Tervehdys kaikille. Ajattelin uutena Risan omistajana kirjoittaa muutaman rivin ensikokemuksistani ja huomioistani ja luonnollisesti myös kiittää foorumin jäseniä monesta mainiosta neuvosta.
Auto saapui viime viikolla ja oli juuri sellainen kun sen pitikin. Tullin paperit oli helppo hoitaa enkä niistä jaksa sen enempää kirjoittaa kun neuvoja on pilvin pimein jo pelkästään tullin sivuilla. Katsastuskin meni kerrasta läpi. Hassua että katsastusmies ei ajanut autoa jarrudynoon ollenkaan. Nelivetoisia ei kuulemma saa, hykertelin itsekseni mutten viitsinyt asiasta mainita.
Heti kun auto oli saatu ajoon niin piti luonnollisesti vikakoodit lukea. Olin seurannut foorumia jo pidemmän aikaa ja lukenut mielestäni kaikki Vag-comiin liittyvät postaukset ja Ross-techin sivut tuli nekin luettua moneen kertaan. Kaapelin olin tilannut jo edelliseen autoon joten se minulla jo oli (http://www.vag-com.fi/). Tein kuitenkin aloittelijan virheen ja latasin vag-comin 409 version joka ei tahtonut toimia kaapelin kanssa. Oikea versio kolmannen osapuolen USB-OBD2 -kaapeliin oli 311. En tiedä mikä noissa erona on mutta 311 versiolla sain vikakoodit luettu, puhdas nolla (luojan kiitos) ja mittariston kielen vaihdettua. Kunhan opin käyttämään tuota vag-comia muuhunkin kuin kikkailuun niin pitää tilata tuorein versio kaapeleineen.
Navi+ käyttökin tuli ensimmäisinä päivinä tutuksi. Pakko sanoa että aika hankalaksi esim. kielen vaihto on tehty. Näytön kaikki tekstit ym oli luonnollisesti saksaksi mutta hölmöksi asian teki se että kieltä ei saa vaihdettua ellei ole navi cd:tä. Navi näytti että CD:tä ei ole ladattuna mutta eipä se suostunut uuttakaan ottamaan vastaan joten ei muuta kuin navi irti, pöydälle ja tutkimaan. Koitin muuten saada navia irti ilman irrotusrautoja enkä siinä onnistunut. Onneksi vv-autolla tekivät sen maksutta ja aikaa varaamatta.
Hyviä neuvoja navi+ löytyy http://www.navplus.us/ http://www.rs246.com/ ja http://www.nav-plus.com/instructions/
Laitteessa oli cd sisällä ja hetken säätämisen jälkeen sain sen sieltä pois. Ennen laitteen takaisin sovittamista piti GALA johto (valko-sininen) katkaista jotta TV näkyy myös ajossa (kanssamatkustajien iloksi luonnollisesti). Kunhan inspiraatio iskee niin kytken johtoon katkaisijan jotta sen saa kytketty päälle / pois helposti. Vaikuttaa lukemani perusteella meinaa myös navin toimintaan. Mukava lisä tuossa navi plussassa on se että siinä on valmiina AV tulo johon voikin sitten liittää vaikkapa peruutuskameran. Pieni kamera minulta kaapista löytyi joten nyt puuttuu enää paikan valitseminen ja johtojen vetäminen. Turhaa mutta silti kivaa.
Navi levyistä tuli vielä mieleen että mitä cd-levyjä olette käyttäneet navi-cd:n varmuuskopiointiin? Juuttuneen levyn jälkeen olisi mukavaa jos saisi levystä kopion jota käyttää. Jos cd juuttuu ja sen poistamisen yhteydessä cd naarmuuntuu olisi kiva olla varmuuskopio valmiina. 170 euroa on kuitenkin melko paljon karttalevystä.
Muutaman päivän ajon jälkeen auton meno hyytyi ja vikakoodien luku paljasti että seokset eivät olleet kunnossa => safe-modeen. Kuittasin vian eikä sitä toistamiseen tullut mutta pikainen foorumien selailu sai minut vakuuttumaan että MAF taitaa olla tiensä päässä. Saattaa olla että vika ei siihen liittynyt mutta tilasin kuitenkin uuden ilmamäärämittarin. Uskomattoman halpaa, olin jo varautunut ryöstöhintaan ja pitkään toimitusaikaan. S-posti VV-autolta vahvisti hinnaksi 110 eur ja toimitusajaksi 1,5 päivää. Palvelu oli muutenkin mitä parasta.
MAF:n vaihto oli helppo projekti, aikaa siihen meni noin puoli tuntia. Vanhassa MAF:ssa oli tarra valmistusajalla (näin ainakin oletin) 05/00. Aika uskomatonta että autoon ei olisi koskaan joutunut mittaria vaihtamaan. Auto oli vaihdon jälkeen aivan eri ajettavuudeltaan. Veto on huomattavasti tasaisempi, vetää paremmin alhaalta asti ja ajoittainen nykiminen on kadonnut täysin. Voin siis lämpimästi suositella MAF:n vaihtoa vaikka siitä ei varsinaisia vika-ilmoituksia olisikaan vielä tullut.
Eiköhän siinä ollut tarpeeksi höpinää. Kiitos vielä kaikille jotka kirjoituksillaan ovat auttaneet yllä olevien asioiden kanssa.
Macce
Auto saapui viime viikolla ja oli juuri sellainen kun sen pitikin. Tullin paperit oli helppo hoitaa enkä niistä jaksa sen enempää kirjoittaa kun neuvoja on pilvin pimein jo pelkästään tullin sivuilla. Katsastuskin meni kerrasta läpi. Hassua että katsastusmies ei ajanut autoa jarrudynoon ollenkaan. Nelivetoisia ei kuulemma saa, hykertelin itsekseni mutten viitsinyt asiasta mainita.
Heti kun auto oli saatu ajoon niin piti luonnollisesti vikakoodit lukea. Olin seurannut foorumia jo pidemmän aikaa ja lukenut mielestäni kaikki Vag-comiin liittyvät postaukset ja Ross-techin sivut tuli nekin luettua moneen kertaan. Kaapelin olin tilannut jo edelliseen autoon joten se minulla jo oli (http://www.vag-com.fi/). Tein kuitenkin aloittelijan virheen ja latasin vag-comin 409 version joka ei tahtonut toimia kaapelin kanssa. Oikea versio kolmannen osapuolen USB-OBD2 -kaapeliin oli 311. En tiedä mikä noissa erona on mutta 311 versiolla sain vikakoodit luettu, puhdas nolla (luojan kiitos) ja mittariston kielen vaihdettua. Kunhan opin käyttämään tuota vag-comia muuhunkin kuin kikkailuun niin pitää tilata tuorein versio kaapeleineen.
Navi+ käyttökin tuli ensimmäisinä päivinä tutuksi. Pakko sanoa että aika hankalaksi esim. kielen vaihto on tehty. Näytön kaikki tekstit ym oli luonnollisesti saksaksi mutta hölmöksi asian teki se että kieltä ei saa vaihdettua ellei ole navi cd:tä. Navi näytti että CD:tä ei ole ladattuna mutta eipä se suostunut uuttakaan ottamaan vastaan joten ei muuta kuin navi irti, pöydälle ja tutkimaan. Koitin muuten saada navia irti ilman irrotusrautoja enkä siinä onnistunut. Onneksi vv-autolla tekivät sen maksutta ja aikaa varaamatta.
Hyviä neuvoja navi+ löytyy http://www.navplus.us/ http://www.rs246.com/ ja http://www.nav-plus.com/instructions/
Laitteessa oli cd sisällä ja hetken säätämisen jälkeen sain sen sieltä pois. Ennen laitteen takaisin sovittamista piti GALA johto (valko-sininen) katkaista jotta TV näkyy myös ajossa (kanssamatkustajien iloksi luonnollisesti). Kunhan inspiraatio iskee niin kytken johtoon katkaisijan jotta sen saa kytketty päälle / pois helposti. Vaikuttaa lukemani perusteella meinaa myös navin toimintaan. Mukava lisä tuossa navi plussassa on se että siinä on valmiina AV tulo johon voikin sitten liittää vaikkapa peruutuskameran. Pieni kamera minulta kaapista löytyi joten nyt puuttuu enää paikan valitseminen ja johtojen vetäminen. Turhaa mutta silti kivaa.
Navi levyistä tuli vielä mieleen että mitä cd-levyjä olette käyttäneet navi-cd:n varmuuskopiointiin? Juuttuneen levyn jälkeen olisi mukavaa jos saisi levystä kopion jota käyttää. Jos cd juuttuu ja sen poistamisen yhteydessä cd naarmuuntuu olisi kiva olla varmuuskopio valmiina. 170 euroa on kuitenkin melko paljon karttalevystä.
Muutaman päivän ajon jälkeen auton meno hyytyi ja vikakoodien luku paljasti että seokset eivät olleet kunnossa => safe-modeen. Kuittasin vian eikä sitä toistamiseen tullut mutta pikainen foorumien selailu sai minut vakuuttumaan että MAF taitaa olla tiensä päässä. Saattaa olla että vika ei siihen liittynyt mutta tilasin kuitenkin uuden ilmamäärämittarin. Uskomattoman halpaa, olin jo varautunut ryöstöhintaan ja pitkään toimitusaikaan. S-posti VV-autolta vahvisti hinnaksi 110 eur ja toimitusajaksi 1,5 päivää. Palvelu oli muutenkin mitä parasta.
MAF:n vaihto oli helppo projekti, aikaa siihen meni noin puoli tuntia. Vanhassa MAF:ssa oli tarra valmistusajalla (näin ainakin oletin) 05/00. Aika uskomatonta että autoon ei olisi koskaan joutunut mittaria vaihtamaan. Auto oli vaihdon jälkeen aivan eri ajettavuudeltaan. Veto on huomattavasti tasaisempi, vetää paremmin alhaalta asti ja ajoittainen nykiminen on kadonnut täysin. Voin siis lämpimästi suositella MAF:n vaihtoa vaikka siitä ei varsinaisia vika-ilmoituksia olisikaan vielä tullut.
Eiköhän siinä ollut tarpeeksi höpinää. Kiitos vielä kaikille jotka kirjoituksillaan ovat auttaneet yllä olevien asioiden kanssa.
Macce
Comment