Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Viritys ja muutoskatsastus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Quattro gmbh:t tuli kuvaan vasta aakkosarjojen myötä. Nämä vanhemmat vehkeet on Audin tekemiä RS2:sta lukuun ottamatta.

    Comment


      S2 kyllä käy verrokkina ainakin Coupessa. 2018 loppuvuodesta muutoskatsastin oman alkujaan 2.8 AHH ---} 2.7 AGB tekniikalle. Alusta ja voimansiirto S2 vastaavaksi ja näillä eväillä max teho saa olla 276hp.

      Comment


      • Mitä teknisiä eroja kyseisillä(3.2l vs s3) Quattro malleilla on? Lähinnä voimansiirron ja jarrujen osalta. Käsittääkseni jarrut ovat samat. Paljonko muutoksia A3 3.2l joutuu tekemään, jos halutaan käyttää vertailuautona S3 muutoskatsastuksessa? Uusien Trafin määräysten mukaan tuollainen 3.2l A3 ahtimen kanssa olisi helpompi saada kilpiin, kun sille ei tarvitse tehdä erikseen VTT:n testejä. Suomessakin näitä on ilmeisesti ollut jo kilvissä ja nettiautossa näytti olevan pari myytykin lähiaikoina. Autohan taitaa olla Euro 4 päästöinen vai onko parempi vain unohtaa koko homma ja ostaa suoraan S3.

        Comment


          Jarrut on samat sillä erotuksella, että ässässä satulat on mustaksi maalatut, A3:ssa maalaamattomat. Vaihteistot S-tronic/DSG 02E ja manuaali 02Q on kummassakin samat, välityksissä lienee eroja. Samoin perä ja haldex on sama.

          Tehoahan isommasta moottorista saa paljon enemmän, jos haluaa. Toisaalta 3.2 on aika keulapainoinen esim. rata-ajoon, verrattuna nelisylinteriseen ässään. Omista mieltymyksistä ja auton käyttötarkoituksesta kiinni mikä on järkevää. Päästöluokka on tosiaan EU4.

          Comment


            Eikös tuo ole VR6 kone eikä V6?

            Comment


              On se VR6. Täytyy sanoa, että tuosta painoasiasta ei ole kovin paljon nyt faktaa esittää. Omalle A3 3.2 Sportbackille vaaka näytti 1660 kg painojakaumalla 58,5/41,5%.

              A3 Sportback SSP332 kertoo 2.0TFSI perusversion painoksi ~152 kg. S-tronic 02E vaihteistolle 80 kg.

              Comment


                Suomessakin näitä on ilmeisesti ollut jo kilvissä ja nettiautossa näytti olevan pari myytykin lähiaikoina.
                "Kilvissä" sanalla yleensä tarkoitetaan sitä että ko. muutokset on muutoskatsastettu. Nettiautossa on kyllä ollut muutama tällainen turbollinen myynnissä, mutta onko muutokset muutoskatsastettu? Epäilen.

                Comment


                • Trafin julkisista tiedoista ei valitettavasti tuota taida nähdä, että onko noita muutoskatsastettu tuolle tekniikalle. Olen tuossa ETKA:n katalogia selaillut enkä kyllä sieltä ole mitään eroja VR6 ja S3 välillä löytänyt. Toimittaako muuten maahantuoja noita vertaavuustodistuksia vai riittääkö, että kerää esim ETKA:n katalogista taulukkoon osien vastaavuudet?

                  Comment


                    Onko edes mielekästä käyttää ässää vertailumallina, tehoero mallien välillä ei kuitenkaan ole kuin 15 hv? Tuolla saa otteeseen 18 hevosvoimaa enemmän (250+20%=300, 265+20%=318).
                    Viimeksi muokannut alpi; 2.2.2021, 13:48.

                    Comment


                      Kyllä ainakin tuon oman remmillisen bemmin trafinkin tiedoissa (maksetuissa) muutosprossat näkyy ja tieto ahtimesta.

                      Comment


                        Tuo +20% -asia jää historiaan 1.3. kun uusi määräys tulee voimaan. Uudessa toimintatavassa katsotaan vertailumallin paino/tehosuhde ja ne on luokiteltu. Luokalle on määritelty pienin paino/teho mitä saa olla.

                        Jälkiahtamisen katsotaan aina nostavan vähintään 20% tehoa, ellei tehdastekoisen virityssarjan valmistaja muuta todista. Tämä oli luonnoksessa 30%, joten muuttui vielä valmiissa määräyksessä suopeammaksi.

                        https://www.traficom.fi/fi/ajankohta...en-muuttaminen

                        Comment


                          Tämähän vaikuttaa suorastaan lupaavalta...

                          Ymmrränkö oikein alla olevasta lainauksesta kohdasta 3.8, että alkuperäistä ajoneuvoa voi käyttää vertailuajoneuvona ja tehoa lisätä painorajoissa pelkällä tehonmittaustodistuksella?

                          Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoite-tuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja
                          Viimeksi muokannut Killeri; 5.2.2021, 07:43.

                          Comment


                          • Onko tuohon traficomin päätökseen jotain suoraa linkkiä? Edit: olihan se siinä kun otin silmän käteen...

                            Onko tuohon tullut helpotusta, että euro3 päästöluokkaakin saa vireistää helpommin, vai onko tuo euro2 vielä se maaginen raja? Eli suunnilleen -01 ja sitä uudemmat vaatii VTT:n tms. mittaukset?
                            Viimeksi muokannut T.Hell; 5.2.2021, 06:56.

                            Comment


                            • https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf

                              Syyskuu 2009 asti menee jatkossa käytönaikaisella päästömittauksella.

                              Comment


                                Heh, aiheuttaa käytettyjen markkinoilla tiettyä elehdintää tiettyjen ostajien kanssa just tossa about '09 ikäisten autojen kohdalla. Samoin kun ~10 vuotta vanhempien kanssa jos on kaksi identtistä autoa, toinen rekisteröity 2000 vuoden joulukuussa ja toinen 2001 tammikuussa mutta vuotuisissa veroissa monen satasen ero.

                                Noh, ompa tuo jälkiviritettyjen ja varsinkin muutoskatsastettujen osuus sen verran pieni ettei koko markkinaa heilauta suuntaan eikä toiseen.

                                Comment


                                • Sitten kun tuota uutta määräystä alkaa pyöritellä laskimen kanssa, niin tulee sekä hiukan kyseenalaisia juttuja, että mahdollisuuksia. Esimerkiksi B7 RS4:n jälkiahtaminen onnistuisi nyt päästöjen puolesta, mutta koska ahtamisen katsotaan lisäävän vähintään 20% tehoa, niin ei onnistukaan, koska teho-painosuhde on alun perin yli 5kg/kW, joten se saa pudota vain tuohon 5kg/kW. Tehoa katsotaan tulevan vähintään 309x1.2=370kW ja tehoa saisi olla 1785kg omamassalla olla 357kW. No jos nostaa omapainon 1850kg:hen, niin sittenhän se pitäisi onnistua. Ainoa ongelma on sitten, että omamassaa ei saa muuttaa, ellei se muutu yli 5%. No sitten se RS4 pitäisi lihottaa 1875 kiloiseksi. Ei liene ongelma sekään ja tehoa saisi olla sitten 375kW.

                                  Tai sitten R8 V8 jälkiahtaminen. Siinähän pystyy käyttään V10 koneista verrokkina, joka on alle 5kg/kW, joten saa pudota 4kg/kW asti. Se tekisi R8:n 1640kg omamassalla 410kW. Ei muutakun rakentamaan. R8 TTS remmikitillä varmaan olis jo ihan maukas peli.

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja kalasoppa Näytä viesti
                                    Tämähän vaikuttaa suorastaan lupaavalta...

                                    Ymmrränkö oikein alla olevasta lainauksesta kohdasta 3.8, että alkuperäistä ajoneuvoa voi käyttää vertailuajoneuvona ja tehoa lisätä painorajoissa pelkällä tehonmittaustodistuksella?


                                    Pohdiskelinkin tätä jo aiemmin, mutta nyt alkaa leimaamisen hetki lähestyä...

                                    Onko jollain kokemusta/vahvistusta, että muutettua ajoneuvoa voi tosiaan käyttää vertailuajoneuvona?

                                    Itselläni tämä tarkoittaisi, että B6 1.8t 140kW saa työntää 221kW ilman mitään muutoksia, koska tehopainosuhde pysyy samassa haarukassa 15-7 kg/kW

                                    Comment


                                      Ampukaa, jos muistan väärin, mutta alle 20% muutokset ei tarvi vertailua. Sen yli pitää verrata tehokkaampaan. Näin ollen B6 tarvisi kai ässän alustan ja jarrut nyt ainakin. Ei ihan älyttömän kuuloinen homma sekään.


                                      edit. Ettei tarvi arvailla.

                                      Alkuperäinen kirjoittaja Määräys 15 (32) TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019
                                      Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
                                      Viimeksi muokannut arto s; 3.8.2021, 12:27.

                                      Comment


                                        Tämä 20% on se selkein kohta, mutta missään kohtaa määräystä ei kuitenkaan sanota, että vertailumallin pitäisi olla mallisarjan tehokkain. Siksi kiinnostaisi kovasti mikä on käytännön linjaus konttorilla, koska määräyksen laatija on jättänyt asian avoimeksi.

                                        Comment


                                          Ei kai sen tarvikaan. Käsittääkseni aina on voinut verrata muuhunkin kuin tehokkaimpaan.

                                          Comment


                                            Kävin tänään onnistuneesti muutoskatsastuksessa ja laitanpa tänne jakoon yhden esimerkin vastaavuusvertailusta muutetun ja vertailuajoneuvon välillä. Katsastajan mukaan vertailu oli selkeä.

                                            Lähteenä ihan 7zap ja sieltä käsin numeroiden poiminta Exceliin. Sanoin myös avoimesti katsastajalle, että tein vertailun itse vapaasti saatavilla olevien tuoterakenteiden perusteella.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              Tosi hyvä idea tollainen tehdä. Melkein vois ottaa ideasta kans kopin ja liikkua konttorille pikkuhiljaa

                                              Comment


                                              • Tuliko tuohon coolerin vaihtamiseen jotain helpotusta, vai vaaditaanko vieläkin VTT testit? En löytänyt siitä mainintaa tuosta finlexin tekstistä.

                                                Comment


                                                  Ei vaadita, mikäli auto on ennen syyskuuta 2009 käyttöönotettu.

                                                  Comment


                                                  • Tarvitseeko muutos katsastaa, vai puuttuvatko ollenkaan asiaan?

                                                    Comment


                                                      Riippunee. Huomaamaton asennus voi mennä ohi, mutta kai se moottorin muutokseksi luetaan. Jos siitä muutoskatsastuksella selviää, ja mhdollisella penkkilapulla, en jättäisi tekemättäkään. Näin ei jää kenelläkään nokan koputtamista, jos vaikka mitä sattuu.

                                                      Comment


                                                      • Onnistuuko C6 koppaisen A6:sen (3.0t) vertailu S6 kanssa? Tietääkö kukaan jo etukäteen, että paljonko esim. jarruissa tai pyörientuennassa on eroja?

                                                        Suunnitelmissa olisi mm. päivitellä auto käymään viinalla ja tehotavoitteet olisi n.500hv tietämillä. Auto käyttöönotettu 2009 alkuvuodesta, joten tämän osalta pitäsi olla ihan tehtävissä.

                                                        Comment


                                                          Ässä käy aina ku se on samaa rivimallisarjaa. Ei tossa välttämättä kannata edes verrata ässään, riittää todennäköisesti omaki auto vertailuun. Jonku 3.0"t"fsi avantin omapaino on 1865kg, joka meinaa 213kw vakotehoilla et on 8.75kg/kw tehopainosuhde ja se saa pienentyä 5kg/kw. 5kg/kw tohon saisi 373kw sellaisenaan.

                                                          Comment


                                                          • Kuulostaa todella hyvältä.

                                                            Tosiaan Trafin määräyksessä (TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019) lukee seuraavanlaisesti:
                                                            3.8 Moottori ja pakoputkisto
                                                            3.8.1 Moottorin vaihto ja muuttaminen
                                                            Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.

                                                            Moottorin vaihtaminen edellä tarkoitettua tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin
                                                            tehon kasvattaminen edellä mainittua enemmän on sallittua, seuraavin edellytyksin:
                                                            1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää;
                                                            2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;
                                                            Määräys
                                                            16 (32)
                                                            TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019
                                                            3) jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on
                                                            muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus.
                                                            Jos ajoneuvoon on asennettu ahdin, ei tehonmittaustodistusta hyväksytä, jos sen
                                                            mukaan ahtimen asentaminen on lisännyt tehoa enintään 20 prosenttia. Asennettaessa tiettyyn moottoriin tarkoitettu tehdasvalmisteinen muutossarja, katsotaan muutossarjan valmistajan antama todistus maksimitehosta riittäväksi selvitykseksi,
                                                            vaikka sen mukaan tehon lisäys olisi 20 prosenttia tai vähemmän. Tapauksissa, joissa
                                                            muutossarjan valmistaja ei ole yleisesti tunnettu kaupallinen valmistaja tai muissa
                                                            epäselvissä tapauksissa katsastajalle on esitettävä tehomittaustodistus.

                                                            Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
                                                            omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
                                                            raja-arvoja:
                                                            1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä
                                                            muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
                                                            2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
                                                            3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
                                                            4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
                                                            5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.
                                                            Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyppihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa
                                                            tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan
                                                            DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-
                                                            kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

                                                            Sylinterinkannen vaihtamisen toisenlaiseen katsotaan kasvattavan moottoritehoa iskutilavuuksien suhteessa sen moottorin tehoon, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

                                                            Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 prosenttia,
                                                            taikka jos bensiinikäyttöinen ajoneuvo muutetaan käyttämään pääosin etanolista
                                                            koostuvaa polttoainetta tai neste-, maa- tai puukaasua.
                                                            Viimeksi muokannut Inky; 29.12.2021, 07:54.

                                                            Comment


                                                              Toki kannattaa aina hyväs henges käydä konttorilla kysymässä asiasta, ettei sitten tuu yllärii jälkeenpäin. Itsekin muutaman kerran kävin asioista kyselemässä ku omaa harrastetta meinasin muutoskatsastaa. Tein vähän vastaavanlaisen vertailulistan/osalistan mikä aiemmin oli nimimerkki kalasoppa esittänyt + vaadittavat muut dokumentit ja ainaki tämä konttori oli tyytyväinen siihen. Yleensä parempi että on vaikka ylimääräistä tietoa/papereita mukana kuin vähemmän. Omaan b5een olisi saannut 323kw papereille, mut ei herunnut ku 290kw tehoa, niin joutu tyytyy alitehoiseen konttorilappuun. Mut oli ainaki rehellisesti kaikki mikä irtos sillo :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X