Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nautiskeluprojekti A8

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Olisiko tuosta apua?
    Attached Files

    Comment


      On joo paljonkin. Kiitos.
      Tuo kiristin siis on tuolleen osina. Epäilys, että toi jousi joteni pettänyt, kun ei siinä ole mitään vastusta.

      Comment


        Perinteisen öljynvaihto huollon lisäksi päätin pesasta pohjan ja moottoritilan. Sen lisäksi vähän tukea paremmin laatikolle menevä johtosarja ettei roiku aivan niin pahasti.
        No meni siten putkeen, eli laatikko menee vikatilaan.
        Sinänsä tuossa ei ole uutta, ennenkin tehnyt sen, mutta pakilla. Tämä siis on pakko olla sähkövika, koska vikatilaan se menee vaikka on vaan virrat päällä ja laittaa D:lle. Tuokin silleen tuttu oire. Kerran meni samanlaiseen tilaan, kun ilmasin lämppärin kennon niistä tulipellin ruuveista ja osa nesteestä valu maahan. Se ongelma tais kadota itsekseen silloin.

        Sen lisäksi CAT valo sytty palaan. Tämä kaikki siis sen jälkeen kun siirsin pukeilta autoa pois. CAT valo ei palanut, kun käytin autoa tuossa pukeilla öljyjen vaihdon jälkeen.
        Vettä siis väärässä paikassa ja ehkä vähän johtosarjahommaa.

        Vois silti joskus joku homma mennä ihan ongelmitta.

        Muuten tässä on uutta osaa hankittu, jos kansijumppaan vielä alan. Vähän kaikkea jakopään ja moniurahihnan suuntaan uutta hankittu.

        Pikaisen tutkinnan jälkeen epäilen G182 ongelmaa. Se näyttää semmoisia 1500rpm lukuja tyhjäkäynnillä. Kiekat jos nostaa niin se näyttää just sen mitä moottorin nopeuskin on. Aika surkeaa tuuria olisi jos se olisi laatikon sisältä hajonnut, tai siis ottanut huonoa kontaktia, kun autossa vaan vaihdettiin öljyt ja vähän pohjaa pestiin. Eli täytyy tutkia toi alla oleva liitin vähän paremmin. Se meinaan on niin öljyinen, kun se sattuu olemaan tuon "pohjan aktiivisen ruostesuojauksen" syötön kohdalla. Suomeksi siis siinä kohtaa mistä jostain öljyä tipputtaa.
        Viimeksi muokannut Puuhapete; 22.7.2021, 11:29.

        Comment


          Auto sammuksissa ja D'llä G182 näyttää 1900 rpm. Ehkä se vähän nyt sekoilee.
          Pääsin jo 2km tankille asti toimivalla lodjulla johtojen ja liittimen putsaamisella, mutta oire iski takas. En saanu kokonaan kuivaksi tota laatikon liitintä, mutta melko varmasti siellä on vielä kosteutta.

          Edit2: näköjään paineilmalla kuivaksi puhaltelu autto, tai ainakin nyt sai ajettua 20 kilsaa. Ihme miten tonne on noin kosteutta pääsi.
          Viimeksi muokannut Puuhapete; 22.7.2021, 19:45.

          Comment


            Nyt on hitto muuten koneessa riittävästi varmaan RVS'ää. En edes muistanut, että kolme vuotta ja noin 25tkm sitten laitoin 2xG6't. No nyt olen laittanut 3xG8't. Joo älkää kysykö miksi. Tai voin sen toki kertoa. Taisi olla ensimmäinen kerta kun vaihdan tuohon uudet öljyt ja edelliset 4 RVS kertaa on tehty vanhoihin öljynkaltaiseen bensaöljylitkuun. Se vanha suodatin oli kyllä melko kamalan näkönen jo. Ainahan ne on mustia tms mutta toi näytti siltä, että se kohta lähtee osina kiertoon. Nyt kun vimeisestä käsittelystä oli se 400 kilsaa niin vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen ja tein ns toisen käsittelyn siis uusilla öljyillä. Muutama satku taas hukkaan. Syy öljyjen vaihdon skippaamiseen on ollut tuo kun se on vuotanut niitä sen verran pihalle, että sinne on jo yksi "vaihto" tullut pelkällä lisäämisellä. Selkeästi tuolle ei LL vaihtoväli ihan ole terveellinen. Ja vaikuttaa muutenkin, että uudet öljyt pysyvät sisällä paremmin, kun ei ole tullut sitä tyypillistä öljykäryä. Ei ole bensaa öljyn seassa ohentamassa sitä.
            Sinänsä en tiedä onko tuosta RVS käsittelystä iloa, kun ei sitä pysty mittaamaan millään.
            Katsastuksessa juuri ei ilmennyt mitään korjattavaa. Tuota kierroksilla otettua CO% vähän katsoin, että alkaa olemaan lähellä 0.3 rajaa. Se oli 0.25. Tyhjäkäynnillä taas ei ongelmaa sen ollessa 0.09. Katit oli kyllä lämpöset, auto ei ehtinyt olla sammuksissa kuin pari minsaa. Jäännöshappea oli 0.3 ja 0.5 eli ehkä siellä on jotain pientä vuotoa jossain. Onhan toi putki vähän ns ehtoopuolella vaikka ei selkeitä reikiä yms näykkään.Ei nyt jaksa kiinnostaa kauheasti ennen seuraavaan katsastusta.

            Comment


              Enemmän toistaiseksi vain ajoa ja inspiraation etsimistä. Täytyisi saada Caddy katsastettua ennen kuin ottaa tuota jakopään seutua auki, ja siinä on aika runsaasti ruostevammaa jotka on pakko korjata.

              Takapäähän täytyi vaihtaa uusi rengaspari, kun toisesta meni kiilamainen kivi läpi ja ei pystynyt korjaamaan enää. Vanhat on jotkin Generalit ja sinällään oikein hyviltä tuntuneet. Mukavan vakaat ja kuluneet tasaisesti. Uudet takapäähän on Landsail LS888?
              Anyway auto muuttui noiden toimesta vähän inhottavaksi ajaa. Takapää tuntuu irtonaiselta urissa. Silleen kuin olisi tyhjä rengas tuntuu samalta. Ilmaa on ja saman verran joka renkaassa. Täytyisi kokeilla laittaa ne eteen, jos se tasaisi hieman ajoa. Nyt oikeasti se on semmonen, että minäkin ajoin jopa alle rajotusten.
              Muuta ei ole muuttunut kuin renkaat tässä välillä ja tuo oli hyvä ajaa ennen uutta takaparia.

              Halvin kansitiiviste remontti ikinä tuo öljyjen vaihto. Ei ole enää vuotanut pihalle samalla tavalla, kuin ennen. Vuotaa se silti vielä jonkun verran, mutta ei enää silleen, jotta öljykärypilvi tulee hieman kovemman ajosuoritteen jälkeen paikalleen pysähtyessä auton alta.

              Comment


                Taas pitäisi laatikko saada pois vikatilasta. Tähän mennessä aina multivikaliittimen räpläys on auttanut. Josko taas. Pitää kokeilla jotain vesivaseliinia tms jos se pitäisi öljyn pois sieltä.

                Lisätään samaan: Ja viikon seisonta taas oli korjannut vian. Kolme päivää ei riittänyt. Liittimet oli kuivat, mutta ruikin wd40:stä sinne kuitenkin. Aluksi vaikutti, ettei se ihan kunnossa ole. N ja 4 valittuna valo mittaristossa ei syttynyt, mutta laatikko ei mennyt vikatilaan. Muutaman kerran keppiä edes takas ja kaikki valot palaa. Voiskohan tuo vaihdekeppi/valitsin temppuilla. Seuraavaa vikatilaa odotellessa.
                Viimeksi muokannut Puuhapete; 3.10.2021, 17:47.

                Comment


                  Isot on taas suunnitelma (suhteellisesti) keväälle. Budjetti ei anna myöten uudemman harrasteauton hankinnalle, niin kokeillaan pitää tämä liikenteessä.
                  Mitään radikaalia muutosta ei ole suunnitteilla, vain aikasempien suunnittelujen toteutusta.
                  Laatikko tosin alkoi keksiä uusia featureja. Nyt se ei aina kylmänä ykköseltä halua vaihtaa isommille vaihteille edes tipillä. Sitten kun se suostuu vaihtamaan niin vaihtaa ihan normaalisti. Ehkä kokeilen vanhalla vaihdekepillä, jos se toimisi toisin. Tässä ns uudessa kun ei aina N jaksa sytyttää kaaviossa valoaan. Ja jotkut vikatilat saa renkuttamalla keppiä pois.

                  Ja nykypolttoaineen hinnoilla tämän ajaminen on tullut suhteessa edullisemmaksi kuin perheen dieseleiden.

                  Comment


                    Hommat jatkuu edelleen ylläpitoprojektina. Jakopään ulkoistin tutulle kaverille. Ei olisi itseltä onnistunut saada jakopää auki alle 3 tunnin nokka purettuna, ja tämä kaveri teki ekaa kertaa tämän tällaiselle autolle.. Yllättävät väljäksi oli mennyt rullat alle 90tkm matkalla.
                    Laatikon öljystäkin sai hieman osviittaa, kun jäähdytin otettiin irti. Sinne on aikanaan vaihdettu punaset öljyt, ja nyt ne oli samean ruskeat. Ei tosin haissut pahalle. Varmaan vielä kokeillaan onnea ja vaihdetaan ne, vaikka siinä riskinsä onkin. Vähän pohdin, jos laittais RVS:t samalla sinne laatikkoon.

                    Ja hieman kun on ollut tuota lämpösen ilman puutetta matalilla kierroksilla niin vesiventtiilihässäkän yhteydessä oleva pumppu ainakin on jumissa tai kuollut. Onneksi löytyi koko paketti 25 eurolla. Sitä ei vielä vaihdettu, kun Saksan insinöörit on sen laittanut ihan perse paikkaan. Hienosti se näkyy sieltä, mutta on niin ahtaasti asennettu, että joutuu purkamana tehostimen ja vähän muutakin siitä ympäriltä. Vaihdetaan samalla, kun saan moottorin etupäähän tulevan vesiputken vanhan vuotavan tilalle. Oli taas muotoputkella hintaa, mutta löytyi sentään alle satasella. Varmaan jollain on semmonen purkuautossa ylimääräsenä halvemmallakin.

                    Alkaa näkyä hieman näissä mallispesifisissä osissa, että tarjontaa on heikosti. Esimerkiksi nokka-akselin asentoantureiden o-renkaita saa vielä vain Tradition shopista. Olivat ihan siedettävän hintaisia, mutta rahti kahdelle o-renkaalle oli 40 euroa. Joo kiitos ei. Ne ei ole normi pyöreää vitoonia tms vaan neliskanttista. Varmaan siellä toimii ihan hyvin myös tiivistemassa.

                    Comment


                      Just pari kuukautta sitten parsin tommosen A8 jakopään. Ei siinä menny kun neljä viikkoa että sinänsä teillä on ihan hyvä tahti ollu.

                      Comment


                        No minun osa rajoittuu osien ja maksajan rooliin.
                        Tähän tilaan yhdessä illassa töiden jälkeen. Kaverilla on kyllä niin rautainen osaaminen autoista, että ei jää missään tilanteessa sormi suuhun.
                        Mulla olisi mennyt viikko ja ei ikinä enää kasaan :)

                        Comment


                          Toi on 32V. Hopsis unohti kertoa että sai ensin väärät osat. Ja ei ollut omasta kasista kyse.

                          Comment


                            No joo sitä ny tehtiin silleen pari tuntia kerrallaan, ulkohommina säiden ja kiireiden salliessa, ja samalla kaikkee muutakin siihen autoon kun jakopää.

                            En ole ihan eniten riemuissani koskaan noista liitumerkeistä. Oliko sillä rautaisella kaverilla kumminkin ajoitustyökalut kun tuota teki? Muuten se on aina enemmän tai vähemmän sinne päin muttei koskaan ihan kohdallaan.

                            Comment


                              Ei ole saatavilla järkevästi ajotustyökaluja täällä päin, ja en satasia maksa uusista, joten mentiin luotolla, että merkit piisaa. Samalla tavalla tuntuu toimivan remontin jälkeen. Varmaan ne on vähän sinnepäin, kun tässä on tehty merkeillä viimeset kolme kertaa.
                              Kyllä se ajotustyökalujen tarpeellisuus on ollu tiedossa aina, mutta toistaseksi moottori on toiminu ihan nätisti näinkin.
                              Tekijän osaamista ei sinällään tarvitse epäillä.
                              Säädetään, jos on tarvetta. Nyt ei vaikuta tarpeelliselta, mutta ajellaan nyt joku hetki, että osat hakee paikkansa.

                              ​​​​​​

                              Viimeksi muokannut Puuhapete; 24.9.2022, 23:25.

                              Comment


                                Niin kauan kun Audin V8 on mallia "jakopää keulassa" tämähän on pikkukiva viikonlopun projekti :) Sitten jossain vaiheessa se siirtyi sinne laatikon päätyyn, mikä ei ole enää ollenkaan kivaa...

                                Comment


                                  Olisi ehkä ihan ok harrastusjumppa, mutta ei näin syksyllä pihalla töiden jälkeen. Ja kun tämä auto on toinen niistä aktiiviautoista. Tiedän, omaa hautaa kaivan olettamalla, että 25 vuotta ja 360tkm ajettu Audi toimii ongelmitta :)
                                  Päätti noin 300 kilometrin ajamisen jälkeen laturi hajota. Kyse on käytännössä "uudesta" tarvikelaturista verrattuna vanhaan. On se tuolla muutaman vuoden ja ehkä sanotaan 30tkm ollut. Varottamatta se alkoi pitämään ääntä kuin laakeri olisi mennyt, käryttää ja kuumenee. Taitaa vetää maihin jotenkin.
                                  Ehdittiin jo miettiä, että tuliko liian lyhyt moniurahinha,ja samalla kun vaihtui toinen jakopääkotelo, että onko se remmi liian tiukalla. No remmi on oikea 6 urainen 2680 pitkä, eikä se tavattoman kireältä vaikuttanut.
                                  Ehkä sieltä meni laakeri, tai sitten jotain muuta. Melko tanakasti se lämpenee.
                                  Kovasti mietittiin miten se voi jakopäärempan yhteyteen osua. Laturiin koskettiin siten, että siitä otettiin syöttö lisävalon releelle B+ nastasta. Muuta ei tehty. Eikä sitä lisävaloa edes ole käytetty aktiivisesti, eli ei se oikein kuormastakaan voi olla kiinni.
                                  Latausvalo ei palanut missään vaiheessa, mutta akku oli käytännössä eilen aamulla tyhjä. Latasin akkua kengät kiinni niin epäilen vahvasti, jotta jokin siellä purkaa reippaasti akkua samalla, koska mun 15A laturi pukkas 11 amppeeria vielä 6 tunnin jälkeen. Kengät kun otin irtin niin se tippui reippasti alle 10 amppeerin. Jotenkin se on yhteydessä siihen laturiin, koska se oli lämmin, kun irrotin sen autosta.

                                  Edit: Vaihdoin edellisen laturin autoon, mikä on ehjänä poistettu. Toki siinä on kilsoja ja kulumaa, mutta ei sitä vaihdettu siksi akikanaan, vaan halusin kokeilla uudella laturilla vain. No tämä laturi ei lataa ollenkaan. Nyt sentään palaa latausvalo, eikä laturi lämpeä enään epänormaalisti. Siellä on uusi jännitesäädin, kun vanhasta oli hiilet loppu. Joko jotain muuta meni, esim heräte ei toimi tai sitten laturi on hajonnut oma aikoja.
                                  Viimeksi muokannut Puuhapete; 28.9.2022, 14:25.

                                  Comment


                                    Uudella laturilla arki palasi, ja sai samalla paremmat latausjännitteet. Tässä uudessa laturissa on 14.5v säädin ja häviöt huomioon ottaen se latailee semmosta 14.2 luokkaa max. Silti selkeä erotus orggikseen.
                                    Auton kutsumanimi pitäs vaihtaa varmaan käyttöquattorksi, kun tuo edellinen sitä nimeä kantava odottaa vain rommarille soittoa.

                                    Muuten ei olisi isompia murheita, mutta öljy- ja nestevuodot on jo ärsyttäviä. Pahin vuotaja saattaa sittenkin olla öljynlauhdutin/jäähdytin. Se tiputtaa kumpaapin. Noh jos nyt vielä kestäisi. Tiedä oliko 10-60 öljyt huono testi, ainakin se nostaa öljynpaineita, mutta ajatus oli jottei se mahtuisi lirumaan niin helposti pihalle.
                                    Täytyy taas kerran priorisoida korjauskohteita, kun tuo volkkari keksi hukata suurimman osan sähköistä takaa, eikä syytä löydy millään vaikka kahdella pajalla ollut. Että vihaan sähkövikoja.
                                    Viimeksi muokannut Puuhapete; 29.12.2022, 12:30.

                                    Comment


                                      Arkikäyttö on jatkunut ja runsaahkoista öljyvuodoista huolimatta vuosi lisää saatu ajoaikaa. Pitää vain muista pestä moottori ennen katsastusta ja ajella rauhallisesti.
                                      Moottorin pesusta johtuen, tai muuten vain öljy vuodoista, vaihteiston liitin ui taas öljykylvyssä sisältä. Ei siinä ole tiivistettä, mutta silti ihmeellisesti sinne sitä ehkä hiljalleen päätyy.

                                      Oireet tällä kertaa oli erillaiste kuin ennen. G28 herjoja, Ajoneston valon vilkuttamista, vaihtojen outo käytös ja tietysti ajoittaiset vikatilat. Kuivalla kelillä kaikki pelasi "ok", mutta noita oireita oli, joka kertoi, jotta jotain outoa on.
                                      Vikatilaan se meni aluksi kun laittoi D:lle pihasta lähtiessä, välillä se meni vikatilaan vasta, kun pääsi piharisteykseen ja oli hetken paikoillaan. Koskaan ei mennyt vikatilaan, kun vain vauhtiin pääsi. Aluksi mietin nytkö se hajosi lopullisesti, mutta viime pohdiskelun aikaan kokeilin taas vaihdekepiä eri asentoihin moottori ollessa sammuksissa. No kolmoselle laittaessa se meni vikatilaan, ja eikun putsaamaan liitintä ensin. Sehän on todella helppo tsekata, kun vain ensin änkeää auton alle. Sehän on mukavaa hiekkapihassa näillä sateisilla keleillä. Putsaus sinällää meni tottuneesti, mutta liitin ei meinannut millään mennä takaisin paikoilleen. Tappelin varmaan tunnin sen kanssa. Sitten vasta tajusin, että nippuside, joka hieman avittaa liittimen toisella puolella olevan kumitutin paikalla olemista hieman kanittaa sitä laatikon runkoa vasten. Se pois ja se sujahti heti sinne.

                                      Noh summa summarum, tuo multivikaliitn on kyllä nimensä vertainen. Mutta se miten se öljy siellä liittimen sisällä aiheuttaa oireita, mutta silti auto toimii ajettavana, on kyllä oma mysteerinsä.

                                      Comment


                                        Pakkanen ja huono akku saattoi rikkoa ohjauskulma-anturin G85. Ei suostu millään testerillä kalibroitumaan ja näyttää 0.0 astetta. Jos jollain on tuo 4D0907571 koodilla oleva saatavilla niin olisin kiinnostunut.

                                        Tasasesti on menty selviytyen eri ongelmista. Tuulilasin pyyhkijöiden mekanismista katkesi tanko ja onneksi vielä löytyi tilalle varaosa. Väljä sekin, mutta toimii. Bensaputki alkoi tyypillisestä paikasta vuotamaan, eli siitä mistä metalliputki muuttuu kumiletkuksi moottoritilassa. Onneksi tuon korjaaminen oli melko triviaali juttu vaikka en sitä nyt tuossa pihassa alkanut itse puukottaa. Letku poikki ja klemmarilla kiinni letku

                                        Comment

                                        Working...
                                        X