Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kahvinkeittimen valinta, puhdistus ja muuta kahviläpinää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Joo, käänsin tuota "tarpeeksi tiukalle" ja lakkas vuotamasta kannen välistä. Nyt se vuotaa sen mukin rungon ja koko kansisysteemin välistä kun se kansi korkkeineen pyörii tyhjää.

    Comment


    • #92
      Heh, se olis pitäny vetää perinteiseen momenttiin, eli "sitten kun naksahtaa niin vähän takas" :)

      Comment


      • #93
        http://www.philips.fi/c/kahvin-ja-ve...hd7546_20/prd/

        Meillä on tuollainen termoskeitin.

        Oikein hyvä. Syitä tähän:

        +Pannu Ei sisällä lasia. Hyvä asia siksi, koska meidän kissat ovat tuhonneet lukemattoman määrän pannuja pudottamalla. Ei riko enää.
        +Sammuttaa keittimen kun kahvi on valmista. Koko väki on hajamielistä sakkia, ei tarvitse surra jäikö keitin päälle vai ei.
        +Kahvi pysyy lämpimänä ja juomakelpoisena sopivan pitkään. Emäntä lähtee välillä kasilta töihin ja itse herään yhdeksän-kymmenen kieppeillä, eikä tarvitse itse keittää uudestaan kahvia kun emännän keittämä on vielä varsin juotavaa.
        +Toimiva tippalukko. Toisin kuin Moccamastereissa, joissa en ole vielä toimivaa tippalukkoa nähnyt.

        Comment


        • #94
          kahvikone

          Nyt olisi hakusessa kahvikone ts. automaattinen espresso- & kahvikeitin josta saisi kupillisen tuoretta kahvia nappia painamalla. En ole erityisemmin espresson ystävä joten sen "normikahvin" saaminen koneesta on ehdoton edellytys. Keittiössä ei ole mahdollisuutta liittää kahvikonetta vesijohtoon eikä viemäriin. Mitä laitetta arvoisa kahviraati suosittelee?

          Comment


            #95
            Kai joku Jura vois olla jees.

            Comment


            • #96
              Espressokeittimistä:
              http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php

              Comment


                #97
                Meillä taloudessa neljättä vuotta Moccamaster automaattilukolla. Ajaa asiansa nopeassa aamukahvinkeitossa sun muussa. Puhdistustarve käytöstä riippuen 1-3kk välein. Sitruunahappoa olen keitellyt myös läpi, ja välillä purkanut koko rojun atomeiksi ja käyttänyt astianpesukoneessa. Eikä missään nimessä samalla pannulla säiliöön vesiä.

                Jos vähänkään on aikaa, niin kahvit tulee keitettyä pressopannulla tai french pressillä, mikä nyt oikea termi onkaan. http://www.mandragora.fi/eileen-pressopannu-p-615.html tällaisen hankin taannoin, ja ei voi moittia. Putsauksessa toki oma hommansa, kun melkeinpä joka keiton jälkeen pitää puhdistaa, mutta männässä on huimat neljä osaa ja lasiosa sietää tiskikonetta.

                Omat suosikit kahvilaatujen puolesta ovat nykyään

                http://productosdelcafe.com/pdc_cristina03.htm <- vihreän kääreen omaava versio
                http://www.segafredo.it/en/products/...ntermezzo.html

                Jälkimmäistä olen ainakin Prismasta löytänyt.

                Comment


                  #98
                  Tuo on tosiaan tärkeää, ettei kaatele pannulla vettä koneeseen. Pysyy puhtaana todella paljon pidempään. Mä olen soodalla putsannut omaa keitintäni. Mokkamaster tavallisella lukolla. Meidän keitin on vissiin poikkeus, kun lukkokin toimii, vaikka ikää on jo +15v.

                  Comment


                  • #99
                    Moccamaster löytyy oman keittiön nurkasta ja kahvi on kuin huumori, se on parasta mustana.

                    Comment


                    • Kyllähän se vieläkin on niin, että ainoa oikea kahvinkeitin on pergolaattori, no väittelyä varmaan saan aikaiseks:)

                      Comment


                        Perkolaattori on hyvä. Melkein yhtä hyvä, kuin puuliedellä mökin hämärässä keitelty panukahvi. Musta Nää italialaiset/keskieruooppalaiset kahvit ja Suomalainen kahvi ovat oikeastaan eri juomat, joita ei tulisi edes vertailla. Mulla on ollut espressokonetta ja vaikka mitä aparaattia, mutta yksi asia on ollut silti fakta: Sen tavallisen aamukahvin korvaajaksi niistä ei ole mistään. Vaikka vetäis kolme ressoa ja laten aamulla, tekee silti mieli sitä tavallista presidentistä oman maun mukaan keitettyä aamukahvia. Tämä aamukahvi voi sitten taas kyllä helpostikkin korvata kaikki nuo muut juomat. Sitä on vaan saatava se pari mukia naamariin, että päivä lähtee käyntiin. Siksi oikeastaan lopettelin kahviharrastuksen, kun se ei tuntunut millään tavalla vaikuttavan sen tavallisen kahvin himoon.

                        Comment


                        • JM osuu asian ytimeen. Nuo juomat ovat tosiaan maultaan niin kaukana toisistaan, että aika paha niitä on mennä vertailemaan. Asustelin joskus Espanjassa ja vaikka sen maailmankolkan kahvit maistuvatkin itselleni, jostain syystä sitä ihan tuikitavallista suomalaista kahvia kaipasi niin paljon, että sitä piti rahdata Suomesta asti. Nykyäänkin espresso maistuu silloin tällöin, mutta eipä siitä tuon peruskahvin korvaajaksi ole.

                          Comment


                            Itsellä toimii juuri toisin päin, että suomikahvi ei maistu ja 4x vuodessa tulee kuorma Santa Cristinaa tänne suuntaan. Kukin tyylillään.

                            Comment


                              En mä sillä noita pois jättänyt, etten pitäisi niistä. Latte tuplaressolla toimii aina. Siinä vaan kahvimäärät kasvoi päivässä melkoisiksi. Kyllä mä silloin tällöin käyn konnon kaffet juomassa täällä ja tykkään kovasti. Silti noiden herkkujen särpiminen ei vaan täytä sitä tavallisen moccamasterilla keitetyn presidentin hinkua aamulla, päivällä ja illalla.

                              Comment


                              • Tuli hommattua perkolaattori. Onko jollain kokemusta kyseisestä värkistä, mikä kahvi sopii hyvin ja muita vinkkejä käyttöön liittyen.

                                Ja niille joille ei aukee, niin tässä linkkiä. Itsellä sähköversio. Hyvät kahvit tulee, aika verrattavissa pressopannuun. Normi keitintä en edes omista.

                                Comment


                                • Kaverin luona tulee usein oleskeltua ja heillä on tuommoinen. Hyvää kahvia tulee ja kahvi tuntuu säilyvän hyvänä tuossa pidempään kuin normikeittimessä. Kahvina käyttävät muistaakseni kultakatriinaa ja semmoinen mielikuva jäänyt, että olisi pannujauhatusta.

                                  Comment


                                  • Tuli hommattua perkolaattori
                                    Montavuotta kyseistä laitetta käytin, ennenkuin "liikahöyrypesuintoilu" sai laitteen kuolemaan:( ( taisin kirjoitellakin tuonne nyt ottaa päähän osioon)

                                    Ostettiin tuossa sitten uusi termosmallinen keitin ja kyllä täytyy myöntää, että jos perkolaattoriin tottuu, niin vanhaan ei ole enää paluuta.

                                    Pakko kai tuota uutta häsäkkää on kuitenkin käyttää, kun oli kuitenkin satasen tikki.
                                    Ikävä vain on entisiä aamukahveja.

                                    Hyvä ostos.

                                    Comment


                                    • Yhdet kahvit tullut vasta tehtyä. Mutta hyvää se ainakin oli. Ostin sitä varten, jos tarvii isompi määrä tehdä 1-3 henkilölle tulee tehtyä aina pressopannulla.

                                      Jostain lueskelin, että perkolaattorilla saa parhaan kahvin silloin, kun tekee sen määrän kahvia johon se on suunniteltu. Oma on siis 1.5 l malli, joten ei ihan joka päivä tuu käytettyä. Vaikka 8 kuppia viimeksi tein ja hyvää oli!

                                      Comment


                                      • Jura Ena 5

                                        Otsikon kahvikone olisi saatavilla Stockan hulluilta päiviltä ensi keskiviikkona ja nopean googletuksen perusteella näyttäisi olevan jopa ihan asiallisen hintainen, 499,-.
                                        Arvon raadilla kokemuksia tuosta koneesta? Ajatus oli että korvaisin nykyisen moccamasterin tuollaisella kun emäntä ja miksen minäkin tykkäisi välillä hörppiä mm. lattea tai cappucinoa aamukahviksi.
                                        Onko mun ajatus täysin väärä että tuollaisella kahvikoneella taikoo aamutoimien ohella yhdellä ainoalla napin painalluksella maukkaan pikakahvin? Vai tuleeko normi moccamasterilla kupillinen kuumaa nopeammin ja vaivattomammin? Onko noissa jokin käynnistymisaika vai onko se kahvikone ns. aina valmiudessa, senkun nappia vaan painaa? Tietty vedet ja maidot pitää lisätä niin kuin normaaliinkin kahvinkeittimeen.
                                        Viimeksi muokannut James Potkukelkka; 15.4.2012, 08:26. Perustelu: tarkennusta

                                        Comment


                                          Se on niin suhteellista mikä toimii mihinkin. Jos harrastajilta kysyy, he toteasivat, että tommosen hökkelin voi heittää jätelavalle. Joku toinen taas keittelee ihan tyytyväisenä tommosella kahvinsa. Kyllä mä tolla rahalla ostaisin Rancilio silvian. Sais ihan oikean boilerilla olevan espressokeittimen.
                                          http://www.cafetoria.fi/eshop/fi/esp...2011-2012.html

                                          Ebaystä saa parempaan hintaan, toi linkki osui nyt vaan silmään. Siihen kylkeen vielä Demokan minimoka mylly niin niillä pääseekin jo kuuhun asti tuohon juraan verrattuna.

                                          Mikäli nyt oikein oon ymmärtänyt, niin sen kahvin jauhatuksen jäätö riippuu pitkälti pavun ominaisuuksista ja sitähän tommonen jura ei osaa huomioida. On siinä monta muutakin muuttujaa, mutta joka tapauksessa tuommoinen automaatti ei varmasti saa parasta irti hyvistä aineista.

                                          Comment


                                          • Meillä on ihan perinteinen moccamaster ja jouluna tuli hommattua kaveriksi perkolaattori. Itse en ole millään tapaa kahviriippuvainen, voin olla vaikka kuukauden ilman kahvia eikä tee heikkoakaan. Mutta kyllä sitä tulee arkisin töissä se pari kuppia/päivä juotua ja ilman muuta pidän kahvin mausta. Kotona en oikeastaan juurikaan keitä kahvia ellei ole vieraita tulossa, ei vaan tule keiteltyä ellei tuo kauniimpi puolisko hinkua sitä aamupalalle. Silloin saatan itsekin kupillisen ottaa seuraksi.

                                            Perkolaattorilla tulee kyllä omasta mielestäni paremman makuiset sumpit kun perinteisellä suodatinkoneella. Ja vanha jippo muorilta opittuna, aina pitää laittaa pieni ripaus suolaa pöönien sekaan. Lähtee vetinen maku pois. Ja reilun maidon kanssa kun kahvini nautin, täytyy maidossa olla rasvaa. Tiinunpesuvesi ei käy kahviin ollenkaan (eikä mihinkään muuhunkaan), mieluummin täysmaitoa tai hätätapauksessa kevyttä pitää olla. Onneksi kun tuo pojankloppi on tuossa olemassa, niin meidänkin jääkaappiin on hyväksytty punainen maito. Poikakin kasvaa hyvin ja puuro maistuu kun sen tekee kunnon maitoon.

                                            Comment


                                            • Tällähetkellä iski kiinnostus tuohon capsuloon, no siihen mihin niitä patruunoita laitetaan.
                                              Kävin testaamassa ja laitoin mukin alle, niin semmonen vajavainen plöräys tuli mukin pohjalle.

                                              Ei helekutti mulle riitä se määrä, vaikken mikään kahviadditki olekkaan.
                                              (kalliiks kävis meikän kahvihampaalle)

                                              Idea on kyllä hiton hyvä, saa mitä haluaa ja mitä mieli tekee.

                                              Comment


                                                Tehtiin kaverin kanssa testi, se kun meni ja osti tuommoisen mutteripannun. Keitettiin rinnakkain satsi tavalliset suodatin kahvit ja mutteripannussa toiset. Melko selkeä ero mutteripannun eduksi. Maku on täyteläisempi. En tiedä, saisiko suodatinkahvista annostelua hieromalla vastaavan tuloksen.

                                                Comment


                                                • Oisko se sittenkiin, niin että kunnon notskiplöröt pakissa, peruspenttiä sekaan niin että lusikka seisoo ja pikkusen vielä niitä nuotiosta lentäneitä hipaleita pinnalle:)

                                                  Comment


                                                  • No, saa kattoo jaksanko vielä keskiviikkona olla innostunut aiheesta. Se siinä onkin kun oma kahvitottumus jää kotona moccamasterissa keitettyyn presidenttiin tai silloin tällöin abc:n kahvikoneesta juotuun pikakahviin tai latteen. Paremmasta ei ole mitään kokemusta. Ehkä toi Jura kävisi ensimmäisestä kahvikoneesta mulle. Jos aiheesta innostuu enemmän niin se on sitten sen ajan murhe.

                                                    Comment


                                                      Cupsoloa pääsin testaamaan talvella, kun sattui moinen kuulumaan hotellihuoneen varustukseen. Ihan soiva peli, ei siinä mitään, mutta tuskin hankkisin kotiin. Noissa on ne tietyt kahvilaadut ja annoskoot, ja siinä se; Moccamasterilla ja Krupsin espressokeittimellä pääsee soveltamaan ja säätämään kahvilaatua, "jäykkyyttä", annoskokoa yms. mikä minulla painaa vaakakupissa enemmän. Eikä diiliä tietenkään huononna edullisempi kuppihintakaan.

                                                      Comment


                                                      • Kapselikeitin vai kahviautomaatti?

                                                        Noita kahviautomaatteja on alkanut ilmestymään jo aika moneen puljuun, siitä se ajatus sitten lähti.

                                                        Kannattaako kotikäyttöön ylipäänsä hankkia täysautomaattista laitetta vai ajeleeko kapselikeitin samaa asiaa? Mitä olisi hyvä tietää ja mitä välttää kun tuollaista lähtee hankkimaan, mitkä ovat siis kahvimaailman tfsi dsg nokkasorveja ja mitkä taas 1.8tq manuaaleja;)

                                                        Comment


                                                        • Riippuu siitä minkälaisia kahveja sitä eniten juo?

                                                          Kapselivehkeitä saa suht halvalla mutta kahvi itsessään on suhteellisen kallista.
                                                          Kapseleissa se "maito" on tehty jauheesta. Ei ole maultaan ainakaan meikäläisen mieleen.

                                                          Täysautomaatit maksaa taasen satoja euroja. Jura on kai se tunnetuin laatumerkki?
                                                          Täysautomaatit ovat suhteellisen nirsoja papujen suhteen. Eli niidenkin kanssa saa säätää vaikka voisi olettaa että ovat ns täysautomaattisia. Niitä hankkiessa kannattaa huomioida säätöjen määrä. Mitä vähemmän säätö mahdollisuuksia sitä sattumanvaraisempaa on kahvin lopputulos.
                                                          Lisäksi puhdistuksen kanssa saa olla tarkkana.
                                                          Kalliiden laitteiden kanssa kannattaa myös tsekata se että löytyy huoltomahdollisuus lähistöltä ellei itse koe osaavansa korjata noita vehkeitä.

                                                          Eipä ole juurikaan kokemusta noista automaattivehkeistä joten paljon mutulla joutuu laittamaan. Itselläni on kunnon essokone himassa sekä mylly.
                                                          Anoppilasssa on joku kapselivehje jolla siellä käydessä olen kahvini tehnyt.

                                                          Comment


                                                            Mä sanoisin, että jos oot kahvin ystävä, et osta kumpaakaan. Osta boilerilla oleva keitin. Mä oon Rancilio silvialla tiputellut ressoa. Taitaa olla niitä edullisimpia oikeita koneita. Kaks erillistä boileria olis kyllä jees, jos tykkää maitopohjaisia juttuja tehdä. Tuolla joutuu aina vähän odottelemaan, että boileri lämpenee uudestaan, resson tiputtelun jälkeen. No mä keittelen lähinnä itselleni, niin eipä mulla niin kiire oo.

                                                            http://www.home-barista.com/reviews/...ew-t25001.html

                                                            Comment


                                                              Meillä on ollut vuosia pelkkiä Juran laitteita. Ensin Z5 jonka päivitin Z7 malliin ja sitten ostin pienemmän Ena9 mallin joka on kiertänyt maailmaa perheen mukana paljon. Huollot toimii ja kahvi on hyvää. Nyt kun olen Etiopiassa joka sattumalta on ns. Kahvin alkuperämaa niin olen juonut paikallista Bunaa. Melkoista tököttiä mutta nyt tuokin maistuu :-) kupillisella valvoo viikon

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X