Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kahvinkeittimen valinta, puhdistus ja muuta kahviläpinää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Miten tuo maitopohjaisten kahvien valmistus tapahtuu? Pitääkö joka keittokerralle ladata tietty annos vai toimiiko nämäkin maitojauheella?
    Joissakin malleissa olen nähnyt pienen jääkaapin koneen vieressä, mutta miten niissä joissa kaappia ei ole?

    Comment


      Mites noi kapselivehkeet toimii jos pamahtaa vaikka 10 henkeä kerralla synttärikahveille? Siinä kun on kaksipesäinen mokkamasterikin jo suorituskyvyn rajoilla.

      Comment


      • Minulla on cupsolo tallilla ja hidasta sillä on kahvia tehdä useammalla. Kaakaot on hyviä, kahvi vähän outoa, mutta juotavaa, kun on tottunut mokka masteriin.
        Attached Files

        Comment


          Meillä on isompia määriä varten iso Perkolaattori. Nuo riittää hyvin, saa ns. normikahvia (tosin vastajauhetuista pavuista) ja sitten Jura tekee nuo speciaalit. Meillä kahvi tehdään aina pavuista, ei koskaan valmiiksi jauhetuista. Melkoista kuraa ne kaupassa olevat jauhot. Joskus tuli hifisteltyä ja itse paahdettua, mutta nykyään on melko laiska ja kuskaan papuja kotiin ympäri maailmaa =)

          Riippuen Jurasta niin siinä on joko oma maitosäiliö (joka pitää kylmänä) tai sitten siihen liitetään maitokannu (termos) kun halutaa maitokahvia. Meillä on maitokannu jääkaapissa ja sieltä sen saa helposti kun tarvetta tulee.

          Comment


          • Miten tuollainen laite suodattaa kahvin? Onko siinä suodatinpussi vai jokin ei kertakäyttöinen systeemi?
            Alkaa pikkuhiljaa lipsumaan silmät noihin hieman liian kalliisiin laitteisiin, nyt jo nappikeitin aiheuttaa hylkimisreaktion vaikken ole edes kokeillut ;)

            Comment


              Meillä on kotona vaimon kampaamon vanha Nespresso. Ihan ok, mutta olen ymmärtänyt, että ne patruunat (jotka on tietenkin kaikille laitteille omansa) on aika arvokkaita. Eri vaihtoehtoja niissä kyllä on.

              Ja kun Mikko kysyi, niin isommallekin porukalle kyllä tekee, mutta ei tietenkään yhtaikaa. Espressokupillisen tekoon tolla masiinalla menee alle puoli minuuttia, että aika pian sillä isommankin jengin kahvittaa.

              Toki pro olisi sellainen Etelä-Euroopan katukahviloissa tyypillinen laite, jossa kahvit laitetaan siihen kahvalliseen kuppiin ja sitten vedet sen läpi paineella kuppiin.

              Comment


              • Ainakin omaan suuhun Dolce Guston kaikki kahvit maistuu jotenkin kitkerältä, vähän samanlaiselta kuralta kuin joku tummapaahto

                Comment


                • Mulla on ollut kotona nyt toista vuotta Cupsolo. Useamman kupin keitto tuolla on tosiaan kallista ja aikaa vievää, mutta vaimo kun ei juo kahvia niin itselle tuolla keittää yhden kupin hyvin. Presidentti on IMO paras peruskahveista, ja Espresso Fortissimo myös suun mukainen.

                  Comment


                  • Noissa proo vehkeissä on siinä kahvassa metallisihti joka hoitaa sen suodattamisen. Kahvi on jauhettu sen verran pieneksi ettei tule metallisihdin reikien läpi kun purut on tampattu tiukkaan.

                    Dolce Guston kapseleista pidin niistä Grande Aroma nimisistä. Lisäksi lämmitin kattilassa maitoa.
                    Viimeksi muokannut Sadsam; 23.10.2015, 11:39.

                    Comment


                      Itellä Siemens TK53009 kahvikone, jauhaa pavut ja poristelee kupillisen tai kaks napin painalluksella. Sen verran vielä manuaalinen että maitopohjaset joutuu itse höyryttämään. Kahvina oma papusekoitus erilaaduista. Näissä näkee paljon että huoltoa ja puhdistusta laiminlyödään kun näitäkin meille huollettavaksi tulee, usein vikana on vaan se että laite on tukossa.

                      Comment


                        Tuohon Moccamasteriin liittyen niin oletteko huomanneet että sinne sisuksiin jää aikalailla vettä. Kun ottaa sen metallisen juoksuputken irti ja kääntää vehkeen ylösalaisin niin varmaan desi tulee vettä sieltä.

                        Comment


                          Olen huomannut jo viisi vuotta sitten. Aika tarkalleen 1,2dl jää vettä sisuksiin. Siks, ainakin pidemmän ajan välissä, on hyvä kipata vedet pois keittimestä.

                          Comment


                          • Wilfalla on keitin(svart presisjon?? tjsp) jossa tyhjenee koko laite vedestä. Lisäksi irroitettava vesisäiliö joten ei tule kahvirasvoja keittimen sisuksiin kun voi suoraan hanasta täyttää.
                            Säiliön asteikko kertoo myös kuinka monta grammaa kahvia laitetaan.

                            Comment


                            • Tuolla yllähän onkin jo aiemmin käyty mielenkiintoinen keskustelu. Silti tai juuri siksi suurena automaation ystävänä kiikarit ovat kohdennettu juran, jopa siemensin täysautomaattisiin mööpeleihin ;)

                              Tuo suodatushomma jäi vielä siinä mielessä auki että onko näissä automaateissa vaihdettava suodatinpussi vai pressopannun tapainen metallisihti?

                              Comment


                                Puhtaanapidosta (tuo otsikko) tuli mieleen, että helpoin ja yksinkertaisin tapa pienetää putsaushommia on hommata oma astia veden kaatamista varten keittimeen. Mä en kaada koskaan kahvipannulla vettä keittimeen. Sitä kun ei tuu läheskään joka välissä tiskattua, niin sieltä menee pikkuhiljaa mökköä vesisäiliöön ja sitä kautta koneen kiertoon. Nyt sen voi vaan huuhtoa ja sujauttaa sitten odottamaan uutta satsia. Suodatinosaa en laita tiskikoneeseen, koska mun mielestä siihen tarttuu pesuaineen maku. Sitruunahappo ja sooda ovat toimineet putsaushommiin aika hyvin. Sitä vaan veden sekaan ja laskee muutamat satsit vettä läpi keittimestä.

                                Edit:

                                Nyt on testissä cold brew kahvitiivisteen valmistus. Katsotaan mielenkiinnolla mitä siitä tulee.

                                https://bluebottlecoffee.com/prepara...ides/cold-brew
                                Viimeksi muokannut JM; 24.10.2015, 15:08.

                                Comment


                                  Automaateissa ainakin tuossa omassa on keitinyksikkö missä on metallisihti.

                                  Comment


                                  • Ei vaan tämä aihe jättänyt meikäläistä rauhaan, pöydällä seisoo nyt sitten one touch jura.
                                    Kahvi on hyvää "paksua"? miten tuota luonnehtisi, suodatin sumppi olikin aika litkua ;)

                                    Korvannee arkikäytössä mokkamasterin ja vedenkeittimen täysin.

                                    Yllätyin kuinka nopeasti tuo kahvin valmistaa, muumimukillinen 45s pavuista kuumana kuppiin.

                                    Comment


                                      Nyt tarttis keksiä seuraaja mokkamasterille. Välillä keittää "taskulämmintä" kahvia. Nyt jo alkoi temppuilemaan, vaikkei oo käytetty kuin 16 vuotta. Olin ajatellut wilfan svart precision mallia, mutta jo hätäinen googlaus antoi ymmärtää, ettei kyseessä ole mikään varsinainen laatutuote. Suodatinsysteemeitä uusittu paljon takuuseen vian varsinaisesti parantumatta. Melitta oli rimpulan oloinen ja siinäpä ne vaihtoehdot sitten oli. Nyt siis haetaan kunnollista suodatinkahvinkeitintä. Säädettävä uuttamisnopeus olis bueno juttu.
                                      Viimeksi muokannut JM; 17.12.2015, 11:02.

                                      Comment


                                        Jos vaan ostasit uuden moccamasterin ?

                                        Comment


                                        • Moccamasteriinhan saa myös varaosia. Isä juuri vaihtoi omaansa lämmitysvastuksen.

                                          Comment


                                          • Meillä vaihtui Moccamaster 3/2014 juuri tuohon JM:n mainitsemaan Wilfaan. Eka yksilö vaihdettiin ostopäivänä uuteen, vikana jatkuva kalkinpuhdistus tarve vaikka olisi juuri puhdistanut. Tämä vaihdossa saatu yksilö on toiminut kuin se kuuluisa junan vessa eli oman kokemuksen perusteella voin suositella.

                                            Comment


                                            • Itse heivasin suodatinvehkeet kaatopaikalle jo vuosia sitten ja vaihdoin kokonaan pressopannuihin. Saa säädettyä kahvilaadun mukaan uuttoajat ja vahvuudet oman mieltymykseen sopivaksi ja pannullinen tulee tarvittaessa tosi nopeasti.

                                              Pavut olen jauhanut Rancilio Rockyllä.

                                              Essokone on ollut noiden pressopannujen lisäksi mietinnässä, mutta olen onnistunut pitämään ostohousut ainakin toistaiseksi kaapissa.

                                              Comment


                                                No mulla on vähän semmonen vika, että mun kahvinhimo ei tuu täytetyksi,vaikka laskisin sata shottia ressoa Ranciliolla. Silti tekee mieli tuota "suomikuraa". En osaa selittää asiaa, mutta toistaiseksi mulla on oltava myös suodatinkahvinkeitin. Sillä sumpit keitellään vieraille jne. Ei Ranciliolla jaksaisi erkkikään veivata vaikka viidelle vieraalle kahveja. Varsinkaan, jos haluavat lattea. Siinä alkaa tulla ongelmaksi myös yksiboilerinen keitin. Resson laskun jälkeen menee toista minuuttia, ennen kuin boileri on valmiina maidon vaahdottamiseen/kuumentamiseen.

                                                Comment


                                                  Tuohon käyttöön Oton suosittelema pressopannu on just hyvä. Kaffe on "pannukahvia" ilman puruja suussa, ja about yhtä nopea tai nopeampikin valmistaa. Riippuu siitä miten nopeasti saa veden kuumennettua liedellä.

                                                  Jos tekee paljon espressopohjaisia maitojuomia, niin lämmönvaihtimellisesta tai tuplaboilerillisesta laitteesta on etua. Esmes. Nuova Simonelli Oscar on pätevä HX-laite.

                                                  Comment


                                                  • Yksi vehje joka on kanssa hyvä on Aeropress. Suht halpa ja saa kupillisen kuumaa nopiaan.
                                                    Pystyt itse vaikuttamaan vedenlämpötilaan, kahvin/veden määrään ja uutto aikaan.

                                                    https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...valmistuslaite

                                                    Jos meinaa kunnon konetta niin kannattaa selvittää ne oman kotikaupungin huoltopaikat että löytyykö huoltoa ylipäätään tietynmerkkisille laitteille mistään lähistöltä. Lisäksi kahvimyllyyn pitää panostaa useampi sata euroa.

                                                    Kaffecentralenissa olisi Bezzerra tarjouksessa.

                                                    http://www.kaffecentralen.com/tuote/bezzera-bz07-pm/

                                                    Itseltäni löytyy kotoa ECM:n Giotto premium-malli jota vastaava vehje olisi Rocket Giotto Evoluzione?
                                                    Myllynä Rancilion Rocky.

                                                    Lisäksi kaapista löytyy Aeropress jolla saa suodatinkahvia haikailevien tarpeet tyydytettyä. Lisäksi se on hyvä varalaite jos tuo italialainen kone kenkkuilee.

                                                    Duuniin hommasin Dolce Guston kapselikoneen.

                                                    Comment


                                                    • Eli tommonen Ikeasta. Tommosia on taloudessa kaksi, lisäksi vielä näitä kaksi. Noilla täräyttää jo isollekin porukalle kahvit kerralla.

                                                      Induktioliedellä ja/tai vedenkeittimellä saa veden nopeasti kiehuvaksi. Tai sitten hifistelee kaasulla niinkuin marre.

                                                      Comment


                                                        Mulla on Rancilio silvia ja se on ihan oikea keitin. Ajaa mun hifistelytarpeet. Parempaa keitintä en tiedä hinta/laatusuhteelta resson keittelyyn. Mutteripannulla ei pääse lähellekään samaa lopputulosta. On kokeiltu useasti. http://cafetoria.fi/eshop/fi/espress...2011-2012.html
                                                        Mä olen talouden ainoa Latte/espresso/machiato juomista nautiskeleva, niin tuo yhden boilerin kone riittää mainiosti mulle.

                                                        Myllyksi tarttis vielä hankkia vaikka Demokan minimoka. Toisaalta Turun kahvipaahtimosta oon aina saanut sopivalla karkeudella olevaa ostovaiheessa jauhettua kahvia, niin ei oo hätä sen hankinnan kanssa.

                                                        Täytyy tässä tutkia vielä tuota suodatinkahvin keitinvalikoimaa.

                                                        Comment


                                                          Silvia on hyvä laite, sillä meilläkin on espressot turattu. Parin pressopannun lisäksi on kahden kupin bialetti jota tulee käytettyä harvemmin, koska sillä tehty mokka sijoittuu johonkin presson ja espresson väliin.

                                                          Kesällä oli tuuria ja sain käytetyn kahvilamyllyn Mazzer Super Jollyn halvalla. Vaihdoin terät, ja moottoriin hybridilaakerit, niin tuolla jauhaa vielä muutaman kymmentä vuotta. Rancilion Rocky pääsi uuteen kotiin.

                                                          Kahvi ON hyvää.

                                                          Comment


                                                          • Meinasin pistää Rancilio Rockyn tilaukseen, mutta sitten tulikin ongelma: tarvitsenko annostelijaa vai en? Mitä hyötyä tuosta käytännössä on? Lähinnä tulee kiskottua suodatinkahvia.

                                                            Comment


                                                            • Ilman annostelijaa. Sitä tarvitaan korkeintaan kahvilaympäristössä, jotta espressoa tehdessä määrä pysyy samana. Suodatinkahvia tehdessä se vain hidastaa hommaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X