Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autokauppaa parhaimmillaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Autokauppaa parhaimmillaan

    Kirjotellaan vähän tännekkin jotain asiaa kun kerta tunnuksetkin on joskus tullu luotua.

    Elikkä tarina on seuraava:
    vaihdoin a3:sen (-07) joulukuun alussa konalassa delta-autosta löytyneeseen S3:seen (-07), kaikki meni tähän asti hyvin mitään vikaa ei ilmennyt ja auto kulki nätisti lapinreissunkin. Kilometrejä kertyi about 10tkm. autolla siis ajettu nyt jotakuinkin 150tkm, koneeseen ei muistaakseen ole tehty jakopäänremppaa vielä, ja auto on liikkeen saksasta maahan tuoma joskus muutama vuosi sitten.
    No ei menny taas niinku elokuvissa, kehällä normaalissa ajossa alkoi yhtäkkiä kuulua kunnon metakkaa jostain auton keskikohilta. No ei muutakuin pelit seis ja parit käynnistykset, ei apua.
    Ensimmäinen ajatus oli että putki poikki ja hankaa kardaaniin tms. no pakkohan se oli ajaa siihen kilometrin päähän kämpän lähelle. siinä sitten räntä sateessa tehtiin analyysiä, auton alta ei roikkunut mitään, konehuoneessa ei VIELÄ näkynyt mitään kummallista. Mutta meteli senkun jatkui heti kun laittoi vaihteen silmään ja alkoi nostaa kytkintä. Paikallaan ääni oli vähän normaalia kovempi ja hyvin resonoiva.
    No sitten soitto kaverille joka onneksi sai metropoliasta varattua nosturille vähän aikaa, varovasti sitten köröttelin sinne ja saatiin auto nosturille ja pohjamuoveja irti. Upsista keikkaa kone repsottikin jo puoliksi konetilan alapuolella. Sitten pikainen tutkimus kiinnikkeisiin ja kas kummaa jakopäänpuoleisesta kannattimesta toinen pultti poikki ja toinen reikä lohjennut ja kone about 15cm alempana siltä puolelta.

    Sitten yhteyttä delta-autoon joka luonnollisesti oli kovin kummissaan, auto hinaukseen ja kyseisen liikkeen huoltoon(kasko onneksi maksaa hinauksen). Ja selvittelemään mitä pitää sisällään niin hehkutettu käyttöturva, no sehän on 50-50, eli asiakas maksaa puolet ja liike puolet, vioista jotka ilmenee muistaakseen ennen 20tkm.
    Tein hyvin selväksi että en ole maksamassa mitään siitä että muutama kuukaus sitten "tarkistetusta" autosta irtoaa kone kesken ajon. No asiaa ei luonnollisesti siltä istumalta saatu sovittua, ja päädyttiin siihen että he tutkivat vikaa ja sitten mietitään, kuka, mitä, miksi, miten, milloin ja mihin hintaan.
    Kaikki siis tapahtui eilen eli 25 päivä joten asia ei ole vielä edennyt, kirjoittelen kun etenee.

    kommentit olisi tervettulleita, mihin vikoihin moisen episodin jälkeen on syytä varautua, kone nojaili flektiin ja vesiletkuihin mutta ala kiinnike piti sitä jokseenkin ylhäällä. Eli varmaan etuakselien murrokset tarkistettava? ...mitä muuta

    mitä mieltä olette moisesti, lueskelin kuluttajan suojalakia ja kyselin muutamilta asiantuntijoilta, niiden tietojen valossa ei pitäisi olla mitään epäselvää kuka maksaa lystin. Toivotaan että liikekkin ymmärtää asian, ja kaikki sujuu hyvin, koska mitään negatiivisia kokemuksia ei vielä kyseisen liikkeen toiminnasta ole.

    (ps. ei jaksa nyt kirjottaa mitään kirjakieltä)

  • #2
    Kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajaneuvojaan ja kysyä neuvoja. Sieltä löytyy hyvät ohjeet miten asiaa kannattaa viedä eteenpäin. Tässä myös faktoja auttamaan neuvotteluissa.

    Comment


    • #3
      Mulla kans kokemusta näistä saman ketjun "kuntotarkastetuista" vaihtoautoista, kun viime kevänä ostin A3:n. Noin kuukausi kauppojen jälkeen ennalta arvaamatta katkesi etujousi ja myöhemmin selvisi, että toinenkin oli ollut jo pidempään katki. Autolla oli kuitenkin ajettu reilu 70 tkm. No tämä meni silloin neuvottelun jälkeen kokonaan liikkeen piikkiin. Hieman harmitti, kun liike mainosti autoakunto tarkastettuna ja asentajakin myönsi toisen jousen olleen katki jo myyntivaiheessa.
      Viimeksi muokannut mieska; 26.1.2011, 21:14.

      Comment


      • #4
        tällä hetkellä on työn alla delta-auton myymä/ kuntotarkastettu ja huollettu 07. 2.0 tdi passat.. oli napsahtanut nokkahihna poikki, vaikka
        oli "huollon" jälkeen ajettu 5tkm kilsaa.. soittelin deltaan ja kyselin,
        että mitä perkelettä, niin kaveri siellä myönsi, että eivät olleet vaihtaneet
        hihnaa vaan olivat silmämääräisesti todenneet kunnon..!! huoltokirjaan
        oli kuitenkin merkattu vaihdetuksi.. no ei mitään. delta-auto ostaa uuden
        moottorin..

        Comment


        • #5
          Näitä ku lueskelee ni ei hirveesti tee mieli enää ees astua delta-autoon.

          Comment


          • #6
            Delta-autosta ei ole kuin pahaa sanottavaa. En mitenään puolustele Deltaa, mutta mietin vain ääneen että mitenhän kauan menisi tarkistaa auton jokainen hitsaussauma/pultti murtumien varalta? Ajatuksena lähinnä se, ettei ainakaan minun mielestäni voida mitenkään olla varmoja siitä ettei joku pultti tai kannake katkeaisi jonkun tietyn ajan sisällä. Jos yksi kiinnike pettää, voi helposti mennä toinen samaan syssyyn rasituksen johdosta. Edelleen painotan sitä, etten mitenkään puolustele Deltaa, vaan ihan yleisenä kommenttina.

            Comment


            • #7
              hyvältä näyttää

              noniin, asia etenee hyvin, kannake on vaihdettu (positiivisen nopeasti), ja huolto oli sitä mieltä että ilman muuta menee heidän laskuunsa. Käskin vielä tarkistaa vesiletkut ja flektin joissa kone oli kiinni, sanoi katsovansa vielä läpi.
              Ehdottivat myös että vaihtavat samalla vikisevän apulaitehihnan ja kiristäjän, hintaan 150e. Hinta ei kuulostanut ryöstöltä ja vikinä on häirinnyt itseäkin joten annoin luvan. auto valmis tänään illalla tai huomen aamusta, eli toistaiseksi kaikki on mennyt loistavasti. Toivotaan ettei ilmene mitään vikoja jotka ovat seurausta tästä, tokihan liikkeellä on edelleen vastuu niin autosta kuin tehdystä työstä.

              Nimimerkki Lampisen kanssa olen kyllä pääasiassa samoilla linjoilla, että mahdotontahan tuollaista olisi huomata missään tarkastuksessa, mutta koska on niin harvinainen vika (ja suhteellisen halpa korjata), mutta kuitenkin selvä vika eikä esim. käytöstä johtunut/kulunut, niin ilman muuta pitäisi olla selvää että autokauppa vastaa kuluista. Jos näin ei olisi niin silloinhan ei olisi mitään järkeä ostaa liikkeestä mitään, vaan aina yksityiseltä.

              Comment


                #8
                Ihme kun eivät tarkertuneet tuohon, että ajoit autolla vielä vian ilmettyä vaikkakin vain joitakin kilsoja. Jatkossa tuskin kannattaa varsinkin jos on hinauspalveluvakuutus.

                Comment


                • #9
                  Mielestäni ei kahta sanaa, kuka maksaa. Liike. Ei pitäisi olla edes mitään tutkimista. Pyydät nyt sen vastauksen sieltä ja jos vastaus on joku muu kuin tuo "liike", niin ilmoitat että täytyypä ottaa sitten yhteyttä kuluttajaviranoimaiseen. Ja voihan mainita ohimennen että tästä jo Audifinnssissä olikin puhetta...

                  Ja jotkut vielä kuvittelee että autoliikkeestä saa parempia autoja kuin yksityiseltä ja ovat valmiit jopa maksamaan useita tonneja enemmän. Teoriassahan on tuo virhevastuu olemassa, mutta käytännössä taitaa yli puolessa tapauksia joutua enempi vähempi tappelemaan että saa edes sen mitä laki määrää.

                  Mieluummin ostan yksityiseltä joka tuntee autonsa ja on pitänyt siitä huolta. Yhden käytetyn olen ostanut liikkeestä, siinäkin piti vääntää nokkahihnan vaihdosta: justiin oli tehty määräaikaishuolto, johon kuuluisi hihnan vaihtu mutta sitä ei ollut vaihdettu kun oli vielä 3000 km jäljellä ennenkuin ko. huollon kilometrit tulisivat täyteen... Jouduin maksamaan puolet siitä. Ja nestettä söi, tekivät kyllä kansirempan siihen sitten mutta ei auttanut. Muutaman vuoden päästä selvisi että kansi oli halki, en silloin enää jaksanut ruveta vääntämään.

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Pertti K Näytä viesti
                    Ja voihan mainita ohimennen että tästä jo Audifinnssissä olikin puhetta...
                    Foorumeilla ja lehdistöllä pelottelu ei auta asiaa yhtään, päinvastoin.

                    Comment


                    • #11
                      Deltasta huonoja kokemuksia täälläkin. Yhteen autoon radiota asentaessani huomasin, että auton johtosarjassa on nirhaisu, joka on syntynyt tehtaalla, kun johtosarja on vedetty rintapellistä läpi. Useammasta johdosta paistoi kuparit läpi.

                      Autolla oli tuossa vaiheessa ikää muutama vuosi ja kilometrejä mittarissa 4200km.
                      Hienosti pesivät maahantuojana kätensä hommasta ja sanoivat näkemättä, että vaurio on aiheutunut radion asennuksen yhteydessä. -Radio ei kyllä ollut lähelläkään vauriokohtaa.
                      Sattumalta vain huomasin vaurion, kun radion reiästä oli suora näköyhteys hanskalokeron kohdille rintapeltiin, josta johtosarja tuli läpi.

                      Oli harvinaisen töykeää palvelua ja oikeastaan huvittikin se, että vaurio laitettiin näkemättä minun aiheuttamakseni. On kuitenkin tuosta autosähkö-osaamisesta ihan viralliset todistuksetkin olemassa.

                      Nuo on sellaisia pieniä juttuja, joilla on suuri merkitys viimeistään siinä vaiheessa, kun seuraavaa autoa ollaan ostamassa.

                      Comment


                      • #12
                        Mun käsittääkseni liikkeestä ostettaessa käytettyä autoa moottorilla ja voimansiirrolla pitäisi olla automaattisesti 6kk takuu. Tää on kait joku EU-direktiivikin tai jotain? Jos sulla on ne ostopaperit yms tms jne, niin löytyykö niistä mitään mainintaa?

                        Kuluttajasuoja-asiamiehen pitäs tietää...

                        [edit]: Tossa Tero V:n linkkaamassa PDFssähän se 6kk sääntö onkin, sivu 7. Tosin auton ostajan pitää pystyä jotenkin näemmä todistamaan että virhe oli jo olemassa ostohetkellä. Ei luulis olevan vaikeaa jos motti tipahtaa n. kk ajon jälkeen... Ei siis automaattinen takuu, mutta vähän sinne päin.

                        Comment

                        Working...
                        X