Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs mieltä ootte f1-kauden avauksesta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Mielestäni formuloissa on kyllä nähty Kerpenin rehtoria parempia ratinvääntäjiä. Siis nimenomaan siinä ratin väännössä. Esimerkiksi Schumin uran alkuaikoina vielä ajamassa ollut Senna oli parempi kuski. Tästä syystä Schumi yhdessä Ross Brawnin kanssa kehittelivät sittemmin hyvin toimineen strategian ohittaa varikolla. Kellontarkkaa työtä ennen ja jälkeen varikkokäynnin, tarkat jarrutukset ja kiihdytykset varikolle mennessä ja lähtiessä, toimiva varikkotyöskentely. Tämä siksi koska Sennasta ei päässyt radalla ohi.

    Apinan raivolla ratin kääntely ei kyllä tässäkään lajissa läheskään kaikki. Pitäisi osata kehittää autoa ja lisäksi osata sanoa tiimille mikä on vialla. Tässä Schumi oli todennäköisesti kaikkien aikojen paras. Ja jos auto on hyvä ja istuu kuin hanska käteen tuloksiakin on näennäisesti "helppo" ajaa. Kuten tylsimmät Schumin kisat sitten Ferrarin aikaan tulivatkin.

    Jos auto ei toimi kuten sen haluaisi ei vaahto suussa ratin vääntö auta. Kuten Kiminkin tapauksesta koko kesän ajalta näemme. Nyt auto näyttäisi olevan suunnilleen säädöissään ja tulosta alkoi tulla. Saa nähdä miten Monzan vesisade sotkee kuvioita. Tämän vuoden Ferrari ei ole ollut vahvoilla sadekelillä joka tietysti saa myös kuskit näyttämään huonoille sadekelissä.

    Comment


    • #62
      Sopimus varmistui. Räikkönen ajaa nyt sitten vielä kaksi kautta Ferrarilla! Eiköhän Räkä nouse vielä noissa Onroudin antamissa tilastoissa ;)

      Comment


      • #63
        No niin. Taas vietiin Räikkösen poikaa kuin pässiä narussa;)

        Comment


        • #64
          no jaa, Räikkönen ajoi kuitenkin kilpailun nopeimman kierroksen.
          ja sehän oli jo muutenkin tiedossa että ferrarilla on ongelmia saada renkaat oikeaan läpötilaan sateella ja olipahan melkoista arpapeliä koko aika-ajo + kilpailun alku josta kertoo myös kubican kommentti että hän ohitti heidfeldin alkukierroksilla eikä edes huomannut ohittaneensa..

          enemmän mä ihmettelen sitä että kovalainen ei pystynyt voittamaan..

          Comment


          • #65
            Kannattaisi smaikkelin kehumissa muistaa myös herran temput: kerran tahallaan toisen päälle radalla (Hill) ja vei mestaruuden, toisella kerralla tipahti kaikki pisteet kaudesta, aiemmin teki tahallisen jarrutuksen Häkkiselle ennen F1 aikoja. Näitä löytyy muitakin, mutta selvää on että kaikki mestaruudet eivät tulleet puhtain jauhoin.

            Lisäksi pitää muistaa, että kun smaikkeli ajoi tallissa oli tallissa vain yksi kisakuski. Toinen kuski teki töitä smaikkelin voiton ja mestaruuden eteen kuten voimme muistaa esim. Irwinin ajot. McLarenin epäluotettavuus näytteli suurta roolia mestaruustaistossa.

            Tiukan paikan tullen smaikkelin hermot eivät ole niitä parhaimpia (Japanin kisa, jossa auto nytkähti ennen aikoja -> viimeiseen riviin -> mestaruus Häkkiselle).

            Mutta, ei pidä aliarvioida smaikkelin taitoja erityisesti auton kehittäjänä. Armoton puurtamaan, testaamaan ja kertomaan mitä pitää tehdä, että auto toimii kuten hän haluaa (mikä oli myös ongelma Irwinille ja Barrichellolle). Kaikkien aikojen mestari.. ei mielestäni.

            Comment


            • #66
              Heititkö Timo ihan vitsillä ton kommentin vai seurasitko kisaa ollenkaan?

              Näkihän sen ettei auto yksinkertaisesti ollut pidossa lähellekään samalla lailla kuin monella muulla kilpakumppanilla. Ei siinä Hamiltonin suorituksessa ollut mitään erikoista, katsoin autoa erittäin tarkkaan ja se toimi kuin unelma. Hyvä ettei kuitenkaan saanut vähän kelinkin onneksi niin paljon pisteitä. Massa taisi oli päivän "onnistuja" kärkimiehistä.

              Heikillä on käsittämättömän paljon ongelmia kyllä ollut ja harmittaa kyllä, olisi ollut hyvä mahdollisuus rikkoa Suomalaisten "Monzan kirous". Vettel ajoi kyllä upean kisan ja tämä teki kyllä F1-lajille erittäin hyvää! :)

              Edit: Menipä hyvin Kalliollakin, 3 lähtöruutu ja kisa perutaan huonon sään takia. No, 4 kisaa jäljellä ja kaikki mahdollisuudet mestaruuteen on.

              Comment


              • #67
                kerran tahallaan toisen päälle radalla (Hill) ja vei mestaruuden, toisella kerralla tipahti kaikki pisteet kaudesta, aiemmin teki tahallisen jarrutuksen Häkkiselle ennen F1 aikoja.
                Tuosta tuli mieleen kun tuota Monzan kisaa seurasin, ettei se Hamilton mikään varsinainen herrasmies ole noissa ohitus tilanteissa, enkä tarkoita että pitäisikään olla mutta joku roti sentään. Tyynen rauhallisesti rinnalle päästyään aletaan pönkäämään kaveria nurmikolle, vaikka tilanne ei sitä millään tavalla edes vaadi. Sama toistui kun kisan lopussa Webber oli tulossa Hamiltonin ohitse, mutta siinähän tuli jo pikku osumaa jonka jälkeen keskeytyksen pelossa tuo "päälle rynniminen" loppui.

                Comment


                • #68
                  Kannattaisi smaikkelin kehumissa muistaa myös herran temput: kerran tahallaan toisen päälle radalla (Hill) ja vei mestaruuden, toisella kerralla tipahti kaikki pisteet kaudesta, aiemmin teki tahallisen jarrutuksen Häkkiselle ennen F1 aikoja. Näitä löytyy muitakin, mutta selvää on että kaikki mestaruudet eivät tulleet puhtain jauhoin.
                  Tässäkö jotain uutta, muistelkaapa vaan Sennan edesottamuksia Prostin kanssa mestaruukista taistellessa.

                  Lisäksi pitää muistaa, että kun smaikkeli ajoi tallissa oli tallissa vain yksi kisakuski. Toinen kuski teki töitä smaikkelin voiton ja mestaruuden eteen kuten voimme muistaa esim. Irwinin ajot.
                  Kun on riittävän hyvä, niin silloin pystyy alistamaan tallikaverin apupojaksi. Ei tuollaiseen asemaan pääse siksi, että on niin mukava kaveri.

                  McLarenin epäluotettavuus näytteli suurta roolia mestaruustaistossa.
                  No ei olisi Alonsonkaan mestari ilman kilpailijoiden epäonnea saati Keke Rosberg, puhumattakaan Kimi Räikkösestä. Moottoriurheilussa ja erityisesti F-ykkösissä tekninen luotettavuus on yksi mestaruuden avaimista, kaluston kilapilukyvyn ja osaavan kuskin ohella. Kauden lopussa laitetaan pisteet jonoon ja katsotaan kellä niitä eniten on. Sitä ei lasketa tuleeko pisteitä kilpailijoiden epäonnen kustannuksella vai ei.
                  Viimeksi muokannut Ilkka L; 15.9.2008, 19:05.

                  Comment


                  • #69
                    Jollei Kimillä enää ole kunnon mahiksia tänä vuonna maailmanmestaruuteen, niin menee myös tuo Suomen F1-mestaruus tiukoille? Kovalainen viissiin enää 6 pistettä takana :)

                    Comment


                    • #70
                      Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                      Kun on riittävän hyvä, niin silloin pystyy alistamaan tallikaverin apupojaksi. Ei tuollaiseen asemaan pääse siksi, että on niin mukava kaveri.
                      Schumi oli loistava, mutta omasta mielestä juuri tuo tekee sen särön. Jos olisi ollut oikeasti historian paras kuski, niin ei sopimuspykälillä olisi tarvinnut alistaa tallikaveria. Oli nimittäin päiviä, jolloin esim Rubens oli nopeampi, kaikki muistavat Itävallan GP:n maaliintulon ja muut vastaavat. Senna, Prost tai kukaan ennen eikä jälkeen Schummelin ole tarvinnut juristin apua tallikaveria vastaan.

                      Nopeimmat kierrokset vs voitot (9-2) kertoo sen, että ei ole kyllä Kimillä osunut kisat putkeen, milloin mistäkin syystä. Toivotaan, että sen vie Kubica tai Massa, koska Hämis saattaa lopullisesti irrota maan pinnasta mestarina, oireita on jo pahasti.

                      Comment


                      • #71
                        Schumi on myös useaan otteeseen todennut, että hän astui sivuun myös Massan vuoksi.
                        Tuo mielestäni kertoo jo aika paljon. Autot rakennettiin vain ja ainoastaan Schumin tyylille sopviaksi.
                        Massa siinä sivussa sitten pikku hiljaa ehkä oppi ajamaan sillä autolla.

                        Nyt ollaankin sitten Ferrarilla ihmeissään kun siellä on suomalainen "rallikuski".
                        Ferrarin teknikot ovat useaan otteeseen sanoneet, että on todella vaikea ymmärtää miten yliohjaavan auton Räikkönen tarvitsee.
                        Kun Kimille onnistutaan tarjoamaan se auto, näkyy se tuloksissa.

                        Spassakin JJ sanoi, että katsokaa miten Ferrari reagoi kun Kimi kääntää mutkaan sisään, etupää reagoi _heti_.

                        Alonson ajotyyli, ja tapa säätää auto, yököttää mua edelleen.
                        Siitä tehdään niin aliohjaava, että kun Alonso tulee mutkaan, ei tartte muuta kun saman kääntää täydet ja auto kääntyy sitten joskus.
                        Täytyy vaan tietää miten paljon aikaisemmin täytyy kääntää ennen mutkaa.
                        Noh, vähän kärjistettyä mutta sinne päin.

                        Comment


                        • #72
                          Joo oli Hämiksen ohituksen tosi kyseenalaisia.

                          Odotan kyllä innolla että Kimin auto toimii ja se pääsee vähän kyykyttämään Hämäläistä.

                          On sen verran alkanut nousemaan kusi nuppiin, vaikka lahjakas kaveri onkin.

                          Ihme ettei puusilmä viime kisassa saanut mitään sanktioita, kolme törkeää ohitusta, joissa kahdessa selvä vaaratilanteen aiheutus.

                          AKi, toisaalta ei ole ns. oikeaa tai väärää ajotyyliä. Ei liity varsinaisesti asiaan, mutta kun pelataan kavereiden kanssa Gran Turismoa, niin mä ajan aivan järjettömillä ajolinjoilla ja vaikka kaveri on ajanut oikeaakin ralliautoa niin silti mä kyykytän :)

                          Mitä mieltä olette, hyötyykö hämis slicks renkaista etc muista muutoksista?

                          Itse veikkaan että ei.
                          Viimeksi muokannut Onroud; 15.9.2008, 17:53.

                          Comment


                          • #73
                            AKi, toisaalta ei ole ns. oikeaa tai väärää ajotyyliä.
                            Juu, en minä sillä. Enkä väitä sitäkään, että Alonso olisi kovin huono kuljettaja.
                            En vaan pidä siitä ajotyylistä.

                            Alonsoa varmasti kiinnostaisi valtavasti, jos tietäisi mitä mieltä olen hänen ajotyylistä ;)

                            Comment


                            • #74
                              Pitäisiköhän tää nimetä kohta uudestaan joksikin yleiseksi F1-topiciksi?

                              Massa on nyt sit ykköskuski. Mun on kuitenkaan vaikea kuvitella Räikköstä antamassa tietä Massalle, saatika kumpaakaan näistä sankareista (Massa tai Maahanmuuttaja) maailmanmestariksi. Jos Räikkönen ei nyt mestaruutta voita, toivottavasti sen vie Massa. Mua v*tuttaa aika lailla tuo Hamiltonin toiminta radalla. Ei ihme että on rangaistu useaan otteeseen kauden aikana.

                              Toinen asia on vielä nämä Hamiltonin kommentit. Kehuu itseään suoraan ja haukkuu muita. Aika narsistista. Autosport.com:ssa lukee suoraan :

                              "I overtook eight people and Kimi didn't do all that much." Jne. Jne.. Kommentti siis Monzan GP:n jälkeen. Eli ihan suoraan soittaa suutansa Räikköselle.

                              Ennen kisaa piikitteli Räikköstä Span ohituksesta. Ei ollut kuulemma Räikkösellä munaa jarruttaa myöhään. Olisikohan pitänyt jarruttaa niin myöhään kuin Hamilton Kanadassa?..

                              Comment


                              • #75
                                Nyt kyllä Henri osuit hämäläisen arkaan paikkaan :D

                                Toisaalta, hämäläisellä oli vielä kuitenkin aika paljon taitoa kun pystyi väistämään Kubican ja tulemaan Kimin päälle ;)

                                Kimi on varmasti erittäin hyvissä väleissä Massan kanssa, en silti usko että Kimi kuitenkaan ajaa kenenkään muun puolesta ennen kuin tilanne on virallisesti mahdoton. Uskon yhä että Kimi saa Hamiltonin kiinne mutta Massaa on vaikea kurota, sillä jos Kimillä on vahva viikonloppu on tilastojen valossa Massallakin.

                                Comment


                                • #76
                                  Hyvähän se on Kinkun kehua ohituksillaan, loppusijoitus 7. Sitten olisi jotain puhumista Räikköselle jos olisi voittanut tuolta häntäpään lähtöpaikalta. Sehän vielä kehui että märällä olisi varmasti voittanut, noh, ei siellä mun mielestä hirveän kuivalta näyttänyt. Jossittelemaan kun ruvettiin niin veikkaan ma, että kuivalla Kimi olisi vienyt Kinkkua mennen ja tullen.

                                  Jokin tuossa miehessä saa näkemään punaista, lienee se "leijuminen" ja omahyväisyys. Toinen ihminen aiheuttaa vastaavan reaktion varikolla, Kinkun isä :)

                                  Comment


                                  • #77
                                    Kyllä se näky hyvin, että Hamilton oli Räikköstä selkeästi nopeampi märällä.
                                    Mutta kun rata alkoi kuivaa ja sai laittaa välikelin pyörää alle, niin Räikkönen alkoi paukutella nopeimpia kierroksia ja Hamilton ei yhtäkkiä päässyt Massasta ohi, ja jäikin siitä lopulta hieman.

                                    Ferrarin kannalta rata kuivui liian myöhään. Eikä kukaan piikitellyt Hamiltonia, että mihin katosi vauhti kun rata kuivui... Eikä Hamilton sitä ilmeisesti itsekään muistanut.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Ferrarin kannalta rata kuivui liian myöhään. Eikä kukaan piikitellyt Hamiltonia, että mihin katosi vauhti kun rata kuivui... Eikä Hamilton sitä ilmeisesti itsekään muistanut.
                                      Mun mielestä renkaat näyttelivät aika suuressa roolissa tuossa tilanteessa. Eikös siinä käynyt niin, että Hamilton oli hakenut uudet sadekelin kumit alle juuri ennenkuin rata alkoi kuivua ja ilmeisesti hänellä oli muutenkin taktiikkana ajaa koko kisa yhdellä varikkostopilla.

                                      Sade kuitenkin loppui ja Hamiltonia pikkaisen myöhemmin renkaanvaihtoon tulleet (ml. Kimi) laittoivat välikelin kumit alle ja saivat siitä selvästi etua Lewikseen verrattuna, jonka sadekelin kumit alkoivat kohta sulaa alle. Sitten Hamilton joutui tulemaan uudestaan varikolle hakemaan välikelin kumit ja kisan todennäköinen voitto meni ylimääräiseen varikkostoppiin. McLaren ryssi kisataktiikan, kuten niin monesti aikaisemminkin on käynyt, erityisesti Häkkisen aikoihin.
                                      Viimeksi muokannut Ilkka L; 16.9.2008, 13:38.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Saattoi liittyä säätöihin enemmän kuin kuskeihin. Ferrari odotti ilmeisesti kelin kuivuvan nopeammin, laittoi enemmän kuivan kelin säädöt, ja siksi se oli nopea lopussa ja hidas märällä. McLaren veikkasi mielestäni paremmin, vaikka Lewis hyytyikin lopussa. Bemari / Kubica oli ainut, jolle keli ja taktiikka osuivat kuin nyrkki vastustajien silmään.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Ilkka, kyllä Hamilton raivosi vielä hetken välikelien renkaillakin mutta hyytyi sitten vaan kun radan pinta oli enimmäkseen kuiva.

                                          Comment


                                            #81
                                            Surkuhupaisa kisaviikonloppu. Kuukaus oli hellettä ilman sadetta ja sitten satoi koko lauantai (perjantaina oli vielä tosi lämmin) ja suurin osa sunnuntaistakin satoi ja sade loppui kun kisa alko loppua. Alkavalle viikolle luvattiin taas lämmintä. Onneks sentään tuli oltua katetussa katsomossa.

                                            On toi vaan rankkaa olla paikanpäällä (kävely, suomalaisuus ja unenpuute), joten toivottavasti saa jatkossa kattella kisat omalta sohvalta.

                                            Onko jollain suoraa linkkiä sille tarkalle kierrosaika-sivulle? Kerran sen löysin mutta sittemmin en enää ole löytänyt. Siltä pystyi seuraamaan sektoriajat ja kaikki muutkin datat mitä selostajat ei ymmärrä kertoa esim varikkokäyntien yhteydessä.

                                            Eikös Vetteli muuten myös lähtenyt kuivan kelin säädöillä ja silti karkas Heikiltä.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Vähän aiheen vierestä. Mutta uuteen F2 Luokkaan tulloo audin moottorit

                                              http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutise...2008/09/712431

                                              Comment


                                              • #83
                                                Onko jollain suoraa linkkiä sille tarkalle kierrosaika-sivulle? Kerran sen löysin mutta sittemmin en enää ole löytänyt. Siltä pystyi seuraamaan sektoriajat ja kaikki muutkin datat mitä selostajat ei ymmärrä kertoa esim varikkokäyntien yhteydessä.
                                                F1.com?

                                                Comment


                                                • #84
                                                  http://www.formula1.com/services/live_timing/

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    F1.com :in live timing vaatii ilmaisen rekisteröitymisen, mutta tarjoaa sektori/kierrosajat tietääkseni suoraan virallisesta ajanotosta. Ja jos seuraa samalla kisaa telkkarista ja läppäriltä kierrosaikoja, huomaa sen ärsyttävän viiveen "suorassa" televiolähetyksessä. Ajanoton tiedot päivittyvät USEITA sekunteja ennenkuin tv:ssä tapahtuu mitään...

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Harmi että ton live timingin väliajat on vaan kympin tarkkuudella.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Mutta sieltä pystyy itse laskemaan riittääkö pidempi stintti varikko-ohitukseen. Tuota harvemmin selostajat tajuaa seurata.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Heh, tämä voitaneen julistaa vuoden parhaaksi varikkohuhuksi:

                                                          BBC: Räikkönen ei välttämättä ajakaan ensi kaudella
                                                          http://www.uusisuomi.fi/urheilu/3530...kkaa-huijausta

                                                          Or perhaps Raikkonen does intend to retire at the end of this year or next, and Ferrari have made him promise to help Massa in return for an extra year’s pay-off when he does eventually make way for Alonso, either this winter or next.

                                                          It might sound outlandish, but in the Byzantine world of F1 politics nothing is impossible.

                                                          http://www.bbc.co.uk/dna/606/A41052133

                                                          Niin varmaan.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            eiköhän tuokin huhu ole sitä kummallista hämiltoni-maniaa ja yritystä saada kimin ajatukset sekaisin siinä pelossa että kimi tulee taas takaa ohi...
                                                            samaan kastiin kuuluu viimeaikaiset hämiltonin omat kommentit kimin ajamisesta versus oma loistokkuutensa

                                                            taitaa nuoren miehen takaraivossa alkaa paineet nousemaan liian koviksi, kun viime vuoden kummitus nostaa päätään

                                                            kannattaisi ehkä kuitenkin keskittyä omaan tekemiseen ja saada jäljellä olevissa kisoissa Massaa enemmän pisteitä, kimi on tällä hetkellä kuitenkin huolista pienempi

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Niin loppu peleissä joku voisi väittää myös että Hamilton on paska.

                                                              Kimi melkein peittosi itse Shcumacherin 2 kertaa, jos kalusto olisi kestänyt. Hämiksellä ei ole ollut mitään merkittävää ongelmaa kaluston kanssa ja ei silti mitenkään "loista" suorituksissaan. Onneksi jäämies tuntee toisten kateuden eikä liikaa stressaa yöuniaan kateellisten panettelulla.

                                                              Edit:

                                                              Ja tästä vähän mestarin blogista:

                                                              - Onhan mullakin vielä teoreettiset mahkut mestaruuteen, mutta tärkeintä on nyt vaan saada peli toimiin, Kimi kirjoittaa kotisivullaan.

                                                              Kimin mukaan suurin syy heikkoon menestykseen on ollut auton - ja erityisesti sen pidon - toimimattomuus sadesäällä. Sadetta on ollut viime kisoissa - viikonvaihteen Monza mukaanlukien - tarjolla.

                                                              - Jos me tiedettäis mikä auttais, niin se olisi tehty jo ajat sitten. Nyt yritetään vaan parantaa tilannetta vikassa testissä. Ei ne sateessa ajamisen taidot oo mihinkään kadonneet.

                                                              - Monzassa, kun rata kuivui, oli kuin olis vääntänyt katkaisijaa. Mentiin taas, mutta ei voinut enää yrittää ees yhtä pinnaa kotiin, kun oltiin jo niin kaukana.

                                                              - Nyt on ajettu viis kisaa ilman pinnoja. Ei tarvi olla mikään Einstein, jotta tajuu ettei näin voi taistella mestaruudesta. Eihän se ohi oo,eikä me luovuteta, mutta ois se jo sellainen ihme, kun ampuisi lätkässä häkin omasta päädystä, Kimi ironisoi.

                                                              - Loppuun asti me tsempataan. Se on varmaa. Mä haluun ennen kaikkea alkaa taas voittaa. Barcelonasta on niin kauan, etten ees muista, kuinka makeeta se silloin oli, hän jatkaa.

                                                              - Ei elämä tähän lopu. me tehtiin uusi diili Ferrarin kanssa ja mä ajan ainakin kaksi seuraavaa kautta maailman parhaassa tiimissä. Tähän kauteen tarvitaan nyt vaan kunnon tulokset loppuun ja parmmat fiilikset kuin viime kisoista on saatu.

                                                              Kimi Räikkönen
                                                              Viimeksi muokannut Onroud; 18.9.2008, 01:35.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X