Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 ALLROAD 4F vs 4B eroja, kokemuksia, huomioitavaa hankittaessa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 ALLROAD 4F vs 4B eroja, kokemuksia, huomioitavaa hankittaessa?

    (Tää kenties kuuluisi FAQ alle, mutta en saa sinne postattua jostakin syystä, ylläpit osoittanee paremman paikan)

    Etsin A6 Allroad 4F kokemuksia ja tietoa. Haulla käyty läpi jo mitä löytyy, mutta yhtä threadia ei ollut jossa peilattaisiin ja summattaisiin 4F ja 4B Allroadien eroja.

    Tilanne:
    - Nykyään alla 2003 A6 Allroad 2.5TDI TIPTRONIC
    - Kiikarissa on 2009-2011 A6 Allroad 3.0TDI

    Olen ollut erittäin tyytyväinen nykyiseen Allroadiin kiesiin, sen ominaisuuksiin, ilmajousitus omassa käytössä ehdoton. Siksi vaihto uudempaan mielessä. Alla on kysymyksiä jotka pyörii omassa päässä.


    Vuosimalli & Faceliftit
    - Miten menee noi Facelift hommat? Pitäisikö / kannattaisiko huomioida jotakin?

    Alusta
    - Suurimmat erot? Kerran 4F:n alle katselleena silmiin pisti keposemmat pohjalevyt / muut suojat.
    - Maavara, muistaakseni nousee sentin pari vähemmän?
    - Eräs kommentoi myös että "4F Allroad on oikeastaan A6 säädettävällä maavaralla" siinä missä 4B Allroadissa oli parituhatta allroadspesifistä osaa?

    Moottori
    - V63.0TDI on kiikarissa. Nämä Ketjukoneita ja rullanokilla ilmeisesti? Ei pitäisi olla enää nokkahuolia ja kejulle ei vaihtoväliä?
    - Onko moottoripuolella muuta huomioitavaa? Esim jokin konetyyppi mitä välttää?

    #2
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=65195

    Kaikki mitä linkissä puhutaan, koskee myös Allroad. Niin moottori, alusta kuin sisusta/ varusteet jne.

    Comment


      #3
      Itse olen harkinnut samaa aika saman ikäiseen (2009-2011), mutta homma on jäänyt tekemättä parista syystä. Nykyinen Ur-Allroad on pikkuvikojen korjailun jälkeen aika kustannustehokas, kestävä ja viihtyisämpi sisältäkin. Kun toinen auto on matala turhake, toinen saa olla työkalumainen.

      Kun tilatkaan eivät ole paremmat, jäisi syyksi parempi kone ja huoltovapaampi ilmajousitus.

      Comment


        #4
        "Normaalissa" A6 4F:ssähän on ilma-alustassa asennot Lift, Comfort, Automatic ja Dynamic. Allroadissa on muuten ihan samat mutta lisäksi valikossa on vielä "Offroad".

        Comment


          #5
          Jos on automaatti hakusessa, niin askin toiminta on 4-äffässä aika paljon sivistyneempää mitä 4b:ssä.

          Comment


            #6
            Onkos neljässä vuodessa tapahtunut jotain muutoksia kokemusten suhteen?
            ​Itselle työmatka kulkinetta etsin ja olisi kiva jos sillä pääsisi huonommillakin teillä.
            4F Allroad voisi olla sellainen.


            Katsomani laitteet on noita 6000-8000€ autoja

            Hinnat alkaen mallit on näemmä noita 2.7tdi koneellisia. Kulkua toki selkeästi vähemmän kuin 3.0tdi:ssä. Muuten koneessa samat ongelmat?
            Tarkastettavia.
            -jakoketjun pärinät
            -suuttimien korjausarvot
            -vesipumpun vuodot?

            Vaihteisto sama 2.7tdi tai 3.0tdi?

            Ilmajousista osaako paljon tehdä muuta kuin ajella ylös ja alas. Jos auto on jätetty yläasentoon niin kauanko sen tulisi pysyä siinä jos ilmajouset on kunnossa? Päivä, viikko, kuukausi, iäisyys?

            Puolinahkasisustoissa kuskinpenkki on monesti kulunut puhki kun puhutaan yli 300 000km ajetuista.

            Kummastuttaa se että monesta autosta puuttuu vetokoukku. Listat tarjoaa vain irrotettavaa koukkua joka olisi asennettuna noin 830€. Eroaako Allroadin vetomassat normi A6:sesta?

            Muuta huomioitavaa?

            Comment


              #7
              Ainakin 4F-normimallistossa Bose-nimellä kulkeva äänentoisto on parhaimmillaan ennen faceliftiä. Molemmilla ajanut ja selkeä ero vanhemman hyväksi.

              Comment


                #8
                Hinnat alkaen mallit on näemmä noita 2.7tdi koneellisia. Kulkua toki selkeästi vähemmän kuin 3.0tdi:ssä. Muuten koneessa samat ongelmat?
                Jos 2.7TDi päätyy niin mielestäni hinta pitää olla todella sopiva. Koneessa on löylyä selvästi vähempi mitä 3.0TDi, CO2 päästöt, kulutus ja verot suunnilleen samat.

                Kummastuttaa se että monesta autosta puuttuu vetokoukku. Listat tarjoaa vain irrotettavaa koukkua joka olisi asennettuna noin 830€. Eroaako Allroadin vetomassat normi A6:sesta?
                Minusta sisäänkääntyvä vetokoukku on must Allroadissa. Noiden irtokoukkujen kanssa on ikävä könytä kuraisessa maassa sitä kiinni ruuvatessa. Eikä kiinteä koukku koskaan ole auton kaunistus.

                4F Allroadissa on käsittääkseni sama vetomassa mitä normikutosessa eli 1900kg jarrullista.

                Comment


                  #9
                  4F Allroadissa on käsittääkseni sama vetomassa mitä normikutosessa eli 1900kg jarrullista.
                  Nähdäkseni 4B ja 4F Allroadin vetomassa on enemmän kuin tavan mallin, 2100kg. 4B ja 4F quattrot ilman allroadia ovat tuon 1900kg.

                  Joku voi korjata jos joku moottorikombo tekee em. painoihin muutoksen.

                  Comment


                    #10
                    AR 4F en varmuudella tiedä noita vetopainoja. Nettiautossa usein ilmoitettu Allroadille 4F sama mitä A6q eli tuo 1900kg. 4G on kylläkin suurempi vetopaino Allroadille, ainakin faceliftissä on suurin sallittu vetomassa 2500kg, kun A6q on 2000kg vai oliko 2100kg.

                    Comment


                      #11
                      Myös pre-facelift C7 allroad on 2,5t

                      Comment


                      • #12
                        Ostohousut on kovasti viikattuna ja 2007-2010 malli olis tulollaan. Tässä on ilmeisesti kahta eri moottorityyppiä? Onko näissä jokin ratkaiseva ero ja mitä pitäisi ottaa huomioon? Onko dpf? Mitä mun pitäs tietää tuollaisesta ennen kuin kättelee? Kuinka nopeaa ilmajousituksen pitäisi nousta? Ajoa tulee metsissä ja epämääräisissä paikoissa ajoittain, niin maavaraa saa olla.

                        Saa myös tarjota omaansa nelivetoa vetokoukulla, jos sellainen sopivasti ois tarjolla. Vaihdossa mieluusti laitan jotain, vaikka tuon 4motionin ?

                        Comment


                          #13
                          Yhdistelin edellisiin.

                          Kolmelitraisen kanssa suuttimien ja nokkien ajoituksen korjausarvot ovat rahan arvoista tietoa. Ilmajousitus ei ole mikään pikamalli. Sen pitäisi kuitenkin pitää korkeus myös parkissa. Pitkään ja/tai runsaasti vuotava järjestelmä rikkoo kompressorin. Panoraamakattoluukussa saattaa olla vikoja ja sekin on valitettavan arvokas korjattava.

                          Siinäpä ne melkein suurimmat minulla näin äkkiä mieleen tulevat. Asioista tarkemmin tuolla teknisten puolella.

                          Meille tuli ekan lähdön Allroad vuoden vaihteen jälkeen ja ollaan emännän kanssa molemmat tykästytty konseptiin. Veikkaan, että seuraaja on myös Allroad, kun joskus vaihdon aika koittaa.

                          Comment


                            #14
                            nokkien ajoituksen korjausarvot ovat rahan arvoista tietoa.
                            3.0tdissä ei ole tuollaisia hienouksia, korvakuulolla ja persdynolla pitää ketjun kunto arvioida.

                            E. Tuon aikakauden (fl) CDYA taitaa kuitenkin olla parhaita ja luotettavimpia 3.0tdi-koneita. Suuttimet ja ketjunkiristimet alkaa kyllä mennä kaikissa suuremmilla kilsoilla. DPF tuon ikäisissä on, jos sitä ei ole myöhemmin poistettu.
                            Viimeksi muokannut vV8m5; 10.4.2021, 11:24.

                            Comment


                            • #15
                              Mistä näissä tietää, että suuttimet kaipaa huomiota? Ja se ketjunkiristin?

                              Navigaattori on kiva lisä, mutta kuinka hyvä ja haluttava se on näissä? Jos ostaa auton, jossa sitä ei ole..

                              Comment


                                #16
                                Vcds:llä täytyy tarkistaa suuttimien korjausarvot.
                                Navi on jo jokaisella puhelimessa, enemmän mielestäni myyntipuheita.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Nelioviveto Näytä viesti
                                  Mistä näissä tietää, että suuttimet kaipaa huomiota? Ja se ketjunkiristin?
                                  Lueskele tuolta diesel-puolelta, löytyy vaikka ja mitä kunhan käytät vähän aikaa.

                                  Eikös navi tullut sen paremman MMI:n parina, eli jos ei oo navia niin silloin on myös ihan köykänen MultiMediaInterface, joka taaseen tarkoittaa huonompia jälkiasennusmahdollisuuksia (bt ym.)?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oon nyt laskettelemassa, niin ei ehdi lukea juttuja ja kiima on niin suuri, että auto tulee ensiviikolla joku tapauksessa ? Mitään tyrmäystä ei raati ole antanut, niin huolettomana sen hommaan. Kun ei tiedä noista vielä mitään, niin sillä kyselin, että osais jotain rahaa vievää kahtella, josko olisi. Mutta edelleen vaihtoehtona myös kas, kai, jos sellainen yllättäen sopivasti eteen tulee ?

                                    Comment


                                      #19
                                      Eihän datsuni ole mikään vaihtoehto :)
                                      Ilma-alustan komponentit kalleimpia korjailla/uusia jos hajoaa, ja koneesta on hyvä tietää ne mahdolliset vikakohteet (3.0tdi tapauksessa suuttimet, egr, jakoketjun kiristimet...). Kylmänä käyntiin ja kuuntelee ketjun rallatuksia (1-3s rallatus ok), lämpimänä tyhjäkäynnillä ei saa alkaa sauhuttelemaan harmaata haisevaa savua (suuttimet) ja laatikon pitäis vaihdella paukauttelematta ja arpomatta. Ehdottomasti plussaa jos joskus jo tehty ketju-, suutin- tai laatikkoremppaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitos vinokasi, tässä tulikin kaikki se, minkä tarvitsin :)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X