Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastusmonologit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jos iskari kolisee niin aika entinen iskari on sitten se, just saying

    Comment


      Paitsi jos (takapäässä) kolkkaa yläpään tuki. Omasta autosta tuomittiin leimalla takaiskareista hylky. Uusi alusta oli silloin ollut alla ehkä 3-4 tkm. Yläpään tuet sen sijaan oli aivan morjens. Säädettävää alustaa sai tunkata senttitolkulla kun vaihtoi uudet. Kolinat poistui.

      Comment


        Alkuperäinen kirjoittaja Jarbb1 Näytä viesti
        Jos iskari kolisee niin aika entinen iskari on sitten se, just saying
        Senkun sanot, ei ole. Kohtuu uusiakin iskareita on pitänyt ärsyttävää naputusta, testerissä ei eroa muista mitenkään. En tiedä mikä kolinan sisällä aiheuttaa, mutta ei vaikuta toimintaan.

        Comment


        • Eilen oli neljän jälkeen hetki vapaata aikaan ja ajattelin katsastaa B8:n. Aseman piha oli lähes tyhjä, mutta maksukorttia lukijaan työntäessä viehättävä rouva totesi, että voi kestää hetken, on Trafin tarkastajat paikalla tarkastamassa, bingo. Olisi pitänyt jättää maksamatta.

          Autoa katsastettiin aika tarkkaan puoli tuntia, eikä mitään sanomista tietenkään löytynyt, mittarissa vasta 245t. M**kun näköinen setä pyöri haukkana auton ympärillä ja katsuri kävi jopa tarkistamassa koneelta, onko alusta varmasti merkitty. Ehdin seuraavaan tapaamiseen sekunnilleen oikeaan aikaan.

          Comment


          • Kun trafin tarkastaja tulee käymään niin ei ole kellään kivaa, sillon joutuu tekemään kaiken just eikä melkeen niin kun se on määrätty

            Comment


            • Haluan katsastajana avautua tänne millaista on tiskin toisella puolen. Ihmiset ei aina ihan ymmärrä vaikka selkokielellä kertoo ja näyttää missä on vika. "Eihän toi nyt paha välys ole" näin esimerkkinä. Välys se pienikin välys on. Puolet mulkuista katsastusmies tarinoista vähintään on vain sitä että ihminen joka ei ole katsastusmies luulee olevansa oikeassa ja ei ymmärrä tilannetta. Kyllä katsastajatkin virheitä tekevät mutta ei lähellekkään niin paljon kuin tarinat antaa ymmärtää.

              Comment


              • ^ varmaankin juuri noin. kuinka moni vielä haluaa mennä sinne montun reunalle "asiantuntijaksi" katsastajan riesaksi? Mä kävin joskus, kun kortti oli tuore, mutta enää ei viitsi.

                Nyt kun varaa ajan verkosta, saapuu sovittuna aikana (mielummin puhtaalla ja siistillä autolla), antaa katsastajan tehdä työnsä ja nauttii itse pullakaffet soffalla ja kiittää ja poistuu. Ei vois olla asiakkaana helpompaa.

                Viimeksi kyllä oikein kutsuttiin hallin puolelle, kun tuontiauton (A6, Moonlight Bluet met.) väri aiheutti päänvaivaa. Keskustelu meni jotenkin näin:

                - Mikä tää sun auton väri on, kun Ruotsin otteessa lukee sininen, mutta tää auto on tummanharmaa
                - Kyllä se kai joku sininen on
                - Niin toi värikoodikin sanoo, mutta silmä ei meinaa uskoa
                - Oliko se joku Moonlight Blue tai vastaava
                - no, täysikuun aikaan voi tapahtua mitä vaan. Kirjataan siniseksi.

                :-D

                Comment


                  En minäkään sitä selän takana seisomista vain kyttäämisen takia ymmärrä. Ite meen kyllä kahvini kanssa sinne halliin toljottamaan mutta lähinnä syystä että ne mahdolliset korjauskehotukset on (varsinkin alustan puslien/tuentojen kanssa) välillä niin epämääräisiä ettei niistä tiedä mitä siellä on sitten vialla ja harvalla on kotona mahdollisuus ravistaa tukivarsia samalla tavalla.

                  Appikokelaan autosta jäi yksi korjauskehotus korjaamatta kun en lopultakaan saanut paperista enkä auton alle kurkkimalla selville mistä oli kyse. Seuraavana vuonna menin itse viemään saman auton näytille ja selvisi sitten kun oli itse auton alla ja näki omin silmin. Korjauskehotuksessa luki jotain tyyliin alatukivarren nivel, oikea. Tosiasiassa kyseessä oli taka-akselin vakaajatangon linkki tai näin tuttujen kesken koiranluu.

                  Ylipäätään olen tuohon nykyiseen konttoriin pääosin tyytyväinen. Mitä nyt välillä joutunut tappelemaan jostain umpioiden hyväksyntämerkinnöistä kun sille yhdelle miehelle ei siellä kelpaa edes maahantuojan todistus vaan pitää erikseen aina hakea aseman omistaja paikalle.

                  Comment


                    Automies vs katsastaja on vähän sama asetelma kuin potilas valmiin googlediagnoosin kanssa lääkärin juttusilla. ;)

                    Kunnon automiehellehän on kunnia-asia tietää "kaikki" autoista, vaikkei lopulta ihan kaikkea ymmärtäisikään. Tämä siis Jarbb1:n avautumiseen viitaten.

                    Comment


                      Itse menen sinne alle toljottelemaan kun yleensä löydän enemmän vikoja alustasta kun katsuri. Kotona kun ei ole tärryytintä. Yleensä on mennyt puhtain läpi, mutta silti saattaa vaihtua puslia tai vetarin kumeja. Katsastettu auto ei tarkoita enää nykyään ajokuntoista autoa :( esim työnalla olevan A3 alustasarja asennettu väärin ja olisi kuulunut laittaa ajokieltoon jo kahdesti. Eikä vian huomaamiseen tarvitse olla mikään audi spesialisti.

                      Comment


                      • jatkoa monologiini...

                        Tänään asiakas oli ilmeisesti sokea kun hylkäsin ruosteisen jarrulevyn takia ja osoitin sormella että katsoppa tohon, tuo tuossa on ruostetta. Asiakas väitti että ei ole ruostetta kirkkain silmin. (Oli siinä muutakin, 4 korjauskehotusta rikkinäisistä valoista.)
                        Tälläisten asioiden kanssa sitä katsurina joutuu painimaan välillä. Ei oo helppoo meilläkään.

                        Comment


                          Tämä jarrulevyjen ruosteisuus on vähän hassu juttu, kun toimivat jarrut ei ruostu. Itse sain aikoinaan ohjeita hioa levy puhtaaksi. Eipä tarvinnut pitkään asiaa miettiä totesin, että jumissa täytyy olla. Ja niin olikin vaikka dynossa meni vielä läpi.

                          Comment


                            Olen koittanut olla julkisesti huutelematta ko. koiranvirasta, mutta samapa se kai on, kun asian voi kumminkin lukea rivien välistä aiemmista viesteistä tai todeta muuta kautta. Samojen asioiden kanssa siis painin... Se on tullut todettua moneen kertaan, ettei kaikkia voi millään miellyttää. Toiset tykkää huolellisesta tarkastuksesta ja toisille aivan selvät hylkyviatkin on turhaa nipotusta. Välillä mielensäpahoittajien absurdille ajatusmaailmalle ei voi kuin nauraa.

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja panu Näytä viesti
                              Automies vs katsastaja on vähän sama asetelma kuin potilas valmiin googlediagnoosin kanssa lääkärin juttusilla. ;)

                              Kunnon automiehellehän on kunnia-asia tietää "kaikki" autoista, vaikkei lopulta ihan kaikkea ymmärtäisikään. Tämä siis Jarbb1:n avautumiseen viitaten.
                              Automies foorumilta luetun diagnoosin kanssa vs autokorjaamo....
                              Kyllä me korjataan tasan sen mitä asiakas vaatii. Se tuleeko auto kuntoon on eria asia.
                              Parempi olisi vaan että ilmoittaa merkkivalon palavan, tutkikaa ja laittakaa kuntoon.

                              Comment


                              • Ite tykkään kanssa mennä halliin mukaan pällistelemään. Saa hieman paremman kokonaiskuvan vrt. pelkästä lapusta tavaamalla. Toistaseks on ne katsuritkin ollut mukavia ja vinkannut siinä esim. vaihtokuntoa lähestyvistä jarrupaloista tms. Siinä samalla tullut sitten jutusteltua niitä näitä autoon liittyen. :D

                                Ei kyllä käy kateeks ammattiryhmää, kun tietää minkälaisia ihmiset osaa olla kun joku ei miellytäkkään.

                                Comment


                                • Mä oon kans aina katsastuksessa mukana seuraamassa vikojen löytymistä. Toistaiseksi kolme leimaa virheettömällä listalla, mutta eiköhän sieltä seuraavassa tule jostain puslasta väljää narinasta päätellen.
                                  Itse parhaimmillaan saan ajaa autoni konttorille sisään ja sieltä ulos :)

                                  Comment


                                    Täysin totta tuokin mitä pulla sanoi.

                                    Joskus on jotain pientä nokittelua korjaajien ja katsastajien kesken, kun jommaltakummalta on jäänyt jotain huomaamatta tai muuten hoksaamatta :) Ja välillä korjaajien kanssa antoisia keskusteluja joissa voi oppia puolin ja toisin...

                                    Aina saa tulla hallin puolelle ihmettelmään, jos kiinnostusta on. Se on vaan hyvä asia ja saattaa jopa kertoa siitä, että autosta pidetään huolta. Paljon helpompi näyttää vikalistan ulkopuoliset lisähuomiot samantien, kun yrittää muistella niitä loppupalautteessa.
                                    Jotkut toteaa tuosta mahdollisuudesta vaan ettei ymmärrä autoista mitään. Sitä vartenhan siellä on henkilökunta, joka "tietää jotain". Ja aina saa kysellä "tyhmiäkin".

                                    Comment


                                      En muista laitoinko aikoinaan tännekin: Tytär käytti Voortin A-katsastuksella. Lapussa että alapallo väljä ja helma hitsattava. Tilasin ajan paikallisesta korjaamosta. OLi auto ollut siellä tunnin niin korjaaja soitti että tuu näyttään mitä vikaa alapallossa on. Sanoin etten minä tiedä muuta kun mitä katsuri kirjoitti papruihin. No korjaaja mutisi ja lähti tilamaan uusia tukivarren puslia ( jotka olivat aivan sököt) . No sitten soitti että btw olka-akselista on korkannut jarrusatulan pultin kierteet, eli satula oli irtonaisilla pulteilla kiinni.
                                      Olis pitänyt ostaa kori kaljaa, lämmittää sauna ja lähettää korjaaja ja katsuri sinne- olis varmaan ollut hauskaa keskustelua, ammattitaidosta, puusilmästä yms.

                                      Comment


                                        Alkuperäinen kirjoittaja panu Näytä viesti
                                        Täysin totta tuokin mitä pulla sanoi.

                                        Joskus on jotain pientä nokittelua korjaajien ja katsastajien kesken, kun jommaltakummalta on jäänyt jotain huomaamatta tai muuten hoksaamatta :) Ja välillä korjaajien kanssa antoisia keskusteluja joissa voi oppia puolin ja toisin...
                                        Me ei myydä katsastustarkastuksia lainkaan. Toki selkeät asiat katsotaan huollossa jarruletkut, levyt, palat, alustan välykset, puslien kunto, valot, jne mutta katsastustarkastus nimellä ei koskaan. Välykset jää helposti huomaamatta kun ei ole samoja vehkeitä alustan kuritukseen kuin konttorilla. Ja siitähän se soppa sitten syntyy kun jotain jää huomaamatta...

                                        Comment


                                        • Katsastuksessa jos ei itse jouda käyttämään niin olisi monesti kiva saada kuva väljästä paikasta johon sormi osoittaa. Jos ei itse ole paikalla näkemässä, niin todella vaikea toisinaan päätellä katsurin antamasta lapusta että mitä pitäisi alkaa uusimaan.

                                          Comment


                                            Korjaajia on monen tasoisia... Ei ole harvinaista, että vielä jälkitarkastuksessakin jarrujen tehoero paukkuu yli vaikka "kaikki" on uusittu tai herkistelty. Ei siihen välttämättä tarvita kuin palat kuiviltaan ilman voitelua tuki-/liukupinnoissa vaikka satulat ja männät liikkuu herkästi.

                                            Asennusvirheetkään ei ole pois suljettu - varsinkin tee-se-itse-miehillä. Ja jotkut vielä ihan pokalla olettaa, että pelkkä korjaamokuitti riittää todisteeksi onnistuneesta korjauksesta.

                                            Välillä täytyy kyllä nostaa hattuakin taitavasta vian hausta haastavissa tapauksissa :) Näistä on aina mielenkiintoista kuulla tarkemmin.

                                            Viat olisi hyvä paikallistaa mahdollisimman tarkasti ja tarvittaessa täydentää vaikka käsin kirjoittamalla (ellei koneelta löydy valmiita vaihtoehtoja) ettei tarvitse arvailla.

                                            Comment


                                            • Itse käytän omissa vanhoissa romuissa katsastusta vian etsintään, kun itse muuten huoltelen. Aiemmin muutamaan kertaan ei ole uudemmat autot menneet katsastuksesta läpi, vaikka viikkoa aiemmin ovat olleet merkkihuollossa. Miksi tuollaiset merkkiliikkeet tarjoavat "katsastus" tarkastusta, vieläpä kalliimpaan hintaan, jos huolto-ohjeen mukaisella vuositarkastuksella ei auto mene katsastuksesta läpi? No, helppo vetää ruksit ruutuihin ja rahat pois. Katsotaan sitten autoa oikeasti lisämaksusta.
                                              Toki kilpailu katsastuksessakin on auttanut eli törkeimmät mulkut sieltäkin on saanut mennä ja oikeat miehet jääneet. Enpä ole aikoihin saanut enää huonoa asiakaspalvelua katsastuksessa. Nykyisin olen siirtynyt yksityisille-/pienyrittäjille. Hinta on kalliimpi, mutta suosin Suomalaista.

                                              Comment


                                              • Noista alapalloista ja muista nivelistä: Välillä pallonivelet esim on sellasia että välys ei tunnu muuten kun sillon kun auto on renkaillaan ja ravistimella heilutetaan. Välillä asentajat kyselee että "Miksi sä ehjän alapallon olet hylännyt?". Siksi yleensä myös kirjoitan huomautuksena perään että todettu ravistimella.

                                                Vanhana asentajana ja nykyisenä katsurina oon huomannu kyl sen eron kun korjaamolla teki "Katsastustarkastuksia" ja nykyisin koulutuksen saaneena katsurina kattoo auton. Noissa kahdessa on hurja ero, itelläkin varmaan menny asentajana monta vikaa ohitse kun noita katsastustarkastuksia on tehny.

                                                Comment


                                                  Popparit esille, odottelen asentajan vastalausetta :)

                                                  Sen mitä voin sanoa muutaman viimevuoden kokemuksella on että autoa ostaessa ei kannata paljon painoarvoa laittaa tuoreellekaan leimalle. Kyllä sieltä semmosia pommeja joskus menee läpi että hirvittää.

                                                  Comment


                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Jarbb1 Näytä viesti
                                                    välys ei tunnu muuten kun sillon kun auto on renkaillaan ja ravistimella heilutetaan.
                                                    Ja juuri tästä syystä en katsastustarkastuksia myy.

                                                    Comment


                                                      Katsastus-setä laittoi korjauskehotuksen että ajovalot näyttää liian ylös. Reilun vuoden aikana ei kumminkaan yksikään auto ole räpsytellyt valoja missään välissä. En meinaa tehdä mitään koska noilla valoilla oikeasti näkee vaikka ei lisäpitkiä olekaan, eikä tule. Jännä kun vuosi sitten ei sanottu mitään.

                                                      Comment


                                                        Melko tieteellinen tapa todeta ettei valot näytä ylös, jos ei kukaan vilkuttele.
                                                        Mittalaitteessa on viiva. Jos se on sen yli, niin se on yli ja pitää korjata. Vilkuttelee joku valoja tai ei.
                                                        Toisaalta mittauksissa tulee heittoja, vaikka kaikki onkin kalibroitua jne.
                                                        Tai ollut sopivasti kontissa tavaraa että näyttää ylös. Tai rengaspaineet eri kuin viimeksi.

                                                        Comment


                                                          Onko kukaan muu samaa mieltä että jos valot säätää sen katsastusaseman masiinan mukaan niin ei niillä näe mitään? Onko se niin ylivarovaisen alas piirretty se mittalaitteen viiva kun esmes Elsan ohjeen mukaan säätäen jää 5m matkalla senttitolkulla ylemmäksi ja sitten konttorilla pitää taas säätää alaspäin.

                                                          Comment


                                                          • Viime katsastuksessa tuli korjauskehotus toisesta etusumarista joka näyttää liian alas. En ymmärrä miten se voi nyt liian alas näyttää, kun siihen ei ole kertaakaan koskettu tai ylipäänsä edes käytetty. Rengaspaineetkin olivat tismalleen samat kuin aiemmin.

                                                            Comment


                                                              Olen vähän sitä mieltä, ettei sen masiinan tuloksilla tee mm. mitään, ainakaan korkeuden suhteen. B6:n kanssa kävin ekassa katsastuksessa omistusaikanani ja valot näytti mielestäni todella alas. Kysyin katsastuksessa sen matolaatikkotestin jälkeen että onko valot korkeudeltaan oikein suunnattu: "kyllä on". Seuraavana syksynä säädin valoja oman maun mukaan ylemmäs, mielestäni sopivalle tasolle. Ei muita muutoksia valoihin tai auton alustaan, mikä voisi vaikuttaa korkeuteen. Seuraavalla leimalla säädön jälkeen kysyin taas katsurilta onko valot suunnattu korkeudeltaan oikein: "kyllä on".

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X