Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastusmonologit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vanhalla Aatulla oli tänään viimeinen katsastuspäivä. Läpihän se meni. Ainoastaan palaneesta sumuvalosta tuli korjauskehotus. Tämmöinen C4 on ihmeen kova rauta.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut jarpale; 18.4.2018, 11:38.

    Comment


      Näyttää tosiaan siltä että läpi menis paristakin kohtaa ;)

      Comment


        Ilkeä mies hyi pois

        Comment


        • Nuo alalistat saat edullisesti alvadi.ee. Just vähänaikaa sitten tilasin itse ja laatu yllätti kyllä positiivisesti.

          Comment


            Faijalla kanssa vastaava puoli miljoonaa purjehtinut aavelaiva. Osti muutaman vuoden ikäisenä aikoinaan ja leimalla ollut sanomista vain jarruista, iskareista yms. kuluvista osista. Meinaa pitää niin kauan kuin laatikko ja kone toimii :D Miksikäs viimeinen leima?

            Comment


              Mahtaa "viimeinen katsastuspäivä" tarkoittaa katsastusjakson viimeistä päivää. Ei kai näistä kukaan enää vapaaehtoisesti luovu.

              Comment


              • Audin Katsastus 20.5.2018 jälkeen

                Onko kellään jo tietoa miten nyt toukokuussa voimaan tullut päästö- ja obd mittaus yli 10 vuotta vanhojen autojen osalta, vaikuttaa esim. 1992 Urs4 2.2t auton kohdalla. Voiko mittaukset tehdä etukäteen ennen katsastusta, ja mitä oikeastaan pitää mitata, siis mikä katsurille riittää ja mikä ei? Vai onko mikään muuttunut käytännössä??

                Comment


                  Tietääkseni mikään muu ei muuttunut kuin nuo katsastusajat, eikä Trafin sivuiltakaan löytynyt mainintaa muusta kuin katsastusaikojen muutoksista. https://www.trafi.fi/tieliikenne/kat...ikaiskatsastus

                  Comment


                    Puhuvat esson baarilla että nelivetoja joita ei käytetä rullilla, pitäs tuoreiden sääntöjen mukaan hidastuvuus mitata jollain erillisellä laitteella koeajolla. Liekö totta ja minkälaisia vehkeitä ne on?

                    Comment


                    • Yli 10vuotiaiden autojen päästömittaukset menee ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Jos on alle 10vuotias bensa-auto, niin tehdään vain pelkkä obd-testi. Dieselit menee myös samoin kuin ennenkin paitsi, jos on otettu käyttöön 1.9.2016 tai myöhemmin, niin tehdään pelkkä obd-testi.

                      Comment


                      • Eilen tuli käytettyä tuo 8v katsastuksessa ja Koivuhaan Autokatsastuksella homma toimi taas vallan mainiosti. Sähköinen käsijarru ylitti juuri ja juuri rajan vaikka palat tuli juuri vaihdettua ja takajarrut käytyä muutenkin läpi. Jotain outouksia noiden testaamisessa dynolla kuulemma on. Täytyy muistaa testata jossain jyrkässä mäessä miten tuossa pitoja piisaa.

                        Comment


                        • Sama juttu -09 tiguanis sähköinen käsijarru meni oli juuri sallitun rajan yläpuolella 2viikkoa sitten.

                          Comment


                            Tänään tuli käytettyä auto katsastuksessa ja jäi kyllä todella hyvä fiilis paikasta ja henkilökunnasta! Sain netissä varattua ajan noin 2h ennen ja mut otettiin sisään samantien, vaikka olin vähän etuajassa. Katsastus hoitui nopeasti ja asiallisesti. Paikka oli Kymppikatsastus Oy ja löytyy Lielahdesta Tampereelta.

                            Mulla testattiin jarrut sekä lukkojarrutustestillä takapihalla, että dynossa. Sähköinen käsijarru antoi jotain "malfunction" -erroria, mutta se oli ilmeisesti ihan normaalia. Autosta ei löytynyt sanottavaa ja seuraava kerta onkin sitten vasta kahden vuoden päästä, jihuu!

                            Comment


                              Systerin Golf mk3 ei mennyt leimasta läpi takajarrujen liian suuren eron takia. Sama juttu viime vuonna samalla asemalla.

                              Putsasin ja säädin takajarrut viime viikonloppuna ja duunin juuri kalibroidulla testerillä ero tippui 13%.

                              Konttorilla oli eilen näyttänyt kuitenkin 27%, eli leima tuli rimaa hipoen. Onko kukaan huomannut eroja noissa jarrutestien lukemissa? Tulee mieleen, että onkohan konttorilla vehkeet varmasti kunnossa, tai sitten duunin testeri kalibroitu ketuiksi.

                              Comment


                                Kyllä meillä on ainakin töissä näyttäny eri tuloksia kun seinän toisella puolella insinöörillä, niitä on sitten käyty yhdessä insinöörin kanssa ajelemassa ja todettu että taitaa toimia vaikka toinen dyno näyttää mitä sattuu. Sitä en kyllä osaa sanoa et kumpi on ollu viallinen mut aina on leima asiakkaalle tullu.

                                Comment


                                • B6 meni taas läpi leimasta ns. heittämällä. Tuli vaan mieleen tarjota kun oli kaunis päivä ja ajelin lähellä konttoria. 20 minuutin päästä oli taas leimaa vuodeksi.

                                  Comment


                                    Kia (2012) meni heittämällä läpi, seuraava katsastus 8/2020. Fordin kävin keväällä niin se täytyy käydä näyttämässä ensi keväänä, sitten tulee siihen 2021 seuraava katsastus

                                    Comment


                                      S2 kävi tänään leimalla. Ei huomautettavaa ja kun sattui sopivasti olemaan aikaa, tutkittiin vähän tarkemmin takapäästä kuuluvaa kolahdusta. Takajousi pitää ääntä. Ei liene ihan paikallaan.

                                      Edellisestä leimasta vajaat 1900km lisää mittariin.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • Noista dynoista sen verran että kerran vuoteen ne aina tarkastetaan ja kalibroidaan. Voimien määrä voi heitellä eri dynolla mutta jarruvoimien erot puolilla näyttää kyllä samaa jokaisella dynolla.

                                        Comment


                                          Skodan kanssa eilen leimalla, läpi meni niin kuin ehjä auto menee. Vasen peilivilkkupolttimo piti ennen vaihtaa mutta siellähän olikin ledi jonka vuoksi koko valomoduuli pitää vaihtaa. Katsastaja ei kuitenkaan huomannut että vilkku ei toimi. :) Katsastuksella hintaa 45€ kun päästöt oli jo huollossa otettu. En muista aikasempaa leimaa otettiinko silloin OBD testi mutta nyt ei otettu, noin vanhoista dieseleistä(-06) ei kuulemma oteta ja selitti jostain lakiuudistuksesta jonka mukaan 2016 jälkeen rekisteröidyistä alettaisiin testi ottamaan. Menikö tuo nyt sinnepäinkään oikein?

                                          Comment


                                          • Dieseleistä ei oteta obd lappua vasta kun juurikin noista uusista, olisiko se nyt ollut se 2016 jälkeen rekisteröidyistä.

                                            Comment


                                              1.9.2016 tai sen jälkeen käyttöönotetuista dieseleistä tehdään pelkkä OBD.

                                              Comment


                                                388500km ajettu A4 B6 1.8Tq, työreissujen välillä parin viikon kesäloma ja mieleen juolahti että varmaan pitäisi auto katsastaa. Ainoa huomatus(/korjauskehotus) oli etusivulasien tummennus. Laadukkaalta vaikuttaa palvelu katsastuksen laadun kannalta, alusta tutkitaan huolellisesti yms oleelliset asiat. Kaikkia Lahden asemia en ole testannut mutta tämä on kyllä tähän mennessä paras, A-Katsastus Lahti-Laune.

                                                Comment


                                                • Tämän vuoden katsastus takana. Audi A4, 2004, 274 tkm. Polttaa öljyö noin 6 dl/1000 km. Muutama viikko sitten asensin Kiinasta tilaamani MAFin. Päästöarvot oli tosi hyvät.

                                                  CO% 0,00
                                                  C02 15,20
                                                  HC 1
                                                  02 0
                                                  Lambda 1,000

                                                  Comment


                                                  • Tulipa koettua puolalainen katsastus, rouvan pikkukakkonen kävi äsken käsittelyssä. Ei antanut katsuri leimaa, vikakohteiksi lueteltiin pienoinen öljyvuoto sekä maalaamattomat jarruputket takana. Savuarvoa ei mitattu, valojen toimintaa ei tarkistettu, alustan niveliä ja puslia ei väännelty, autoa ei edes nostettu ylös. Jarrut sentään mitattiin ja iskarien toiminta testattiin. 2 viikkoa aikaa korjata. Maksoi 98 paikallista valuuttaa ja uusintakatsastus parikymppiä päälle.

                                                    Näkisin vaihtoehtoja olevan tässä vaiheessa tasan kaksi. Joko pyyhin öljyt rätillä pois ja ajelen viikon päästä iloisena katsurille tai sitten puran koko keulan osiksi ja tiputan moottorin sekä laatikon hydrauliikkayksikköineen alas.

                                                    Comment


                                                      Kuinka maalaamattomat jarruputket on voitu hylätä, jos auto ei ole käynyt ylhäällä? Tietty jos katsuri on malttanut polvistua työnsä ääreen ja kurkata, mutta kuulostaa aika villiltä menolta muutenkin.

                                                      Comment


                                                      • Entinen Passat kävi leimasedällä keväällä, moite tuli rikkinäisestä vetonivelen suojakumista. Öljyäkin kuulemma vuosi, mutta jätti sen laittamatta lappuun kun sanoin, että nokkasorvi siellä vain hikoilee hevosvoimia vähemmäksi.

                                                        Pyysin vielä vääntelemään keulaa vähän rajummin, kun joku kolina keulassa oli jo tovin vaivannut. Ei kuulemma mitään moitteita. Hetki tästä, niin keula alkoi vielä pitää hetekkamaista narinaa. Tuloksena väljä raidetangonpää + pari tukivartta. Tilasin Saksasta sarjan Lemförderiä, loppu ne kolinat ja narinat.

                                                        Epäilenpä, että nuokin kepakot oli väljänä jo katsastuksen aikaan. Tuskin kolme paikkaa korkkaa yhtäaikaa vain pari viikkoa katsastuksen jälkeen...

                                                        Comment


                                                        • Aika lapsenkengissä tuntuu välillä olevan välysten löytymiset. Entinen B6 vaelsi aikoinaan kaistalla ihan kunnolla väljien varsien takia ja siltikin katsurilta puhtain paperein.

                                                          Comment


                                                            Ei ole kyllä katsuri ikinä löytänyt väljiä varsia Audin multilinkistä, aina ne on pitänyt itse etsiä.

                                                            Esimerkkinä vaihdoin juuri B7:n taaemmat alavarret, nosturilla väännellessä ei tuntunut väljiä (tosin narina kuului), mutta irrotettuna kädessä aivan väljät. Kaipa se katsurikin ne siinä vaiheessa spottaa, kun pallot ovat valmiina hyppäämään kuopistaan...

                                                            Comment


                                                              Ei tuo katsastusinssin homma ole ruususta. Sääntöjä pitää noudattaa, mutta jos kaikesta nipotat niin asiakkaat vaihtaa puljua. Minä pyydän koluuttamaan paikat kunnolla läpi, jos vain on aavistus, että jossain väljää.

                                                              Se kyllä otti reilusti nuppiin, kun a6ssa tuulilasista tuli korjauskehotus ja caddyssä survasi meisselin kynnyskotelons läpi

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X