Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nyt ottaa päähän!!!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Valtion Rautateiden lippujen hinnat.

    Läksin tässä vertailemaan vaihtoehtoja ensi viikon perjantai-sunnuntai reissulle isolle kirkolle. Fonectan reittihaku näyttää yhdensuuntaiseksi matkaksi autolla 196km. Eli eestaas pyöreästi 400km. 400km*11L/100km*1.75€ on ~80€. Sen verran maksaa jos mamman kanssa tuolla 2tn painavalla V8-bensakrematoriolla lähdetään.

    Vertailun vuoksi halvimmat junaliput tulisivat maksamaan 170€. Se siitä julkisen liikenteen suosisimesta taas. Erotuksella käy jo hyvin syömässä jossain ravintelissa. Ei ees huvita laskea mitä sama retki maksaisi jos pihassa olisi joku ekosäästöpossu.

    Comment


      Samaa kironnut jo vuosia sitten, velipojan luona jää halvemmaksi käydä Haaparannassa autolla Riihimäeltä jo yksin matkustaessa. Junakin menee vain Kemiin asti, että siitä joutuisi vielä hakemaan tai menemään bussilla perille asti.

      Opiskelijakortti kun oli joskus vielä taskussa, niin silloin junalla tulikin mentyä, kun sai - 50% alennuksen.

      Comment


      • Tuo junalippujen hinnoittelukin on ihan ihmeellinen. Välillä tarjoushinnat ovat olleet korkeampia mitä ns. normaalihinta. Jossakin vaiheessa puhuttiin, että -50% opiskelijaetu olisi voimassa vain hiljaisempaan aikaan, ruuhkavuoroissa alennus olisi pienempi, varmaksi en osaa tätä sanoa.

        Netistä lippuja ostaessa on tullut useampaan otteeseen vastaan tilanne, jossa esimerkiksi Tampere-Oulu-välille ei ole enää paikkoja. Kuitenkin paikkoja on, jos haluaa vaihtaa paikkaa kesken matkan. Mutta verkkokauppa taas ei osaa sellaista lippua myydä, paitsi jos ostaa lipun kahdessa osassa esimerkiksi Tampereelta Seinäjoelle ja sieltä edelleen Ouluun.

        Mitään muuta tässä ei haeta kuin sitä, että pian lakkautetaan hiljaisemmat rataosuudet ja keskitytään näille pätkille, joissa matka-ajat ovat alle parin tunnin luokkaa, joilla voidaan kilpailla lentoliikenteen kanssa ja joita pätkiä mennään lähes päivittäin.

        Comment


        • VR hinnoittelee itsensä ulos.
          Esimerkiksi Joensuu - HKI tulee halvemmaksi lentää, kuin puksutella junalla...

          Comment


            Koin vittuuntuneeni riittävästi että sain oikeuden antaa palautetta.

            Lippujen hinnoittelusta varmaan kuuluu tasaisesti rutinaa. Kerron tässä oman elämän esimerkin. Rouvan kanssa olemme ensi viikon lopulla lähdössä kolmeksi päiväksi Helsinkiin. Junamatka Vammala-Tampere-Helsinki ja sama toiseen suuntaan maksaisi meiltä 170 euroa. Jos taas lähdemme omalla henkilöautolla, jossa on 4.2 litran tilavuuksinen 8-sylinterinen bensiinimoottori ja joka ei todellakaan ole mikään ekoauto ja kulutuskin toistakymmentä litraa sadalla kilometrillä, matkan kustannus onkin enää 80 euroa. Toki autossa on muitakin kuluja jotka on otettava huomioon mutta mitkä ovat perusteet nykyiselle hintatasolle?

            Miten kukaan muu kuin pääkaupunkiseudulla asuva voisi ikinä järkevästi suosia julkista junaliikennettä jos kulkeminen esimerkin tapauksessakin on yli kaksi kertaa kalliimpaa? Jos matkustajia olisi vaikkapa neljä ja autona joku muu kuin viime vuosituhannen aikainen bensakrematorio, hintaero yksityisauton hyväksi olisi jo kymmenkertainen! Siinä ei montaa matkaa vuodessa tarvitse tehdä että saa yksityisauton kustannukset katettua.

            Koska tähän viestiin vastaavalla henkilöllä ei tietenkään ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa lippujen hintoihin nyt tai tulevaisuudessa, en lähde sen törkeämpiin henkilökohtaisuuksiin. Koko konsernille kohdistetut terveiset kuuluvat: Vetäkää nyt hyvänen jestas päät pois perseestä. Ei tavan duunarit pysty käyttämään VR:n palveluita. Hintataso on karannut aivan järjettömiin, samaan aikaan palvelun tasoa heikennetään koko ajan.

            Nimimerkillä: Tervettä kilpailua raideliikenteeseen odotellen.
            Tuollaisena lähti palaute. Omalla nimellä, puhelinnumerolla ja @-postiosoitteella varustettuna. Laitoin vielä rastin ruutuun "Haluan että palautteeseeni vastataan."

            Comment


              Asiaa!
              Kereohan vastaus kun se tulee.

              Comment


                Toivottavasti ne soittaa sulle :) Näkisin että kovin mielenkiintoinen keskustelu tulee :) Yrittävät sulle selittää miksi kannattaa suosia VR:ää ja miksi kannattaa maksaa extraa siitä.

                Comment


                • Vastauksessa VR:n suosiminen perustuu todennäköisesti lomareissun osalta kutakuinkin niin, että samalla voi nauttia ylikallista kaljaa ravintolavaunussa eikä tarvitse huolehtia siitä, että porukassa on selvä kuski. Extrat maksat sekä matkan hinnassa että ravintolavaunun tarjonnassa.

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja jarituru Näytä viesti
                    VR hinnoittelee itsensä ulos.
                    Esimerkiksi Joensuu - HKI tulee halvemmaksi lentää, kuin puksutella junalla...
                    Millä firmalla lentää halvemmalla? Emännän sisko opiskelee Joensuussa niin voisin vinkata tästä ennen seuraavaa matkaa Poriin tai Turkuun.

                    Comment


                    • Finnairilla halvimmillaan HKI-JNS meno-paluu alle satasen. Kallein on lentää samana päivänä edes-takaisin, jolloin hinta voi olla jopa 500€.

                      Comment


                      • Taas ovat eri lahkojen hihulit palanneet ovikelloa rimputtelemaan ja satukirjoja/-lehtisiä jakelemaan. Muutamat yrittäneet tulla sisälle vainoharhoistaan höpisemään. Ottaa tuo käännytys ja pakkosyöttö kupoliin.

                        Comment


                        • Mun mielestä Flybekin operoi jossain välissä, jolloin hinnat olivat vielä vähän alemmat.
                          Anoppia ollaan lennätetty tuolla välillä Finskilläkin.
                          Kun piletit varaa ajoissa, eläkeläisalennuksineen päivineen, ei menopaluu maksa parhaimmillaan kuin 50€.
                          Nyt toukokuussa viimeksi, lennot 60€ ja juna taisi olla 70€...en muista tarkkoja summia.

                          Comment


                          • Silloin kun Vr:llä matkustan, ajelen Parkano-Tampere väliä. Lipunhinnat parhaimmillaan (parisen viikkoa ennakkoon varattuna) 5,20€ ja korkeimmillaan (hetikohta lähtevään, täyttöasteeltaan täydehköön junaan) ~17€. 5-13€ on mulle ainakin ollut tuosta välistä ihan ok, varsinkin kun tuo väli menee junalla noin 20min nopeammin kuin autolla.

                            Pidempien matkojen hinnottelu vaikuttaa kyllä olevan melko korkea, Veturi-asiakkaana saa aina silloin tällöin tarjouksia, jotka tosin on niin vaikeasti tajuttavia että jäävät yleensä käyttämättä. Tosin jos pakko on valita juna vs. linja-auto, niin melko paljon saa linjuri olla edullisempi, että siinä jaksaa tuntikaupalla istua.

                            Comment


                              Hki-Oulu-Hki väliä tulee aika paljon ravattua, eikä juna ole oikein edes vaihtoehto. Kun välttelee perjantaita ja sunnuntaita lentopäivinä, tulee lentäminen suunnilleen samanhintaiseksi tai jopa halvemmaksi. Mainittakoon vielä, että VR:n liput ovat olleet puoleen hintaan. :) Jos lähdetään vaimon kanssa molemmat niin sitten auto alle.

                              Ei siis pysty edes käsittämään noita VR:n täysiä hintoja.

                              Comment


                                Sillon oli Finskillä vielä halvemmat hinnat, kun Estonian liikennöi Joensuuhun... Mutta eihän sitä lystiä riittänyt kuin reilut puoli vuotta.

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis
                                  Lippujen hinnoittelusta varmaan kuuluu tasaisesti rutinaa. Kerron tässä oman elämän esimerkin. Rouvan kanssa olemme ensi viikon lopulla lähdössä kolmeksi päiväksi Helsinkiin. Junamatka Vammala-Tampere-Helsinki ja sama toiseen suuntaan maksaisi meiltä 170 euroa. Jos taas lähdemme omalla henkilöautolla, jossa on 4.2 litran tilavuuksinen 8-sylinterinen bensiinimoottori ja joka ei todellakaan ole mikään ekoauto ja kulutuskin toistakymmentä litraa sadalla kilometrillä, matkan kustannus onkin enää 80 euroa. Toki autossa on muitakin kuluja jotka on otettava huomioon mutta mitkä ovat perusteet nykyiselle hintatasolle?

                                  Miten kukaan muu kuin pääkaupunkiseudulla asuva voisi ikinä järkevästi suosia julkista junaliikennettä jos kulkeminen esimerkin tapauksessakin on yli kaksi kertaa kalliimpaa? Jos matkustajia olisi vaikkapa neljä ja autona joku muu kuin viime vuosituhannen aikainen bensakrematorio, hintaero yksityisauton hyväksi olisi jo kymmenkertainen! Siinä ei montaa matkaa vuodessa tarvitse tehdä että saa yksityisauton kustannukset katettua.

                                  Koska tähän viestiin vastaavalla henkilöllä ei tietenkään ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa lippujen hintoihin nyt tai tulevaisuudessa, en lähde sen törkeämpiin henkilökohtaisuuksiin. Koko konsernille kohdistetut terveiset kuuluvat: Vetäkää nyt hyvänen jestas päät pois perseestä. Ei tavan duunarit pysty käyttämään VR:n palveluita. Hintataso on karannut aivan järjettömiin, samaan aikaan palvelun tasoa heikennetään koko ajan.

                                  Nimimerkillä: Tervettä kilpailua raideliikenteeseen odotellen.
                                  No niin, pistetäänpä vähän omia "sisäpiirin" tietoja asiasta.
                                  Tuo nimimerkki särähtää eniten korvaan ja se ottaa päähän pirusti, että ihmisillä on tuo luulo kilpailutuksesta. Se kun ei ole ratkaisu tai no on, mutta helv**** huono sellainen. Sillä saada EHKÄ hetkeksi hivenen halvemmat liput, mutta sivutuotteena paskemmat kalustot(niin siis vielä paskemmat), enemmän ruuhkaa raiteille(mitkä siis jo nyt ylikuormitettuna) ja turvattomampaa liikennöintiä(jo nyt VR:kin yrittää ajaa sääntömuutoksia läpi, eikä niistä seuraa toteutuessaan hyvää, koska pitää varautua kilpailutukseen) jne.
                                  Kilpailutus ei ole tuonut juuri missään maassa mitään positiivista junaliikennöintiin, Ruotsissa täsmällisyys tippunut kuin lehmän häntä kun liikennöitsijöitä tuli muitakin ja sama esim. briteissä. Ja siellä sentään on ihmisiä, mitä kuljettaa, toisin ku Suomessa. Tämä on niin pirun harvaan asuttu maa, että halvat hinnat + hyvä kalusto + hyvät yhteydet ei onnistu VR:täkään eikä miltään muultakaan OSAKEYHTIÖLTÄ.
                                  Jo nyt VR:llä on sellainen luuta käynyt, että työntekijöiden on ihan turha odottaa mitään positiivistä muutosta vaan kokoajan ajetaan tiukemmalle ja firman tulos johtajille ja osakkeenomistajille.
                                  Niin ja tiedoksi nyt kaikille(kun kaikki sitä ei vieläkään tiedä), että VR ON NYKYÄÄN OSAKEYHTIÖ JA SEN PITÄÄ TEHDÄ OMISTAJILLEEN VOITTOA eli valtio vain osakkeenomistajana ei enää ns. auta missään. Junaliikennöinti pitäisikin minusta järjestää valtion puolesta ja näin turvattaisiin edes jonkinlainen liikennöinnin taso harvaan asutussa Suomessakin. Nykysuuntaus ajaa siihen, että isoimpien kaupunkien välillä tulee ok yhteydet ja iso osa lopetetaan tai sit se on todellakin niin kallista, ettei kukaan kulje junalla. Ja kallistahan junalla matkustaminen on, varsinkin useammalla henkilöllä ja harvoin tapahtuvana. Välillä tosin pääsee hyvinkin edullisesti. Ja kk-liput auttaa, jos kulkee paljon. Mutta siis Suomessa en usko yhtälön(halvat hinnat + hyvät yhteydet + hyvä kalusto) koskaan toteutuvan, jos koko paskaa ei hoideta valtion toimesta, koska Suomessa on liian vähän ihmisiä, joita siirrellä edestakaisin. Ja valtion hoitoon (tyhmät) päättäjät ei tule liikennöintiä antamaan, vaan kilpailutus ajetaan väkisin läpi(v2018 lähiliikenne ja kaukoliikenne v2024) ja olen 100% varma, että homma vaan huononee.
                                  Eikä pk-seudullakaan voi kulkea julkisilla, jos sattuu olemaan tarve mennä poikittain tai työajat on vähänkin oudommat. Tämäkin on kumma juttu, että muualla asuvat luulee näin melkein aina.
                                  Viimeksi muokannut Peke78; 7.8.2014, 20:49.

                                  Comment


                                    Taas ovat eri lahkojen hihulit palanneet ovikelloa rimputtelemaan
                                    Eipä noita ole pitkään aikaan näkynyt. Aikomus oli seuraavalla kerralla ilmoittaa heti ovella tuntihinta jolla saa tulla paasaamaan, lähtiessä sitten kassan kautta ulos. Tai en tiedä jaksaisiko kuunnella maksustakaan...

                                    Mutta aiheeseen, *tellan mainos "Bisneskin hymyilee kun paketit ovat ajoissa". Express Business Day näköjään nykyään tarkoittaa poikkeuksetta vähintään kolmea työpäivää. No, ei muuta kun taas korvaushakemusta kehiin.

                                    Comment


                                      K-raudan "mara" mainos radiossa... voi v****jen kevät ja k****ien takatalvi mitä paskaa...

                                      Comment


                                        +1, kiuas kuumenee välittömästi kun se mainos alkaa kuulua.

                                        Comment


                                        • Meillä nuo oveltaovelle valistajat ovat viime aikoina tyytyneet laputtamaan postilaatikoita. Ei ole varmaan muutamaan vuoteen ovelle saakka tullut kukaan keskustelemaan.

                                          Päähän ottaa nämä kelit ja hyönteiset. Päivällä talon ulkopuoliset remonttihommat on yhtä tuskaa tuossa helteessä, illalla taas kun keli muuten olisi hyvä, iskee mäkäräispilvi, joka estää työnteon pahemmin kuin yksikään ammattiliiton lakkovahti. Tuo on ihme homma, että marjametsässä ja hillasuolla kestää kävellä ja poimia hyttysten ja paarmojen seassa, mutta kotipihassa nuo mäkäräiset lamauttaa kaiken toiminnan täysin.

                                          Comment


                                            Firman sisäinen kommunikointi. Sitä kun ei vaan tunnu olevan!

                                            Comment


                                              Menisit sinäkin töihin Itellaan :) Siellä on hyvä ihmisen lakkoilla jos ei duunit tai työnantajan toimet miellytä.

                                              http://yle.fi/uutiset/ulosmarssi_vii...nnassa/7400615

                                              Comment


                                                No anto sen verran motivaatiota taas, että lähin loman viettoon puolilta päivin :)

                                                Comment


                                                • Kiva että saatiin asfaltti kotikadulle mutta vielä kivempaa olisi jos eivät olisi jättäneet hyppyriä ajoliuskaan: http://imgur.com/x97aEFB

                                                  Comment


                                                  • Jalkapallon kokoinen ampiaispesä mökin ulkohuussissa, allerginen pistiäisille, ei adrenaliinipiikkiä mukana, baygonit loppu, kaljaa otettu useampia ja tietty kaapelia tarttis päästä pikkuhiljaa laskemaan.

                                                    Comment


                                                      Toi helvatan lisäilmapumppu tuolla biturbon konehuoneessa. Aina tiellä!! Tällä kertaa EGT:n vaihdon tiellä, mutta tulipahan tehtyä.

                                                      Samaten 5-pytyn tulppa jäi vaihtamatta, kun ei hievahtanutkaan. Pitää vissiin käydä salilla ja yrittää uudestan :D

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja jabis Näytä viesti
                                                        Jalkapallon kokoinen ampiaispesä mökin ulkohuussissa, allerginen pistiäisille, ei adrenaliinipiikkiä mukana, baygonit loppu, kaljaa otettu useampia ja tietty kaapelia tarttis päästä pikkuhiljaa laskemaan.
                                                        Armeijassa tuli käsivarsipaska tutuksi, sillä pärjäilee kaapelin laskussa kun vain muistaa puristaa housunmutkan etupuolelle, ettei kaapeli löydy kalsareista.

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
                                                          Toi helvatan lisäilmapumppu tuolla biturbon konehuoneessa. Aina tiellä!! Tällä kertaa EGT:n vaihdon tiellä, mutta tulipahan tehtyä.

                                                          Samaten 5-pytyn tulppa jäi vaihtamatta, kun ei hievahtanutkaan. Pitää vissiin käydä salilla ja yrittää uudestan :D
                                                          Jos se tulppa on samassa kunnossa kuin minulla niin malmia saa olla tangossa aika paljon että aukeaa...
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            Veikkaan että on vähän paremmassa kunnossa. Ihan vaan jo sillä perusteella että ei tule misfirejä ;)

                                                            Comment


                                                              Upota sinne acetonin ja autolootaöljyn fiftififiti sekotusta ja myöhemmin kylmänä koita uudestaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X