Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q5 2.0TDI quattro S-tronic

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • No nyt alkaa omat vastoinkäymiset tuntumaan varsin pieneltä kun tätä lukee... :D

    Eikös tähän ollut aiemmin jo kansi vaihdettu, vai mitä tuo ”täydellinen kansiremontti” sisälsi?

    Comment


    • Tällainen tarina siis tällä kertaa: Viime syksynä autoon laitettiin koneistamolla kaikki imu- ja pakoventtiilit uusiksi, keinuvivut uusiksi, kannen tarkastus ja oikaisu, nokkien kiillotus, kannentiiviste ja muut tiivisteet ja koko jakopää kaikkine rullineen ja rattaineen uusiksi. Tämä siksi, kun hihnasta oli mennyt hampaita sileäksi. Kone on CAHA ja alkuperäinen kansi kyseessä numerolla 03L.103.373E V280. Ensimmäisen kerran Stop the engine and check coolant level teksti tuli sitten näyttöön joulukuussa, lisäsin nestettä ja laitoin sen sillä kertaa kovien pakkasten piikkiin. Kevättalvi sujui normaalisti, mutta keväällä sitten eräällä reissulla ylämäessä ohituskaistalla Stop the engine ja check coolant level näyttöön. Auto sivuun ja näytti siltä, että se oli sylkenyt pihalle nestettä kunnolla. Ensin ajatus oli, että paisari haljennut pohjasta tai sitten korkissa vikaa, jonka vuoksi kehittää ylipainetta järjestelmään ja sylkee nesteet sen vuoksi ulostulosta pihalle. Paisari ja korkki vaihdettiin uuteen, mutta oireet jatkuivat. Koneen lämmetessä kehitti painetta sen verran, että nestepinta painui paisarissa alas ja kun korkkia hiukan raotti nousi nestepinta lähes kymmenen senttiä. Nestettä myös katosi ajoittain. Sen jälkeen tutkimuksissa selvisi, että paisarissa on pakokaasua. Ajatus tässä vaiheessa, että joko EGR tai kannentiiviste vuotaa. Konetta auki ja 2. sylinterin imukanava märkä. No kansi auki ja sieläpä sitten mikrohalkeamat joka sylinterissä venttiilien välissä ja erikoiset tummat syvät jäljet sylinterien välissä. Onko näkemyksiä, mistä voi johtua, että kansi halkeaa reilu puoli vuotta kansiremontin jälkeen? Ja mistä nuo tummentumat ovat syntyneet sylinterien väliin?
      Attached Files
      Viimeksi muokannut maileri; 5.7.2019, 10:14.

      Comment


        Ja mistä nuo tummentumat ovat syntyneet sylinterien väliin?
        Palaneesta kannentiivisteestä?

        Ehkä noita halkeamia ei ollut näkyvissä noin selvinä aikaisemman kansirempan yhteydessä.
        Viimeksi muokannut vV8m5; 5.7.2019, 14:58.

        Comment


        • Niin, nuo tummentumat olivat sen verran syvät, että eivät poistuneet kunnolla vaikka kansi jyrsittiin nyt kahteen kertaan. Uskon, että jos kannessa olisi ollut jo syksyllä valmiina halkeamat ne olisi kyllä paljastuneet, kun kansi oli tarkastettu, oikaistu ja koeponnistettu. Onkos tuo Audin kansi kuinka herkkä kiristysmomenteista?

          Comment


            Jopas on tuuria... Tässä itse eksyin tänne kun itseäkin alkanut kierolla tavalla houkuttaa tuommoisen karvan yli 200 tkm ajetun quuvitosen osto, noita kun olisi muutamia houkuttavia tarjolla, saas nähdä uskaltaako sitä lähteä koittamaan vastaava onnea moisen kanssa :D

            Comment


            • Tuuriapa hyvinkin, tosin jälleen huonoa sellaista. Mutta olen kaikesta huolimatta edelleen sitä mieltä, että Q5 on tykky auto ja katsastustilastojen kärkeä. Mutta muutama juttu näin kantapään kautta oppineena kannattaa tsekata, jos on autoa ostamassa: 1) S-tronic laatikon öljynvaihdot 60tkm välein. Tämä on ehdoton. Jos on jäänyt yksikin vaihto välistä tai mennyt pitkäksi, niin unohda sellainen heti kättelyssä. 2) Tarkista, koska hihna on viimeksi vaihdettu ja vaihda mieluummin 120tkm välein, kuin tehtaan lupaamalla 210tkm vaihtovälillä. Näillä neuvoilla välttyy jo monelta harmilta.

              Mitä tulee tähän viimeisimpään kansishowhun, niin oma näkemys on, että jonkinlainen työstö- tai asennusvirhe on tuossa syksyn remontissa täytynyt tapahtua, että alkuperäinen kansi halkeaa puoli vuotta remontin jälkeen.

              Comment


              • No niin nyt sitten kokonaan uusi kansi paikallaan ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Tai niin ajattelin. Muutama sata kilometriä ajoa ja sitten keltainen moottorin vikavalo tauluun. Alkaa olla tällaista Kummeli osastoa tämä meno. Katellaan nyt mitä löytyy, ennen uutta kantta ei ole palanut kertaakaan tuo valo.

                Comment


                  Sulla on vaan aito VAG-tuote, ole ylpeä siitä!

                  Click image for larger version

Name:	image_61496.jpg
Views:	2654
Size:	6,9 Kt
ID:	1856832

                  Comment


                  • P219600 - Lambda-tunnistin1 - rivi1 Signaali liian rikas
                    staattinen

                    Prioriteetti: 2
                    Vianesiintymisen laskin: 3
                    Vianasetuksen laskin: 255
                    Moottorin käyntinopeus: 1488.00 1/min
                    Normitettu kuormitusarvo: 0.0 %
                    Ajoneuvon nopeus: 96 km/h
                    Jäähdytysnesteen lämpötila: 89 °C
                    Imuilman lämpötila: 26 °C
                    Ympäristöilmanpaine: 1000 mbar
                    Jännite, liitin 30: 13.560 V

                    Tuommoista. Selviääkö pelkällä nollauksella vai kannattaako tuo happianturi vaihtaa saman tien? Vai olisiko syytä alkaa tutkia tarkemmin, mistä tuo johtuu?
                    Viimeksi muokannut maileri; 21.7.2019, 14:47.

                    Comment


                    • Tässä on syitä, miksi toimivaa 4äffää ei jaksa laittaa kiertoon..

                      Comment


                      • Joo ei kai toimivasta 4F:stä kannata luopua.

                        Lambda nollattu ja nyt ajellaan, katsotaan miten pitkälle pääsee ilman vikakoodia.
                        Kasipekka sai nyt myös tuoretta osaa keulaan.
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut maileri; 23.7.2019, 21:15.

                        Comment


                        • Törmättiin kesäajelulla tällaiseen yölliseen näkyyn. On se vain rentoa citikka-kuskeilla kun voi huolettomasti pamauttaa baskeri päässä ja patonki suussa venevajan seinään ilman jarrutusta ja Airbump puskurit takaavat eleettömän pysähdyksen. Kyllä ne ranskalaiset osaa.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut maileri; 4.8.2019, 00:43.

                          Comment


                          • Kerhon kesäajelusta videon tynkä. Noin 1.50 kohdassa kamera siirtyi katolle, jonka jälkeen sitten parempaa kuvaa.
                            https://www.youtube.com/watch?v=9NVFEH75RsI

                            Comment


                            • Ja mikäli olet aina halunnut tietää, millainen on Audi Sound System basso, niin se näyttää tältä. Varapyörän keskellä oleva boxi on made in germany ja elementti made in china. Tuota 2 ohmin Sonavox subbaria on saanut kiinan pojilta jälkimarkkinoilla 17€, että ei pahan hintainen. Alpine myy A4/Q5 autoihin SPC-100AU ja SPC-200AU upgrade sarjoja etupäähän, mutta onkos mitään hyötyä pelkän bassoelementin vaihdosta tuohon alkuperäiseen laatikkoon? Rapakon takana ilmeisesti männävuosina jotkut vaihtoivat Kicker 10CVT652 elementin, mutta se ei enää taida olla myynnissä.
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut maileri; 4.8.2019, 15:39.

                              Comment


                                Ainakin muissa malleissa on usein jonkunlaista parannusta saatu pelkällä elementin vaihdolla. Minkäs kokoinen tuo on? Ja onko mitään arviota paljonko alkuperäinen kotelo on tilavuudeltaan? Ne kun tietää niin pääsee jo pitkälle, kattelee sitten tilalle elementin jonka saa kytkettyä 2 ohmin kuormaksi ja suunnilleen soveltuu tuohon koteloon. Ite laittaisin vielä koteloon vähintään isoimmille pinnoille vaimennusmattoa ja mahdollisesti vanut sisään (jos ei jo ole).

                                Comment


                                • 6,5" tuumainen on tuo kaiutin. Kotelon tilavuudesta ei ole tietoa ja vanuahan tuola refleksikotelossa ei tehtaan jäljiltä ole.
                                  Viimeksi muokannut maileri; 5.8.2019, 21:27.

                                  Comment


                                    Jos edullisesti haluaa jotain kokeilla, niin esim tämä: https://www.hifitalo.fi/reckhorn-d-1...r-+-ritila-kpl

                                    Tai vaihtoehtoisesti Tang Band W6-1139SIF, mutta ei taida nyt suomesta saada mistään.

                                    Löytyy sitten vielä noista järeämpää, mutta alkuperäisen vahvistimen kanssa tuskin kannattaa sellaiseen rahojaan sijoittaa.

                                    Comment


                                      Ääni Tangbandille. Soi ihan uskomattoman hyvin niin pieneksi elementiksi. Edellisen Cabrion suksiluukkuun sellaisen nikkaroin.

                                      Comment


                                      • Kiitos vinkeistä. Tuossa ehkä ongelmana on tuon original boxin mataluus eli pitää olla aikas matala elementti, että mahtuu. En viitsi alkaa askartelemaan mitään kauluksia tuohon.

                                        Comment


                                        • Sieltähän se lambda-1 paukahti uudelleen esiin, joten anturi vaihtoon. Marmorilla 370€, autodocilla tarjouksessa Bosch 103€. Taidan ottaa tuon Boschin, joka pitäisi olla saman anturi, mutta eri laatikossa.
                                          OEM: 03L906262
                                          BOSCH: 0281004083

                                          Se, että mikä lambdan rikkoi heti kansiremontin jälkeen jää arvailun varaan. Jossain oli tietoa, että jos kansiremontissa käytetään silikoniliimoja, niin silikoni voi tuhota anturin ja senpä takia markkinoilla on myös O2 sensor safe liimoja saatavilla.
                                          Viimeksi muokannut maileri; 1.9.2019, 17:03.

                                          Comment


                                          • Päivän bongaus oli tällä kertaa hienokuntoinen museorekattu: UUSI AUDI 1970
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • Mulla on tuollaisen ensikoeajoartikkeli Tekniikan Maailmasta v. 1968 tai 1969 porukoiden mökillä tallessa. Hauska artikkeli kaikin puolin ja hieno peli tuokin.

                                              Comment


                                              • Tällainen tarina tällä kertaa: Yleensä tulee auto pestyä käsin tai harjattomassa pesussa. Nyt kuitenkin päädyin ostamaan harjallisen Shell Perfect Shine autopesun. Ajaessani auton pesusta ihmettelin kun toinen kylki oli aivan likainen aivan kuin auto ei olisi pesussa käynytkään. Kävin sanomassa asiasta ja työntekijä tuli ulos autoa katsomaan. Totesi pesussa olleen jotain vikaa ja antoi uuden pesukoodin sekä kielsi ajamasta pesuun enää sen illan aikana ennen kuin linjasto on tarkastettu ja korjattu. Kun pääsin kotipihaan aloin ihmettelemään, kun tuulilasi näytti olevan kuin sodan jäljiltä, aivan täynnä pieniä iskunjälkiä. Tuulilasi oli juuri muutama viikko aiemmin ollut tarkastuksessa Pilkington pisteessä ja lasissa oli silloin havaittu yksi nastanisku, joka oli korjattu. Menin seuraavana päivänä käymään uudelleen asemalle ja näyttämään tuulilasia. Työntekijä tuli katsomaan ja havannoimaan tuulilasin jäljet. Hän totesi joidenkin suuttimien olleen tukossa pesulinjalla ja niitä oli jouduttu avaamaan. Sovimme, että toimija tekee asiasta vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiölleen. Kuukausi meni ja tuli päätös: ei korvata. Kysyin perusteita päätökselle. No operaattorin tarina oli muuttunut matkalla sen verran, että heidän mukaan kyseisellä linjalla ei ole koskaan havaittu mitään ongelmia ja se on tarkastettu kyseisenäkin päivänä useita kertoja.

                                                Itse olen tähän päivään mennessä luullut, että vahingon aiheuttaja on aina vastuussa vahingoista huomioonottaen toki lieventävän lainkohdan: "sieluntoiminnaltaan häiriintynyt on velvollinen korvaamaan aiheuttamastaan vahingosta määrän, joka hänen tilaansa, teon laatuun, vahingon aiheuttajan ja vahingon kärsineen varallisuusoloihin sekä muihin olosuhteisiin katsoen harkitaan kohtuulliseksi." Ehkä tässä tapauksessa tuo pesulinja katsottiin sitten sieluntoiminnaltaan häiriintyneeksi.

                                                Noh tankkaan tästä lähtien muualla ja kierrän kyllä kaukaa nämä Perfect Scratch autopesut.
                                                Viimeksi muokannut maileri; 19.9.2019, 12:53.

                                                Comment


                                                • Pitihän se hommata nyt sitten uusi tuulilasi quufemmaan. Alkuperäinen lasi tuli neljällä rinkulalla ja Guardianin valmistamana. Ei ilmeisesti se varaston kysytyin tuote, kun oli maannut kolme vuotta Göteborgin varastossa tämä lasi. Isoa eroa ei vanhaan Pilkingtoniin ole, mutta tuossa alkuperäisesssä tuo yläosan tummennus on häivytetty alaspäin, kun taas Pilkingtonissa on selvä raja. Samalla investoin uuden lasin kunniaksi alkuperäisiin pyyhkijänsulkiin, taisi muuten olla historiallisesti ihan eka kerta pitkällä Audi-uralla. Jaa no ehkä TT:hen huollossa joskus vaihtoivat originaalit. Spoileri noissa alkuperäisissä oli selvästi korkeampi kuin Bilteman UltraBladeissa, muuten ei silmämääräisesti isoa eroa.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • Ja 350tkm ajettu alkuperäinen lambda näyttää tältä. Uusinnan jälkeen ajotietokone on näyttänyt selkeästi pienempiä kulutuslukemia.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      Olen alkanut emännälle Q5 katselemaan. Tää on kyllä ollut hyvää luettavaa quufemman maailmaan.
                                                      Edelleen harmittavan vähän on myynnissä adaptiivisella vakkarilla varustettuja.

                                                      Comment


                                                      • Kiva kuulla, että näitäkin tarinoita joku lukee!
                                                        Tuo adaptiivinen on kyllä ainakin näissä vanhemmissa suomiautoissa ääriharvinainen varuste, vaikka tilattavissa on ollutkin.

                                                        Comment


                                                        • Perhepiirissä oleva quufemman pikkuveli -18 mallinen Q2 on lähes uudesta asti kärsinyt ohjaustehostimen staattisesta vikakoodista: C10AC07-Steering mechanical malfunction. Kun vika on on nollattu, se on palannut välittömästi uudelleen. Huollon kommentti on ollut, että odotellaan päivitystä tehtaalta. Ihmetystä herättää lähinnä tehtaan verkkainen päivitystahti, jos päivitys on nyt ollut tekeillä kohta puolitoista vuotta. Joko tuo on niin vaikea ongelma, että se ei meinaa onnistua tai sitten kyse täytyy olla laajemmasta Q2 elinkaaripäivityksestä, jossa sitten päivitetään muutakin kuin tuo ohjaustehostimen boxi. Taitaa silti olla isompikin ongelma konsernin sisällä, kun näytti olevan Bentleystä technical service bulletin samalla koodilla.
                                                          Viimeksi muokannut maileri; 6.10.2019, 14:11.

                                                          Comment


                                                          • Alkuperäinen kirjoittaja maileri Näytä viesti
                                                            Niin, nuo tummentumat olivat sen verran syvät, että eivät poistuneet kunnolla vaikka kansi jyrsittiin nyt kahteen kertaan. Uskon, että jos kannessa olisi ollut jo syksyllä valmiina halkeamat ne olisi kyllä paljastuneet, kun kansi oli tarkastettu, oikaistu ja koeponnistettu. Onkos tuo Audin kansi kuinka herkkä kiristysmomenteista?
                                                            Kiristysmomenttien puolesta ei pitäisi olla vaikeaa. Venyvät pultit jotka kierretään tietyt asteet tietyssä järjestyksessä. Olen kaksi kaksilitraista CR-konetta korjannut hihnavaurion jäljiltä ja molemmissa selvittiin rikkoontuneiden nostinvipujen vaihdolla. Oliko sinulla mennyt venttiileitäkin mutkille vai tehtiinkö noin paljon remonttia vain "varmuuden vuoksi"?

                                                            Comment


                                                            • Aivan. Ekalla kerralla laitettiin siis nämä: Kaikki imu- ja pakoventtiilit uusiksi, keinuvivut uusiksi, kannen oikaisu, nokkien kiillotus, kaikki tiivisteet ja koko jakopää kaikkine rullineen ja rattaineen uusiksi. Venttiilit olivat solmussa, kakkossivulla pitäisi löytyä kuva.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X