Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akkukäyttöinen mutterinväännin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Milwaukeella M18 ei toki tarkoita kuin käyttöjännitettä mutta joku erikoisen laiska kone sen tarvii olla jos ei pyöränpultit aukea ja minä juur paukutin vetarin kunkkupultteja auki omalla M18 sarjan koneella. Painava se kyllä on, ja kovaääninen ja tärisee käsille enemmän kuin hyvä paineilmamopo. Mulla on niin lapsellinen kompura ettei siitä oo oikein iloa kuin rengaspaineiden täyttöön ja satunnaiseen paineilmalla puhalteluun. Akkukone tuo vapautta kun ei tarvi vedellä joka paikkaan takertuvia letkuja perässään autoa ympäri.

    Comment


      Allekirjoitan tämän. Akkuvehkeillä yhä jää tietyt pultit avaamatta. Pyöränpulteissakin pitää olla kohtuuttoman iso malli, että saa varmasti kaikki ihan normaalisti auki. Erikoisista isosti kiinni olevista tapauksista A8:sin vetarin pultti jäi avaamatta Milwaukeen isoimmalla akkupulttipyssyllä täydellä akulla. Puolet pienemmällä IR:n paineilmalla ampui irti ongelmitta.

      Tosin erittäin hyviä ne akkukäyttöiset ovat moneen hommaan. Ei tarvitse letkuja miettiä ja akut kestävät todella hyvin. Kerran kun ostaa, ei pois enää anna. Täysin paineilmapyssyjen korvaajiksi niistä ei kuitenkaan vielä ole. Tämän tosin näkee vääntöarvoja katsomalla. Paineilmapyssyillä ne ovat merkittävästi isommat.

      Comment


      • Eikös tuo Milwaukeen isoin ammu liki 2kN? Luulisi hakkaavan auki kaikki mitä tielle osuu. Kyllä kait tuo pistää paperilla kampoihin ilmapyssyillekin. Itsellä puolet tuhnumpi Makita, eikä silläkään ole koskaan jäänyt avaamatta. Sen hankinnan jälkeen kompura on jäänyt aika vähälle käytölle.

        Viimeksi kun asioin rengasliikkeessä, niin eivät saaneet Audista takarengasta irti ilmapyssyllä. Hakivat sitten patteri-Milwaukeen joka hoiti homman leikiten. Kyllä tässäkin taitaa olla molempi parempi.

        Comment


          Saahan sitä mainostaa vaikka mitä. Ilma vehkeitäkin on aika laajalla skaalalla.

          Comment


            Meillä on töissä IR paineilmapyssyt, löytyy 3/8" pikkukone joka riittää valtaosaan hommista, sitten on 1/2" kone jolla saa loput ja joskus kun jotain oikeasti isoja kireitä (viimeksi 55mm avainvälillä) olevaa mutteria tarvi avata niin lainasin naapurista 3/4-tuumaisen paineilmapyssyn. Kyllä niillä mielellään tekee, vaan siellä onkin kunnon kova paineilmaverkko seinällä, pikaliittimiä sen verran tiheässä ettei tarvi pitkiä letkuvetoja ja yhdessä nurkassa jyskyttää pienen valaan kokoinen 3~kompura. Ei oo ihan joka pojan kotitallissa sellaiseen mahdollisuuksia tai tilaa mutta ei toki tarvettakaan.

            Tässä keskustelussa tulee nyt kahta koulukuntaa ja erilaisia lähtökohtia selvästi esiin. Pitää niiden ilmakoneiden kanssa muistaa että mikään maailman paraskaan paineilmamopo ei auta yhtään mitään jos sille syöttää ilmaa sellainen 99€ Tokmannin kompura ja mukana tullut 8mm sisähalkaisijalla oleva letku. Se kun on se lähtötaso aika monessa kotiaskartelijan autotallissa. Kuten vaikka minulla. Rengaspaineet täyttää mutta ei sillä maaliruiskua tai hiekkapuhalluspilliä käytä, eikä kovin montaa täydellä voimalla tulevaa iskua paukuta mopolla. Hyvän kompuran, letkujen ja paineilmapyssyn hinnalla saa sen tasoisen akkukoneen ettei varmasti jää avaustehosta kiinni. Eikä tarvi murehtia vedenerotuksista tai öljyämisistä tai sulakkeiden paukkumisesta kompuran käynnistyessä.

            Satunnaiseen renkaanvaihtoon ja pieneen remonttiin väitän edelleen että akkukone on fiksumpi. Sillä saa ne tehtyä vaikka kerrostalon parkkipaikalla tai tien päällä eikä vie käyttämättömänä käytännössä yhtään tilaa.

            Comment


              Tämä mun 200e ilmapyssy on nykyään 120e hinnaltaan. https://m.motonet.fi/fi/tuote/751269...lli-1220-Nm-12
              Puhuu 1220nm vääntömomenteistä, mutta eihän tuo avaan mitään oikeasti. Olis pitänyt ymmärtää vaan sijottaan kunnolliseen. Tiedä mitä tolla 1220nm oikeasti tarkotetaan, ei se mitään niin kireälle tietenkään kiristä. Mainosnyyttoneita.
              Kompura on tuo Nuairin 3kw kolmivaihe, eli ei isoin, mutta luulisi tuolla nyt pulttipyssyn pyörivän, kun tuon melkein pitäisi riittää hiomiseen yms.Yksi on tietysti, että auttaisiko 12mm letku (siis 1/2 tuumanen). Liittimet on edelleen tietysti 10mm mun mielestä.

              Varmaan hylsytkin voisi olla parempia, eli tiiviimpiä, vaikka onkin voimahylsyjä.

              Akkupyssyä olen kuitenkin haaveillut jo pitempään, koska tollasta nuairia ei ole kovinkaan helppo kuskailla esim mökille satunnaista tarvetta varten.
              Viimeksi muokannut Puuhapete; 16.4.2020, 10:52.

              Comment


                Virtaus pysylle asti ratkaisee. Vaatii riittävän paineensäätimen, letkut ja pikaliittimet. Ja se on totta, että ne maksaa ja vie tilaa. Pelkkää pulttipyssyä varten ei mitään järkeä hommata.

                Se IR millä A8:sin vetarin pultti aukesi, oli toki isompi kuin 1/2" sarjaa, mutta kooltaan selkeästi isoimpaa akku-Milwaukeeta pienempi. Mutta kuten sanottua, eipä noita tarvitse juurikaan availla. Ja siinäkin ongelma tuli siitä, että vetari oli tolpan kanssa irti, joten ei päässyt isolla jatkolla vääntämään.

                Comment


                  Makitan dtw251 (230Nm) avaa kohtuullisesti tuoreesti momenttiin vedetyt pyöränpultit mutta ei enää esim. talven jäljiltä. Painepyssynä toiminut jokusen vuoden Aircat 1150, jossa mainostavat 1755Nm. Vaikka todellisuus on jotain ihan muuta on tuolla lähtenyt kaikki pyöränpultit melkeinpä "liipasinta hipaisemalla" mutta ei vetarin pultti, joka sitten vaatikin metrin varren. Aircat ei myöskään ole hinnalla pilattu kuten pahin kilpailijansa IR2235. Ilmantarve myös pienempi Aircatilla kuin monella muulla.

                  tuli uutuuttaan verrattua tuota kaverin käytettiin IR 2235 niin oli jonkin verran tehokkaampi.

                  Comment


                    Tuli to dewaltti. Mun 2ah akusta tippu yks pykälä yhden auton renkaanvaihdossa eli piisaa mun käyttöön.
                    kaikki pultit aukesi ainakin ensimmäisestä autosta, joskin yhtä pulttia piti hetki hakkuuttaa. Kiristys taas on vähän hankalaa tuolla. Kakkos asento pistää pultit johonki about 18 kilon momenttiin mikä on turhan paljon. Ykkös asento taas on melko laiska joten sekään ei käy. Ehkä poikkeus ettei ekassa autossa tarttenu turvautua puolen metrin vääntövarteen.

                    Comment


                    • Itellä tuo Ryobin pyssy ja ei voi valittaa. Juuri vaihdoin toisen kumit viikonloppuna. Yksi pultti jäi 2Ah akulla kiinni, kävin laturista 5Ah akun ja sillä lähti sekin. Toki ei se vetarin pulttia avaa, 70cm varren päällä piti vähän koko massalla pomppia, että lähti irti, joten sinällään ei ihmekään.

                      Comment


                        Mun mielestä osa iskusta tuossa omassa menee hukkaan, siis molemmissa koneissa, kun hylsy on jotenki väljä pyssyyn. IKH 17 millin pitkä voimahylsy kyseessä. Mutuiluun auttais tietysti toisella hylsyllä testaaminen.

                        Comment


                        • Moro, onko tuo ryobi r18iw3 400nm mistään kotosin, että pärjääkö sillä autorempassa (esim alustan osien irroituksessa, napamutterit jnejne?)

                          Comment


                            Pärjää mutta huonosti juuri noissa. 1000Nm Makitallakaan ei lähde yleensä vetarin pultit. Empiirisen kokemuksen mukaan kunnolla ruostuneet/hapettuneet 18mm kannalla olevat pultit ei lähde Makitalla, 16mm kannan se tarvittaessa katkaisee.

                            Comment


                              Tietenkin osa njyyttoneista menee siihen että hylsyyn menevä kara on aina välyksellinen, seuraava osa väännöstä menee siihen että hylsyn ja pultin/mutterin välissä on välys.

                              Comment


                                Testailin tota Dewaltin ykkösasennon kiristystä ja vaikka se tuntuu niin laiskalta sitä käyttäessä niin on ne jotain 10-12kiloa kuitenken. Hämää vain tosi paljon se "laiskuus". Vähän ärsyttävä karalukitus tuossa on, eli se pallo milähylsy lukittuu. Aina paljon voimaa tarttee, että saa hylsyn irti. Itse otin naulan avuksi, jolla painaa sen pohjaan.
                                Pitäs tosiaan tsekata onko toiset hylsyt tiukempia karaan.

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja Hesse Näytä viesti
                                  Moro, onko tuo ryobi r18iw3 400nm mistään kotosin, että pärjääkö sillä autorempassa (esim alustan osien irroituksessa, napamutterit jnejne?)
                                  Itellä on tämä ja olin aika ällikällä lyöty kun i5 kampuran hihnapyörään koitin, joka pitäisi olla lienee 400Nm vai enemmänkin. Aukesi laakista.

                                  Mutta toisaalta on joskus jäänyt jokin renkaan pultti aukeamatta, kun on liikkeessä hakattu kunnolla kiinni ja purrut alumiiniin.

                                  Comment


                                  • Ei tuolla ryobilla lähtökohtaisesti kuuluisi kuningaspulttia auki saada, mutta jousen vaihdossa vm 2015 passattiin aukaisi esim. kaikki mukisematta. Muistelen etuapurungonkin sillä tiputtaneeni, en tosin vanno aukesiko kaikki pultit sillä, vai pitikö auttaa.

                                    Comment


                                      niin siis I5 kampuran kuningashan on tehdasohjeen mukaan 450Nm kiristetty... oli tainnut jäädä edelliseltä siihen 180Nm ja unohti 2x90 astetta perään....

                                      Comment


                                      • Varmasti oli löysemmässä kuin piti. Mutta pääasia että lähti. Mutta pitää noiden kanssa olla varovainenkin. Tuli katkaistua epähuomiossa moottorikumityynyn pinnapultti kun muka laitoin heptiin.

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                                          Testailin tota Dewaltin ykkösasennon kiristystä ja vaikka se tuntuu niin laiskalta sitä käyttäessä niin on ne jotain 10-12kiloa kuitenken. Hämää vain tosi paljon se "laiskuus". Vähän ärsyttävä karalukitus tuossa on, eli se pallo milähylsy lukittuu. Aina paljon voimaa tarttee, että saa hylsyn irti. Itse otin naulan avuksi, jolla painaa sen pohjaan.
                                          Pitäs tosiaan tsekata onko toiset hylsyt tiukempia karaan.
                                          Sen 120Nm se tosiaan vetää ykkösellä, ei oo kertaakaan vielä pettänyt vaikka kymmeniä kertoja renkaita laitettu kiinni ja joka kerta kuitenkin tarkistan momenttiavaimella.

                                          Karalukitushan on just sellainen kun pitääkin, tai jopa hiukan miedompi. Olet valinnut mallin missä on pysyvä lukitus, sitä saa myös rengaslukitteisella karalla. Sen lukitustapin voi pyöristää palloksi niin rupeaa toimimaan kuin normi räikän lukitus.

                                          Comment


                                            Ai saa eri karalla? No ei sitä selostusta tullut vissiin aivan kokonaan luettua läpi. Saa sen tappilukituksen tietysti "ohitettua" kun ei laita hylsyä karaan siten, että se tappi voi mennä hylsyn lukitusreikään.
                                            On toi näppärä vaan, miksi en ole aikasemmin tuollasta hankkinut. Nyt vaan nälkä kasvaa syödessä, ehkä joku pienempi konekkin rinnalle olisi ihan näppärä, kun on toi aika möhkö.

                                            Comment


                                              Makitalta on näemmä tullut uus kohtuu sorjarunkoinen pulttimopo jolle lupaillaan 700nm voimia.

                                              https://www.karkkainen.com/verkkokau...utterinvaannin

                                              Mikä ero on DTW701Z ja DTW700Z koneilla?
                                              Viimeksi muokannut Lipponen; 1.10.2020, 20:07.

                                              Comment


                                              • En mä ainakaan muuta eroa noista löydä kun hylsyn kiinnityksen. DTW701Z lukituskuullalla ja DTW700Z kitkarenkaalla.

                                                Comment


                                                  Se se varmaan on

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viesti
                                                    Pärjää mutta huonosti juuri noissa. 1000Nm Makitallakaan ei lähde yleensä vetarin pultit. Empiirisen kokemuksen mukaan kunnolla ruostuneet/hapettuneet 18mm kannalla olevat pultit ei lähde Makitalla, 16mm kannan se tarvittaessa katkaisee.
                                                    Kaikki lähteneet auki tolla pyssyllä. Vaatii 5ah akun, 3ah akulla se sekoilee ja voimaa puuttuu.

                                                    Comment


                                                      Ei siitä asiasta kannata kauheesti vääntää vaikka Makita sulla vääntää, mulla ei läheskään aina lähde :) ja usko että oon kokeillu enemmäin kuin monta kertaa ja moneen eri vaggilaiseen. En käytä jatkoa, on voimahylsy joka istuu tiukasti sekä uusia 5Ah akkuja. Itse laite on 3v vanha.

                                                      Comment


                                                      • Aika erikoista. Kyllä minullakin on tuolla jytkymmällä Makitalla kaikki auenneet. On tehty ainakin kymmenen alustajumppaa ja vähintään yhtä monta vetaria.

                                                        Comment


                                                          Akku täynnä ja ehjä hylsy ilman jatkoja ni aukee kyä ne vetarin pultit. Ei ne isommat ja kovemmat momentit sillai aukee välttämättä kerrasta kun isolla paineilmapyssyllä mutta hetken kun mäiskii ni aukee kyllä. En oo tommosta "tonniluokan" konetta tosin ees kokeillu, hyppäsin suoraan ~600Nm luokasta sen 1000Nm luokan yli ja nyt on kone joka lupaa yli 1900Nm aukipäin täydellä akulla. Oon sillä avannu vetarin kunkkupultteja ja kampuran pultteja. Ohjekireys noille 450-550Nm. Paineilmakone on "tehopainosuhteeltaan" varmasti parempi koska voima tehdään jossain muualla, akkukoneessa se kaikki pitää ite kantaa mukana.

                                                          Comment


                                                            En tiedä mitä ihmettä huhtikuussa tuli tumpeloitua uuden Dewalt DCF899NT kanssa, kun sillä ei muka saanut renkaista kaikkia pultteja auki. Nyt syksyllä kyllä kaikki aukesi ihan heittämällä kun vain pisti koneen kolmoselle. Oli mulla toisaalta ihan uusi 17mm voimahylsykin. Ja olin ostanut yhden Dewaltin 4ah akun 2ah kavereiksi, mutta ei se arvatenkaan ollut tuosta kiinni. Ei ollut 4ah akulla paha hinta 60e ja ihan aidoilta vaikuttaa 24hshop.fi'stä.
                                                            Vai voisko se olla akustakin kiinni? Eli eri akut antaa eri tavalla virtaa isompaan tarpeesee vaikka ovat nimellisesti 18v?
                                                            Viimeksi muokannut Puuhapete; 28.12.2020, 13:25.

                                                            Comment


                                                            • Jos siis tuolla 4Ah akulla sait auki niin eihän siinä mitään ihmeellistä, virtaa irtoaa isommasta akusta enempi koska sisäinen vastus pienempi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X