Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Automaatista paluu manuaaliin

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Automaatista paluu manuaaliin

Taloudessa kulkuvälineenä A6 C7 2.0 TDI q DSG-laatikolla, joka mielestäni vaihtaa liian myöhään pienemmälle vaihteelle esim. ylämäessä. Tekee pahaa kuunnella, kun metallia kiusataan. Olen asettanut dynamic moden päälle autossa, mutta silti vedättää liikaa. Mitenköhän paljon economy modessa rasitetaan kytkintä ja vauhtipyörää? Edellinen kulkine oli BMW 3.0 bensa vanhanliiton turbiiniautomaatilla, joka ei kärsinyt samanlaisesta ominaisuudesta. Kaupunkiajossa BMW:n kulutus oli 11-12 litraa 100km ( maantiellä meni 6-7 litraa ). Kuutoskone ja muu tekniikka alkoi oireilemaan, niin vaihdoin C7:aan. Ennen BMW.tä ajeltiin 300 tkm manuaali A4 B8 3.0 q TDI:llä, jota on ikävä - nyyh. Vuosien varrella on myös ollut useita Peugeotin pikkusportteja, jotka palvelivat asiallisesti oman aikansa. Vieläkin muistan Peugeot 205 XS:n tehostamattoman ajotuntuman.

Itse ajelen C7:lla vaihtamalla itse ja hyvin tuntuu pelittävän. Vaimo ajelee DSG:n ajatuksilla ja pikkuisen alkaa huolettamaan laatikon ja voimansiirron kestäminen. Auto on merkkihuollettu alusta asti ja kävi autotohtorilla ennen ostopäätöstä ja asialliseksi havaittiin. Vuosimalli 2017 vielä vanhan liiton quattro, jolla ajettu 168 tkm. Täytyy varmaan vielä kokeilla individual asetus - pystyykö asiaan vaikuttamaan sitä kautta.

Tällä hetkellä tutkailen mikä voisi olla C7:n seuraaja? Manuaaleja mennään koeajamaan avoimin mielin. Listalla pienempiä kulkuvälineitä mm. Subaru BRZ, MB A-sarja, S3 manuaalina yms. Tavoitteena löytää kahdan henkilön työ- ja vapaa-ajan ajeluihin soveltuva näppärä ajokki, jossa hyvä napakka alusta, sekä riittävästi tehoa tarvittaessa ripeisiin ohituksiin ja ehdottomasti hyvin tukeva istuin.

No tältä foorumilta kun kysyy niin varmaan S3 saa eniten suositusta. Toki sitten vielä pitää tarkentaa minkä sukupolven S3.

Meidän taloudessa 8V S3 sedan. (DSG:llä tosin) oikein kiva auto. Jaksaa ajella pitkääkin matkaa ja toisaalta toimii radoilla. Tehoa saisi kivasti lisää ko ohjelmalla.
    Istuin tilat on tuollaisessa jopa pituus suunnassa väljemmät kuin esim B8.

Comment

Jos auto muuten on mieluinen niin eikö laatikko kannata ohjelmoida? Muuttuu laatikon käyttäytyminen paljon järkevämmäksi. Pitäisi tehdä sama myös A3 8V kun tuntuu, että menee liian isolla vaihteella pienemmissä nopeuksissa.

Comment

En tiedä, miten audin lootiin löytyy ohjelmia, mutta Bemareiden loodat saa ainakin toimimaan just silleeen ku haluaa xHP:llä. Vanha 6hp ZF tuli tosi hyväksi Stage 3 ohjelmalla ja tuota nykyistä ykkössarjalaisen 8hp lootaa en oo jaksanut edes ohjelmoida. Riitti kun ohjelmoi koneen, niin vetoa on heti jo loodan tarjoamilla alueilla. Manuaalia en noiden jälkeen kyllä huoli edes harrastevehkeeseen, mut 8HP swappi olis kyl aika herkku moneenkin autoon. Toinen juttu on sitten se, missä kunnossa sen loodan venttiilikoneisto on. Kun omasta vehkeestä rempattiin koneeisto Maktransilla, sen käytös muuttui melkoisesti parempaan suuntaan.
        Viimeksi muokannut JM; 24.6.2025, 13:55.

Comment

Eikö nuo vaihteiston ohjelmoinnit porkkikselta onnistu eli erikoismoottori.fi

Comment

Ainakin mun Yetin (2.0 TDI) askista tuli aivan hel****n hyvä. Aivan eri planeetalta kuin alkuperäinen. Todella harvoin tulee tilanteita, joissa itse vaihtaisi toisin.

Comment

Working...
            X