Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tulliposti - laillistettu ryöstö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Eniten perseestä on mielestäni se, että vaikka kannettavaa veroa/tullia ei edes olisi, mutta tulli on jostain syystä ottanut paketin sivuun, joudun maksamaan tullipostille 17,x e "tullivapaaksi esittäminen" -palvelusta.
    Mielestäni tulli saisi maksaa itellalle tämän maksun, koska on mielestäni kohtuutonta joutua maksamaan tuollaisesta sen takia että tulli vaan sattui ottamaan tuon paketin sivuun...
    Viimeksi tuo tuli maksettavaksi $9 -hintaisesta paketista (OBD/2x2 -adapteri). Tuli sitten moninkertaistus hintaan tuon takia.
    Seinäjoeltahan myös lakkautettiin tuo tullin toimipiste.

    Comment


    • #32
      Melkein kai halvemmaksi tulisi tilata tavara uusiksi (ja toivoa että tulee perille), sanoa tullille, että pitäkää tavara :) Vähän samaa touhua kuin jossain afrikan maissa, missä lentokentällä voi tavarat joutua syyniin ja pyydetään maksamaan enemmän kuin tavaran arvo tai muuten takavarikoidaan (syynä esim. ettei tavaraa tuoda maahan myyntitarkoitukseen).

      Comment


        #33
        Tarinan opetus, älä odota liikoja niin kauan kun pakettisi perässä lukee FIN ;)
        Ei vaan se, että pitää tilata tavara kotiin kuljetetttuna. Silloin kuriirifirma hoitaa tullauksen.

        Comment


        • #34
          Alkuperäinen kirjoittaja JM
          Ei vaan se, että pitää tilata tavara kotiin kuljetetttuna. Silloin kuriirifirma hoitaa tullauksen.
          Aivan, minäkin ostan tietysti jonkun 20e tilauksen päälle jonkun 40e maksavan kotiinkuljetuksen. Eiköhän se tuossavaiheessa ole jo aivan sama maksaa tuo tullipostin ryöstöhinta.

          Comment


          • #35
            DHL Express: Hei, lähetyksesi xxxxxxxxxx on tullattava. Veloitamme lähetyksestä kannettavien tullin ja arvonlisäveron lisäksi palvelumaksun, joka on vähintään 24,80 EUR (sis ALV) tai 5 % tullien ja verojen arvosta (+ALV 24 %). Luovutuksesta (itsetullaus) veloitamme 40 EUR. DHL:n suorittamaa tullausta varten tarvitsemme henkilö- tai y-tunnuksesi ja sähköpostiosoitteesi. Ilmoita tiedot suojatun linkin kautta tai vastaamalla tähän viestiin muodossa hetu/y-tunnus (väli) sähköpostiosoite. Ilmoittamalla tiedot annat toimeksiannon ja hyväksyt, että DHL Express tekee tuontitullauksen puolestasi. Toimeksianto on sitova. Mikäli toimeksiantaja ei täytä velvoitteitaan viivytyksittä, DHL:llä on oikeus irtisanoa toimeksianto. DHL henkilörekisteriseloste www.dhl.fi/fi/lakiasiaa.html#privacy
            DHL Express huolinta, puh. 0205338023

            PS. for message in English, please answer to this SMS with the letter E only
            Mietin tuossa että rahastaakohan tässä joku raakasti, kun taannoin tilasin samanlaisen lähetyksen jonkun muun firman lentorahtina ja tullauskulut olivat tyyliin alle 10 euroa kun tullauksen hoiti tullin nettituonnin kautta suoraan ?

            Tuota ei pystyne kiertämään millään, vaan on maksettava mitä pyydetään ?

            EDIT: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04...-itse-maksutta

            Kas kehverätä, asiasta on ollut aiemmin juttua. Onhan tuo melko sikamaista rahastusta. No opiksi ja ojennukseksi tämä.
            Viimeksi muokannut Hervast; 15.6.2016, 12:29.

            Comment


              #36
              Dhl:ää näemmä pitää vältellä, joskin aina ei välttämättä mahdollista. Silti jotenki ihmeellistä, että on laillista rahastaa tuolla..?

              Comment


              • #37
                Aikamoista kusetusta on kyllä, moni muu kuljetusliike ei ota (tai ei ainakaan ennen ole ottanut) mitään kuluja itsetullauksesta.

                Comment


                • #38
                  Jep. Tämä muuttui muutama kuukausi takaperin.

                  Tekisi mieli kysyä kuluttaja-asiamieheltä, että onko tämä laillista. DHL:n tullaus ymmärrettävästi maksaa. Mutta omistamasi tavaran itsetullaus, jonka kuljetuksesta olet maksanut DHL:lle?

                  Comment


                  • #39
                    Pari viikkoa sitten ei mulla ainakaan veloitettu mitään itsetullaamisesta. O.o Tosin se ei tainnut DHL:n kautta tulla.

                    Comment


                    • #40
                      Itse tein tästä kk-pari sitten kantelun kuluttaja-asiamiehelle ja sieltä annettiin neuvoksi tehdä valitus kuluttajavirastoon. En ole vielä ehtinyt sitä naputella mutta työlistalla on.

                      Comment


                        #41
                        Toi on kyllä röyhkeätä ja törmäsin itsekin eilen tuohon, kun tullauksesta googlettelin.

                        Oma paketti tuli Fedexillä ja itsetullaus sujui sujuvasti ja ennen kaikkea ilmaiseksi.

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja jaeger Näytä viesti
                          Pari viikkoa sitten ei mulla ainakaan veloitettu mitään itsetullaamisesta. O.o Tosin se ei tainnut DHL:n kautta tulla.
                          Tämä asia (ja ketju...) koskee nimenomaan DHL:ää.

                          Comment


                          • #43
                            Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
                            Dhl:ää näemmä pitää vältellä, joskin aina ei välttämättä mahdollista. Silti jotenki ihmeellistä, että on laillista rahastaa tuolla..?
                            Nii-no, yksityinen firma voinee hinnoitella "palvelunsa" miten haluaa. Kunhan kohtelee kaikkia samalla tavalla.

                            Sen verran voin asiaan perehtyneenä kertoa, että tuo "itsetullaus" on aiheuttanut DHL:lle enemmän kuluja kuin se DHL:n suoraan tekemä. Kun prosessit ja järjestelmät on rakennettu tuon jälkimmäisen mukaisesti ja sitä ajatellen. Tuossa "itsetullauksessa" on välissä DHL:n käsityötä, joka valitettavasti maksaa. Aiemmin ongelma on kai ollut enemmän hallittavissa (lue: kulut maksatettu muilla). Nyt kun samaan aikaan kilpailu on kiristynyt, rahtiliikenne Suomeen/Suomesta vähentynyt ja yksityisten kiinantuliaiset lisääntyneet, niin on sitten haluttu tehdä näin.

                            Postihan esimerkiksi tarjoaa tätä "itsetullausta" tullin järjestelmän kautta ilmaiseksi. Mulla oli tässä kamerahankinnan vuoksi yhtäaikaa toistakymmentä paketiia tilattuna & toimituksessa. Postista tuli lappu, että pakettinne on tullissa ja voitte tullata sen itse. Lähettäjätiedoissa luki jotta "Jersey". Ei mitään muuta. Sitten soittamaan tulliin, että mikäs tämä "Jersey" on, kun en ole tilannut mitään "Jersey"-nimiseltä firmalta tai henkilöltä enkä tietääkseni myöskään Jerseyn saarelta. Tullissa täti kertoi, että he eivät voi auttaa, vaan pitää soittaa postiin. Sotin postiin ja täti (ehkä sama, ehkä eri) sanoi, etteivät voi auttaa, vaan pitää soittaa tulliin. Kas, ikiliikkuja on sittenkin mahdollista keksiä.

                            No, ei muuta kuin sitten käymään läpi jokaista toimittamatonta tilausta ja löytyihän sitten parin tunnin päästä se firma, joka (mitään ilmoittamatta) toimittikin tavaran Jerseyn varastolta... No, nyt sitten homma olikin helppoa, kun pystyin spesifioimaan tavaran ja sen arvon sekä liittämään tulliselvitykseen oikean laskukopion.

                            Mutta helppoa ja halpaa tämä itsetullaus...

                            Comment


                            • #44
                              Jännä homma, että esim. Fedexillä ja UPS:lla homma pelaa edelleen kuin junan vessa. Samaan aikaan DHL pimittää minun omaisuuttani josta olen DHL:n veloituksen jo maksanut, ja silti pyytää lisäkorvausta jotta saan sen itselleni.

                              Comment


                              • #45
                                Voi tullata ihan itse. Ei siis tarvitse käyttää DHL palvelua!

                                Comment


                                • #46
                                  Toki voi tullata itsekin, mutta se maksaa 40 EUR: "Luovutuksesta (itsetullaus) veloitamme 40 EUR."

                                  Nii-no, yksityinen firma voinee hinnoitella "palvelunsa" miten haluaa. Kunhan kohtelee kaikkia samalla tavalla.
                                  Näin onkin, mutta hinnoittelun täytyy silti olla kohtuullista. Kuluttajaneuvonnan lakimies oli sitä mieltä että esim. 24,80e käsittelymaksu tavarasta jonka verot ovat 6e, ei kuulosta kohtuulliselta.
                                  Viimeksi muokannut affe; 15.6.2016, 13:45.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Voi olla. En tiedä, kun en ole lakimies, mutta kun DHL ei ole viranomainen eikä mitenkään monopoliasemassa, niin en oikein ymmärrä miksei se saa hinnoitella miten haluaa? Vapaassa markkinataloudessa luulisi markkinatalouden mekanismien sitten päättävän, onko hinta oikein vai väärin.

                                    Vai pitäisikö vetää Audi oikeuteen jostain bensatankin korkin hinnasta, että ei voi mitenkään maksaa näin paljoa?
                                    Viimeksi muokannut okkim; 16.6.2016, 21:05. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Menet tavarataloon, ja jätät reppusi maksulliseen narikkaan. Poistuessasi portsari haluaa sinulta "poistumismaksun" josta ei ole reppua jätettäessä mainittu sanallakaan. Alalla on yleinen käytäntö, että poistumismaksuja ei ole, jos poistut itse.

                                      Maksatko, koska vapaa markkinatalous?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Olen samaa mieltä hinnoitteluvapaudesta. Joskus se kuitenkin voi lähennellä kiskontaa, jos asiakas on tietynlaisessa pakkoraossa.

                                        Maalaisjärjellä ajateltuna tässä on ongelmana se, että vastaanottajalla ei ole tuossa tilanteessa muuta vaihtoehtoa kuin ottaa nuo palvelut ellei halua paketin palaavan takaisin lähettäjälle jolta taas ei ole mitään takeita saada rahoja takaisin. Luottokorttikauppa tietenkin helpottaa tuossa, mutta aikaa siihen palaa kaikesta huolimatta.

                                        Esimerkkinä vaikkapa http://kuluttaja.fi/aiheittain/hinta/:

                                        "KALLIS HINAUS

                                        Autoilija piti auton hinauksesta saamaansa 1 223 euron laskua kohtuuttomana. Erityisen kohtuuttomalta tuntui kuljettajan 90 euron tuntipalkka, joka oli velottu kilometrikustannusten päälle. Hinattu matka oli 150 kilometriä.

                                        Jos palveluksen hinnasta ei ole sovittu etukäteen, tilaajan on maksettava hinta, joka on kohtuullinen kun otetaan huomioon palveluksen sisältö, laajuus, laatu ja muut olosuhteet. Lautakunta yhtyi autoilijan näkemykseen siitä, että velottu hinta oli kohtuuton palvelun suoritusajankohta, olosuhteet ja yleinen hintataso huomioiden. Lautakunta katsoi, että yrittäjällä oli oikeus laskuttaa hinauksesta enintään 650 euroa."

                                        Comment


                                        • #50
                                          Ongelman ydinhän on tosiaan siinä, että tästä ei esim. Ebaystä ostettaessa ole mahdollista saada minkäänlaista tietoa etukäteen. DHL on ainoa poikkeus, joka tätä tietääkseni tekee. Ja sekin aloitti vasta keväällä. Ei se tullausjumppa ole ilmaista, saati mukavaa tiskin kummallakaan puolella, mutta aika paljon fiksummin se toimii muilla toimijoilla.

                                          1) Klikkaat banaaninpäristimen Ebaystä hintaan x, ja maksat myyjän valitsemalle rahtarille y hinnan z kuljetuksesta päälle.
                                          2) Odotat viikon.
                                          3) DHL ilmoittaa, että tavara on täällä, etkä saa sitä ulos ilman lisämaksua.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Ups kanssa olen vastaavan tapauksen käsitellyt, muistaakseni noin vuosi sitten.

                                            Aspa sanos että valitse noista kahdesta tai romut lähtee takaisin.

                                            Sittemmin olen vältellyt turhien pikkuostoksien kanssa molempia operaattoreita kuin puppelipoika tyttöpakteereja.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Aika lailla sama linja kuin jesillä. Sen verran monta kertaa aikanaan tuli tapeltua tullipostissa silloin kun se vielä oli Postitalon alakerrassa. Jos DHL:ltä kokee saaneensa huonoa palvelua, niin tullipostissa siihen aikaan palvelua ei saanut lainkaan. Ei edes rahalla, koska virkamiehen lahjominen on Suomessa rikos.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Hyvä tietää että UPSilla on sama käytäntö.

                                                Juu tosiaan pari kk sitten tuli samanlainen lähetys ja sen sai tullattua lähettämällä tullin nettipalveluun spostilla kopion laskusta ja maksamalla 8 euroa. Sattui vielä että sen lähetyksen postikulut olivat 0 euroa. Joten tuohon verrattuna tämä lähetys tuli nyt huomattavasti kalliimmaksi.

                                                Tuo prosenttimääräinen maksu tullauksesta on kanssa hieman outo, eihän tullaus- ja käsittelykuluilla ole yleensä yhteyttä tullattavan tavaran hintaan. Tuommoinen prosentuaalinen maksu toimii enneminkin kuin raippavero...

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Mitäs näitä nyt sitten vielä jää jäljelle jos UPS ja DHL on pannassa? GLS? Fedex? Vai tuleekohan heillekin "sopivasti" moiset maksut hyvin nopealla aikataululla?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Sitä en tiedä tuleeko, mutta tosiaan eilen tein rahtitullauksen ja Fedexiltä annettiin kaikki tähän tarvittavat tiedot nätisti meilillä.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Veloitetaanko tuo maksu myös silloin kun tavaran arvo jää alle tullausrajan? Kuljetusfirmahan ei voi tietää lähetyksen arvoa, nopallako ne päättää mistä tuo ilmoitus lähetetään?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Itsekin maksoin mielestäni kohtuuttoman summan DHL:n tullauksesta viime joulukuussa. Tavaran arvo oli sen verran alhainen, että veroja tullille meni vähän reilu 8€ ja palvelumaksua DHL:lle sitten hieman enemmän. DHL:n ilmoitus tuolloin oli nimenomaan sellainen, että siinä ei mainittu itsetullaus mahdollisuudesta mitään. Kokonaisuutena tästä "palvelusta" jäi huono fiilis. Nyt olen taas tahtomattani samassa tilanteessa, koska toimitustapa tilaus ja toimitus vaiheessa oli Fedex. Tällä kertaa tosin tiedän, että itsetullaus onnistuu 40€ hintaan.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Kuljetusfirmahan ei voi tietää lähetyksen arvoa
                                                          Jaa kunnei? Yksityinen lähettäjä ei ehkä ole veloitettu ilmoittamaan tavaran arvoa, mutta kaikissa mun ebayn kautta yrityksiltä tilatuista sadoista lähetyksistä on ollut tulliselvityslappu päällä jossa mainittu tuotteen sisältö ja sen arvo (joskus sisältäen postikulut, joskus ei.)

                                                          toimitus vaiheessa oli Fedex. Tällä kertaa tosin tiedän, että itsetullaus onnistuu 40€ hintaan.
                                                          Niin eli Fedex ryöstää myös asiakkaitaan, vai oliko tämä vaan mutuilua tän ketjun juttujen lukemisen jälkeen?

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Kuinka usein tilataan kamaa kiinasta ja arvona on 10 dollaria ja lähetetty lahjana? Siinäpä sitten rahtifirma arpoo lähetyksen oikeaa arvoa.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Sillä taas ei ole mitään tekemistä tämän ketjun alkuperäisen aiheen kanssa. Rahtifirma ei tee salapoliisin hommia, mutta toki hekin varmasti käyttävät maalaisjärkeä ja ilmoittavat kohdemaan tulliviranomaisille jos joku 2000kg palletti saapuu kiinasta 10 dollarin tullausarvon kera.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X