Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C7 Biturbo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C7 Biturbo

    Tuli pitkän harkinnan jälkeen ostettua otsikon mukainen A6 C7 3.0 V6 TDI Biturbo quattro. Kirjoitellaan siitä tännekkin päiväkirjaa omaksi iloksi, sekä jos joku miettii tämmöisen hankkimista niin voi olla kiinnostavaakin. Mikään varsinainen projekti tämä ei ole, mutta pientä ehostamista ja muuta remonttia varmasti tulossa.

    Auton specsit:

    2014 (pre-fl) Sedan, ajettu 238tkm
    3.0 V6 TDI Biturbo (CGQB)
    Tiptronic
    quattro (Torsen)
    Ja varusteita Suomi-autoksi erittäin hyvin. Mm. ilma-alusta, imuovet, HUD, ratinlämmitys, nahka-alcantara sisusta, 4-alue ilmastointi, adaptiivinen vakkari, penkinlämmitys myös takana, keyless go, muistipenkit täyssähkösäädöillä, webasto kauko-ohjauksella jne jne...
    Tosi siistissä kunnossa sisältä ja ulkoa.

    Kunnon kuvia autosta ei ole vielä tullut otettua kun ollut aikamoista kurakeliä vielä, sekä auto odottaisi muutamia päivityksiä että miellyttäisi kunnolla omaa silmää.

    Click image for larger version

Name:	A6.png
Views:	1925
Size:	959,3 Kt
ID:	1983756

  • #2
    Koeajolla auto täristi kovassa vauhdissa ja jarruttaessa. Syyksi paljastui murtuneet takatukivarret, sekä kierot levyt, jotka vaihdeltiinkin kaikki liikkeen piikkiin. Sähköisessä käsijarrussa oli myös häikkää, niin koko vasen takajarrusatula vaihdettiin uuteen.

    Rempan jälkeen tämmöinen on kyllä erittäin hyvä ajaa, etenkin ilma-alustalla. Menee kuin juna ja paranee vain vauhdin lisääntyessä. Menohalujakin on vallan riittävästi, sekä dieseliksi äänet yllättävän hyvät. Tässä on toki myös mukana aktiiviääni järjestelmä pakoputkissa, mutta se on yllättäen rikki. Kesällä sitä voisi korjailla, vaikka onhan se aika rikollista että diesel kuulostaisi bensa V8:lta :D

    Tuli myös VCDS:llä koodailtua tähän "RS6" mittaristo, needle sweep käynnistyksessä ja Lap Timer, jonka mukana näkee öljylämmöt ja ahdot myös.

    Click image for larger version

Name:	Mittaristo1.PNG
Views:	1826
Size:	1,00 Mt
ID:	1983761

    Lisäksi koodasin start-stopin muistamaan asetuksensa vaikka auto sammuisikin, niin ei tarvitse joka kerta painaa sitä erikseen päälle.

    Comment


    • #3
      Keulan lisävalot saa omasta mielestä lähteä, vaikka käytännölliset ovatkin. Harmi vaan kun maskiin on leikattu palat, niin täytyy hankkia kokonaan uusi. Ajatuksena on S6 -tyylinen musta maski. Lisäksi takaikkunat kaipaisi tummennusta, ja sedanin perään sopisi pieni lippa kontin päälle. Vanteetkin varmaan pitäisi hankkia kesälle. Uudet kesä- ja talvirenkaat tuli jo hankittua.

      Comment


      • #4
        Jossain materiaaleissa keskitasuriksi on mainittu crown gear, mutta varaosakatalogi antaa ymmärtää, että torsen. Oli miten oli, 40:60 perusjako siinä on, mikä tekee autosta vanhempia kivemman kääntyilemään.

        Mullakin on Suomi-sedan, mutta valkoisena. Tuokin lie S-line myös ulkoa? Taisi olla Suomi-autoissa aina bitdi:n mukana, liekö myös laajennettu valopaketti (valaistut kynnyslistat, oven ulkokahvat ja ovipahveissa valonauhat)?

        Comment


        • #5
          Ei ole kuvan autossa S line ulkopakettia. Rohkenen epäillä sen vakiona olemista suomiautoissa, samoin kun laajennettua sisävalopakettiakaan. Ulkokahvojen valot kuuluvat sisä- ja ulkovalopakettiin.

          Comment


          • #6
            Jep, s-line puuttuu ainakin ulkoa. En ole täysin perillä vielä mitä kaikkea eri varustelutasoissa tähän kuuluisi, mutta ainakin lisävarusteita on ruksittu huolella. Sinänsä outoa että perus s-line jäänyt puuttumaan. Tuo valopaketti tässä on myös.
            Viimeksi muokannut hvalitalo; 27.3.2025, 07:07.

            Comment


            • #7
              Ensimmäinen vastoinkäyminen. Juuri kääntyessä työpaikan pihaan auto ilmoitti että laturi ei enää lataa. Ajossa ei huomannut mitään. Konepelti ylös ja sieltähän näkyi että apulaitehihna on pompannut kokonaan paikaltaan. Epäilin aluksi kiristintä, mutta syypää olikin murtunut kampiakselin hihnapyörä… sen verran tuore ostos kuitenkin että liikkeen piikkiin hinaus korjaamolle ja remontit. Korjausarvio 650€. Ilmeisesti tyyppivika näissä koneissa. Toivottavasti mitään muuta ei hajonnut, todella lyhyt matka tuli ajettua noin. Moniurahihnakaan ei silmämääräisesti sotkeutunut mihinkään…

              Comment


              • #8
                Hieno näky oli konepellin alla. Tämä onneksi saatiin korjattua eikä siitä ole koitunut jatko-ongelmia.

                Click image for larger version

Name:	IMG_5391.jpg
Views:	1301
Size:	67,3 Kt
ID:	1985462

                Seuraavaksi auto alkoi vuotamaan jäähdytysnestettä (tai vuoti jo ostaessa, en ole aivan varma), kuitenkin parkkipaikalle kertyi länttiä juuri paisarikotelon alle. Laitoin UV-väriainetta sekaan jotta vianetsintä olisi helpompaa, niin vika paikantuikin suoraa paisarikotelon alla olevaan letkun liittimeen.

                Click image for larger version

Name:	IMG_5076.jpg
Views:	1301
Size:	250,5 Kt
ID:	1985463

                Tuossa oli kiristimenä tuommoinen metalliholkki, mihin ei varaosia löytynyt sillä hetkellä niin klemmari viereen näytti korjanneen vian. Mikäli tuo nyt jatkuun niin tietää ainakin mistä lähteä etsimään.

                Ja jotta liian helpolla ei päästä, niin ilma-alusta alkoi oireilemaan pahemman kerran. Ilmeisesti korkeudensäätöanturi mennyt, ja vianselvitys (ja korjaus) on parhaillaan menossa. Tällä hetkellä autolla ei juuri voi ajaa sillä apukuskin kulma on aivan maassa, mutta nousee toki kun käynnistää auton. Hetken ajon jälkeen menee vikatilaan ja alkaa taas valumaan. Kirjoitin aiheesta enemmän tänne: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...ustan-ongelmat

                Comment


                • #9
                  Noniin, aika kauan siinä meni tuo alustavikakin selvittää. Kaikki vikakoodit ja googlailut antoi ymmärtää vian olevan antureissa, mutta vika paheni päivä päivältä niin että ainut vaihtoehto oli hajonnut ilmajousi edestä oikealta. Kompura sitä jaksoi korjata, kunnes meni vikatilaan ja valui hiljalleen maahan ettei voinut enää ajaa. Tässä vaiheessa jousesta kuului jo pientä suhinaa kun tarkasti kuunteli, niin ei ollut juuri epäselvyyksiä. Tästä alkoikin taistelu autoliikkeen kanssa, ja aivan uskomattoman huonoa palvelua heti kun osto ei ole enää aivan tuore. Ostin jopa lisäturvan, mutta ei tietenkään tämä osa ole sen piirissä. Vastaaminen kestää päiviä, jahkaillaan ja vastuuta vältellään viimeiseen asti. Otin onneksi vikakoodit talteen koeajolla, ja niitä tarkastellessa huomasin alustassa olleen jo silloin koodia, ja tämän avulla päästiin yhteisymmärrykseen. Aluksi vetosivat siihen, että auto on katsastettu juuri ennen myyntiä, ja ”silloin alustassa ei ole ollut vikaa”. Auto oli kuitenkin katsastettu murtuneilla takatukivarsilla, kieroilla levyillä, rikkinäisellä käsijarrulla, mitä nyt mieleen tulee. Nuo autoliikkeiden katsastukset ei tarkoita yhtikäs mitään. Kuukauden väännön päätteeksi saatiin sovittua, ja vaihdeltiin sitten kumpikin ilmajousi eteen, tiedä kuinka kauan vasen puoli olisi kestänyt, pareittain nämä kuitenkin vaihdellaan lähtökohtaisesti.

                  Comment


                  • #10
                    Sitten seuraavaa ongelmaa. En ole itse päässyt tutkimaan tarkemmin, mutta ilmajousien vaihdon yhteydessä huomattiin runsasta öljyvuotoa.
                    Click image for larger version  Name:	ad2145bd-84b7-4fc9-adec-f0f79da99eb4.jpg Views:	0 Size:	154,8 Kt ID:	1986386

                    Click image for larger version

Name:	1c40d4dc-530a-4034-ad82-13c61290662b.jpg
Views:	1081
Size:	293,8 Kt
ID:	1986387
                    Öljypohjan tiivisteet tuossa aikaisemmin hikoili, mutta nyt tulee jostain ylempää. Kohtuullisen kivisesti alkanut taival tämän auton kanssa. Tämä onneksi menee täysin lisäturvan piikkiin niin ei omia euroja tarvitse tuhlata, mutta aikaa valuu taas hukkaan. Päivittelen tänne kun selviää vuotokohta.

                    Comment


                    • #11
                      Juu ei ole mikään salaisuus että katsastusinssien tarkastuksien huolellisuudessa on isojakin heittoja, joskus 20 vuotta sitten on voinut pitää ehkä jonkinlaisena myyntivalttina juuri katsastettua autoa, mutta ei enää tänäpäivänä anna mitään lisäarvoa omasta mielestä. Työmaalla kun näkee mitä ihmeellisimpiä läpimenoja ja hylkyjä asiakkaiden autoissa, ja olipa tuossa omassa compessakin vaikka ja mitä sanomista mistä olisi pitänyt tulla suoraan hylky sekä muutamat merkinnät päälle maahantuontikatsastuksessa, mutta kas kummaa kun "puhtain paperein" mennyt läpi liikkeen teettämänä sopimusasemalla ;)

                      Melko reilusti näkyy oksentaneen öljyä kyllä, ettei olis ollut vastikään huollossa ja suodatinjalkaa paskottu? Lieköhän näissä edelleen sitä ylemmän väliöljypohjan vuoto-ongelmaa mistä oli muistaakseni pre-fl-biteille ainakin olemassa valmistajankin huoltotiedote?

                      Comment


                      • #12
                        Miten yleinen vuotokohta öljynjäähdyttimen tiiviste näissä on?

                        https://youtu.be/y6TSFztzLHc?si=a5YpEdEZgdFDRX1y

                        Comment


                        • #13
                          Ihan on normihommaa ainakin C-alkuisilla nelikirjaimisilla moottorikoodeilla olevilla 3.0TDI-moottoreilla. Juurikin tuota remonttia siis, mitä linkin videolla tehdään. Amatöörin epäilys on, että ensin alkaa öljyjäähyn tiivistys vuotamaan, ja se sitten ennen pitkää pehmentää V-laaksossa myös olevan vesioksan (ja -venttiilin) tiivistystä, ja sitten alkaa autossa vesivuoto. Ja kun jäähynestettä alkaa kulumaan ja haisemaan konehuoneessa, niin se on päätynyt V-laakson pohjalle pääsemättä sieltä pois. Se on myös yleensä se ensimmäinen oire mistä asian huomaa. Omassa tapauksessani kyllä öljyvuoto ei ollut mitenkään massiivinen.

                          Comment


                          • #14
                            Juuri tämähän tässä olikin vikana, eli öljyjäähdyttimen tiivisteet. Tuleepahan tyyppiviat korjailtua…

                            Comment


                            • #15
                              Noniin, jospa nyt saisi keskittyä ajamiseenkin tämän auton kanssa. 3.5kk omistusta josta noin 2.5kk ollut pajalla. Toki käytettyhän tässä ostettiin, ja käytetty saatiin, mutta vähän yllätti miten paljon kaikkea tässä onkaan tullut vastaan nyt jo. Koeajolla ja paperilla vaikutti kaikenpuolin hyvältä peliltä, mutta joko huonoa tuuria tai sitten joku pistänyt tietoisen pommin eteenpäin.

                              Tuo ”v-sola” jumppa mikä viimeisimpänä tehtiin, onkin näissä ihan tyyppivika, joksikin jäähdytysneste ei haissut, näkyviä vuotoja ei ollut (muutakuin tuo paisarikotelon alla oleva, jonka luulin lopettaneen jäähärin häviämisen), niin en tiedä ryöpsähtikö jokin rikki pahemmin sitten ajaessa. Mutta kytemässä siellä se on ollut.

                              Nyt on huollettu ja osaa vaihdettu sen verran että kovin montaa yllätystä toivottavasti enää tulee.

                              Kertauksena mitä tässä oli:

                              Kierot levyt
                              Sähköinen käsijarru rikki
                              Takatukivarret murtuneet
                              Kaarrevalo rikki
                              Kampiakselin hihnapyörä hajosi kesken ajon
                              2x Kankailla olevat rengassarjat
                              2x Kierot vanteet
                              Jäähärivuoto paisarikotelon alla
                              Jäähärivuoto jäähdytysputkessa v-solassa
                              Jäähärivuoto jäähäriletkussa v-solassa
                              Öljynjäähdyttimen tiivisteet vuotaa v-solassa
                              Oikea etuilmajousi hajosi

                              Lisäksi:

                              Vaihdettu moottoriöljyt + suodatin pariin kertaan
                              Uudet jarrunesteet
                              Jarrupalat
                              Polttoaineensuodatin
                              Ohjaustehostinöljyt
                              Kaikki öljynjäähdyttimen ja imusarjan tiivisteet
                              EGR putsattu (Oli hyvässä kunnossa)
                              Apulaitehihna pariin kertaan
                              Molemmat ilmajouset eteen
                              Konehuone ja kaikki rattaat pesty öljystä

                              Vaihteistoöljyt meinasin vielä vaihtaa.

                              Tämä kirjoitus tuskin motivoi ketään tämmöistä ostamaan, mutta näitä sattuu. Kaikkea ei huomannut koeajaessa, ja osa hajosikin heti oston jälkeen. Osa sovittiin korjattavaksi jo ostohetkellä.

                              Täytyy tämmöistä kehuakin että en kyllä mukavammalla autolla ole ajanut. Edelleen suosittelen tämmöisen hankkimista, tuo ”v-sola” juttu (Eli öljynjäähdyttimen yms tiivisteiden vuotaminen) kannattaa tarkistaa. On aikamoinen homma tehdä.

                              Comment


                              • #16
                                Tuli vaihdettua S6 maski tähän, ja kolarin sattuessa varmaan viimeinen osa mikä lähtee irti. Onnistui kohtuu hyvin irroittamatta puskuria mutta on kyllä aikamoista näpertämistä. Varmaan 40 kiinnikettä tuli yhteensä avattua.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_6044.jpg
Views:	396
Size:	100,6 Kt
ID:	1987616
                                Itse maski on kaikilla noilla kiinni puskurissa. Noi keltaiset klipsut ja ruuvit aiheutti eniten ongelmia kun niiden tiellä on metallipalkki, muovia ja letkuja reilusti.


                                Click image for larger version

Name:	IMG_6027.jpg
Views:	397
Size:	245,9 Kt
ID:	1987617

                                Ruuvi ei edes näy tässä, mutta ruuvimeisselin suunnassa. Sillä sai raotettua sen verran että ruuvit sai irti. Klipsut sai myös viereistä muovia taittelemalla. Samalla tuli vaihdeltua parkkitutkat varmuuden vuoksi kun tuo oli auki, edelliset olivat haljenneet ja odottamassa oikosulkua.

                                Lopuksi vielä bonuksena piti purkaa maskin reunus vanhasta, sillä uusi olikin teipattu huonosti. Vanha oli musta alunperikin. Siinä olikin sitten yhtä monta klipsua avattavana kuin tuossa kuvassa nuolia, ja jokainen piti avata molemmilta puolilta. Eipähän ainakaan lähde vahingossa irti…

                                Click image for larger version

Name:	IMG_6040.jpg
Views:	401
Size:	369,9 Kt
ID:	1987618

                                Nyt tämä näyttää jo autolta :)

                                Comment


                                • #17
                                  Ja taas uutta vikaa. Kesken kiihdytyksen hehkuvalo alkoi vilkkumaan ja auto meni limp modeen. Kulki ihan normaalisti mutta tehot tietenkin kadoksissa. Tien päällä pääsi yleistesterillä lukemaan koodeiksi:

                                  P0047 | Turbocharger / Supercharger Boost Control A - Circuit Low

                                  P00AF | Turbocharger / Supercharger Boost Control A - Module Performance

                                  Myös moottorin vikavalo syttyi. Osaako kukaan arvailla mistä voisi johtua?

                                  Ja siitä vielä VCDS:n lausunto:

                                  Sunday,03,August,2025,09:11:39:08424
                                  VCDS Version: Release 24.7.1 (x64) Running on Windows 11 x64
                                  www.Ross-Tech.com

                                  Address 01: Engine Labels: 059-907-401-V2.clb
                                  Control Module Part Number: 4G0 907 589 G HW: 4G0 907 589
                                  Component and/or Version: 3.0BTD EDC17 H25 0003
                                  Software Coding: 0A2A403A257603020000
                                  Work Shop Code: WSC 64513 003 1048576
                                  ASAM Dataset: EV_ECM30BTD0114G0907589G 001003 (AU57)
                                  ROD: EV_ECM30BTD0114G0907589G.rod
                                  VCID: 3875403F8373635633-806C
                                  1 Fault Found:

                                  9127 - Actuator Module for Turbocharger 1
                                  P00AF 00 [11101101] - Stuck
                                  MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
                                  Freeze Frame:
                                  Fault Priority: 2
                                  Fault Frequency: 3
                                  Mileage: 243164 km
                                  Date: 2025.08.02
                                  Time: 08:43:21

                                  Engine RPM: 700.50 /min
                                  Normed load value: 46.7 %
                                  Vehicle speed: 0 km/h
                                  Coolant temperature: 90 °C
                                  Intake air temperature: 25 °C
                                  Ambient air pressure: 990 mbar
                                  Voltage terminal 30: 12.880 V
                                  Unlearning counter according OBD: 40
                                  Accelerator pedal travel: 0.00 %
                                  Charge Pressure Actuator: activation: 30.00 %
                                  Charge air pressure actuator: acknowledgment: 12.24 %
                                  Turbocharger boost control: offset closed: 0.00 %
                                  Turbocharger boost control: offset open: 0.00 %
                                  High press turbocharger actuator: actual uncond volt value: 1070.2 mV


                                  Readiness: 1 1 0 0 1

                                  Comment


                                  • #18
                                    Käsittääkseni turbon servo. Ei tämäkään vika harvinainen vika ole. Useita juttuja kuullut tämän osan vikaantumisesta.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X