Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS4 B5 uuden omistajan höpinää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • RS4 B5 uuden omistajan höpinää

    Tervehdys kaikille. Ajattelin uutena Risan omistajana kirjoittaa muutaman rivin ensikokemuksistani ja huomioistani ja luonnollisesti myös kiittää foorumin jäseniä monesta mainiosta neuvosta.

    Auto saapui viime viikolla ja oli juuri sellainen kun sen pitikin. Tullin paperit oli helppo hoitaa enkä niistä jaksa sen enempää kirjoittaa kun neuvoja on pilvin pimein jo pelkästään tullin sivuilla. Katsastuskin meni kerrasta läpi. Hassua että katsastusmies ei ajanut autoa jarrudynoon ollenkaan. Nelivetoisia ei kuulemma saa, hykertelin itsekseni mutten viitsinyt asiasta mainita.

    Heti kun auto oli saatu ajoon niin piti luonnollisesti vikakoodit lukea. Olin seurannut foorumia jo pidemmän aikaa ja lukenut mielestäni kaikki Vag-comiin liittyvät postaukset ja Ross-techin sivut tuli nekin luettua moneen kertaan. Kaapelin olin tilannut jo edelliseen autoon joten se minulla jo oli (http://www.vag-com.fi/). Tein kuitenkin aloittelijan virheen ja latasin vag-comin 409 version joka ei tahtonut toimia kaapelin kanssa. Oikea versio kolmannen osapuolen USB-OBD2 -kaapeliin oli 311. En tiedä mikä noissa erona on mutta 311 versiolla sain vikakoodit luettu, puhdas nolla (luojan kiitos) ja mittariston kielen vaihdettua. Kunhan opin käyttämään tuota vag-comia muuhunkin kuin kikkailuun niin pitää tilata tuorein versio kaapeleineen.

    Navi+ käyttökin tuli ensimmäisinä päivinä tutuksi. Pakko sanoa että aika hankalaksi esim. kielen vaihto on tehty. Näytön kaikki tekstit ym oli luonnollisesti saksaksi mutta hölmöksi asian teki se että kieltä ei saa vaihdettua ellei ole navi cd:tä. Navi näytti että CD:tä ei ole ladattuna mutta eipä se suostunut uuttakaan ottamaan vastaan joten ei muuta kuin navi irti, pöydälle ja tutkimaan. Koitin muuten saada navia irti ilman irrotusrautoja enkä siinä onnistunut. Onneksi vv-autolla tekivät sen maksutta ja aikaa varaamatta.

    Hyviä neuvoja navi+ löytyy http://www.navplus.us/ http://www.rs246.com/ ja http://www.nav-plus.com/instructions/

    Laitteessa oli cd sisällä ja hetken säätämisen jälkeen sain sen sieltä pois. Ennen laitteen takaisin sovittamista piti GALA johto (valko-sininen) katkaista jotta TV näkyy myös ajossa (kanssamatkustajien iloksi luonnollisesti). Kunhan inspiraatio iskee niin kytken johtoon katkaisijan jotta sen saa kytketty päälle / pois helposti. Vaikuttaa lukemani perusteella meinaa myös navin toimintaan. Mukava lisä tuossa navi plussassa on se että siinä on valmiina AV tulo johon voikin sitten liittää vaikkapa peruutuskameran. Pieni kamera minulta kaapista löytyi joten nyt puuttuu enää paikan valitseminen ja johtojen vetäminen. Turhaa mutta silti kivaa.

    Navi levyistä tuli vielä mieleen että mitä cd-levyjä olette käyttäneet navi-cd:n varmuuskopiointiin? Juuttuneen levyn jälkeen olisi mukavaa jos saisi levystä kopion jota käyttää. Jos cd juuttuu ja sen poistamisen yhteydessä cd naarmuuntuu olisi kiva olla varmuuskopio valmiina. 170 euroa on kuitenkin melko paljon karttalevystä.

    Muutaman päivän ajon jälkeen auton meno hyytyi ja vikakoodien luku paljasti että seokset eivät olleet kunnossa => safe-modeen. Kuittasin vian eikä sitä toistamiseen tullut mutta pikainen foorumien selailu sai minut vakuuttumaan että MAF taitaa olla tiensä päässä. Saattaa olla että vika ei siihen liittynyt mutta tilasin kuitenkin uuden ilmamäärämittarin. Uskomattoman halpaa, olin jo varautunut ryöstöhintaan ja pitkään toimitusaikaan. S-posti VV-autolta vahvisti hinnaksi 110 eur ja toimitusajaksi 1,5 päivää. Palvelu oli muutenkin mitä parasta.

    MAF:n vaihto oli helppo projekti, aikaa siihen meni noin puoli tuntia. Vanhassa MAF:ssa oli tarra valmistusajalla (näin ainakin oletin) 05/00. Aika uskomatonta että autoon ei olisi koskaan joutunut mittaria vaihtamaan. Auto oli vaihdon jälkeen aivan eri ajettavuudeltaan. Veto on huomattavasti tasaisempi, vetää paremmin alhaalta asti ja ajoittainen nykiminen on kadonnut täysin. Voin siis lämpimästi suositella MAF:n vaihtoa vaikka siitä ei varsinaisia vika-ilmoituksia olisikaan vielä tullut.

    Eiköhän siinä ollut tarpeeksi höpinää. Kiitos vielä kaikille jotka kirjoituksillaan ovat auttaneet yllä olevien asioiden kanssa.

    Macce

  • #2
    Tervetuola RiSaisten lompakkojen joukkoon! Heti humoristista kritiikkiä: vaihda profiilissa oleva automalli siihen ainoaan oikeaan :D

    Itse huomasin kanssa tuon navi-cd:n jumin, ei meinannut vanha cd tulla ulos. Hetken kun sitkeästi eject nappulaa painelin niin sylkäisihän se levyn ulos. Pitää varmaan kerran vuodessa poistaa tuo hetkellisesti jotta koneisto olisi notkea...

    Ei muuta kun nautinnollisia kilometrejä, melko varmasti niitä on tulossa! Onko muuten mitään suunnitelmia auton suhteen, lastua, putkea tms?

    Comment


    • #3
      Muutoksia

      Profiili jäi tosiaan muuttamatta. Nyt sekin on korjattu ;)

      Eject nappulaa rämpyttelin itsekin ja koneisto kyllä kävi, alkuun. Jossain vaiheessa koneisto ei enää käynyt vaikka kuinka hakkasin ejectiä joten ei auttanut kuin ottaa irti ja auki. Noh, eihän sitä toivon mukaan tarvi niin kovin usein saada sieltä ulos.

      Suunniteltuja muutoksia ei vielä ole. Oleellisimmat ns pakolliset muutokset tuohon on jo tehty. RS6 jarrut, MTM lastu, quattron gmbh:n alusta jne. Kunpa saisi auton nosturille että voisi tutkia tarkemmin mitkä quattron osat siinä on. Onko pelkästään jouset vai onko kyseessä ns. koko paketti paremmilla vakaajilla ym. Tähän ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä siitä miten esim. vakaajat tunnistaa.

      Kiva ja nopea auto se on. Kunhan vielä pääsisi radalle ajamista harjoittelemaan...

      Comment


      • #4
        Takavakaaja on GmbH:n paketissa muistaakseni 18mm, normi 15mm. Eli mauserilla sen tunnistaa, jos ei silmällä näe.

        Onnea uudelle risalle, tuo maffivinkki pitääkin laittaa korvan taakse.

        Comment


          #5
          Tervehdys! Itse olen quattroilla myös törmännyt tilanteisiin, että välillä ajetaan jarrudynoon, toisinaan ei. Aivan sama minulle toisaalta, sillä tiedän kyllä onko jarrut kunnossa vai ei. Enpä ole jaksanut asiasta myöskään mainita. Symppis-tyyppejä kyllä pääsääntöisesti ovat. Mitä nyt viimeksi väänsi etutukivarsia jollain rautakangella, niin että saattoi illan kuntosalitreeninsä jättää tekemäti: "En minä yleensä, mutta kun näissä on usein ollut näitä vikoja täällä keulassa.....". Joopa joo. Niin on.

          Maf-kertomuksen voin kutakuinkin käsi sydämellä allekirjoittaa. Itsellä tuli myös satunnaissti ilmoituksia hetkellisistä vääristä seoksista. Monet epäilivät painepuolen vuotoa, mutta sieltä ei vikaa löytynyt, ainakaan bpv:ien vaihdon jälkeen. Kun arpaonni oli muutenkin kyseisenä päivänä lykästänyt, niin pistin maf:n (originaali..) vaihtoon ja simsalabim ananasakäämä - auton luonne muuttui todella kouriintuntuvasti. Muuten ollut erittäin ongelmattomia kilometrejä eli aika helpolla olen päässyt.

          Olit sitten Aurajokisuun kehyskunnassa sijaitsevan ravitsemusliikkeen autopesussa perjantaina illansuussa? Itsellä jokatalvinen jo perinteeksi muodostunut Operaatio Pienpoisto käynnissä myös (kerran talvessa). Ei jaksa noilla liuottimilla ja painepesureilla läträtä kotona. Sieltä sitten ajoin kiireen vilkkaa talliin kuivattelemaan. Saattaisi muuten olla näillä celsius-asteilla suht yhtäpuuta auto, vaikka kuinka yrittäisi kuivattaa tiivisteitä ym. rätillä. Vielä pitäisi huomenna huuhdella pölyt uudelleen pois ja vahata.

          Mukavia kilometrejä toivottelen myös!

          Comment


          • #6
            Ai se olit sinä. Mietin kyllä itsekseni että mahtaako olla foorumilaisia. Nätti ässä sulla.. Noi pesukadut saa auton edes jotenkin puhtaaksi ja tuon olen arvioinnut parhaaksi. Harmi kun haluaisi auton pestä käsin että sais vahattua mutta kun ei oikein löydy paikkoja. Onko sulla jotain vihjeitä?

            Törmätään taas!

            Comment


            • #7
              Onko tää se sama yksilö jota kävin liian monta kertaa eurocarsin sivuilla kuolaamassa? Ihan liian hienon näkönen peli. Harmi että se on sieltä poistunut niin ei onnistu kuolaus enää :).

              Comment


                #8
                Jeps! Kiitokset, sellainen ihan originaalihan se on ja siistinä pyritään pitämään.
                Olisit ajanut vaan siihen ässän taakse niin olisi paremmin päässy ihailemaan komeaa risaa =)
                "Törmätään" tosiaan taas!

                Jos serkulla tai mummolla ei tehtävään soveltuvaa tallia ole, niin kehoittaisin melkein käyttämään Pansiontien varrella olevaa TI-hallia ja muistaakseni myös Raisiossa Martinkadun Nesteellä on mahdollisuus omatoimiseen autopesuun lämpimässä hallissa. Ensimmäisessä ainakin pystyy myös näppärästi imuroimaan jalkatilat ja penkit samalla kertaa.

                Comment

                Working...
                X