Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q5 2.0TDI quattro S-tronic

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lieneeköhän sitten tuurissaan joutuuko venttiileitä irroittamaan vai ei... tai sitten noihin meikäläisen korjaamiin on jäänyt kieroja venttiileitä koneeseen mutta kone toiminut kuiten. No ainakin toisella niistä on remontin jälkeen päästelty jotain 70tkm, huollettukin moneen kertaan ja ei ole moitteita kuulunut.

    Tuo kannen "oikaiseminenkin" on tänä päivänä melko haasteellista kun käytännössä kaikilla valmistajilla on vedetty seinämävahvuudet niin limitille, että paljoa niissä ei työstövaraa ole.
    Vaggineissakin jo pumppareiden tullessa markkinoille loppui tehtaan tuki plaanauksille ja ohjeeksi annettiin suoraan kannen uusiminen. Lisäksi joku kympin heitto pinnassa menee suoraksi kun kansi vedetään kiinni lohkoon mutta jos sen menee irtokannesta oikaisemaan koneistamalla on kansi sitten muotopuoli kun se vedetään lohkoon kiinni. Ja siitähän ei taas nokka-akselilinja tykkää.

    Hankalampia ovat juurikin tuollaiset tiivisteestä tulleet syöpymät tai painaumat. Ne kun pitäisi saada pois, muuten on kohta taas paineet paisuntasäiliössä.

    Comment


    • Olisko tuurista sitten kysymys, toki kierrosnopeuskin voi vaikuttaa. Mutta olen myös kuullut, että moni selviää pelkällä keinuvipujen vaihdolla.

      Ainakaan tässä tapauksessa tuo oikaistu alkuperäinen kansi ei "kestänyt", mikä sitten olikaan syynä halkeamille ja noille jäljille.

      Comment


      • Päivän taidekuva.
        Attached Files

        Comment


        • Quufemma sai uuden grillin ja alleajosuojan. Tuo metallinen alleajosuoja on erittäin hyödyllinen mm. niissä tilanteissa kun pamautat jäiseen lumipenkkaan. Ilman sitä kun menisi aina muovipuskuri vaihtoon. Nykyäänhän näkee paljon valemaastureita, joissa on valealleajosuojat, eli muovipuskurin muovinen keskiosa on vain maalattu harmaan sävyllä. No totuus paljastuu siinä vaiheessa kun sellaisella könyää lumivalliin.

          Comment


          • Siisti paketti, mistä hankit?

            Comment


            • OE korinsosat tulee tilattua täältä: www.carparts-pros.com

              Comment


              • Kolmonen meni katsastuksesta heittämällä läpi ilman mitään havaittuja puutteita. Ihan hyvin 14-v vanhalta ja 200tkm ajetulta. Taisi joku joskus sanoa, että parhaat Audit laadun puolesta valmistettiin 2000-luvun puolessa välissä.

                Comment


                • quufemman katsastusta silmällä pitäen piti vaihtaa eteen levyt ja palat. Levyt olikin jo alle minimipaksuuden ja palat viittä vaille loppu. Ensi viikolla sitten näyttämään quufemmaa katsastuksen sedälle.
                  Viimeksi muokannut maileri; 19.11.2019, 21:50.

                  Comment


                  • Ja läpi meni,että heilahti. Pienenä kauneusvirheenä tuli korjauskehotus vetonivelen ulompi suojakumi edessä. Ihan hyvä,että huomasi tuon vuotaneen, niin pääsee vaihtamaan sen ennen pahempia vaurioita.

                    Comment


                    • Kirjoitin artikkelin A2:sta 20-v synttäreiden kunniaksi, käykäähän lukemassa:
                      https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...n-raskas-polku

                      Comment


                      • Koiranluu pitäisi uusia, alkuperäinen vonumero 8K0411317D. Lemförder tarjoaa tuohon muovista osaa, mutta myös A6:n luu sopii, joka on alumiinia . Muovisessa on lisähuomautus: not for country-spec. model : Russia. Miksiköhän Venäjällä ei saa käyttää muovista? Ja kumpi tuonne kannattaa laittaa?
                        Viimeksi muokannut maileri; 26.11.2019, 15:03.

                        Comment


                          No tuolla itänaapurissa on joissain paikoin kovin kylmä, sellaista lähemmäs -50'c tälläkin hetkellä. Lisäksi tiet paikkapaikoin rajussa kunnossa, tuolla yhdistelmällä ei ehkä muoviosat kestä.

                          Comment


                          • Aivan, tosin nämä Suomen tiet alkavat olla kyllä samassa kunnossa kuin rajan takana, että pitäisi varmaan ilmoittaa asiasta Lemförderille niin saataisiin lisäys: Russia and Finland...:D

                            Comment


                            • Heritage hengessä tuli käytyä kello-ostoksilla.

                              Comment


                              • Rauhallista joulua clubilaisille!

                                Comment


                                • 360tkm täyttyi ja quufemma sai huolenpitoa marmorilla Audi Fit huollon merkeissä.
                                  Jo aikaisemmin vaihdettu koiranluu poisti kokonaan mystisen kolahtelun, jota etupäästä oli pitkään kuulunut kuoppiin ajettaessa. Ilmeisesti luu oli aikaisemmin vain kulunut sen verran vähän, että siinä ei huomattu välystä auton ollessa ylhäällä, mutta aina kuoppaan ajettaessa äänen kuuli. No nyt ei kuulu enää mitään ylimääräisiä ääniä alustasta, joten tässähän pääsee takaisin premium-tunnelmaan...:)
                                  Viimeksi muokannut maileri; 16.1.2020, 17:47.

                                  Comment


                                  • Ja samalla tuli pyörähdettyä myynninkin puolella, niin näytti olevan S8 luovutuksessa. Edellisen kerran rekattu Suomeen uusi S8 vuonna 2016. Komean auton joku sai ja nopean, 3,8s sataseen.

                                    Comment


                                    • Yksi asia quufemmassa on harmittanut alusta asti ja se on alusta. Joka on omaan makuuni turhan pintakova. Alusta toimii loistavasti silloin kun auto on täynnä eli 5 henkilöä kyydissä ja tavaratila täynnä tai raskas kärry perässä. Mutta yksin ajaessa kaikki poikittaissaumat ja terävät reunat paukauttavat penkkiin asti. Ilmeisesti tehdas on priorisoinut kantavuutta ja merkille ominaista ajofiilistä mukavuuden kustannuksella. Omasta mielestäni tällainen katumaasturi saisi kuitenkin olla pintapehmeä.

                                      Alustavalmistaja Koni on tehnyt samansuuntaiset päätelmät:
                                      The Q5’s chassis set-up is also typical Audi, representing the company character. The cars suspension feels tough and provides a sporty feeling.
                                      Downside of this sporty philosophy is that this car lacks comfort in many instances, something you would not expect from a luxury vehicle this size. Caused by high compression forces of the original shocks, grip under slippery conditions is left to be desired, ESP interferes quickly and too often.

                                      Rengaskoko on ollut kesäksi 20" ja talveksi 19", mutta ensi kesäksi pienennän kesäkokoa tuumalla ja saan sillä 3cm lisää ilmatilaa renkaaseen. Ja alusta asti on tullut ajettua tehtaan antamilla matalilla rengaspaineilla.
                                      Mitäs tuolla alustalle kannattaisi tehdä, että siitä saisi siitä pintapehmeämmän ja mukavamman? Jenkeissä laittavat näihin ilmajousituksia, mutta onko muita vaihtoehtoja? Harvalla alustavalmistajalla on tarjota comfort alustaa, joka olisi mukavampi kuin tehtaan alkuperäinen. Sporttia ja madalluksia löytyy sitten joka lähtöön. Yhtenä vaihtoehtona mietin Konin Special Active (ex-FSD) iskunvaimentimia, mutta niistäkään en tiedä mikä on vaikutus, kun en ole päässyt koeajamaan.
                                      Viimeksi muokannut maileri; 23.1.2020, 20:08.

                                      Comment


                                        Tuo on aika vaikea ongelma rautajousilla ratkaista. Pitää kuitenkin olla kantavuutta mutta samaan aikaan merkki keulalla vähän vaatisi tunnokkuutta jousitukseen. Pitäisi olla sporttinen mutta mukava, niin tyhjänä kuin kattoon asti kuormattuna. Q5:een ei tainnut ilmajousia saada uutena tilattua joten jäljelle jää joku aftermarket ratkaisu. Kustannustehokkuudesta en sitten tiedä, muutama tuhat euroa muuten ehjän alustan muuttamiseen mukavammaksi kuulostaa vähän karulta. Jos jouset ja iskarit olisi muuten menossa vaihtoon niin ei sattuisi ihan niin paljon.

                                        Comment


                                        • Näinhän se juuri on. Alusta on aina kompromissien summa, mutta lähtökohtaisesti, jos ajatellaan katumaasturia, niin siinä saisi kyllä olla mukana pintapehmeyttä. En usko, että Audin brändi siitä heikkenisi, päinvastoin. Toki jos joku haluaa käydä radalla tai jääradalla Q5:lla, niin siellä se pelaa kyllä hyvin.

                                          Jos jollain on kokemuksia noista Konin Special Active tai FSD iskareista niin kuulen mielelläni.

                                          Comment


                                            Jotenkin BMW on kuitenkin onnistunut pitämään pintapehmeyden, mutta silti jopa kuulamutteriohjauksella auto osaa kommunikoida mitä se haluaisi tehdä... toki en ole montaa nelivetoista penaria ajanut myöskään

                                            Comment


                                              Niin eihän se vetotapa kai ole ongelma Q5 kanssa vaan korin korkeammalla oleva painopiste yhdistettynä painoon. Q5:sta vastaava henkilömalli Audilla olisi varmaan A5 joka lie jo aivan hyvä ajettava ihan rautajousillakin.

                                              Comment


                                              • Q5:sta hankkiessa tuli käytyä koeajamassa yhtä tuollaista Offroad-paketilla varustettua ja totesin aivan saman, että alusta oli todella pintakova. Johtuukohan se vain tuosta Offroad-varustuksesta vai onko tavallisessa mallissa sama alusta? Tässä yksilössä mikä tuli sitten ostettua on Drive Select vaimennuksensäädöllä ja vaikka sitä jotkut on parjannut niin minusta se toimii aivan loistavasti Q5:ssa. Comfort asennossa pintakovuutta ei ole yhtään ja alusta toimii juuri niin kuin se tällaisessa autossa pitääkin. Dynamic asennossa voi sitten tunnustella kaikki tienpinnan montut ahterissaan jos niin tahtoo.

                                                Comment


                                                • Se mitä itse mietin, että olisiko niihin autoihin, jotka ovat tulleet tehtaan vetokoukulla (1D4) laitettu tehtaalla tiukempaa jousta? Voisin kysyä omani varaosanumeron kun seuraavan kerran käyn marmorilla, niin voisi verrata sellaiseen autoon, jossa ei ole tehtaan koukkua.

                                                  Mites tuo Q5:n Drive Select vaimennuksensäätö on toteutettu? Sähköisillä iskunvaimentimilla vai magneticride systeemillä? Ei ole kovin yleinen varuste ainakaan suomi-Q5:ssa, ehkä hinnan vuoksi vaikka olisi kyllä juuri tuon vakion kovuuden vuoksi varsin tarpeellinen.
                                                  2009 hinnastossa oli näin:
                                                  (2H1+1BL) Audi Drive Select -järjestelmä dynaamisella iskunvaimennuksella Individual-säätömahdollisuus vaatii MMI Navigointi plus -järjestelmän 2 657,62€ - 2 854,77€
                                                  Viimeksi muokannut maileri; 1.2.2020, 14:04.

                                                  Comment


                                                    Niin siis eikö magnetic ole juuri sähköisesti ohjattu?

                                                    Comment


                                                    • Sen verran piti googlettaa, että Magnetic Ridea löytyy vain A3, TT ja R8 malleista. Siinä öljyn virtausta eli vaimennusta säädetään sähköisesti "jäykistyvän" nesteen avulla. Tuossa sivulla on hyvä video aiheesta:
                                                      https://www.audi-technology-portal.d...gnetic-ride_en

                                                      Drive Select vaimennuksensäädöllä kuristaa iskarin öljyn virtausta sähköisesti solenoidin avulla.
                                                      https://www.audi-mediacenter.com/en/...0/chassis-7185
                                                      The chassis control system works with newly developed CDC dampers (CDC = continuous damping control). The pistons contain solenoid valves that offer very energy-efficient control. They allow hydraulic fluid to flow faster or slower as required.

                                                      Edit: Korjataan sen verran että tuo ylempi linkki olikin näköjään vuodelta 2011. Mulla ei ole tietoa mistä kaikista malleista tuota Magnetic Ridea löytyy nykyisin.
                                                      Viimeksi muokannut ilyx; 2.2.2020, 13:10. Perustelu: Korjaus

                                                      Comment


                                                      • Tässä topicissa ei ole näköjään kevään aikana tapahtunut muuta kuin se, että moderaattori on käynyt poistelemassa viestejä.

                                                        Noh on autollekin jotain tapahtunut, jumiva EGR-venttiili vaihtui uuteen, kesärengaskoko pieneni tuumalla 19" ja Audin vanteiden tähtikeskiöt vaihtui mustiksi.

                                                        Uudet kesärenkaat olivat Kapsen merkkiset. Ikinä kuullutkaan, mutta Continentalien ja GoodYearien jälkeen ajattelin kokeilla tällaisia kiinanihmeitä. Ilmeisesti päämarkkinat Kiinassa ja Venäjällä. Ajossa tuntuvat ihan ookoolta, ei häiritsevää melua tai muitakaan ongelmia. Kulutus ehkä hiukan korkea eli vierintävastuksen osalta eivät ehkä markkinoiden huippua.

                                                        Nyt on ehkä alkanut mieli tehdä ilmajousitettua A6 allroadia. Noita facelift ledilamppu allroadeja 09-11 mallisina on vain aika huonosti tarjolla.

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja maileri Näytä viesti

                                                          Jos jollain on kokemuksia noista Konin Special Active tai FSD iskareista niin kuulen mielelläni.
                                                          FSD ollut minulla C5 koppasessa ronsussa pitkään vakiojousilla. Pintakovuutta ei ole, tosin saattaa joidenkin mielestä olla väärä valinta tuohon, mutta itse olen tykännyt.

                                                          Comment


                                                          • Kiva kuulla, että FSD:t toimivat ronsussa.

                                                            Quufemman peruustusvalopolttimo pimeni ja tottakai tuon puskurin valopaneelin ruuvi oli ruostunut kiinni ja kanta siinä tietysti pyöristyi, joten ruuvin joutui poraaman irti ja samalla tietysti rikkoutui tuo paneeli. Uusi MagnetiMarellin Made In Italy paneeli löytyi sparetolta sopivaan hintaa, joten se tilalle. Näin sujuvaa se on sitten joskus yhden peruutusvalopolttimon vaihto.

                                                            Katsastuksesta muodostui pienimuotoinen saaga, joka kuitenkin päättyi onnellisissa merkeissä. Ekassa paikassa kysyin katsastusvirkailijalta, että ajaako nelivedon 1-akseliselle jarrutesterille vai testaako jarrut ajamalla, kuten aiemmissa katsastuspaikoissa on tehty. Sanoi ajavansa rullille, koska Trafilta on tullut keväällä uusi määräys, että kaikki nelivedot on ajettava rullille. Pyysin saada nähdä tämän uuden Trafin määräyksen. Katsastusvirkailija tästä pyynnöstä kuitenkin kovasti kimpaantui ja laski liukuoven auton nokan edestä kiinni ja käski pyytää rahat takaisin asiakaspalvelusta. Luulin jo, että katsastusalan kilpailun vapauttaminen olisi kohentanut myös alan asiakaspalvelun tasoa, mutta ei näköjään ainakaan tässä tapauksessa.

                                                            Ajoin toiselle asemalle, jossa katsastus sujui kaikin puolin hienosti ja mitään virheitä tai huomautuksia ei 370tkm ajetusta Q5:sta löytynyt. Hyvä Audi!

                                                            Myöhemmin ekan aseman ketjun tekninen johtaja soitti perään ja selvensi jarrutesteri-hommaa. Varsinaista uutta määräystä asiaan ei ole Trafilta tullut, mutta kyseistä kohtaa on muutettu siten, että siinä aiemmin ollut poikkeuskohta, joka mahdollisti nelivedon jarrujen testaamisen ajamalla on poistettu. Näin ollen jarrut pyritään nykyisin aina testaamaan rullilla. quattro Audien osalta katsastusasemille on keväällä tullut uudet ohjeet myös Audin tuotepäälliköltä, miten quattron jarrut tulee testata paikkoja rikkomatta. Nämä ohjeet löytyvät jo tämän foorumin katsastusketjusta.
                                                            Viimeksi muokannut maileri; 16.11.2020, 19:34.

                                                            Comment


                                                            • Mikkola kokoelma täydentyi vuoden 1980 Rally of Algarven autolla. Tuolloin siis nähtiin quattron ensimmäinen julkinen esiintyminen rallissa. Nolla-autonakin Mikkolan ohjastama quattro vakuutti muut vauhdistaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X