Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Trafin uudet rakentelusäännöt (Trafi pyysi lausuntoja...)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uutta luonnosta rakentelusäännöistä. Merkittävästi vapaampaan suuntaan näyttäisi olevan pykälät menossa.
    https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... uuttaminen


    Aika vähän on keskustelua tähän mennessä näkynyt. Tässä linkit tähänastisiin spekulaatioihin, mitä on tullut seurattua.
    https://www.opelclubfinland.fi/viewt...50510&start=75
    https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=390290
    https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60859.255
    https://www.overdrive.fi/forum/threa...afilta.310769/


    Comment


    • En ole lukenut mitään noita luonnoksia tai tämän topikin aiempia viestejä, mutta kysyn silti: A6 C6 ei ole ymmärtääkseni jostain käsittämättömästä syystä tehty 2.0TFSI quattrona, mutta mm. vapaahengitteisenä 2.4 V6 quattrona on tehty. Voiko tuollaisen tekniikanvaihdon tehdä? Edit: En ole tekemässä tuollaista muutosta. Toivottavasti jotkut ammattilaiset tekisivät tuollaisia muutoksia myyntiin saakka.
      Viimeksi muokannut Rusty; 15.9.2019, 16:42.

      Comment


      • Oletko siis muuttamassa vetotapaa tai moottoria, vai kumpaakin? Kyllä minun nykyisen tulkinnan mukaan voit tehdä vaikka kummankin.

        Comment


        • Siis pelkästään moottorin vaihtoa meinasin. Joskus aikoinaan keskustelin katsastusmiehen kanssa hieman asiaa liipaten niin silloin epäili että voi mennä vaikeaksi kun nykyautoilla on tyyppihyväksynnät&päästöpaperit ynnä muut tietyillä "kokoonpanoilla" ja jos sitten tekee jonkun erilaisen kokoonpanon niin mistä ja kuka arpoo uudet. EN siis ole tällaista tekemässä, tuollainen combo olisi vaan ihan kiva. Joku osaaja saisi noita tehdä markkinoille.
          Viimeksi muokannut Rusty; 15.9.2019, 18:59.

          Comment


          • Itseä noissa ilahduttaa se aivan naurettava vaihdettavan moottorin tilavuusrajan poistuminen. Tuskin itse tulen enää mitään autoa kasittamaan, mutta avaa mukavasti vaihtoehtoja muille, ketkä haluaa sen tehdä.

            Comment


            • Ehdotuksessa myös se lisäämällä ahdin moottoriin tuo vähintään 30% lisää tehoa moottoriin. Monta projektia mitä on jo aloitettu ja on kesken menee ketuiksi.

              Comment


              • Edellisen sääntömuutoksen jälkeen oli muistaakseni parin kolmen vuoden siirtymäaika, jolloin keskeneräiset projektit sai toteuttaa loppuun aiempien sääntöjen mukaan. Luulisi, että sama tulee tälläkin kertaa.

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja To87 Näytä viesti
                  Ehdotuksessa myös se lisäämällä ahdin moottoriin tuo vähintään 30% lisää tehoa moottoriin. Monta projektia mitä on jo aloitettu ja on kesken menee ketuiksi.
                  Vai meneekö? Heti perään sallitaan tehon nosto tiettyyn teho/paino rajaan asti, riippuen lähtökohdasta ja vertailumallista. Yleensä sallii huomattavasti nykyistä suuremmat tehot.

                  Comment


                  • Kyllä sitä yleensä ihan helpolla saa vanhat aloitetut projektit läpi vanhoilla säännöillä. Itsellänikin parhain oli 15v vanha projekti jonka ostin, säädökset oli jo pariin kertaan muuttunut tehden auton laittomaksi. Hyvin kitkattomasti silti muutoskatsastus sujui vanhojen lupien ja sääntöjen mukaan. Toki voi käydä huonostikkin, mutta itsellä päinvastaisia kokemuksia vain.

                    Comment


                      Hienosti määräysten säätäjät ajattelee yhteistä etua ja kampeaa harrastajia vähän tuoreemman autokannan piiriin, jotka on turvallisempia ja ainakin pintakaasulla vähäpäästöisiä.

                      Comment


                      • Onkohan kellään tietoa että onko toi juttu menossa läpi.
                        Tuntuu täysin käsittämättomältä Suomen kaltaisessa maassa (holhous) menisi läpi se että esimerkiksi vaihteiston saisi vaihtaa ilman muutoskatsastusta.
                        Toinen nippelitieto jäi mietityttämään: vaadittaisiinko katissa edelleen E-tyyppihyväksyntänumero (päästöt ei sinällään riitä).

                        Comment


                          Trafin sivun linkki on menehtynyt, onko tästä jotain tietoa tullut tuleeko voimaan/koska tulee? Asiakkaat kyselee että pitäis ahtaa sitä sun tätä niin kiinnostaa. :)

                          Comment


                            Piti tulla vuoden vaihteessa mutta jotain viilauksia vielä tekeillä. Kesällä pitäisi tulla. Näin kertoili yksi katsastusmies kun kävi meidän pikkujoulussa asiasta puhumassa.

                            Comment


                              https://www.traficom.fi/fi/ajankohta...en-muuttaminen

                              Näyttäs nyt tulleen

                              Comment


                              • Hyvä uudistus ja pidän kyllä ihmeenä, että meni läpi. Ei tarvi enää harrasteeseen katsastuskäyntiä varten vaihtaa moottoria.

                                Comment


                                • Yllättävän sallivainen muutos oli tosiaan. Mutta meneekös se nyt niin, että vakiosta saa nostaa max 20% ilman muita muutoksia? Ja sitten kun nostaa yli 20 prosenttia, niin pitää muuttaa alusta yms vastaamaan vertailumallia, ja sen jälkeen tehonmuutos on sallittua tuohon mainittuun tehopainorajaan asti.

                                  Mikäli näin, niin laskeskelin että saisin kakkos-Poloon leimattua 1.3 kaasarin sijasta VR6:n.

                                  Comment


                                  • Juuri tuolleen se menee.

                                    6-pyttyisen asentamisesta Poloon en tiedä sanoa mitään. Sellainen riski tuossa lienee, että riittääkö vertailumallin sallittu akselimassa? Akseliston muutokset on kylläkin sallittu, niin golfin etupää paikalleen paremmalla kantavuudella? Näitä asioita ei kyllä määräyksessä ole tarkalleen selitetty.

                                    Comment


                                    • Joo, saattaa olla Veera aika raskas Polon G40:nki (joka olis vertailumalli) etuakselistolle. Saksassa ovat noita tehneet jonku pikkupajan apurunkoa käyttäen, mutta seki pulju ollu nurin pitempään.

                                      Pitänee tutkia ja perehtyä millanen urakka tuo olis, vaan olishan se melko härö vekotin.

                                      Comment


                                      • Käytönaikaisen päästömittauksen lisäksi ajoneuvon, joka on otettu käyttöön 1 päivänä syyskuuta 2009 tai sen jälkeen, on osoitettava täyttävän käyttöönottoajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavat pakokaasupäästövaatimukset

                                        Tarkoittaakos tämä nyt sitä, että vanhemmat kuin 2009 autot saa ahtaa ilman VTT:n pussitestiä?





                                        Comment


                                          Juuri näin. Perustelumuistiosta asia on vielä pikkasen selkeämmin ilmaistu:

                                          Pakokaasupäästöjen osoittamistapaa kevennettäisiin 1 päivänä syyskuuta 2009 tai
                                          sitä ennen käyttöönotettujen ajoneuvojen osalta pelkällä katsastuksessa käytönai-
                                          kaisella mittauksella tehtävän testin läpäisyyn.
                                          Tosin tuohon on lipsahtanut pieni virhe rajapäivän vaatimusten osalta. Tuon mukaan 1.9.2009 käyttöön otetussa olisi vielä lievemmän mukaan, mutta määräyksessä rajattu edelliseen päivään. Määräys on vahvempi ja sitä täytyy noudattaa.

                                          Comment


                                          • Kiitoksia! Tuohan avaakin sitten ihan uusia harrastusmahdollisuuksia.

                                            Mites tuo sitten menee, kun tehoa saa kasvattaa enintään 20%, mutta ahtimen asentaminen pitää kasvattaa tehoa yli 20%. Jos esim. virityksen kohteena oleva auto on jo mallisarjan tehokkain, että ei ole vertailuautoa.

                                            3.8 Moottori ja pakoputkisto
                                            3.8.1 Moottorin vaihto ja muuttaminen
                                            Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.

                                            Jos ajoneuvoon on asennettu ahdin, ei tehonmittaustodistusta hyväksytä, jos sen mukaan ahtimen asentaminen on lisännyt tehoa enintään 20 prosenttia.

                                            Comment


                                              ihan lupaavallehan tuo ainakin nopsaan luettuna vaikutti. Ei tosiaan turhaa litratilavuusrajaa, pelkästään kw raja. Sekin ainakin oman harrastekikottimen kohdalla oikein mukavan oloinen, nykyinen tehopaino vertailuautossa 9,55kg/kw joka siis saisi pienentyä 5kg/kw.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M Näytä viesti
                                                Kiitoksia! Tuohan avaakin sitten ihan uusia harrastusmahdollisuuksia.

                                                Mites tuo sitten menee, kun tehoa saa kasvattaa enintään 20%, mutta ahtimen asentaminen pitää kasvattaa tehoa yli 20%. Jos esim. virityksen kohteena oleva auto on jo mallisarjan tehokkain, että ei ole vertailuautoa.
                                                Käsittääkseni mitä tahansa autoa voi käyttää vertailuautona, eli sitä mitä viritetäänkin. Voi olla mopoin malli tai tehokkain, siitä vain sitten lasketaan mihin tehopainosuhteeseen menee.

                                                Comment


                                                • Näin kun on tottunut näihin sääntö-Suomen pykäliin, niin tuntuuhan nämä muutokset aika uskomattomilta. Esim. ahdettu VR6 mk1 TT kuulostaa aika hauskalta harrasteelta, saa olla yli 400hp. Tai tuossa omassa 60-luvun Datsunissa 250hp. :)

                                                  Comment


                                                  • Eli meniskö tollanen D2 S8 sitten C5 RS6 tuplaturbo V8:lla leimaan..? Joku sellaisen oli puolassa nikkaroinut. Konehuoneessa on tilaa ainakin askarrella kaikenlaista.

                                                    Comment


                                                      Mä jotenkin pelkään, että tästä tulee vielä samanlainen farssi kuin madallusjousista taannoin. Ei tarvita TÜV lappua, mutta sitäkin hankalammin saatavilla oleva tehtaan lausunto :D. Katsastusinssin selkärangassa on aika syvällä se ei käy. No toivottavasti menee hyvin, koska on tässä itselläkin kaikenlaisia suunnitelmia pyörimässä päässä :)

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M Näytä viesti
                                                        Mites tuo sitten menee, kun tehoa saa kasvattaa enintään 20%, mutta ahtimen asentaminen pitää kasvattaa tehoa yli 20%. Jos esim. virityksen kohteena oleva auto on jo mallisarjan tehokkain, että ei ole vertailuautoa.
                                                        20 % lisäys sallittu ilman muita muutoksia. Sen yli täytyy päivittää jarrut sekä alusta ja sen jälkeen vain auton keveys rajoittaa.
                                                        Mallisarjan tehokkaimmassa näitä muutoksia ei vaadita, mutta ainahan niitä on suotavaa päivittää.

                                                        Comment


                                                        • Eipä tota 20% sääntöä oikeastaan tarvi käyttää, kuin silloin jos muutettava auto on teho-painosuhde haarukan alarajalla. Eli voi kasvattaa tehoa 20%, vaikka teho-painosuhde muuttuisikin tavallaan seuraavaan luokkaan. Määräyksessähän sanotaan: ”jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:” Suurin osa ainakin omasta mielestä järkevistä rakentelukohteista osuu tuohon 5-10kg/kW haarukkaan, joten niitä saa virittää 5kg/kW asti muuttamatta mitään jarruissa tai alustassa. Noita alta 5kg/kW verrokkeja ei ihan joka merkistä ja mallista löydy, että päästäisiin tuonne 4kg/kW asti.

                                                          Tuonne toiseen ketjuun kirjoittelinkin ja pyörittelin esimerkiksi B7 RS4:sen ja R8 V8:n jälkiahtamista. https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...e5#post1910434
                                                          Viimeksi muokannut Killeri; 13.2.2021, 11:46. Perustelu: Linkki lisätty.

                                                          Comment


                                                          • Mitenköhän nuo päästöihin sidotut käyttömaksut menee näissä uudemmissa? Vähän epäilen että se vakion auton maksu riittäisi, jos moottoria on kutiteltu ja päästöt sitä myöten (teoriassa) kasvaneet.

                                                            Comment


                                                              Verotus ei muutu vaan menee alkuperäisen CO2-arvon mukaan. Erikoisehtoihin löytyy valmis vakioteksti "Päästötiedot koskevat alkuperäistä muuttamatonta ajoneuvoa." mutta verotusarvoon ei siis kajota.
                                                              ​​​Eli aihioksi kannattaa valita pihistelyversio ja vaihtaa isompaa moottoria tilalle sekä päivittää alusta ja jarrut sen mukaisiksi :D


                                                              Edit: Vastaavaa on ollut paketti- ja matkailuautoissa jo aiemmin. Alustan CO2-arvoa ei voi käyttää valmiille ajoneuvolle, jos massa tai otsapinta-ala kasvaa liikaa. Mutta kevyen avolavan voi korvata umpinaisella kuormakorilla ilman verotuksen muuttumista, kunhan auto on rekisteröity siinä välissä.
                                                              Viimeksi muokannut panu; 16.2.2021, 01:47.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X