Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ostoa harkitsemassa: Audi Allroad A6 C6/4F

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ostoa harkitsemassa: Audi Allroad A6 C6/4F

    Eipä tästä Allroadimallista ollut omaa keskustelua ja perus A6 keskustelussa ei juttua Allroadissa ollut, joten ajattelin avata uuden keskustelun ja jos tuntuu siltä, että turhake tämä avaus, niin kylmä poisto ei saa aikaa herneiden imua sieraimiin näppäimistön täälä päässä.

    Iski eilen hervoton autokuume joka alkoi puhelinsoitosta kun kyselin nykyiseen A4:een uusia vanteita ja renkaita. Lopputulema oli, että auto vaihtoon isompaan eli A6:een ja tänään sitten tuo A6 Allroad nosti päätään.

    Tärkein on nyt tapahtunut eli hallitus näytti vihreää valoa hankinnalle kun hoitovapaiden jälkeen molemmat töissä niin tuntuu siltä, että talous on vähän paremmassa jamassa ja mikä olisi huonompi sijoitus kuin auto!:D

    Hakusessa 06-08 Allroad ja koneena 3.0tdi ja automaattiloodalla. Tuolla yhdistelmällä loppuu emännän valitus hankalasta B6 kytkimestä ja matalasta maavarasta joka raapii talvisin. Quattrohan tossa tuleekin väkisin.

    Suomessa hinnat on aika muikeat vs. Ruotsiin, jossa 2007 alkaa saamaan n.15-18k€ + 8-12k€ verot.

    Minkälaisia kokemuksia 4F Allroadista? Onko ilmajousissa vuotoja yms. tai muuta vakiovikaa esim. listojen alla kuplii sinkkipohjat. Tekniikkahan on muuten sama kuin perus A6 4F:ssä.

    Autokorjaamokaverin kanssa eilen jutuskelin pitkään ja tuo 3.0TDI ja automaattiaskilla on kuulemma vanhaa ja suht huoletonta tekniikkaa verrattuna pienempiin koneisiin tai TFSI tekniikkaan. Iso rooli tuntuu olevan öljynvaihtovälillä noissa TFSI koneissa.

    Anteeksi pitkä teksti, mutta innostuin tässä autokuumeen houreissa samalla kun poitsu vetää iltapuuroa ja hokee "isi, auto, Auuudi".
    Viimeksi muokannut jaarli81; 15.1.2013, 06:02.

    #2
    Täälläkin olisi vähän samansuuntaisia kysymyksiä. Varsinkin tuosta facelift 2008 -mallista eteenpäin. Eli oliko Allroadin päivitykset sama kuin normaalissa A6:ssa? Onkos tuosta faceliftauksesta jotain selkeää listaa päivityksistä. Itseäni houkuttaa kovasti tuo harvinaisempi 3.0 TFSI.

    Eikö tosiaankaan löydy kokemuksia?

    Comment


      #3
      Ei löydy kyllä kokemusta allroadista, mutta itsellä on normi ilmajousituksella. Joten muuten muutokset tuntuukin sitten vain kosmeettisilta tuohon allroadiin.

      Alusta on mukava ajella ja korkeuttahan pystyy säätelemään. vivustojen vaihdolla autoa saa enemmän tonttiin tai sitten korkeammalla, mikäli sellaista enemmän toivoo. kaiken kaikkiaan yhdistelmä on erittäin mukava ja pärjää ihan kivasti myös radallakin.

      Comment


      • #4
        Kauheeta autokuumetta pukkaa kyllä. Kahden vaiheilla kun kuulin tuon A6 ilmajousitushomman eli joko Allroad tai A6 ilmajousilla. Saman asianhan tuo melkein ajaa ja A6 Avant vähän ainakin edukkaampi ja valikoima suurempi.

        Saksassa olisi yksi AS6 4F myynnissä joka himottaisi, kun ihan perus vehjettä ei haluaisi.

        Tuontiveroihin vinkkinä, että 2009 3.0tdi on päivitetty kone vähäpäästöisemmäksi ja vähän tehokkaammaksi ja tuontivero on samansuuruinen 3.0tdi 2009 vs. 2007 jos saman verran suunnilleen ajattu. 2009 on jo faceliftiäkin, tosin hankintahintakin selkeästi korkeampi. Omaan budjettiin karkaa liian isoksi tuo hankintahinta.

        Comment


          #5
          Kuinkas paljon tuossa normaalin A6 ilmajousissa voi nostaa ja laskea? Onko tuossa mahdollisuutta säätää myös jäykkyyttä? Ei varmaan ihan Allroadin luokkaa kuitenkaan mutta puhutaanko nyt muutamista senteistä?

          Itselläni on nykyisessä w211 mersussa ilma-alusta ja vaikka sitä haukutaankin vikaherkäksi/kalliiksi, on se niin mukava että seuraavassa autossa sellainen tulee myös olemaan.

          Itselleni optimi ratkaisu näyttäisi tällä hetkellä olevan A6 Allroad 2009 3.0 TFSI + APR stage 2 -kitillä. Se vaikuttaa parhaimmalta kompromissilta..

          Tässäpä muuten tuosta A6 3.0 TFSI stage 1 -setistä pätkää, jonka perusteella suorituskykykin olisi vielä hyväksyttävä. Ei muuten ihan hirveästi jää RS6:lle (C5) ja olettaisin että tuo stage 2 on aikalailla samoissa suorituskyvyn suhteen.

          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=s8nUttJbIDY[/ame]

          (Tämä on vanhalla V 1.0 softalla kuvattu, uudemmassa V2.0 -versiossa pitäisi olla enemmän potkua)

          Comment


            #6
            Tämäkin homma ratkesi, pihaan valikoitui lopulta A8 4.2 TDI. Ei ihan sellainen mitä alunperin lähdin hakemaan mutta vaikuttaa aika hyvältä ratkaisulta.

            Comment


            • #7
              Ja itsellä tuli vastaan hyvä A6 4F Avant eli ei tällä kertaa Allroadia

              Comment


              • #8
                Itseäni on alkanut kiinnostamaan kyseinen tuote joten muutama kysymys alkoi mietityttämään.

                1 Onko ilmajousitus kestävä? kompurat, pussit jne..
                2 2.7 tdi onko riittävä moottori tehojen puolesta?
                3 Voiko kuvien perusteella päätellä onko mmi värinäytöllä?
                4 Paljonko noissa nyt sitten on maavaraa? onko metsätielle asiaa mihkä normi a4 b7:lla ei pääse? Muutama roudan nostattama kivi jne..

                Auto on ulkomailla joten jos kuvistakin pystyy päättelemään onko värinäyttö niin olisi hyvä. Esim ruudun koko? Ei niistä aina tiedä mitä puhelevat ja mistä kuvat on. Tekniikaltaanhan nuo on samoja kuin normi 4f:kin?

                Comment


                • #9
                  MMI versiot Audeissa näkyvät tuosta linkistä http://www.fiscon-mobile.eu/products/audi_mmi.php

                  Tavoitetasona kannattaa pitää MMI 2G High, näkee myyntikuvistakin näytön korkeudesta, pitää olla "täyskorkea".

                  2.7TDI on aika väliinputoaja, kun samalla hintaa yleensä löytää 3.0TDI:tä joka kulkee samalla huollon määrällä ja kulutuksella ja melkein veroillakin, mutta on tehokkaampi.

                  Comment


                  • #10
                    Tuossa linkin takana kaikki olennainen http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/a...llroad-quattro

                    A6 Avant ilmajousilla säätövara on suppeampi eli pääsee vähän matalemmalle ja maksimissaan muistaakseni 16cm maavaraan.

                    Koodaamallahan Allroadin maavaroja voi muutella, mutta en tiedä miten alas tai ylös niillä maksimissaan saa mentyä.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitokset linkeistä. Nämä auttavat eteenpäin. Täytyypä miettiä mootori vahtoehtoa vielä ja tarkastella mahdolisia veromääriä vaikka ei niistä tiedä kun lotolla arpovat. Onko näissäkin valoteho surkea kuten normi a6?

                      Comment


                      • #13
                        Tuli itse monta kuukautta pyöriteltyä näitä asioita niin avaan ajatuksia tähän jos auttaa jotakuta.

                        Jos tuontihommia meinaat niin 2008/10 alkoi saamaan vähäpäästöisempiä 2.7 140kW ja 3.0 176kW eli 2008 puolella rekisteröidyn verot menee 2008 vuoden mukaan eli pienemmät kuin 2009 rekisteröidyn vaikka onkin jo uudempi versio. Kiitos viime vuoden veromuutoksen on verot lähes samansuuruiset jos vertaat esim. 2007 ja 2009 saman verran ajettuja, johtuen aika suurista päästömuutoksista uudemman eduksi.

                        Veroista saat osviittaa Tullin MAHTI haulla ja vanhoja päätöksiä selaamalla. Verot näyttää pyörineen 150tkm ajetuilla 10-13k€, riippuen vuosimallista.

                        Tässä veroprosentit eri malleilla mitä itse selvittelin ja kaikki automaattivaihteisen päästöjen mukaan MAHTI haun avuksi kun lasket suuntaa antavaa veron määrää:

                        171kW 3.0TDI 235 CO2 40,5%
                        176kW 3.0TDI 199 CO2 35%
                        132kW 2.7TDI 227 CO2 39,4%
                        140kW 2.7TDI 199 CO2 35%



                        1 Onko ilmajousitus kestävä? kompurat, pussit jne..
                        Ilmajousissa ei ole 4F ollut samanlaisia ongelmia kuin tuossa ekassa Allroadissa.

                        2 2.7 tdi onko riittävä moottori tehojen puolesta?
                        Tuo selviää koeajolla. Varmasti 2.7 pärjää, mutta kulutus ei sen pienempi ole merkittävästi. Ohjelmoimalla ajomukavuutta lisää!:D Jälleenmyynnin kannalta 3.0Tdi parempi jos tuontiautosta puhutaan. Allroadin kohdalla voi säästää aika monta tonnia tuontina kun katsoo Suomen hintoja.

                        Comment


                        • #14
                          No niin. Tuo selvensi asioita reippaasti. Ulkomailta varmaan tulossa kun suomessa maksaa niin vietävästi.Saksasta ehkä kun ruotsin kurssi on mitä on. Nyt sitten tarkastelemaan eri tehoilla olevien hintaeroja. Ja eiköhan tuo valo asiakin ratkea sitten kun talvella valoja tarvitaa.
                          Viimeksi muokannut jukkuk; 16.4.2013, 12:14. Perustelu: kirjoitus virhe

                          Comment


                            #15
                            Ostoa harkitsemassa: Audi Allroad A6 C6/4F

                            Meillä Allroad ja 3.0 tdi automaatti, ajettu ite 100+Tom nyt 185 mittarissa. Ilmajousitus on kyllä mukava peli ja näyttää pelaavan (ainakin toistaiseksi) kop kop...

                            2.7 vs 3.0, mielestäni eroa on kulussa aika paljon. Varmaan 2.7:lla pärjää, kunhan ei käy 3.0:aa testaamassa.

                            Normipenkit ei siten ole häävit (omasta mielestä ainakaan) urheilupenkit ja mielellään se nahka-alcantara versio.

                            Jossain vaiheessa tarkoitus katsella uudempaa vastaavaa, ei merkin tai mallin vaihtoaikeita, edes vaimolla ;-)
                            Viimeksi muokannut Kari K.; 16.4.2013, 23:14. Perustelu: Kirotusvirheitä (tapatalkissa joku korjausmoodi päällä)

                            Comment


                              #16
                              Eli eli, luonnollisesti 3.0 TDI on mitä tässä katsellaan.

                              Pari kysymystä on:

                              Onko tuo 176kW aidosti ketjun kannalta paljonkin kestävämpi versio, mitä 171kW ?
                              Onko käytännön merkitystä kumman motin ottaa ?

                              En kuitenkaan hae mitään maksimitehoja ulos, enemmän riittävän ripeää toiminnallisuutta.
                              Eli ohjelmointiin tuo menee joka tapauksessa.

                              Löytyykö autosta jostain korista plakaattia tai tarraa, missä olisi autoon laitetut varusteet ?
                              Tuntuu olevan välillä vaikea onkia tätä tietoa ulos, kun ei esim. VIN löydä mitään ja vähän näyttää, ettei kaikki myyjät edes tiedä mitä myyvät (liikkeet).

                              Itse kun MB-maailmasta on siirtymässä, niin tämä on vähän outoa.
                              C3 Starin omistavana saa kaiken selville viimeistä raksittua ruksia myöten ja datacard löytyy joka autosta VINillä.

                              VCDS lienee pakko-ostos, kuten tämmöisen väylällä olevan laitteen kanssa aina testeri. Siis jos meinaa itse tehdä jotain.
                              Onko tuolle aitoa kilpailijaa vai onko se nyt vaan nöyrryttävä ostamaan 300€ johto ?

                              Onko mallikohtaisia korjaamokäsikirjoja verkossa saatavilla, kuvineen ja ohjeineen, vai onko tuo aina marmorilla käynnin paikka ?

                              Yhdestä -10 mallin 176kW Allroadista tässä hierotaan kauppoja, niin ois kiva tietää mitä toi auto aidosti on syönyt.
                              Sen olen rekkarista selvitellyt, mitä näillä taidoilla ja tiedoilla olen löytänyt.

                              Kiitoksia jo etukäteen vastanneille, tieto lisää tuskaa mutta tässä se helpottaa.

                              Tästä se sitten lähtee, 1. topic tällä foorumilla on uteliaan ostohousuisen kauhea määrä kysymyksiä.
                              Noihin en ole tässä vastausta löytänyt, vaikka foorumia asian tiimoilta olen selannut jo muutaman päivän.
                              Viimeksi muokannut Tipe72; 5.8.2021, 14:58. Perustelu: Avainsanat jäi pois...

                              Comment


                                #17
                                Paljon tietoa myös tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...a-a6-c6-4f-tdi

                                Comment


                                  #18
                                  Kyllä VCDS on aika must, maksaa kyllä äkkiä itsensä takaisin, jos tarvitsee alkaa vikoja selvittelemään. Päivitetyissä koneissa ehkä mutuna vahvempi ketju mitä 171 kilowattisessa, mutta en olisi 3.0 TDI:n ketjusta kovin huolissani jos auto hyvin huollettu ja ei ole aivan älyttömästi ajettu. Huoltokirjan tarrasta taitaa suurin osa varusteista löytyä eli tyyliin 1LT jarrut 312 mm jne. Takapyöränkaaret, etulokasuojan alaosat josta alkaa terärunko, apurungon seutu sekä ovet kannattaa ruosteen varalta tarkistaa.

                                  Aika läheltä seurannut ja jonkin verran auttanutkin hyvä ystävän ilmajousitteisen 09 3.0 TDI A6:n hoidossa. Osat Aeromotorsilla tms. melko edullisia poislukien ilmajousituksen komponentit ja adaptiiviset iskarit. Korjauksiin kannattaa siinä 1-4 k€ (tuuripeliä) varata vuodessa, koska hyvässäkin yksilössä tulee aina jotain yllättävää ja alustan kolinoita on usein. Ylläpidon hinta myös aika paljon kiinni, kuinka hanakasti kuluvia paikkoja alkaa uusimaan. Ilmajouset on muutoin joka suhteessa ajettavuudeltaan ja mukavuudeltaan hienot! Äänieristys noissakaan Audien tyylisesti ei ole kovin hyvä Bemareihin ja Mersuihin verrattuna, vaan farkun takapäästä tulee tiejylinät sisällä, Allroad lienee ehkä vähän hiljaisempi. Päivitetty takapainotteinen quattro on joka suhteessa tasapainoinen ja talvella tarvittaessa lievästi yliohjaava, eli erittäin kiva ja pomminkestävä. Sporttinahkat tarjoaa erinomaisen ergonomian ja laatuvaikutelma on parempi mitä esim vitossarjan Bemareissa. 176 kilowattinen kone + ZF6HP kiihtyy riittävästi, mutta ei ole mitenkään kovin sporttinen vakiona varsinkaan satasen jälkeen.

                                  Comment


                                    #19
                                    Kyllä se VCDS tulee hankittua, se on selvä.
                                    Jää vielä välirahaa, kun Starin hukkaa pois.

                                    Noi ruostekohdat on bueno tieto, ne pitää käydä huolella läpi.
                                    Kiitoksia infosta !

                                    Korjauksiin 1-4 keuroa?!? No tuo ei ehkä ole se, mitä haen alta 200k ajetusta autosta.
                                    Eihän mulla mene 785tkm ajettuun E-sarjalaisenkaan noin paljoa vuodessa huoltoineen, vaikka lisää kilsoja tulee jatkuvasti muutaman kympin vuositahtia ?

                                    Eli siis VIN ei löydä mistään mitään hankitusta varustelutasosta ?
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 5.8.2021, 18:31. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                    Comment


                                      #20
                                      Vinillä saa varustetietoja MyAudi -sovelluksen kautta.

                                      Huolto- ja korjausohjeet löytyy maksullisena erwinistä (https://erwin.audi.com/erwin/showHome.do) ja yleisempää teknistä tietoa SSP -dokumenteista. Niitä on jaettu siellä täällä netissä, kannattaa googlata.

                                      Comment


                                        #21
                                        Tässä esim. yksi: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_323.pdf

                                        Comment


                                          #22
                                          Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                                          Vinillä saa varustetietoja MyAudi -sovelluksen kautta.
                                          Ei, jollei omista Audia jo ennastaan.
                                          Ei ainakaan vielä, vaikka kirjauduin sinne.

                                          Comment


                                            #23
                                            Noita facelift 09-11 alluja on jostain syystä myyty todella vähän uutena Suomeen. Eikä niitä ole mahdottomasti tarjolla Saksan markkinoillakaan, Ruotsista löytyy melkein parhaiten.

                                            Mutta tekniikan osalta tuon pitäisi olla "varminta", mitä Audilta löytyy.

                                            Comment


                                              #24
                                              Noh, kun vähän kaivaa niin tulihan sieltä myyjältä kuvaa varustelistauksesta.
                                              igorweb.orgin kautta tämän koodasin auki, kun sai näemmä helposti.

                                              Ei nyt aivan tappiin varusteltu, mutta muutamia hyviäkin on, kuten penkit ja nahat. (koiratalous)
                                              Saako tohon naviin BT-handsfreen puhelimelle ?


                                              E0A = No special edition
                                              7MG = Emission standard EU5
                                              4UF = Drivers and front passenger air bag with front passenger air bag deactivation
                                              6XD = Exterior mirrors: electrically adjustable/heated
                                              5SL = Left exterior mirror: aspherical
                                              5RU = Right exterior mirror: convex (large viewing field)
                                              1KW = Disc brakes, rear
                                              J0Z = Battery 520 A (110 Ah)
                                              1ZL = Disc brakes, front
                                              1X1 = Four wheel drive
                                              1BY = 4-corner air suspension for rough-road design
                                              3FA = Without roof insert (standard roof)
                                              7TF = Decorative aluminum inserts
                                              7X4 = Park distance control, front and rear
                                              4R4 = Power windows with comfort operation andcircuit breaker
                                              F0A = No special purpose vehicle, standard equipment
                                              8GV = Alternator 180 A
                                              0G7 = Tiptronic
                                              0YZ = Without determination of weight categoryfor rear axle
                                              0JZ = Without determination of weight categoryfor front axle
                                              T41 = 6-cylinder diesel engine 3.0 L unit 059.D
                                              3NZ = Rear seat bench unsplit, backrest split folding
                                              8BP = Bi-functional headlight with gas discharge lamp
                                              U1A = Instrument insert with km/h speedometer,clock, tachometer and trip odometer
                                              X1D = National sales program Sweden
                                              1N3 = Speed-related variable steering assist (Servotronic)
                                              1XW = Leather trimmed multi-function sports steering wheel
                                              8Q3 = Automatic headlight-range adjustment dynamic (self-adjusting while driving)
                                              9Q4 = Multi-function display/on-board computerwith check control
                                              8Z5 = Not hot country
                                              D50 = 6-cyl. turbo dies. eng. 3.0 l/176 kW 24VV6 TDI, common rail Base engine is T41/TE1/TF1/TH1
                                              7T6 = Navigation system (MID)
                                              CB5 = Alloy wheels 8J x 18
                                              7K0 = Without tire pressure warning light
                                              4X3 = Side air bag front with curtain air bag
                                              VJ1 = Reinforced bumpers
                                              3L3 = Manual height adjustment for front seats
                                              4KC = Side and rear windows in heat-insulatingglass
                                              3Y3 = Roll-up sun screen for rear window and rear side windows
                                              4K4 = Radio remote controlled central locking
                                              5D7 = Carrier frequency 868 MHz without panic button
                                              1SJ = Additional engine and transmission guard
                                              Q1D = Sports front seats
                                              4GP = Windshield in heat-insulating glass withsunshield and viewing window for vehicleidentification number

                                              Vaikka listauksessa ei ole mainittu, niin myyjä laittaa kuitenkin tämmöisen kuvan:

                                              Click image for larger version

Name:	bose.jpg
Views:	298
Size:	409,9 Kt
ID:	1923056
                                              Viimeksi muokannut Tipe72; 6.8.2021, 09:28. Perustelu: Lisätietoa ja outoutta

                                              Comment


                                                #25
                                                Tavaratilan vasemmassa reunassa, kuljettajan puolella on luukku jonka takana on myös mahdollinen vetokoukun vapautus-nuppi. Sieltä myös todennäköisesti löytyy Bosen vahvistin, seuraavan linkin kuvien mukaisesti. https://www.audi-sport.net/xf/thread...roblem.343169/

                                                Matkapuhelimen bluetooth-valmius löytynee myös todennäköisesti.

                                                Comment


                                                  #26
                                                  Jos katselemasi auto on RTK-... niin siitä löytyy vielä edellisen omistajan vanha myynti-ilmoitus, jonka kuvista näkyy juuri nuo andre_:n mainitsemat varusteet: vetokoukun vapautus ja bose-vahvistin.
                                                  Vaikuttaa kaikinpuolin oikein fiksulta kamppeelta, jolla varmasti ajelisi vielä pitkään. Vanhan ilmoituksen perusteella osiakin uusittu. Kyseisen vuosimallin kone on CDYA, joka on tiettävästi tähän astisista 3.0tdi:stä se kestävin ja huolettomin, laadukkailla öljyillä ja max. 15tkm huoltovälillä kestänee +400tkm ennenkuin alkaa ketjun tai suutinten osalta oireilemaan jos sittenkään. Jälkimmäiset huomiot pätee muihinkin viimeisiin 4f-korin alluihin, vaikka katselemasi auto olisikin eri kuin mitä tässä nyt ajattelin.
                                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 6.8.2021, 14:04.

                                                  Comment


                                                    #27
                                                    Kyllä, juuri tuo auto se on mitä katselen. En ainakaan itse löytänyt tuolta myydään-osastolta ko. autoa.

                                                    Hinta vielä vähän korkeahko ehkä, mutta katsoaan mihin lopputulemaan koeajojen jälkeen pääsee.

                                                    Jos se "edellinen omistaja" kehtaa laittaa YV:tä, tai joku vinkata kenelle laittais, niin jutellaan asiasta vaikka puhelimessa ?

                                                    Erittäin mukavahan se olisi historiaa ina enempi tuntea ?
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 6.8.2021, 18:00. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                    Comment


                                                      #28
                                                      https://www.nettiauto.com/audi/a6-allroad/12100155

                                                      Comment


                                                        #29
                                                        Tässä vanha ilmoitus:
                                                        http://www.nettiauto.com/audi/a6-allroad/12100155
                                                        Bose hifit, audi multimedia ja jälkiasennettu bluetooth streamaus (tune2air).

                                                        Comment


                                                          #30
                                                          Näköjään Google löytää (siis ihan vaan "Audi rekisteritunnus") myös huutokaupat.com vanhan ilmoituksen jossa tosin vaa snadisti suurempi mittarilukema.

                                                          https://huutokaupat.com/2879313/audi...esel-199700-km

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X