Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uuteen asuntoon LED-valot kattoon, kokemuksia ja vinkkejä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vai värintoisto...mulle merkkaa se, et miltä se näyttää omaan silmään ja tietenkin sisällä pitää sopia tyyliin. Nuo antaa puhtaan valkoista valoa, oikeasti(4000K). Antaahan toi luku tietenkin jotain osviittaa.
    Aika paljon olen tässä viimesen kahden vuoden aikana "testaillut" eri LED-polttimoita ja nuo on jääneet käyttöön. Ja hommaan muutaman viel lisääkin ja vastaavia E14 kantaisia. Pitäs myös löytää samansävyisiä, himmennettäviä GU10:jäkin.

    Comment


    • Mulla on muutamaa erilaista Airamin led-lamppua ollut, ulkokäyttöön on jäänyt "pakkaslamput", mutta muuten Osramiin olen siirtynyt. Airamit on "kotimaiseksi" brändättyä bulkkitavaraa, eli mallien välillä on isoja heittoja.

      Comment


      • Varmaan näinkin, itellä käytössä nyt vain PRO sarjaa. Eroa on ns. normi Airameihin. Osrameissa itellä tökkii se et valikoimat keskittyy "kusenkeltaisiin" 2800K:hon. Mä haluan vähintään 3000K ja tiloihin, mis tarvitaan paljon valoa mieluiten 4000K.

        Comment


        • 4000k Osrameita mulla on, en myöskään siedä keltaisuutta yhtään.

          Comment


            Vois kuvitella, et jos ei siedä keltaisuutta, niin olis 5000-6000k lämpötila. Siinä vähiten keltaista.

            Comment


            • No joo, tarkennetaan että mulla on tilasta riippuen 4000k-5500k. Eli keltaisuutta sanan voisin korjata sanaan keltaista.

              Comment


                4k on kyllä itselle liian valkoista asuintiloissa. Tallit yms.sitten mahd.valkoista.

                Comment


                • Mulle just mieluisin toi 4000K. Kylmempää en halua, mutta en niitä alle 3000K:takaan. Meillä makkareissa ja olohuoneessa 3000K ja WC:t, eteinen, khh+kylppäri 4000K:ta. Niin ja kesällä tulee keittiöönkin rempan yhteydessä.

                  Comment


                  • Mulla on nyt kanssa keittiöön tulossa Samsungin ledeillä varustettua 4000k nauhaa.

                    Comment


                    • Diisselimies, mistäpä löytys Osramilta sit GU10 4000K himmennetttäviä? Tai itse asiassa tarkemmin pitäs löytää:
                      1. hopeisia/harmaita ulkokuoreltaan, vähintään 5-6W, 4000K ja GU10
                      2. Valkoisia(myös harmaat/hopeet käy), 4-6W, 4000K, GU10 ja HIMMENNETTÄVIÄ
                      Tässä yksi vaihtoehto, mistähän edullisimmin?
                      http://www.taloon.com/led-kohdelampp...a/S-4730447/dp

                      Comment


                      • En pysty heittämään mitään paikkaa noille, ei juuri ole kokemusta noista halogeenikantaisista.

                        Comment


                        • Osramin tuoteluettelo on kova sana:

                          1. LED STAR PAR16 50 36° 5.5 W/840 GU10
                          http://www.osram.fi/osram_fi/tuottee...ar16/index.jsp

                          2. LED SUPERSTAR PAR16 advanced
                          http://www.osram.fi/osram_fi/tuottee...nced/index.jsp

                          Löytyisiköhän tuolla tarkemmalla tyyppikoodilla paremmin? Prismassa on ollut joitakin malleja mutta usein ovat tuota 2700K mallia. Mutta 4000K mallit ovat olemassa. Tuo em. tuoteluettelo on aika raamattu paperiversiona, löytyy ihan käsittämättömiä lampunkantoja / malleja.

                          EDIT: linkki aukaisee oikean sivun mutta pitää itse klikata oikea välilehti auki.

                          Comment


                            Kävin kokeeksi hakemassa tällaisen valon Motonetista. Ajattelin että asentaisin sen vaikka eteiseen vanhan valon tilalle. Siitä tulikin pieni ongelma, eli miten tuo asennetaan "oikein"? Nythän siellä katossa on rasia johon tulee johdot, mutta tuo valo vaatii isomman reiän ja tietty upotuksen.

                            Voiko sen reiän vaan porata isommaksi ja työntää sen rasian pois tieltä, vai miten se pitäisi tehdä niin että se on pykälien mukaan tehty oikein?

                            Comment


                            • Viereen asennus. Yleensä kattorasiat on kiinni rakenteissa niin voi olla että ei edes liiku. Toisekseen riippu asennuksesta onko käytetty putkea jolloin siirto on jo lähes mahdotonta.

                              Comment


                                Ajattelin jos sen voisi työntää ylemmäs, mutta jos tosiaan on kiinni jossain rakenteissa, niin ei taida nousta. Putkiahan siellä varmaan on käytetty. Tulee vaan ruma jos viereen pitää porata uusi reikä ja tulpata vanha.

                                Siinäkö meni mun hyvä idea..? :(

                                Comment


                                • Jos siinä on normaali jakorasia, niin saahan siihen peitekannen päälle.

                                  Comment


                                    Hyvän näköinen mutta minkäslainen valo siinä on, onko paneelissa hotspotteja ja onko himmennettävissä? Eikä siellä mitään putkia ole ollut enää pariinkymmeneen vuoteen. Kattorasia vaan on yleensä naulattu tai ruuvattu kiinni loolauksiin että kestää lamppua roikuttaa.

                                    Comment


                                      Joku jakorasia siellä on, mutta kun oli tarkoitus saada valo niin ettei sinne jää näkyviin mitään muuta kuin se valo. Pitää kurkistaa sinne rasiaan ja katsoa voiko sille tehdä mitään.

                                      Mitä nyt äkkiseltään sitä valoa testasin, niin tasainen valo näytti olevan. Himmennyksestä ei ole hajua. Pitää

                                      Comment


                                      • Itse olen vastaavia valaisimia tilannut kiinasta reilu 10€/kpl. Olen sitten vaihtanut helvarin dali driverin jonka jälkeen himmennys toimii lähelle hehkulampun himmennystä.

                                        Comment


                                          Mistä sieltä? Tällä kertaa en jaksanut vielä alkaa tilaamaan, jos nuo nyt osoittautuu hyväksi niin sitten voisi kiinasta lisää. Toisaalta jos driveri pitää vaihtaa, niin ei varmaan enää tule isoa säästöä?

                                          Comment


                                          • Ei näkkyyn ihan ole samanlainen. Tuossa hyvää tuo matala asennussyvyys. http://pages.ebay.com/link/?nav=item...458312&alt=web Tuleehan noissakin driver mukana jota voi myös himmentää säätimellä, mutta oikea oppinen himmenys tehdään itse laitteessa ei 230v puolelta.

                                            Comment


                                              Tuliko tuossa Motonetin valossa myös virtalähde/muuntaja mukana? En äkkiseltään löytänyt tuollaista ja tuolla hinnalla hyllystä.

                                              Comment


                                                Tuli siinä. Hyllyssä oli niitä vaikka kuinka monta, polven korkeudella.

                                                Comment


                                                  Vilkaise tosiaan sitä vanhan valaisimen alla ollutta jakorasiaa. Tod. näk. putkettomalla asennuksella ja aika useasti myös rasiatukien (estävät alaspäin vedon) kanssa asennettu. Ja jos rakenteet antavat myöten niin silloin on helppo siirtää pois tieltä. Jos kyseessä päättyvä valaisin (vain yksi kaapeli) niin voihan sen muovisen jakorasian sieltä "särkeä" poiskin, tottakai edellyttäen että tilalle tuleva upotettava valaisin peittää reiän. Suoja-etäisyyttäkin pitäisi olla uuden valaisimen vaatima määrä, tosin ei enää nykyisillä led valaisimilla ongelma. Vanhoilla halogen tyypin valaisimilla oli vaikka mitä kakkuvuoka viritystä käytettynä. Eli älä vielä heitä kirvestä kaivoon.

                                                  Comment


                                                    Ei se liiku, on tiukassa kuin täi tervassa :( Aika kovasti työnsin ylöspäin, mutta ei se vaan nouse. Persetti.

                                                    Comment


                                                      Ruuvattu siis hyvin ja kuten kuuluukin kiinni. Tuleeko rasiaan vain yksi kaapeli? Ja onko tulevan valaisimen asennus-/upotusreiän halkaisija suurempi kuin rasian reiän halkaisija? Jos molempiin kyllä ja haluaisin sen upotettavan valon ilman että jää rasian kantta viereen näkyviin, niin särkisin sen muovisen jakorasian, edyllyttäen että kyseessä putketon asennus.
                                                      Viimeksi muokannut TJ; 2.4.2015, 13:23. Perustelu: Lisätty tekstiä.

                                                      Comment


                                                      • Kuva kohteesta vois auttaa paljonkin. :)

                                                        Comment


                                                          Kyllä valon halkaisija on isompi kuin rasian. Johtoja sinne mihin kurkin tuli perkuleesti, varmaan siksi koska samaan piiriin kuuluu kolme valoa. Eli ei oikein voi särkeä. Voin minä siitä kuvankin räpsäistä, mutta ei se tavallista rasiaa kummempi ole.

                                                          Sitten jos viereen tekee reiän, niin en tiedä miten helposti johtojen ujuttaminen onnistuu rasian sisään. Kaipa ne luulis saavan sinne suht helposti jos rasian rei'issä on tilaa.

                                                          Comment


                                                          • Saahan sen rasian silti purettua ja laitettua vaikka ap9:n, eli sellasen kalvorasian tilalle. Sen sitten työntää sinne välikaton väliin. Saahan sen valon siihen jos on tarve. :D

                                                            Comment


                                                              No joo tuolla tapaa voisi onnistua. On se rikkominenkin vaan vähän hankalaa koska se on täynnä johtoja. Olis tää nyt voinut olla helpompaa :)

                                                              Miten muut ovat tehneet?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X