Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 Cabriolet - The retrofit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 Cabriolet - The retrofit

    Tämä projekti alkoi vähän varkain. Ainoa kokemus oli vuosien takaa kaverin VW rantakirpusta. Mitään kokemusta avoista ei ollut, mutta sellainen vain oli saatava. Elettiin siis syksyä 2022, jolloin ajankohta ehkä suosi avokuumeessa olevan lompakkoa. Speksatessa neljäpaikkaisia, ei kyseissä hintaluokassa ollut käytännössä vaihtoehtoja kuin 8H-koppaiset (B6 tai B7 mallin A4:t) tai vanhempi Cabriolet (B4).

    Kyseinen yksilö erottui hintansa lisäksi sopivista varusteista, mm. S-line ulko & sisä, musta sisusta nahkaisilla sport-penkeillä, tutkat, servotronic. Kilometrejä kohtuullisesti, vähän yli 200tkm.

    Moottorina 2.0TFSI, jonka jatkeena leppoisaan avoiluun mielestäni sopivasti automaatti. Kyseisestä moottorista on jo jonkin verran kokemusta, joten siihen liittyvät ominaisuudetkin on suht hyvin tiedossa. (mm. https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...424-compe-tfsi).

    Suuntasimme siis kohti Kirkkonummea autoa katsomaan.

    Ulkoisesti auto oli jo myyntikuvistakin päätellen melkon rujossa kunnossa. Käytännössä yhtään virheetöntä peltiä tai muovia ei tästä löytynyt. Mitään yllättävää halki olevaa tuulilasia ja sen yläreunasta puuttuvaa listaa lukuunottamatta ei tullut vastaan. Sisältä auto on kuitenkin todella siistissä kunnossa ja katon toiminnassa ei ilmennyt mitään erikoista.

    Kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuului melko pahaa vikinää ja apulaitehihnan kiristin tuntui nykivän melkoisesti. Silloinen omistaja oli ostanut tämän konevikaisena ja vaihtanut kannen. Syynä nokkien välisen ketjun katkeaminen.

    Näiden en siis antanut häiritä ostokuumetta. Kaupat tehtiin 10.9.2022, jolloin sattui olemaan myös Audiclubin ajoharjoittelupäivä.
    Kauppojen jälkeen suuntasimmekin siis vaimon kanssa suoraan Ahvenistolle kahden auton voimin. Kelit vielä sattuivat suosimaan katto auki ajeluakin.



    Kotona tutustuin tarkemmin auton historiaan, auto on Espoon Audicenterin entinen esittelyauto.
    Tästä varustekoodi: S9T = Special vehicle for market launch

    Vararenkaan alta löytyi myös esittelyauton aikainen hintalappu
    Click image for larger version

Name:	IMG_20221008_120421.jpg
Views:	859
Size:	158,2 Kt
ID:	1967635

    Ensimmäisellä omistajalla auto oli ollut vuoteen 2021 saakka, olen siis kolmas omistaja.

    Alkutalvesta -23 vaihdoin mäntien öljyruiskut, joilla saattoi olla jotain tekemistä ketjun katkeamisen kanssa. Samalla tarkastin myös alakerran laakerit. Kaikki näytti olevan kunnossa, joten pistin ne vanhoilla takaisin kasaan. Uusilla pulteilla toki. Vikinät ja apulaitehihnan tärinät lähti uusilla rullilla ja laturin vapaapyörän vaihdolla.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20230414_151219.jpg
Views:	786
Size:	219,4 Kt
ID:	1967633

    Talven aikana peitin myös nopeasti pahimpia ruostekohtia, lähinnä etukaarien alareunasta, jotta eivät pistä niin pahasti silmään. Ehjät kaaret tuli tilattua tuulilasin alumiinikehysten yhteydessä. Kehyksessä kun on kiinteästi aiemmin mainitsemani puuttuva tuulilasin lista. Vaihtuivat näppärästi tuulilasin vaihdossa, ne kun on irroitettava sen yhteydessä.

    Samoihin aikoihin kävin hakemassa samaisella moottorilla varustetun avantin, jonka avulla saadaan muutama tilausvaiheessa ruksimatta jäänyt optio lisättyä tähän.
    Click image for larger version

Name:	IMG_20230310_152124.jpg
Views:	823
Size:	288,7 Kt
ID:	1967636

    Keväällä rengastus vaihtui 18" Ronaleista 19" BBS LM repsuihin
    Click image for larger version

Name:	IMG_20230501_165214.jpg
Views:	854
Size:	332,7 Kt
ID:	1967634

    Jatkoa tulee, kun ehtii taas dokumentoimaan :)
    Attached Files

    #2
    Viime kesänä/syksynä varustepuutteita tuli paikattua vakionopeudensäätimellä sekä käytännössä uutta vastaavalla irroitettavalla oem-vetokoukulla.
    Click image for larger version  Name:	20230909_122118.jpg Views:	251 Size:	247,0 Kt ID:	1968023 Click image for larger version  Name:	20230910_090056.jpg Views:	261 Size:	524,2 Kt ID:	1968022

    Suurin varustelistalta ruksimatta jäänyt puute on tarkoitus korjata vielä ennen ajokauden alkua. Tähän liittyen osalistaus, siihen liittyvät tilaukset ja purkutyöt on tehty.
    Click image for larger version  Name:	20230929_121652.jpg Views:	298 Size:	305,8 Kt ID:	1968027 Click image for larger version  Name:	20230929_121730.jpg Views:	290 Size:	319,2 Kt ID:	1968025

    Ensimmäisen postauksen avant siis toimii luovuttajana mm. voimansiirron osalta. Alunperin ajatuksena oli lähinnä vaihtaa tekniikan vaatimat osat cabiin ja käydä muutoskatsastuksessa. Reilusti ajettuna aihiona lähes kaikkia osia on kuitenkin jollain tapaa huollettava, korjattava tai ainakin ehostettava.

    Muutoksen vaihtoa vaativat osat pähkinänkuoressa:
    - Vaihteisto: Multitronic -> Tiptronic (ZF 6HP19A) https://aftermarket.zf.com/remotemed...9a-catalog.pdf
    - Taka-apurunko kokonaisuudessaan (mm. perä, vetoakselit, jarrut, nilkat)
    - Etuapurunko (nelivedon vaihdelaatikon tukikumien paikat puuttuu)
    - Bensatankki (täysin erimuotoinen kardaanin vaatiman tilan vuoksi)
    - Kardaani (+ tukiraudat)
    - ECU:n ohjelmistomuutos
    - Moottorin johtosarja (Vaihdelaatikon johdotus samassa, ei kannata alkaa muokkaamaan olemassaolevaa)

    Itse auton runkoon ei siis tarvitse tehdä muutoksia, kaikki paikat löytyvät valmiina (pl. kardaanin tukilaakerin kulmaraudat).
    Attached Files
    Viimeksi muokannut heiki; 16.3.2024, 22:16.

    Comment


      #3
      Apurungotkin olin naiivisti ajatellut ennen luovuttaja-autosta purkamista vain nostavani vanhojen tilalle, eihän niissä mitään vikaa ollut:
      Click image for larger version

Name:	20230928_191541.jpg
Views:	287
Size:	315,2 Kt
ID:	1969241
      Tarkempi listaus taka-apurungon huollettavista kohteista:
      - Perässä laippojen stefat vuotaa
      - Vetoakselien suojakumit rikki
      - Vakaajan tukitangot väljät
      - Apurungon isot puslat ihan loppu
      - Ylätukivarsien säädöt täysin jumissa ja puslat entiset
      - Ja ruostettakin oli alkanut kertymään pintaan

      Vähän oli siis heti alkuun ihan putsaamista edessä:
      Click image for larger version

Name:	20230928_191554.jpg
Views:	270
Size:	150,9 Kt
ID:	1969245 Click image for larger version

Name:	20231026_124248.jpg
Views:	267
Size:	185,0 Kt
ID:	1969244
      Muutaman vuoden öljyhiekkakertymät vetoakselien lämpökilvissä:
      Click image for larger version

Name:	20230928_193051.jpg
Views:	282
Size:	149,4 Kt
ID:	1969243
      Etuapurunko ei sitten ollut sopiva cabrioletin kanssa, siitä puuttui rungon jäykistykseen liittyvien rautojen kiinnityspisteet. Toki ne olisi voinut leikata ja hitsata auton omasta etuvedon apurungosta. Mutta helppona vaihtoehtona Latvian kavereilta sai suoraan sopivan muutamalla kympillä rahteineen kotiovelle kannettuna. Tämä oli alunperin ollut A4 Cabriolet 3.0tdiq:ssa, siitä ei tarvinnut kuin poistaa ruosteenestona toimineen ja jo tutuksi tullut öljyhiekkaseoksen pois.

      Ja lopulta oltiinki tilanteessa, että taka-apurungosta oli kaikki työkaluilla irtoava irroitettu. Etuseen jäi vain jo tehtaalla asennetut alumiiniset puslat paikalleen:
      Click image for larger version

Name:	20231106_181048.jpg
Views:	290
Size:	175,5 Kt
ID:	1969247
      Nämä kävin viemässä paikalliselle pajalle siistittäviksi. Ensin hiekkapuhallus, jokin happopohja ja sen päälle jauhe- aka pulverimaali.
      Click image for larger version

Name:	20231205_161447.jpg
Views:	291
Size:	150,6 Kt
ID:	1969248
      Lisäksi laitoin kotelosuoja-aineen sisälle, vaikka näytti pulverointikin menneen melkein joka paikkaan.

      Takakelkka olikin sitten kiva laitella kasaan tarvittavilta osin uusituilla palikoilla.
      Click image for larger version

Name:	20240327_191001.jpg
Views:	313
Size:	308,4 Kt
ID:	1969249
      Attached Files

      Comment

      Working...
      X