Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

    Pistin pystyyn sähköautotopikin, tälle näyttää nyt olevan jo tilausta kun tekniikka alkaa viimein olla useampien saatavilla ja pääasialliseksi kulkineeksi sopivuus hyvä. Jutustelua erimerkkisistä sähköautoista ja lataus- sekä akkutekniikoista.
    Periaatteessa lataushybriditkin voidaan tähän sotkea, kun niilläkin voi nykyään ajaa pelkällä sähköllä suht pitkiä matkoja.

    Esim
    -VW I.D tuoteperhe
    -Tesla
    -Hyundai/Kia
    -Nissan
    -GM
    -Renault
    -jne


    Kia Niro ja Hyundai Kona ovat näistä markkinoila olevista ehkä kiinnostavimpia, Pian saatavissa olevan Model 3 ohella. Monelle hinta on vielä pitkä ja itsekin odotan suurella mielenkiinnolla VW I.D alkupään mallia. Mitä siitä on löytynyt jotain tietoa, kyseessä olisi alkaen mallina 200hp takavetoinen, noin 330km matkan akulla oleva täyssähkö, jonka pitäisi ulkoisesti pitkälti olla uskollinen konseptimallille. Julkaisu joskus 2020 ja hintaa huhuttu noin 25k alkaen. Ilmeisesti kaikki tulevat VW sähköalustan autot ovat joko taka tai nelivetoisia.

    Latauslaitteiden kauppoja:
    -Evonestop.co.uk
    -amazon.de (yleensä ilmainen rahti suomeen tietyn summan ylittyessä, hae "ev ladegerät")
    -vw ja seat myy tulevaisuudessa eritasoisia asemia, uudelleen brändätty wallbox pulsar, löytyy mm. edellä mainitusta amazonista.
    -esl-emobility.com (Heidelberg, wallbe, vestel, walli, webasto, e-gocharger)

    (editoidaan lisää kun löytyy lisää kauppoja)
    Viimeksi muokannut LauriJT; 4.12.2019, 10:21. Perustelu: Lisätty latauskauppoja

    #2
    Olisiko jollakin kokemuksia latauslaitteista? Noitahan alkaa olla markkinoilla aika monen merkkisiä ja kiinnostaisi tietää onko niissä laatueroja vai miten samanlaisia nämä ovat. Type2 ja laite mikä osaa lataa myös 11kw teholla olisi se jota on tullut ihmeteltyä.

    Comment


      #3
      Varasin ajan Hyundai Konan koeajoa varten. Työnantaja tulee vastaan 30% auton verotusarvosta , duunissa on jokunen lataustolppa ja suomen ensimmäinen 100kW lataus tulossa Lohjan ABC:lle. Toki jos lataa duunissa verottaja haluaa sen 30 euroa kuukaudessa. Kotilataus tuossa olisi hidas koska on yksivaihelaturilla, käytännössä itsellä 3,6kW teholla voisi ladata, laturi pystyy tuplaan mutta vaatii 32A sulakkeet. Työmatkaa 74 km suuntaansa joten laskeskelin että Ioniqilla menis säätämiseksi, Konan isompi akku ei vaatisi mitään ekstra säätöä.

      Comment


      • #4
        Minulla on latauspömpeli myös haussa. Ampera ei ota muutenkaan vastaan kuin max 16A niin mitään sulakkeen sulattajaa ei edes tarvitse. Kuitenkin arvelin varautua valmiiksi järeämmällä, niin että ei tarvitsisi myöhemmin tehdä isompia muutostöitä. Täyssähkö on meilläkin seuraava askel. Amazonista ja muistaakseni jostain saksalaisesta tai brittiläisestä verkkokaupasta katselin jo pömpeliä. Suomesta noita ei vaan ole mitään järkeä ostaa.

        Maskipeiton käyttö muuten kannattaa talvella jos keula on avoin , kuten esim e-golfissa. Lämmitys ei silloin tarvitse niin paljon virtaa.

        Comment


          #5
          Minä kävin jo ajamassa tuota Electric Kona mallia. Oikein miellyttävä kokemus ja auto oli todellakin tungettu täyteen kaikenmaailman varustetta. Hinta on myös miellyttävä (verrattuna muihin vaihtoehtoihin) ja E-Tronista tarjosivat huippuhinnan vaihdossa, mutta...valitettavan halvan oloisesti tehty =( Jossain se hinta näkyy. Kojelauta yms. oli halvan näköistä tavaraa, penkit oli todella huonot (ei sivuttais yms. tukea).

          Ristiriitaiset tunteet koeajolla siis, mutta kun kotia lähdin ja istuin E-Troniin niin oli kuin kotiin olisi tullut =) Emäntä ei tykännyt alkuunkaan tuon Huyndain ulkonäöstä eli edelleen mietinnässä.

          Me ollaan pärjätty hyvin tuolla E-tronin mukana tulleella latausasemalla. Se on puolikiinteästi asennettu talliin. Lataa auton täyteen yössä joka riittää mainiosti. Tuossahan akku on hyvin pieni. Nyt olen kuitenkin katsellut Defan tuotteita latausmarkkinoilla jos tuon auton vaihdan täyssähköiseen eli latauskapsiteettia pitää olla hurjasti enemmän. Talliin on jo vedetty 3x16A syöttö joka on maximi mitä sinne edes saa. Ei kehtaa alkaa muuttamaan koko talon sähköjä isommaksi (sulakekoko).

          Comment


          • #6
            Minkälaisia type 2 pömpeleitä olette katselleet?

            Ainakin ennen yksi parhaista hinta-laatusuhteeltaan on ollut yllättäen Teslan OEM high power wall charger noin 500 euron hinnalla. Pitäisi tukea kaikkia type 2 standardia noudattavia autoja, mutta tieto on vuoden parin takaa.

            Käytännön kannalta auton oman sisäisen laturin teho on mielestäni olennainen. Esim. 11Kw lataus mistä tahansa työmaapistokkeesta antaa paljon vaihtoehtoja, koska se tarkoittaa jopa yli 500km rangea yön yli. Työmaapistokkeita on aika hyvin saatavilla jopa yllättävissä paikoissa, ja jos sellainen löytyy omasta pihasta, niin seinälaturille ei todennäköisesti ole tarvetta.

            Model 3 toimitukset myös Suomeen alkavat helmikuussa. Kona vaikuttaa pätevältä vehkeeltä, mutta koeajaisin model 3 ennen päätöstä. Kylmätyyppien ja kaiken tiedon perusteella se on omassa kastissa hintaluokassaan.

            Comment


            • #7
              Eikös model 3 ollut aika kovissa ongelmissa alussa laadun kanssa? Huoltoverkostoahan tuolla ei ole, mutta voiko tuota huollattaa missä käytännössä? Öljynvaihtohuoltojahan noihin ei tarvitse, eli miten usein pitää edes huoltaa? Pissapojan nesteitä saanee vielä itse vaihtaa, joten mitä tarpeita on ja mitä myyjä edellyttää?

              Comment


                #8
                https://www.motouutiset.fi/fi/mootto...tia!-Kymco.htm
                Laitanpa tuollaisen linkin vaikka ei sähköautoa käsittele. Saman linkitin kaverille joka linkitti eteenpäin facebookin sähköautoryhmään. Siellä ajatus vaihdelaatikosta sähköautossa tyrmättiin heti, koska sähköauto on kuulemma näin muutaman vuoden kehittelyn jälkeen jo täydellinen. Polttomoottori sen sijaan 130 vuodenkin jälkeen kehittyy edelleen paremmaksi. Itse en voi sanoa olevani sähköautojen asiantuntija, mutta kaveri, joka ajaa itse hybridillä ja on sähköasennusyrittäjä ja omaa näin paremman kosketuksen sähkötekniikkaan, piti ideaa hyvänä. Hintaahan se jonkun verran toki nostaisi. Perusteli asiaa juuri tuolla kuin Kymcon edustajakin: "Sähkömoottori antaa suurimman tehonsa keskikierroksilla ja sitten hyytyy sen jälkeen." Tuon takia tarvitaan "ylitehokas" moottori että saataisiin kuitenkin huippunopeutta vielä satasen ylikin. Rimacissa ilmeisesti joku kaksinopeuksinen vaihteiston tapainen on. Varmaan se kaksi vaihdetta tavalliseen sähköautoon olisi riittävä ja akun rangea saataisiin tuolla kasvatettua? Hankintahinnan kustannuksella tietysti.

                Comment


                • #9
                  Mä otin Amperaa varten Fortumin kk-hintaisen pömpelin pienimmällä paketilla
                  https://www.fortum.fi/kotilataus

                  Hyvittävät käytetyn sähkön vaikka ostaisi sen joltain muulta (mulla sopimus Helenin kanssa), eli itse pömpelin hinnaksi jää n. 35€ / kk.
                  Asennus hoitui parissa päivässä tilauksesta ja sisältyi hintaan, uusivat laitteen jos menee rikki ja sopimuksessa ei ollut mitään sitoutumisaikaa.

                  Erittäin toimiva vaihtoehto ainakin näin pienen akun ja hitaan latauksen kanssa.

                  Comment


                    #10
                    Kyllähän noita vaihtoehtoja kannattaa katsella. Tuttu oli koeajanut Model 3:sen ja hehkutus oli suurta. Itse en tuota Teslaa arvosta yhtiönä.
                    Ehkä jos vm12 Kia Ceedistä hyppää Konan puikkoihin niin kulttuurishokki ei ole niin suuri....

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Japi Näytä viesti
                      "Sähkömoottori antaa suurimman tehonsa keskikierroksilla ja sitten hyytyy sen jälkeen."
                      Tuollainen sähköauton moottori antaa tietyllä kierrosalueella vakiomomentin ja tietyllä kierrosalueella vakiotehon. Kiihtyvyys tietysti parasta tuolla vakiomenttialueella. Esimerkiksi E-goffissa moottori tuottaa 290Nm välillä 0-3000 rpm ja 100 kW välillä 3000-12000 rpm. Kaikki ovat varmasti nähneet videoita miten Tesla vie kiihdytyksessä perinteisiä superautoja. Lopuksi superautot tulevat ohi kun sähkömoottorin valtavaa vääntöä ei ole loputtomiin saatavilla.

                      Sähkömoottorin hyötysuhde vaihtelee moottorin kuormituksen ja pyörintänopeuden mukaan. CVT-vaihteiston avulla moottoria voitaisiin käyttää jatkuvasti parhaimmalla mahdollisella hyötysuhteella. Sähkömoottorin teho (vääntömomentti) on riippuvainen moottorin saamasta virrasta. Jos akussa riittää kapasiteettia antaa moottorille riittävästi virtaa, saadaan pienitehoisestakin sähkömoottorista erittäin suuri vääntömomentti hetkellisesti. Vaihteiston avulla sähköauto saataisiin kiihtymään pienemmällä vääntömomentilla kuin ilman vaihteistoa oleva auto.

                      Se miksei esimerkiksi Tesla S-model:ssa ole vaihteistoa johtunee sen valtavastasta (~1000 Nm) vääntömomentista. Ei taida kukaan valmistaa sellaista vääntömomenttia kestävää CVT-vaihteistoa, eikä perinteisen automaattivaihteiston käyttäminen liene järkevää sähköautossa ?

                      Olisi mielenkiintoista tietää vaihteiston vaikutusta kokonaishyötysuhteeseen, eli parantaako vaihteisto moottorin hyötysuhdetta enemmän mitä vaihteiston aiheuttamat häviöt sitä laskevat.

                      Oman ajatukseni mukaan sähköautoissa ei käytetä vaihteistoa valmistuskustannusten takia.
                      Viimeksi muokannut diudi; 20.12.2018, 21:08. Perustelu: korjattu vääriä luuloja/oletuksia

                      Comment


                        #12
                        Tälläinen tuli sähköpostiin ABB:n uutiskirjeessä:

                        Webinaaritallenne: Raskaan kaluston ja pikalatauksen vaikutus sähköverkon rakenteeseen

                        Juttua raskaan kaluston lataamisesta mutta kuitenkin noi tehokkaat HighPowerCharging-henkilöautot käyttävät samaa tekniikkaa. Katselin että kohdasta 15:35 alkaa hyvää juttua verkkovaikutuksista. Koko video kuitenkin hyvää matskua, pääsee vähän kartalle miten nuo pikalatausasemat vaikuttaa sähköverkkoon, kuten diesel-keskustelussa oli asiaa sivuttu.

                        Comment


                        • #13
                          Eikös model 3 ollut aika kovissa ongelmissa alussa laadun kanssa? Huoltoverkostoahan tuolla ei ole, mutta voiko tuota huollattaa missä käytännössä? Öljynvaihtohuoltojahan noihin ei tarvitse, eli miten usein pitää edes huoltaa? Pissapojan nesteitä saanee vielä itse vaihtaa, joten mitä tarpeita on ja mitä myyjä edellyttää?
                          Model 3 myötä huoltoverkosto laajenee kun autokantaakin tulee, ja lisäksi Teslalla on liikkuva huolto. Ainakaan Model S/X takuu ei edellytä mitään huoltoja, mutta jos haluaa maksaa pyyhkijänsulkien vaihdosta ja pissapojan täytöstä satasia, niin sekin onnistuu. Huoltotoimenpiteet ovat sinänsä helppoja ja pitkillä väleillä, olikohan jäähdytysnesteet 8v...

                          Laadusta en tiedä, mutta uutisoinnin laatu sähköautoihn liittyen on aika vahvasti öljyteollisuuden sponsoroimaa.

                          Comment


                          • #14
                            Teslassa kaivelee itsellä lähinnä jäätävät varaosahinnat ja niiden saatavuus. Toki se meillä on hintansakin puolesta saavuttamattomissa. Ei se tosin opelin kanssa sen parempi tilanne, osat ei useimmiten ihan älyttömiä maksa, mutta jestas miten voi olla surkea saatavuus. Meillä vielä ongelmaa korostaa se, että lähin huolto joka voi koskea koko vehkeeseen on 150km päässä joensuussa. Tai jyväskylässä. Se vuosihuollossa käyttäminen vaatii turhan paljon aikaa ja vaivaa näin. Tuosta ei onneksi täyssähkön kanssa niin ongelmaa muodostu, kun huolto on lähinnä tarkistuksia ja raikkarin vaihto.

                            Se teslan latauspönttö oli jo jnohtunutkin, sitä oli tosiaan kehuttu. Opelin latausportti vaan on poistunutta type1 mallia, niin pitää tulevaisuutta ajatellen melkeinpä olla asemassa pelkkä portti ilman johtoa.

                            Vaihteisto on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se on hieman turha rikkoutuva ylimääräinen huollettava esine voimalinjassa. Toisaalta siinä on ideaa juurikin ajon optimoinnin kannalta. Itse en sellaista kyllä halua kuitenkaan voimalinjaan koska hyvin pelaa ilmankin. Saisi valmistajat alkaa keskittymään olennaiseen noissa sähköautoissa eli kantamaan ja hintaan jne. Typerää tuo kilpailu kiihtyvyydestä, kun ei sitä oikeasti jossain teslassakaan noin paljon tarvitse.
                            Viimeksi muokannut LauriJT; 20.12.2018, 20:00.

                            Comment


                            • #15
                              Koodi:
                               Kyllä sähköautoissa käytetään vaihdelaatikoita. Esimerkiksi E-goffissa on CVT-vaihdelaatikko. Facebook ryhmässä on varmaan sähköautoilijoilla mennyt puurot ja vellit sekaisin vaihdelaatikosta puhuttaessa :)
                              Kertoisitko tarkemmin tuosta CVT:stä sähkömoottorin yhteydessä. Itse kun en ole sellaista vielä tavannut sähköautossa, vaikka sellaisilla ajanut muutaman vuoden.

                              Comment


                              • #16
                                En voi, sillä taisi allekirjoittaneella itsellä mennä puurot ja vellit sekaisin. Joskus Golf e:n esittelyn teknisissä tiedoissa nähnyt maininnan CTV ja jossain muualla maininnan 1-vaihteinen automaatti ja siitä jäänyt luulo, että pienemmissä sähköautoissa käytettäisiin CVT-vaihteistoa.
                                Viimeksi muokannut diudi; 20.12.2018, 21:10.

                                Comment


                                • #17
                                  Olikohan hyundai ionicissa jokin vaihteisto jopa.

                                  Edit: ei ole siinäkään. Noista kun on plug in hybridi molemmista olemassa niin tainnut mennä sekaisin nuo tiedot herkästi. Olin ihan varma että olin jossain esitteessä lukenut ionic electricissä olevan dct laatikko. Teknisissä tiedoissa noin ei ole.
                                  Viimeksi muokannut LauriJT; 20.12.2018, 23:45.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kaksimoottorisissa nelivedoissa on fiksusti laitettu pidempi välitys toiseen, yleensä etummaiseen, moottoriin. Tasaisessa ajossa voi sitten lepuuttaa kireämmällä välityksellä olevaa moottoria. Nelivedon energiankulutus voikin siten yllättäen olla hiukan pienempi. Vaihteisto tavallaan tämäkin.

                                    Kätevä harrastelija kyllä vaihtelee Teslaan osia purkuautoista. Menee vaan tietyssä pisteessä enemmän hakkeroinnin kuin automekaniikan puolelle. Noissa voisi olla ihan harrastuspotentiaalia.

                                    Kiihtyvyyden ja voiman korostaminen ensimmäisissä malleissa on saanut hiljalleen ihmiset kiinnostumaan sähköautoista. Ilman sitä ei olisi kysyntää. Ilman kysyntää autotehtaat tekevät niitä autoja joissa on paras marginaali, eikä investointitarpeita. GM jopa tunnetusti lopetti EV1 ohjelman vastoin asiakkaiden toiveita ja palautetta...
                                    Viimeksi muokannut Arvid; 21.12.2018, 06:52.

                                    Comment


                                      #19
                                      Oli muuten Tesla Model3 Suomi-hinnat julkaistu, alkaen reilu 60 000€, lisävarusteet sitten siihen päälle... Ei se nyt ihan vielä koko kansan auto ole...

                                      Comment


                                        #20
                                        Laturi hommissa, muistakaa talon pääsulakkeen koko sitten kanssa.

                                        normi 3x25 ei välttämättä riitä lataamaan 3x16a:lla ja lämmittämään samaan aikaan. Saunasta puhumattakaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Pitää paikkansa. Vaan kotona tuskin on pakko saada ladattua tunnissa tyhjästä täyteen ja latausvirtaa voi huoletta rajoittaa vaikka 3x10A kun auto kuitenkin seisoo yön yli narun päässä.

                                          Yksivaiheisen tavallisen pistorasian kanssakin kannattaa vakavasti miettiä lataako 16A vai 10A virralla jos sen ylipäätään saa valittua. Vaikka siinä kalusteessa lukeekin virrankestoksi 16A niin sitä rasiaa tai kaapelointia ei ole tarkoitettu kestämään tuntikausien jatkuvaa virtaa. Johdonsuojat tietenkin lopulta suojaavat asennusta mutta vanhemmat tulppasulakkeet eivät kovin nopeasti reagoi ja saattaa se pistorasia lämmetä aika paljonkin varsinkin jos sattuu olemaan vähänkään huonoja liitoksia.

                                          Comment


                                            #22
                                            Työkaveri pisti Hyundai Ionicin tilaukseen- tulee rivariyhtiön pihaan 4 latauspaikkaa. Mainitsi että pitää olla "super- Schuko" jotta kestää jatkuvaa 16A latausta, normi ei suositeltava. Niillä oli siten että 4 autoa lataa ilman rajoitusta, 8 menee jos sopii ettei sähköautoja ladata talvella 05-07 välisenä aikana kun muut lämmittää autojaan. Latauspaikka omalla mittauksella 500 euroa asennettuna

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oli muuten Tesla Model3 Suomi-hinnat julkaistu, alkaen reilu 60 000€, lisävarusteet sitten siihen päälle... Ei se nyt ihan vielä koko kansan auto ole...
                                              8k euroa kalliimpi kuin Saksassa, kiitos ALV, kiitos autovero, kiitos tukien rajaus.

                                              Vain AWD malleja premium varusteluilla tuodaan toistaiseksi Eurooppaan. Eihän tuohon voi lisätä kuin autopilotiin, värin ja isommat vanteet. Kaikki menee ilmeisesti kaupaksi, niin kannattaa myydä vain kalliimpia.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Olen kyllä yllättynyt jos se "duunari"tesla tulee vielä ensi vuonnakaan. Pitkälahden latausasemalla taidan nykyään minä olla ainoa joka käyttää näköjään vanhaa type2 tolppaa. Näköjään lähes kaikki muut hybridit ja sähköpelit on päivittäneet latauksen ccs pistokkeeseen. Tänäänkin oli outlander laturissa, ei ollut siinäkään enää type1. Saisipa amperasta edes latausportin vaihdettua typ2 malliseksi, niin ei olisi niin rajoitettua tuo lataaminen. Kuopion lidlissäkin voisi ladata ilmaiseksi, vaan sielläkin type2 on kiinteällä johdolla.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Saahan sen vaihdettua. Ei oo ihan naps ja kops mutta on niitä jenkki vaihtanu.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vaikka toi model 3 maksaisi 8kiloa vähemmän mitä saksassa se maksaisi.
                                                    Kellä meistä täällä on lyödä 50kiloa sähköautoon.
                                                    Minä en kuulu ainakaan siihen yhteiskuntaluokkaan.

                                                    Pointti oli tässä vaiheittaisessa pakotusilmapiirissä...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viesti
                                                      Saisipa amperasta edes latausportin vaihdettua typ2 malliseksi, niin ei olisi niin rajoitettua tuo lataaminen. Kuopion lidlissäkin voisi ladata ilmaiseksi, vaan sielläkin type2 on kiinteällä johdolla.
                                                      Sovitinkaapeli väliin tai 4m kaapeli

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Pakkohan Teslaa ei ole ostaa, kun muitakin on. Mutta on noi hinnat aika kovia. Sähkö-golf maksoi jonkun 46ke. Veron osuus 1500e. Aika ekohenkinen saa olla, että valittee sähkön normi bensaversion edestä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ampera oli vissiin 48k€, siinä vaiheessa kun minä sen ostin 5 vuotta vanhana 117tkm ajettuna, hinta oli 17k€. Siinä on pelkkää arvonalenemaa saman verran kuin mitä uusi vastaavan suorituskyvyn ja kokoluokan polttomoottoriauto maksaa.

                                                          Uutena ei edelleenkään ole helppo perustella taloudellisilla syillä mutta käytetyn ostajalle kyllä. Ite räknäsin asian niin että maksoin lyhennyserää ja "tankkauskuluja" sähkölaskussa euroina about saman verran kuin dieselmoottoriseen olisi pitänyt ostaa polttoainetta. Vaihtoehdot oli ajaa jollain 500 euron velattomalla autolla johon ostaa 300 eurolla naftaa, tai maksaa rahoitusta 15 vuotta uudemmasta autosta 300e kuussa ja maksaa sähköstä muutama kymppi kuussa. Kolmas vaihtoehto olisi ollut ajaa uudella dieselillä jolloin olisi saanut maksaa sekä rahoituserän että polttoaineet ja se oli liian kallista minun makuuni.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vw id hinnasta on jo vihjailua että alkaen hinta olisi diesel golfin tasolla. Tiedä sitten tarkoitetaanko 1.6 tdi hinnat alkaen vai mitä. Jos näin, niin kyllä se tulee myymään. Se olisi myös tulossa myyntiin joskus -19 lopulla.

                                                            https://youtu.be/q2Tqw9LX3QE

                                                            Toisaalla muuten japsit kehittelee taas uutta latausliitintä. Toivottavasti joku takoo niille järkeä päähän ja ymmärtävät lopettaa tuollaisen. Eiköhän kolme vai neljä vallitsevaa ja tukku poistuvia ole jo ennestään ihan tarpeeksi.
                                                            Viimeksi muokannut LauriJT; 23.12.2018, 18:48.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X