Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audia moitittiin hesarissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Eiköhän tuotteesta kuin tuotteesta laatu lähde siinä vaiheessa kun yritys muuttuu konserniksi.

    Tällä tarkoitan yleensäkin nykymallin kvartaali taloutta, jota en millään tavoin ymmärrä.

    Kun kaveri perustaa hiellä ja verellä yrityksen ja vastaa omalla varallisuudella työnsä jäljestä, voi laatuun oikeasti luottaa (Tässä vähän puolustusta pienempiä firmoja kohtaan).

    Kun taas isommassa firmassa vaihdetaan aliurakointia pelkästään rahan takia on jälki myös sen mukaista. Esimerkiksi sähköosat josta joku jo jotain sanoi. Sitten pistetään nopeasti koulutetut turkin etc. vahvistukset kokoamaan tekniikkaa jota he eivät oikeasti kunnolla ymmärrä.

    Varmasti oppimisintoa ja työtahtia oikealla palkkauksella riittää, mutta kun se ylempi tehtaan päällikkö ei voi kavereille mitään neuvoa, kun ei mitään itsekään osaa (Tuli toisesta firmasta johtahan paikalle vaikka 6kk aikaisemmin). Sama kaveri tosin pyörittelee mielellään lukuja ja käy kokouksissa kertomassa miten työtahti on viime neljänneksellä parantunut 6%.

    Tässä nyt kärjistäen esimerkki mitä tuolla saattaisi tapahtua, todellisuudesta en tiedä mutta arvailen niinkuin suurin osa muistakin meistä täällä.

    Sen verran faktaa tuohon ison firman toimintaan, että nimeltä mainitsematon yritys keskeytti tuotannon ja pisti jätkät siivoamaan alueen pihaa, koska pohjois-euroopan päällikkön mielestä siellä oli sotkuista. Todellisuudessa ei siellä mitään siiivottavaa ollut - jätkät nyppi rikkaruohoja tyyliin...

    PS En tarkoita missään nimessä että kukaan korkeassa virassa oleva on missään nimessä tyhmä tai huonompi ihminen.

    Homma vain menee sillä lailla kun ketjusta tulee tarpeeksi pitkä ei homma enää jossain vaiheessa oikein pelaa.

    Comment


    • #62
      Jospa minä kirjoitan jonkun sanan vaihteeksi toisesta näkövinkkelistä, eli kun meikäläisen koulutus ei salli suurempia yleistyksiä kuin omat kokemukset, en voi yhtyä tuohon elektroniikan moittimiseen Audissa koska Audieni elektroniikassa ei ole ollut mitään vikaa, tosin ei nytkään ole alla aivan tuliterää vaan on jo kerran katsastettuja, kuitenkin luulisi siinä vaiheessa sen "kvartaalitalouden" tulleen jo esille.
      Siinäkin mielessä olisin hieman toista mieltä että nykyään on kuningaskuluttajan paljon helpompi äänestää jaloillaan koska jos omat kokemukset ei riitä, toiset kyllä "auttaa" ymmärtämään onko esim. Audi "paska-auto" ja kun tuon konsernin tuloksissa alkaa näkyä miten jonkun brändin käyrä lerpahtaa, alkaa ne isot kengät vaihtumaan toisiin jalkoihin ja asiaan paneudutaan. Siitä lienee aikaa kun Audiakin näperrettiin jossain nyrkkipajassa "omalla verellä" ja kun kvartaalikäyräkin osoittaa nousun merkkejä, ei liene Ingolstadissa suurempia murheita.
      Niinpä en ottaisi aivan täydestä käsitystä että uudet Audit on paskoja, olen jostain syytä näin vakuuttunut...

      Comment


      • #63
        En omista uutta audia enkä mersua, mutta sen verran sivusta seuranneena kommentoisin, että jokaisella merkillä on ongelmansa kun kilpailu on kovaa, tuotantomäärät kasvavat ja hintaa pitää polkea alas.

        Ongelmat ilmenevät vaan eri osa-alueilla ja maahantuojan/myyjäliikkeen/huolto-organisaation käyttäytymisellä on suuri merkitys siihen miten suuren numeron auton omistaja tekee asiasta.

        Comment


        • #64
          Tuon huolto- ja takuukäsittelyorganisaation osuus on tosiaan ehkä se uuden auton omistajan kannalta ratkaisevin tekijä.

          Sivusta olen seurannut työpaikalla uuden 5-sarjan Bemarin peltitöistä seuranneita vaikeuksia ja siinä on kyllä sössitty asiakastyytyväisyys todella lahjakkaasti. Taisi olla nyt 8. kerta kun simppelin puskurimaalauksen takia auto on jälleen fiksattavana kuntoon. Samoin tuulilasin vaihdosta syntyneiden maali- ja peltivaurioiden korjaus on vaatinut uusintakierroksia. Maahantuoja lupasi tonnin alennuksen uudesta hyvityksenä näistä laatupoikkeamista :-)

          Niin. Audiin liittyen: uskalsin tällä viikolla sitten liittyä joukkoon tummaan ja toivon että tuo huoltopalvelu pelaa niin kuin sen pitää ja mahdolliset ongelmat korjataan mukisematta. En pidätä välttämättä hengitystäni mutta toivon parasta.

          Comment


          • #65
            Kai siinä audissa jotain hyvväkin on..!

            Onhan se vähän siitäki kiinni että miten pitää autoaan.

            Ja uusissa autoissa varmasti kaikissa merkeissä on vikoja, ne vaan aina kasaantuu ne jutut tiettyihin piireihin ja siinä piirissä on tietyn merkkinen auto aivan p...a.

            Oma on aina paras.

            Comment


            • #66
              Uuuta autoa ei oikein voi pitää kuin sillä tavalla, että se säilyy ns. takuukunnossa. Kun on kaikenmaailman longlaiffit, omistaja on aika pitkälle sitoutunut valmistajan sanelemaan autonpitodoktriiniin.
              Viikolla keskustelin erään tunnetun varaosabrandin jälleenmyyjä-huoltoyrittäjän kanssa: longlife öljynvaihtojärjestelmän hän haukkui aivan lyttyyn ja uusiin, korkeaviritteisiin TSI -moottoreihin ei hänen mukaansa pitäisi koskea pitkällä kepilläkään.

              Comment


              • #67
                Kaikki uudet autoni ovat merkistä riippumatta kuuluneet "autonpitodoktriiniin" ja sittemmin Audit ovat kuuluneet myös liikkumisturvan piiriin, eli olen ne huollattanut merkkiliikkeessä myös takuuajan jälkeen. Se harmittaa että en ole kertaakaan tarvinnut sitä turvaa tai muutakaan apua.
                Ihmettelen jos joku haluaisi pitää autoaan muuten kuin huollattaa kerran vuodessa tai kahdessa vähimmillään, toki tiuhempaan jos matkaakin taitetaan. Ja katsotaanhan niissä sentään muutakin kuin pelkät öljyt vaihdetaan.

                Mitä tulee toteamukseen, "kun on kaikenmaailman longlaiffit", niin mitä siinä on niin erikoista, kuin luuranko kaapissa?
                Audin ja varmaan muidenkin merkkien "doktriinit" täyttyy vaikka vaihdattaisi öljynsä kerran viikossa, ainoa kriteeri on myös jokaisen vastuunsa tuntevan huoltoliikkeenkin mielestä se että käytetään VAIN sopivia öljyjä ja jos vie omat öljyt vaihtoon, kuten itsekin olen joskus tehnyt, pänikän on oltava korkkaamaton, eli ei mitään muuntajaöljyä aleta laittamaan sokkona että remontti sitten teetettäisiin huoltoliikkeen nimiin.
                Ihmettelen vain tuon "varaosabrändi"- kaiffarin haukkumista, sillä eikös sitten väkeä riitä siellä tiskin takana kun kaikkien pirssit poikii heti kohta?!

                Ehkä sitä varaosamyyjää harmitti se kun en ole hakenut siltä mutteriakaan omiin LL-autoihini ja aivan terveenä ovat vielä maailmalle lähteneet...

                Comment


                • #68
                  On ihmisiä joilla on rahaa ja on ihmisiä joilla ei ole niin paljon rahaa. Merkkihuoltojen hinnat on jotain sellasta mihin ei jokaisella ole aina laittaa ropoja. Varsinkaan kun monasti ovat arvailujen varassa jos vikaa on.

                  Longlife toiminee jos ajaa pitkää matkaa, mutta kyllä se kaupungissa ajelevalle on melko kuluttavaa. Mulla longlife toiminee koska ajan vain maantiellä, eikä tule paljon rullattua matalilla kierroksilla.

                  Autot on mekaanisia välineitä ja ne kuluu. ne joilla on varaa vaihtaa auto aina kun takuu loppuu niin eihän niitä huoleta kilsat.
                  Minä taas en ikipäivänä voisi ostaa 40-50te autoa, koska rajallisella tuloilla ei vaan ole varaa kaikkeen. Ennemmin sijotan 10te johonkin "vanhaan projektiin". Uusissa autoissa kun ei juuri ole mitään uutta tullut sitten esp:n.
                  Viimeksi muokannut Puuhapete; 4.5.2007, 14:15.

                  Comment


                  • #69
                    Ehkä sitä varaosamyyjää harmitti se kun en ole hakenut siltä mutteriakaan omiin LL-autoihini ja aivan terveenä ovat vielä maailmalle lähteneet...
                    Tai sitten VW-auto on uusilla varaosahinnoitteluillaan ajamassa muita ahtaalle?

                    Comment


                    • #70
                      vaikka vaihdattaisi öljynsä kerran viikossa
                      Tämän varaosagurun vuodatuksesta unohtui maininta niistä autoista, jotka oikeasti ajavat sen longlife -vaihtovälin täyteen: öljypohjasta saa kaapia muutaman sormenleveyden verran jäämää, joka ei liene toivottua. Toki, tiheämpi öljynvaihtoväli on suositeltavampi loglife -laitteille, mutta moniko tämän toteuttaa, kun autolla kerran saa ajaa maailman ympäri vaihtamatta öljyjä.

                      Comment


                      • #71
                        Eipä silläkään ole merkitystä kun jokapaikassa vedetään imuvaihtimella vanhat kurat pois.

                        Comment


                        • #72
                          Jos kuraa on öljypohjassa, voisi olettaa, että sitä on kertynyt muuallekin.

                          Comment


                          • #73
                            Tänään oli aika mukavaa luettavaa Helsingin Sanomissa ADAC:n testi jossa A2, A4 ja A6 olivat luokkiensa parhaita. Ja A3 oli oman luokkansa kolmas.

                            Ehkä se valitus Audien "heikosta laadusta" johtuu suurimmalta osalta siitä että autoissa ylipäätään merkkiin katsomatta on nykyisin paljon pikkuvikoja johtuen monimutkaisista teknisistä/sähköisistä laitteista.

                            Comment


                            • #74
                              Tuossa vielä linkki Hesarin artikkeliin (toivottavasti avautuu muillekin kuin rekisteröityneille tilaajille): "Saksalaiset parantaneet laatuaan"
                              Tilastolliset vinoumatkin huomioon ottaen noiden raporttien perusteella voi kyllä jonkinlaisia johtopäätöksiä tehdä, ovathan niiden otokset huimia verrattaessa vaikkapa Suomen ajoneuvomääriin.

                              Syytä onkin toivoa, että saksalaismerkkien laatu alkaisi jälleen pikkuhiljaa palata tasolle, jollaista niiltä takavuosina totuttiin odottamaan. Alkaisi vähitellen taas omakin usko palautua ja lähes 30-vuotinen vag-uskollisuus saada vahvistusta.

                              Comment


                              • #75
                                jotka oikeasti ajavat sen longlife -vaihtovälin täyteen: öljypohjasta saa kaapia muutaman sormenleveyden verran jäämää, joka ei liene toivottua.
                                Olen itse ajanut yli 7 vuotta ne vaihtovälit täyteen, eikä yhdestäkään pirssistä ole kaavittu mitään sieltä öljypohjasta, eli neljä Audia on saanut pitkiä välejä kyytiä, enimmin ajetussa tuli taannoin 220 täyteen, ei yksikään ole syönyt öljyä, eikä muuta kuin öljy ja suodattimet vaihdettu. Ihmettelen että joku kolmas osapuoli tietää niin helkkarin hyvin nuo "pelottimet" mitä löytyy ja kuinka on kaameaa kun ei osta ja kierrätä tiuhaan öljyä...

                                Comment


                                • #76
                                  Tänään katselin tuulilasia missä oli audin omistajat suomessa ja muualla esim ruotsissa hyvin tyytyväisiä audeihin.. Kärjessä oli jossain asioissa ja taisi olla huonoin sija 3-4.. Että kyllä on tälläsiset lehti ilmotukset ihan makuasioita.. =)

                                  Comment


                                  • #77
                                    Mutta katsoitko sijoitusta huoltopalveluista ja automyynnissä...?

                                    Onneksi täällä(kin) on todettu että perusasiat alkavat olla jo Audicentereilläkin hanskassa ja vaihtoehtojakin on oikeasti olemassa.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Voi taas kerran parkaissa lauseen: Wanhassa vara parempi. =)

                                      Comment


                                      • #79
                                        Tuulilasin Merkkien merkki -kyselyn tulos Audille mairitteleva

                                        Tänään katselin Tuulilasia missä oli Audin omistajat Suomessa ja muualla esim Ruotsissa hyvin tyytyväisiä Audeihin..[E: Erisnimien isot alkukirjaimet]
                                        VAG-konsernituotteista Audi tosiaan pärjäsi parhaiten - mikä tuskin on kenellekään yllätys. Yllätys sen sijaan oli, että Skoda otti kakkostilan sijoittuen yhdeksänneksi VW:n jäädessä sijalle 12 kokonaisarvioinnissa.

                                        Jälkimarkkinointi on ja pysyy VAG:ien kompastuskivenä, eikä Audi tee siinä poikkeusta, valitettavasti. En jaksa käsittää, miten kaikki tuntevat ongelman, mutta sitä vaan ei vaivauduta korjaamaan. Onko kyseessä pelkästään Suomen maahantuojan asenne vai onko ilmiö globaali? Ainakin Merkkien merkki -kysely on yhteispohjoismainen, vaikka taustatiedot onkin esitetty puutteellisesti.

                                        Toinen asia sitten on netissä tai mediassa kirjoittelu, josta tämäkin keskustelu alkoi. Itsestään selvästi tässä korostuvat negatiiviset kannanotot, sillä ne, jotka ovat kokeneet autonsa epäluotettavaksi ja kohtelunsa epäoikeudenmukaiseksi, purkautuvat niitä helpommin, jotka ovat tyytyväisiä. Gallupit taas ovat selvästi tasapuolisempia ja niiden tulokset luotettavampia, koska niiden luonne on toinen: niissä ei ole mahdollista kysyä ratkaisua omaan ongelmaan, mutta kyllähän niissäkin voi "avautua" ja antaa huutia mm. kelvottomaksi koetulle huolto-organisaatiolle. Näin negatiiviset vastaukset saavat luultavasti todellista suuremman painoarvon.

                                        Lainaus Tuulilasin nettisivulta:
                                        Tuulilasin Merkkien Merkki -tutkimus täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta. Tutkimus on saavuttanut vuosien varrella merkittävän aseman, ja tänä vuonna vastaajia oli ennätysmäärä: yli 7 000 suomalaisen autonostajan näkemykset on kerätty lehdessä yhteen, koskien sekä itse autoa että myynti- ja huoltopalveluja. Tarkastelussa on myös sitoutuminen merkkiin, mikä loppujen lopuksi ratkaisee monen autovalinnan.
                                        Pidän tuon kyselyn tuloksia suuntaa-antavina, sillä ne vahvistavat yleistä kuvaa eri merkkien arvostuksesta. BMW:n sijoittuminen kärkipaikalle ei liene yllätys, ja valitettavasti Toyota yhä roikkuu tuolla kärkisijoilla. -- Siinäpä haastetta Audille ja muille konsernituotteille!

                                        Comment


                                        • #80
                                          "Jälkimarkkinointi on ja pysyy VAG:ien kompastuskivenä, eikä Audi tee siinä poikkeusta, valitettavasti. En jaksa käsittää, miten kaikki tuntevat ongelman, ..."

                                          Jes!

                                          Comment


                                            #81
                                            Toisaalta voidaan kysyä, miksi korjata/ parantaa jotain joka ei näytä vaikuttavan autojen myyntiin, mutta nostaisi kuitenkin maahantuojan ja jälleenmyyjien kuluja. Lisäksi kun "mahdollisia" ongelmia jopa keskustelu palstoilla mieluiten lakaistaan maton alle, kuin käsitellään kriittisesti, niin hommahan toimii aivan loistavasti nykyisellään (jos tarkastellaan ko. yritysten tuloksen tekoa).

                                            Comment


                                            • #82
                                              Lisäksi kun "mahdollisia" ongelmia jopa keskustelu palstoilla mieluiten lakaistaan maton alle, kuin käsitellään kriittisesti,
                                              Mihinkähän tuossa viittaat? Enpä ole huomannut, ettei ongelmista saisi palstoilla keskustella. Kokonaan toinen asia on ongelmien paisuttelu, jota sitäkin saattaa esiintyä.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Eikai tämä nyt mikään maahantuojan sponssaama mainoskerho ole? Ongelmista kyllä puhutaan ja ahnaasti; Hyvä niin.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Eipä niin. Kuitenkaan tälläkään riippumattomalla foorumilla ei näytä kovinkaan monta moittijaa omistavan näitä paljon parjattuja uusia Audeja. Näkisin että ehkä olisi parempi kertoa vain omista kokemuksistaan eikä vaimon kummin kaiman naapurin ongelmista. En tarkoita millään lailla väheksyä jos jonkun odotusarvot eivät ole täyttyneet Audin suhteen, en silti ymmärrä yleistyksiäkään asioista. Omalta kohdaltani en näe syytä alkaa riehumaan ja repostelemaan, koska ei ole ollut aihetta yli kymmenen vuotisen kokemukseni aikana 6 Audista, eli vanhin niistä olisi täyttänyt 10 vuotta. Olen matkani varrella myöskin havainnut että joillakin henkilöillä rikkuu kaikki merkit ja myöskin käänteisesti voi tuon arvion nähdä.
                                                  Ilmeisesti omani ovat sitten ilmeisesti tykänneet motosta, kohtele autoasi kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.
                                                  Hommahan menee niin että jos sattuisin myönteisessä valossa kertomaan Audeistani, ei siihen kukaan ota ainakaan myönteistä kantaa, ihmetellään vain typerystä jotta taitaa olla Audimyyjä. Kun sitten "ahnaasti" alkaisin repostelemaan pahaa mieltäni, niin jopas alkaa kiinnostamaan, miksihän, no, pian ilmeisesti osaisin korjata kaikki Audiini mahdollisesti tulevat viat aivan itse...

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Minun mielestä on parempi haukkua jo etukäteen niin ainakin teoriassa voi sitten yllättyä positiivisesti :-)

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Pende
                                                      Eipä niin. Kuitenkaan tälläkään riippumattomalla foorumilla ei näytä kovinkaan monta moittijaa omistavan näitä paljon parjattuja uusia Audeja. Näkisin että ehkä olisi parempi kertoa vain omista kokemuksistaan eikä vaimon kummin kaiman naapurin ongelmista.
                                                      Kannanpa minäkin korteni ketoon.

                                                      Tapana on ollut liikkua verrattain uusilla autoilla, jotta tiellejättämisongelmia jne. ei tulisi vastaan, koska liikun autolla jatkuvasti ja päivittäin.

                                                      Vaihdoinpa noin pari kuukautta sitten kolme vuotta hyvin palvelleen, pomminvarman sportti-itätekniikkani hieman pitkin hampain neljän rinkulan ylihinnoiteltuun ihmeeseen. Autossa viehätti eritoten ns. laatuleima, esim. kaikki materiaalit tuntuivat hyvin valittuilta, sävyt harmoonisia jne. Myöskin dsg-laatikko, neliveto ja kohtuullinen teho kiinnostivat. Ja kun auto sattui olemaan vielä paljon mainostettu "Varma Ratkaisu", joka mainoksen mukaan käy kattavan ja laadukkaan tarkastuksen jne. Tietenkin oletin alle 60tkm ja 2 vuotta "vanhan", tarkastetun auton olevan melkein ns. pakasta vedetyn.

                                                      Noh, ensimmäiset päivät auton kanssa kuluivat kohtuu lepposasti, mutta kaikenlaisia esiintyviä pikkuihmeellisyyksiä alkoi ilmaantumaan. Sopivasti myyntihenkilö otti yhteyttä (erinomaista jälihoitoa (=post-sales)) ja kirjoittelin kohtuullisen listan mm. alustan paukkumisesta, vaihdelaatikon kolahtelusta jne.

                                                      Kommenteihini suhtauduttiin hyvin ja asiallisesti ja huollosta soitettiinkin käytännössä heti perään. Sain auton huoltoon kohtuu ajassa ja tilalle vara-auton.

                                                      Noh, parin päivän jälkeen tuli ilmoitus, että auto olisi valmis. Kysyessäni tarkistuksien lopputulosta ilmeni seuraavia pikku(?) asioita:

                                                      - jarruihin oli tehty täysi remontti (levyt + palat). Ok, 1600kg painavassa autoloota-kulkineessa nuo toki kuluvat, mutta edelliset oli vaihdettu alle puoli vuotta sitten...?
                                                      - alustan kolinaa ihmetellessä toisen etupampun yläpään laakeri oli ns. levinnyt käsiin -> vaihtoon
                                                      - vaihdelaatikkoon kolinaan liittyen vaihdettiin öljyt ja suodatin, joita ei 60tkm huollossa ollut tehty (edellinen omistaja oli kuulemma huoltanut autoa "liikaa" ts. useammin kuin huoltovälit vaatisivat)
                                                      - ikkunoiden kolinaa ja natinaa eivät olleet ehtineet tarkistamaan, vaan ko. asialle varattiin seuraava ajankohta

                                                      Ok, kaikki yo. asiat voinee pistää edellisen omistajan mahdollisesti reippaan ajotyylin piikkiin. Kuitenkin ihmetyttää hieman, miksi mainostaa ko. laitetta tarkistettuna ja läpikäytynä, kun se ei sitä selvästikään ollut.

                                                      Audin palvelut jälkihoidon ja huollon kannalta ovat toimineet omalla kohdallani ERINOMAISESTI, tosin ikkunarallattelut vaivaavat vieläkin ja auto on menossa viidettä (5) kertaa hoitoon kahden kuukauden sisällä.

                                                      Myöskin dsg-laatikon automaattikytkin toimii turhan "äkäisesti", eli nappaa todella nopeasti kiinni, joka aiheuttaa ongelmia varsinkin emännän ollessa ratissa. Liekö vika vai ominaisuus? Laatikko/kytkin pitää myös edelleen kolahtelua (P->R->N->D) "kylmänä", eli alle 15(!) asteen lämpötiloissa. Arveluttaa, mitähän seuraava talvi mahtaa tuoda mukanaan.

                                                      Alusta kolisee edelleen varsinkin parkkihalleissa pyöritellessä, en tiedä jaksanko enää narista asiasta, ravaaminen huollossa joka toinen viikko alkaa rasittamaan.

                                                      Kaikkiin huoltopäiviin olen saanut huollon ajaksi vara-auton, vaikka ostos olikin käytetty auto.

                                                      Jottei menisi liikaa rutinaksi, niin seuraavassa sitten vastapainoksi plussalistaa:

                                                      + laatuvaikutelma; materiaalit, hiljaisuus, äänieristys jne. (toisaalta ikkunat kolisevat edelleen, hissit vaihdettu molemmille puolille, seuraavaksi tiivisteet vaihdetaan erilaisiin)
                                                      + joustava, tehokas moottori, kuitenkin kohtuullisilla bensankulutuksella (kaupunkiajo n. 11 l satasella)
                                                      + haldex-neliveto auttaa myös kesällä (ps. käsittääkseni ainoat syyt haldexin käyttöön vs. torsen ovat paketin koko=pienuus, halpuus ja soveltuminen poikittaismoottoreihin)
                                                      + DSG-laatikko (varauksin), manuaalimoodissa vaihdot 8ms (vrt. Enzo 130ms), sopii todella hyvin kutosen kylkeen ja nelivedon jatkoksi. Vaivattomuutta kaupunkiajoon ja tarvittaessa sporttisuutta (-0,1s kiihtyvyys vs. manuaali, käytännössä varmasti suurempi). Ainiin ja kuluttaa + saastuttaakin vähemmän kuin manuaali.
                                                      ++ Audin jälkihoito, huollon asiakaspalvelu jne.

                                                      Seuraava vajaa vuosi (=takuuaikaa voimassa) näyttää, tuleeko auto jäämään perheeseen pidemmäksi aikaa, yleensä en autoa alle kolmen vuoden käytön jälkeen vielä vaihda.

                                                      MB:llä ja BMW:llä on aivan samanlaisia laatuongelmia nykyään. Riisikupit tehdään nykyään mm. Turkissa ja GB:ssä ja ranskalaiset ovat luku sinänsä. Kaikilla tuntuu olevan sontaa myynnissä ihan uudesta asti, koska kustannuksia täytyy painaa aina vain pahenevan kilpailun vuoksi. Korealaisten mainostama jopa 5v:n takuukin on silmänlumetta ja maksatetaan asiakkaalla korkeissa huoltokuluissa.

                                                      Mikä siis olisi seuraava vastaus ja valinta hyvälaatuista autoa haluavalle?

                                                      Käytännössä valintoja ei ole kuin yksi: Lexus.

                                                      Merkki on ollut esim. USA:ssa laatu- ja tyytyväisyystutkimusten kärjessä viimeiset 12 vuotta. Omien jenkkituttujeni silmissä merkki arvostetaan todella korkealle.

                                                      Toivon "ihan aikuisten oikeesti", että ensikilometrit Audin ratissa ovat olleet ne hankalimmat ja alta kuoriutuu luotettava ja ylimääräisiltä huolloilta vapaa premium-auto, jota on ilo omistaa ja ajaa.

                                                      Muussa tapauksessa em. valinta tulee väkisinkin eteen.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Mitenköhän Lexuksen jälkimarkkinointi toimii Suomessa? Amerikassa monilla muillakin merkeillä jälkimarkkinointi on ymmärtääkseni enemmän asiakaslähtöistä kuin täällä vanhan mantereen puolella.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Kyllähän Lexus-vaikka onkin toyota- jälkimarkkinointi on eri planeetalta. Esim Rolls Royce. Meidän autostahan ei kampiakseli mene poikki. Ja mekaanikot Englannista. Olen jopa kokeillut. Hintaero on aikamoinen.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Palataanpa alkuperäiseen aiheeseen.
                                                            Tänään Hesarissa samainen ulkomaantoimittaja, joka laati alkuperäisen "Audi-kirjeen", tilittää saamaansa palautetta. (Valitettavasti artikkeli on kokonaan vain rekisteröityneiden tilaajien luettavissa, joten en sitä tähän lainaa kuin osittain.)

                                                            Lainaus:
                                                            "Näitä autoilijoita ei lohduta se, että Suomessa ja maailmalla on kymmeniätuhansia tyytyväisiä Audilla ajavia. Kukaan ei myöskään väitä, että kaikki Audit olisivat täynnä vikoja.
                                                            Yllättävän moni näyttää kuitenkin pettyneen. He toivovat varmasti, että Audi ja muut autonvalmistajat jaksavat panostaa yhä enemmän laadunvlvontaan."


                                                            Amen. Ja avainsana: laadunvalvonta. -- Onko tuo sana kärsinyt inflaation, kun tasalaatuisuus, luotettavuus, tarkoituksenmukaisuus ja muut laadunhallinnan avainkäsitteet tuntuvat pelkältä sanahelinältä, kun puhutaan niinkin monimutkaisesta ja laatupoikkeamille alttiista vempeleestä kuin autosta.

                                                            Omalle kohdalle ei viime aikoina ole (onneksi) sattunut isompia laatupoikkeamia - mitä nyt yksi turbon hajoaminen muutama kymppitonni ajetusta Borasta - , mutta näillä palstoilla niistä saa lukea ihan riittävästi. Eikä tuon kyseisen ulkomaantoimittajan vuodatus ole tosiaankaan mikään poikkeus. Tai laatutermejä käyttääksemme, kaikki oletetusta korkeasta laadusta poikkeavat ilmiöt ovat poikkeuksia, joskin ajoittain tuntuu, että poikkeuksia on enemmän kuin standardilaatuisia tuotteita.

                                                            Mitä sitten muuta voisimme tehdä kuin avautua näillä palstoilla ja reklamoida kuurolle maahantuojalle? Kuluttajaviranomaiset ovat onneksi tätä päivää, ja kuluttajansuoja on kehittynyt huimasti sitten -80-luvun. Asiakkaan oikeusturva on parantunut, mutta paha mieli ja epäluottamus ovat asioita, joiden torjumiseksi niin autonvalmistajan, maahantuojan kuin myynninkin luulisi toimivan määrätietoisesti.

                                                            Olen ollut huomaavinani joitakin merkkejä tähän suuntaan myös VAG-organisaatiossa ja odotan suurella mielenkiinnolla, josko positiivinen kehitys jatkuu. Siitä eivät tosin todista kyselyiden tulokset (kuten Tuulilasin Merkkien merkki, jossa VAGgineet vetävät kerta toisensa jälkeen pohjia nimenomaan jälkimarkkinoinnista). Mutta onnistuneella myyntitapahtuman jälkeisellä toiminnalla on mahdollista jopa jossain määrin kaunistaa asiakkaan kokemaa laatuvaikutelmaa. Toisin sanoen, laatu ei ole absoluuttisesti mitattavissa, vaan se on hyvin pitkälle kokemusperäistä. Ja kokemuksiin ja tunteisiinhan autokaupassa mitä suurimmassa määrin vedotaan varsinkin ostopäätökseen asiakasta viritettäessä. Miksi keinoa lakataan käyttämästä, kun auto ajetaan myyntihallin kynnyksen yli?

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Aimoa vielä täydentääkseni, subjektiivinen koettu laatu on odotetun laadun(brändi, muut mielikuvat, myyntipuheet) ja varsinaisen laadun erotus, eli mitä paremmin myyntipuheet ja odotukset ovat yhdenmukaiset kuin se mitä käytännösä saadaan, sitä parempi on laadun kokemus. optimaalisessa tapauksessa laadun kokemuksen kannalta tuotteen tai palvelun laatu ylittäisi selkeästi asiakkaan ennakko-odotukset. Jos taas käy niin että tuotetta on kehuttu enemmän kuin mitä se on, ja huomaa tällöin ettei se olekkaan niin laadukas kuin annetaan ymmärtää, laadun kokonais elämys ja vaikutelma jää jopa pienemmäksi kuin mitä se todellisuudessa on. tämän uskon olevan taustalla näissä saksalaisautojen ankarassa kritisoinnissa, ne ovat itse luoneet itselleen sellaisen statuksen että ovat pomminvarmoja ajajan autoja. riisikipoille ja ranskanpullille taas ennakko-odotukset ja laadunvaikutelmat ovat mitä ovat, ei siinä paljoa päästä häviämään enää :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X