Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusi A3 ja sen lastutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uusi A3 ja sen lastutus

    Moi,

    Melkein viisi vuotta sitten hankin ensimmäisen Audin ja sen jälkeen olen vakuuttunut että sellaisella ajelen jatkossakin.

    Viime viikolla tilasin uuden A3 sportbackin, 1.4 TFSI koneella ja en jaksa uskoa että 122hv pitää miehen tyytyväisenä. Yritin etsiä (ainakin hetken) aiheeseen liittyvää keskustelua mutta en sellaista löytänyt;

    Jos lastutan uuden auton, onko se hyvästit takuulle samantien? Miten esim. BSR josta olen kuullut pelkkää hyvää. Jos sen palauttaa alkuperäiseen tilaan ennen huoltoa, huomataanko tämä? Entä BSR:n oma takuu, vaikea uskoa että heidän laskuunsa konetta korjataan vaikka takuuta mainostavatkin? Miten muut pajat, suosituksia?

    Kiitos etukäteen!

    #2
    en usko,että huollon pojat sitä lastua ees huomaa. eihän ne niihin ecutietoihin kajoo,ellen ihan väärässä ole..mikset suoraan oottanu ens syksyn S3:sta tai 1.8tfsi:tä jota saa nytkin? :) takuusta en osaa sanoa mitään,mutta se pitää Audilta kysellä,näin mulle ainaki joku viripaja sano,kun kyselin takuusta jne

    Comment


    • #3
      mikset suoraan oottanu ens syksyn S3:sta tai 1.8tfsi:tä jota saa nytkin? :)
      Sama, ja ikuinen syy. Lompakko.

      Comment


        #4
        Aiheesta on kyllä keskusteltu, esim: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=60305
        Konsensus lienee se että kokonaisuudessaan takuu ei voi kadota jos moottorin säätöjä muutetaan. Esim. jos nyt pissapoika lakkaa toimimasta, niin se ei voi olla edes välillisesti tuohon liittyvä asia. Sen sijaan jos moottoriin tulee takuuaikana vaurio, jolla voi teoriassa tai käytännössä olla yhteyttä tuohon, tilanne voi muuttua. Varsinkin jos takuuehdoissa asiasta mainitaan.

        Eipä tuosta mitään rakettia pelkillä säädöillä saa, mutta kohtuu mukavasti lisää tietysti. ABT näemmä myy tuohon viritystä joka tuo luokkaa max 160hp/250Nm.

        P.S. Eipä ole sportbackia vielä mahdollista tilata tuota tehokkaammilla bensakoneilla, tai ainakaan ei ole maahantuoja lyönyt hintoja lukkoon. Saksassakaan ei ole 1.8:lle hintaa muuta kuin vajaavetona, jota ei ainakaan alustavasti tulla tuomaan suomeen.

        Comment


        • #5
          Kiitos tästä, jatkan lueskelua tuolla.

          P.S. Eipä ole sportbackia vielä mahdollista tilata tuota tehokkaammilla bensakoneilla, tai ainakaan ei ole maahantuoja lyönyt hintoja lukkoon. Saksassakaan ei ole 1.8:lle hintaa muuta kuin vajaavetona, jota ei ainakaan alustavasti tulla tuomaan suomeen.
          Hertsikan Audi centerin myyjän mukaan kaikki A3:t 1.8 koneella ovat nelivetoja, ja saatavilla loppuvuodesta -13. Hinta-arvio 1.4 -> 1.8 q noin +10 ke.

          edit. siis suomeen tuotavat mallit
          Viimeksi muokannut Aud10; 26.12.2012, 18:29.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
            Konsensus lienee se että kokonaisuudessaan takuu ei voi kadota jos moottorin säätöjä muutetaan. Esim. jos nyt pissapoika lakkaa toimimasta, niin se ei voi olla edes välillisesti tuohon liittyvä asia. Sen sijaan jos moottoriin tulee takuuaikana vaurio, jolla voi teoriassa tai käytännössä olla yhteyttä tuohon, tilanne voi muuttua. Varsinkin jos takuuehdoissa asiasta mainitaan.
            Tästähän oli pari päivää sitten ihan telkkarissakin juttua. Maahantuojan (en muista merkkiä) edustaja sanoi tietenkin, että takuu raukeaa. Tarkoittaa tietysti lähinnä voimalinjaa (moottori, vaihteisto, tasauspyörästö, ym). Toinen juttu sitten, että selvittävätkö asiaa. Kyllähän sen virisoftan sieltä löytää ja jälki jää vaikka olisi palautettu alkuperäiseksi. Ainoastaan, jos palautuksen tekee valtuutetussa huollossa, jäljet saa ehkä peitettyä.

            Ja mihin siellä jää jälki? Ohjainpiirissä on flash-laskuri, joka kertoo montako kertaa softaa on päivitetty. Sama laskuri on (ainakin volvolla, varmaan muillakin) tehtaan järjestelmissä auton VIN-koodiin sidottuna. No, nyt jos auton laskuri sanoo, että on ohjelmoitu viidesti ja tehtaan että kahdesti, niin ainakin joutuu selittelemään. Toki siinä on sitten keskustelun paikka, että kenellä on näyttövastuu, jos softa kuitenkin on alkuperäinen. Sitähän voi vain kohautella olkiaan ja sanoa, ettei tiedä asiasta mitään.

            Voi siellä olla muitakin paikkoja. Ei tehtaat nyt taida ihan tietämättömiä olla näistä ohjelmoinneista, miksi muuten Audi olisi alkanut kryptaamaan softaa. Jos tehtaalla on mahdollisuus osoittaa kalliin moottoriremontin johtuvan lastusta, niin kyllä he sen mahdollisuuden mieluusti käyttävät.

            Comment


            • #7
              Paitsi että kyseisen flash-laskurinkin saa yleensä nollattua. ;) Uudemmat autot ns. tuning protectionilla tosin vaatii ecun irroituksen joten pieniä mekaanisia jälkiä jää väistämättä.

              Comment


                #8
                Ei tehtaat nyt taida ihan tietämättömiä olla näistä ohjelmoinneista, miksi muuten Audi olisi alkanut kryptaamaan softaa.
                Kyllä ne on ihan kilpailijoiden varalta suojattu. Menisi muuten aika helpoksi ryöstää kehitystyöt suoraan kilpailevaan merkkiin.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                  Kyllä ne on ihan kilpailijoiden varalta suojattu. Menisi muuten aika helpoksi ryöstää kehitystyöt suoraan kilpailevaan merkkiin.
                  En nyt tiedä kuinka paljon vaikka bimmeri audin softasta hyötyy? Ja kun tuo kuitenkin on purettavissa, esimerkiksi BSR (Doc-Power) tekee sen odottaessa. Siihen nyt meni vaan pari vuotta ennen kuin saivat selville miten tuo tehdään.

                  Comment


                    #10
                    Uudempien Audien kohdalla (2010 ja uudemmat) alkavat olemaan jo melko hyvin suojatuilla ECU:lla. Käytetään yleisesti nimitystä AntiTuning softattuja, ne voidaan useimmat kyllä ohittaa, näissä tosiaan joudutaan käyttämään ECU mekaniisesti auki ja tinaillaan hieman piirilevylle ohituksia. Tämän jälkeen kun auto käy merkkihuollossa minkä syyn takia tahansa ja testeri lyödään kiinni, samalla heilahtaa tieto Audille, että ECU:ssa ei ole vakio-ohjelma (tunnistaa samalla tunnetuimmat softa valmistajat). Samassa takuu asiat muuttuvat.

                    Comment


                      #11
                      Mistä tämä tieto on tullut, että tehdas tunnistaa tunnetuimmat softat?
                      Millä tehdas tunnistaa, että on juuri BSR;n tai APR;n tekele?

                      Comment


                        #12
                        Tieto on tullut maahantuojan tekniikan osastolta. Käytännön tietoa minulla ei ole miten ohjelman tunnistus tapahtuu.
                        Mutta ei se mitenkään kummallista ole nykytekniikalla toteuttaa.

                        Comment


                          #13
                          Joo ei just varmasti tunnista mitään valmistajaa. Eikä se tieto kyllä myöskään tehdasta kiinnosta. Muutettu mikä muutettu.

                          Comment


                            #14
                            Kyllä sinne softaa menee sisään ilman tinailuja (ecu kyllä käy auki). Ja muutenkin kuulostaa taas niin maahantuojan jutuille ettei tosikaan.

                            Comment


                              #15
                              CMD työkalulla joudun tinaamaan BOOT ja RST karvan melko usein. Uusimmassa MED17 versiossa joudun tinaamaan myös muutaman vastuksen piirilevylle ohjelmoinnin ajaksi.

                              Comment


                                #16
                                Isommilla firmoilla on omat ohjelmointilaitteet, joiden kanssa ei tinailla mitään.

                                Comment


                                • #17
                                  Anteeksi, mutta onko turhaa huomauttaa lastutuksen aiheuttamasta muutoskatsastuksen tarpeesta? - allekirjoittanut ainakin on kuvitellut tämänkin kerhon olevan jo sääntöjen puolesta lain rikkomista vastaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Katsastus on tarpeen mikäli tehoa tulee yli 20% lisää. Lastutus ei itsessään ole laitonta (tai vaadi muutoskatsastusta).

                                    Comment


                                      #19
                                      Aika erikoisesti "siivottu" tämä ketju...

                                      Matti J: Pahoittelut että tulkitsin tuon kommentin muutoskatsastuksesta jeesusteluna ja offtopicina, koska tässä ketjussa puhuttiin takuusta, ja koska oletin jokaisen tietävän että viritys on lähtökohtaisesti laitonta mikäli muutoskatsastusta ei suoriteta. Näistä asioista kun on jauhettu foorumilla paljon. Sinänsä aiheellinen huomio mikäli kysyjä ei asiaa tiedä.

                                      Jeesustelua aiheesta yleisesti tekee se, että käytännössä muutoskatsastaminen on useimmiten erittäin hankalaa tai mahdotonta, ja koska tämän "rikoksen" havaitseminen ei katsastusmiehen konstein onnistu. En usko että on myöskään yhtäkään ennakkotapausta, jossa lastutus olisi myötävaikuttanut onnettomuuteen - puhumattakaan siitä että vakuutuskorvauksia olisi alennettu, vaikka lain mukainen ilmoitus olisi jäänyt tekemättä.

                                      Mutta tosiaan: Hyväksytyn "tehdaslastun" muutoskatsastus on monesti mahdollista, kun muistetaan siihen liittyvät vaatimukset. Tuossa tapauksessa (voi hyvin päteä tähän ketjuun) muutoskatsastus on fiksua suorittaa.

                                      Matti K: Ei pidä käsittääkseni paikkaansa. Kaikki muutokset pitää muutoskatsastaa. 20% sääntö asettaa ahdetulla maksimin, joka voidaan poiketa mallisarjan tehokkaimmasta (olettaen että on jarrut, yms. päivitetty vastaavaksi).

                                      Comment


                                        #20
                                        Kaikki muutokset ahdettuun "vähäpäästöiseen" moottoriin ovat asetuksen mukaan muutoskatsastusta vaativia, jos osia vaihdetaan (riippuen vuosimallista) maffin ja katalysaattorin väliltä. Vanhemmat vähäpäästöiset saavat anteeksi hiukan enempi asioita, mutta täysin E-hyväksytyt mallit eivät teoriassa saa mitään anteeksi, jos ei ole sopivia E-leimoja edes takavaimentimessa....

                                        Jokainen muokkaa omaa autoaan omalla vastuulla, rikokseen ei tällä forumilla yllytetä, mutta on tiettyjä asioita, joita katsuri ei nykyisellä varustuksellaan voi vain huomata.

                                        Comment


                                          #21
                                          Voinemme tehdä pienen testin, mitä maahantuoja tietää autostasi.
                                          Jos muutaman uudehkon Audin omistaja laittaa mulle YV:nä autonsa valmistenumeron, niin minä vastaan YV:nä onko auto vakio vai ei.
                                          Tämän jälkeen auton omistaja vastaa tänne, sainko oikean tiedon vai en.
                                          Itsekin olisin kiinnostunut, saadaanko ohjelman valmistajan tietoa. Koskee lähinnä Saksalaisia merkkejä (ABT, Oettinger, MTM jne.) joiden "tunnisteet" Audilla on.

                                          Comment


                                            #22
                                            Olin VV-Autolla töissä 2011 loppuun asti, ja kohtuu hyvin tekemisissä myös maahantuonnin tekniikan kanssa useamman vuoden.
                                            Ei kyllä koskaan sattunut korviin moista tietoa, vaikka melko aroistakin asioista välillä keskusteltiin.

                                            Ja siis jos jotain alustanumeroita tahdot, niin edellyttää tietysti sitä, että ko.auto on käynyt viritettynä korjaamolla ja testerissä kiinni.
                                            Harmi ettei ole tarjota auto testiin, nyt kun minun on aiheesta turha enää kysellä maahantuonnista.

                                            Comment


                                              #23
                                              Laitoin yhden valmistenumeron testattavaksi, jännä nähdä...

                                              Viritysten laillisuudesta löytyy ihan laistakin asiaa: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 Osin tuon tulkitseminen on haastavahkoa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ohjelma "selvitykseen" auton tulee olla 2009 tai uudempi Audi.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Hups - missasin sanan uudehko.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X