Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lastutus ja tehdastakuu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lastutus ja tehdastakuu

    En löytänyt haulla mitään järkevää tähän liittyen, joten otetaanpas puheeksi.

    Maahantuojan, VV-Auton mukaan kaikki lastutukset eli softapäivitykset raukaisevat auton takuun. Tämä tuli harvinaisen yksiselitteisen selväksi minulle, kun asiaa heiltä kyselin. Tämä siis pätee myös softiin, jotka voidaan palauttaa alkuperäiseksi auton omistajan toimesta.

    Jotkut virityspajat väittävät, että tehdastakuu säilyy kokonaisuudessaan, jos softa on palautettavissa alkuperäiseksi. Tämä ei siis näyttäisi pitävän lainkaan paikkaansa. Olen itse saanut eräältä tunnetulta virityspajalta hyvin epämääräistä tietoa asiaan liittyen, vaikka noin selkeän maahantuojan kannan luulisi olevan helposti ymmärrettävissä.

    Tosin en osaa sanoa, että voiko huolto nähdä mistään onko autossa jossain vaiheessa ollut lastu, jos alkuperäinen softa on palautettu juuri ennen huoltoa. Tällä tavalla saisi ehkä tehdastakuun pysymään huijaamalla. Tosin ainakin oman autoni tyyppivikoihin kuuluu puolan kämähtäminen, jolloin kiululla ei saisi ajaa ja se pitäisi hinauttaa huoltoon. Paha siinä on sitten ruveta softia paniikissa päivittämään, varsinkin kun softan päivitys vaatii akkulaturia.

    Onko kennelläkään henk.koht. kokemusta lastutuksesta ja tehdastakuun piiriin kuuluneista huolloista? Ovatko huollossa edes huomanneet virisoftaa vai ovatko antaneet asian olla? Vai onko joku jopa joutunut maksamaan auton korjauksen virisoftan takia, vaikka muutoin homma olisi kuulunut tehdastakuuseen?

  • #2
    Tässä aihe,jossa linkki tuulilasin sivuille koskien ABT:tä.

    Oli muistaakseni foorumilla jossain aiheessa juttua sellaisesta, että samalla, kun ostat Audin otat ABT:n virityksen, niin takuu säilyy. Mutta jos ostat uuden auton ja vasta ostamisen jälkeen ajat suoraan ABT:n pajalle, niin takuu moottorin ja voimansiirron osalta siirtyy ABT:lle ja Audin puolelta takuu raukeaa. Joku tuollainen kiero kuvio siinä oli.

    Isommat softafirmathan antavat takuun moottorille ja voimansiirrolle ainoastaan tilanteissa, joissa voidaa suoraan osoittaa, että vaurio on johtunut suoranaisesti softasta. Varmaan esimerkkinä ohjelmavirhe, joka antaa esim. liian suuria ahtoja ja ahdin rikkoutuu tjms.

    Comment


    • #3
      Isommat softafirmathan antavat takuun moottorille ja voimansiirrolle ainoastaan tilanteissa, joissa voidaa suoraan osoittaa, että vaurio on johtunut suoranaisesti softasta. Varmaan esimerkkinä ohjelmavirhe, joka antaa esim. liian suuria ahtoja ja ahdin rikkoutuu tjms.
      On myös helposti kuviteltavissa, että jos moottoriin tulee jokin normaalisti takuun piikkiin menevä vika, mutta autossa on virisofta, niin maahantuoja väittää vian johtuvan lastusta, vaikka näin ei olisikaan. Maahantuojalta nimittäin sanottiin, että virityssoftat lisäävät moottorin osien rasitusta, jonka takia normaalit takuut raukeavat. Eli lastusta tulisi maahantuojalle helppo syntipukki, jonka avulla he välttyvät maksamasta auton korjausta.

      Comment


      • #4
        Riippuu varmaan takuuviasta

        Ainakin puolat menivät "Good Will" -takuun piikkiin vaikka autossa on virityssofta. Vika on selkeästi komponentissa eikä se siitä muuksi muutu, vaikka autoa olisi viritetty. Ei siis mitään ongelmaa ollut ainakaan mulla. Lähtökohtaisesti takuu varmaankin pitäisi raueta, mutta kai tuossa merkkiliike osaa järkeä käyttää... tai ainakin pitäisi osata. Jos virität kunnolla ja saat vaikka kytkimen survottua hajalle, on kai selvää, että takuu ei ole voimassa? Puolavika on mielestäni ihan toinen juttu.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja PanuH
          Tosin ainakin oman autoni tyyppivikoihin kuuluu puolan kämähtäminen, jolloin kiululla ei saisi ajaa ja se pitäisi hinauttaa huoltoon. Paha siinä on sitten ruveta softia paniikissa päivittämään, varsinkin kun softan päivitys vaatii akkulaturia.
          Tuohon viitaten, itse ajoin hieman nilkuttaen pajalle vuosi sitten omallani (auto silloin 3v), puola meni takuuseen. Puolilla nykyään 5 v takuu ja mistään softapäivityksestä ei kyselty.

          Kytkimen saa ilman softapäivitystänkin rikottua..

          Comment


          • #6
            Puolat

            Joo, mutta vaihtavat tietysti vain sen kyrvähtäneen puolan takuuseen. Itse maksoin muut puolat itse, koska eivät veloittaneet työstä ekstraa ja väittivät, että uudet puolat ovat erilaiset kuin alkuperäiset. Ei nimittäin hirveästi kiinnosta nilkuttaa toista kertaa puolan vaihtoon, sen verran ikävän tuntuista ajelua se oli viallisella puolalla. Voi kai ne silti mennä uudestaan rikki, mutta onpahan nyt ainakin uusittu kaikki.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja PanuH Näytä viesti
              ...softiin, jotka voidaan palauttaa alkuperäiseksi auton omistajan toimesta...
              Mun käsityksen mukaan aika harvaa softaa voi palauttaa alkuperäiseksi omistajan toimesta. Sen sijaan usein on mahdollista vaihtaa viriohjelma lastuvalmistajan alkuperäistä jäljittelevään softaan. Voin kyllä olla tämän asian kanssa ihan väärässäkin. Tietävämmät korjannevat.

              Comment


              • #8
                Mun käsityksen mukaan aika harvaa softaa voi palauttaa alkuperäiseksi omistajan toimesta. Sen sijaan usein on mahdollista vaihtaa viriohjelma lastuvalmistajan alkuperäistä jäljittelevään softaan. Voin kyllä olla tämän asian kanssa ihan väärässäkin. Tietävämmät korjannevat.
                Ainakin BSR:n softissa on toi ominaisuus. Alkuperäinen softa imaistaan talteen, jonka jälkeen viriohjelma sisälle. Ohjelmointikalikka jää siis itselle.

                Tarvittaessa voi sitten imaista viriohjelman talteen kalikkaan ja palauttaa alkuperäisen. BSR:n ohje sanoo, että softan latauksessa tulee käyttää akkulaturia, mutta hieman epäilen sen oikeaa tarvetta, luulisi nyt hyvässä akussa virran riittävän ko. toimenpiteeseen?

                Itse ainakin vein auton alle 1kk ostopäivästa pajalle just ton BSR:n softan laittoon. Nyt jo 1,5v takana ongelmitta (kop kop...). Se ei pelaa joka pelkää.

                Sitäpaitsi en usko, että takuu voi mennä muun kuin moottorin osalta. Jos esim. jotkut tukivarret alkavat kolisemaan, niin pakkohan niiden on mennä takuuseen virityksestä huolimatta. Saatika sitten joku muu vika.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja PeteK Näytä viesti
                  Ainakin BSR:n softissa on toi ominaisuus. Alkuperäinen softa imaistaan talteen, jonka jälkeen viriohjelma sisälle. Ohjelmointikalikka jää siis itselle.
                  Jep. BSR:llä on juuri tuo ominaisuus, siksi olenkin suosinut heitä. Nyt vain menee tuo nykyinen vaihtoon, ennen kuin ehti tekemään softausta.

                  Enivei, kirjoittelin tuonne toiseen ketjuun tähän aiheeseen liittyen seuraavaa:
                  Alkuperäinen kirjoittaja mremonen
                  Tästähän (lastutuksesta) oli pari päivää sitten ihan telkkarissakin juttua. Maahantuojan (en muista merkkiä) edustaja sanoi tietenkin, että takuu raukeaa. Tarkoittaa tietysti lähinnä voimalinjaa (moottori, vaihteisto, tasauspyörästö, ym). Toinen juttu sitten, että selvittävätkö asiaa. Kyllähän sen virisoftan sieltä löytää ja jälki jää vaikka olisi palautettu alkuperäiseksi. Ainoastaan, jos palautuksen tekee valtuutetussa huollossa, jäljet saa ehkä peitettyä.

                  Ja mihin siellä jää jälki? Ohjainpiirissä on flash-laskuri, joka kertoo montako kertaa softaa on päivitetty. Sama laskuri on (ainakin volvolla, varmaan muillakin) tehtaan järjestelmissä auton VIN-koodiin sidottuna. No, nyt jos auton laskuri sanoo, että on ohjelmoitu viidesti ja tehtaan että kahdesti, niin ainakin joutuu selittelemään. Toki siinä on sitten keskustelun paikka, että kenellä on näyttövastuu, jos softa kuitenkin on alkuperäinen. Sitähän voi vain kohautella olkiaan ja sanoa, ettei tiedä asiasta mitään.

                  Voi siellä olla muitakin paikkoja. Ei tehtaat nyt taida ihan tietämättömiä olla näistä ohjelmoinneista, miksi muuten Audi olisi alkanut kryptaamaan softaa. Jos tehtaalla on mahdollisuus osoittaa kalliin moottoriremontin johtuvan lastusta, niin kyllä he sen mahdollisuuden mieluusti käyttävät.
                  ---
                  Jaa, kyseessä olikin hieman vanhempi ketju. No, ei se mitään. Asiahan on aina ajankohtainen.

                  Comment


                    #10
                    Muistaakseni muistiin jää esim. väännöstä arvoja. Tehtaan ukot osaa kyllä katsoa olosuhteet jne. ja tietää paljonko siellä arvoissa pitää olla. Tästä en ole sata varma, mutta vahva mutu.
                    Minä olen henk.koht. käräyttänyt aikoinaan pari asiakasta softauksesta, ihan koeajolla, mitta-arvoja lukemalla se selviää.
                    Toki jos auto on muutettu vakioksi, niin hankalampaa se on. Ja todellisuudessa en tiedä näkeekö korjaamontestereillä mitään sen kaltaista historiaa.

                    Comment


                    • #11
                      Softatun auton tunnistaa aina loggaamalla parametreja, kun tietää mitä ne vakioautossa kuuluisi olla. Vakioitua ei tunnista mitenkään jos osaa palauttaa oikealla tavalla, olettaen että ohjelmointi on tehty ecuun fyysisesti koskematta.

                      Comment


                        #12
                        Jääkö Motikan muistiin ohjelmointikertoja, sitä en tiedä, siitähän sen näkisi jos on jotain välisää sorkittu. Kuten mremonen sanoin. Mutta tosiaan vaikea silläkään tiedolla on laittaa asiakkaan piikkiin mitään, jos ei muistissa ole mitään poikkeavia arvoja.
                        Automaatin kohdalla sieltä voisi kaivella varmaankin jotain huippuvääntöjä, minkä avulla softauksen voisi todeta?

                        Comment


                        • #13
                          Ohjelmointikerrat jää eeprommille ecuun talteen, mutta saahan ne sieltä muutettua tai nollattua jos tietää mitä tekee. Vaivaa voi vaatia aina hieman enemmän mutta ei siellä mitään write-once read-many muisteja ole joita ei voisi puukottaa takaisin vakioksi tai tyhjentää tarvittaessa. Siitähän on uudet RSA suojatut tuning protection ecut ovelia, että vaikka ne saa kyllä purkin avaamalla ohjelmoitua, jää siitä jonkinasteiset jäljet fyysisestä koskemisesta. Se, että onko sellainen näyttö millään tavalla pitävä jos tappeluksi menisi niin ehkäpä ei. Goodwillit saattaa hyvinkin nollata toki.

                          Comment


                          • #14
                            Joo, volleissa tuo ominaisuus ainakin oli. Tästä oli juttua jo manan majoille painuneessa volvo-foorumissa. Siellä joku valtuutetun huollon edustaja kertoi, että heidän kauttaan saa myös tuon tehtaan pään synkattua niin, että molemmissa flash-laskureissa on sama arvo. Tuollaisen flash-laskurin totetus ei nyt kovin vaikeaa ole, eikä myöskään sen, ettei sitä saa pyöritettyä taaksepäin.

                            Vääntöjen osalta ei kai sitä tallennu kuin prosentit? Muutenhan ei penkkejä enää tarvittaisi: antaisi vain hanaa ja katsoisi tietokoneelta, paljonko vääntöä oli.

                            Enivei, BSR:n softassa on tosiaan se etu, että pakettiin kuuluu ohjelmointilaite, jolla softan saa takaisin esim. huoltojen ajaksi. Yksi takapakki tuohonkin liittyy: ohjelmaa ei voi palauttaa, jos autossa on vikakoodi päällä. Eli jos kone on jo porsinut, niin sinne se softa jää tutkittavaksi...

                            Comment


                              #15
                              Kyllä sieltä ajossa näkyy ihan nyyttoneita. Laatikon päässä ne ei tietenkään ole suoraan verrannollisia "ilmoitus vääntöihin".

                              Comment


                                #16
                                On olemassa softafirmoja, jotka ottaa voimansiirrosta takuun omalle kontolle, kun softa asennetaan. Näin ei tarvitse siitäkään huolehtia.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuo takuu juttu on minusta niin turha, miksi sitä pelätä jos pelkästään softa vaihdettu. Ei varmasti just siinä ensimmäisten kahden vuoden aikana paikat leviä...
                                  Kyllähän tuo ihan pohtimisen arvoinen asia on haluaako tuon takuun säilyttää. Audin kanta kun nyt on euroopassakin sama kuin jenkkilässä (TD1 flagging), eli takuuhuoltoon tullessa auto skannataan, diagnostiikka tuupataan tehtaalle ja sieltä tulee vastaus, että onko softattu vai ei. Jos on softattu, niin maahantuoja ei osallistu mihinkään kuluihin, jotka liittyvät moottoriin / voimansiirtoon (näitä voinee sitten kuluttajansuojan kautta taistella vuosia jälleenmyyjän kanssa jälkikäteen).
                                  Tämä koskee myös esim. 2.0 TFSI koneita koskevia öljynsyötiin liittyviä kamppiksia yms.

                                  Mutta kuten Pulla totesi, niin onhan noita putiikkeja jotka sitten vastaavat näistä takuista niiltä osin kun tehdas ei niistä suostu vastaamaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Toki voi olla vuosien varrella muuttunut käytäntö ja varmaan katsovat kumminkin tapauskohtaisesti. Ja itse en ole ihan vakuuttunut että joka kerta tuon softan tsekkaisivat. Itselläni ainakin muutama vuosi sitten nelkun kanssa vaihdettiin tehdastakuuseen puolat, mittaristo ja tutkittiin vedon "puutumista" täyskaasulla. Kaikki meni takuuseen ja kertaakaan ei kyselty mitään. Tuolloin autossa oli BSR:n PPC, jonka muutin aina "vakioksi" huoltoon viedessä.

                                    Eihän nämä nyt suoranaisesti ole moottoriin liittyviä, ainakaan kaikki, mutta ainahan noistakin olisi voinut huolto jotain vihjaista softan suuntaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Aiemmin oli puhetta jossain topikissa tuosta tehtaan softan tarkastuksesta.
                                      Olen saanut vahvistuksen siihen, että näin todella toimitaan. Jopa normaalin huollon kohdalla. Eli aina kun laitetaan auto testeriin, tehdään tosiarvovertailu, joka vertaa autosta saatavia tietoja tehtaan tietokantaan. Ja nyt on uutena tullut checksum tarkastus siihen mukaan ja jotain muutakin ( nämä kaikki siis menee ns.taustalla, ruudulla näitä ei näe). Sinällään tämä ei ole juuri softausta vakoileva toimenpide, vaan tehtaan jo aiempaan tiedonkeruuseen lisätty ominaisuus, jolla saadaa toki softaus esille.
                                      Eli tämän varjolla alkaa kohta tietokanta kasvamaan muutetuista autoista. Ja näin myös takuukorvauksia evätään, tapauskohtaisesti toki, enemmän.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ja näin myös takuukorvauksia evätään, tapauskohtaisesti toki, enemmän.
                                        Itsellä ihan omaa kokemusta aiheesta. Talon toinen auto A4 B8 softattu kävi huollossa öljyn kulutuksen takia. Auto huoltoon, normi toimenpiteet (huohotinmuutokset tms.) ja kulutusmittaukseen. Parin viikon päästä AC:sta soitto, että täällä olisi lasku odottamassa. Pyysin aiheeseen selvityksen ja sain lapun käteen, missä lukee "TD1, autoa muutettu, mitään voimansiirtoon / moottoriin liittyviä takuukäsittelyitä ei hyväksytä". Soittelin aiheesta vielä maahantuojalle ja kanta oli hyvin yksiselitteinen, näin toimitaan aina nykyään.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe, voiko maahantuoja yksiselitteisesti vapautua vastuusta softamuutoksen takia? Jokainenhan saa tehdä omalla autolleen mitä haluaa ja takuu voi päättyä jos ehdoissa näin selvästi sanotaan. Mutta tuskin virhevastuu mihinkään katoaa jos maahantuoja ei voi aukottomasti osoittaa että vika johtuu softasta. Ja tässä kohtaa näyttövelvollisuus lienee maahantuojalla.

                                          Kyllähän syy-seuraus-yhteys on tässä melko vahva ja tuon taakse on helppo mennä. Mutta tuo mitään on melko voimakas ilmaus ja tuskin kaikkia moottorin osia voidaan rajata virhevastuun ulkopuolelle tuon perusteella. Takuu voi kyllä hyvinkin mennä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ja tässä kohtaa näyttövelvollisuus lienee maahantuojalla.

                                            Kyllähän syy-seuraus-yhteys on tässä melko vahva ja tuon taakse on helppo mennä. Mutta tuo mitään on melko voimakas ilmaus ja tuskin kaikkia moottorin osia voidaan rajata virhevastuun ulkopuolelle tuon perusteella. Takuu voi kyllä hyvinkin mennä.
                                            Takuuhan on vapaaehtoinen lisä, joka voidaan tuotteelle myöntää.

                                            Virhevastuusta taas valmistaja ei pysty vapautumaan tuotteen oletetun elinkaaren aikana. Mutta se prosessi millä tuotteen virhe saatetaan virhevastuun piiriin on melko vapaasti määriteltävä. Meidän tapauksessa ohjeistus oli hyvinkin selkeä, eli mitään ei hyväksytä takuukäsittelyyn, jos ei päätös miellytä niin ystävällisesti olemme oikeutettuja riitauttamaan päätöksen kuluttajariitalautakunnassa ja sitten toimitaan sen päätöksen mukaan. Tuolla nämä tapaukset kestää kuukausista vuosiin.

                                            Näyttövelvollisuus käsittääkseni on valmistajalla siitä, että tuote oli ostohetkellä virheetön.

                                            Comment


                                              #23
                                              Näistä tulee varmasti paljon tulevaisuudessa vääntöä.
                                              Tuomon tapauksessa hieman huvittaa takuupäätös, tietäen että TFSI koneissa on todella paljon tuota vikaa, ja korjausia tehdään huohotusmuutoksista aina kankien ja mäntien vaihtoon ( harvoin tuo huohotusmuutos mitään muuttaa).
                                              Softa tuskin aiheuttaa öljynkulutusta, mutta sen varjolla on hyvä vetää korvaukset pois, " kun eihän sitä tiedä miten softa on tehty ja kuinka paljon kone vaikka nakuttaa".

                                              Päätöstähän ei tee maahantuonti, vaan tosiaan tehdas näkee suoraan softamuutoksen, jolloin ovi vedetään kiinni, ilman isompia ihmettelyjä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Esimerkkinä asiaan liittyvä TSB

                                                http://www.revbase.com/BBBMotor/TSb/...dPdf?id=173387

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vaikka BSR massiivinen päivityslaite imaiseekin softan talteen, niin minun edellisen auton softannut henkilö sanoi sinne jäävän kumminkin tietoa siitä softauksesta väkisinkin jonnekkin. Aika asiantunteva henkilö saa olla, että kaiken lokin saa nollattua.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Käytännössä tapaa olla niin, että siinä tapauksessa jää boksiin fyysisiä jälkiä, jos on kaikki nollattuna.

                                                    Lyhyesti yleistettynä: jos kyseessä on uudempi auto (alle 10v) niin jälkiä jättämättä ei pysty virittämään/viritystä poistamaan.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Mielenkiintoinen asia. Mitenkähän "piggy-back" -laitteet tunnistetaan, jos sen poistaa aina ennen huoltoon viemistä? Ei kai sentään maksimiahtoja tms logata?

                                                      Yhdistelin tähän tuosta S5 vai RS5-keskustelusta tämän saman aihealueen keskustelua.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Pystyisikö tuollaiseen hieman tuoreempaan (alle 10v ikäiseen) autoon vaihtamaan toisen boksin, johon tehdään ohjelmointi.

                                                        Huoltojen ajaksi sitten vakioboksi tilalle. Jos tuo onnistuu, niin näkeekö jostain sen, että bokseja on vaihdeltu?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Vaihtoboksi ei sovi yhteen auton kanssa parittamatta, eli siinäkin koodataan.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                                                            Mielenkiintoinen asia. Mitenkähän "piggy-back" -laitteet tunnistetaan, jos sen poistaa aina ennen huoltoon viemistä? Ei kai sentään maksimiahtoja tms logata?

                                                            Yhdistelin tähän tuosta S5 vai RS5-keskustelusta tämän saman aihealueen keskustelua.
                                                            Luultavasti jotkin arvot ei nollaannu, vaikka boksi otetaan pois ja ECU;n opitut arvot nollataan. Joitain maksimivääntö yms. tietoja jää talteen ja sitä kautta piggy back tai softaus huomataan.
                                                            Tämä nyt omaa mutuilua aiheesta, sen enempää bokseja tuntematta.

                                                            Ja tosiaan ECU;n vaihto vaatii ajoneston sopeutuksen, joka taas onnistuu vain marmorilla jne jne. ellei ole sellaista boksia, jos ajonesto poistettu, kuten esim. B6 kopassa voi tehdä. Ihan uusissa ei taida sekään olla ihan helppoa/ uusi boksi maksaa monta euroa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X