Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Stanan tunarit. Avautumista rengasliikkeistä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Stanan tunarit. Avautumista rengasliikkeistä.

    Missä on rengasliikkeiden ammattitaito?

    Ostin viime syksynä reissussa ollessa uudet kesärenkaat. No renkaat ovat muuten OK mutta:
    -Nopeusluokka on T vaikka pitäisi olla H. Tämä oli oma moka, kun en muistanut vaatia. Eikä rengasliikekään viitsinyt tarkistaa. (Saksaankaan en ole menossa, joten olkoon...)
    -Aluvanteet vedettiin pulttikoneella n 500 Nm kireyteen. Jälkikiristyksestä ei ollut mitään puhetta. Tästä kyllä annoin palautetta. "Ei ne pysy 120 Nm momentilla väitti asentaja"
    -Yksi rengas täristää yli 100 km/h nopeudessa.

    Vein renkaat tänään uudelleen painotettavaksi paikalliseen rengasliikkeeseen, koska renkaiden myyjä on 80 km päässä. En viitsi ajaa 160 km pelkästään tuon takia. Asentaja teki hienon piilopainotuksen, vaikka sanoin, että paino ei mahdu pyörimään satulan ja vanteen välissä. (14" vanne) "Ääh, kyllä se mahtuu, kato mä oon tehnyt näitä hommia jo monta vuotta..."

    Eipäs vaan mahtunut, eli nyt asentaja teki homman uudelleen.
    Hain renkaat tänään pois ja voi prkl:

    Vanne 1: Väärän mallinen paino.
    Vanne 2: Juuri nuo oikealla olevat painot ottavat edelleen kiinni jarrusatulaan. 85 g painoja 120 asteen sisällä = keskitys päin seiniä tai vanne ei ole ollut kunnolla koneessa kiinni.
    Vanne 3: 30 g ja 10 + 10 g painot vastakkaisilla puolilla. Järki hoi! Lisäksi tuo reunassa oleva 10 g paino on jälleen väärän mallinen.

    Joko kone on viallinen tai isäntä ei vaan osaa. (Veikkaan jälkimmäistä.)
    Harjoitukset jatkuvat maanantaina. Tasapainotusone on Beissbarthin M 825. Pitänee maanantaina mennä opettamaan koneen käyttöä. Sentään viiden vuoden aikana tuli muutama ammattikoulun vuosiluokka opetettua tuohonkin hommaan.

    Tai sitten vien renkaat sellaiselle, joka osaa ja vien laskun tuonne edelliseen.

    Kyseinen asentaja on firman toimitusjohtaja ja samalla ainoa työntekijä. Firma on perustettu viime syksynä. Ennustan, että jää aika lyhytikäiseksi tuolla menolla.

    #2
    Minulla kävi kerran myös "mukavasti". Ostin uudet vanteet jotka liike laittoi samalla paikalleen. Huomasin vasta niitä talvivanteisiin vaihtaessa että olivat murjoneet pulttipyssyllä pultinreistä maalit irti monesta kohtaa. Tuossa firmassa ei kyllä koskaan ole kuultukaan palvelusta.

    Comment


      #3
      Itse vähän jännitän miten omien vanteiteni käy rengasliikkeen käsittelyssä. 1000e sarja ja puhtaan valkoisessa maalissa niin varmasti näky kaikki heti. Joten otetaan mielellään tieto vastaan missä päin pk-seutua vanteita kohdellaan liikkeessä kunnolla.

      Comment


      • #4
        Täällä landella (Lahdessa) on paikallinen Vianor kunnialla hoitanut leiviskänsä. On tullut kaikenlaisia rinkuloita asennettua vuosien varrella.

        Ja kyseseessä on valtatie 12 varrella oleva toimipiste:)

        Ennen tuli käytettyä ns. nyrkkipajoja, mutta ei enään.

        Mieluummin maksaa hieman enemmän ja työn laatu on kohdallaan.
        Ja Vianorin koneetkin ovat ajantasalla.

        Poikkeuksia on ikävä kyllä tässäkin ketjussa.

        Comment


          #5
          Osaavan rengasliikkeen löytäminen vaatii kyllä valitettavan usein etsintää ja kokeiluja. Eikä siinä hyvässäkään pajassa kannata välttämättä asioida sesongin ollessa kuumillaan kun kaikki kesähessut on rivissä turaamassa.

          Comment


            #6
            Suht. hyviä kokemuksia Rengaslasista. Ostin sieltä vanteet & kumit viime keväänä. Noudin renkaat liikkeestä ja kuskasin ne kotiin, koska halusin vahata vanteet ensin ja laittaa ne itse oikeaan momenttiin. Kotona huomasin, ettei yhdessä renkaassa pysy ilmat sisällä. Tutkin asiaa tarkemmin ja huomsin kyseisessä setissä olevan valuvian vanteessa, josta ilma puhisi pihalle. Soitin liikkeeseen ja reklamoin asiasta. Käskivät tuoda setin takaisin. Tein työtä käskettyä. Liikkeestä soittivat parin tunnin päästä ja kertoivat vanteen tosiaankin vuotavan, tarjosivat minulle kahta vaihtoehtoa:

            1. He korjaavat vanteen ja antavat minulle reilun hyvityksen kauppahinnasta.
            2. Tilataan uusi vanne, mutta kestää öpaut 4-5 viikkoa, ennenkuin se tehtaalta tulee. Tekevät kuitenkin korjauksen vanhalle vanteelle ja saan sen alle siksi aikaa, kun odotellaan uuden vanteen saapumista.

            Tartuin vaihtoehto kakkoseen, kun en halunnut korjatulla vanteella ajella pidemmän aikaa ja kun toi setti maksoi muutenkin sen verran, että aattelin olevan paremman ratkaisun, kun saan uuden tehdasvanteen tilalle. Uusi vanne saapui suunnilleen luvatussa aikataulussa ja liike vaihtoi sen alle. Luonnollisestikaan ei tarvinnut maksaa mitään ylimääräisistä rengastöistä yms. Olihan tuosta vaivaa, mutta shit happens ja minkäs sille voit. Eipä tuo kauppiaan vika ollut, ettei vannetehtaalta ollut tullut kuranttia tavaraa. Kuitenkin, loppu hyvin kaikki hyvin.

            Toinen hyvä kokemus on Kehä III:sen varrella sijaitsevasta rengasliikkeestä, olikohan nimeltään Kirkkonummen rengas tjsp. Siinä Masalan kohdalla se kuitenkin on. Siellä isäntä itse näyttää vääntävän rengaspultit momenttiin perinteisellä momenttiavaimella ja myös rasvasi pulttien kierteet. Ei tosin ollut kiireaikaa, kun tämä havainto tehtiin.

            Huono kokemus taasen on Vihdintien ja Kehä III:sen kulmauksessa olleesta rengasliikkeestä. En muista nimeä enää, tapahtumasta jo vuosia aikaa, eikä sitä liikettäkään enää taida olla. Kuitenkin, vein renkaat sinne tasapainoitettavaksi. Siellä todettiin, ettei yhtä rengasta saa kunnolla tasapainoon, pikkuisen heittoa jää. Totesin, ettei voi mitään. Ajelin viikon pari ja harmittelin edelleen täristävää ohjausta. Sitten erään toisen sattumuksen takia, jouduin asioimaan kyseisen epätasapainoisen renkaan/vanteen kanssa toisessa rengasliikkeessä, tätäkään liikettä ei enää ole. Siellä kerroin asentajalle, ettei rengasta/vannetta saa kunnolla tasapainoon. Noh, asentaja totesi siihen, että katsotaan. Paljastui, että vanteen sisäpuolella oli paskaa sen verran, että se aiheutti tuon epätasapainon! Paskat pois vanteeesta ja koneeseen, uudet lyijyt kiinni ja setti saatiin loistavasti tasapainoon. Rattia täristävä vika oli historiaa.

            Rengasliikkeissä tosiaan on eroja.

            Comment


              #7
              Sesonkiaikana meno on kyllä melkoisen hurjaa, itsekin olen opiskelun lisänä muutaman sesongin paikallisessa rengasliikkeessä tehnyt. Perussetti oli 10 - 15 min aikaa nosturilla allevaihtoon. Renkaat kyydistä, vanhat pois ja pesuun, uudet tilalle, vanhat kyytiin. Tätä menoa pari viikkoa, niin kyllä siinä tietää pyöriä vaihdelleensa. :)

              Sellainen jäi kuitenkin päähän, että

              -aluvanteet AINA momenttiavaimella, henkilöautot 120 Nm ja pakettiautot/maasturit 140 Nm

              -aluvanteiden kiristys muovisuojatulla tai ohuella hylsyllä

              Vaan kyllä sitä väkisinkin tulee jälkiä kiireessä varsinkin pultinreikiin, mutta asentajastahan se riippuu, pyritäänkö ne minimoimaan. Tiukka kolo hylsylle ja pari hiekanjyvää, niin eipä siihen muuta tarvita. Pulttipyssy täräyttää helposti pienet naarmut. Yritin ainakin itse ajatella, että miten v*ttumaiset ne naarmut olis omissa vanteissa ja sen mukaan vanteita asennella... :)

              Comment


              • #8
                Jos on ihan nastarenkaat pois -> kesärenkaat tilalle operaatio eikä itse meinaa jaksaa tehdä niin viekää ammattikouluun autopuolelle.
                Siellä on halpaa (meillä taitaa renkaitten vaihto olla 5e) ja kyllä varmasti opettajatki katsoo ettei tule mitään kolhuja/naarmuja ja jos tulee niin ammattikoulu kyllä maksaa korvaukset.

                Uusien renkaiden vaihtovanteelle ei taida kanssa paljoa maksaa (riippuu tosin ihan koulusta) ja tasapainotukset tulee kyllä oikein, ainakin meillä.

                Onneks itse saa tehtyä rengastyöt+muut korjaukset niin ei tarvi pelätä naarmuja eikä tarvi syyttää toisia.

                Comment


                • #9
                  jos on vanteistansa kovasti huolissaan ja pelkää naarmuja pultinrei´issä, niin itse on pakko vaihtaa. Ei se 25?:n vaihtomaksu sisällä kuin vaihdon, sama(huolimaton) käsittely niin pelti- kuin alupalloillekin.
                  Tottakai odotusarvon tulee olla asiantunteva ja laadukas työ, mutta silkkihansikas käsittely ja pultinreikien puhdistelu ja kaikenlainen ylimääräinen "hieronta" ei mitenkään voi sisältyä tuohon sesonkivaihtoon.

                  Joko vaihdettava itse, tai sitten hyväksyttävä "riskit".
                  Paras ratkaisu olisi tietysti etsiä paikka jossa kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Eli laatu on sitä mitä toivotaan, eikä hinta ylitä maksukykyä.

                  Itse teen kaikki rengastyöt itse, koska en luota kenenkään tekevän yhtä huolellisesti itse viitsin. Ja jos tyrin, niin valitusosoite on lähellä.
                  (jos omalle tekemiselle pitäisi hinta keksiä, niin tuota 25?:a referenssiä pitäen, niin vaihto maksaisi ~150euroa, kesto vähintään 2 tuntia, molemmat sarjat tasapainoitettuna, pestynä ja vahattuina, oikeassa momentissa, silkkihansikkain käsiteltyinä.)

                  Comment


                    #10
                    Kyllähän sitä auton alle itse laitaa renkaat, mutta ei väännä kumeja vanteelle tai tasapainoita niitä.

                    Comment


                    • #11
                      Iisalmen Vianor tehyt 2 mokaa minulle vuosien varrella.Eka oli että nostivat autoa nosturilla väärästä kohti:liian takaa edestä.Meni kynnyskotelo kasaan,korvasivat.
                      Audin tuotuani suomeen säätivät auraukset vikaan edessä meni eturankaat pilalle.eivät korvanneet.Ei kannata käyttää siellä autoa,voi käydä miten vain.

                      Comment


                        #12
                        Itse ja itse. Kumien vääntäminen vanteille saattaa vielä onnistua, mutta kyllä aluvanteille veivaaminen rengasraudoilla on äärimmäisen riskaabelia vanteiden vaurioitumisen kannalta. Viimeistään omatoimisuus tyssää tasapainotukseen, ellei satu omistamaan tasapainotuslaitteistoa.

                        jos omalle tekemiselle pitäisi hinta keksiä, niin tuota 25€:a referenssiä pitäen, niin vaihto maksaisi ~150euroa
                        Plus investoinnit. Ei se tasapainotuslaitteisto aivan edullinen ole varsinkaan, kun käyttöä sille on enimmillään alle tunti nejässä-viidessä vuodessa (renkaiden käyttöikä). Kompurakin maksaa, mutta sen voi jättää pois laskuista enemmänkin tallin yleistyökaluna.

                        Comment


                        • #13
                          Lähinnä tuolla ajatusleikillä viittasin tilanteeseen, missä olisin jo olemassa oleva rengasliike yrittäjä, ja haluaisin tarjota esim harrastajille tai "vaativille" käyttäjille erikoispalvelua, missä asiakkaan omaisuutta pidetään kuin kipeätä pillua. -> siitä tuo 150?, jos normi vaihto olisi 25?.

                          Itselläni on mahdollisuus käytellä rengaslaitteita, joten siksi teen sen itse. Jos ei olisi laitteita... miettisin pitkään missä rengastyöt teettäisin.. ja vastuusta ja vanteen naarmuttamisista puhuttaisiin etukäteen, ettei tulisi yllätyksenä se whinetys kun reuna on raiskana.
                          Jos eivät tykkää "vaativista"asiakkaista, niin sitten etsisin putkan jolle vaativuus ei tuota ongelmia.

                          Comment


                            #14
                            No niin. Tasapainotus on nyt kunnossa. Syynä oli väärän painotusohjelman ja väärän keskityskartion käyttö. Asia on sovittu ja minun osaltani loppuunkäsitelty.

                            Comment


                            • #15
                              Pääsääntöisesti huonohkoja kokemuksia on rengasliikkeistä. Enkä edes käy koskaan rengasliikkeessä sesonkiaikaan.
                              Pitkään käyttämäni rengasliike ei tunne momenttiavainta ja vanteita paiskotaan miten sattuu, vaikka asentajat on mukavia ja tasapainotukset tulee kerralla kuntoon.
                              A6:n talvirenkaat laitatin yhdessä toisessa liikkeessä, kaikki muu oli ok, jopa momenttiavainta käytettiin mutta silmät piti laittaa kiinni siinä vaiheessa kun toinen asentajista nosti yhden nastarenkaista vanteen päälle ja pyöräytteli sitä siinä ihan muina miehinä ympäri laittaessaan liukkaria renkaaseen vanteelle asennusta varten.
                              A4:ään kun ostin talvikumit, niin ainoa miinus oli ettei käytetty momenttiavainta. Plussaa siitä, että huomautettiin autossa olevan väärät pultit joista en itse tiennyt.

                              Comment


                              • #16
                                Otsikosta tuli vaan mieleen, että lausahduksen virallinen ISÄ on Tasavaltamme kahdeksas presidentti, rakas valtiomiehemme Urho Kaleva Kekkonen.
                                "Saatanan tunarit" tuo tarttuva ja käytännöllinen arkipäivän väline, läheisten ja toverien täydellisen nolaamiseen.
                                :-)
                                (muistakaamme siis aikoja, jolloin valtiopäivämiehillä oli munat ja presidentit oli Kekkosia, kun kuulemme tuon lausahduksen).

                                Comment


                                • #17
                                  Juu täältä tulee toisenlainen kokemus Vianorin toiminnasta (tampere,lielahti).

                                  Vaihdoin autoa tuossa syksyllä, ja kaupanpäällisiksi sain kinuttua 16" nastarenkaat audin aluilla mukaan, tosin mallista A6 2.4 quattro. En tullut edes ajatelleeksi että nuohan ei omaan kasiin sovi. No, tuossa viime syksynä kun tuli ne ensimmäiset lumimyräkät, jonottelin vianorin pihassa varmasti kolmatta tuntia, kunnes pääsin pukille.

                                  Tämä nuori jamppa (tod. näk. kiireapulainen) otti kesäkiekot pois alta, ja alkoi asettelemaan talvikiekkoja alle. Vasta siinä vaiheessa kun pultit oli vedetty pyssyllä kiinni, tuli toinen asentaja (ammattitaitoisempi) kiristämään momentilla eturengasta, ja sanoi nuoremmalle, että etkö sitten viitsinyt koittaa, että rengas pyörii. No satulaanhan se otti kiinni, kun veilä myöhemmin ilmeni että omassani on ässän jarrut. Kauhuissani ajattelin tuota tilannetta, kun auto laskettiin kiristystä varten alas.. huh.. ajelin laakkoselle tarkastukseen koska jarruista katosi tehot.

                                  Vianor kyllä mukisematta kustansi tuon vaurion, jossa vaihtoon meni vasemman puolen koko satula, mutta kyllä se silti vedätti pientä mieltä ajella edes takas.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja ez-E
                                    Otsikosta tuli vaan mieleen, että lausahduksen virallinen ISÄ on Tasavaltamme kahdeksas presidentti, rakas valtiomiehemme Urho Kaleva Kekkonen.
                                    "Saatanan tunarit" tuo tarttuva ja käytännöllinen arkipäivän väline, läheisten ja toverien täydellisen nolaamiseen.
                                    :-)
                                    (muistakaamme siis aikoja, jolloin valtiopäivämiehillä oli munat ja presidentit oli Kekkosia, kun kuulemme tuon lausahduksen).
                                    Kyllä. Otsikko on lainattu juuri tuolta aikamme legendalta:
                                    http://ukk.evvk.com/

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla oli kans mielenkiintoinen episodi viimeviikolla kun menin vaihdattamaan kesarenkaat alle. Ajelin rengasliikkeeseen kesänakit takakontissa ja jätin auton rengasasentajan hoiviin.
                                      Odottelin itse pihalla tupakan merkeissä kun asentaja n.15 minuutin kuluttua tuli huomauttamaan, että kaikki renkaat on vasuri puolen renkaita.

                                      Asentaja viittasi, että toisen puolen kumit oli asennettu vanteille väärin päin, joten pyörimissuunta on täten väärä toisen puolen renkailla.
                                      Ihmettelin asiaa ja pyysin häntä vaihtamaan kumit toisin päin vanteille.
                                      Eipäs niin helpolla onnistunutkaan...aikataulut kuulemma painaa päälle ja nyt ei ole varaa tähän 30 minuutin ylimääräiseen episodiin! Menisi kuulemma iltapäivälle johonkin vapaaseen väliin.

                                      Käskin laittaa talvirenkaat takas alle ja menin viereiseen liikkeeseen, jossa totesivat kaiken olevan kunnossa-->Michelin Pilot renkailla ei ole määritettyä pyörimissuuntaa, ainoastaan renkaan ulkokehän tulee olla oikein...niinkuin olikin. Voi saakeli; kyllähän rengasasentajan moinen pitäisi tietää!!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ikäviä kokemuksia vannetukku.fi tuotteista&toimituksesta:
                                        Tilasin lokakuussa -06 uudet vanteet heiltä netin kautta, niitä piti olla varastossa. No kuinka ollakaan, vanteita ei ollut hyllyssä mutta laskutus pelaa -> luottokorttia koitettiin laskuttaa. Tämä ongelma poistui puhelinsoitolla, mutta ärsytti koska jouduin itse seuraamaan tilannetta.
                                        Sitten alkoi viikottainen/kuukausittainen kysely minun toimesta, että tuleeko/koska tulee? Aina tuli arvioita, mutta kertaakaan ne eivät pitäneet. Ongelmia Saksan päässä, oli vakiotarina. Loppujen lopuksi vanteet saapuivat maahan, maaliskuun puolessavälissä -07. Vanteet piti tosin maksaa tilisiirtona etukäteen, kun korttimaksua ei voinut kuulemma toistaa, tjsp. Tällä kertaa toimitus pelasi, vanteet saapuivat 2 päivää tilisiirron jälkeen.
                                        Päätin tässä vaiheessa vahata vanteet ennen renkaiden laittoa ja hyvillä mielin laitoin kiiltävät vanteet vahattuna takaisin laatikoihin ja kiikutin rengasliikkeeseen asennettaviksi.
                                        Jätin vanteet ja renkaat asennukseen ja lupasin palata myöhemmin niitä hakemaan. Palatessani selvisi, että vanteista 3kpl on aivan kieroja ja 1kpl sekin siinä rajoilla. Asentajat näyttivät yhtä näistä malliksi, kun en jaksanut uskoa moista. Vanne vispasi tasapainotuskoneessa ihan silminnähden, moista en ole ennen nähnyt!
                                        Voitte kuvitella fiilikset..No, renkaat pois vanteilta ja laatikkoon. Ilmoitin asiasta vannetukkuun ja he kuittasivat virheitä näkemättä, että asentajassa vika. Suostuivat lopulta palautukseen ja vanteet on nyt toimitettu heille.
                                        Nyt odottelen jatkoa, rahat ja vanteet on Iisalmessa..

                                        Comment


                                          #21
                                          Käskin laittaa talvirenkaat takas alle ja menin viereiseen liikkeeseen, jossa totesivat kaiken olevan kunnossa-->Michelin Pilot renkailla ei ole määritettyä pyörimissuuntaa, ainoastaan renkaan ulkokehän tulee olla oikein...niinkuin olikin. Voi saakeli; kyllähän rengasasentajan moinen pitäisi tietää!!
                                          Tätä ihmettelin itsekin viime keväänä. Michelinin piloteissa tosiaan sellainen kuviointi, että äkkinäinen asentaja luulee kyseessä olevan väärin asennetut renkaat. Soittelin asian tiimoilta renkaat myyneeseen/asentaneeseen liikkeeseen, josta vakuuttivat kaiken olevan ok, kun "outside" teksti oli renkaan ulkosivussa. No enhän minä tätä uskonut vaan, kuvittelin rengasliikkeen yrittävän jymäyttää tyhmää asiakasta. Otin sitten yhteyttä suoraan Michelinin tehtaaseen, jonka mikälie tiedottaja vahvisti asian olevan juurikin näin. Kaikki vaan ei ole sitä miltä näyttää. Pitää vaan muistaa noiden misukoiden kanssa merkata renkaisiin pyörimissuunta/auton puoli jossa ne ovat olleet, ettei tule vaihdettua renkaiden pyörimissuuntaa renkaiden vaihdon yhteydessä.

                                          Kyseisen tyyppinen kuviointi ei koske yksinomaan Michelinin Pilotteja. Olen nähnyt vastaavan muunkin merkkisissä renkaissa, kun tuon episodin jälkeen on tullut seurattua muiden autojen renkaiden kuviointien symmetrisyyttä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Veljen vaimoke on käyttänyt muutamaan otteeseen Volvoansa ja kerran entistä golffia paikallisessa Vianorissa, Golffista ne nosti helmat kurttuun molemmilta puolilta, Volvon uuteen vanteeseen tuli kunnon naarmut kun joku harjoittelija asensi niitä, no tästä tuohtuneena vaimoke sitten huusi ja sai uuden vanteen tilalle.

                                            Samat vanteet oli sitten talvisäilytyksessä Vianorissa, ja nyt keväällä kun sen niitä haki, oli taas yhdestä vanteesta lähteny pari peukalon kokoista palaa irti ja kahteen muuhun tullut huomattavia naarmuja puoliin. No vaimoke taas huuti kuin hinaaja, ja vastauksena sai joltain "mutta eihän naiset ole tarkkoja tämmöisissä.. näähän on ihan pieniä naarmuja" Tästä riemastuneena soitto johtajalle joka lupas uuden vannesetin, eli loppu hyvin kaikki hyvin.

                                            Veljen golffiin ne laittoivat jotain "hyvää" öljyä, jonka seurauksena alkoivat öljynpaine anturit huutamaan, eikä se lakannut ennenkuin vaihto uudet öljyt.

                                            Lopulta on saatu kyllä asiat järjestykseen kun johtaja on "puolituttu", mutta ei enää tuu vietyä autoa sinne :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Golffista ne nosti helmat kurttuun molemmilta puolilta.
                                              Tämän takia joudun asentamaan rengasliikkestäkin ostetut uudet pyörät itse alle.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuossa paikallisessa rengaskanavassa oli kyllä hyvä palvelu: 1. Oli laskenut hinnan alakanttiin vahingossa, joten sain todella edullisesti 2. Allevaihto kuului hintaan ja se tehtiin naarmuttamatta jne. tosin ei kyllä vielä ollut sesonki kun kesärenkaat halusin alle :D 3. Vannesetti tuli aikataulussa

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Nostetaan taas pinnalle tämäkin. Menin erääseen paikalliseen rengasfirmaan paikkauttamaan hitusen vuotavaa rengasta. Työ meni hyvin ja edullisesti... En huomannut vilkaista siinä pimeässä työn jälkeä.

                                                  Kotona pihalla huomasin puolen kehän mittaisen jäljen, ilmeisesti rengaskoneesta. Soitin saman tien ja ymmärtäväisen kuuloinen kaveri totesi et tutkitaan, kyllä he näkevät onko heidän koneesta.

                                                  Huomenna aamulla näyttämään, jälki kuitenkin näkyy helposti viiden metrin päähän. V***taa tollanen vaikka kyse ei ole muista ku auton orkkisvanteista, olisiko jälki ollut samaa jos olisin uuden tonnin sarjan ostanut heiltä?

                                                  Edit. Huoh... ilmeisesti olen sen itse telonut kanttariin tms. Jäljet ovat pystysuuntaiset ja rengaskoneella tulee kehän suuntaiset jäljet. Viimeksi pesin vanteet sunnuntaina ja silloin ei jälkeä mielestäni ollut, enkä ole vanteita mihinkään kolautellut...
                                                  Asentaja kuka paikkasi renkaan, sanoi että jäljet olivat siinä.

                                                  Ei auta muuta kuin ottaa vararengas joka on samanlaisella vanteella ja renkaalla, ja heittää se paikkauksen kautta alle.
                                                  Yksi hyvä puoli on, että tuo takarengas tärisi hiukan, mutta ei enää...
                                                  Viimeksi muokannut JamoS; 9.5.2007, 13:07.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Espoon rengasmaailma hoiti mun omat ratarenkaat asiallisesti omille vanteille vaikka olikin sesonki. Jätin aamulla ja hain illalla. Pyys aluks 80 mut 60 oli lopuksi hinta ku meinasin oksentaa. laittoivat tosin kysymättä liimaa ja mainitsivat että seuraava vaihtaja ei tykkää . Aion viedä seuraavienkin ratarenkaiden vaihdon sinne joten saavat syödä omaa myrkkyään.

                                                    Jälkiä ei tullut superleggeroihin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                                      Toinen hyvä kokemus on Kehä III:sen varrella sijaitsevasta rengasliikkeestä, olikohan nimeltään Kirkkonummen rengas tjsp. Siinä Masalan kohdalla se kuitenkin on. Siellä isäntä itse näyttää vääntävän rengaspultit momenttiin perinteisellä momenttiavaimella ja myös rasvasi pulttien kierteet. Ei tosin ollut kiireaikaa, kun tämä havainto tehtiin.
                                                      Kirkkonummen Rengaspiste - ääni tälle paikalle nytkin, kun taas muutaman vuoden tauon jälkeen sinne sattui menemään. On se hiukan toisenlainen taso perussähläri-nyrkkipajaan verrattuna, kun jokainen irrotettu pyörä menee ensiksi pyöränpesukoneeseen - sen lisäksi, että on siistimpää tehdä työtä näin, poissulkee se senkin mahdollisuuden, että vanteisiin kerääntynyt lika pilaa tasapainotuksen tuloksen. Ja se momenttiavainjuttu tietenkin myös. Ei edes haitannut tehdä tuollainen melkein 80 km "mutka" aamulla matkalla töihin tämän vuoksi.
                                                      Viimeksi muokannut tim71; 7.5.2009, 13:17.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Onko porukalla kokemuksia rangasliikkeiden vastuusta/toiminnassa jos vanteisiin on tullu jälkiä renkaiden vaihdon yhteydessä. Kävin viime viikolla vaihdattamassa audiini käytetyt kesärenkaat. Vein siis omat käytetyt renkaat liikkeeseen ja he vaihtoivat ne minulle auton alle.
                                                        Aikaa meni tuossa hommassa reilusti ja asentaja vaan tokaisi, että "olipahan työläät saada nuo vanhat falkenit pois vanteelta". Säädettiin vielä ohjauskulmat kohdillee ja taka-akselille lisää camperia. Koko hommassa meni 4,5h. Maksoin kiitin ja matka jatkui.
                                                        Tällä viikolla pesin autoa ja huomasin että kaikissa vanteissa on lakkavaurioita vanteen seunassa n:10-20mm matkalla (todennäköisesti rengasraudasta). Vanteet ovat IA:n LM replicat koossa 19" joten mistään merkkivanteista ei nyt puhuta, mutta liikkeeseen viedessä ei noissa kiekoissa ollut yhtäkään kanttarinaarmua ja nyt on jäljet jokaisessa.
                                                        Eihän nuo nyt tietenkään ajamiseen vaikuta, mutta onhan nuo edelliset falkenitkin joku pyöräyttänyt alle ilman jälkiä....
                                                        Onko kellään kokemuksia vastaavista reklamoinneista?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sörnäisten Vianorilla kävi lähes vastaava tapaus mulle. Tosin kyseessä oli talvirenkaiden vaihto vanteelle.

                                                          Kaveri pyöritteli nastarengasta iloisesti vanteen päällä, kun suti rengasrasvaa renkaan kulmaan. Kun toisen vanteen kohdalla tajusin, että nyt ei mene ihan kaikkien sääntöjen mukaan, puutuin peliin ha vihelsin sen poikki. Korvaukseksi kaikki neljä vannetta maalattiin Vianorin piikkiin. Ensin yritettiin kiillottamalla, mutta eihän ne nastoilla hierotut naarmut sillä mihinkään kadonneet.

                                                          Rekkulia kehiin vaan ja neuvottelevalla asenteella liikenteeseen.

                                                          Edit. Kyseessä siis A5 Sportbackin alkuperäisvanteet.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tuon takia kannattaa aina norkoilla siellä vaihtopaikan lähellä, eikä kahvilla ohvicen puolella. Jos tilausta tehdessä vielä erikseen mainitsee, että "ettehän sitten raavi niitä vanteita", niin mahdollisuus onnistuneeseen suoritukseen kasvaa. Eniten ehkä vituttaa se, että asennusta suorittaneesta liikkeestä noin vartti sitten ostetut (joskin halvat) uudet vanteet raavitaan reunoiltaan vituiksi siinä omien silmien alla...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X