Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Automaatista paluu manuaaliin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Automaatista paluu manuaaliin

    Taloudessa kulkuvälineenä A6 C7 2.0 TDI q DSG-laatikolla, joka mielestäni vaihtaa liian myöhään pienemmälle vaihteelle esim. ylämäessä. Tekee pahaa kuunnella, kun metallia kiusataan. Olen asettanut dynamic moden päälle autossa, mutta silti vedättää liikaa. Mitenköhän paljon economy modessa rasitetaan kytkintä ja vauhtipyörää? Edellinen kulkine oli BMW 3.0 bensa vanhanliiton turbiiniautomaatilla, joka ei kärsinyt samanlaisesta ominaisuudesta. Kaupunkiajossa BMW:n kulutus oli 11-12 litraa 100km ( maantiellä meni 6-7 litraa ). Kuutoskone ja muu tekniikka alkoi oireilemaan, niin vaihdoin C7:aan. Ennen BMW.tä ajeltiin 300 tkm manuaali A4 B8 3.0 q TDI:llä, jota on ikävä - nyyh. Vuosien varrella on myös ollut useita Peugeotin pikkusportteja, jotka palvelivat asiallisesti oman aikansa. Vieläkin muistan Peugeot 205 XS:n tehostamattoman ajotuntuman.

    Itse ajelen C7:lla vaihtamalla itse ja hyvin tuntuu pelittävän. Vaimo ajelee DSG:n ajatuksilla ja pikkuisen alkaa huolettamaan laatikon ja voimansiirron kestäminen. Auto on merkkihuollettu alusta asti ja kävi autotohtorilla ennen ostopäätöstä ja asialliseksi havaittiin. Vuosimalli 2017 vielä vanhan liiton quattro, jolla ajettu 168 tkm. Täytyy varmaan vielä kokeilla individual asetus - pystyykö asiaan vaikuttamaan sitä kautta.

    Tällä hetkellä tutkailen mikä voisi olla C7:n seuraaja? Manuaaleja mennään koeajamaan avoimin mielin. Listalla pienempiä kulkuvälineitä mm. Subaru BRZ, MB A-sarja, S3 manuaalina yms. Tavoitteena löytää kahdan henkilön työ- ja vapaa-ajan ajeluihin soveltuva näppärä ajokki, jossa hyvä napakka alusta, sekä riittävästi tehoa tarvittaessa ripeisiin ohituksiin ja ehdottomasti hyvin tukeva istuin.

  • #2
    No tältä foorumilta kun kysyy niin varmaan S3 saa eniten suositusta. Toki sitten vielä pitää tarkentaa minkä sukupolven S3.

    Meidän taloudessa 8V S3 sedan. (DSG:llä tosin) oikein kiva auto. Jaksaa ajella pitkääkin matkaa ja toisaalta toimii radoilla. Tehoa saisi kivasti lisää ko ohjelmalla.
    Istuin tilat on tuollaisessa jopa pituus suunnassa väljemmät kuin esim B8.

    Comment


    • #3
      Jos auto muuten on mieluinen niin eikö laatikko kannata ohjelmoida? Muuttuu laatikon käyttäytyminen paljon järkevämmäksi. Pitäisi tehdä sama myös A3 8V kun tuntuu, että menee liian isolla vaihteella pienemmissä nopeuksissa.

      Comment


        #4
        En tiedä, miten audin lootiin löytyy ohjelmia, mutta Bemareiden loodat saa ainakin toimimaan just silleeen ku haluaa xHP:llä. Vanha 6hp ZF tuli tosi hyväksi Stage 3 ohjelmalla ja tuota nykyistä ykkössarjalaisen 8hp lootaa en oo jaksanut edes ohjelmoida. Riitti kun ohjelmoi koneen, niin vetoa on heti jo loodan tarjoamilla alueilla. Manuaalia en noiden jälkeen kyllä huoli edes harrastevehkeeseen, mut 8HP swappi olis kyl aika herkku moneenkin autoon. Toinen juttu on sitten se, missä kunnossa sen loodan venttiilikoneisto on. Kun omasta vehkeestä rempattiin koneeisto Maktransilla, sen käytös muuttui melkoisesti parempaan suuntaan.
        Viimeksi muokannut JM; 24.6.2025, 14:55.

        Comment


        • #5
          Eikö nuo vaihteiston ohjelmoinnit porkkikselta onnistu eli erikoismoottori.fi

          Comment


          • #6
            Ainakin mun Yetin (2.0 TDI) askista tuli aivan hel****n hyvä. Aivan eri planeetalta kuin alkuperäinen. Todella harvoin tulee tilanteita, joissa itse vaihtaisi toisin.

            Comment


            • #7
              BRZ käyty kokeilemassa ensimmäisenä vaihtoehtona. Plussaa - hyvä penkki ja ajoasento, ohjaus, tunnelma, takapenkeillä voi jopa kuljettaa alle 170cm pitkiä, alusta todella sopivan jämäkkä ja mitä kovempaa ajoi, sen paremmin toimi. Miinukset - oma dieseli tuntuu räväkämmältä, molemmat 200hv, 18" renkaat (17" ensiasennusrenkaat varmasti paremmat meidän uraisille karheille teille), karmiton sivulasi talvella?, hiukan epäkäytännöllinen. Täytyy vielä käydä ajamassa 17" varustettu.

              Oman kulkuvälineen laatikon ohjelmointi voisi olla hyvä ratkaisu, mutta autolla veivattu jo 160 tkm. Autossa myös lisätakuu voimassa vielä muutaman kuukauden, eli ei uskalla riskeerata.

              Comment


              • #8
                Avoimin mielin kävin koeajamassa 6000km ajetun Peugeot 208 Hybridin. Tätähän ei ladata sähköverkosta, vaan jarrutuksen aikana latailee akkuaan. Kuuluisa Puretech (noin 100hv) on saanut uuden jakopään metalliketjulla helpottamaan koneen kestävyyttä. Ajotuntuma pikkuautoksi jämäkkä ja ohjaus tarkka mutkaisella asfalttitiellä ja soratiellä. Pikkuautomaisesti iloista soran kilinää soralla ajettaessa. Penkki pehmeähkö, ei sportti penkki. Moottoriteille lähdettäessä lappulattiassa melkoinen yllätys. Ilmeisesti sähkömoottorin avustuksella tapahtuva kiihtyvyys. Jämäkämpi moottoriteilla, kuin oma A6 (168tkm ajettu rauta-alusta) 120 - 140 km/h yllättäen positiivisesti. Automaatti ei vedättänyt liian isolla vaihteella ja muutenkin toimi asiallisesti (näissä taitaa olla Aisinin tomaatti ? ) Läpyköitä en kokeillut kertaakaan. Pikkuautohan tuo on ja liian uusi laite vielä lastentautineen - ehkä. Jarruun ei paljoa tarvitse koskea ennakoivalla ajotavalla, koska lataustoiminto hoitelee hidastumisen - palaakohan jarruvalot samaan aikaan?? Kahden hengen kulkineeksi voisi ehkä sopia, mutta sportpenkit varmastikin pitäisi olla ja sellaisen ajaminen ehkä vielä joskus.

                Comment


                • #9
                  Ford Fiesta manuaali vm. 2018 seuraavana kokeiltavana. Harvinainen 140 hv ST varusteltu kulkine. Ajettu 51tkm ja kaukonäköisesti asennettu etukuraläpät ja ruostesuojattu uutena. Mukavasti jämäkkä alusta ja tehoa ihan kivasti kevyeen autoon. Ajettu samantapainen lenkki, kuin 208:lla ja kyllä toimi yllättävän hienosti pikkuautoksi. Vähemmän rengasmelua, kuin 208:ssa (ruostesuojaus). Ohjaus ja alusta ehkä piirun verran paremmat,kuin 208:ssa. Penkit erittäin hyvät ja tukevat sporttisellaiset. Moottoritielle kiihdytettäessä pientä etuvetoisen levottomuutta aistittavissa, koska ruutia kohtalaisen hyvin. Eleetön ja vakaa etenijä moottoritiellä. Voisin vaikka harkita hyvinkin, mutta moottorityypin (Ecoboost) lastentaudit kaatavat tämän vaihtoehdon pois, valitettavasti.

                  Comment


                  • #10
                    Noinkohan tuon ikäinen ecoboost on enää ihan yhtä paska kun aiemmat. Se oli about jotain tuota ikää kun ford vaan hiljaa sen isompaa numeroa asiasta tekemättä alkoi käyttään taas ketjua jakopäässä. Ne jättöpään ketjukoneet on jo ihan ok. Jos auto muuten miellyttää niin kannattaa varmistaa mikä konstruktio siellä on.

                    Comment


                    • #11
                      Myyjän mukaan Fiestassa on hihna. Yritin selvittää asiaa myös Ford-foorumilla, mutta jostain syystä nurin. Ehkä päivityksiä tms. Nyt seuraillaan ilmestyisikö sopiva manuaali TT,TTS,S3 tai A5 lähettyville.

                      Ilmeisesti on mahdotonta saada selville onko auto joskus lastutettu äärirajoille, muuten kun isommalla rahalla. Jotain voi päätellä edellisestä omistajasta sentään.

                      Comment


                      • #12
                        Manuaalivaihteisen kulkineen etsintä jatkuu ja Peugeot 308 GTI ajettu noin 110tkm vm 2016 tällä kertaa tutkittavana. Kuljettajan ympäristö aivan asiallinen ja kosketusväyttökin pelitti ihan hyvin. Autosta löytyy ihan oikea lämpömittarikin. Onneksi ei mitään turhia kelloja ja vihellyksia, paitsi panoraamakatto ilman kattoluukkua. Spottipenkki tukeva ja sähköisillä lisäsäädöillä. Ajoasennosta sai melkein itselleen sopivan (181cm 70kg). Olisin halunnut penkin vielä alemmaksi. Hallintalaitteet normaalit, ilman mitään erikoisuuksia ja vaihteiston toiminta hyvä. Rauhallisesti liikkeelle ja pikkuhiljaa konetta lämmitellen kohti mutkaista asfalttipätkää. Auto istuu mutkissa todella maukkaasti. Ohjaus minun makuun erinomainen (jossain moitittu liian nopeaksi) ja sopiva ratin paksuus. Ratin yli näkyvä mittaristo sopivasti näkökentässä. Harmillisesti autossa alla 19" viisi vuotta vanhat kesärenkaat sakkorajalla eli uravetelyä ihan riittävästi huonolla asfalttitiellä. Mitä kovempaa ajoi, sen paremmin mentiin. Alusta on jämäkkä, mutta ei paukkukova. 208 GTI:ssä paremmin viritetty alusta, kuin tässä GTI:ssä mielestäni. Sporttinappi pohjaan ja moottoritien rampilla kiihdytys liikennevirtaan. 270 hv kevyessä etuvetoisessa riittää ja torsen hoiteli vedon tasaisesti molemmille etupyörille. Ohjauksen tehostus sopivan jämäkkä, taitaa olla hydraulinen tehostin. Kokonaisvaikutelma ihan hyvä, saattaisi olla seuraava kulkuväline. Korin ulkonäkö ehkä liian tavallinen, mutta ei ärsytä muita, niin helposti. Alcantara ja nahka ovat hyvät materiaalit penkeissä - ei ole liukasta ja kestää kulutusta. Muutenkin auto oli siisti sisältä, eikä katossa ollut piikkikoron jälkiä

                        Autossa oli pientä maalikulumaa takaluukun hankauksesta ja takajarrusatula tai laakeri lämmitti vanteen melkoisen kuumaksi. Etulokasuojissa oli kuraläpät, mikä on suuri plussa. Huollot oli tehty ajallaan, mutta koko valtakunnan alueella, paitsi Rovaniemellä. En tutkinut montako omistajaa autolla on ollut. Tämä 270hv moottoriversio on parasta osaamista mitä BMW/Peugeot on saanut aikaan, mutta ei ihan hurraata huudeta silti.

                        Vahvin vaihtoehto tällä hetkellä. Vielä pitäisi löytää sopiva S3:n ja TT tai TTS tarkasteluun.

                        Comment

                        Working...
                        X