Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Stanan tunarit. Avautumista rengasliikkeistä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Alkuperäinen kirjoittaja jarskii- Näytä viesti


    --aikani työkseen tehneenä niin noita täppejä tuntuis enimmäkseen olevan kiinarenkaissa. en muista että olisinki edes nähny ikinä esim nokialaisissa, conteissa tai michelineissä vastaavaa. ja noiden kiinarenkaiden kanssa on välillä ihan sama vaikka vetää sadetanssit joka työvaiheen välissä niin ei tahdo asettua kunnolla.
    Muistaakseni Hankookeissa on täpliä ollut kanssa. Täytyy jatkaa testailua täplillä, kun taas tulee täplällisiä kumeja asennettavaksi.


    ​​​​​​Jos omilla rengaskoneilla saa herkästi tehdä talkootyönä rengastöitä tutuille, mikä ei aina ole niin kiva homma, niin oli kyllä kerran kiva yhtä puhjenneen renkaan kanssa tielle jäänyttä ilahduttaa, kun kävin vaihtamassa täysin räjähtäneen kumin tilalle "uuden", kun oli sopivasti tallin nurkilla tien poskessa ja romurengaskasassa oli sopiva kumi :)

    Comment


      #92
      Ei taaskaan edes 10- arvoinen suoritus.

      Click image for larger version

Name:	100620217731.jpg
Views:	2401
Size:	243,3 Kt
ID:	1922903
      Tällainen löytyi alkukesästä paikatusta renkaasta, kun piti tehdä samaan nurkkaan pientä huoltoa.
      Harmi, että tämä oli lukkopultti. Montakohan Nm nuo kestää ennen kuin alkavat venyä?

      Comment


        #93
        Tuohan kuuluu iloisiin asioihin kun pultti on kuitenkin tullut navasta pyörittämällä pois

        Comment


          #94
          Mimmosen lukkopultin saa noin lujaan ilman, että avain hajoaa?

          Comment


            #95
            Audin alkuperäisen.

            Comment


              #96
              Ok, ne on sitten parantanut laatua sitten 90 luvun, kun A6:n silumiinisella ei kyllä vedetä momentteja. Volkkarissakin taisi olla samanmoiset.

              Comment


                #97
                Kyllä tuollaisia on ollut jo B5:ssä, eli ainakin -98 alkaen mitä itse olen nähnyt. Ne on kunnon terästä.

                Comment


                  #98
                  Njoo saatto olla, että se oli volkkarissa jossa noi oli jotain kevyempää materiaalia

                  Comment


                    #99
                    Komeasti on venynyt, kyllä tuohon reilu momentin ylitys jo vaaditaan (+100%?). Itsellä oli vastaanvanlaiset vedetty reippaaseen ylimomenttiin rengasliikkeen toimesta joskus, vakiopultit sai 1,5 metrin varrella auki, mutta lukkopulttien avaamisen jätin tihutyön tehneelle liikkeelle. Eivät saaneet niitä itsekään auki. Merkkarilla homma lopulta onnistui uutta avainta käyttäen.

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                      Njoo saatto olla, että se oli volkkarissa jossa noi oli jotain kevyempää materiaalia
                      Salaisuus mutta älä kerro kenellekkään. Ne on samaa kamaa konsernin sisällä ja on kestäviä. Yhtään en ole rikkonu ellei työkalut oo ollu mallia v*tun järeät

                      Comment


                        No perk*. Pultit joo on varmasti ihan normi materiaalia. Ihan sata varmasti jossain pihan autoista oli lukkopultin avain jotain silumiinia ja tuurilla kesti avata. Sharanissa on ihan kunnollisen oloinen, mutta yhtään lukkopulttia en enään vedä kireälle tuosta aikasemmasta kokemuksesta johtuen.
                        Oli sitten materiaali eri tai sama.
                        Viimeksi muokannut Puuhapete; 19.8.2021, 14:20.

                        Comment


                          Momenttiavaimella kun viittii naksuttaa niin ei tarvi koskaan miettiä kestääkö avaimet tai saako auki. Ja jos rengasliikkeessä hoitelee hommat ni sehän on sitten niitten murhe jos ei aukee ehjänä viime kerran jälkeen.

                          Comment


                            En viitsi tuhlata aikaani ja mennä kinastelemaan tuosta hoikentuneesta lukkopultista rengasliikkeen kanssa. Keksivät kuitenkin 1000+ eri syytä mikseivät ole vastuussa. Millä itse pystyn todistamaan, että juuri he tuon venyttivät, vaikka itse tiedän tasan tarkkaan kuka ja koska tuon pultteihin on koskenut.
                            Tiedän kuitenkin minne en enää mene ja kaverinikin osaavat nyt kiertää sen liikkeen kaukaa.

                            Comment


                            • Lähipiirissä oli tapaus, jossa rengasliike oli edellisellä vaihtokerralla tuhonnut kierteet navasta ja jopa lähettivät auton oikealle korjaamolle navan vaihtoon. Eivät kuulemma pystyneet sitä vaihtamaan (oli sesonkiaikana helpompi ajaa asiakas ulos). Silloinen esimies myös totesi, että asiakas on itse tuhonnut kierteet. Autoon oli tehty kausivaihdot 12 vuotta samassa paikassa ja renkaat olivat siellä säilytyksessä. Itse ei ollut koskettu. Käytiin sitten navan vaihdatuksen jälkeen hakemassa renkaat pois ja kerrottiin että etsitään toinen paikka. Tässä kohtaa oli toinen ääni kellossa ja maksoivat toisen liikkeen tekemän navan vaihdon kokonaisuudessaan ja pahoittelivat kovasti. Liekö sillä vaikutusta, että oli annettu palautetta ison ketjun nettisivujen kautta ”väärään paikkaan” eli muualle kuin paikalliseen liikkeeseen. Sieltä palaute oli sitten mennyt tälle esimiehelle mahdollisesti firman oman palautteen kera.

                              Comment


                                Kun lyijypainot korvattiin mitälierautapainoilla, niin siinä käy näin:
                                Click image for larger version  Name:	211020218072.jpg Views:	0 Size:	146,9 Kt ID:	1929647 Click image for larger version  Name:	211020218073.jpg Views:	0 Size:	170,6 Kt ID:	1929648

                                Viime talvena luulin Allun vanteiden keränneen lunta ja jäätä, kun täristivät, mutta nyt huomasin osan tasapainoista varisseen vajan lattialle. Siispä nypin loputkin pois ja kun olin ensin raaputellut kynsillä kahdesta vanteesta tarrajäämät pois muistin omistavani toffeelaikan. Sillä lähtikin lopuista vanteista liimat aika kivuttomasti pois. Sinkkipainot ovat vähän kalliimpia, mutta syöpyvätköhän ne yhtä herkästi irti?

                                Tämän verran oli vielä painoja jäljellä:
                                Click image for larger version  Name:	211020218074.jpg Views:	0 Size:	248,1 Kt ID:	1929649 Click image for larger version  Name:	211020218077.jpg Views:	0 Size:	237,0 Kt ID:	1929650

                                Miksi muuten noi painot roiskitaan sinne sun tänne? Maallikkona luulisin, että painoja pitää laittaa vain kahteen pisteeseen, eikä sinne sun tänne pitkin kehää. Tässäkin on ulkokehällä melkein vastakkaisilla puolilla painoja, eikä sisäpuolen painotkaan ole vierekkäin:
                                Click image for larger version  Name:	301020218103.jpg Views:	0 Size:	147,7 Kt ID:	1929651

                                Olen välillä ostanut renkaita Tallinnasta. Sielläkin työn laatu on vaihtelevaa ja ainakin yhdessä liikkeessä pitää vahtia, että vaihtavat tubeless-tapit. Kummimees on hoitanut asian esimerkillisesti: Ensin vanhat pyörät pesukoneeseen, sitten renkaat ja vanhat tasapainot pois. Sen jälkeen puhdistetaan *kaikki* vanhat tarrajäämät pois ja käydään vanteiden reunat myös huolellisesti läpi. Sitten uuttaa kumia päälle, tasapainotus ja vielä lopuksi pesuun. Pesurissa on niin kuuma vesi, että lopuksi heidän renkaita pakuun kyytiin kantaessa renkaat ovat jo kuivat.

                                Comment


                                  Sinkkipainot on pirusti kalliimpia. Ei kai siinä muuta syytä ole käyttää noita rautaisia. Lyijypainot oli paljon parempia kun se perus 60gr pötkö oli puolet lyhyempi ja sitä myöten "tehokkaampi" jos niin haluaa ajatella. Vaan kaikki kiva ja myrkyllinen aina kielletään.

                                  Tuolle ei ole mitään perustetta miksi painoja on ympäri vannetta. Se on aina ja pelkästään asentajan osaamattomutta tai välinpitämättömyyttä. Eri asia kokonaan jos halutaan splitata liimapainot puolien taakse piiloon niin että painoja ei näy etupuolelta lainkaan mutta eipä liene tuossa kohtaa siitäkään kyse.

                                  Entisenä synkkänä rengasasentajana väittäisin että 95% asiakkaista ei välitä vähäänkään mitä painoja on käytetty ja missä kohtaa. Ei ihmiset yleensä tiedä edes minkä kuntoiset renkaat niillä on autoissa alla niin miten ne ymmärtäis jonkun vannepainojen päälle sitäkään vähää. Tällaisella autohenkisten ihmisten forumilla tulee tietty harha kun asioista ymmärtävät ihmiset puhuu asioista keskenään. Vaan jos kaappaat citymarketin parkkikselta jonkun keski-ikäisen rouvasihmisen ja kysyt miten meni talvirenkaiden tasapainotus noin omasta mielestä niin se soittaa poliisit paikalle kun joku äijä on ihan sekaisin ja puhuu aivan harhaisia.

                                  Comment


                                  • Heinäkuun lopulla laitettiin uudet kesärenkaat eräässä Turun Orikedolla sijaitsevassa isossa K:lla alkavassa rengasliikkeessä. Suoraan katsastukseen, katsuri totesi, että aluksi iskaritesti näytti aivan omituista, eturenkaissa oli yli 3 bar. No toinen sähköiskari edessa oli aivan rikki. Eteen uudet iskarit ja nyt talvirenkaita vaitaessa takarenkaat eivät auenneet kiinanmakitalla, vaan vaati reilusti voimaa. Oikein kiristetyt sillä kyllä aukeavat. Edessä lähti ok, mutta ne oli irroitettu korjaamossa. on. No tasapainoitus on ok ja renkaat ovat ihan oikein päin vanteella, onhan siinäkin onnitumisia.

                                    Comment


                                    • Minulla on Bilteman tasapainoituskone ja sillä on taipumusta haluta tehdä tuollaista painotusta, että aina haluaa lisää punttia eri kohtaan. Nuo lyötävät puntitkin näyttävät ihan samalta mitä Biltema myy. - Ei sillä, etteikö niitä jostain muualtakin saisi. Muotoilisin niin, että jos yhden asian tiedät renkaiden tasapainoituksesta, niin et puntita ristiin koskaan. Eli tuon puntituksen tehneellä ei ole ollut minkäänlaista osaamista hommaan. Ei tuosta varsinaisesti haittaa ole, mutta nuo puntit on aika arvokkaita, niin ei niitä kannata turhaan vanteeseen lyödä. Ja aina se puntin irtoamisen vaara kasvaa mitä enemmän on punttia.

                                      Olen ihmetellyt, että kun normaali ihminen oppii virheistään jossain kohtaa, niin miten rengasliikkeissä eivät tunnu oppivan mitään? Joku perusteli asiaa uskottavasti sillä, että rengasliikkeeseen päätyy se kaikkein heikoin aines töihin.

                                      Viime kautena olivat rengasliikkeessä asentaneet pyöränmuttereilla kiinnitettävät kapselit niin, että yhteenkään renkaan venttiiliin ei päässyt käsiksi irroittamatta rengasta. Se oli ihan näppärästi tehty. Heillä oli myös mutterit käsitelty samaan rahaan niin, että piti uusia kaikki mutterit. Onneksi ne ei maksa kuin kuutisen euroa kappaleelta. Hyvää renkaiden asennustyössä oli kuitenkin se, että auto ei tuhoutunut mitenkään lopullisesti, eikä mennyt edes lunastukseen, vaan vahingot olivat vain muutamia satasia. - Eli ne mutterit ja juuri edelliseen vaihtoon ostetut alkuperäiset kapselit oli saatu paikoin halki ja rikki tämän väärän asennuksen seurauksena.

                                      Päättyneenä kesänä piti käydä rengasliikkeessä paikkaamassa rengas ja vähän pelkäsin miten taas mahtaa käydä. Yllätyksekseni ei hajonnut mitään. Ne jo edellisen vaihdon seurauksena uusitut mutteritkin oli ihan ehjät, vaikka ne oli ammuttu jykevästi vääntävillä ammattikoneilla piukkaan kiinni, niin kuin tapana on. Oli melkoinen ero tiukkuudessa momenttiavaimella kiristämiini. Vaikka liike oli eri kuin edellisenä vuonna, niin olivat hekin saaneet sen kapselin väärin kiinni.
                                      En tiedä pitäisikö rengasliikkeeseen soittaa ennen sinne vientiä ja tiedustella, että osaatteko asentaa renkaita, tai pölykapseleita, tai tietäisivätkö jonkun joka osaisi?

                                      Punteista vielä sen verran, että juuri tilasin noita rautaisia liimapainoja. Minulla on paketti liimapuntteja ollut jokusen vuoden ja sen loputtua oli tarkoitus tilata muutama paketti lisää. Sitten bongasin tarjouksen, jossa oli neljä pakettia liimapuntteja. Postin saapumisilmoituksesta aloin katselemaan, että tilaamani paketti on 25 kg painava :D Olikin sitten vähän isompia paketteja mitä se muutaman vuoden kestänyt vanha paketti oli. No, ei ainakaan lopu ihan heti kesken. Ihan hinnan takia otin nyt rautapainoja. Aiemmin on tainnut olla sinkkipainoja. Saahan niitä sinkkipuntteja ostettua myöhemminkin, jos nuo rautaiset ei kestä.

                                      Comment


                                        Kävin tasapainottamassa alla olevat renkaat rengasliikkeessä. Nyt kun viikonloppuna piti irrottaa niin sai puolen metrin varrella vääntää melko voimalla ennen kuin tapahtui mitään. Noh ei ollut käyttökelvottomaksi saaneet pultteja vielä. Ainakaan siitä renkaasta jonka irrotin.

                                        Comment


                                          Kotiutin huutokaupasta viikonloppuna huudetun Passatin tänään ja talvirenkaita vaihtaessa sai ihan tosissaan tehdä töitä metrisen varren kanssa, että pultit pamahtelivat auki. DeWalt DCF899 täydellä ja lämpimällä 5Ah akulla ei liikauttanut pultteja mihinkään suuntaan.

                                          Rengashotellin kuittien perusteella kesärenkaat oli laitettu Vantaalla isossa valtakunnallisessa V-kirjaimella alkavassa liikkeessä alle, niin että pysyy. Kai tuossa pelataan varman päälle, kun asiakas ei kuitenkaan tule käymään jälkikiristyksessä ja vararenkaat alkavat jäämään historiaan, niin ei niitä pultteja tarvitse tien päällä saada auki.

                                          Harrastelevana rengas-/vanneyrittäjänä tämä oli nyt kolmas kerta kuuteen vuoteen, kun omalle kohdalle osuu sarja mitä ei oikeasti meinaa saada auki. Pitää selvästi hommata firmalle järeämmät koneet...

                                          Comment


                                            Aika hyvä: "Tehokas tuuletinjäähdytetty moottori antaa jopa 950 Nm:n jatkuvan väännön ja jopa 2400 iskua minuutissa koviin kiinnityssovelluksiin. 1625 Nm:n lähtömomentti irrottaa tiukatkin pultit."
                                            Edelleen ihmettelen paljonko pultti tarvitsee momenttia ennen kuin venyy.

                                            Comment


                                              Riippuu pultin lujuusluokasta. En tiedä mitä lujuutta renkaanpultit ovat, mutta jos on vaikka 10.9, niin sen vetomurtolujuus on 1kN/mm2 ja myötöraja, jossa pysyvä muodonmuutos tapahtuu, on 900N/mm2. M14-koon pultilla se tarkoittaa noin 103kN voimaa, jolla pultti venyy niin, että muodonmuutos on pysyvä. Se, että millaisella vääntövarrella ja sen päässä olevalla voimalla saadaan tuollainen venymä aikaiseksi, on toinen juttu. Liitoksessa vaadittavaan vääntömomenttiin vaikuttaa pultin kannan muoto ja millainen kitka on pultin kannan ja vanteen välissä, millainen kitka on kiereteessä yms.

                                              Comment


                                                + kierteen nousu.
                                                Tässä oli ainakin hyvä aloitus kierteen voitelemisen vaikutuksesta käytettävään momenttiin.

                                                Vedättekö kuivana vai käytättekö liukastetta?

                                                Comment


                                                  Kyllä, myös kierteen nousu vaikuttaa. Mutta karkeasti laskien 10.9 mustalla M14-koon pultilla pysyvä muodonmuutos tulee noin 290Nm kohdalla. Jos kierre ja kanta on voideltu, niin raja tulee aiemmin vastaan. Mutta kuinka paljon aiemmin, se riippuu voiteluaineesta.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X