Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 2.2T Virityskysymyksiä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nimim. Ahdot karkaa
    Tuli tutkittua lisää ja kävi ilmi, että nokat on säädetty rajusti liika myöhäiselle. Liekö vaikuttaa?
    Hukkaportista löytyi myös joku viritysjousi, ilmeisesti 034 motorsportin 1.2 bar jousi mitä vanhoja auton mukana tulleita kuitteja tutkin.

    Mutta mistä ne ahtopaineet karkaa ja mihin? Olis kiva nähä ahtokäyrä. Yleensä ottaenhan, mitä isommilla ahdoilla pelataan sitä pienemällä portilla pärjää ja vice versa.
    Vähän huonosti kirjotin, ahdot ei siis karkaa mihinkään vaan ahtojen ohjaus. Paine karkaa imusarjassa liian suureksi. Tekee yli 2 kiloa painetta, vaikka ohjaus on pelkällä jousella.
    Pitää ajoittaa nokat kohdalleen, vaihtaa jousi alkuperäiseen tohon Audin omaan porttiin ja käydä penkissä.
    Jos noilla toimenpiteillä ei ongelma ratkea, niin sitten jää portti pieneksi kuten Rami tossa jo kirjottikin.

    Comment


      Heräämiseen se ainakin auttaa.

      Comment


        Mikä mahtaa olla Urs6 2.2t vakio putken halkaisija? Muistaakseni se on 2 tuumaa mutta en turhaan viitsisi hilppeitä ostaa ja todeta että ne ovat vääränkokoisia ennenkö autolle pääsen mittaamaan. Ja en viitsisi eessun taas ajella mittaamaan ja sitten tulla kaupunkiin takasin ostamaan. Enkä löydä googlettamalla järkevää inffoa

        Comment


          Edellinen kysymys on turha koska tulin siihen tulokseen, että koko putki tehdään vain uusiks ja isommaks. Seuraava kysymys kuuluukin. Millä olette ohittaneet 4A0 803 163 palasen eli cross member for floor. Onko tällä auton jäykkyyden kanssa mitään tekemistä vai voiko tuon palasen ottaa edestä pois kokonaan?

          Comment


          • onko itä-suomessa osaavia paikkoja tuon 5 koneen painotukseen ? ite asustelen täällä Kuopion ja Joensuun välimaastossa ja ei oikein kiinnostaisi etelä suomeen rojuja lähettää painotukseen... siellä käsiittäkseni ainakin Lensun pajalla pitäs tasapainotuksen kyllä onnistuva.koneeseen tulossa uudet kanget yms ja hy35 hyrräksi niin varmaan kuitenkin olisi se kellari painottaa vaikkakin ei ole tarkoitus tehä mitään yläkierros vehettä

            Comment


            • Vitoskoneen tasapainotus taitaa olla taitolaji. Itse aikanaan sen teetin ja taisi ruhtinaalliset kaksi, tai kolme firmaa löytyä, joita suositeltiin siihen. Itse taisin käyttää racers placessa..

              Comment


              • Racers place ei tasapainotuksia enää tee. Kone on Lensulla.
                Viimeksi muokannut Killeri; 28.8.2020, 22:59. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                Comment


                  Jos ei kaveria kiinnosta lähettää osia asiansa osaavaan paikkaan niin lienee ihan sama :)

                  Comment


                  • niin on :) lähinnä ennemmin hakusessa oli paikka jonne osat olisi itse voinut viedä kampiakselit yms. etteivät joudu välikäsien kanssa huonolle kohtelulle matkalla, mut mitäpä niitä lähettelemään kuten porkkis jo sanoikin, joten pyydän anteeksi että edes kysyin neuvvoa täältä, tekee vain tuo vajaa 500km matkaa ja 3-vuorotyö mahdottomaksi itsellä sinne viedä.
                    Viimeksi muokannut Killeri; 31.8.2020, 10:31. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                    Comment


                      Asiaa sivuten. Itse joskus lähetin puulaatikossa kaikki lelut sisällä kiinnitettynä. Hienosti tulivat samassa järjestyksessä takaisin ja laatikkokin ehjänä.

                      Comment


                        Löytyykös tältä foorumilta tai edes suomesta jotain Gurua, joka on tuohon 2,5 kiisseli lohkoon rakentanut niin sanotun stroukatun AAN koneen?
                        Tuli tuommoinen kone hommattua tuossa kesän alkuun ja seuraavaan 3 vuoden tavoitteena olisi siitä rakentaa vähän enemmän löylyä ottava setuppi.
                        En ole tuohon asiaan perehtynyt vielä ollenkaan, enkä ole koneita ennen kasannut. Enkä sitä lähde kyllä itse kokeilemaan kalliilla osilla tehdä.
                        Ja jos on tavoitteena tuommoinen 600-700hp niin kumpi on taloudellisesti järkevämpi rakentaa alkuperäinen vai tuo diisseli.
                        Käsittääkseni tuo alkuperäinen lohko kuitenkin vielä nuo tehot kestää.

                        Comment


                        • Ei se lohko sen vahvempi ole. Herää hieman herkemmin kun on lähes 15% enemmän tilavuutta. Ihan mutulla tälläsen koneen kasaamalla ei myöskään kierrättää kannata, koska iskun pituus on pidempi.

                          Itse tekisin bensalohkosta ja lyhyellä iskulla 600hp setupin jos sitä meinaa rääkätä. Jos tuleekin 100% kadulle niin tilavuus on tärkeempi kuin korkealle kierrättäminen, tällöin dieselin lohkosta kone.

                          Comment


                            Ei se iskunpituus estä kierrättämistä, kun vaan osat on muuten oikein mitoitettu lujuuden ja massojen suhteen. Kansi vaatii jyrsimistä, jos pitempi-iskuisen haluaa saada kiertämään, muuten loppuu ilma kesken ylärekisterissä.

                            Comment


                              Onko noita kiisseli lohkoja kukaan suomessa harrastanut vai onko aina vaan porattu 2.2 vähän isommaksi?

                              Comment


                                https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...%A4-20vt-bensa

                                Ootko tämän jo lueskellu?

                                Comment


                                  https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...bensa?t=138693
                                  Tuossakin asiaa.

                                  Comment


                                    Mitä haluat tietää?

                                    Comment


                                      Käytännössä onko taloudellisesti kumpi järkevämpi tehdä? Kuitenkin ensimmäinen moottori kyseessä mitä ajattelin lähteä rakentamaan niin en sitä vituilleen millään haluaisi tehdä.

                                      Mulla on joku 2.5 tdi moottori hommattuna. Ei mitään käryä mistä se on ku ostin sen koska halvalla sain.

                                      Mutta lähinnä tuo kun kiisselistä tehdään E85 niin onko liian iso projekti vai meneekö se ihan muutamalla modauksella?

                                      Noita juttuja selailin hieman läpi ja semmosen käsityksen sain, että ei se ihan niin yksinkertainen ole kun että kanget, männät ja hanaa.

                                      Ja jos tuota 2.5 lohkoa lähtee työstämään niin kuinka hyvin siihen löytyy vielä osia? Onko vain tiedettävä mitä haetaan vai löytyykö siihen sopivaa palikkaa eri sivuilta?

                                      AAN koneeseen kuitenkin löytyy vahvemmat kanget kohtuu vaivattomasti yms.

                                      edit: Tehotaso tavoitteet tulee olemaan about 600-700 välillä mutta kone yritetään kasata kestämään se 800-1000

                                      Comment


                                        Ensinnäkin tarvitset bensamoottorin kannen. Suosittelen hankkimaan 7A-kannen, joka on suuremmalla todennäköisyydellä ehjä kuin turbon kansi (AAN/ABY jne). Kansi kannattaa aivan ensimmäisenä käyttää koeponnistettavana, ettei turhaan lähdetä rakentamaan moottoria rikkinäisestä kannesta. Näistä saattaa löytyä syöpymiä tai halkeamia esim. vesitilasta venttiilijousen alalautasen alle niiden normaaleiden, sinällään vaarattomampien palotilan halkeamien ohella. 7A-kansi pitää, tai ainakin kannattaa varustaa sitten AAN-vesioksalla ja tarpeen mukaan etupään hall-anturin telineen koneistuksella. Tämän lisäksi kannenpultin reiät pitää porata isommaksi. Dieselissä kun on 12mm kannenpultit AAN:n 11mm pulttien sijaan.

                                        Tämän lisäksi kantta tai lohkoa pitää muokata, kun yksi vesi- tai öljynpaluureikä (en muista nyt ulkoa kumpi se on) jää kannessa tyhjän päälle. Se kumpaa muokkaa riippuu siitä, kumman moottorin kannentiivistettä käytät. Toiseen, lohkon nurkassa olevaan ylimääräiseen öljynpaluureikään kannattaa lyödä tulppa, käytettiinpä kumpaa tiivistettä tahansa.

                                        144mm kiertokangen sijaan dieselin lohkossa käytetään pidempää, 159mm kankea. Puristuskorkeus männälle pitää olla luokkaa 29,8mm, mutta tämä pitää toki varmistaa lohkosta ja siihen vaikuttaa jälleen se, mitä kannentiivistettä käytetään. AAN kannentiiviste on n. 1,57mm, kun taas dieselin tiivisteitä on eri paksuisia.

                                        Lohkon sylinterien helmaan pitää tehdä kolo kiertokangelle. Kolo viistemäinen ja luokkaa 5-6mm halkaisijasuunnassa ja n. 20mm sylinterin akselin suunnassa.

                                        Dieselin lohkossa ei ole paikkaa takavesinipalle, eli semmoinen pitää sinne koneistaa, mikäli sitä haluaa käyttää lämppärin kennolle normaaliin tapaan. Dieselin lohkossa ei myöskään ole esim. AAN-jakohihnan kiristimen reikiä ja yksi öljypumpun pulteista on M6 sijaan M8. Ainakin osassa dieseleitä paikka triggerikehälle löytyy kampiakselin viimeisestä punnuksesta ja anturille on paikka lohkon kyljessä. Tähän on näppärä rakennella haluamansa triggeri, ellei halua välttämättä käyttää muuten ihan näppärää "Lupon" 60-2 takastefatriggeriä. Dieselin kampiakselin päässä on eri kokoinen dampperikoonnan kiila, eli "tommispilletti" ei ainakaan AAN-kiilalla taida sopia paikoilleen. Dampperin pultin kierre alkaa muistaakseni vähän syvemmältä.

                                        Tässä nyt ne asiat, mitkä alkuun tulee mieleen. Varmasti oli muutakin, mutta ei nyt heti äkkiseltään muista.

                                        Jos nyt näin suoraan sanotaan, niin en ehkä itse lähtisi tuollaista ensimmäiseksi moottoriksi rakentamaan, mutta eipä se nyt sinällään mahdoton tehtävä ole. Näiden kahden moottorin osan (lohko ja kansi) yhdistämisessä kun pitää vähän olla hereillä ja tajuta eroavaisuudet ja niiden vaikutukset. Huomattavan paljon helpompi homma on ostaa siihen AAN-moottoriin kiertokanget ja ehkä jotkut männätkin ja niiden asennuksen yhteydessä rakentaa moottori muilta osin uudelleen vakio-osilla.

                                        Viimeksi muokannut kenax; 10.9.2020, 20:55.

                                        Comment


                                          Tattis kattavasta inffosta. Voisin kuitenkin säästää tuon diisseli lohkon ja rakentaa ensimmäiseksi tuon AAN koneen. Ja tämän kokemuksella sitten alkaa todella pitkällä aika välillä sitten oman mielenkiinnon takia tuota diisseliä väsäillä. Tai riippuu tietenkin jos joku foorumilainen tuon moottorin haluaa lunastaa niin kyllähän se siitä sitten joutaa.

                                          Comment


                                            Tässä AAN:ää ehostuksen jälkeen takaisin kasaillessa ja kampiakselin 28v vanhoja orkkis pultteja kiinni kirraillessa heräsi ajatus, että pitäiskö kuitenkin investoida ARP pultteihin 200€? Minun fiilis on että orkkis pulteilla on tainnut moni muukin kasailla ja hyvin on kestäny? Pahimmassa/parhaassa tapauksessa moottoria on tarkoitus laulattaa johonkin 7-800Nm tienoille ja vähän korkeammilla kierroksilla.

                                            Comment


                                            • Eikös kampuran pultit ole venyviä, eli kertakäyttöisiä joka tapauksessa? Eli uudet pultit. Kyllä ne orkkikset kestää kierrätyksen, mutteivat uudelleen avaamista käsittääkseni? ARPpien ero on sitten siinä, että ne saa aukoa niin monta kertaa kuin tahtoo.

                                              Comment


                                                Kaikki pultit venyvät kiristettäessä. Kysymys on siitä, kiristetäänkö ne myötörajasta kuinka kauas. Myötörajan yli vedetty ei enää palaudu muotoonsa, eikä siten hoida enää hommaansa.

                                                Comment


                                                  Kiitos kommenteista, kyllähän nuo vaihtaa siis täytyy. Nuohan on M10 kokoa ja 65Nm kiristysmomentti, eli ei ne varmaan ihan pilalle veny tuossa. Mulla ollut apuna se netistä löytyvä tehtaan service manual AAN, jossa kaikkien välysten toleranssit, kiristysmomentit yms mainittu. Siinä on mielestäni ollut hyvin mainittu kaikkea oleellista, jopa se jos joku pultti pitää vaihtaa uuteen mutta noissa kampuran pulteissa ei näytä vaihtopakkoa olevan. Taidan hakea orkkis koodilla N90130001 uudet pultit, eiköhän ne tämän viritysasteen kestä.

                                                  Comment


                                                    Elring pulttu satsi maksaa sen 14e. Onko alkuperäislaatuinen, vai käydäkkö marmorilta?

                                                    Comment


                                                      Nii eihän nuo ole kuin perus 10.9 pultteja. Ei siis mitään marmoritiskin extrahuippua.

                                                      Comment


                                                      • Onkos kuinka moni tilannut Speed Autolta audin 5sylinterisiin runkolaakereita? Ite tilasin taannoin S4seen sieltä runkolaakerit, jotka ovat kiinteillä päittäislaakereilla. Omassa on erilliset paikallaan, pitäisi varmaan olla mahdollisuus laittaa kiinteillä myös koska urat on? No, pikaisella koestuksella laakeri ei mene lohkossa pohjaan asti. Aivan kuin laakerissa olisi liian iso halkaisija. Kyseesähän on AAN moottori, vm92.

                                                        Comment


                                                          Omasta tilauksesta on kyllä aikaa, mutta se paketti meni paikalleen kyllä.

                                                          Oletko kysynyt myyjältä, onko varmasti oikea sarja?

                                                          Comment


                                                          • En ole ollut vielä yhteydessä, mutta sarjanumeroiden perusteella laakereitten pitäisi olla oikeat/sopivat. Muita laakereita en kokeillu vielä, pelkästään vaan tuota kiinteätä laakeria. Paikallisesta kivijalkaliikkeestä kyselin näistä laakereista, Speed Autoteilen myymät laakerit on koodilla H941/6, ja paikallisesta saa H981/6, näillä ei ole mitään eroa kuitenkaan, tuotekoodi on vain vaihtunut. Hinnassakin oli melko ero, paikallisessa 45€ sarja, Speedilla 121€ :O.. Paketin kyljessä on numerosarja näille Speedin laakereille 87 461 600
                                                            Viimeksi muokannut Juuger4S; 11.3.2021, 18:39.

                                                            Comment


                                                              Noiden kiinteiden päittäislaakereiden kanssa oli joskus jotain ongelmaepidemiaa. Yhden tarinan mukaan ne oli tarkoitettu teollisuusmoottoreihin, joissa ei ole kytkintä kuten autonmoottoreissa. Ja sen takia niitä päittäislaakereita hajosi melko pienillä kilometreillä. Mikähän mahtaa olla tarina ja tilanne nykyään?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X