Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A7 3.0TDI Quattro 2015 Nogaro Blue

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Active Sound – asennus jatkuu. Sound Module asentuu alkuperäiselle paikalle takakontin oikeaan sivustaan, ja kaikki tarpeelliset kytkennät voi tehdä helposti siinä lähettyvillä; CAN-kytkennät CAN-disconnectorin kautta, virta sulakerasialta alkuperäiseltä kohdalta ja maa, no maahan. Kufatecin moduulille löytyy myös hyvin asennuspaikka, ja kiinnitys velcro-tarralla. Takapöntölle menevä johdotus sisäkautta auton vasemmalle puolelle, josta läpivientikumin kautta suoraan takapöntölle. Vanhan takapöntön poisto alkaa tarkastelemalla ja merkitsemällä oikea leikkauskohta, ja varsinainen leikkaus sujuu vaivattomasti ketjuputkileikkurilla. Alkuperäinen putkisto on 56mm, ja BiTDI-takapönttö 60mm, joten tähän väliin tarvitaan putkiadapteri. Kiinnitys pakoputkikiinnikkeiden avulla, ja näin takapönttö on jatkossakin helppo tarvittaessa irroittaa.

    Tämän jälkeen hieman koodausta, jotta Engine Sound ilmestyy MMI/Audi Drive Selectiin. Lopuksi testaus, ja kaikki toimii kuten pitääkin :)
    Attached Files

    Comment


    • #62
      Active Sound projektin viimeistely meni OEM+ hengessä, sillä tarkoitus oli saada lisättyä säätömahdollisuuksia alkuperäistä enemmän. Tätä varten tuli hyödynnettyä Homelink- painikkeita kattovalon yhteydessä (kyllä, tämä optio oli mielessä jo kattovaloprojektin yhteydessä). Koska autossa ei oikeasti ole Homelinkkiä, nämä painikkeet eivät ole edes kytketty, mutta hyödynsin yhtä painiketta Active Sound -moodin valintaan. Täysin suora kytkentä Homelink-painikkeelle ei ollut mahdollista, joten tein sopivan piirilevyn parille mikropainikkeelle. Samalla tuli päivitettyä napin logoa/merkintää..

      Tämä uusi painike korvaa siis Kufatecin sarjan mukana tulevan perinteisen painikkeen, jolla kierrätetään Kufatecin eri moodivaihtoehtoja. Lopputuloksena Active Soundia voi ohjata MMIn ja Drive Selectin kautta (pois/päälle) JA päällä ollessa vielä tuolla erillisellä napilla eri moodien välillä.
      Attached Files

      Comment


      • #63
        Jo autoa ostettaessa A-pilarin verhoilussa oli harmittavat jäljet, ja sattumalta toisen varaosahankinnan yhteydessä löytyi myös siisti samanvärinen verhoilu myytävänä, joten tuli se hankittua samalla. Vaihto on periaatteessa melko simppeli, yksi ruuvi ja pari klipsiä, mutta ainakin itsellä klipsit olivat todella, siis todella tiukasti kiinni! Mutta lopputuloksena siisti verhoilu :)
        Attached Files

        Comment


        • #64
          Nappasin muutaman kuvan autosta kesävanteilla ja kesällä, kun aloitusviestin kuvat ovat otettu syksyllä ja talvivanteilla.
          Attached Files

          Comment


          • #65
            Siistiä touhailua sulla. Tuliko yhdellä pöntöllä riittävästi ääntä? Oon kans ajatellut nuo asennella, mutta laittaa molemmille puolille.

            Comment


            • #66
              Kiitoksia vaan. Yhdellä pöntöllä tulee omaan makuun ja korvaan ihan riittävästi ääntä, mutta alkuperäisenä olisi tosiaan molemmilla puolilla..

              Comment


              • #67
                Tallentava etukamera eli DVR on hyvä ja hauska konsepti, mutta yleensä kameraviritykset johdotuksineen eivät ole kauhean tyylikkäitä. Sattumalta silmiin osui Aliexpressin kautta Audiin tarkoitettu peilin yhteyteen piilotettu kamera, joten sellainen oli pakko tilata ja ottaa kokeiluun. Tässä kamera odottamassa asennusta.
                Attached Files

                Comment


                • #68
                  AliExpressistä kyl löytyy kaikkea hyvää retrofit kamaa, kun osaa kaivaa. Ei oo aina helppo löytää. Tilasin Keyless Entry retrofittiin kahvojen anturit sieltä. Antennit Saksasta käytettynä, liittimet ja pinnit AliExpressistä, uus boksi Saksasta. Piuhat tein itte Elsan kanssa. Ei kalliiks tullut, vs. Kufatec valmis setti. Kirjoittele kun saat kiinni. Vaikkei Venäjällä olla niin on toi kätevä. Ellei muuta, niin saa ainakin hyviä tilanteita talteen niin saa nauraa myöhemminkin.

                  Comment


                  • #69
                    Aliexpressistä löytyy tosiaan vaikka ja mitä. Ja yleensä voi säästää melkoisesti haalimalla osat erikseen ja tekemällä johtosarjan itse, versus Kufatecin jne setit. Tietysti niissä on se helppous, ja esim. Kufatecin mukana tulee yleensä melko hyvät asennusohjeet.

                    DVRn asennus oli 15 minuutin homma: Itse kamera asentuu peilin etummaisen suojamuovin tilalle, ja asennus on helppo, sillä itse johdotuskin otetaan plug’n’play -tyyliin sadetunnistimelta, eli mitään johtoja ei tarvitse vetää kameralta sulakerasialle tms. Kameran istuvuus on noin 80 prosenttinen, pienet raot jää suojamuovin reunoille, mutta käytännössä tätä ei huomaa, koska kamera on peilin takana piilossa. Kameran asetuksia ja tallenteita pääsee tarkastelemaan ja muuttamaan wifin kautta, mutta itse käytän metodia, että kamera nauhoittaa koko ajan 30-60 sekunnin pätkiä, ja jos/kun mielenkiintoista tapahtuu, nappaan muistikortin kamerasta mukaan ja siirrän pätkän kotona koneelle. Pidetään tämä toistaiseksi autossa kiinni ja kerätään kokemuksia.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #70
                      Audio-puolelle tuli tehtyä vielä pieni päivitysprojekti, tässä kuvaa mitä oli menossa asennukseen.

                      Attached Files

                      Comment


                      • #71
                        Tarkoitus oli siis asentaa B&O -tyyliset nousevat diskantit alkuperäisten tilalle. Markkinoilla on näitä valoilla jne, mutta hankin itselleni mahdollisimman alkuperäisen oloiset. Asennus on mielenkiintoinen, koska diskantit sijaitsevat aivan tuulilasin lähellä, ja kaiken lisäksi löytyi vielä yksi työkalu, jota omasta pakista ei löytynyt: alkuperäiset diskantit ovat 7/32”-kantaisella mutterilla kiinni. Paikallinen varaosamyymälä osoitti taas palvelukykynsä, ja oikea hylsy + sopivan pieni räikkä löytyivät sieltä.

                        Uusien diskanttien mukana tulee ohjainboxi, johon täytyy kytkeä virta ja heräte (ja maa). Nämä löytyvät helposti kuskin puolelta sulakerasialta, jossa on sopivasti vapaita paikkoja. Vanhat diskantit siis irti, uudet tilalle ja johtojen veto vasemmalta oikealle.

                        Lopputulos näyttää hyvältä eli diskantit nousevat, kun autoon kytketään virrat. Ja ennen kaikkea omaan korvaan (voi olla korvien välissäkin) kuulostaa selkeästi myös parantuneena äänenlaatuna!
                        Attached Files

                        Comment


                        • #72
                          Kylmempien kelien lähestyessä auto kävi Webasto-asennuksessa. Edellisessä autossa oli Eberin kaverina Remuc, ja näiden hyvien kokemusten perusteella tähän autoon asennettiin samalla Thermoconnect, jotta arkikäyttö on mahdollisimman sujuvaa. Ilmastoinnin paneeli koodattiin tukemaan lämmitintä, jotta se osaa toimia oikein esilämmityksessä. Tämä näkyy pienenä logona asteiden välissä. Lisäksi Thermoconnect kertoo myös auton sijainnin ja akun varauksen, ja saapahan tuolta myös tuuletus-toiminnon tarvittaessa päälle.
                          Attached Files

                          Comment


                            #73
                            Saako ilmastoinnin paneelin OFF-napista lämmittimen pois päältä?

                            Comment


                            • #74
                              Hyvä, että joku laittoi nuo kinukkidiskantit niin saan tietää rehellisesti ovat hyvät. Nyt mulla on etuovissa Gladenin midit ja niillä parani sointi tosi hyvin. Diskantit tuntuu olevan ”kuolleet” ja toistavat vaan pelkkää kihinää.

                              Onko selkeä ero oem? Ja oliko sulla tässä Boset oem vai ASS?

                              Comment


                                #75
                                alkuperäiset diskantit ovat 7/32”-kantaisella mutterilla kiinni.
                                Tuskin saksalainen tuumaisista osista saa puhua edes vitsillään...:) Ei ainakaan alkuperäisenä varmasti löydy tuumaisia mistään.

                                Comment


                                  #76
                                  3.0tfsi ahtimen öljyproppu on 3/16 kuusiokolo.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                    Tuskin saksalainen tuumaisista osista saa puhua edes vitsillään...:) Ei ainakaan alkuperäisenä varmasti löydy tuumaisia mistään.
                                    Ainakin C5 korissa turvavyön kiinnitys koriin on 7/16 UNF pultilla. Joku väitti, että kaikissa vehkeissä mitä edes teoriassa mennyt USA-vientiin on noin tyyliin 1960-luvun lopulta lähtien. Viisaammat korjatkoon.

                                    Comment


                                      #78
                                      Mikä turvavyö? Kesällä irroittelin takavöitä, ja siihen kyllä sopi 17 mm hylsy.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Takakeski. Penkin vaihdon yhteydessä jouduin irrottamaan. 17mm minäkin sen muistaakseni avasin mutta oli ns. käyty ennenkin (kierretty väärille jengoille) niin piti löytää sopiva kierretappi. Totta kai ensin oletin milliseksi mutta tuo onkin amiksen matikalla hieman yli 11mm. N 98909701 osanumero tuolle etkasta ongittuna ja google kertoo "Hexagon bolt 7/16"-20X40"
                                        Edit: itse pultti tosiaan aukesi ja sulkeutui millisellä avaimella varsin hyvin, mutta kierteen osalta lähimmäs osui muistaakseni 10x1,25 tai 10x1,5 muttei kuitenkaan kohdalleen. Voihan tuollaisen pultin joku käyttää irti ja kiertää M10 mutterin päähän jos ei ole tuumainen?
                                        Viimeksi muokannut markush; 21.9.2021, 15:45.

                                        Comment


                                          #80
                                          Samaa vyötä rassasin kun vaihdoin penkit :) On kyllä käsittämätöntä jos siellä on alunperin ollut jenkkipultti. En ole ennen sellaiseen näissä törmännyt. Eikä muuten mun toisessakaan Allussa ollut mitään tuumaista pulttia.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viesti
                                            Saako ilmastoinnin paneelin OFF-napista lämmittimen pois päältä?
                                            Piti oikein kokeilla ja ei saa. Lisälämmitin on koodattu ns. jälkiasennettuna lämmittimenä, mutta lämmittimen saa pois päältä erillisestä napista, joka on sijoitettu hanskalokeroon (katso kuva), ja tietysti itse sovelluksesta.



                                            Alkuperäinen kirjoittaja Fromi Näytä viesti
                                            Onko selkeä ero oem? Ja oliko sulla tässä Boset oem vai ASS?
                                            Tässä autossa on tosiaan alkuperäinen Bose, ja myös alkuperäiset diskantit ovat Bosen merkinnoillä varustetut (4H0 035 399 B). Vaikka ei diskantit ennenkään huonot olleet, niin silti omasta mielestä uudet diskantit ovat iso parannus äänenlaatuun. Selkeästi ”kirkkaampi” ääni, jota tietysti auttaa, kun uudet diskantit nousevat ylös kojelaudasta, eikä tuo ole siis (pelkkää) kikkailua.



                                            Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                            Tuskin saksalainen tuumaisista osista saa puhua edes vitsillään...:) Ei ainakaan alkuperäisenä varmasti löydy tuumaisia mistään.
                                            Tätä itsekkin mietin, että voiko tosiaan olla näin :) Mutta niin vaan juuri tuo 7/32” hylsy osui parhaiten, ja samaa on raportoitu maailmallakin, joten tiesin tuota hylsyä lähteä etsimään. Ja pultit olivat alkuperäisiä ;)
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              #82
                                              Piti sillä kysyä kun näissä alkuperäisissä asennuksissa OFF-napin kertapainallus sammuttaa lämmittimen. Tuo hanskalokeron nappi vaikuttaa Remucin napista apinoidulta.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Webasto osti vuonna 2017 Remucin, jonka jälkeen Remucista tuli Webasto Thermoconnect :)

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Joo näin teki, itselläkin ollut parissa autossa Remuc.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja tuomaspitkanen Näytä viesti
                                                    Slip ringin vaihto on hieman mielenkiintoisempi projekti, sillä vaihdoin jälkeen vaaditaan tosiaan steering angel sensorin kalibrointi, uuden osan koodaus oikein ja lukuisten vikakoodien nollaus. Lisäksi dynamic steering saattaa vaatia lisätoimenpiteitä, mutta omassa autossa tätä ei ollut, joten vaihto sujui ongelmitta.
                                                    Hei, tuollainen projekti on täälläkin meneillään ja pukkasi ongelman, johon kyselen mielipidettänne. Ostin e-baystä sekä ratin että tuon rattikellon (sama osatunnus kuin sinulle). Noh asennus onnistui suht kivuttomasti ja lämmitys lähti toimimaan mutta tuo kellon kalibrointi ei onnistu. Koodasin 000414:ksi (ei takaikkunan pyyhintä, DIS asennettu, CCS asennettu, ACC ei, MFL asennettu, Tiptronid ei, kaistalla pito avustin ei, ja alunperin oli 000014). VCDS:n osoite 16 (J527) vialla ja ko. kelloa väittää vialliseksi, silti mittausblokeista näen rattia liikuttaessa että kulma-arvot muuttuu äärestä toiseen järkevästi (-162 .. 0 .. 162) ovatko? Perusasetuksetkaan (basic settings) eivät suostu menemään OK tilaan. Seuraan ja teen prosessia Ross-Tech ohjeen mukaan (Audi A6 G4 Steering Wheel Electronics). Osoite 44 (J500) on myös vialla (tietysti) kun ääriasentoja ei ole tallentunut - miten niiden asetus lähtisi liikkeelle? Ross-Techin ohje ei ole tuolla kohtaa kovin tarkka - ei kerro onko VCDS laite oltava kiinni tai missä tilassa/osoitteessa jne. Pelkkä moottorin käynnistäminen ei aloita mitään opetusprosessia, vaikka ohjeen loppukaneetissa niin mainitaan. Syysterveisin Kaitsu, kulkineeni on my2012, A6 TDI3.0q, sedan. EDIT: Ei pääse eteenpäin - taitaa se hankittu kello olla tosiaankin viallinen. Koodasin jopa niin että kellossa mukana tulleiden viiksien mukaisesti mukaan 'ACC asennettu' (vaikkei autossa tuota laitteistoa ole, mutta ei vaikutusta. Auton laitteista vain noin puolen tusinaa ei keskustele tuon kellon kanssa ja kaikki muut kyllä eli lähes kaikki laitteet sekaisin, ilma-alustasta parkkitutkiin. Tökkäsin alkuperäisen kellon kiinni niin taas auto toimii mutta ratti ei sitten kyllä lämpiä. Jatketaan myöhemmin ja ennen ensimmäisiä pakkasia.
                                                    Viimeksi muokannut KVikstedt; 27.9.2021, 18:50.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja KVikstedt Näytä viesti
                                                      Ei pääse eteenpäin - taitaa se hankittu kello olla tosiaankin viallinen.
                                                      Aika erikoinen tapaus. Oleellista on tosiaan ensin koodata uuteen slip ringiin oikeat varusteet ja sen jälkeen kalibroida asentotunnistin. Ross-Techin ohje ei ihan sellaiseen muistaakseni C7 Audiin sopinut, mutta yhdistelin tuota ohjetta ja Youtube -pätkiä, ja sain itse kalibroinnin tehtyä. Lisäksi autoa piti hieman ajaa kalibroinnin jälkeen, ja sen jälkeen poistella loput(kin) vikakoodit.

                                                      Mutta on myös hyvin mahdollista, että itse osa on viallinen, etenkin jos se on käytettynä hankittu. Itsellekin on aikoinaan sattunut yksi viallinen slip ring vastaan..

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Hei, laitoin uuden kellon tilaukseen ja katson miten sen kanssa pääsen sitten aikanaan eteenpäin. Onkohan noiden vikakoodien poistojärjestyksellä merkitystä - osaisiko studiojoukkue suositella.
                                                        Edit: Uusi/neitseellinen kello tuli jo jonkin aika ja sitä laitoin kiinni tänään - vaan eipä parantunut tilanne vielä kovasti. Nyt VCDS sentään tunnistaa tuon toimivaksi, mutta muut kelloa lukevat järjestelmät eivät pääse yhteyteen siihen ja pukkaavat virhettä; alustan säätö, ABS, paikoitusavustin, parkkitutkat ... ainakin. Milläköhän reseptillä saisin nuo keskustelemaan keskenään ja tämän uuden kellon (slip ring) kanssa?
                                                        Edit: Noniin vihdoin sain tehtyä tämän ug:n valmiiksi - erhe työrupeamassani löytyi ja sen korjaus auttoi. Nyt pelittää ratin lämmitin ja auto muutenkin. Pieni kauneusvirhe jäänee - rattiviikset on varusteltu adaptiivisen vakionopeussäätimen asettelulla (herkkyys/välimatka) ja autossani kun sellaista ei ole, niin VCDS kertoo kellon ohjelmoidun virheellisesti??
                                                        Viimeksi muokannut KVikstedt; 29.12.2021, 22:34.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Seuraava projekti on kaikkinensa haastavampi ja sitä kautta mielenkiintoisempi: Night Visionin jälkiasennus. Tämä on ollut saatavilla lisävarusteena A7-malliin, mutta verrattaen harvoin ruksittu lisävaruste. Kuten aina, projekti alkoi taustaselvittelyllä ja osien haalimisella ympäri Eurooppaa. Lähes kaikki isommat osat hankin käytettynä, koska uusien osien hinnat ovat hurjia.

                                                          Ohessa kuva järjestelmän komponenteista, joskin kuva taitaa olla A8-mallista, mutta osien paikat ovat samat. Faceliftin yhteydessä järjestelmä siirtyi kolmanteen sukupolveen (Gen. 3), eli kamera tunnistaa ja ”merkkaa” myös suurempia eläimiä (katso toinen kuva). Jos autossa on HUD ja ledit kaukovaloassistentilla, järjestelmä näyttää havainnot myös HUDissa ja osoittaa valoilla kohteen (3 nopeaa vilautusta).
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Osat alkavat olla kasassa. Mittaristo, ohjainyksikkö ja valokatkaisin löytyivät Hollannista vuoden 2015 A6-purkuautosta. Kamera niinikään Hollannista ja A6-mallista, mutta eri autosta ja eri purkaamosta. Osien kanssa piti olla tarkkana, koska kaikkien eri NV-generaatioiden ja eri automallien (A6/A7/A8/Q7) osat eivät kaikki käy ristiin. Esimerkkinä kameran kannatin; kameran mukana tullut kannatin oli juuri väärä niistä kahdesta versiosta, joita A7-malliin on olemassa. Uusi oikea kannatin löytyi helposti ja sopivaan hintaan paikallisen Audin Centerin kautta.

                                                            Johtosarjan tilasin Kiinasta, ja pienosat tulivat Audi Centerin ja varaosaliikkeen kautta.

                                                            Tässä listaus vielä osista:
                                                            • Mittaristo 4G8 920 934 J
                                                            • Ohjausyksikkö 4G0 907 547 A
                                                            • Ohjausyksikön kannatin 4G0 907 390
                                                            • Valokatkaisin 4G0 941 531 BH
                                                            • Kamera 4G0 980 552
                                                            • Kameran kannatin 4G8 980 561
                                                            • Audi-merkin pidike reiällä kameralle ja pesurille 4G8 853 037 J
                                                            • Johtosarja ohjainyksikölle (huomaa erot vuosimallien välillä)
                                                            • Kameran johto (huomaa erot vuosimallien välillä)
                                                            • Takaiskuventtiili kameran pesurille 4G8 955 191
                                                            • Lisäksi pesurinletkua, t-haara, kiristimiä, kiinnikkeitä ja ruuveja
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Meinasitko viedä marmorille kalibrointiin vai koittaa tehdä itse? Tehdään kalibraatiolevyllä 6430/6, joka IR-kameran tapauksessa ikävästi pitää olla lämmitettävä.

                                                              Toki hyvällä tuurilla sen saattaa saada pulattua sen automaattisen kalibroinnin kautta, vähän kuin tutkankin. Ehkä?

                                                              IR-kamera on ihan mukava varuste, tosin mainoskuvat on vähän ehkä siloteltuja. Ainakaan Gen2:sen ihmisten tunnistus ei ole kovin hyvä, mutta toisaalta eläimet ja ihmiset näkee kyllä ilman neliöitäkin. Mutta syystihkusateella, jolloin sitä oikeasti tarvitsisi, IR-kamerahan ei näe yhtään mitään.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X