Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Stanan tunarit. Avautumista rengasliikkeistä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Vianor illa eivät anna nähdäkään enää renkaita. Ainakaan yritysasiakkaiden tyytyminen heidän ammattitaitoon.

    Comment


      #32
      Itse kyllä seurasin touhua vierestä, mut eihän sitä kehtaa mennä selän taakse neuvomaan varsinkin, kun omat renkaiden vaihdot rajottuu crossin piikkeihin. Kävin viime perjantaina kysymässä mikä on kanta asiaan ja asentaja vaan meinas et pomo tulee lomilta viikon päästä et tuu kysymään siltä. Kysy vaan et millaset vanteet autossa on ja kun kerron, meinas vaan et "halpis vanteiden ominaisuuksia :D ".

      Comment


        #33
        Kyllä sen homman pitää onnistua ilman niskapokana olemista. Antakaa työntekijöille työrauha.

        Comment


          #34
          +1

          En itsekään liioin pidä jos joku norkoilee seläntakan kun jotakin yritän tehdä -ellen ko. henkilöä ole sinne itse pyytänyt.

          Comment


            #35
            Onneks ei tuu tehtyä mitään tarkkoja juttuja, niin mua ei haittaa vaikka joku tuijottaa niskan takana :)
            Ainoastaan ärsyttävät penskat on haitanneet keskittymistä.
            Mut kyllä ymmärrän, jos tarttee keskittyä/ajatella, niin voi niskan takana tuijotus häiritä.

            Tosin tommosessa "laadunvalvonnassa" on vähän eri meininki kuin muuten vaan homman seuraamisessa. Voi aiheuttaa sen verran paineita duunarille, että tulee jo sen takia niitä mokia.

            Ite oon käyttäny rengashommissa vähintään puolituttuja, niin tietää, että vanteita käsitellään varoen.

            Comment


              #36
              Pitäisihän sen homman onnistua, mutta niinkuin tässäkin ketjussa on moneen kertaan todettu, ei se vaan aina onnistu. Sitten olet heikoilla kun on vanteet naarmutettu ja asia kiistetään. Ajatellaan nyt vaikka tilannetta, että olisi 1500e arvoinen tulenuusi vannekierros laitettavana. Riski on vaan niin iso, että siinä vaiheessa itseäni ei valitettavasti kiinnosta mitä se duunari on mieltä niskapokasta.

              Jos rengasliikkeiden sisäiseen laadunvalvontaan voisi luottaa, tilanne olisi toki toinen. Nykyään on vaan se valitettava tilanne, että ei voi luottaa kuin osaan omista tutuista.

              Comment


                #37
                Mitä takana seisominen auttaa, kun mekaanikkko huomaamatta laittaa vanteen väärin koneeseen ja pyöräyttää naarmut vanteeseen?
                Tai kolhii raudalla vanteen?
                Voisin sanoa muutaman vuoden kokemuksella, että vieressä seisova asiakas, saatika vielä keskustelua yrittävä, häiritsee enemmän ja kasvattaa potentiaalia virheisiin.
                Voihan sitä pyytää nähdä sarjan ennen kuin se valmiina asennetaan alle, tällöin voi vielä havaita virheet jos niitä on tullut.

                Comment


                • #38
                  Asentajia on erilaisia. Ainakin oon ite ollut monta kertaa mukana vaihtamassa niitä kumia paikalleen vianorilla. Aina on apu kelvannut.

                  Comment


                    #39
                    Hiukan kaksipiippuinen juttu. Itse rengasasentajana en olisi ketään tuntematonta asiakasta päästänyt saman koneen viereen touhuamaan. Tutut erikseen jos voi tietää että tuo oikeasti tietää mitä tekee.

                    Tuollainen rengastyökin on suoritteena sellainen jossa asentajalla ei yleensä montaa turhaa liikettä ole. Siinä on oma työtahti ja -järjestys joka pääsääntöisesti menee vituiksi jos siinä pitää vielä varoa ettei asiakkaan kauluspaita tai nappanahkakenkä sotkeennu. Ei ne apukädet sitä hommaa ainakaan edistä, kuten pulla edellä totesi. Jos nopeuttaisi niin niitä haalarimiehiä olisi siellä jo valmiiksi kaksi.

                    Comment


                      #40
                      Ei sillä kyttäämisellä virheitä todennäköisesti saa estettyä, mutta virheen sattuessa korvausvastuusta pakoilu vaikeutuu oleellisesti, jos tietää että asiakas on omin silmin todistanut tapahtuneen.

                      Kyllä minä samaa mieltä olen siitä, että ei se yleensä homman teknistä suorittamista helpota jos asiakas on vieressä kyttäämässä. Olisi kuitenkin hyvä muistaa, että asentaja on siellä asiakasta varten eikä toisin päin. Jopa voidaan puhua asiakaspalveluammatista tietyin varauksin. Jos asiakkaalle tulee hyvä mieli siitä, että se saa katsoa kun kumia väännetään vanteelle niin silloinhan se on onnistunut palvelukokemus. Jos sen myötä urakat kusee, niin se pitää ottaa huomioon hinnoittelussa. Näidenkin juttujen perusteella olen aika varma siitä, että rengasliike joka onnistuu pitämään asiakkaansa tyytyväisenä, pärjää kyllä kilpailussa vaikka kumien vanteelle laitto olisikin sitten aavistuksen kalliimpi.

                      Sen mitä itse olen autoremonttia vieraille tehnyt, niin aina siinä on ollut asiakas paikalla enkä sitä ole kokenut mitenkään erityisen ahdistavana. Huollettavat ovat monesti olleet jonkin sortin harrasteautoja tai ainakin asiakkaana ollut autoharrastaja. Sitä kautta ymmärtää, että kiinnostus sitä omaa kulkupeliä kohtaan on hiukan tavallista korkeammalla.

                      Comment


                        #41
                        Ja kun tekee harrasteena hommia, vaikka vaatimustaso on yhtä korkea ellei korkeampi, on siinä silti täysin eri ilmapiiri kuin ammattihommissa.

                        Minusta tuo että pyytää nähdä sarjan ennen kuin se heitetään alle, on ihan hyvä. Näin virheet huomataan heti ja niiden korjauksesta voidaan heti keskustella. Siinä vaihessa kyllä huomaa onko naarmut tullut nyt vai viime kesänä, vaikka kyseessä olisi vanhat vanteet. Ja jos siinä vielä joutuu tappelemaan, niin sitten se olisi sama vaikka olisi itse nähnyt naarmutuksen, silloin on liikkeen tavoissa jo lähtöjään jotain vialla.

                        Comment


                          #42
                          Pyöräytin läheisellä huoltamolla ässän vanteille uudet kumit ennen katsastusta, homma alkoi olemaan valmis ja puhelin soikin. Asentaja soitti ja sanoi, että kävi pari kämmiä, tule tänne niin keskustellaan. Oli toinen vanne kaatunut naamalleen lattialle ja toiseen saatu koneella melkoiset skraidut. Lopputulemana ne maksoi katsastuksen ja rengastyöt. Tokihan jäljet harmittaa, mutta tilanteen hoito oli priimaa. Heti kerrottiin, pahoiteltiin ja korvattiin. Silläpä ei ole firman nimeä tarvetta kertoa :)

                          Comment


                          • #43
                            Omassa tapauksessani seisoskelin kahvimuki kourassa asiakastilan ovella noin 15m päässä ja seurasin touhua sivusilmällä. Mistään niskaan huohottamisesta ei kyllä alkuun ollut kyse, kun asentaja ei varmasti tiennyt kenen auto samassa tilassa norkoilevista vajaasta kymmenestä asiakkaasta oli työn alla.

                            Aina olen luvan kysynyt tulla seuraamaan omaan autoon kohdistuvia toimenpiteitä ja jos lupaa ei ole tullut, niin sitten on odoteltu kiltisti muualla. Yleensä lupa on kyllä herunut ilman mutinoita.

                            Comment


                              #44
                              Jos paljon huonoa, niin jotain hyvääkin. Kävin tänään paikallisen vianorin työnjohtajan kanssa juttusilla ja hän oli tarkastus kierroksen jälkeen valmis lakkauttamaan vanteen kehät virheen paikkaamiseksi. Johtaja vaan tuumasi naurahtaen, että "kaikki pitäis nykyään tehdä itse " :D
                              Tuumasin lakkausehdotukseen, että olisiko mahdollista sopia hommaa vaikka tulevilla asiointikerroilla vanne/rengas hyvityksen muodossa, ja sehän kävi myös. Sain myös kirjallisena kyseisen lupauksen. Hyvityksen suuruudesta voi sitten tulla väätöä mutta päasia, että myönsivät virheen ja ottivat vastuun.
                              Mielestäni erittäin asiallista palvelua.

                              Comment


                                #45
                                Anteeksi provosoiva kysymys, mutta miten tulevaisuuden hyvitykset auttaa siihen että vanteessa on edelleen jäljet?
                                Jos valitus on alunperin noista naarmuista, mutta nyt ne ei haittaakkaan, jos saat seuraavan kerran alennusta, niin miksi niistä piti alunperin valittaa?

                                Comment


                                  #46
                                  Vaikka naarmut ei omaa silmää haittaisikaan, niin ne alentavat vanteiden arvoa ja on kohtuullista, että se jollakin tapaa hyvitetään?

                                  Ehkä voisi vielä muuttaa lapun xx€ lahjakortiksi, jolloin vääntöä hinnasta ei voi tulla. Xx tietysti jollain tapaa vastaamaan lakkaamisen hintaa?

                                  e: Niin ja nämä kommentit eivät johtuneet provosoitumisesta, vaan olivat ihan vilpitön näkemys aiheeseen ;=).

                                  Comment


                                    #47
                                    Ajatuksena varmaan se, että jos asiakas saa aiheutetun vahingon suuruisen alennuksen seuraavalla rengaskaupalla niin voi tässä vaiheessa itse kustantaa sen vanteiden lakkauksen. Rahat saa ikään kuin takaisin sitten tulevaisuudessa kun saa sen X euron suuruisen alennuksen kotiutettua. Firmaltakin hyvin pelattu, saavat asiakkaan varmuudella tulemaan ainakin kerran vielä.

                                    Summa olisi toki kaikkien osapuolien edun mukaista sopia tässä vaiheessa kun asia on tuoreessa muistissa.

                                    Comment


                                      #48
                                      Ymmärrän kyllä idean niin asiakkaan kuin yrittäjän toimesta. Sitä en vain ymmärrä, että se vika roikkuu siinä vanteessa kuitenkin. Itse en tahtoisi nähdä vaivaa toisen tekemän virheen takia.
                                      Äkkisältään jos laskee, niin kumi pois vanteelta 20-30€, lakkaus kuitilla 50-100€. Siinä sitä haitaria sille kompensaatiolle.
                                      Sen ymmärrän, jos itse myöhästyn aikataulusta ja asiakkaalla menee aikataulu plörinäksi, niin korvaan sen seuraavalla kerralla tai heti, koska aikaa ei voi korjata.
                                      Jos taas rikon jotain, korjaan sen minkä rikoin, enkä anna tulevaisuuteen hyvityksiä ja jätä osaa rikki. Toki voin silti antaa hyvityksiä vielä päälle jos sikseen tulee.

                                      Ja tosiaan, sopikaa se hyvitys nyt eikä sitten joskus. Menee 100-varmasti myöhemmin väännöksi.

                                      Comment


                                        #49
                                        [QUOTE=pulla;1107641]
                                        ...Jos taas rikon jotain, korjaan sen minkä rikoin, enkä anna tulevaisuuteen hyvityksiä ja jätä osaa rikki... /QUOTE]

                                        Tämä on kyllä paras vaihtoehto. Asia kerralla taputeltu ja tähänhän on myös yrittäjän oikeus.

                                        Comment


                                          #50
                                          Jäin itse myös miettimään tuota mahdollisen korvauksen suuruutta. Lähinnä periaatteen vuoksi lakkaviasta kävin firmaan "avautumassa", koska jälki ei ollut sitä mitä sen pitää olla. Ajattelin mahdollisesti "päivittää" vanteita lipat kiillottamalla ja puolat maalaamalla ensi talvena, joten tuo lippojen korjaus ei tässä kohtaa tuntunut järkevältä. Jos kyseessä olisi ollut ns. merkkivanteet olisin varmasti vaatinut lakkaus/korjaus päätöstä. Olen asioinut liikkeessä jonkin verran myös aiemmin, niin oman kuin työantajanikin puolesta ja luulen, että korvauksesta päästään yhteisymmärrykseen.

                                          Comment


                                            #51
                                            Itsehän sain ilmaiseksi renkaat vanteilta toisille, kun kyseisen operaation aikana huomasivat, että yksi rengas oli revennyt renkaan asennuksen yhteydessä vanteen vastinpinnaltaan. Kyseisiä renkaita yritti ensin sesonkiapulaiset tunnin verran vanteelle, saamatta aikaan onneksi muuta vahinkoa, ja vahinkokin oli korjattu ihan asiallisesti liimalla tukevasti. Työnjohtajaa / paikan pomoa kyllä piti jututtaa, että sinähän nämä viimekerralla sitten tunnin jälkeen pistit vanteille... totesi vain, että hyvä kun muistutit, tämä käyntikerta ei sitten kustanna mitään... sain vielä kesäkumit samalla reissulla uusille vanteilleen nekin :D

                                            Comment


                                            • #52
                                              Ei uudestaan-elämys koettu Star-renkaalla, Vantaalla. Kaverin suosituksesta ko. kiskaan eksyin. Itse stooriin:
                                              Kävin torstaina vaihtamassa uudet renkaat vanteille. Olivat aluksi pistämässä mua ajamaan auton nosturille, mutta päättäväisesti ojensin avaimen paikan työntekijälle huomauttaen, että auto on oikeasti matala. "Joojoo, ei mitää hätää", kuului vastaus. Sivusilmällä seurailin auton ajoa sisälle, kunnes äkkäsin kattoa maavaran tilanteen; sitä ei ollut. Neljä äijää siellä seisoskeli kädet taskussa, kun itse kyykin maassa. Seis-huudon jälkeen alko paikan työntekijät lätkimään lautaa auton alle ja alkoivat seuraamaan maavaraa. Auto saatiin nosturille ja hetken kuluttua mulle ilmotettiin, että auto on nyt valmis. Maksoin ja lähin pihall. Ekaksi silmiin pisti, ettei vanteita oltu laisinkaan pesty ja toisen homman huomasin kortin päästyäni; yksi pulteista oli vaihdettu uuteen. Olivat ilmeisesti hukanneet yhden pulteista ja laittaneet uuden, erinäköisen tilalle. Ei pulteista niin väliä, mutta olisivat voineet edes mainita asiasta. Tänään päätin sitten koittaa jälkikiristystä, ei onnistunut. Vanteet ammuttu niin tiukalle, ettei reilut 100kg & 190cm miestä saanut ristikkoavaimella yhtäkään pulttia hievahtamaankaan.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Jrmlls
                                                Vanteet ammuttu niin tiukalle, ettei reilut 100kg & 190cm miestä saanut ristikkoavaimella yhtäkään pulttia hievahtamaankaan.
                                                Jokseenkin tutun kuulosta.
                                                Muutaman rengasliikkeen kokemuksella voin todeta, ettei vielä kertaakaan sesongin aikana tai sen ulkopuolella ole käsin laitettu pultteja kiinni, vaan AINA koneella. Jälkikiristystä turha edes mainostaa.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Koneen voi säätää monella tavalla, myös siten että momenttiavaimesta on hyötyäkin sen oikean momentin laittamisessa.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Itsellä oli sama homma rengasliikkeen ampumien pulttien kanssa jokunen vuosi sitten, kun ostin uudet kesärenkaat ja laittoivat auton alle ne siellä samalla. Syksyllä saikin lähteä sitten taas liikkeeseen vaihdattamaan talvirenkaita alle sen jälkeen, kun kotipihassa olin vääntänyt hylsyavaimen jatkovarren mutkalle ja selän paskaksi niiden pulttien kanssa. Sinänsä ihan tehokas markkinointikeino; vedetään pultit niin tiukalle, että asiakas tulee varmasti takaisinkin seuraavan vaihdon yhteydessä, kun ei niitä itse saa auki. Totesivat itsekin, että "joo olihan ne vähän kireällä..", kun asiasta huomautin. Seuraavana keväänä oli kuitenkin sama tilanne taas, sillä kertaa olin varautunut vähän toistametrisellä rautaputkella, jonka kanssa kampeamalla hirveällä apinanraivolla narahtivat auki. Jos sitä nyt jatkossa vaikka vaihtelisi ja kiristäisi taas itse.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Itse olen kerran nähnyt Kotkassa vai oliko nyt Haminassa kun asentaja väänsi momenttiavaimella viimeiset kierrokset. Harmi ettei ollut ihan kotikulmilla, olisi saanut liike vakioasiakkaan :)

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Kesäkuussa jouduin irrottamaan autosta renkaat, jotka oli laitettu alle 3 vuotta aikaisemmin rengasliikkeessä. Vähän huoletti etukäteen, kuinka tiukassa renkaanpultit mahtavat olla. Iloinen yllätys: irtosivat helposti ristikkoavaimella. Näppituntumalla sanoisin, että ne oli kiristetty liikkeessä oikeaan momenttiin (120 Nm).

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Rengasnuora Jyväskylässä on ainakin oman auton vanteen pultit kiristänyt momenttiavaimella.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Saman tekee Helsingin Rengaspalvelu Herttoniemessä.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Narahtaa ne joskus omia aikojaankin. Kaikki omat vehkeet vedän aina naksulla kiinni 120Nm. Silti viime kerralla Cabrion vanteita avatessa joutui ihan tosissaan nojaamaan 500mm pitkään vääntimeen että sai pultit auki. Minkäänlaista kuparia tai muutakaan anti-seizea en ollut tosin kierteisiin laittanut.

                                                              Ei se tietenkään sitä poista että edelleen rengasliikkeissäkin vedetään välillä aivan surutta pulttipyssyllä pultit kiinni korvakuulolla. Koneellakin voi ampua jos käyttää momenttisauvaa, en ymmärrä ollenkaan miksei joku firma ei käyttäisi niitä jos koko homman ajatus on ammatikseen vaihtaa renkaita.

                                                              Ristikkoavaimista noin yleisesti minulla ei ole yhtään mitään hyvää sanottavaa. Kömpelö ja tilaavievä työkalu jonka tilalle on parempiakin vaihtoehtoja olemassa. Yksi tukeva 1/2" väännin ja irtohylsyt 17, 19 ja 21mm koossa eikä yksikään henkilöauton pyörä ole jäänyt avaamatta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X