Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Radio yms. asennukset / toimivat ratkaisut

Collapse
Tämä on kiinnitetty aihe.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mistähän hitosta saisi selvää, miten -03 TT:n BOSE-systeemi todella on kytketty? Siinähän ei ole faderia ollenkaan, joten ilmeisesti yksi (kaksikanavainen?) vahvistin ajaa sekä etu- että takakaiuttimia? Onko siinä joku mukasubbari jossakin?

    Taitaa olla helpointa uudestä soittimesta vetää itse piuhat kaiuttimille, ja hankkia se subbari. Nuo herätevirtaongelmat sun muut onkin edellä käsitelty...

    Comment


    • Yritin ainakin lukea koko litania läpi, mutta en löytänyt tällaisesta asiasta infoa. Kävin LMS:lla muissa asioissa ja ilmoittivat että autooni asentamani tarvike soitin antaa vikakoodia mittaristolle ja ajonestolle. Soitin on kytketty ihan asianmukaisilla adapterikaapeleilla paikalleen. Sanoivat että yhden johdon kun poikkasee vaikka tuosta adapterikaapelista niin ei pitäis enää häiritä väylää. Onkohan kenelläkään tietoa mikä johto mahtaisi olla kyseessä? Auto on B6 2002 ja aktiivisella takapäällä.

      Comment


      • Ei nyt ole ollenkaan varmaa tietoa mutta villi veikkaus että yllä mainittu K-bus johto. Samassa mustassa liitinnipussa kuin 12V syöttö. Onko sulla kyseinen johto kytkettynä siitä adapterikaapelista aina radiolle asti?

        Itsellä antoi Instruments vikakoodia 01304 - radio. "No communications".
        Jos yhtään muistan oikein niin alpinen omassa johtosarjassa tuo oli kytkemättä. Tuskinpa kovin vakavaa.

        Comment


        • audin ja muidenkin stereo & handsfree sarjoista

          http://www.siocommunications.co.uk/Forum/index.php

          Tuolla on esim. audien liitännät FAQ joka mallille.

          HF sarjan MUTE johdolle oma FAQ

          ainakin itse pikaisesti vilkaisemalla pidän hyvänä tietolähteenä.

          Comment


          • Pystyisikö joku joka omistaa TT vm 02 tai vanhempi, concert 1 ja bosella, katsomaan mikä koodaus soittimella on? Itselläni on 00017 ja jostain syystä soittimen käytyä korjauksessa faderin säätö on ilmestynyt mitä ei ennen korjausta ollut sekä vikakoodi kojelauta kajarin kytkennästä hävinnyt minkä pitäisi tulla aikaisemman omistajan johdotuksesta johtuen. Epäilen että koodaus ei välttämättä ole oikein. Kokeiltu eri koodauksia openobd.orgin ohjeen mukaan ja ainoa oli että basson sai isommalle ja vikakoodin että yhteys etukajareihin menetetty, vaikkei ollut oikeasti.
            Viimeksi muokannut LauriJT; 12.11.2009, 20:52.

            Comment


            • Saako vag-comilla koodattua "bosen" pois ja päälle ? Kyseessä Audi A4 -97 ja concert I.

              Comment


              • Kyllä saa, mutta en tiedä miten mikäkin muuttuu. Minulla ainakin bassoa tuli lisää aika reippaasti, kun näytöstä hävisi bose teksti. Laitoin silti boset takasin päälle koska alkuperäinen koodaus toimi minulla parhaiten.
                Tuossa on koodaukseen ohjeita/vaihtoehtoja.
                Viimeksi muokannut LauriJT; 18.11.2009, 20:09.

                Comment


                • Onkos kukaan kokeillut tollasta Passattiin suunniteltua subbaria A4:seen? Miten sopii?

                  http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=3214

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja SamppaN Näytä viesti
                    Blaupunktilta löytyy valmis johtosarja tuohon ongelmaan.
                    Koodilla 7607001111001
                    Löytyy tämän linkin takaa -> http://carconf.blaupunkt.com/default.asp?lang=en
                    Omani tilasin autostudion kautta.

                    Painiskelin saman ongelman kanssa vuosi sitten kun asentelin Alpinen soitinta. Vanhan Concert soittimen takaa löytyi noi samat liittimet. Autossasi on juurikin tuo "aktiivinen takapää"
                    Eli tuossa ruskeassa liittimessä menee etukajareiden piuhat,
                    kapeammassa mustassa jatkuva 12V (tuota sinivihreää "K-bus" johtoa ei muistaakseni käytetty/kytketty mihinkään tarvikesoittimissa) ja leveämmässä mustassa liittimessä aktiivisen takapään heräte + kaiuttimet.

                    Herätteen tuolle aktiiviselle takaosastolle sain Alpinen omasta johtosarjasta, jonka kytkin sitten tuohon blaupunktin johtosarjaan (yksi johto piti katkaista). Muuten ihan plug&play.
                    Katso Kenwoodin kytkentäkaaviosta mistä johdosta saat herätteen...

                    Etupään sain kyllä kuulumaan ilman tuota blaupunktin johtosarjaakin ihan heittämällä. Sen verran asennus jäi vaiheeseen että "katkeavaa 12V" en jaksanut alkaa metsästään auton uumenista vaan kytkin Alpinen omalla johtosarjalla jatkuvan 12V myös katkevan 12V johtoon. (pitää vain aina muistaa sammuttaa soitiin autosta lähtiessä, ei siis sammu virta-avaimesta).

                    Tuota erikoisen näköistä liitintä ei kytketä mihinkään, en nyt muista mihin sitä käytettiin concertissa (jotain audin omia virityksiä).

                    Toivottavasti pääset näillä eväillä alkuun!
                    Pitkän pitkän odottelun jälkeen sain lopulta tilaamani johtosarjan ja sovitepalan ja nyt heräsikin kysymys että onko tarvetta kytkeä tuossa johtosarjassa olevaa "maa" johtoa johonkin auton runkoon tai vastaavaan, eli tuossa ruskean liittimen ja sit sen leveämmän mustan liittimen välissä on tuollainen mollukka josta lähtee yksinäinen maadoituspiuha jossa on tuollainen lenkki jonka saa helposti jonnekin ruuvin väliin kiristykseen, mutta kun purin entisen radion ja ilmastointilaitteen etupanelin irti niin koko sisälmys siellä on muovia eikä siellä ole mitään metallia mihin kiinnittää tuota maajohtoa :| Eli kyssäri sulle SamppaN kytkitkö tuota maajohtoa mihinkään?

                    Comment


                    • Laitoin sen ihan vain soittimen taakse kiinni. Soittimessa oli sellainen "topparitanko" mukana, siihen metallipultin alle kiinni. En tiedä onko oikeaoppinen tapa mut helpoin :-) Hyvin on pelannut.

                      http://carconf.blaupunkt.com/data/xm...7001111001.jpg

                      Sit tuosta pienestä keltaisesta liittimestä johto poikki ja siihen soittimelta heräte.

                      Comment


                      • onkohan mulle varmasti nyt toimitettu oikea johtosarja nimittäin tilasin tän: http://www.autostudio.fi/product_inf...roducts_id=160 ja johtosarja jonka sain näyttää tältä: http://img252.imageshack.us/img252/9349/001vb.jpg mulla ei siis ole mitään "pientä keltaista liitintä" :)

                        Comment


                        • Muutenhan toi näyttää samalta lukuunottamatta tota mustaa mokkulaa ja keltaista liitintä. Vertaa varmuuden vuoksi liittimiä siihen concertin takaa löytyvään kytkentäkaavioon. Meneekö kaikki oikeisiin paikkoihin? Näyttäis että tuo heräte aktiiviselle takapäälle otetaan tuon sinisen johdon kautta joka näkyy sun kuvassa oikealla. Voi olla että joutuu muuttaan sen. Kokeile ensin pelaako noin.

                          Comment


                          • Heräte tuossa on tuo sininen ja se näyttää olevan tuossa kytketty siten, että saa herätteen kun radio on kytketty päälle. Mielestäni tuo on oikein, tuolla tavalla ei turhaan pidä vahvistinta päällä. Johtonahan tuo on tavallinen ISO-ISO adapteri, joten tarvitset ISO liitännän radioosi, tai radion oman suoran ISO-radio adapterin vielä siihen, ellei radiossa ole ISO liitännät suoraan. Tuolla saamallasi johdolla saat takapään vahvistimelle herätteen ja muutettua takakaiutin signaalin linjatasoiseksi (ja ohjattua sen tuohon punaiseen liittimeen).

                            ps. liitin tuon kuvasi tähän, ettei se katoa mihinkään..
                            Attached Files

                            Comment


                            • Pistettiin ihan plug play systeemillä piuhat kiinni kun kaikin puolin näytti siltä että pinnit ja pinnien paikat on juuri oikein kohdillaan, sit autoon virta ja ei mitn, uus mankka ei inahtanutkaan :| Eli virtasta ei siihen tule minkäänlaista. Annoin soittimen kaverille mukaan niin saa kokeilla omassa autossaan niin tietää onko vika kytkennöissä vai onko soitin mahdollisesti rikki niin saa rajattua sen mahdollisuuden pois. Sit jos soitin toimii niin on uudet hyvät neuvot kalliit :) palataan astialle

                              Comment


                              • Huomasithan että niissä audin alkuperäisissä johdoissa ei tule katkeavaa 12V, vain jatkuva 12V. Tarvitset molemmat siihen uuteen soittimeen. Ainakin Alpinen mukana tulleessa ISO-johtosarjassa oli sellainen haaroitus jolla sain kytkettyä jatkuvan 12V myös siihen virtalukon perässä olevaan 12V liittimeen. Pitää vain muistaa aina käsin sammuttaa uusi soitin, ei sammu kun ottaa avaimen pois.
                                Tsemppiä, kyllä se siitä:-)

                                Comment


                                • Jep, tuota johtosarjaa pitää CAN-väyläisissä modifioida. Katkeavan virran saa yhden ohjeen mukaan sulaketaulun pinnipaikasta 15(?), sieltä kehotettiin vetämään piuha ainakin sen sarjan punaiseen johtoon (oli ihan tuon näköinen). Oli siinä jotakin muutakin, joka voi tulla ongelmaksi juurikin tuossa virransaannissa. Yleismittari on tarpeen asentaessa. Mankkahan inahtaa aina, jos vaan virtaa tulee!

                                  Comment


                                  • A4 B6
                                    Mistä mankan heräte? -topic: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ankan+her%E4te

                                    Comment


                                    • Valmista tuli

                                      Saatiimpa lopulta homma onnistumaan, napattiin sieltä "helpommasta" eli kytkimen johdoista toi virtanen rosvolla ja se vieläpä toimii oikein niin että mankka käynnistyy kun virrat pistää päälle ja sammuu kun virrat katkaisee, hienompi homma, kiitokset tänne teille neuvoista, pari fotoa vielä todisteeksi, toinen kytkennöistä ja toinen toimivasta jälkiasennusradiosta :)

                                      http://img137.imageshack.us/i/20122009230.jpg/

                                      http://img707.imageshack.us/i/20122009231.jpg/

                                      Comment


                                        Lähtötilanne on A4 b6 avant jossa alpinen 1-din 7" DVD-mankka. Kaikissa ovissa on jotkut kaiuttimet mutta aktiivisubbaria ei ole. Katolla on piiska-antenni :(

                                        Toivottu tilanne (stage 1) on originaalin kaltainen järjestelmä, jossa siis RNS-E äänilähteenä.

                                        Kamakasa kotona kasvaa ja sisältää jo tähän mennessä RNS-E:n, 2-din rungon nappeineen, originaali subbarin vahvistimineen, sekä RNS-E/auto johtoadapterihässäkän.

                                        Tiedän että CAN- ja K-linjapiuhat pitää mahdollisesti vetää mittaristolta soittimeen.

                                        Tiedän että takalaseissa on antennit ja dumo ystävällisesti kertoi jossain muualla että avanteissa on aina antennivahvistimet vaikka autossa ei edes radiovalmiutta ei ole olisikaan. En tiedä onko auto toimitettu radiovalmiudella vai ei, tietääkö kukaan miten tämän tarkistaisi?

                                        Varsinaisiin kysymyksiin;

                                        1) RNS-E:ssä on diversity ominaisuus, saanko tämän toimimaan ihan vain dumon mainitsemalla vahvistimella, vai pitääkö vielä asentaa joku diversityn ohjausboksi?
                                        2) Audit tuntien yhtään ylimääräistä karvaa takakonttiin ei ole. Tuo orig-subbarivahvistimen asentaminen ei kuitenkaan liene mikään tekemätön paikka? Äkkiä katsottuna ei vaadi edestä kuin linjat, ohjauksen ja virtaa?
                                        3) Onkohan kojetaulussa se keskikaiutin paikallaan "aina"? Näkeekö sen kaiuttimen jostain kolosta, hanskalokero irti ehkä?
                                        4) Onko muuta huomioitavaa?

                                        Ensimmäisessä vaiheessa asennan varmaan niin, että RNS-E ohjaa pelkästään etukaiuttimia, ja otan sen aktiivitakapään asennuksen sitten seuraavassa vaiheessa. Mutta tässä ekassa vaiheessa pitää nyt ainakin radion soida, joten antennisasiat pitää selvittää jotta tietää tilata oikeita bokseja tai adaptereita väliin.

                                        Comment


                                        • Mulla on Audi A6 vm-98 ja tälllähetkellä kiinni Chorus soitin siinä sekoilee tuo volume nappula. Onko kukaan vaihtanut chorusta concert I soittimeen saman korimalli autoo ku mulla ?

                                          Comment


                                          • B5 vm-98 tuli juuri vaihdettua concert I sekoilevalla volumenappulalla concert II soittimeen.
                                            Väliin tuli laitettua kunset.de tarjoama can bus adapteri.
                                            Näppärä asennus kun sai vielä pörhöltä lainaan nuo irrotuskoukut.
                                            Ainoa mikä vaivaa on että rds dataa ei tuo soitin oikeen tajua käyttää ja autosearchikaan ei toimi. Eli manuaalisesti pitää laittaa kanavat kohilleen.
                                            Käyttöohjeita ei ole kyseiseen soittimeen.
                                            Adapteri ja soitin ebay.de.

                                            Comment


                                              Onko B6 Avantissa tuo diversity ohjausboksi tavaratilan oikeanpuoleisen peitemuovin takana jossain, jos sellainen on asennettuna?

                                              edit: kufatecin sivusto on uusiutunut, joten dumon laittaman linkki antennivahvistimien virransyöttöboksille ei enää toimi. Onko kellään hajua millä nimikkeellä pitäisi etsiä?

                                              Comment


                                                Harald: Vähän haiskahtaa jonkun edellisen omistajan räpellykseltä valitettavasti. FM/AM antennit ovat avantissa ikkunoissa. Piiska-antennia ei minun tietojeni mukaan ole missään B6/B7 mallissa. Kattoantenni liittyy puhelimeen/naviin/telematiikkaan, ja on hainevä-tyyppinen.

                                                Muualla viittasin kyllä sedaniin (ehkä epäselvästi). Perhealbumissa ei ole erikseen Avant-mallin antennivahvistinta "for vehicles without radio", mutta vahva oletus on että antennivahvistin pitäisi silti löytyä. Ellen tulkitse kuvia väärin, myös avantissa keskuslukituksen antenni toimii saman antennivahvistimen kautta, joten vähintäänkin radiovalmius-tasoinen vahvistin löytyy aina.

                                                Suosittelen vilkaisemaan takakontin vasemman sivuverhouksen alle. Pitäisi löytyä moduuli, johon tulee johtoja eri suunnilta, ja mitä ilmeisimmin fakra-liittimillä kiinni. Riippuen miten mahdolliset viritykset on tehty, voi olla että koko hässäkkä on ohitettu ja piuha vedetty kattoantennille, ja joku erillinen antennivahvistin tungettu väliin.

                                                Diversityn saa toimimaan jos radiolle tulee 2 johtoa/liitintä ja löytyy oikean tyyppinen antennivahvistin.

                                                Comment


                                                  Kattoantenni on nimenomaan edellisen räpellys. Siitä alkuperäisen viestin negatiivinen hymiö, ei nuo ylimääräiset reiät katossa hirveästi naurata. No, jos täydellistä haluaisi oman maun mukaan pitää ostaa uusi auto.

                                                  Löytyi maratoni-googlauksen avulla vähän kattavammat ohjeet. Eli avantissa vasemman peitemuovin takaa löytyi sitten yksi moduli, johon menee ainakin vasemman takalasin antennien piuhat, ja sitten liittimet FM out ja ZFV (tjms) out.

                                                  Tästä päättelisin että tuo on nimeomaan se diversity-kykenevä ohjain enkä tarvitse tilailla hirveästi kamaa jotta radio rokkaisi RNS-E:n kanssa. Boksin kyljessä numero 8E9 035 225 M. Vai onko tuostakin laitteesta perusmalli ilman diversityä, ja toinen jossa diversity?
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    Kyllä tuo näyttäisi olevan se köyhempi versio, eli radiovalmiuden tai Choruksen kanssa tuleva malli. Diversityn asentaminen voi jotenkin onnistua mutta tuskin maksaa vaivaa (kustannuksista puhumattakaan). Mulla toimii ihan hyvin RNS-E köyhän antennivahvarin (ei diversity) kanssa.

                                                    Vasemmalla alhaalla oleva johto (AM/FM) menee radiolle. FZV menee mukavuusohjainlaitteelle (kuskin penkin alle), keskuslukituksen kaukosäätöä varten. Ylhäällä oleva liitin (FM/AM/FZV) menee tosiaan ikkunalle kuten kuvassakin näkyy. Kullekin taajuusalueelle on oma karvansa. Bentleyn oppaasta näemmä puuttuu tuo perusmalli.

                                                    Mitenköhän se kattopiiska mahtaa olla kytketty - ilmeisesti vedetty rohkeasti piuha radiolle asti? Kannattanee seuraavaksi tarkistaa löytyykö antennivahvistimelle menevä johto vielä radion takaa. Mittaaminen onnistuu helposti nyt kun tiedät missä johdon toinen pää on.

                                                    Tuossa vielä linkki tuollaiseen virransyöttöpalikkaan jonka itse laitoin RNS:n ja antennivahvistimen väliin: http://cgi.ebay.de/PHANTOM-AKTIV-Ant...item1c07ad0d01

                                                    Comment


                                                      Otin aikaisemmin häläriä ja webaston hakulaiteohjausta pähkäillessäni ratin alta muovin pois, ja kyllä siellä antennijohdon pää törrötti. Vähän epäilen kanssa että ei maksa vaiva tuo diversityn jälkiasennus, vaatinee runsaasti lisäjohdotusta.

                                                      Autossa on nyt Alpinen IVA-D310 7" 1-din auto-dvd (joka kohta joutaa myyntiin). Siihen kuuluu takapaksissa majaileva laatikko jossa on mm vahvistin ja FM-vastaanotin. Arvailen että katon piiskan antenni on vedetty vain alas tavaratilan pohjan alle, mutta en ole vielä tutkinut kovin tarkasti mitä kaikkea tuolla on.

                                                      Hyvänä puolena voidaan pitää että kaikki kaiutinjohdot ja 30 sekä 31 löytyvät valmiiksi takapaksista. Ajattelin jälkiasentaa alkuperäisen subbarin + siihen kuuluva vahvistin nyt ensalkuun.

                                                      Edellisen auton alkuperäinen concert2 + aktiivinen takapää soi mielestäni riittävän hyvin. Jos tarvikekaiuttimilla saavutan samanlaisen äänen tasapainon ja selkeyden olen tyytyväinen.

                                                      FZV lienee jotain funk ja zentral verreglierung tjms?

                                                      edit: kiitos linkistä. Eikö tuo ole ihan tavallinen antennivahvistin, liittimiä lukuunottamatta? Eikö tuollaisia saisi lähempää (nopeammin) jostain?

                                                      Comment


                                                        Ei ole antennivahvistin, vaan ainoastaan syöttää tuon 12 volttia signaalijohtoon. Voi noita jostain lähempää/nopeammin saada, mutta itse en tiedä mistä. Autohifi/sähköliikkeet voisivat osata neuvoa. Antennivahvistinta nimenomaan siihen väliin ei pidä laittaa, vaan ainoastaan tuo virtaa syöttävä palikka.

                                                        Comment


                                                          Perhealbumissa illustration 035-10 on sivukaupalla noita eri antennivahvistimia. Tuota M-päätteistä ei löydy. RNS-E löytää ihan kuparijohdon pätkällä paljon radioasemia kerrostalosta joten eiköhän tuo köykäisempikin toimi.

                                                          Kiitos selvennyksestä, pitää laittaa moinen virransyöttöadapteri tilaukseen. Ensin pitää tarkastaa mikä adapteri näkyi edellisen mankan takaa. Hyvässä lykyssä tuolla on jo moinen.

                                                          Comment


                                                            Mulla kyllä löytyy tuo M-päätteinen moneenkin otteeseen juuri kyseisestä illustration 035-10. Löytyy myös ATP-haulla :).

                                                            Comment


                                                              Hmm, mulla seiskaversio, update 761.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X