovat ledit edessä ja takana, tuoden terävämmän ja voimakkaamman vilkun. Takavalot ovat näissä vanhimmissa halogeenipolttimoin, eikä niistä päivällä ota selvää onko niissä valoa vai ei. Vaihdoin punaiset led-polttimot niihin ja jopa kirkaistuivat. Valkoisia kokeilin ensin, mutta punaisen sävy jäi liian hailakaksi. Täytyy katsella vaihtaisiko myöhemmin uudemmat led-umpiot. Ovien lätäkkövaloissa on S-logot. Kaikki tuntuisi toimivan ilman lisävastuksia eikä polttimoherjoja tule.

        Vanteet + renkaat
        Vanteina on nyt BBS CI-R 20x9” ET25 ja renkaina 265/30/20 Michelin Pilot Super Sport. Talveksi löytyi S5 OE Rotorit, eli 19x9” ET33 255/35/19 Linglong -nastoilla. Varastossa on myös uudenkarheat Nokialaiset, varmaan ne tulee vaihdeltua kunnes oikea talvi koittaa. Varapyörä peräkonttiin löytyi myös autopurkamolta. Sen halkaisija on muutaman millin päässä molemmista rengassarjoista, joten sitä uskaltaa jopa käyttää tarpeen tullen.

        Ratti
        Ratti tässä oli kulunut pahoin ja jotain sille oli tehtävä. Ajattelin että jonkinlainen budjettiratkaisu voisi olla tähän paikallaan siten, että alkuperäinen airbäg säilyisi käytossä. Tilasin Saksasta flat bottom- version alkuperäisestä, on siis jonkinlainen kopio askarrelma. Muuten se oli ihan hyvän oloinen, mutta hivenen liian iso ja paksun tuntoinen kehältään, ei jatkoon. Sitten taas Varaosahaku ja Ovoko auki. Löytyi FL -flat bottom ratti 8K0419091CE + airbag 8R0880201N, bägin johtosarja 8U0971589J, kellorengas 8K0953568F sekä rattimoduuli 8K0953502BD. Asennuksen jälkeen alkoi hengitys tasaantua ratin osalta.

        MMI
        Autossa on siis 3G Navi, joka oli täysin pimeänä ostohetkellä. Ensimmäinen ajatus oli, että olisiko MMI vahvistin rikki. Sehän näissä yleensä hajoaa jossain vaiheessa, viimeistään sitten kun vesi pääsee peräkontin takaposkeen sisään. Sen verran järjestelmää oli peukaloitu, että peruutuskamera sekä Kufatecin bluetooth vastaanotin oli asennettu. Vein auton tutkimuksiin Oulun Audicenterille. Löytyi palaneita sulakkeita, ohjainlaitteen ja näyttöyksikön perussäädöt puuttuivat / olivat vääriä. Homma tuli kuntoon kertakäynnillä ja sen jälkeen kaikki on toiminut. Suuri kiitos asiantuntevasta avusta, autokin onnistui hakea viikonloppuna yöllä kun saavuin reissusta takaisin Ouluun.

        Tästäpä kohti seuraavia koitoksia!
        Attached Files
        Viimeksi muokannut oopee; 5.8.2025, 11:37.

        Comment


        • #5
          Hyvä että MMI tuli kuntoon lopulta, aika hankala varsinkin noita säätöjen puuttumista olisi ollut tajuta. Muutenhan auto näyttää maukkaalta tässä vaiheessa.

          Comment


          • #6
            Vaikka musta vähä vanhemmiten on kromilistamies tullut, tämä näyttää todella paljon paremmalta ilman. Samoin BBS:t istuu todella nätisti.

            Comment


            • #7
              Nojoo, ei sitä arvannut että MMI ihan noin solmussa olisi. Näyttöön ilmestyi alkuun S6-logo kun pari rikkinäistä sulaketta vaihtoi kontista, vaikea sanoa kyllä mitä on yritetty touhuta. :) Ainakin MMI vahvistimessa ja vastaanottimessa on uudemmat valmistusajat kuin itse auto on.
              Will They Fit -sivustolla koitin kalkuloida mihin nykyinen vanne/rengas setuppi asettuu verraten autossa olleiden Rohana-vanteiden + renkaiden kanssa. Renkaan kulman piti osua liki samaan, mutta näyttää että se kyllä jäi sisemmäksi. 10mm lätty sinne voisi mahtua kaveriksi, mutta olkoon nyt näin. Pilot Super Sport lienee sitten kapeampi renkaana, niissähän on tunnetusti eroja.
              Viimeksi muokannut oopee; 11.8.2025, 09:13.

              Comment

              Working...
              X