Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

High Power - tuunaajat älkää vaivautuko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kesto riippunee käytöstä melko vahvasti. Mihin käyttöön pannu on tulossa? Mailille, vartille, radalle..?

    Comment


      Jonkin verran rata käyttöä. Muuten kadulle. Täys veristä kisa autoo siitä ei tulla tekemään koska se pitäisi välillä ajossakin olla.

      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja Skull_Eye Näytä viesti
        Seuraava moottori setuppi tulisi itselle varmaankin olemaan 2.5 tdi lohkosta stroukattu AAN. Mikä on "järkevä" teho lukema mitä lähtee hakemaan, jotta edes jotkus paikat kestäisi jonkun aikaa? Ajattelin tuon 6 lovisen manuaalin pitää. Mistä pitäisi Ursiin hakea vahvennettuja vetareita? Mikä turbo olisi hinta/laatu suhteeltaan paras/hyvä. Itsellä ajatus noin 700 heposen tehoista mutta mitään ei ole kiveen hakattu tässä kohtaa. Lohko ja kytkin on hommattu.
        Ei vetareille tarvitse tehdä mitään. Yli tonnin tehoillakin on vakiovetareilla vedetty.

        700hp pääset esim. BorgWarner S300SX tai Holset SX40

        Comment


          Hyvä kuulla, että vetarit kestää. Yks huolenaihe vähemmän.

          Tuo BorgWarner näyttää mielenkiintoiselta. Tarvii vaan tutustua tuohon pakopuolen koon valintaan. Näistä olen vielä täysin pihalla mihin vaikuttaa ja minkä kokoista mille moottorille.

          Mutta netti on pullollaan ohjeita tarvii alkaa lueskelemaan ja ihmettelemään.

          Mitäs mieltä raati on riittääkö 1kpl 3" putkea yhdellä vaimentimella kuinka pitkälle ennenkö pakopaine nousee liialliseksi?

          Comment


            kalsket Rapeesta oli joskus joku noin 700 hp penkkilappu, jossa tejokäyrä oli kuin viivottimella vedetty. En nyt toki muista, mistä kohtaa kierrosaluetta se alkoi. Että kai siitäkin ihan käytettävän saa. Kestänee vielä nipussakin kohtuudella.

            Comment


              3" putkistolla en yli 400-500 hevosta lähtisi hakemaan, vaikka sen voi sieltä saada aikaiseksi. Mulla aikanaan tulppasi 4" DP:n jälkeen läpivirtaava 3" ränni jossain reilussa viidessä sadassa täys seinän, eikä mikään enää auttanut. Putkistosta mitattiin silloin muistaakseni puolen barin vastapaine ja se riitti.

              Tuotahan voi kiertää laittamalla DP:n jälkeen cut-out.

              Comment


              • Mistä olette löytänyt 3.5" tai 4" putkikoon katalysaattoreita?
                Mulla on yksi 3.5" katti tallissa, 200cell eikä sisällä e-koodia.
                V-koneeseen tarvitsee kaksi kattia enkä haluaisi 3" katilla ahdistaa menoa. Hinta ehkä yleensä aika sama on se sitten 3" tai 3.5" joten senkin takia suoraan isompaa.
                Nyt vaan jostain syystä en googlella löydä 3.5" katteja.

                Comment


                  Yleensä katin halkaisia on reippaasti isompi kuin 3". Katkaisee vaan kartiot sopivasta kohtaa niin saa isomman katin :)

                  Comment


                  • Kuinka on arvon rakentajat toteuttanut bensatankilta lähdöt kerääjälle?
                    Oman projektin lähtöja mittailin, ovat sisältä 5,75mm ja ulko 7,8mm. Aika pientä, mutta riittääkö virtaus kun ajetaan vaan välisäiliöön?
                    Säiliössä on 2x DW300 (noin 300l/h/pumppu) pumppua jotka sitten tuottavat paineen ja koneelle mennään 1/2" putkella. Koneessa 8x 1300cc suutinta. Kerääjänä nuken säiliö, joten sinne ei montaa litraa mahdu(3 litraa - pumput).
                    Katselin että tankin sisäiseltä pumpulta ei isompaa lähde, joten pitäisi sinne asti rakentaa jotain. Eipä toi pumpun lähtökään tuota isompi ole. Isommalla letkulla myös ongelma että se ei oikein fiksusti tuolta penkin alta mahdu pois. Jo toi alkuperäinen letku on hieman puristuksissa.


                    Click image for larger version  Name:	20200715_163204.jpg Views:	0 Size:	108,9 Kt ID:	1894002 Click image for larger version  Name:	20200715_163145.jpg Views:	0 Size:	85,4 Kt ID:	1894003

                    Melko helppo olisi tästä 20-30cm mennä 8mm E85 sopivalla letkulla ja auton alla vaihtaa 1/2" jolla kerääjälle, mutta onko kellään kokemusta riittääkö tässä virtaus? Kaikista helpoin tietty olisi vetää suoraan 8mm letkulla kerääjälle asti... Etäisyyttä 1-2m, mitä tuonne auton takanurkkaan nyt saattaa vetoa tulla.

                    Mikko, tuo katti kikkahan on fiksu, miksi en tajunnut. Lähes kaikkihan noista on 4" kennolla...

                    Comment


                    • Tuskinpa tulee 8mm syötöllä ongelmaa, kun tuskin tarkoitus ajaa esim 5km:n täyskaasuvetoja?

                      Kuitenkin siirtopumppu pumppaa koko ajan, joten säiliö alkaa hupenemaan vasta kun oikeasti suuttimista koneeseen menevä polttoaineen määrä on suurempi kuin siirtopumpun kapasiteetti.

                      Voihan sen kokeilla, mittaa paljonko siitä 8mm letkusta tulee esim minuutissa bensakanisteriin.

                      Comment


                      • Ja paluulinja kiskolta nuken pönttöön, niin luulis tavaran riittävän. Tälleen mulla toteutettu S2coupessa:
                        Toinen noista tankilta tulevista on bensapumpulta ja toinen on välisäiliön ylivuoto
                        Attached Files

                        Comment


                        • Aivan, unohdin tarkentaa, eli bensanpaluu välisäiliöön luonnollisesti. Joskus nähnyt myös väärin letkutettuja, silloin saa siirtopumpussa olla virtausta, jotta ehtii syöttämään :)
                          Viimeksi muokannut Killeri; 16.7.2020, 14:47. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                          Comment


                          • Vastaavaan tulokseen tulin itsekkin. Lähes AN6 kokoahan toi on ja netistä löytyi ihan fiksun oloinen kirjoitus:
                            https://ipgparts.com/blog/fuel-line-...ize-do-i-need/
                            Tuossa kuitenkin ajetaan suoraan kiskoon jolloin paineella on merkitystä.
                            https://premierwd.com/fuel-system-kn...ted-by-fuelab/
                            Kiskoilta paluu tietty Nukelle. Tulipas nostalginen fiilis coupen peräkontista, mutta juu vastaavasti ajatus laittaa. Löytyy vielä 2 filtteriä niin taidan laittaa toisen tankin ja kerääjän väliin ja toisen kerääjän ja kiskojen väliin.

                            Ja tosiaan mitään 5km täyskaasuvetoja ei tule kokeiltua, tuntuu jo 2km olevan keston kannalta liikaa omille vehkeille :)

                            EDIT: Hommaa saisi vielä ehkä vähän parennettua jos rakentaisi nuken sisäiset pumput pwm ohjaukselle. Täytyypä harkita ohjausta...

                            Comment


                              Coupen orkkiskehtoon tipahtaa aika helpolla walbron hellcatti, se jaksaa tuupata 8mm letkustakin aika reippaasti tavaraa kerääjälle. Toisaalta kun kaks sellasta hellvattia riittää nyt jo sit melkein minkälaiseen kokoonpanoon vaan, niin kysyisin semmosenkin kysymyksen että miks pitää ylipäätään olla kerääjä? Painesyötöthän voi viedä siitä pumpun kannesta läpi jollain sopivilla an-bulkheadeilla ja siitä sit vaa sillee.

                              Comment


                                Onko kukaan mitannu sen polttoaineen lämpöä joka pumppaa eestaas kerääjän ja tukin välissä? Siinä mielessä toi Terhon ajatus vois olla fiksumpikin kun lämpökuorma jakautuu koko tankille. Toki pwm pienentää hieman sitä pumppauslämpöä joten ihan ajatuksia heittelen kun optimointiahan tässä haetaan.

                                Comment


                                • Vaihtuuhan siellä kerääjässäkin se polttoaine aika tiuhaan, kun siirtopumppu kierrättää taas tankin kautta jatkuvasti. Kaksi 255l/h Walbroa lämmitti jatkuvalla kierrolla polttoaineen "kädenlämpöiseksi" 30L turvatankin kanssa ilman kerääjää.

                                  Comment


                                    Click image for larger version  Name:	R8 pumppusetup.jpg Views:	0 Size:	83,2 Kt ID:	1894441
                                    Sivosen R8 tehtiin tälläinen pumppusetup. Yhtenä syynä juurikin aineen kiehuminen kerääjäsäiliössä, onhan siinä myös sekin että jokainen pumppu ottaa sen 10-15A virtaa + monimutkaisempi johdotus sekä letkutus. Harjusen Henkan ja Aholan Mikon kanssa tota pähkittiin, olisko se ollut nyt sitte peräti niin että ite muistin takaraivosta semmosen homman että olin nähnyt jossain mainosvideon noista Holleyn hydramateista. Oli vaikuttavan näköistä touhua joten päädyttiin sellaista sitten kokeilemaan, lopulta aika isollakin riskillä. Tuossa on siis alimmaisena 2kpl tuollaisia pitkulaisia hydramatteja, jotka samalla toimivat pumppujen esisuodattimina. Kyseisessä hydamat-mallissa suoraan tuollaiseen walbroon sopiva liitosnippa. Niiden päällä 2kpl Walbro Hellcatteja, niiden päällä Aeroflow Y-haara josta ulostulo AN10. Y-haara yhtäältä tukee pumppuja ja toisaalta mahdollistaa syötön yhtä linjaa pitkin koneelle. Se pysyy kannessa paikallaan läpivientiliittimen kierteen avulla ja lisäksi siellä takana mikä ei nyt näy, on sellainen palikka johon on vielä ruuvattuna ettei pääse pyörähtämään. Siinä vieressä toi pyörötanko on oikeasti putki, joka toimii yhtäältä pumppujen kannattimena ja toisaalta tankkauslinjana. Tuolla saadaan sitten tankki imettyä ~tyhjäksi tarvittaessa myös. Kannen päädyissä on myös AN-10 kokoiset kierteet, joihin laitettiin liittimet bensanpaluuta ja tankkauksen huohotuslinjaa varten. Noi 2 hassunnäköstä rinkulaa on sähkökytkentöjen läpiviennit. Siihen tuli joku autosport jotain jotain liitin.

                                    Hydramatti on tuntunut pelaavan aika hyvin, ottaen huomioon että noin paljon on vielä tyhjää pinta-alaa tankin pohjassa ja kyseessä kuitenkin kaiketi Suomen eniten sivuttaisgeetä tuottava kilpa-auto. Linjasto jatkuu tuosta tankilta siten, että AN10 menee koneen viereen, siitä jako kahteen AN8 jotka menee tukkien päähän, tukkien toisessa päässä jälleen 2kpl AN8 linjoja jotka menee Turbosmartin painesäätimelle ja sieltä sitten AN10 paluu tankille. Letkut ja liittimet kaikki Aeroflow Kryptalon kevlarpunosteista.

                                    Comment


                                      Tostahan kantsis tehdä myytävä paketti. Ei tarttis miettiä loppuuko syötto, IKINÄ, poislukien top fuelit tietenkin.

                                      Comment


                                        Joo mikäs siinä, on vaan jengillä aina erilainen tankki. Toisilla valmistajan x turvatankki, toisilla valmistajan y, sitte on vakiotankkia jos jonkinnäköistä. Korkeutta tulee tolle kamppeelle jonkun verran tuosta y-haarasta johtuen, sen takia toi kansi on tuollainen korotettu. "Saahan niitä erilaisia Y-haaroja", miettii alan harrastaja. No kyllä kait, mutta mistä sellainen valmis tuote jossa on 100% toimivat ja pitävät AN-kierteet joka sakarassa, pintakäsittely kestää viinan jne. Noita jos lähtee teettämällä teettämään niin hinta on jotain muuta kuin 65e. Toki jos ihmiset haluaa jonkun kimppatilaushomman tms. väsätä niin mikäettei. katotaan speksit ja mitat ja asiat niin ehkä sitte saa jonkun järkevän hinnan aikaiseksi.

                                        Comment


                                        • Löytyisikö täältä tietoa välijäähdyttimistä:

                                          Tarve päivittää S2 välijäähdytin parempaan ja törmäyspalkki on lähdössä siis päivityksen yhteydessä pois.
                                          Imusarja pysyy vakiona eli ahtoputkien lähdöt täytyisi olla samassa päässä.

                                          Koko minkä tuonne todistetusti saa mahtumaan on 600x300x76 ja muutamasta olenkin jo viestiä laittanut, mutta ovat olleet mallia bar/plate sekä rimoitus melko huonolaatuisen näköistä.
                                          Käynyt mielessä jos ostaisi 2kpl n.600x150x76 jäähdytin ja sijoittaisi ne päällekkäin. Puskuriin tulossa kilvenkohtaan lisäreikää jotta saadaan ilmaa virtaamaan.

                                          Kysymyksiä kaksi:
                                          1. kellään suositella laadukasta välijäähyä about 600x300x76 mitoilla joissa lähdöt samassa päässä?
                                          2. onko kahden välijäähdyttimen asennus "sarjaan" millään muotoa järkevää vai tuleeko tässä vastaan jo painehäviöitä tms. kun ahto"linjan" koko vaihtelee (ahtoputki, ic, lyhyt putki, ic, ahtoputki, imusarja)

                                          Teholuokat missä pyöritään n.500hp-600hp.
                                          Vakio välijäähy kävi tehottomaksi jo 1.1 paineilla.

                                          Comment



                                          • Onko miten kokemuksia masterpower r545-2 ahtimesta kanget vaihdetun aan koneen perässä ja miten vertautuu hx35 superiin?
                                            Tuo välijäähdytin myös itsellä ostoslistalla samaan autoon turbon lisäksi, maksimi koko noin 600x300x80, ostaakko joku valmis päätyinen jostain verkkokaupasta peläten että sama löytyy bilteman hyllystä vai onko ehdottaa jotain hyväksi testattua laadukasta?

                                            Comment


                                              Mulla on ollut tuollainen Masteri S2:ssa ja tykkäsin. Noin 500hp ahdin ja herää kivasti. Mulla ei ole kokemusta hx35 superista, mutta hyväksi sitäkin on kehuttu. Se Bilteman kenno on oikeasti ihan hyvä.

                                              Comment


                                                marteliuksen myymä Boost products cooleri toimi ainakin omassa autossa hyvin. Ei ollut edes älyttömän iso, mutta silti lämmöt pysyivät hyvin kurissa. Valettua sisärivoitettua kennoa

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                                  Click image for larger version Name:	R8 pumppusetup.jpg Views:	0 Size:	83,2 Kt ID:	1894441

                                                  Olikos tästä lopputuotteesta ihan valokuvia? Kiinnostaisi nähdä, minkä näköinen siitä tuli valmiina!

                                                  Comment


                                                  • En muista kirjoittelinko jo tästä joskus, mutta pohdinpa uudelleen:
                                                    Harmittavan vähän ilmansuodatinvalmistajat jakavat tietoa miten filtterit virtaa. Onko joku löytänyt taulukoita/testejä tms. yleismalleista?

                                                    Omassa projektissa ainoa paikka mihin suodattimet mahtuu on kansien päälle/koneen ympärille. Eli ympäristö on enemmänkin haastava, on lämpöä ja tilan ahtautta. Siksi etsin koteloituja suodattimia.
                                                    Suurin osa vaan näyttää aika "tuning", eli kiiltoa ei niinkään virtausta.
                                                    K&N valmistaa "Orion" jolle luvataan jollain sivuilla sopivan tehokkaisiin moottoreihin, 300hp ja jossain "Jopa 500hp". Olisi hienoa kun löytyisi kuvaaja painehäviö / virtaus tyylisesti!
                                                    BMC:ltä löytyy "Ota"(?), ovaali koteloitu filtteri. Tästä vain mainostetaan että tehokkaisiin peleihin. Jos K&N:llä tehokas on 300hp niin paljonko se on BMC:llä?

                                                    Kalliita on pöntöt, K&N on reipas 200e/kpl ja BMC on jo yli 300e / pönttö. Ei viitsisi näitä 2kpl ostaa ja todeta että ei virtaa, vaan pitäisi saada suoraan hyvät!

                                                    Kun olisi aikaa niin hankkisin vihdoinkin sen 3D tulostimen ja tekisin boksit itse, sisälle isot K&N paneelit...

                                                    Onko foorumilaisilla kokemuksia koteloiduista? Paljonko ootte niiden läpi repinyt ja oletteko mitannut painehäviöitä? Tai muita ideoita miten C5 koriin mahtuu filtterit kun keula täynnä?

                                                    EDIT: Löysin K&N uutisista vuodelta 2017 julkaisun: https://www.knfilters.com/blog/orion...-intake-tract/
                                                    Tässä mainitaan että 500bhp. Täytyy siis tehdä pahvimalli, koska mittojen mukaan vaikuttaa että ei mahdu kannen ja konepellin väliin.
                                                    Viimeksi muokannut Anamonta; 5.1.2021, 16:21.

                                                    Comment



                                                      Mulla oli ensin väliaikaisena ratkaisuna bilteman isoin suodatin. Sitten kun alkoi olla suht valmista, vaihdoin sen tilalle tuon kuvan ITG:n maxogen pöntön. Sille ei luvattu +400hv virtausta, mutta kulkupuoli pysyi kyllä ihan ennallaan. Hemmetin iso tuo on, turbon pään liitos oli 3". Päädyin tuohon, koska halusin öljyttävän vaahtomuovisuodattimen, että siihen suodattimeen jäisi jotain kiinni, eikä ihan kaikki menis läpi. Jos suodatusteho yhtään huolettaa ja autossa on maffi, niin sitten kannattaa katsella AEM:n dryflow suodattimia.
                                                      Viimeksi muokannut JM; 6.1.2021, 10:31.

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja kenax Näytä viesti
                                                        Olikos tästä lopputuotteesta ihan valokuvia? Kiinnostaisi nähdä, minkä näköinen siitä tuli valmiina!
                                                        Pahoittelut, mutta ei taida olla mulla ainakaa. Oliskohan toveri Hammulla?

                                                        Tupannu oleen vähän leimallinen piirre noissa WTAC-askarteluissa, että tunnit loppuu vuorokaudesta ja päivät viikoista. Ei tuu oikein otettua kuvia ku pitää käsillä tehä jotain muuta koko ajan.

                                                        Tämmöset kuvat löysin, eka kuvassa tyhjä tankin paikka ja toka kuvassa varmaan näkyis jos olis eri kulmasta.... :)
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          Ei oo mullakaan, sillon tuli enemmän oltua kolvi kädessä. 48 tuntia päivässä kun hitsaa niin ei paljoo muuta ehdi.

                                                          Ahola tai Sami varmaan sais napsittua tarvittaessa.

                                                          Comment


                                                          • Te jotka olette vaihtaneet ahtimen/t ei vakioon niin kuinka olette tehneet öljy- ja vesiputket/letkut?
                                                            V-kone kyseessä.
                                                            Öljyputket: Audin alkuperäiset putket on RST. Paineputket tulee koneen etupäästä ja paluut on tietty öljypohjaan. Paineputkissa joustot ahtimien päässä ja paluissa puolivälissä.
                                                            Mitä näiden tilalle kannattaisi tehdä? Laiskana idea oli, että paineputket vedän koneen takaa y-haran jälkeen poikki, hitsaan AN-rosterinipat kiinni ja ahtimille AN rojulla. Paluut vähän vastaavasti.
                                                            Ongelma vaan on että AN nippoja RST:nä ei ole helppo löytää ja pelkään että onko RST nippa tiivis jos siihen vetää alumiinia kiinni?

                                                            Entä vesikierrot? Ajatus oli tehdä samaan tyyliin, mutta muistelin että putket taitaa olla alumiinia, eli näihin saisi helpommin hitsattua AN nipat.

                                                            Vai onko fiksumpi tehdä suoraan öljynsuodatinjalalta lähtien uudet öp-putket? Voiko näissä käyttää alumiinia jolloin AN nipat olisi helpompi löytää.

                                                            Tai kertokaa ihmeessä joku fiksumpi patentti. RST putki ja MM kierre? Vai jotain aivan muuta?

                                                            Ahtimissa on AN-4 öp sisään, ulos garretin perus laipalla. Eli näihin saa valmista AN adapteria.
                                                            Vesiliitynnät on M14x1,5 tai mielestäni mukana tuli AN-6 urokset.

                                                            Comment


                                                              Kiinnostuin nuista Hydramat tuotteista enemmänkin, jotta polttoaineen syötöstä saisi mahdollisimman yksinkertaisen. Mistä materiaalista tankkia kannattaa lähteä tekemään jos auto on ympärivuotisessa ajossa ja suurimmaksi osaksi E85 ajossa? Ja suunnitelmissa olisi pyöränkoteloon tehdä tankki eli muovi ei ole kaikista paras vaihtoehto tässä tapauksessa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X