Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nautiskeluprojekti A8

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Joo se on ollu tarkotus tehdä. Vika on nyt taas intermittent eikä taas pysyvä. Sytty testattiin jonkimoisella kynällä, joka syttyy kun tulee kipinä. Kutonen pimeänä. Kaikki kutosen puolanpiuhat omaa jonkumoisesn kontaktin kyllä testatessa, eli ei ole täysin poikki.






    Comment


    • Kuutos puolan musta/harmaa pitäs tulla jännite kun virrat päällä, tämä siis ensiön toinen pää. Siitä lähtee harmaa/sininen (ensiön se toinen pää) sytkävahvistimelle mitä käsittääkseni ecu maadottaa, jolloin puola lataa ja irrottaa kun halutaan kipinää.

      Eli sen sytkävahvistimen nelinapaseen liittimeen kaikkiin pitäs tulla jännite kun virrat on päällä jos puola ja sen ensiön johdot ovat ehjät.

      Sytkävahvistimen viisinapaisen liittimen johdoista neljä menee eculle ja yksi (ruskea) maahan. En tiedä mikä noista ohjaa nro 6:sta, äkkiseltään luulis että se on tuo sama harmaa/sininen johto.

      Värit on katottu 98 vuoden korjausmanuaalin kytkentäkaavioista.

      Comment


        Sähköt ei ole mun vahvuus selkeesti. Tunnen olevani niin tyhmä, kun ei herneenpuolikkaat kohtaa. Liian vähän bensa-autoja ollut.
        Siis mitä tarkalleen se sytkävahvari tekee? Syöttää korkeampaa jännittettä puolalle vai jotain muuta? Ekulta tuleva piuha sytkävahvarille maadottaa ja puolalta tulee plussa sytkävahvarille? Mitä se sytkävahvari siis puolalle syöttää?

        Mitä siis puolalle tulee ja mistä? Mun ajatusmaailmassa tulee plus, miinus ja "heräte" ekulta, mutta se ei taida päteä tänne.

        Comment


        • Käsittääkseni toimii puolijohde releenä jota ecu ohjaa. Puolan latauksen virta menee sen vahvistimen kautta maahan eikä ecuun. Ecun tarvii vain ohjata tuota vahvistinta eli maadottaa sitä. Uudemmissahan noita ei enää ole vaan ecu hoitaa tuon homman.

          Voin laittaa kuvan tuosta kytkentäkaaviosta selityksineen tässä tämän illan aikana.

          Tässä kuva kytkentäkaaviosta. Merkkasin sinisellä katkoviivalla johdot (ja liittimet) mitä mielestäni kannattaa tarkastaa. Tuosta sytytysvahvistimen nelinapasesta liittimestä pitäs löytyä jännite joka johdosta, kun virrat on päällä. Yleismittarin jännite puolella näitä pitäs kait pystyä testaan auton käydessä, kun sen impedanssi on niin suuri ettei sen pitäs juurikaan häiritä mitään. Varovainen vain ettei yhdistä mitään johtoja toisiinsa testaillessa. Niin ja tietenkin vian pitäs olla "päällä" että voi todeta missä katkos tms. on.

          Tuosta ECU:n ohjauksesta en tiedä, että lähettääkö se maata vai jännitettä sytytysvahvistimelle.
          Viimeksi muokannut Sancho; 26.2.2020, 21:39.

          Comment


            Vaihdettiin tulppa, koska sen kipinä vaikuttu huonolta. Sen lisäksi kipinävahvarin liitokset käytiin läpi. Moottori taas kävi puolituntia sen jälkeen ilman ongelmia. Testilenkillä vika tuli esille jossain kuopassa kahdesti.
            Nyt se vika tulee ja menee pois. Mitään muuta ei ole tehty. Moottorin johtosarjaan ei ole koskettu mitenkään muuten tässä välissä kuin irrottamalla liittimet puolalta ja kipinävahvistimelta.
            Siis jos vika tulee päälle niin sen saa nyt pois starttaamalla uudestaan itseasiassa.
            Hitto kun se auto on 100km päässä niin ei pysty kovin usein tekeen mitään.

            Vieläkään ei mitään hajua miksi alunperin se oli vitospytty joka kettuili. Vika siirtyi kutoseen kun vaihdettiin tulppa ja puola. Ne on vaihdettu jo monta kertaa uudestaan, uutta on suuttimet, tulpat, puolat, eku ja suutimen piuhat kutoselle.

            Osaako kukaan karkottaa pahoja henkiä?
            Viimeksi muokannut Puuhapete; 27.2.2020, 10:35.

            Comment


              Ei perkele sitä on tyhmä. Nyt saatiin se vika siirtymään vitoseen. Syynä on pakko olla kipinävahvistin, koska ne vaihdettiin nyt ristiin ja ongelma siirty kutosesta vitoseen.
              Tämän siis tein jo alussa, mutta kun sillon oletti, että yksi vahvari hoitaa pyttyjä 1-4 ja toin 5-8, mutta ei se nyt sitten vissii olekkaan niin. Kutonen ja vitonen on pakko olla eri kipinävahvarissa.

              Comment


              • Niimpäs muuten onkin: 1, 4, 6 ja 7 on samassa ja 2, 3, 5 ja 8 toisessa. Juurikin niin että 6 ja 5 ovat samassa paikassa, mutta eri vahvistimessa. Varmaan tehty tasapainotuksen vuoksi, ettei koko toinen puoli tipu pelistä jos yksi särkyy.

                Comment


                  Ja kun ei tajunnut, että tulpan ja puolan yhteydessä tuli vaihdettua jossain vaiheessa ne vahvarit ristiin. No huomenna uudella Boschin vahvarilla tietää varmasti auttoko. Jos ei auta niiin sitten on jo mystistä.

                  Comment


                    Joo kyllä se pelaa taas. No onpa varaosia ja aina oppii uutta.
                    ​​

                    Comment


                      Tässä odotellaan parempia kelejä, jotta voisi alkaa öljyvuotojen tilkitsimis projektin. Purkuauton tekniikkaakin vielä saa varmaan odotella pitkään, että ottavat sen sieltä läjästä purkaamolla työnalle.

                      Jotain iloa koronastakin saattaa olla jos tuo lakiesitys menee läpi. Eli mulla on katsastus ens kuussa, mutta lakiehdotus venyttää sen elokuulle. Paljon mukavampaa ruuvailla kesällä paikkoja kuntoon.
                      Hallitus esittää, että jos määräaikaiskatsastus osuu aikavälille 16.3 - 15.6, niin nyt tilapäisen lakimuutoksen ansiosta autolla saa ajella katsastamatta autolla aina elokuun asti.

                      Comment


                        Bensapumpun vaihdoin ja taas auto pelaa. Ainoa vaan, että se pitkä pultti, joka menee siihen venturihässäkkään katkes. Eli nyt ajellaan sit täydellä tankilla reiluun puoleen tankkiin, kunnes jaksaa innostaa sitä korjata. Kaikki multa kans onnistuu.

                        Ei kellään sellasta ehjää pulttia olis ylimääräsenä?

                        Comment


                        • Olihan se projekti kun jakohihnan vaihtoi ABZ koneeseen. Ei muuten mutta jokainen vesipumpun pultti naks poikki. Joku niistä oli jo aikasemmin poikki ja yritetty porata onnistumatta. Osa käytetyistä pulteista oli niin kovaa ettei pora uponnut. Joten dremelilla ja karbidi terällä joutu hiomaan. Kierteet ehkä säilyi, mutta laitoin helicoilit kuitenkin tilalle ja rosteeripultit

                          Samalla öljyvuotojen kuriin laitto. Kopantiivisteet tihkui ja olivatkin niin kovat että ritisi ja lohkeili tiivisteitä poistaessa. Myös öljypohjan tiiviste tuli vaihdettua. Tällä kertaa noi riitti öljyvuotojen loppumiseen.

                          Comment


                            Mulla katkes siis tankin sisälle tuo pumpun pultti ja jos nyt uuden pultin löydän joskus niin oma juttu on saada se tumppi sieltä tankin sisältä jotenkin pois.
                            Alustavast mietin tankin tyhjäämistä ja sen tankinsisäsen hässäkän purkamista. Aika ikävä homma kaikkineen.

                            Comment


                            • Kuulostaa kyllä todella mukavalta hommalta tehdä takakontissa. Ja saako sitä edes koskaan sieltä. Et joudutko kuitenkin jonkin siirtopumppuvirityksen tekeen joka pumppaa vasenta puolta tyhjäksi siihen saakka kunnes lisättävä koho sanoo olevan tyhjä.
                              Viimeksi muokannut MKaup; 24.5.2020, 18:22.

                              Comment


                                Joo tai vaan käyn tankkaas useammin. Täytyy kattoa kuinka löytyy inspiraatiota ja osia.

                                Comment


                                  Sain vaihdettua toisenkin kipinävahvistimen uuteen, ja vaikka nyt ihan täysin mutulla mennään, niin aivan kuin olisi moottori ruvennut käymään tasaisemmin. Sellaista pientä vapinaa ollut tyhjäkäynnillä, jonka olen pistänyt vain iän ja kilometrien piikkiin.
                                  Jotenkin nyt käy tasaisemmin. Voiko kipinävahvistin siis ajan myötä menettää ns tehoaan ja siten käytännössä aiheuttaa misfirejä. En tietenkää ole jaksanut VCDS:llä sen enempää logitella.

                                  Uusi bensapumppu tietysti siellä on myös, mutta se ei mun mielestä ole vaikuttanut mihinkään. Edelleen lähtee kuumana vähän huonosti käymään, varsinkin jos ulkona on muutenkin kuuma keli, ja pienellä lisäkaasulla lähtee paremmin. Moottorin lämpötila-anturia olen ollut vaihtamassa jo aikasemmin, mutta silloin tuli väärä osa. Oliko vihreä kanta, ja pitäis olla harmaa? Saattaa myös joskus vain hörähtää käyntiin ja toisella jää käyntiin. Se on taas kampuran asentoanturi joka välillä käynnistäessä jostain syystä heittää herjaa.

                                  Bensapumpun pulttikin tuli englannista, ja tosiaan kahta malliahan niitä on. Normipultti jossa ei ole reikää ja sitten pultti webastolla varustettuihin jossa on siis reikä ja muoviputki pultin sisällä. Jälkimmäinen on aivan sairaan kallis käytettynä ja uutena. Onneksi on tiedossa mistä sen saan tarvittessa edullisesti. Ihan vain vihjeenä, älkää katkasko tai hävittäkö sitä pulttia jos on ns Webasto-versio. Käytetyt maksaa min 300e, uudet yli 400e. Purkuautoista voi löytää sen halvalla, jos myyjä ei tajua osan hintaa tai ei halua kurittaa hölmöä, joka meni idioottina sen katkaseen.

                                  Comment


                                    Mulla oli sama ongelma lämpimänä, kampura- ja lämpötilan anturien vaihdon jälkeen ei muutosta. 5tkm:n jälkeen bensapumppu kuoli, sen vaihdon jälkeen ei enää ongelmia käynnistämisen kanssa.

                                    Sytkävahvari menee yleensä näin ja aiheuttaa misfireitä. Heksin kanssa tutkittiin kun alkoi se ongelma ässän kanssa, suuttimet meni vaihtoon ja tokeni, mutta myöhemmin sytkävahvari rupesi aiheuttamaan misfireitä ja kun selvisi kumpi niistä kahdesta se oli huomattiin että se toinen oli jo aiemmin vaihdettu.

                                    Comment


                                      Sen huomaa kyllä on käy vajailla pytyillä, ja luulisi siitä jäävän vikakoodikin. Vanhoissa K-Jettivehkeissä olen vaihtanut uudet suuttimet kahteen autoon, molemmissa käynti kummasti tasaantui. Toki näiden uudempien suuttimet toimii hieman eri periaatteella, mutta varmasti nekin kuluu ja aiheuttaa yhtä sun toista oiretta.

                                      Comment


                                        Mullahan on tossa puolet suuttimistakin ja sytkävahvareista toisesta koneesta. Ne ei vaikuttanut käyntiin, koska tota pientä vapinaa oli jo ennen ensimmäisen vahvarin hajoamista. Tosiaan lämpösenä toi vapina oli havaittavissa. Kylmänä se varmaan käy niin rikkaalla, että vähän tasaa. Ei toi toki uudeksi muuttunut.
                                        Luovuttaja-autonkin sais jossain vaiheessa pihaan, mutta vielä mietityttää millasella systeemillä saa tekniikan purettua ilman nosturia ja tallia.

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja jx166 Näytä viesti
                                          Täälläkin nautiskellaan A8 ABZ -fiksailuista. Ostin auton huonosti käyvänä, vaikka kilsoja oli vain 156tkm. Italian tuonti, ollut VV-auton vanhemman myyjän harrastepelinä sekä hänen tyttärellään ja sitten yhden kesän kesäautona kaverilla, jolta sen ostin

                                          TEHTYÄ

                                          - hihnanvaihto yms. oli tehtynä kun ostin. Kävi silti huonosti ja mietin ajoitusta
                                          - vakionopeudensäädin ei toiminut. Foorumilta osaaja (Aki M., kiitos!) katsoi asiaa ja ohjainboksi auki, jossa olikin juotokset jo mätiä. Lisäksi itse kytkinvarsi oli irti moottorin puolella, ja orkkista muovikikkaretta ei enää saa. Well, pysyvä korjaus tietenkin kaiken korjaavalla nippusiteellä. Motonetin muovirinkulat ei pitänyt
                                          - takapuskuri korjattu ja maalattu Tonifixissä
                                          - Huonon kiihtymisen ja nykimisen selvitykseen (ajoitus?) käytin paljon aikaa ja monivammaisuus aiheuttikin päänvaivaa. Vuoden aikana MAFin puhdistin, laatikon öljyt vaihdettiin, reikäisiä öljyn huohotinletkuja vaihdoin, kannentiiviste vuosi, nokka-akselin anturi vaihtoon (öljyt vuotanut kannentiivisteen välistä sinnekin) ja lopulta kampiakselin anturi vielä vaihtoon. Yksikään näistä ei olisi varmaan yksin riittänyt, nyt käy erinomaisesti ;) Nuo huohotinletkut on ihan perkeleestä, inhottavia vaihtaa moottorin takana.
                                          - Sähköpenkin napit rikki ovessa, eBaystä käytetty kytkin, ja avot, toimii
                                          - Kaikki koiranluut ja tukivarret vaihdettu eteen
                                          - sisustan matto siistitty SP-Automaalien SEM color coatilla, sillä joku nero oli varmaan käyttänyt tai läikyttänyt klooria tms. ja valkoisia laikkuja matto täynnä. Löytyi hyvin oikea väri
                                          - niskatuet edessä korjattu, moottorit kävi, mitään ei tapahdu. Iisi homma, löytyi hyvät ohjeet täältäkin (kuorta sentti pois ja kutistesukkaa)
                                          - ohjaustehostimen letku irronnut kaksi kertaa, uutta kiristintä laitettu. Onkohan painetta liikaa jossain...?
                                          - öljypohjan tiivisteen vaihto, uusittu silikonien kanssa joululomilla

                                          TEKEMÄTTÄ

                                          - Takapenkin niskatuet, käy moottorit, mutta jumissa ala-asennossa. Varmaan sama fixaus kuin etupenkeille; pitänee varoa airbageja, onko muita vinkkejä, oletteko tehneet tätä?
                                          - toisen puolen kannentiiviste (ei vuoda, mutta ois tehtynä sitten)
                                          - pitäisi myllyttää koko auto ja paria kohtaa sipistellä maalissa
                                          - oven mikrokytkimet. Toimii huonosti, keskimäärin ei toimi. Olisiko tähän innokasta apua pk-seudulla? Kytkimet tilattu Bebekiltä

                                          Kaikin puolin hieno auto kyllä, ensimmäinen harraste-Audini. Nyt kun moottori käy kuin pitää, niin mukavan pirteä nelivedolla. Quattro-kelejä pk-seudulle odotellessa!

                                          jussi

                                          Hetken hiljaiselon, ja hyvin menneiden kilometrien, jälkeen D2 tyyppivika eli se prkl öljynjäähdyttimen pikkuputki on kai alkanut vuotamaan. Tulee rehellinen läikkä jäähdytinnestettä matkustajan puolelle eteen ja kuplaa pukkaa paisariin. Olin joskus kaukaa viisas ja minulta löytyy metallinen versio putkesta, muut tiivisteet pitää tilata vielä.

                                          Olisiko joku A8 D2 -mies pk-seudulta halukas tekemään kanssani sen? Itselläni ei ole tiloja hommaan ja maksan tietenkin sponsorointirahaa harrastajalle. Uskon, että auton saa limpattua jonnekin asti ajamalla.

                                          Comment


                                            Sama vaiva omassakin.. tuo jäähytysnestevuoto siis
                                            Mistä hankit sen metallisen putken?

                                            Comment


                                              Ebaysta niitä saa ainakin aika edullisesti. Jostain Itä-Euroopasta olen omani tilaillut. Mulla on ainakin yks ylimääränen tallissa, mikäli ei halua ulkomailta tilailla.

                                              Comment


                                                Se on ihan sama vaikka laittais sen muovisenkin. Kestää seuraavan 20 vuotta taas niin tuskin tarvii toista kertaa vaihtaa.

                                                Comment


                                                  Minulla oli perimätiedon mukaan vaihdettu tuo putki. Alkoi vuotamaan viime talven seisonnan aikana. Pistin metallisen tilalle. Ihan hapero oli vanha muovinen putki.

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Quattro_4 Näytä viesti
                                                    Sama vaiva omassakin.. tuo jäähytysnestevuoto siis
                                                    Mistä hankit sen metallisen putken?

                                                    Ebaystä tosiaan löytyy mm. https://www.ebay.com/itm/163525471732 . Enää tarvitsisi tekijän :) ?

                                                    Comment


                                                      Itse olen samaa mieltä asiasta hopsiksen kanssa. Talvella seisonnan aikana se vuoti aika reippaasti mutta nyt ei ole uudestaan vuotanut, eikä viime kesänä vuotanut yhtään. Talvella tallissa oli silloin yli 10 astetta pakkasta. Osat kävin hakemassa marmorilta ja hovimekaniikko tekee sen rempan ennen talvea. Sen verran työläs homma se on että halvalla se ei onnistu.

                                                      Comment


                                                        Tuttu tuuman putki, noita olen vaihdellut niin A8 kuin A6 koreihin.

                                                        Comment


                                                        • Tuntuu, että kaappasin tän threadin, mutta A8-asiaa kuitenkin ja liittyy aiempiin.

                                                          Sain A8:n öljyjäähyn ja lohkon välisen putken vaihdettua nimim. Metsässä toimesta ja Killerin suosiollisella avustuksella kun toimitti oikeat tiivisteet - kiitos molemmille! Lisäksi vaihdettiin uusi termostaatti varuiksi.

                                                          Lopullinen syy oli ilmeisesti löystynyt klemmari, joka ei muuten löytynyt erään toisen tunnetun Audi-korjaamon painetestissä. Metsässä osoitti olevansa hieman tarkempi seppä, bravo - voin suositella!

                                                          Tuuman putki vaihdettiin kuitenkin varmuuden vuoksi ja sieltä se muovinen tulikin kolmessa osassa. On siis selvää, että nuo on vaihtokamaa näillä kilsoilla (mulla 168tkm) ja olisi alkanut vuotamaan any day now. Tilalle mulla meni alumiinista sorvattu.

                                                          Sydän tykytti vielä pari päivää operaation jälkeen sillä lämmöt nousi pariin otteeseen ja ehdin jo pelästyä, että on jotain isompaa. Lämppäriä ja autoa höykyttämällä kierroksilla sain kuitenkin loputkin ilmat pois ja nyt soi niin kuin pitää.

                                                          Kiitos vielä erinomaisesta harrastajameiningistä ”Killeri” ja duunista ”Metsässä”!

                                                          Comment


                                                            Ilmaaminen sinällään on helpohkoa, kun lämmityslaitteelle menevässä ja pois tulevassa letkussa on helposti avattava ilmausruuvit. Mulla tosin tippu glykolit laatikon johtosarjaan ja laatikko ei suostunut laittaan vaihteita. Pistoke on just sopivasri siinä samalla kohtaa apurungon tietämillä. Toki varmaan vaatii, että siinä johtosarjassa on muutenki sanomista.

                                                            Comment


                                                              Onko jollain numeroa moniurahihnan kiristäjälle. En löydä koko moniurahihnaa Netti ETKA'sta. Tai jos jollain on se mötikkä vaikka myydä. Tuo oma on nykyään ns käsikiristeinen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X