Jos itse olisin opiskelijana B7:aa hommaamassa, niin katselisin vakavasti myös 1,8t bensamallien suuntaan. Pellin alla on tilaa ropailla itsekin, ja aika monta kallista osaa vähemmän kuin dieseleissä. Itse asiassa B8.5:n kojetaulun räminöihin pitkillä matkoilla kyllästyneenä on itselläkin käynyt mielessä moisen hommaaminen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A4 B6/B7 ostoa harkitsemassa
Collapse
X
-
Tämän hetken polttoainehinnat ovat n. 1,38€/l (diesel) ja 1,54€/l (98E5). Jos 3.0TDi menee n. 7l/100km ja saman tehoinen bensakone 10l/100km kulutuksilla niin ajoa pitää olla n. 13700km/vuosi jotta säästöt dieselin polttoainekuluissa kattavat dieselin käyttövoimaveron, joka on luokkaa 780€/vuosi A4:selle. CO2 veroa ei tässä huomioitu joka pikkuisen tasoittaa tilannetta dieselin hyväksi.
Comment
-
http://diesel-laskuri.net/
Tuollahan se on helppo laskea. Jos 30tkm ajosuorite ja B7 2.0TDI etuvetona vie sen 6l ja B5 2.4 10l, niin ~2100€ säästää vuoteen jos ajelee diiselillä. Eli siinä mielessä kannattaa vaikka hieman joutuisi korjailemaankin.
Comment
-
Oma b7 2.0tdi, josta jo ylempänä laitoin viestiä, yllätti positiivisesti. Nastoilla Oulu-Kuusamo väli mennyt noin 5,8-6 litran kulutukseen (ajotietokoneen lukema). Matkaa noin 200km ja pääosin 100kmh/h. Vakkari päällä saa ajaa oikeastaan koko matkan. Muun liikenteen vähäisyyskin varmaan vaikuttaa asiaan.
Omassa diisselivero taitaa olla noin 650e, jos en ihan väärin muista.
Huoltamiseen liittyen, niin noin 250tkm vaihdettiin kytkin, vauhtipyörä, pari tiivistettä voimansiirtoon, jarrupalat ja - levyt ja toki öljyt. Rahaa sai palamaan noin 3te, joten halpaa ei noilla kilometreillä ole tullut. Eli tosiaankin kannattaa kattoo semmoinen auto, jossa nuokin rempat on tehty.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Pönni Näytä viestiAina on odotettavissa merkistä ja mallista riippumatta +400tkm autoissa yllättäviä hajoamisia.
- porsinut vesipumppu (alkuperäinen syy miksi ostin auton, "kun halvalla sai" :) )
- raidetangon pää
- eteen molemmat vetarin kumet
- taakse koiranluut
- jarrupalat eteen
- jumittava jarrusatula
- nokkaketjun kiristin
- vuotava pissapojan säiliö
- pyöränlaakeri edessä
- molemmat jarruletkut takana
- virta-avain pari kertaa temppuilut eikä käänny pesässä
- hammastanko vuotaa öljyä
- ilmastoinnin yksi läppämoottori viallinen
- pyyhkijät jumittaa
- tuulilasin vaihto
...
Kaikki olen itse korjannut, ihan iloisin mielin, suurin osa perus kuluvaa tavaraa, mutta kannattaa varautua kaikenlaiseen rahanmenoon etenkin jos aikoo maksaa korjaukset ulkopuoliselle.
Comment
-
Itse saattaisin opiskelijana tarttua 1.8T:hen ja etanolisoida sen. Riippuu tietty vähän tarjonnastakin. En ole kyllä seurannut noiden hintoja viimeaikoina.
8E-koristen kolmelitraisten kulutus voi tosiaan yllättää. Menoahan niissä on kivasti, mutta talousihmeeksi siitä ei taida ihan olla.
Comment
-
Joo, B7:n koneista ehdottomasti opiskelijan autoon 1.8T tai 1.9 TDI. 3.0 TDI ja 2.0 TDI en sano mitään, eikä dieseleistä muutenkaan kokemusta. 2.0 TFSI on yläpitokuluiltaan varmasti kutosdieselin tasoissa, eikä moottorityyppinä missään nimessä ole foorumikirjoittelujen perusteella luotettavimmasta päästä.
Sinänsä kaksilitraisista bensoista ainakin 220-hevosvoimainen versio on manuaaliaskilla ihan kiva kone ajaa, vääntää kuin nykyaikainen 2.0-litrainen diesel ja yläkieroksilla jonkinnäköistä vedontunnetta havaittavissa --> eli vetää läpi kierosalueen paremmin vakiona kuin softattu 1.8T. Kaikissa komboissa on siis toki omat hyvät ja huonot puolensa.Viimeksi muokannut Kraftwerk; 7.5.2019, 14:26.
Comment
-
Minä ehdin ajella 2,5 vuotta BKN (3.0 TDI) -koneisella B7:lla ja cabriokuumeen kourissa tilalle tuli 1.8Tq B6, jolla on nyt taivallettu reilut kaksi vuotta. Vertailupohjaa asian ympäriltä siis on hieman. Jos lompakkoystävällisyyden kannalta miettii niin ehdottomasti suosittelen Ilmarille 1.8T -moottorista kapistusta. Toki jos vetävistä takapyöristä on valmis tinkimään niin 1.9 TDI ei varmasti ole myöskään huono vaihtoehto.
Kyllähän se on toki niin, että 1.8T koneesta ei saa mitään fiilistä verrattuna tuommoiseen kolmelitraseen dieseliin, mutta softaamalla kulkua on kuitenkin varsinkin etanolin turvin "ihan ok". Molemmissa moottoreissa on toki omat vikansa ja autokauppa monesti on aika tuuripeliä. Kuitenkin jos siitä opiskelijavinkkelistä katsotaan niin 1.8T voimalinjan kanssa pärjää huomattavasti pienemmällä setelinipulla verrattuna 3.0 TDI -kapistuksiin. Jos osuu kunnolla tuulettimeen niin kolmelitraisen dieselin kanssa saa laittaa aika paljon isompia rahamääriä mitä jumalmoottorin kanssa.
Comment
-
2.0TFSI ei sinänsä ole käyttökuluiltaan kummempi kuin 1.8T, jos siis malttaa kaasun kanssa. Tekisi mieli sanoa, että samalla kulutuksella enemmän paukkua. TFSI-koneessa on pari tunnettua sulaketta, joiten palaessa pannu menee vaihtoon, mutta ei se nyt mikään ihan miina ole. Käytössä hemmetin mukava ja kohtuu ruudikaskin ihan vaan lastuvirillä. En jättäisi luotettavuuden takia pois listalta, vaikka itsekin yhden koneen olen joutunut vaihtamaan.
Silti suosittelisin opiskelijabudjettiin 1.8T:tä. TFSI:n alkoholisointi on merkittävästi monimutkaisempaa ja kalliimpaa.
Comment
-
Nimenomaan tuosta syystä kirjoitin, että 2.0 TFSI voi olla käyttökuluiltaan kallis, koska käsittääkseni tälläkin foorumilla kirjoittelujen perusteella useampia motteja jouduttu uusimaan. Sinänsä kaksilitrainen syö melko kohtuullisesti maantieajossa, ja sanoisin että minun profiilin 2.0T BUL farkku vie maantiellä suunnilleen saman mitä vei edellinen etuvetoinen 1.8T B6 sedan maltillisesti ajamalla. Pätkäajossa ja varsinkin kovalla pakkasella kulutukset painavahkossa bensa-quattrossa nousee reilusti.Viimeksi muokannut Kraftwerk; 8.5.2019, 12:00.
Comment
-
Tyyppivikakohteet (suuttimet, ketjut+kiristimet, egr ym.) korjattuna ja pakuksi muutoskatsastettuna (jos siis ei tarvitse takapenkkejä) ohjelmoitu 3.0tdi farkku on kulut/paukut-suhteessa lyömätön. Miinukset tulee turboviiveestä ja tankatessa käsiin tarttuvasta dieselin katkusta (tankkausrukkaset aina mukana).
Henkilöautona dieselvero+ajoneuvovero n.750e, pakuksi muutoskatsastettuna n.430e ja kunnossa ollessaan tuolla pääsee n.6,5l matkakulutukseen.
Comment
-
Vaikka 3.0 TDi on suhteellisen huoleton nuo em. kohteet korjattuina, ei sitä voi opiskelijalle silti suositella. Kulutus on iso, ja veron määrä on iso, huollon yhteydessä pitää ostaa ämpärikaupalla öljyä jne. Mikäli polttoainepuolen osia menee vaihtoon, ei nekään ole ihan halpoja. Muuttuvageometrisen ahtimen siivikoiden ja servojen kanssa voi tulla ongelmia, ja niiden ratkomiseen harvoilla on eväitä, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi voi jäädä koko ahtimen vaihto, joka tietysti on kallista.
1.8T menee suunnilleen samalla kulutuksella, eikä se bensa niin paljon kalliimpaa ole. Huoltokulut on paljon pienemmät, kun viidellä litralla öljyä pärjää, ja osat muutenkin kohtuullisemman hintaisia. Myös 1.8T:ssä on viritettynä fiilistä ihan riittävästi, ja ahtimia ym. viriosiakin saa kohtuuhintaan, jos kulkua kaipaa. Tarkenee talvellakin paremmin, jos ei ole lämmityspaikkaa/lisälämmitintä.
Opiskelijabudjettiin suosittelisin ilman muuta 1.8T:tä. Oikeastaan ainut huonompi puoli 1.8T B7:ssa on useimpien yksilöiden kohdalla varustelun köyhyys, toki poikkeuksiakin tulee joskus vastaan.
Comment
-
osat muutenkin kohtuullisemman hintaisia. .... Opiskelijabudjettiin suosittelisin ilman muuta 1.8T:tä
Comment
-
Liittyy snadisti tähän aiheeseen... mutta mua kovin ihmetyttää kun tämä autojen varaosat & korjaukset ovat menneet kovin mustavalkoiseksi. Toinen ääripää on Motonetin osat ja itse asentaen, toisessa päässä avaimet käteen korjaus merkkiliikkeessä. Itse ostelin B6 osia euroopasta ja paikallisesta AD:stä sekä korjautin AD sekä duunipaikan vieressä korjaamolla joka about AD-autokorjaamon hintaista. Kysellään että kun ei Motonetin sivuilta löydy jotain osaa ja maksaa perkeleesti marmorilla. Kivijalkaliikeitäkin pitäisi suosia ja sinne yleensä natsaa varaosatilauksetkin ihan puhelimella (soittamalla..) yksinkertaisimmillaan rekisterinumeron tietämällä. Ei siis tarvitse Laakkosen hintoja maksaa vaikka hekin ovat kovin kilpailukykyisia mm. jakohihnanvaihdossa.
9v 8kk kokemuksella suosittelen 1.8T nelivetoa.
Comment
-
Jos sen opiskelijabudjettimerkin ihan välttämättä on oltava audi, niin halvimmalla osien ja käyttökulujen suhteen pääsisi kyllä valitsemalla 8L tai 8P kolmosen. Alustan osat maksaa vähemmän, niitä on yleensäkin vähemmän ja paljon helpompi korjata itse hankkimatta järeitä työkaluja. Polttoainetta ainakin 8p moottorit syö vähemmän koska ne on modernimpia ja pienempiä. Elektroniikka on myös uudempaa. Plus että 8e pyynnit on niin poskettomia edelleen, että taitaa saada kolmosen hankittuakin halvemmalla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Heksa K Näytä viestiTuohon pitää kyllä tarttua. Jos itse tekee huolto- ja korjaustyöt ja käyttää aikaa ulkomaisten nettikauppojen tonkimiseen osahankinnoissa, niin ehkä. Audin osat marmorilta hankittuna on pahempaa kuin aseeton ryöstö. Itse katselisin opiskelijabudjetilla ihan suosiolla toisia merkkejä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viesti
Tämä on hyvin sanottu! Tuossa olen -04 B6:sta laitellut kuntoon, 401tkm nyt mittarissa. Ihan koko ajan jotain, isompaa ja pienempää. Aina kun luulee että nyt on tikissä niin joku uus juttu. Vuoden sisään koettua:
- porsinut vesipumppu (alkuperäinen syy miksi ostin auton, "kun halvalla sai" :) )
- raidetangon pää
- eteen molemmat vetarin kumet
- taakse koiranluut
- jarrupalat eteen
- jumittava jarrusatula
- nokkaketjun kiristin
- vuotava pissapojan säiliö
- pyöränlaakeri edessä
- molemmat jarruletkut takana
- virta-avain pari kertaa temppuilut eikä käänny pesässä
- hammastanko vuotaa öljyä
- ilmastoinnin yksi läppämoottori viallinen
- pyyhkijät jumittaa
- tuulilasin vaihto
...
Kaikki olen itse korjannut, ihan iloisin mielin, suurin osa perus kuluvaa tavaraa, mutta kannattaa varautua kaikenlaiseen rahanmenoon etenkin jos aikoo maksaa korjaukset ulkopuoliselle.
Comment
-
BUL on lähes sama muiden samanikäisten 2.0TFSI 200hp EA113 -moottoreiden kanssa ainakin ETKAn osalistauksen mukaan ja näissä ei ole vastaavaa öljynkulutusepidemiaa, kuin uudemmissa EA888 TFSI -moottoreissa, mutta toki LL-öljynvaihtoväleillä männänrenkaat voivat tukkeutua ja aiheuttaa öljynkulutusta. Näihin kannattaa kiinnittää kumminkin huomiota polttoainepumpun paininkuppi, nokka-akselien välinen ketju ja kiristin ja öljypumppu/tasapainoakseli.
Comment
-
Moi
Poika ostattelee vm. 2002 guattroa. Oiskohan jollakin tämän foorumin seuraajalla ollut omistuksessa tämä rek.nro: xfs-524. Kyse on lähinnä kytkimestä ja vauhtipyörästä, nykyisellä ollut 2 vuotta ja ei ole hänellä "ehkä" tietoa sen laitosta. Ajettu 311 tuhatta km. Onko jotain vinkkejä sen havaitsemiseen kuin ääntäminen. Tällä hetkellä se ei anna ääntä nääs. :)
Jakopäällä ajettu 70 tuhatta myyjän mukaan. Jotain mitä pitäs tsekata niin ois kiva tietää.
kiitos
Comment
Comment