Venakopan tiivisteet näissä kovettuu ja tiputtaa kivasti pakosarjalle. Keskuslukosta voi olla joku toimilaitteen välitintangon kumi risa. Selviää kuuntelemalla ovien luona sulkiessa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S6 -96 V8 ratalelu/hauskuutin
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Tulipa käytyä jääradalla kokeilemassa auton toimivuutta. Kovasti tuo puski menemään ja vaihteisto nyt ei aina oo ihan kartalla mitä siltä toivoisin.
Edelleen varsin matala tuntuu olevan
Tuulilasi otti ja halkesi sitten melkein laidasta laitaan ja kuskin kohdalla tietenkin keskeltä lasia. Öljyä ei tuntunut jättävän, mutta jäähdytys nestettä puski korkista vähän pihalle.
Eipä tullut sitten illalla tyhjennettyä lumesta autoa, joten ravistusta oli kuulemma tänään havaittavissa. Täytynee vielä illasta käydä sulattelemassa autoa hiukan.
Comment
-
Nyt antautui ristikkoplugi tehostajasta. Onneksi tänään Hammulla vika saatiin korjattua. Tulppaan mutteri kiinni ja sillä sitten kireelle. 7l meni vihreää kultaa tähän riemuun.
Auto taas läjässä ja ehkä se kestää Tahkolle asti.
Sen jälkeen tarvitsee tuulilasi vaihtaa ja konehuone pestä. Siitä sitten on hyvä lähteä katsastuksessa käyttämään. Saa vikalistan kouraan nyt alkuun ainakin. Joko se on helposti korjattavissa tai sitten päätyy myyntiin.
Jos menee läpi katsastuksesta, niin sipostellaan pienet viat kuntoon ja nautitaan tulevista ratapäivistä. Muutoin etsitään manuaali sedan urssi tilalle.
Comment
-
Tahko selätetty. Hauskaa oli ja auto kesti oikein hyvin. Matka-ajossa ei edes syönyt pahemmin. Keskikulutus alle 11l ja öljyä meni alle 0,75l/1000km.
Lopella jääradalla vähän rankemmin tuli piestyä autoa penkoissa ja puskurissa ritilän kiinnikkeissä pientä vahinkoa. Pakoputki irtosi kiinnikkeistään ja keskipönttö halkesi saumasta. Viikon päästä pitäisi viimeistään leimata auto. Täytyy sitä ennen varmaan korjata tuulilasi, keskipönttö, pestä konehuone vihreästä kullasta ja öljystä, sekä tarkastaa muut mahdolliset vahingot ja virheet.
Saisi nyt edes kk ajoaikaa, kun emännän typ89 on menossa maalaukseen ja muutoin olisi kaksi autoa kolmesta poissa käytöstä.
Comment
-
Pika korjauksena Hammulla paikattu keskipönttö ja suurimmat lumet poistettu, alusta pesty ja muovit paikoillaan asennettu. Kuitenkin katsastettu hylätyksi.
Päästöistä hylky ja korjaukseen tuulilasi+öljyvuoto. Eli ei pitäisi olla suuri työ leimaamiseen. Ehkäpä tämä auto vielä kesän näkee meidän perheessä.
Seuraavaksi siis täytyy korjata kyseiset viat. Sitten voisi hankkia kesärenkaat vanteilla, koska talvirenkaista on nastat saanut kyytiä ja edelliset kesäkumit on entiset. Nyt varastossa odottaa hakkaR 17” koossa ja ne täytyy pyöräyttää nykyisille kesävanteille. Täytyy todeta että ei meinaa Hakka8ssa nastat pysyä. Toiset jo mistä on talven aikana hävitetty suurin osa nastoista.
18” vanteilla voisi kesän ajella. Rengastus jäisi näin 245/40r18 jos oikein muistan. Toki 225/45r18 voisi olla mukavampi.
Comment
-
Lähtee ne nastat uusista michelineistäkin oletetusti yhtä "rauhallisella" ajotavalla. Just kattelin, että takapyöristä lentäny lähes puolet mäelle yhdessä talvessa. Tekee se torsenin modaus näköjään ainakin jotain, kun samaan aikaan hommatuissa etupyörissä vielä melkein kaikki nastat tallella.
Comment
-
Ilman huomautuksia meni katsastuksesta läpi, mutta lambda arvo ihan rajalla. Täytyy siis seuraavaksi perehtyä niihin. Kesärenkaiden metsästys siis alkaa samalla. Toki muitakin pieniä vikoja täytyy tässä korjata, mutta ne on lähinnä omaan mukavuuteen liittyviä.
Kuskin oven lukituksen korjaus ja mahdollisesti kaukolukituksen kuntoon saattaminen täytyy tehdä. Kattoluukun tiivistys ja tipparaudan korjaus olisi myös listalla.
Saatan jopa korjata huonot kittaukset ja kamalat maalaukset jossain käänteessä. Takalasin pyyhkijä olisi mukava myös saada toimimaan.
Tuskin hirveitä kerkeän tekemään ennen kesäkauden avausta. Jos nyt saisi edes kesärenkaat autoon ennen radalle menoa. Tosin lunta on vielä pihatielläkin 5cm ja tässä on muutama viikko vielä aikaa.
Comment
-
Nyt on tilattu kesärenkaat ja ne saapui 4Gn vanteille.
Ne on mallia parhaat eli halvimmat. 225/50/17 koossa siis. Sovittelin kuitenkin 4Gn renkaita alle, kun ne on ollut odottamassa vaan auton myyntiä. Mutta käytetään nyt ne vanteet tähän. Ja renkaat laitoin myyntiin jos jollakin on tarvetta. Liikkeestä käytännössä pihaan ajettu ja vaihdettu parempiin.
Kuitenkin. Varsin hävytön oli alla ja sen takia pakko pienempää laittaa tilalle.
Nuo siis koossa 225/55/17
Originaali koko pitäisi ymmärtääkseni olla tuo 225/50/17 ja ne sinne varmasti hyvin istuu. Eiköhän ne yhden kesän alla kestä. Saattaa taas kulua enemmän kyljistä kuin keskeltä. Vaan radalla ne on tarkoitus tuhota, jolloin halvimmilla varmasti saa race henkisyyttä tai jännittäviä tilanteita tulevana kautena.
Kyllä tässä on vähän cabrio kuume tosin iskenyt, mutta tuskin emäntä haluaisi cabriota lötkön tilalle. Mennään nyt tällä vähän aikaa ellei joku väkisin osta pois tai tämä laukea johonkin ja päädy osiksi tai suoraan Kuusankoskelle.
Kyllä se näin on että ei kannata alkaa pesemään autoa mitä ei aio pitää. Jos sen tekee, niin alkaa ihan turhaan hifistelemään ja säälimään. Minähän tosiaan tuon sitten tuossa pesin pari päivää sitten. Kinnastelin vaahdot pintaan ja sitten tuumasin että parempi vaan huuhtaista tai käyttää lakaisuharjaa, muuten tuo seisoo vielä pihassa 5 vuoden päästäkin ja monta touhutonnia syöneenä. Harjaa ei löytynyt, niin säilyi vielä kiiltävänä pinta ainakin osittain.
Comment
-
Kesä on mennyt nopeasti ohi, ja autolle nyt sinänsä ole muuta tehty kuin tankattu.
Toki kierroksen jarrulevyjä ja paloja vaihdettu sekä yksi haljennut jarrusatula. Vielä ennen alastaroa pitäisi tukivarsien puslat vaihtaa kaikki. Kolisee ja heiluu niin paljon ettei siellä ole puslista kuin terveiset jäljellä.
Comment
-
Tässä on jäänyt tämä projekti vähän vähille emännän typ89 onnettomuuden takia.
Vaan sekin alkaa olla nipussa ja siistimistä vaille taas kesää odottamassa.
/OT
Eli alusta on taas käyty varsin kattavasti läpi ja uusittu kestämään taas useita vuosia eteenpäin (toivottavasti)
OT/
Eli hauskuutin on ollut emännällä päivittäisessä ajossa ja jos tässä kesän alkaessa saisi vikalistaa pienennettyä.
Lähi aikoihin olisi tarkoitus keskittyä sähköihin (kattoluukku, kuskinoven ikkuna ja lukot) lisäksi umpioiden kaihileikkausta uusilla heijastimilla tarkoitus toteuttaa.
Lisäksi putkisto on ottanut itseensä ja kaipaa uutta putkistoa. Alustavasti varsin suora 3” rosteri mahdollisesti löytää tiensä alle.
Iskunvaimentimet olleet loppu jo pidemmän aikaa ja ehkäpä alustasarja hirvitornina löytää myös itsensä ennen talvea.
Alastarolle mennessä nyt jos jotain saisi edes raksittua valmiiksi.
Comment
-
Tänään tuli tutkittua kuskin oven ongelmia.
Ikkuna nostimen moottori on ehjä, mutta itse moottorin ohjain vaikuttaa olevan rikki. Täytyy etsiä jostain sopiva varaosa.
Samalla tutkin rikkoutunutta lukkolaitetta (avainpesä). Sähköpuoli tuntuu toimivan laitteessa ja sulkeminen toimii järjestelmään asti, mutta avaus ei toimi. Mahdollisesti saranan kohdalta on siis johto poikki tai jossain muualla on jotain vikaa.
Avainpesälle siis tulee kolme johtoa ruskea-vihreä, ruskea, ruskea-harmaa. Sekä ilmeisesti lämmitystä varten kaksi ruskeaa erillisellä liittimellä. Lukituslaitteelle tulee omat johdot. Pähkäilynä on nyt saanko tuon oven lukituksen toimimaan sähköjen kautta. Täytyy siis paneutua seuraavaksi saranan kohtaan ja jatkaa matkaa eteenpäin mikäli vika ei ole siellä.
Ehkäpä 30€ Kiinan kaukot voisi lyödä johtosarjaan samalla.
Comment
-
Sähköistyksen ongelmia selvitellyt ja osa ongelmista on selkeästi tullut huonosti tehdystä tuulilasin vaihdosta, jonka seurauksena vesi päässyt molemmille puolille jalkatilaan valumaan. Uuden lasin johdosta näin ei pääse käymään, mutta selvitettävänä on seuraavat viat ja helpoimmat korjaukset asiaan.
Kuskin ovesta on mennyt selkeästi saranan kohdalta keskuslukituksen johto poikki, tarkasteltavana mitä muuta. tämä saattaa vaikuttaa myös kattoluukun toimintaan.
kattoluukun koneisto ei siis nyt toimi, eli vika saattaa olla jossain sulakkeessa tai muussa kohdassa. Useimmiten näissä on tainnut kyllä moottori antautua. Toki koko luukun voisi vaihtaa, mikäli sopiva kokonaisuus sattuisi tulemaan vastaan erittäin huokeaan hintaan.
vakionopeussäädin, en ole vielä päässyt tämän vian jäljille, mutta vaikuttaisi melkeins siltä ettei kyseinen viiksi itsessään toimi, tai sitten jossain on joku sulake. saattaa täälläkin olla käynyt joku kuumaliimaaja ja sen takia syy voi olla hyvin mystinen.
eihän tässä muuta kuin suorittaa nopeasti ennen kruisinkia kaikki kuntoon. aivan on monta tuntia vielä aikaa hoitaa.
Comment
-
Kuskin kickpanelin takana on kattoluukun ja ikkunoiden ohjainboksi, sieltäkin voi löytyä sisältä katkoksia (btdt). Jos siellä kerran vettä on valunut tuulilasin kautta en hämmästyisi vaikka olisi saanut sekin vettä sisäänsä. (sellainen tuplareleen kokoinen mötikkä.)
Oven lukkohan kytkee "kelluvaan" karvaan joko maan tai +12V riippuen halusta avata tai sulkea.
Comment
-
Pärnuun ei lähdetty urssilla, mutta heti miltei reissujen jälkeen saapui pihaan (eilen) osien luovuttaja. Tässä tapauksessa etuveto ABC 395895km ajettu yksilö. Tarkoituksena nyt karsia sopivia osia ainakin rikkinäisten tilalle ja mitä nyt muuta järkevää tästä nyt irtoaa.
[OT] Luovuttajassa on toki melkein moottori, eli 2,6l V6, joten nyt olisi toki mahdollista tehdä bensalla lämpiävä palju. Vanhojen koneiden hyväpuoli olisi nimenomaan kyky tuottaa lämpöä enemmän kuin tehoa. [/OT]
Vaihdettavaksi tulee nyt ainakin lukkolaitteen kuskin oveen, kuten myös ikkunanostimen moottorin. Gedun vinkistä täyttyy tuo ohjainboxi kaivaa myös, sekä johtosarjoista sähköisen lukituksen nappi etuoviin täytyy koittaa saada myös upgrade listalle. ehkä saan pienellä vaivalla toimimaan tai sitten jää koristeeksi.
Mittaristo toimii ja täytyy tutkia mikäli öljynlämpötila urssissa on mittarista kiinni eikä jostain muusta. Tässä on nyt ainakin varaosa tarjolla. Kattoluukkua ei ollut, mutta originaali radio löytyisi, tosin SAFE tilassa eikä koodia olemassa.
Tavoitteena on saada tämän kuukauden aikana kaikki talteen otettavat irroitettua luovuttajasta ja sen jälkeen täyteen varastoissa lojuvaa romua ja stenalle hävitykseen.
Kangaspenkeistä ajattelin jos tekisi verstaalle työtuolit.Viimeksi muokannut perrier; 10.9.2019, 19:37. Perustelu: kyllä en tiedä. oli sen verran savolaista jo itsellekin.
Comment
-
Muutamat kuvat tähän alkuun.
Ja kyllä. Tuned by Uponor.
Hyvin ahdistettua tuuninkia ja woimaa! (Mistä näitä oikein sikiää?)
Maavarassa on eroja
Siistiä sisustaa.
Ensimmäiset osat irti.
Ursula ei omistanut toimivaa kuskin lukkoa avauksen suuntaan hankkiessa ja nyt vihdoin se sai uusia osia siihen. Kyseisestä operaatiosta olisi voinut tehdä pitkän kirjoituksen, mutta jäi kuvat ottamatta.
Perinteinen murtuma kohta ja yksittäisen lukko-osan vaihtaminen on hyvin yksinkertainen toimenpide vaikka saattaa tuntua vaikealta. Hommaan meni about 1,5 tuntia kun puhdistin täydellisesti ja vaihdoin kuluneita hampaita vähemmän kuluneisiin ja voitelin liikkuvat osat huolella oikeilla aineilla (rasvat ja kuivavoiteet), sekä asennuksen takia irroitetun ikkunan säätäminen paikoilleen (jäi vähän oven kohdalta ulos, joten lukkopesää pitää varmaan säätää sisäänpäin).
Samalla ikkunan sähkömoottori vaihtui ja jälleen saa pitää luuta ulkona. Varsin mukava korjaus siis. Vielä en saanut aikaiseksi purkaa sähköistä lukitusnappin johtosarjaa jotta olisin saanut paikoilleen. Kahva nyt on kuitenkin vaihdettu.
Josko seuraavaksi valot ja kaihileikkaus tai sitten keskuslukituksen comfort toiminto ja kauko toimimaan samalla. Apukuskin ovissa olisi myös tehtävää saranoiden osalta (apukuskin ainakin vaihdettava). Sään mukaan mentävä. Osa kerrallaan, niin ei ole koko auto levällään ja osat pysyy tallessa.
Comment
-
Vaihtelevasti saanut asioita tehtyä ja kaikkea ei aina muista kirjoittaakaan. Kuskin oven ikkunankarmi on vieläkin säätämättä kohdilleen, mutta ajovalot on nyt puhdistettu ja osittain heijastimia vaihdettu ja kuskinumpion kuoret vaihdettu ehjiin.
Kyllähän se kovasti valoa toi lisää. Tässä todellakin pätee, ettei kannata heijastin pintaan koskea.
Luovuttajasta oli mennyt apukuskinumpion lasi rikki ja se oli päästänyt likaa aika pahasti pinnoille. Joten umpion päätin uhrata ja tehdä kokeita puhdistuksen ja kromimaalauksen suhteen. Ja kyllä, en suosittele, mutta olihan se tehtävä kun mahdollisuus oli. Hopeointi / kromaus on näissä oikea lähestyminen jos oikeasti tarvitsee elvyttää. Jätin tuon yhden ympion vielä hyllyyn jotta voin retrofistausta testailla linssiupioiden suhteen. 35€ motonetin linssi voisi mennä varsin kivuttomasti tuohon tilalle.
OEM kaukon siirto tutkinut ja johtosarjaa ei tarvitse muuttaa ainakaan tähän menneessä tutkituilta osin. Toki voisi yrittää koodata suoraan tuota toista avainta, mutta kaipa tuon boxinkin siirto olisi myös vaihtoehto jos muu ei onnistu. Tästä siis lisää myöhemmin kun löydän kaikki tarvittavat (luovuttajan kuskinovesta lähtevä sähköinen lukitusnapinjohto on ainakin johtosarjassa erilaista)
Nyt täytyisi saada vaan tarvittavat osat purettua autosta irti ja luovuttaa loput seuraavaan karsintaan. Moottori ja vaihteisto on lähdössä varaosaksi B4seen. Jotenkin siis pitää saada varmistettua että kaikki oleellinen tulee purettua mukaan ja pakattua sopiviin kokonaisuuksiin varastoon. Ruhosta olisi tarkoitus päästä eroon muutaman viikon sisään. (varmaan makaa tällä menolla vielä keväälläkin pihassa)
Comment
-
Osia tosiaa luovuttajasta otettu talteen ja muutamia jopa suoraan laitettu urssiin kiinni. Katsastusta varten täytyi katalysaattorit uusia ja pakoputkisto. Nyt on tilalla virtaava katti ja 3" putkella taakse suoralla pöntöllä putkisto (low end hammupovic). Äänet ovat mukavat vaikka ovatkin muhkean, niin ei häiritse pitkää matkaa ajaessa. Kuitenkin vielä olisi vaihdettava jouset ja iskarit, niin tuntuma tiehen paranisi ja samalla olisi vähän kauempana tien pinnasta. Kattoluukullekin voisi toki jotain tehdä, mutta tässä nyt arponut josko seuraava harrastaja ottaisi kopin ja koittaisi saada ajettua tämän loppuun. Talviratailua ei ole näillä keleillä päässyt oikein suorittamaan ja mielenkiinto vähän hiipunut.
Comment
-
Hetki on taas vierähtänyt, mutta jotain on saatu sentään aikaiseksi.
Nyt alla pyörii 4Fstä ylimääräiseksi jääneet 19" vanteet 245/35 rengastuksella. Kumit on rungoiltaan menossa entiseksi, mutta vielä niillä ainakin yhden ratapäivän painaa menemään. Aavistuksen ylikokoinen rengastus pakotti vihdoin vaihtamaan aivan kuolleet iskunvaimentimet ja samalla sai H&Rn madaltavat jouset lähteä alta. Niissä taisi olla 50&55mm madallus ja tilalle tuli Eibachin 35/40mm (E1530-140 / CST214) ja Monroen iskarit jokaiseen kulmaan (MR315&26340).
Tämän myötä nyt ainakin alustavasti auto tosiaan nousi mielestäni sopivalle korkeudelle ja maavaraakin tuli sopivasti lisää. nyt vähän ylikokoisella (mittarivirhe 50km/t vauhdissa 0 ja 100 vauhdissa noin 1-2 ja 140 vauhdissa noin 3-4 alle.) on kaaren ja renkaan ympärillä kauttaaltaan kohtuu saman verran tilaa. Laitan kuvan tästä myöhemmin.
Kattoluukusta ilmeisesti pääsee vettä sisään, joten se on nyt teipattu mainosteipillä umpeen. Sinänsä ihan sama, kun en ole koneistoa korjannut. Maalia lohkeilee tuon kittimäärän johdosta ja on siellä täällä vähän B6 vitamiinia kasvanut. Ehkä jaksan jossain välissä avata nuo ja kitata kevyemmin, sekä heittää maalia päälle, tai sitten se on kuusankoskella ratkaistu.
Comment
-
Kesä vierähti tässä vähän varkain ja tänne tuli jätettyä päivittämättä auton vaiheet täysin.
Tässähän nyt kävi sitten kaikkien pakollisten korjausten jälkeen niin että emännän Tahkon 2013 innoituksen jälkeen (thx Wisa) ja vuosien haaveiden, toiveiden jälkeen päätin tästä sitten kuitenkin luopua 40v lahjana emännälle. mikä varmaan tarkoittaa 2k€ budjetin muuttumista 30k€ budjettiin ja tämän siirtyessä typ89n kaltaisesti ikuisesti perheenjäseneksi. Joten ostin itselle V8n uudeksi projektiksi. tähän piti tulla Avukset musta-kulta pulverilla maalattuna, mutta ne ei oikein sopinut, joten ne ehkä saattaa palvella V8a tai sitten päätyy myyntiin.(550€ 17" YV)
kolmen vuoden summaksi voidaan todeta että reilun 2k€ hankinta ja siihen sijoitetut rahat ja kilometrit tekee kustannukseksi noin 0,8€/km, se saattaa tuntua vähän korkealta. mutta muutama vuosi kun mennään, niin ollaan 10-15c kohdalla. vaikka 98 maksaisi 2,5€/l.
radiota käytetään autossa yleensä vain parkissa ja koiralle seuraksi kun joutuu odottamaan. muutoin hammupovic pitää huolen sinfoniasta. Päätän tämän projektin tähän ja siirryn seuraaviin. Kiitän hopsis ta oman järkeilyn voittamisesta ja hommaan ryhtymisestä, Wisa n esimerkkiä urS6 käyttiksestä. Hammu a kaikesta ylläpidosta ja soundeista ja ja ja.
Kuten todettu, tämä varmasti tulee olemaan pidempäänkin penkkojen levitttäjä, maastoauto, luottoratsu, bensakrematorio ja paljon muuta. Tämän enempää itse en jaksa yksilöstä kirjoittaa, mutta toivottavasti (valitettavasti) kyseinen yksilö nähdään ratapäivillä jatkossakin. Katsotaan miten V8 tulee olemaan jäsenenä, vai päätyykö ulkomaille. HP4 tiimi tähtää Ahvenistolle kauden päättäjäisiin (2020).
Comment
Comment