Vierasmerkki Toyota MR2 Turbo oli seissyt viimeiset 6 vuotta. Tämä "latolöytö" lähti akun vaihtamalla käyntiin kuin palmun alta, eikä päästöissäkään ollut vahalla bensalla mitään vikaa. Ihan normi 6-vuotiasta 98E-bensaa oli tankissa. Leima tuli niin vähällä työllä, että itseäkin ihmetyttää. Ei tällä Mörrillä toki ollut ajettu edellisen katsastuksen jälkeen kuin 100 km, mutta silti.. autot tykkää ajamisesta.
En enää keksi mitään tekosyytä olla lähtemättä viikon kuluttua Forssan PickNickiin. Hyvä syy ajaa tankki tyhjäksi ja tankata tuoretta bensaa. Pitäisiköhän tankata seuraavaksi Kekkosentien Nesteeltä alkylaattibensaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Katsastusmonologit
Collapse
X
-
282tkm ajettu 2015 BiTDI A7 huomautuksitta läpi, mittauksissa K-Arvo 0,00 ... Audi TDI Clean Diesel vai työntikö mittalaitteen sinne pakoputken osaan missä on Active Sound generaattori?
Iskarit etu 67/66%, taka 74/75%.
Leave a comment:
-
Iskaritestereissä on eroja havaittavissa varsinkin eri testimenetelmä(eusama vs boge), mutta meidänkin asemalla on kaksi käytännössä samanlaista testeriä käytössä ja tulokset voivat silti heittää toisistaan. Molemmat laitteet on luonnollisesti tarkastettu/kalibroitu säännöllisesti.
Varsinaista hylkyrajaa vaimennusteholle ei ole(pl. 0-tulos), koska eri ajoneuvojen rakenteiden takia tulokset eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Sen sijaan akselin iskunvaimentimien keskinäisen eron ylittäessä 40 %, voidaan ajatella toisen vaimentimen olevan teholtaan huomattavasti toista heikompi.
Varsinkin kevyillä autoilla vaimennustulokset testerillä voivat olla tosi alhaiset, vaikka vaimentimet olisivat uudenveroiset. Matalaprofiiliset renkaat korkealla rengaspaineella heikentävät myös herkästi tulosta oman kokemuksen mukaan.
Leave a comment:
-
Taas on tullut käytyä parilla konttorilla katsastamassa Audeja. Iskaritestit ihmetyttävät.
Audi 1: Ensimmäisen konttorin arvot olivat vasemmalla puolella 5 %-yksikköä pienemmät sekä edessä että takana. Oikealla puolella arvot olivat 11 %-yksikköä pienemmät. Kummasti pieneni iskareiden välinen ero-%.
Audi 2. Sama ensimmäinen konttori. Mittalaite näytti nollaa, mutta pari sanaa katsurin kanssa vaihdettuani käytti autoa toisella testerillä ja tuli leima otteeseen.
Näistä ensimmäisellä konttorilla kaverin Ässä hylättiin iskareista. Moittivat vielä, että kyllä sen jo ajossakin huomasi. Kai se joku MikaSalo oli, kun ei siitä konttorin pihalta kauemmaksi lähtenyt koeajolle. Viikko-kaksi siinä yritettiin keksiä, että kuinka ne nyt on niin huonot, kun ei keksitty sellaista tienpintaa, jossa auto olisi huonojen iskareiden takia pyrkinyt karkaamaan omille teilleen. Vaihdettiin kesärenkaat alle, kun tuli toukokuu ja käveri vei toiselle konttorille. Siellä kehuivat, että ovat hyvät (prosentit jossain 60 hujakoilla) ja leima tuli paperiin.
Ovatko noi iskaritesterit ihan lottokoneita? Mikä on viralllinen hylkyraja vai onko sellaista?
Itse ainakin luotan jarrutestereihin enemän kuin noihin ravistimiin. Harmi vain, että aina eivät käytä nelivetoa jarrutestissä, vaan kuittaavat jarrujen toiminnan koeajolenkillä. En ole sitten jälkikäteen enää kehdannut pyytää käyttämään jarrutesterissä, kun on jo lappu kourassa. (Normaalisti olen kyllä hallissa seuraamassa katsastusta, mutta jotkut katsurit ovat ovelasti luikahtaneet takakautta pihalle ja päässeet yllättämään. Useimmat kyllä kertovat, että nyt lähtevät katsastamaan sitä ja sitä autoa, mutta kaikki eivät ole yhtä asiakaspalveluhenkisiä.)
Leave a comment:
-
Jos on puusilmä katsuri niin ei välttämättä kysele, mutta todennäköistä on että alkaa ihmettelemään. Katsastin tuosta syystä oman A3:n 2-paikkaiseksi.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Revin takapenkin pois 8J:stä. Onko kokemuksia, kyselläänkö sen perään katsastuksessa?
Leave a comment:
-
Näin se vaan on, ainoastaan vaihtamisopastimesta tulee korjauskehotus jos se ei toimi.
Leave a comment:
-
Turvajärjestelmästä kun on kyse, hylätty tulee. Löytyy katsastuksen arvosteluperusteista C12.4. kohdasta.
Leave a comment:
-
Leima tuli. Saa olla nuo mataksi hakkaantuneet purku-umpiot varmaan syksyyn asti kunnes tarvii taas valoilla jotain nähdäkin.
Leave a comment:
-
On tuossa ollu jo omistajallakin vähän zerofucksgiveniä. Jos nyt vie auton näytille jossa tuollaisia helposti kotona todettavia ja korjattavia vikoja kuten toimimattomia valoja ja sekaisin kesä-/nastarenkaita niin näkeehän sen katsastajakin jo kilometrin päästä että ei tälle oo mitään muutakaan huoltoa tehty. Näkyis olevan jonkun firman auto nimestä päätellen. Todnäk joku huoltoauto jolla on vaan ajettu ja tankattu ilman että ketään on varsinaisesti kiinnostanut missä kunnossa vehkeet on kunhan vaan liikkuu. Eri asia on pedantti autoharrastaja joka huolehtii omastaan, tuollaiset rikkinäiset jarrut sun muut kyllä huomaa ajossakin mutta ei noista firmojen yhteiskäyttöautoista kukaan välitä, melkein päinvastoin.
Leave a comment:
-
Ruostevauriota lukuunottamatta ihan normaalit viat vanhalle Audille joista selviää muutaman tunnin pajotuksella. Vähän vastaavanlainen lista oli kun joku vanha B5 koppanen vietiin Veikon katsastukseen. Tuli niin pitkä lista et just silloin ei jaksanu alkaa pajottaan. Auto seiso 1,5v ajamattomana ja uusi yritys toisella konttorilla. Totesi et 1 raidetangonpää vähän väljä mut ei merkannut otteeseen ja leima tuli. Jotkut konttorit vaan vihaa vanhoja autoja ja nillittää joka asiasta...
Leave a comment:
-
Ei kerennyt jälkitarkastaa. Kun menen kuukauden päästä katsastamaan kokonaan uudestaan eri asemalle, niin sekö näkyy katsurille mistä hylky ensimmäisellä kerralla?
Leave a comment:
-
Jälkitarkastuksessa 1 kk sisällä katsotaan vain ne korjattavaksi merkityt; jos menee toiselle kuukaudelle niin täysi katsastus uudestaan. Ajaa saa sen aikaa, jos viat on korjattu.Alkuperäinen kirjoittaja pv Näytä viesti---Hylkylapusta voisi ymmärtää, että jos kuukauden sisään ei jälkitarkasta, niin tämän jälkeen on kuukausi vuosikatsastaa uudestaan?
Leave a comment:
-
Itse en periaatteesta käy samassa paikassa jälkitarkastuksessa. Se raha menee toisen konttorin kassaan. Joskus olen poikennut periaatteestani: kun mainitsin korkeasta jälkitarkastusmaksusta, niin katsastusmies kirjasi alemman tarjoushinnan hylkypaperiin.
Noissa jälkitarkastusmaksujen hinnoissa on suurta vaihtelua. Vakipaikassani katsastus maksaa 29 € + Trafin maksu ja jälkitarkastus 27 €. Se mitä käytän jälkitarkastuksissa veloittaa katsastuksesta 44 € ja jälkitarkastuksesta 20 €.
Leave a comment:
-
Jälkitarkastuksessa voi käydä ihan missä vaan, ei mene katsastus uusiksi. Toisessa paikassa jälkitarkastus voi olla jopa halvempi.
Leave a comment:
-
Jos ei halua samalla asemalla/katsurilla käydä jälkitarkastuksessa niin onko käytävä koko katsastus uusiksi? Hylkylapusta voisi ymmärtää, että jos kuukauden sisään ei jälkitarkasta, niin tämän jälkeen on kuukausi vuosikatsastaa uudestaan?
Leave a comment:
-
Lähestytään tätä ketjua välillä hieman toisesta näkökulmasta, kun aiheen ammattia harrastelen. Viimeaikoina on tullut B8-koppaisten ja muiden vastaavilla alustoilla olleiden taka-apurunkojen ruostetapauksia vastaan, joten suosittelisin kurkkaamaan apurunkojen muovien alle, ettei omalle kohdalle sattuisi mätää sellaista.
Leave a comment:
-
Kyllä N53. Katsuri varmaan löysi tuon kun lopetti vänkäämisen ja alkoi sanomaan että näissä suorasuihkukoneissa on imukanavat karstoittuneet aina aivan tukkoon. Lähdönpäihin toivotteli vielä että hän kyllä vaihtaisi tuollaiset coilover jouset normaali alustaan.
Leave a comment:
-
Varmaankin N43- tai N53-moottori kyseessä? Tuohonhan löytyy Traficomin listalta valmistajan ohje, joita katsastajien täytyy noudattaa.
https://www.traficom.fi/sites/defaul...mbda_arvot.pdf
Leave a comment:
-
Käsijarru tehoton ja ajovalojen led projektorit ei ole halogeenit. Edellämainituista hylky. Moottorin öljyvuodosta paheksuntaa. Ihmettelyä pienesti epätasaisesta takaiskunvaimennustehosta. Väittelyä onko pakoputkessa iso reikä vai pitääkö laihaseosmoottorin käydä yli 2 lambda-arvolla.
Pyöräpainot
417 398
409 394
arviolta 100kg katsuri kyydissä.
Leave a comment:
-
Sepä löysi katsuri Kolopallosta katkenneen etujousen. Ja oikea takaiskari oli huono, kai se siellä on välillä kolissut. Iskarista ei merkintää lappuun. Olisi nyt olleet viat edes samassa päässä autoa. Hyvä syyhän siihen olisi nyt laittaa koko alusta uusiksi mutta kun ei budjetti anna tällä hetkellä myöten...
Leave a comment:
-
En edes kehtaa sanoa kuinka paljon pitkäksi on mennyt kakkosauton katsastus. :D
Noh heti huomisaamulle löytyi aika työmatkan varrelta.
Leave a comment:
-
Jarrullisten kärryjen katsastusehdot tiukentuneet kuulemma huomattavasti ja pitää Trafin ehtojen mukaan nykyään pystyä nostamaan ylös tai rasvamontun kautta katsomaan pohjaa. Moni pienempi ei enää niitä tee tämän takia.
Kuulemma oli parin katsastusaseman toimesta lähtenyt lapasesta ja päästäneet puolimätiä kärryjä leimalle pilvin pimein. Jossain vaiheessa osunut schaiba tuulettimeen, ja nyt kaikki kärsii.
Leave a comment:
-
Valonläpäisykyky pitää olla vähintään 70% tuulilasissa ja etusivuikkunoissa, vaikka olisikin tehtaalta tummat lasit.
Leave a comment:
-
Tuo on kyllä kans yksi sellainen pykälä joka on ihan jokaiselta kannalta katsottuna aika typerä.
Jos katsoo asiaa auton omistajan mielestä, ei hän tietämättään asenna tai asennuta tummennuskalvoja etusivulaseihin. Jokainen tällaiseen operaatioon ryhtyvä tietää varmasti että pomppu siitä saattaa tulla. No, sitten tulee, revitään kalvot irti, käydään uusintanäytöllä ja paluumatkalla haetaan motonetista uusi paketti kalvoja ja asennetaan samana iltana.
Jos katsoo asiaa katsastusinssin mielestä niin työtäänhän tuo vain tekee ja jos huomaa tuollaisen laittomuuden niin siitä on merkintä merkittävä. Vaikka tietää ettei siitä tule kuin vittuilua ja uusintanäytöllä ilman tummennuksia oleva auto on seuraavana päivänä taas tummilla laseilla prisman parkkipaikalla.
Sitten on vielä autonvalmistajia jotka saattaa ihan tehtaalta tummentaa auton etusivulasitkin niin että ne on aivan yhtä tummat kuin jälkiasenteisillä tummennuskalvoilla ja tämä onkin täysin laillista. Ei mahda katsastusmies tai poliisi tien päällä mitään vaikka teknisesti lasin valon läpäisykyky olisi yhtä olematon kuin niillä erillisillä tummennuskalvoilla.
- Likes 2
Leave a comment:

Leave a comment: