Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Noviisi auton tuonnissa, mistä vaatimustenmukaisuus todistus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Toi on just fiksua kun toisissa paikoissa ei mitään lippusia kysellä, toisissa paikoissa vaaditaan joka ikisestä autosta, vaikka tulis identtistä autoa toisensa jälkeen, edes miettimättä että tartteeko sitä oikeesti.

    Comment


      #32
      99 mallin autossakin vaadittiin variantti+versiotiedot
      Ainakaan omassa 99/00 A4:ssa ei lappua vaadittu eikä tietoja lue otteella. Useampia tuon ikäisiä jo tuotu aina samalla käytännöllä.

      edit. alkoi sen verran kiinnostamaan että googlettelin ja tuohon sen paperin tarve varmaan perustuu:
      http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/...dostot/025.pdf
      ja lainaus sieltä:
      Henkilöauton päästöt on merkittävä ajoneuvorekisteriin, kun
      ? auto on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.2002 tai myöhemmin tai
      ? auto on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.?31.12.2001 ja sen kokonaismassa on enintään 2 500 kg.

      Pakettiauton verotuksessa sovelletaan päästötietoa, joka on merkitty tai pitäisi merkitä 1.1.2008 tai sen jälkeen ajoneuvoliikennerekisteriin auton teknisiin tietoihin.

      Tulli selvittää verotuksessa sovellettavan auton CO2-päästölukeman auton asiakirjoista tai viranomaisrekistereistä. Verovelvollisen tai verosta vastaavan rekisteröidyn asiamiehen on toimitettava Tullille asiakirjaselvitys, josta ilmenee auton CO2-päästötieto tai auton tyyppihyväksyntä-, variantti- ja versionumero. Nämä tiedot voidaan saada esimerkiksi auton EU- tai Eta-valtiossa annetusta rekisteröintitodistuksesta, vaatimuksenmukaisuustodistuksesta (ns. COC-todistus) tai valmistajan edustajan antamasta todistuksesta. Verovelvollinen voi varautua edellä mainittujen tietojen esittämiseen jo autoa hankkiessaan pyytämällä esimerkiksi myyjältä auton vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Jälkikäteen hankittu maahantuojan edustajan todistus on pääsääntöisesti maksullinen. Ajoneuvon tyyppihyväksyntä-, variantti- ja versionumero on toimitettava myös katsastusasemalle ajoneuvon rekisteröintikatsastuksen yhteydessä.
      Viimeksi muokannut TDIq; 8.12.2009, 07:10.

      Comment


      • #33
        Mulle tuli hirveä saarna siltä katsastusmieheltä, melkein huusi että tämä auto ei ole hyväksyty suomen tieliikenteeseen ellei rekisteriotteessa ole varianttia ja versiota :D Ihme pelleilemistä nämä katsastussysteemit, jos kerran 99 vuotisessa tuollaista ei edes pitäisi tarvita.. Muutenkin katsastaja oli vähän epäasiallisen ja osaamattoman tuntunen, "jaaha, kuatro, onkos tää sitten joku neliveto vai?" :D
        Viimeksi muokannut Juuzmo; 9.12.2009, 17:44.

        Comment


          #34
          Urssia varten piti Toukokuussa kyseinen lappu kans hommata. Selvittelin AKE:lta tätä kun niin ihmetytti ja sieltä vastasivat, että katsastuskonttori on sen velvollinen hommaamaan.

          Kerroin konttorilla soitelleeni AKE:een ja yllättäen kuin puskasta tulikin konttorin henkilökunnalle mieleen, että heillä on sopimus VV-auton kanssa, josta paperit sitten muistaakseni tulivatkin 69€ hintaan (70€ pintaan kuiteski).

          Huvittavaa tuo eri konttorien ero. Toiset konttorit eivät edes vaadi sivuvilkkuja lisättäväksi jos ei moisia ole, vai onko vilkkujen poissaolo vain katsastusmiehen inhimillinen virhe? :)

          Comment


            #35
            Huvittavaa tuo eri konttorien ero. Toiset konttorit eivät edes vaadi sivuvilkkuja lisättäväksi jos ei moisia ole, vai onko vilkkujen poissaolo vain katsastusmiehen inhimillinen virhe? :)
            Kyllä se on katsastajan virhe. Sivuvilkut pitää olla vm. -86 alkaen.
            Ne saattaa joutua lisäämään jälkeenpäin sitten kun joku toinen katsastaja huomaa niiden puutteen. Tuurilla voi mennä vuosikaudet. Ja auton ilman vilkkuja hyväksynyt katsastaja joutuu sitten selittelemään tekosiaan AKEN valvojille. Nimim. kokeiltu on...

            Comment


            • #36
              Asia jatkuu, auto tuli sitten tuotua, Latviasta, Audi TT -01, kivan vihreä, etuvetoinen :-( vähän kilometrejä mittarissa (114tkm) joo,joo mutta ihan huippukunnossa.
              Tullissa kaikki ok, autoverohakemuksenkin jätin samalla kun tein käyttöönottoilmoituksen.
              Sitten rekisteröinnin aloitus, nokka kohti Lempäälän autokatsastusta.
              Katsastusta ei tarvinnut suorittaa koska se on vielä voimassa, Latvian katsastustodistus hieman aiheutti hämmennystä, siitä kun ei ole erillistä paperia, vain hologrammitarra tuulilasissa josta selviää viimeinen voimassaolopäivä. Tämän asian tarkistivat kyllä katsastuskonttorilta, eivät tietenkään uskoneet suullista selitystä. Epäselvää ei ollut se kuinka pitkään se on voimassa vaan se että koska se on suoritettu, no, joka vuosihan se siellä suoritetaan, paitsi ammattiliikenteessä olevat autot, ne katsastetaan kaksi kertaa vuodessa....
              Kaikki ok, paitsi.... Tarvitaan sitten se CoC todistus, tilasin täältä https://coc.vw-transport.de/jctvwtp/portal/vw/vwt/ ja hintaa alkutietojen mukaan 37? + saksan vat 19% , rekisteröidyin ja tein tilauksen, positiivinen yllätys oli kun hinta olikin sitten lopuksi 0,00? kiva.
              Lisäksi päänvaivaa aiheuttaa se että auto on valmistettu vuonna 2000 mutta otettu ensimmäisen kerran käyttöön 2001, tästä johtuen ko autossa ei ole esim. sitä "check engine" valoa, joka kyllä huomattiin katsastuskonttorilla, lisäksi OBD pistoketta ei löytynyt, vain tyhjä reikä, outoa.
              Nyt sitten variantti ja versiotiedot kertovat sen että onko auto hyväksyttävissä ilman noita puuttuvia juttuja, todistusta odotellessa....
              Tarina tulee jatkumaan.

              Comment


                #37
                Kyllä siellä pitäs OBD-pistoke olla, varmaan tippunu muovien sisään.

                Comment


                • #38
                  Tai sitten jännitys tiivistyy.... *drumroll*

                  (kunhan kiusaan)

                  Comment


                  • #39
                    Joo, täytyy kaivella huomenna duunin jälkeen, saa touhuta lämpimässä hallissa.... Askarruttaa vain että miksi se on "jemmattu" Heh.

                    Comment


                    • #40
                      Ähää Oko^^ (Itsekin ex Akaalainen) :-)
                      Löytyihän se OBD pistoke.
                      Luurasi piilossa teipattuna johtosarjaan, olisi paljastunut jos olisin irroittanut ajovalokytkimen ja vetänyt sitä ulospäin.
                      Pieni pähkäily ja kaverin kanssa keskustelu (baltiasta kotoisin) ja asia taisi selvitä.
                      Tarvikehälyn asennuksen yhteydessä jotkut asennusliikkeet piilottavat tuon OBD pistokkeen, siksi että, baltiassa on ollut jonkinlainen muoti ilmiö että VW ja Audi merkkisiä autoja varastetaan lukot "tiirikoimalla" ja OBD portin kautta ajonesto ohittamalla, tällä tavoin siis hankaloitetaan varkaiden toimintaa, joskus saatetaan jopa laittaa alkuperäiselle paikalle tyhjä pistoke, siinähän sitten olisikin ollut ihmettelemistä....
                      Ajattelin laittaa parit kuvat, mutta en taida kuitenkaan, hälyn ohj nappi jne systeemit näkyisivät kaikelle kansalle.

                      Comment


                      • #41
                        Tänään tuli postissa tuo CoC todistus, ti iltana tilasin.
                        Ihailtavan nopeaa toimintaa Saksalaisilta :-)
                        Hintakin oli tosiaan se 0,00€

                        Comment


                          #42
                          Tuo C4:n kohdalla ei nähtävästi saa CoC:ia, kun on niin vanha jo?
                          Coc.vw-transport.de:stä kokeilin sitä tilata ja sanoi vaan "1Vehicle does not comply with EU type approval standards. Issuance of a COC is thus not possible"

                          Comment


                            #43
                            Tuolla aikaisempi keskustelu C4 osalta:
                            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=64789

                            Comment


                            • #44
                              Nostetaanpas vanhaa juttua esille... Nyt pitäis itelle saada variantti ja versiotieto lappuset. Onko mitään nettisivua josta nämä sais tilattua? Vai annetaanko marmoritiskin kautta? Vai pitääkö kysyä suoraan maahantuojalta ja maksaa sinne?

                              Comment


                              • #45
                                Soitto vw autolle, laittaavat s-postiin tai suoraan konttorille.

                                Comment


                                • #46
                                  vw-logistics, ensimmäinen lappu on ilmainen ja reilussa viikossa kilahtaa postilaatikkoon. Viime elokuussa piti itsekin käyttää.

                                  Maahantuojalla (ja marmorilla) taitaa maksaa 100€ tai jotain vastaavaa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Näyttääpi se 50e maksavan jo tuolla vw-logistics sivullaki... Ilmeisesti se kaikista halvin vaihtoehto kuitenkin.

                                    Comment


                                    • #48
                                      ei maksa. Naputtelet vaan eteenpäin ja lopuksi ei tarvi maksaa. Sama juttu se oli viime kesänä. (tuli tutkittua vaihtoehdot kun tulli päätti haluta laput, yleensä ei ole haluttu edes leimalla)

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kyllä tuo multa vaan 50e on vailla vaikka miten naputtaa... Luottokortilla pitäs maksaa! Vai eikö ota maksua vaikka luottokortin tiedot naputtaisi?
                                        Viimeksi muokannut akah; 31.3.2014, 23:03.

                                        Comment


                                        • #50
                                          en muista eikä nyt jouda tutkiakaan. Tai sitten mikään ilmainen ei ole ikuista :( vähän jos googlea vaivaat niin saattaa löytyä info onko maksullinen vai ei. Mutta ei se kallis ole auton mittakaavassa kuitenkaan. Tilaavat muistaakseni kerran tai pari viikossa Wolfsburgista pyydetyt laput, sieltä tulee sitten suoraan VW:n kirjekuori "important" leimoilla varustettuna aika nopsaankin.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Itse tilasin myös alkuvuodesta bitukan rek.katsastusta varten tuon CoC todistuksen tuolta vw-logisticsilta. Oli ilmainen ja tuli muistaakseni alle viikossa. Olin erittäin yllättynyt ja tyytyväinen saamaani palveluun.

                                            Edit: Olen siinä käsityksessä että auton malli/vuosimalli vaikuttaa siihen että maksaako tuo jotain vai ei. Kuulopuheena muistaakseni meni niin että niihin malleihin joiden mukana ei aikoinaan tehtaalta ole toimitettu tuota todistusta saa sen nyt tilata ilmaiseksi tjsp.
                                            Viimeksi muokannut kakkoskuski; 1.4.2014, 00:27. Perustelu: MuTu lisäys

                                            Comment


                                            • #52
                                              Kuulostaa loogiselta.

                                              Comment


                                                #53
                                                Itsellä ei tuo VW Logistics tunne auton valmistenumeroa.
                                                Liekö tuo 96 jo niin vanha ettei haluta tukea?
                                                Tai sitten on juuri tuo ylemmässä viestissä oleva kuvio.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Omaan -96 vuosimalliin C4:een piti CoC hankkia maahatuojan kautta.
                                                  Pitikö se Saksan rekkariote scannata ja lähettää meilillä ja jonkun ajan kuluttua tuli postissa tuo tarvittava lipare.
                                                  Eli ei kun soittoa VV-Autotalon vaihteeseen. Sieltä osaava ohjata oikealle henkilölle.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Laitoin tilauksen tätä kautta menemään. 80 euroa.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Se on taitaa olla noille EU hyväksynnän omaaville autoille hieman helpompaa :)

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Heips, pitäisi saada tuo coc-todistus auton päästöistä verotusta varten (olen tosin jo myöhässä, mutta jos saisi rahaa takaisin...). Tuosta Audin kautta se ei onnistunut, koska autoni on valmistettu Amerikan markkinoille ja ensiekisteröity siellä 2013. Sieltä Viroon, rekisteröintikatsastus 2014. Toin tammikuussa Suomeen. Viron rekisteriotteessa mainittu Euro 5, mitään tyyppihyväksyntänumeroa ei ole, joten verottaja haluaa paljon rahaa... Isohkon osan haluaisin takaisin ja siihen tarvitaan todistusta (autosta ei ollut muita papereita kuin Viron rekisteriote). Kokemukseen/tietoon perustuvat vinkit olisivat tarpeen. Kiitos!

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Ei taida mistään saada coc-paperia, missä olisi co2-arvo, koska auto on amerikan markkinoille tehty. 26.2.2012 lähtien pitää laskea laskennallinen co2-arvo amerikan markkinoille tehdyille autoille.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Ja pitää muistaa, että amöriikan markkinoille EPA-stanujen mukaiset moottorit eivät vättämättä ole 100% samoja kuin tänne tehdyt, joten niiden päästöt ovat oikeasti eri tasoa. Työkoneissa tuo on vielä rajumpaa, joku uusi seelanti, venäjä ja etelämaerikka, niin puuttuu saastelaitteet kokonaan. Pohjoisamerikassa sentäs ne on, mutta eroavat euroopan versioista aika lailla

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Multakin nuo laput vaadittiin, kun toin Puolasta auton. Se oli vähän puolivillaisesti rekattu Puolassa (minne se oli tullut hiljattain Japanista), niin ei kelvannut konttorille. Dekralta tilasin laput ja sillä hoitui. Kaiketi siitä Puolan rekisteriotteesta puuttui tyyppi ja variantti tiedot ja kun niitä ei ollut Japseista tulleen auton kilvessä, niin ne piti sitten hankkia (mun auto oli euroopan markkinoille tehtyä mallia). TÜV vois kans varmaan toimittaa laput. Taitaa noissa arvion mukaan lasketuissa CO2 päästöissä tulla aina kuokkaan. Bemareissa jenkkien markkinoille tarkoitetuissa 128, 328 ja 528 malleissa on hemmetisti isommat päästöt lapuissa, kuin vastaavissa euromalleissa, vaikka nuo jenkkien mallit on SULEV-koneita, USA koneen poikkeavat usein tosiaan aika paljon meidän markkina-alueen vehkeistä.
                                                              Viimeksi muokannut JM; 17.3.2023, 08:13.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X